f DE STEM JTTAVAZCN 'WIJ WENSEN NIET ALS KOEIEN DOOR HEKJES TE WORDEN GEDUWD' ®en models mi Teiblinck WW ie T4 KICZtN )UDË BAAN- ■KORTRIJK.61/62. 0A5T£H£-DEIMIE L 091/66. £1.44. ;e Koerier. ie zou er niet voor een paar we ken willen ruilen? Weg uit de volgebouwde 'betonnen jungle' naar een eiland waar nog ruimte is en rust, waar maar 1054 mensen wonen en bijna geen auto's rijden. Alle ingrediënten voor een paradijsje zijn aan wezig: zandstranden, zee, bossen en een zeldzame avifauna. 'Het is er alleen geen 366 dagen lekker weer zoals op de Bahama's', merkt de plaatselijke VVV-di- recteur lakoniek op. Vlieland, het kleinst bewoonde eiland van de Wadden. Wanneer je er vanuit Harlingen met de boot aankomt, word je haast 'overvallen' door de vredigheid die er op het eiland heerst, 's Avonds laat kun je nog rustig alleen over straat lopen. Een fiets huren kun je zonder een borg van tweehonderd gulden te storten of je paspoort te laten zien. Het lijkt alsof de tijd er heeft stilgestaan. Maar schijn bedriegt. Leeuwen ZATERDAGIH 21 ME119881 I Kaart Hoge eisen Allergisch W E E K E GEHT. kje benutten, itie wordt in een groter i advertentie met het bondig. nmer in de advertentie op. lakkelijk en snei. J KANT HET BEDRAG Voor toezending van brieven extra te betalen. Als groene betaalcheque of een iro- of bankoverschrijving) aling ontvangt u een u echter f 4,- ïg moeten brengen. gblad De Stem, nleveren op onze kantoren. Prijs incl. 6% BTW •f 6,07 f 8,09 f 10,11 f 12,13 f 14,15 f 16,17 w Door Anne Telkers De eilanders zijn boos. Dat is niet van vandaag of gisteren, nee, ze zijn het al ja ren. Wat is er aan de hand? De mensen op Vlieland voelen zich te veel betutteld door allerlei instanties van buitenaf. Bij voorbeeld door de milieu-activisten die zich inzetten voor de natuurbescherming op het eiland. Zij lopen te hoop tegen al les wat de rust van de vogels in dit na tuurgebied verstoort. Ook het aanwezige oefen- en schietter- rein van defensie, vinden de natuurbe schermers schadelijk voor het eiland. En de ruim zevenduizend toeristen die er tij dens de zomermaanden toeven, zijn ook niet bepaald een zegen voor het milieu, vinden zij. En daar ligt nu juist het pro bleem. Het grootste deel van de Vlie- landse bevolking leeft namelijk van het toerisme en de klandizie van de militai ren. Zij zijn daarom allesbehalve blij met de bezorgdheid van de Wassenvereni- P«g- Om nog maar te zwijgen van de over heidsinstanties zoals Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat. Door de hoeveelheid re geltjes en bepalingen voor het Wadden gebied, voelen de eilanders zich in hun doen en laten beknot. Zij zijn bang dat alle instanties die weliswaar het beste met het Waddengebied voor hebben, de bewoners over het hoofd dreigen te zien. „Wij wensen gewoon niet als koeien door hekjes geduwd te worden", zo ver woordt een VTielander zijn ongenoegen. „Wanneer één instantie alles in Wadden gebied zou gaan regelen, denk ik dat dat heel goed zou zijn. Er zijn nu te veel mensen die zich met het eiland be moeien". Ties Grijpstra kijkt peinzend voor zich uit. Als oud-kantonnier bij Rijkswaterstaat weet hij wel wat er op 'Vlie' speelt. Er is geen plek waar we tij dens de fietstocht over het eiland stop pen, of hij heeft er wel iets beleefd. „Er wordt nu gekeken of Vlieland geschikt zou zijn om nationaal park te worden net zo als Schiermonnikoog. Maar weet je wat er dan gebeurt?", hij stapt van zijn fiets en loopt naar een bankje vanwaar je een prachtig uitzicht over het eiland hebt, „je krijgt dan een stormloop van toeristen ornaat ze denken dat ze hier leeuwen kunnen zien net zoals in de Beekse Bergen. Dat moeten we hier niet hebben. Ook al zijn we nog zo afhanke lijk van het toerisme, ik denk toch dat de meeste horeca-uitbaters het liefst de re creanten op een veerpont zouden zetten, goed schommelen zodat het geld ze uit de zakken valt en dan weer op de boot terug naar Harlingen". landers het eiland geen recreatiegebied of biologische proeftuin is, maar een plek om te leven en te werken. Dan is er