Zware eis incestkwestie Terneuzen 'KUNSTINSTITUUT LAPT REGELS AAN HAAR LAARS' 'Kapiteins aan de wal' Actief Terneuzen krijgt 3,5 ton voor sloop van wijk Sluiskil-Oost Werkgr KANAALZONE DUIVENSPORT Subsidie voor isolatie 410 woningen Terneuzen 0OSTBURC MEISJES VAN TIEN EN DERTIEN JAAR SEKSUEEL MISRRUIKT Geslaagde berging binnenvaarttanke' DE STEM VAN ZEELAND 3 ZATERDAG 21 ME11988 T16 MIDDELBURG/ HULST- De Kunsten bond en de onderwij s- vakbond Abop hebben in een brief aan het Ge westelij k Arbeidsbu reau in Middelburg be zwaar aangetekend te gen het collectief ont slag .van ruim twintig personeelsleden van het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming (ZIKV). Afspraak GS: subsidie voor boek over vogels Japan ARA-SHIPPING REGELT ALLES, 24 UUR, 365 DAGEN De post Dag en nacht Kapitein Meaux Compiègne pg STEM VAN ZE AKTI-KERNENE Zeeland Van onze verslaggever MIDDELBURG - De offi cier van justitie te Middel burg heeft gisteren een ge vangenisstraf van twee en een half jaar, waarvan acht maanden voorwaardelijk, geëist tegen F. de V. uit de gemeente Terneuzen. De V. stond terecht voor het plegen van incest en ontucht met twee minderjarige meisjes. In de periode tussen januari 1986 en oktober 1987 zou hij verscheidene malen seksuele handelingen hebben verricht en eenmaal gemeenschap heb ben gehad met een 10-jarig meisje. Ze was een dochtertje uit het eerste huwelijk van De V.'s echtgenote. Overmatig drankgebruik van de vrouw leidde tot spanningen in het huwelijk en later tot echtschei ding. De natuurlijke vader van het kind had al in 1986 gehoord dat De V. 'met zijn dochtertje zou rommelen'. Aangifte bij de kin derbescherming had niet direct resultaat. Tot het meisje begin 1987 tijdelijk in een ander gezin werd opgenomen, omdat haar moeder weer drankproblemen had. De verhalen die ze ver telde riepen bij het pleeggezin vragen op. De vermoedens werden be vestigd toen het meisje korte tijd later opnieuw opnieuw bij het pleeggezin werd onderge bracht, nu omdat De V. haar seksueel zou misbruiken Uit haar verhalen was inmiddels gebleken dat ook een 13-jarig vriendinnetje door De V. was Haar moeder deed misbruikt. daarvan eind vorig jaar aan gifte bfj de politie. Onderzoek wees uit dat hij drie maal ge meenschap met het meisje had gehad. In een uitvoerig psycholo gisch rapport over De V. werd gesteld dat hij ten tijde van zijn daden 'enigszins verminderd toerekeningsvatbaar' zou zijn geweest. Officier van justitie mr. Groen ging hierop in, door te stellen dat deze omschrijving een grote mate van toereke ningsvatbaarheid overliet Hij wees op het in toene mende mate bekend worden van gevallen van incest en on tucht met minderjarigen „Juist in een omgeving waarin ze zich beschermd moeten kun nen voelen, worden hun gevoe lens verminkt. Jaren later zijn de gevolgen nog merkbaar", al dus de officier. 