XAfp uitp- DES' GROTE BEDRIJVEN ZIEN BROOD IN 'CALORIE-ARM' DEP BUITf ON lank is in. En met light-artikelen, vermageringsprodukten en afslankinstituten is het eenvoudig om de overtollige pondjes kwijt te raken. Als we de reclame tenminste mogen geloven. Porte- monnaie-afslankers of vetverslinders? Over de slank- handel, gefrustreerde lijners en wat wel helpt. De fa brikanten van levensmiddelen hebben nu ook de slankhandel ontdekt. De markt wordt overstroomd met nieuwe vetarme en suikervrije produkten, die minder calorieën bevatten dan de andere artikelen in de su permarkt. Gemeenschappelijk kenmerk is de naam 'light'. Naast frisdranken, zuivelprodukten en stroop wafels is er zelfs calorie-arm bier. Bedrog Compenseren Goedkoper Begeleiding - Weight Watchers Jubileum ZATERDAG|0 21 ME11988 \C Uiterlijk Gezondheidsredenen Slecht derland is regelm schreven achttie Tweede Kamer. ders wonen, wille de problemen. B men te over. Wer daarvan de mees Veel buitenlander verlangen terug praktische onmo< naast is er ook nc ders zijn inmiddel dat psychische pt ders bij het RIAGC Zes kinderen C m. a a mam mam jr mam k. tr s Door Miriam Keunen De dochterbedrijven van multinational Unilever brengen een uitgebreid assorti ment light-produkten op de markt. Een greep: Unox en Zwan brengen vetarme vleeswaren, paté en knakworstjes. Van den Berg en Jurgens heeft een reeks laag calorische produkten ontwikkeld zoals Litta-halvarine en Linera (kaas, koffie melk, halvajam en smeerpaté). Unilever- dochter Iglo zoekt het in diepgevroren menu's die minder caloriëen bevatten. En een nieuwkomer is Royco-cup-a- soup-light. Volgens Unilever-voorlichter L. van Velse speelt het laatste advies van de Voedingsraad een rol bij de hausse van vetarme produkten. De raad vindt de Nederlanders te veel vette voedingsmid delen eten. Overmatig vetgebruik kan hart- en vaatziekten veroorzaken en kan in verband worden gebracht met het ont staan van kanker, met name borst- en dikke darmkanker. De Voedingsraad adviseert de totale vetconsumptie daarom terug te brengen van 40 gram naar 30/35 gram per 100 gram voeding. „Beperking van de vet consumptie kan worden bereikt door vet arme variëteiten van vlees, vleeswaren, en zuivelprodukten", schreef de raad vo rig jaar in een advies over richtlijnen voor goede voeding aan de regering. „We spelen behendig in op de toene mende vraag naar laag-calorische pro dukten", zegt Van Velse. Hij verwijst naar onderzoekcijfers: 50% van alle Ne derlanders let bij de samenstelling van hun maaltijden meer op voedingswaar den en caloriëen dan vroeger. En 63% van de huisvrouwen houdt rekening met de lijn. Volgens Lidwinne Wever van het Voorlichtingsbureau van de voeding is het grote succes van de light-produkten vooral te danken aan het imago. „Ver mageren houdt veel mensen bezig. Vooral de vraag lekker eten wat je wilt en toch niet dik worden. En dat suggere ren veel reclameboodschappen". Enkele voorbeelden van televisierecla mes voor lightprodukten. Magere meis jes in badpak drinken Royal Clublight. Als je Iglo-lightmenu koopt, sla je drie vliegen in een klap. Het is snel klaar, het is calorie-arm en als je het genuttigd hebt, hoef je het 'bokkepootje' tijdens het koffie-uurtje niet meer af te slaan. Moeders die net zo slank willen zijn als hun dochters ontdekken een nieuwe lijn. Vervang kaas, koffiemelk en boter door Linera en je krijgt hetzelfde figuur als je kind. „Light is een onbeschermde term en daarom is bedrog mogelijk", zegt M. Schuttelaar, voedings- en milieumede werker van Konsumenten Kontakt. Hij