nog de vereniging van 'Vrije Vogels Gekooide Mensen' op Vlieland. Deze vereniging zet zich al acht jaar in „tegen beknotting op allerlei gebied" en „knokt voor het eiland zoals het nu is". De vereniging heeft veel medestanders op Vlieland. Zijn de eilanders werkelijk zo 'vleugellam' als ze zich voelen? Otto Overdijk, opzichter bij Staatsbos beheer op Vlieland, relativeert de on macht van de Vlielanders. Hij kan zich wel een beetje voorstellen dat het de Vlielanders in het verkeerde keelsgat schiet dat er van buitenaf wordt bepaald Vlieland Is het kleinste bewoonde waddeneiland. De bevolking wordt In het vakantieseizoen van Iets meer dan duizend naar zevenduizend uitgebreid. - foto's jan heuff Vlieland is het beu Ook over de slogan 'Vlieland auto-arm' is Grijpstra niet zo te spreken: „Daar wordt reclame mee gemaakt. Maar als je ziet hoe de bewoners zelf met hun auto's over het eiland scheurenEn waar ze 'm al niet voor gebruiken. Voor 120 me ter afleggen van huis naar de repetitie ruimte van het zangkoor om geen jas aan te hoeven trekken! En dan heb ik het over een gemeenteraadslid U heeft niet zo'n hoge pet op van de mede- eilanders „Toch wel, maar Vlieland is een eiland waar de autochtone bevolking in het be jaardenhuis zit. De meeste mensen op Vlieland zijn hier niet geboren, maar veel later gekomen. Vaak om hun brood te verdienen aan het toerisme. Iedereen heeft zijn mond vol over de natuur, maar uiteindelijk gaat het eigen belang voor". In zijn huis aan de Helmweg laat Grijpstra nog wat dia's zien van de pracht en praal op het eiland. Op het bij zettafeltje staat een zwarte plastic auto aan een snoer. Speelgoed met afstands bediening van zijn kleinkinderen? Grijpstra lacht: „Ik heb geen eigen auto en zou die ook niet willen, maar dit is de telefoon". Hij laat de onderkant van de wagen zien met daarop de ver trouwde druktoetsen. Nog elke morgen maakt Grijpstra zijn 'ronde' over het eiland en geniet: „Voor mij is hier alles. Ik heb echt niks meer te wensen". Bij de familie Veersma is minder reden tot optimisme. Veersma is een oud-vis serman die zijn hele leven over het Wad heeft gezworven. Net binnen in zijn huis aan de Dorpsstraat rolt Veerma een grote kaart van de Waddenzee uit en ge biedt me een uiteinde vast te houden. Als mevrouw Veersma nog even vraagt waar ze het bezoek aan te danken heb ben, zit haar man al op zijn. praatstoel. Tijd om aantekeningen te maken is er nauwelijks; Veersma is niet meer te stui ten. Mevrouw Veersma maant haar man tot kalmte en neemt zelf het woord. Ook zij is zeer begaan met het lot van de Waddenzee. Ze spreekt op informatie avonden, schrijft felle ingezonden brie ven naar de krant. „Ik vergelijk het Waddengebied met een monumentaal gebouw van hoge his torische waarde. De overheid en de Waddenvereniging zie ik als een soort monumentenzorg, met de nadruk op zorg. Al deze goedwillende mensen prut sen nu aan de schoorsteen van dit monu mentale huis dat Waddenzeegebied heet. Zij hebben het doel die schoorstenen te behouden en te versieren. Maar zij slui ten daarbij hun ogen voor wat er met de fundamenten van het mooie gebouw ge beurt. Die zijn namelijk aan het scheu ren, aan het verrotten en verkankeren". Met de fundamenten bedoelt me vrouw Veersma het water dat de Wad denzee binnenstroomt. Water speelt de hoofdrol in het gebied. De planten en dieren zijn er van afhankelijk. En niet te vergeten de mensen zelf. Veersma valt zijn vrouw bij: „De Waddenzee wordt dgelijks verontreinigd met tonnen gif zoals kwik en kanker verwekkende PCB's. Al die troep lozen de grote fabrieken in de Rijn. Via de •Noordzee stroomt het het Waddenge bied in. Ik kom mijn hele leven al op het wad. Ik weet heus wel wat er gaande is. Het is een fabeltje dat eilanders, toeris ten, vliegtuigen of boten de rust versto ren. Dat percentage is te verwaarlozen, nog geen tien procent". Veersma is somber over de toekomst: „Zolang de overheid de grote bedrijven de hand boven het hoofd blijft houden, gaat het hier bergafwaarts. Als de econo mische belangen voor blijven