'Speelse om standigheden' zoals in het rap port gesuggereerd, wees hij van de hand. Uit het proces verbaal bleek volgens hem dui delijk dat De V. de meisjes had gedwongen Naast de celstraf eiste hij dat de verdachte onder toezicht zou worden geplaatst. De V.'s raadsman stelde dat diens seksuele en psychische spanningen, ten gevolge van het slechte huwelijk, een uit laatklep hadden gevonden in de contacten met de meisjes. Over incest met het jongste had hij geen twijfel, maar hij sloot niet uit dat het oudste zich door mogelijk vroege rijpheid pro vocerend zou kunnen hebben gedragen. Omdat zijn cliënt zich bewust zou zijn geworden van zijn daden, stelde hij een kortere celstraf voor van één jaar, met aftrek van de voorlo pige hechtenis en toezicht tij dens de proeftijd. De officier van justitie zei de suggestie van de raadsman met betrek king tot het 13-jarige meisje 'verwerpelijk' te vinden. De V. zelf verklaarde dat hij de meis jes nooit bang had gemaakt of gedreigd. De rechtbank doet over veertien dagen uitspraak. Bonden tegen ontslag ZIKV Van onze verslaggever Het ZIKV (met vestigingen in Hulst, Middelburg, Ter neuzen en Oostburg) zou de regels aan haar laars lap pen bij de aanvraag van de ontslagen, die een onder deel moeten uitmaken van de privatisering van het instituut. Wat de bonden het meest steekt is het negeren van een passage uit het burgerlijk wetboek, waarin staat dat bij een priva tisering zoals die op stapel staat, de nieuwe instelling de verworven rechten van het personeel moet overnemen. Volgens een woordvoerder van de Kunstenbond was er een af spraak tussen de bonden en het ZIKV dat de huidige CAO on verkort van kracht zou blijven totdat er over een sociaal plan voor het personeel gesproken zou worden. „Ze zouden dat op schrift stellen, maar we hebben nog steeds geen brief van het ZIKV gehad", aldus de woord voerder. „Er is nu collectief ontslag aangevraagd, maar ze stellen de CAO min of meer buiten werking. Dat kan na tuurlijk niet, temeer daar de eerste gesprekken over het so ciale plan nog moeten begin nen". In de brief aan de directeur van het GAB eisen de bonden dat de passage uit het burger lijk wetboek in de CAO ge- handhaaft blijft, in ieder geval tot de formele opheffing van het ZIKV op 31 december van dit jaar. In Middelburg is het pro bleem het meest kneUend, stelt de woordvoerder van de Kun stenbond. De voorzitter van het ZIKV, J. Schoenmaker, is daar tevens wethouder van culturele zaken. Hij zou proberen de nieuwe rechtsvorm waarin de Middelburgse vestiging van het ZIKV straks gegoten moet worden naar zijn hand te zet ten. „Hij heeft een dubbele pet op en wringt zich in allerlei richtingen en bochten om de zaak naar zijn hand te zetten. En dat is voor ons erg verve lend" tidus de woordvoerder. Van onze verslaggever MIDDELBURG - Als Gede puteerde Staten hun zin krijgen, kunnen de makers van het boek 'Vogels tussen Zwin en Saeftinghe' reke nen op 7500 gulden subsidie voor de produktiekosten van het boek. GS vinden het boek waardevol en denken zelfs dat het in de toekomst een rol kan spelen bij beleidsvoorbereiding. Het boek is een uitgave van de natuur beschermingsverenigingen De Steltkluut en 't Duumpje, en van de Stichting Natuur en Re creatie Informatie in Middel burg. De auteurs zijn M. Buise en F. Tombeur. ARA-SHIPPING heet het bedrijf. Zes man in dienst. Gevestigd op de zesde etage van het Schuttershofgebouw in