vindt dat er extra eisen voor ingrediën ten en etiketten moeten komen, omdat de markt veel te ondoorzichtig is. „De afgelopen tien jaar is het vetpercentage van half-om-half-gehakt bij de slager ge daald van 35% naar 25%. Elke slager ver koopt dus in feite Light gehakt". Een leidster van Weight Watchers in Tilburg kreeg argwaan toen een cursiste een zak 'Croky light chips' meebracht. Ze liet het zoutje door een voedingsdes kundige onderzoeken. Toos Denissen: „De light-chips bleek meer vet en meer calorieën te bevatten dan een normale zak chips. Wat light betekent is voor mij een raadsel. Zo heb je bijvoorbeeld sa lami en paté waarin 30% minder vet zit. Die produkten blijven echter veel calo riëen bevatten". De Consumentenbond en Konsumen ten Kontakt hebben nog geen onderzoek gedaan naar light-voeding. Schuttelaar van Konsumenten Kontakt merkt op: „Bij veel artikelen heb ik het gevoel dat de klant opgelicht wordt. Light-produk ten zijn duurder dan 'normale' artikelen. In de vakbladen voor groothandel en winkeliers worden ze aangeprezen als produkten met een grote winstmarge. Een gedeelte van het zout, vet of suiker wordt aan een voedingswaar onttrokken. I ight: een nieuw en lucratief toverwoord Veel produkten worden in feite uitge kleed, want er worden meestal geen ma gere grondstoffen gebruik. Vaak wordt vet vervangen door water, eiwit of gelati ne". 'Zwan light pakt gezond uit.staat in een folder voor winkeliers. Een be legde boterham met veel worst en een centimeter siert de voor- en achterkant van het hoogglanzende boekwerkje. 'Ge zond voor de consument, omdat het voorkomen van overgewicht niet alleen gezonder is, maar bovendien beter staat! Gezond voor u, omdat op dit verse stukje vleeswaar een goede prijs gemaakt kan worden. Uit marktonderzoeken van Unilever blijkt dat de consument bereid is een hoger prijs te betalen voor Unox lekker licht (o.a. rookworst, hamburgers, tomatensoep). Cor Verhulssdonk is levensmiddelenon derzoeker bij de Consumentenbond. „Cola-light is gezoet met aspartaam ook wel nutra-sweet genoemd en bevat een calorie per fles. Een liter bevat dan ook 120 gram suiker minder dan een fles nor male frisdrank. Dat scheelt, maar men sen gaan compenseren. Minder calorieën in de cola, dan mag ik best een slag- roompunt. Zo houdt jezelf voor de gek". Dat hij daarin gelijk zou kunnen heb ben, bewijzen cijfers in de Verenigde Staten, waar al langer slankprodukten op de markt zijn. In 1975 werd per per soon 58 kilo suiker en 3,1 kilo kunstma tige zoetstof gegeten. Tien jaar later wa ren die percentages respectievelijk 90 kilo en 8,5 kilo. „De slankhandel is een gouden han del", meent Verhulsdonk. „Light is een kreet uit de reclamewereld en suggereert gezond en slank worden". „Een rijkma kend mode-produkt", zegt Schuttelaar. „Je krijgt minder calorieën naar binnen, maar suiker en vet geven een verzadi- gingsgevoel. Het hongergevoel knaagt eerder. De kaas is toch calorie-armer dus ik neem nog maar een stukje. Dat is toch de droom van iedere fabrikant". Vanaf 1980 verdrievoudigde de omzet van afslankkoeken, -pillen, -crèmes, - drankjes en -preparaten. In 1983 zakte de markt voor vermageringsprodukten even in elkaar. Nederland raakte in de ban van het brood-wisseldieet. Een dag gevarieerd eten afgewisseld met een dag op droog volkorenbrood was veel goed koper. Voedingsdeskundigen ontdekten ech ter dat zo'n dieet een tekort aan vitamine A en calcium tot gevolg had. Ook werd vastgesteld dat het vermageringsresul taat bij weinig mensen blijvend was. De rage nam snel af