gaan, zal er nooit een oplossing komen voor de ver vuiling van dit gebied". Steekt de Waddenzeevereniging daar dan geen stokje voor? „De mensen van de Waddenclub doen best goed werk, maar ze maken zich druk om de details, terwijl ze er beter aan zouden doen de grote zaken aan te pakken". Mevrouw Veersma heeft wel een verklaring waarom de Waddenvere- niging zich niet op bepaalde zaken stort: „Wiens subsidie je krijgt diens taal je spreekt", zegt ze veelbetekenend. „De Waddenzeevereniging krijgt sub sidie van de overheid en die leggen de Waddenclub gewoon een zwijgplicht op. Er mag niet gepraat worden over de ware oorzaak van de vervuiling. Ik heb ze wel eens gezegd: Jullie heten toch Waddenzeevereniging? Nou doe dan iets aan die zee! Ze willen er een beschermd natuurgebied van maken waar de mens niet mag komen. Maar de sluipende moordenaar is het vervuilde water. Aan de Waddenzee mankeert niets, behalve het gif. Ze maken er eerst een kerkhof van en dat gaan ze dan beschermen Wanneer je door de bossen loopt, langs velden met hei en moerassige gebieden, door de duinen en de Kroonspolders waar hele vogelkolonies hun rust en voe derplaats hebben, kom je geen mens te gen. Even rijst de vraag of de eilanders niet te hoge eisen stellen. Voor een stads bewoner die elke vierkante meter nog moet bevechten, zijn de Vlielanders toch uitverkorenen met zoveel ruimte en vooral stilte om zich heen. Het enige verschil is dat voor de Vlie- wat er met 'hun' eiland gebeurt: „Maar in alle redelijkheid vind ik dat mensen hier genoeg vrijheid hebben om te gaan en te staan waar ze willen, ook in verge lijking met aan de wal. Waar de eilan ders zo tegen te hoop lopen, is vooral een principezaak. Meer dan 88 procent van het natuurgebied op Vlieland is vrij be gaanbaar. Het overige deel is tijdens het broedseizoen afgesloten. De vrees van de Vlielanders dat er om het dorp een hek zal komen, zodat de natuur beschermd wordt, is volslagen ongegrond", aldus de opzichter. Het gelijk, als daar sprake van is, lijkt in het midden te liggen. Eilanders onder vinden regelmatig dat economische en natuurbeschermingsmotieven voor hun eigen belangen gaan. Het heeft ze aller gisch gemaakt voor elk bordje waar ver boden toegang op staat. Om onder meer aan dit gehakketak een einde te maken, is de Wadden Advies Raad opgericht, die dit jaar vijf jaar bestaat. Het is een adviesorgaan van de regering, waarin 'de diverse gebruikers' van het eiland zijn vertegenwoordigd. Dat die partijen nogal eens met elkaar van mening ver schillen, hoeft geen betoog. Maar binnen de Wadden Advies Raad is iedereen het er wel over eens dat het beleid voor het Waddengebied veel te ingewikkeld in el- kaa zit. De wirwar van regels maken dat een gewone burger er nauwelijks iets van begrijpt. Daarnaast overlappen al die be palingen elkaar nog eens. Tot welke absurde situaties het ver brokkelde bestuurlijke beleid op Vlie land kan leiden, kwam enkele jaren gele den tot uiting rond de Vliehors, het mili taire oefenterrein. Het toenmalige minis terie van CRM verklaarde de Vliehors tot zeehondenreservaat, terwijl het mi nisterie van Defensie hetzelfde gebied gebruikte voor militaire oefeningen en het ministerie van Economische Zaken er een aantal hogedrukgasleidingen doorheen wilde leggen. Het is verbazend dat er op een eiland waar de slogan uit de chocolade-reclame 'een klein paradijs op aarde' bijna letter lijk opgaat, dat paradijselijke juist de oorzaak is van alle strijd. De natuur op Vlieland is een produkt geworden met een duur prijskaartje eraan. De plaatselijke VW-directeur: „Rou wen en trouwen gaat nog heel goed sa men op 'Vlie'. Maar het saamhorigheids gevoel onder de bevolking is door de commercie wel veranderd. Het eigen be lang gaat duidelijk voor het algemeen belang". Er klinkt iets berustends in Kuijpers Stem. Even later relativeert hij zijn eigen woorden: „De ene maakt zich wat drukker om de vogeltjes en de ander om de toerist. Uiteindelijk moet iedereen zijn brood verdienen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25