Terneuzen. Fraai uitzicht op de binnenstad van Terneuzen en het water, de Westerschelde en het kanaal. Een deel van het werkterrein van Ara- shipping. Op de zesde vloer van het Schutters hofgebouw staat de mo dernste communicatie apparatuur. Telefoons rinkelen, de fax draait en de telex ratelt. Verbin dingen met Korea, Japan, Australië, Canada, Mom- bassa, noem maar op. En gels is de voertaal. Op een planbord staan namen van schepen, de bestem mingen en de ladingen. Het is altijd druk, zeggen Etienne Tieleman en Hans Pey. „Als bedrijf zijn we altijd bezig, 24 uur, 365 dagen per jaar". Met regelen, altijd maar regelen. Door Romain van Damme TERNEUZEN - Ze kennen de vraag. Wat doen jullie nou? Een korte vraag, het ant woord is iets langer. „Ja, wat doen we nou", zeggen Tiele man en Pey. „Dat is niet in tien woorden te vangen. We zijn in ieder geval een jong bedrijf, vier jaar oud. De mensen van dit bedrijf zijn afkomstig van Willem Mul ler. We zijn niet meegegaan toen Willem Muller naar Weismuller verhuisde. We begonnen voor ons zelf". Pey en Tieleman staan bij het raam en kijken naar het scheepvaartverkeer op de Westerschelde en bij de slui zen. „Schitterend toch. We za ten eerst aan de Scheldekade. Niet slecht, maar hier zie je het gebeuren. Je bent visueel betrokken bij je werk. Maar goed, wat doen we als be drijf". Ara-shipping is een scheep vaartagentuur dat vooral werkzaam is in België en Ne derland. Shipping staat voor de scheepvaart. Ara staat voor Antwerpen-Rotterdam- Amsterdam en is in de scheepvaart een zeer bekende kreet „Een schip komt het Kanaal binnen, niet dit ka naal van Gent naar Terneu zen, maar dat grote Kanaal. Waar gaan we lossen. Ant werpen, Rotterdam of Am sterdam. Dat noemen ze de Ara-range". Een bedrijf dat alles regelt, maar dan ook alles. Van het arrangeren van een loods tot het bezorgen van de post. Om het werk van Ara-shipping zo duidelijk mogelijk te maken, begint het verhaal van Tiele man en Pey in Japan. „Daar ligt een schip. Geladen met 30.000 ton propaan. Dat moet gelost worden in Terneuzen. Dat schip moet iemand heb ben die alles regelt in Terneu zen. Wij worden gebeld, dat schip komt er aan". Vanaf het moment dat de zeereis achter de rug is en het schip de haven nadert, valt het schip onder de hoede van Ara. „Op de eerste plaats, zelf leveren we niets aan de sche pen. We regelen alles. Dat schip heeft een loods nodig. We seinen de havendienst in, laten bootmannen komea Zij leggen bijvoorbeeld de sche pen vast in de sluizen. Als je een sleepboot nodig hebt, zorg je daarvoor. Natuurlijk moe- De mannen van Ara, links Tieleman, rechts Pey: regelen, regelen en nog eens regelen. ten al die diensten betaald worden. Dat doen wij. Alle rekeningen komen bij ons te recht en wij betalen. Stel dat hier een schip ligt en de be manning zorgt voor heibel in de stad. Ze slaan ergens de boel kort en klein. Krijgen wij de rekening". Het schip is inmiddels de zee sluis gepasseerd en op weg naar Gent. Daar moet het propaan gelost worden. „We regelen alles in Gent. De douaneformaliteiten, de vreemdelingenpolitie, al die zaken doen we. Het schip komt aan in