en de omzet van de slankmiddeltjes nam weer toe tot 25 mil joen gulden per jaar. „Nieuwe vermage ringspreparaten overspoelen de markt nog steeds. We kunnen het niet meer bij houden, maar het ene produkt is nog duurder dan het andere. Alleen je por- temmonnaie slankt af', zegt Verkels- donk van de Consumentenbond. In onderzoeken in de consumenten bladen Koopkracht en Consumentengids kreeg het overgrote deel van de produk ten de kwalificatie: dure afzetterij. „Door enkele dagen te vasten met oplos poeders en water verlies je veel kilo's. Die komen er evensnel weer aan als je daarna niet zuinig blijft met eten. Je kunt alleen afslanken door je voedings patroon aan te passen", aldus Verkels- donk. Wie niet alleen wil afvallen en behoefte heeft aan begeleiding, kan naar een af- hmd slankinstituut. Die instituten zijn onder te verdelen in drie categorieën. Zo zijn er instituten die de thermofysische me thode toepassen. Hier wordt een klant twee keer per week in een tonnetje ge stopt waar lucht en ozon doorheen stro men. Daarna moet de afslanker in een soort plastic huisje waar alleen het hoofd uitsteekt. Terwijl de temperatuur tot 37 graden wordt opgestookt, moet er met gewichten verzwaarde benen gegymnas- tiekt worden. Dan zijn er de Vitaplusinstituten, j waar klanten dagelijks HCG-injecties krijgen. HGC is een hormoon dat door zwangere vrouwen wordt geproduceerd. De slankmakende werking van dat hor moon is nooit bewezen. Zowel de ther mofysische instuten als de Vitaplusinsti tuten komen uit een in 1986 gehouden onderzoek naar voren als twijfelachtig en uiterst prijzig. Ook zeer commercieel, maar relatief het gunstigst komen de Weight Watchers en dergelijke afslankclubs er van af. Daar wordt verteld wat verstandig eten nu precies inhoudt. En dat beweging noodzakelijk is. De lijner wordt gestimu leerd door de wekelijkse 'wegingscere monie', maar vooral door uitroepen van bewondering of teleurstelling om op de ingeslagen weg door te gaan of nu echt de aanwijzingen op te volgen. Zo'n zestig vrouwen in alle maten staan in een lange rij te wachten voor een grote tafel in een klein zaaltje van een gemeen schapshuis in Breda. Ze wonen een cur susavond van Weight Watchers bij. Ze betalen het wekelijkse cursusgeld van 17 gulden en krijgen een foldertje met een menuplan voor de komende week in de hand gedrukt. Vervolgens sluiten ze aan in de rij voor de weegschaal. De gesprekken gaan over eten, onsjes, ponden en kilo's. Re cepten en tips worden uitgewisseld. De leidster achter de weegschaal noteert het nieuwe gewicht. Medecursisten vragen nieuwsgierig: En? Oh, een pond erbij. „Tsja, veel verjaardagen en feestjes deze week", de aangekomen cursist zich. Vervolgens spreekt een leidster de zaal toe. „Pas op voor 'rood licht' voedings stoffen. Een lepeltje pindakaas mag, maar lik dan niet ondertussen de hele pot leeg. Dertig pinda's zijn in het week end tijdens een gezellig avondje tv toege staan. Zorg ervoor dat je niet meer graait", maant ze de luisteraars. Leren beheersen is belangrijk, is de boodschap van haar praatje. „Steun van medecursisten en de leidsters zijn de succesformule van Weight Wat chers", zegt marketingmanager R. Schouten van Weight Watchers. De or ganisatie viert dit jaar het 25-jarige jubi leum. „Sociale controle van de groep en het samen bespreken van problemen ge ven veel mensen een psychische kick om door te zetten met hun pogingen af te vallen. Dat gebeurt door over te stappet op een ander voedselpatroon. Niet per st minder, maar wel anders eten en drin ken". „Cursusleidsters