Gent. Stel dat er mensen terugvliegen naar Japan. Zorgen wij voor de tickets, het vervoer naar het vliegveld. Voor de bemanning moet eten en drinken komen. Pat regelen we. Het schip moet bunkeren, brandstof krijgen. Laten we doen". Het schip ligt in Gent, keu rig afgemeerd. „De lading moet gecontroleerd wordea We werken veel samen met Depauw Stokoe, De be manning wil de wal op, lo gisch na een zeereis van we ken. Zorgen wij voor het geld. Je ziet, als er wat geregeld moet worden, doen wij dat. Als een schip in de haven aanlegt, staat er ook iemand van ons. Meestal met de post, want de bemanning wil na drie weken wel eens weten hoe het bij moeders thuis is". Hier is geen sprake van een plezierreisje. Het schip moet weer geladen worden. Ara blijft derhalve in de buurt. „We bewandelen dan de om gekeerde weg. Zorgen voor de beladingspapieren, de uitkla- ring van de goederen bij de douane. Zeg maar dat we vanaf de loodsboot tot in de haven en terug naar de loods boot alles bijhouden". Etienne Tieleman staat op, beent naar de belendende ruimte en keert terug met een 'state ment of facts'. „Op dit papier wordt aUes bijgehouden. Op dat tijdstip legde het schip aan. Toen werd de lading gecontroleerd en toen werd de lading vrij gegeven. Ruwweg gezegd, elke handeling zetten we op papier. Dat wordt onderte kend door de betrokken par- tijea Dit is een belangrijk do cument. Want daarmee kun nen we precies laten zien wat er met het schip en de lading gebeurd is". Het schip is inmiddels al weer op weg naar Japan. Einde verhaal, maar dat blijkt niet te kloppen. Tiele man en Pey hebben nog veel te vertellen. „We doen ook veel voorwerk. Een schip met een bepaalde lading moet van Amerika naar Gent Wat we ten ze daar in Amerika van de zeesluis in Terneuzen. Ze weten niet dat de diepgang 12.25 meter is. Dat laat je we ten. Of Dow zegt, we hebben momenteel geen ruimte voor die lading. Breng het maar naar Gent. Moet alles veran derd worden". Dag en nacht zijn ze bezig. Altijd is de telefoon bemand. Iedere seconde. „Dat moet We moeten altijd bereikbaar zij a We hebben de beschik king over de modernste syste men om dat voor elkaar te krijgen. We kunnen overal gebeld worden. Kijk als het mooi weer is, willen we ook wel eens naar het strand. Maar ook dan gaat de tele foon mee. Als er problemen zijn, moet de agent, wij dus, klaar staan. Je moet het zo zien. Die man in Amerika wil naar huis maar moet nog iets geregeld hebben voor een schip. Belt ie ons, zegt wat er aan de hand is en roept, okay, jullie lossen dat wel op. En hij gaat naar huis. Stel dat we niet bereikbaar zijn, kan die man uren gaan bellen en zijn wij een klant kwijt". Soms is het wel eens verve lend. Als je net slaapt, rinkelt die telefoon en vraagt iemand iets te regelen voor dat en dat schip. „Die iemand kan van uit Amerika bellea Daar is het dan vier uur in de mid- - FOTO DE STEM/COBJ.DE BOER dag. Bij ons is het dan wel bijna twaalf uur 's nachts. Dat is het grote probleem, het tijdsverschil. Die verschillen zijn gigantisch. Neem maar Korea, Australië, Japan. Je moet constant rekenen. Maar we zijn er niet alleen voor de rederijen, ook voor de sche pen zelf. Een schip ligt voor anker bij Vlissingen en wordt aangevaren. Worden wij ge beld. Je moet ons zien als de kapitein aan de wal". Klagen doen ze niet. Abso luut niet. „Het is een zeer in teressant beroep. Je praat met mensen over de hele we reld. We hebben overal klan ten zitten, vaste klanten". Pey wijst naar Tieleman en zegt: „Hij kan dat mooi vertellen. Hoe is dat ook weer?" Tiele man weet precies wat er be doeld wordt. „Zelfs afwisse ling wordt sleur. Iedere dag is het anders. Je komt binnen, zo, dat is geregeld. En vijf mi nuten later is de situatie vol ledig anders. En dan moet je weer gaan bellen, de rederij en, de schepen, want ook die kunnen we telefonisch berei ken". Ja, de concurrentie is hard. Maar ze praten liever over collega's. „We zijn een onaf hankelijk bedrijf. Nee, niet het enige bedrijf dat dit doet. Daarom moet je zo verschrik kelijk goed opletten. Niets vergeten, alles goed controle ren en coördineren. Je kunt je toch niet permitteren dat er een schip komt en je hebt geen loods. Dan is het paniek en ben je meteen een klant kwijt". Tot slot nog een vraag. Alle rekeningen komen terecht bij Ara. Die betaald, maar om te betalen heb je geld nodig. Wie betaalt nou Ara? „De rederij en, de eigenaren van de sche pen. Daar is een vastgestelde prijs voor. Die prijs hangt sa men met het bruto-tonnage van het schip. En een beetje met de lading. Belangrijk is natuurlijk dat je je geld krijgt. Wij moeten voor vol doende rugdekking zorgen. Dat is wel eens een zorg en je moet de juiste wegen weten". TERNEUZEN - De kring West Zeeuwsch Vlaanderen/ Walcheren hield met een deelname van 1900 duiven een concours vanuit Or- leans.Winnaar werd een duif van de Combinatie De Smet uit IJzendijke met een snel heid van 1142,60 meter per minuut. 2 en 3. L. van de Wege NS te Groede. Hij won de hoofdprijs, de eerste prijs in beide series en de eerste ploegenprijs. 4. R. Braet Sluis, 5. E. Ulijn Groede, 6.G. Tas \V a te ii and kerkje, 7. C. de Putter en zoon IJzendijke, 8.J. Reynvoet Breskens, 9 G. Dusarduijn Gzoon Groede, 10. A. de Wever en zoon Schoondijke, II. G. Tanghe Sluis, 12. A. P. du Puy IJzendijke, 13.W. Daansen Breskens, 14. Combina tie Van de Vlies IJzendijke, 15.J. Huigh Cadzand. Het concours sluit op een snelheid van 1004,69 meter per minuut. Visser, 9. combinatie WisltoM. 10. H. van de Hemel. 'Ke. Volharding Westdorpe, 84 duiven, 1159,38 mpm: 12,5,67»?! 9. P. Baecke, 3. A. van Paémói 7 A. de Krijger, 10. C. van Ackn Met 82 jaarlingen, 1156,93 mom en 9. A. Rombout, 2,4,8 en io t Baecke, 3,6 en 7. H. van de V«u 5. C. van Acker. Moet Moed Vooruit Boschksu.1 le, 85 oude duiven, 1105,64 m„!!' 1,2,3,4,5 en 7. L. Kerkhaert, en Dobbelaar, 8. Jos de Klerk, 9 j. Lambert, 10. F. Lambert, ifct jaarlingen, 1110,53 mpm: 1.5 A. Wauters, 2. Th. Lambert 7. L. Kerkhaert, 4. P. Pieten Th. Dobbelaar, 8. D. Dobbel»'»! 