weten waarover praten, omdat ze zelf de cursus doorlo. pen hebben. Ze hebben zelf ook gevoch- ten tegen de bekoring van 'verboden voedsel", vertelt Schouten. Lidwinne Wever van het Voorlich- tingsbureau van de voeding vindt dat hei programma dieetkundig goed in elkaar zit. Ze staat alleen sceptisch tegen de me- thode waarop afgevallen wordt. Dit jaar nemen 18.000 mensen, vrijwel alleen vrouwen, deel aan de cursussen. „Het aantal stijgt ieder jaar. Er heerst een trend om hyperslank te zijn en veel aandacht te besteden aan het uiterlijk. Vroeger kwamen meer cursisten uit ge. zondheidsredenen, nu om een paar kilo af te vallen om aan het slankheidsideaal te voldoen", aldus Schouten. Veel vrouwen vallen af voor hun uiter lijk, terwijl meer mannen uit gezond heidsredenen zouden moeten afvallen, de mening van dokter Renate Rufer, voedingsdeskundige van Hoffman-Laro- che in Basel. „Vrouwen willen voldoen aan een beeld dat damesbladen en com mercie hen opdringen". Uit een onder zoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 30 tot 50 pro cent van de vrouwen zich te dik vindt. Maar wat is te dik? Vaak wordt de Ql-index (Quetelet In dex) gebruikt. Die wordt gevonden door het gewicht in kilo's te delen door hel kwadraat van de lengte in meters. Een persoon van 1.80 die 90 kilo weegt, heeft een QI van 90:(l,80xl,80) is 27,7. In geval wordt gesproken van een m overgewicht. Een QI tussen 20 en 25 be tekent een normaal lichaamsgewicht. Volgens het CBS heeft 34% van de mannen en 24% van de vrouwen een QI tussen 25 en 30 en dus een matig overge wicht. Met een ernstig overgewicht meer dan 30) kampt 4% van de mannen en 6% van de vrouwen. Ernstig overgewicht brengt een ver hoogd risico met zich mee voor allerlei ziektes. Matig overwicht kan niet veel kwaad voor de gezondheid. In samen hang met een ongunstige vetverdeling (buik), hoge bloeddruk, suikerziekte o hartklachten is het echter oppassen ge blazen. De Ql-index geeft aan wanneer je om zondheidsredenen moet lijnen. Dertien procent van de Nederlanders vermagert op medisch voorschrift. Schattingen ge ven aan dat circa drie miljoen Nederlan ders allelei afslankkuren voor kortere langere termijn volgen. Volgens hel Voorlichtingsbureau voor de voeding kan echter elk cijfe door een ander ver vangen worden, omdat er weinig onder- zoele naar gedaan is. Dokter Rufer merkt op: „Dik zijn is in deze op prestatie gerichte maatschappij minderwaardig. Dat geloven dikke men sen ook, hun zelfvertrouwen daalt ei sommige raken zelfs sociaal geïsoleerd. Kleine kinderen worden al beïnvloed als ze met hun barbiepop spelen. Het hyper- slanke bijna anorexia-achtige type is po pulairder dan de weldoorvoede b; pop", merkt ze cynisch op. „Ooit was dik zijn een teken van kracht of rijkdom en welvaart. Alleen welgestelden konden in tijden van oorlog en hongersnood dikke buiken kweken. Ironisch genoeg worden rijkdom en wel vaart tegenwoordig verbonden met slank zijn. In de westerse wereld is bijna ieder een verzekerd van voldoende voeding". Volgens onderzoeken valt 90 procenl van de lijners terug in zijn oude voe dingsgewoonten en komt binnen een jaar weer op of zelfs boven het oude gewicht Dit wordt het jojo-effect genoe „Ieder mens heeft een eigen ideaal wicht waarnaar het lichaam streeft, Jt kan alleen op het ideale gewicht blijven door je hele leven op je voedingspatroon en vitaminegebruik te letten. Voldoende beweging is eveneens onmisbaar", zegt dokter Rufer. „De eeuwige lijner herken je meestal niet, omdat hij of zij het ideale figuur heeft. Dat vindt