10. R. Herman. ar' Herleving Kloosterzande, 215 jaarlingen, 1110,38 mpm: 1 en A. Hemelaar, 2. C. Bisschop, 3 r de Waal en zoon, 4 en 6 r Adriaansen, 7. F. Roctus, 8 p Verschuren, 9. R. Mahu, 10 in' Prtlnonrt TVJnt IOQ J- Eendracht Maakt Macht Terneu zen, 274 duiven, 1180,15 mpm: 1, 7 en 10. D. Deurwaarder, 2,8 en 9. De Bruijne-Zegers, 3. P. de Vos, 4. A. van Hoeve, 5 en 6. gebroeders Scheele. De Reisduif Breskens, 123 dui ven, 1193,17 mpm: 1,5 en 7. J. Bak ker, 2,6 en 8. F. Scheele en zoon, 3 en 9. R. Daansen, 4. P. de Jonge, 10. Ch. Ras. Scheldekliever8 Ossenisse, 85 duiven, 1163,1 mpm: 1,2,3,4,5 en 7. combinatie Van Poorten-Boeij, 6. E. de Waal, 8. G. de Waal, 9. J. Dobbelaar, 10. P- Boogaard. De Eendracht Terneuzen, 301 duiven, 1147,83 mpm: 1,2 en 10. R. de Schoolmeester, 3. R. van de Veke, 4 en 7. M. de Roo, 5. J. Ver- morken, 6. A. Arens, 8. G. van Houdt, 9. combinatie Hart-Hard- ing. Verwachting Axel, 274 duiven, 1126,8 mpm: 1,2,4 en 10. P. de Poorter, 3 en 5. M. Klassen, 6 en 9. J. van Bellen, 7. P. van de Veeke, 8. combinatie Liplijn-Steel. Eerlijk Vreest Niemand Stoppel dijk, 112 duiven, 1090,4 mpm: 1. Th. Pauwels, 2,3 en 10. J. Boeij- kens, 4,7 en 8. mevrouw Stroob- and, 5. J. van de Bulk, 6. J. en W. van Belle, 9. P. van Leemput. De Reisduif Sluiskil, 196 duiven, 1143,18 mpm: 1,6 en 10. combina tie Klerk-Dhaene, 2,7 en 8. A. de Caluwé, 3. gebroeders Visser, 4. P. Claes, 5. A. Bouchaut en zoon, 9. B. van de Berghe. De Vrede Sas van Gent, 244 dui ven, 1155,21 mpm: 1,6 en 7. combi natie Elegeert, 2. Th. van Zeele, 3. H. Marquinie, 4,5 en 8. P. Koers, 9. A. Gerritsen en zoon, 10. W. Win- ne. De Reisduif Philippine, 307 dui ven, 1145,15 mpm: 1 en 2. Joh.de Mul en zoon, 3,4, en 8. A. Ramme- loo, 5. E. en L. Breepoel, 6. O. Haers, 7. combinatie Roegiest- Hemelaar s H. van Dijk, 7. C. Bisschop, 9,' Voet en zoon. Samenspel Hulst/St-Jansteen 378 jaarlingen, 1145,12 mpm: 1, van Goethem, St.-Jansteen; 2,'ê de Nijs, 3. J. Dhanis, bei(jen Hulst;-4.-combinatie JLQRO »t. Jansteen; 5. P. d'Hondt, Hifer E. de Kind, St.-Jansteen; 7 en 10 L. van Landeghem, Hulst; 8 en 9 R. Dankaert, St.-Jansteen. Me( 221 oude duiven, 1159,33 mpm I,2,5 en 7. R. Dankaert, 3 en 10. Ej van Goethem, beiden St.-Jan. steen; 4. Aug. Verstraeten, 6. Dhanis, 8. L. van Landeghem J. Goossens, allen Hulst. 1 De Postduif Heikant, 145 jaarlin. gen, 1138,34 mpm: 1,3 en 8. Ch.de Beule en zoon, 2. J. Leenknegt en 7. G. de Winne, 5. L. Herwes 6. Th. de Block, 9. C. Weemaes, D. Nice. Met 116 oude duiver 1148,53 mpm: 1 en 3. L. Herwegh, 2,4,6,7 en 9. J. Gijsel, 5 en 10. Th. de Block, 8. gebroeders Van Hou. ten. Nieuw Leven Koewacht, 171 jaarlingen, 1153,3 mpm: 1. - Clapdorp, 2. P. Adriaansen, 3. van de Bilt, 4,7 en 9. R. Samani, en 10, Jac. Elegeert, 6. R. de Kei- ter, 8. P. Mattijs. Met 117 oude duiven, 1137,92 mpm: 1. W. Ele geert, 2 en 10. A. Kops, 3. N. van Hove, 4. B. Rombout, 5. P. Mat- thijs, 6 en 7. Jac. Elegeert, 8 enS, R. de Laruelle. De Reisduif Graauw in samen spel met De Postduif Lamswair. de, 128 jaarlingen, 1115,88 mpm:l en 8. G. Vioen, 2,6 en 9. L. van Vliemberghe, 3. P. Van Goethem, 4. J. van Denderen, 5. W. Volle man, 7. R. Heijens, 10. G. Kou ijzer. Met 93 oude duiven, 1115 mpm: 1. G. Vioen, 2. P. van Goe them, 3 en 4. L. van Vliember hen, 5,6 en 10. J. Pardon, 7. A d'Hondt-De Waal, 8. J. van Den deren, 9. R. Harms. De Snelle Duif Clinge, 59 oude duiven, 1119,1 mpm: 1. J. Kool mees, 2. H. de Schepper, 3. R van Gaever, 4. Ch. Willaert, 5. S. Bols- sens. Met 43 jaarlingen, 1105,7 mpm: 1. B. van de Branden, 2. Bolssens, 3. H. de Schepper, 4. E van Heese, 5. J. Koolmees. Van onze verslaggever TERNEUZEN - De woning bouwvereniging heeft op de valreep subsidie voor het isoleren van 410 woningen in de wacht gesleept. Het gaat om woningen in de Kerkhoflaan (33), Schubert- hof (120), Mozarthof (36), Oleander/ Amberboom- straat (9), Katspolder (171) en Boterzande/Klooster straat (41). De woningbouwvereniging is daarmee net op tijd, omdat dit jaar de subsidie voor indivi duele isolatie afloopt. Het Rijk neemt veertig procent van de kosten voor zijn rekening. E. van Exter en L. van Dorsselaer van de woningbouwvereniging maakten dit nieuws gisteren wereldkundig. „Al die huizen zouden anders de eerstko mende tien jaar niet meer voor subsidie in aanmerking ko men", Van Exter. De huurders die van het voordeeltje kunnen profiteren het is niet verplicht, hebben d afgelopen dagen een circulair in de bus gekregen waarin i en ander staat toegelicht kurnen dubbele beglazing spouwmuurisolatie aanvragen Wat de dubbele beglazing be treft heeft de woningbouwver eniging verschillende keuze pakketen in de 'aanbieding Bewoners kunnen kiezen von dubbele beglazing in de woon kamer, slaapkamers en douche keuken en de achterdeur. Au elke pakket zit een huurverho ging vast. De hoogte daarvan ii afhankelijk van het type m ning de aanvrager bewoont Ja zeggen tegen de isoiatn betekent wel een extra hun verhoging maar aan de i kant, aldus Van Exter, moet a een lagere gasrekening worda betaald. De woningbouwvere niging wil voor 11 juni wetei wie er wil meedoen. De tiewerkzaamheden worde, tussen juli en oktober op indi viduele afspraak uitgevoerd Van onze verslaggever MIDDELBURG - Provin ciale Staten geven de ge meente Terneuzen niet meer dan 350.000 gulden voor de sloop van Sluiskil- Oost. Daarmee krijgt de ge meente slechts een deel van de halve ton waarop het ge meentebestuur had gegokt. Terneuzen krijgt met het be drag overigens wel de grootste hap uit de pot die de provincie dit jaar aan stads- en dorps vernieuwing besteedt. Van het half miljoen dat daarvoor uit getrokken is, gaat twee ton naar de sloop van de Sluiskilse wijk. De rest van de bijdrage komt uit het fonds voor b dere voorzieningen. Terneuzen trekt zelf eenl» miljoen gulden voor het kan® uit. Het hele karwei kost roi» de vijf miljoen gulden. Dj ideale verdeelsleutel zoals gemeente Terneuzen zich heeft voorgesteld is dat hj- Rijk 2,3 miljoen gulden betaal- De NSM en de cokesfabriekS' men 1,7 miljoen gulden, Rijke® provincie elk een half milja® gulden. Van dat geld was tot® toe enkel nog maar de bijcW van het ministerie van mill1* binnen, 500.000 gulden. Bij verse andere ministeries lopfj nog subsidie-aanvragen, on andere bij volkshuisvesting. Van onze verslaggever TERNEUZEN - Twee sleepboten van Multraship BV uit Tern| zen hebben donderdagmiddag op de Oosterschelde de gestrand Duitse binnenvaarttanker Main Spessart losgetrokken. De tank6 was leeg onderweg van Mainz naar Vlissingen