althans de bui tenwereld, maar het lichaam zelf niet". Ze vindt dat in sommige gevallen g dragswetenschappers zoals psychologen beter helpen dan een diëtist me een ver mageringskuur. „Emotioneel eten is een belangrijke factor bij overgewicht of on dergewicht (anorexia nervosa). Mensen eten uit verveling, kwaadheid of verdriet Sommige mensen eten hun bord leeg ook al hebben ze geen honger. In hun kinder jaren hebben ze geleerd dat mammie 1 leen blij was met een leeg bord". Maarten 't Hart zegt het zo in NRf Handelsblad (22 augustus 1987): „Lij' nen is de slechtste manier om overtollig lichaamsgewicht kwijt te raken. Ni(' mand schijnt zich te realiseren dat dikte overlevingswaarde heeft. In tijden van ■schaarste, honger en oorlog hebben dikke mensen een grotere overleving5' kans dan magere figuren. Het is niet ver wonderlijk dat hetlichaam er heler niet op gebrand is die waardevolle ver worvenheid prijs te geven. Als iemand begint te lijnen, is dat voor het lichaam een teken dat tijden van schaarste zijn aangebroken. Daar is 1"' vet voor bewaard. Zodra de lijner beslo ten heeft om zijn vermageringsdieetl( beëindigen, begint het lichaam weer sparen". Door Michel Theeu\ Deze week vierden de mosli van de 40-daagse vasten, Maandag hadden de Mar dinsdag de Turken hun Sui een eigen lichamelijke en ge vering, worden op die daj geesten verdreven. Iedereen dag zijn familie in een vastg orde: eerst de ouders, dar broer van je vader, daan broers. De gasten worden veel suikergoed. Vandaar de Het is een groot feest voor Maar het is ook typisch een maar weer eens duidelijk w niet in hun eigen land won med Mauklikha (56) dacl juist aan de manier waarop in Marokko vieren. Hij heef lie in Nederland en moest helpen met vrienden en kern dat liep niet echt lekker, w wil bezoek hebben. De rol is de meest begeerde. Het het suikergoed geeft het mee Het lekkers krijgen is niet deerde rol: het zijn thuis i de minderen die op bezoek g Mauklikha vertelt zijn ver Rerhioui, een Marokkaanse pelijk werker van het Ins Maatschappelijk Welzijn in derlands verstaat Mohamme beetje, maar „discussiëren ven zou niet kunnen", zegt R vragen in het Nederlands Ie een bescheiden glimlach en knikken begeleid „ja, ja" oj wil niet zeggen dat de man niet kan vertellen. Druk ge zijn handen en gebruikmake mimiek maakt hij hetgeen h heeft duidelijk aan de maa werker. Later komt Fatima, 11 jaar oi mee de oudste van de zes kit Mauklikha, binnen. Normaa haar vader bij contacten met dienst en het invullen van f( zoals haar 'eigen' kinderbijslag De kinderen zijn een bron de. Als zijn zoontje van drie naar binnen komt, straalt er glimlach over het gezicht vai na. De trotse vader knuffelt i telg. Het jongetje drukt zich L handje in vaders grote hand, van daaruit het vreemde b grote kijkers en serieus gezicl komen ook drie van de vijf do nen. Zij zijn allemaal tweetalig: leren ze Nederlands, thuis M Maar diezelfde kinderen vorn al een bron van zorgen. Met uitkering van 1492 gul Mauklikha zijn kinderen nie den. Als oudere man kan hij zi neerleggen bij een lager inkoi de kinderen eisen meer. Go» bijvoorbeeld. Maar op de kw ne kleding kan niet gelet w< gaat er alleen om het goedkoo] den. Het gevoel tekort te schil door in Mauklikha's woorden. Dat geldt ook voor de inrit het huis. Die bestaat voor het deel uit tweedehans meubeltji trapte vloerbedekking. Een aa depaardjes uit het geboortelar het gebrek aan luxe vergoede versierde klok, het wandtapij nende paarden, de schilder woestijntaferelen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26