en liep tijd0* hoogwater aan de grond in de Witte Tonnen Vlije. yan onze verslaggever OOSTBURG - Alleen de ge meente Aardenburg heel tot nu toe een subsidie toe gezegd aan de werkgroe Kernenergie Zeeuwsch Vlaanderen voor de viertal van het tienjarige bestaa van de club. In Oostburg, zo bleek donder dagavond tijdens de raadsver gadering, klopten de milieu Mee AD VAN NOORT neemt afscheid. De Provinciaal Toneel Adviseur (PTA) doet dat met een eigen tijdse bewerking van Peer Gynt, een beroemd versdrama van de Noorse toneelschrijver Henrik Ibsen. Vanavond is de laatste voorstelling (in de Middelburgse Schouw burg) in een serie van drie. Gespeeld door Zeeu wen die Ad van Noort in hun hart sloten. Twintig jaar lang werkte hij in Zeeland. Steeds zocht hij naar wegen om de pro vincie en haar inwoners warm te maken voor het amateurtoneel. Dat leidde wel eens tot botsingen, maar nooit tot een on overbrugbare kloof. Een bezield man die over zijn grote liefde zegt: „Voor mij is bezig zijn met to neel vragen naar de zin van het bestaan. Je leert je eigen grenzen kennen". Door Romain van Damme MIDDELBURG - 'Silhouet' heet het informatiebulletin van het Zeeuws Centrum Amateurtoneel. De laatste uitgave is geheel gewijd aan het afscheid van de Provin ciaal Toneel Adviseur. Wie het twaalf pagina's tellende blad doorwerkt, kan maar tot één conclusie komen: Ad van Noort is toneel. „Ja, dat klopt wel", zegt hij, „heel mijn leven ben ik bezig met toneel. Zelfs als ik loop te wandelen denk ik aan mijn werk. Ik ga nu met pensioen, maar dat betekent niet dat ik straks de tuin ga spitten. Ik zie dit als een halte. Straks ga ik weer wat doen in het to neel. Wat weet ik nog niet, maar die trein is niet te stop pen". En wijzend naar 'Silhouet' dat voor hem op het salonta feltje ligt: „Ik ben groot van gestalte, maar als ik dat lees, word ik heel klein. Ik hoop dat wat daar in staat alle maal waar is". Ad van Noort is geen Zeeuw. Hij kwam in het Zuidhollandse Benthuizen op de wereld, woonde daar vijf jaar en moest toen mee naar hen Haag. In 1955 trok hij naar Amsterdam om er de dagopleiding Drama te vol- gea Dat duurde een jaar. Ad van Noort koos toen definitief voor het toneel. Zijn admini stratieve baan op Economi sche Zaken schoof hij terzij de. „Ik ging vervolgens naar Utrecht", vertelt hij verder. „Daar was ik een van de eer ste leerlingen op de Academie voor Expressie in Woord en Gebaar. Er waren negen leer- Jjngen toen. Die opleiding duurde vier jaar. In mijn laatste jaar op de academie Werd ik PTA in Utrecht". Zeven jaar later verscheen Zeeland aan de horizoa Toine van Berge, de toenmalige pA in het eilandenrijk, ver dok naar de schouwburg in Heerlen. Ad van Noort werd gevraagd hem in Zeeland op ®e volgen. „Ik zei ja. Hier ■hoest de kunstzinnige vor- "ting nog van de grond ko- Jhen. Ik zag het als een avon- jhur. Leuk om hier te gaan houwen. We zijn naar Mid delburg getrokkea In dit huis Woonde ook Toine van Berge. dat speelde ook mee. In utrecht hadden we een drie- Kamerflaije, hier kregen we eengezinswoning". Qp het moment dat Ad van

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20