Zware eis incestkwestie Terneuzen
'KUNSTINSTITUUT LAPT REGELS AAN HAAR LAARS'
'Kapiteins aan de wal'
Actief
Terneuzen krijgt 3,5
ton voor sloop
van wijk Sluiskil-Oost
Werkgr
KANAALZONE
DUIVENSPORT
Subsidie voor isolatie
410 woningen Terneuzen
0OSTBURC
MEISJES VAN TIEN EN DERTIEN JAAR SEKSUEEL MISRRUIKT
Geslaagde berging binnenvaarttanke'
DE STEM VAN ZEELAND 3 ZATERDAG 21 ME11988
T16
MIDDELBURG/
HULST- De Kunsten
bond en de onderwij s-
vakbond Abop hebben
in een brief aan het Ge
westelij k Arbeidsbu
reau in Middelburg be
zwaar aangetekend te
gen het collectief ont
slag .van ruim twintig
personeelsleden van
het Zeeuws Instituut
voor Kunstzinnige
Vorming (ZIKV).
Afspraak
GS: subsidie
voor boek
over vogels
Japan
ARA-SHIPPING REGELT ALLES, 24 UUR, 365 DAGEN
De post
Dag en nacht
Kapitein
Meaux
Compiègne
pg STEM VAN ZE
AKTI-KERNENE
Zeeland
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - De offi
cier van justitie te Middel
burg heeft gisteren een ge
vangenisstraf van twee en
een half jaar, waarvan acht
maanden voorwaardelijk,
geëist tegen F. de V. uit de
gemeente Terneuzen.
De V. stond terecht voor het
plegen van incest en ontucht
met twee minderjarige meisjes.
In de periode tussen januari
1986 en oktober 1987 zou hij
verscheidene malen seksuele
handelingen hebben verricht
en eenmaal gemeenschap heb
ben gehad met een 10-jarig
meisje. Ze was een dochtertje
uit het eerste huwelijk van De
V.'s echtgenote. Overmatig
drankgebruik van de vrouw
leidde tot spanningen in het
huwelijk en later tot echtschei
ding.
De natuurlijke vader van het
kind had al in 1986 gehoord dat
De V. 'met zijn dochtertje zou
rommelen'. Aangifte bij de kin
derbescherming had niet direct
resultaat. Tot het meisje begin
1987 tijdelijk in een ander gezin
werd opgenomen, omdat haar
moeder weer drankproblemen
had. De verhalen die ze ver
telde riepen bij het pleeggezin
vragen op.
De vermoedens werden be
vestigd toen het meisje korte
tijd later opnieuw opnieuw bij
het pleeggezin werd onderge
bracht, nu omdat De V. haar
seksueel zou misbruiken Uit
haar verhalen was inmiddels
gebleken dat ook een 13-jarig
vriendinnetje door De V. was
Haar moeder deed
misbruikt.
daarvan eind vorig jaar aan
gifte bfj de politie. Onderzoek
wees uit dat hij drie maal ge
meenschap met het meisje had
gehad.
In een uitvoerig psycholo
gisch rapport over De V. werd
gesteld dat hij ten tijde van zijn
daden 'enigszins verminderd
toerekeningsvatbaar' zou zijn
geweest. Officier van justitie
mr. Groen ging hierop in, door
te stellen dat deze omschrijving
een grote mate van toereke
ningsvatbaarheid overliet
Hij wees op het in toene
mende mate bekend worden
van gevallen van incest en on
tucht met minderjarigen
„Juist in een omgeving waarin
ze zich beschermd moeten kun
nen voelen, worden hun gevoe
lens verminkt. Jaren later zijn
de gevolgen nog merkbaar", al
dus de officier. 'Speelse om
standigheden' zoals in het rap
port gesuggereerd, wees hij
van de hand. Uit het proces
verbaal bleek volgens hem dui
delijk dat De V. de meisjes had
gedwongen Naast de celstraf
eiste hij dat de verdachte onder
toezicht zou worden geplaatst.
De V.'s raadsman stelde dat
diens seksuele en psychische
spanningen, ten gevolge van
het slechte huwelijk, een uit
laatklep hadden gevonden in
de contacten met de meisjes.
Over incest met het jongste had
hij geen twijfel, maar hij sloot
niet uit dat het oudste zich door
mogelijk vroege rijpheid pro
vocerend zou kunnen hebben
gedragen. Omdat zijn cliënt
zich bewust zou zijn geworden
van zijn daden, stelde hij een
kortere celstraf voor van één
jaar, met aftrek van de voorlo
pige hechtenis en toezicht tij
dens de proeftijd. De officier
van justitie zei de suggestie
van de raadsman met betrek
king tot het 13-jarige meisje
'verwerpelijk' te vinden. De V.
zelf verklaarde dat hij de meis
jes nooit bang had gemaakt of
gedreigd. De rechtbank doet
over veertien dagen uitspraak.
Bonden tegen ontslag ZIKV
Van onze verslaggever
Het ZIKV (met vestigingen
in Hulst, Middelburg, Ter
neuzen en Oostburg) zou de
regels aan haar laars lap
pen bij de aanvraag van de
ontslagen, die een onder
deel moeten uitmaken van
de privatisering van het
instituut.
Wat de bonden het meest steekt
is het negeren van een passage
uit het burgerlijk wetboek,
waarin staat dat bij een priva
tisering zoals die op stapel
staat, de nieuwe instelling de
verworven rechten van het
personeel moet overnemen.
Volgens een woordvoerder van
de Kunstenbond was er een af
spraak tussen de bonden en het
ZIKV dat de huidige CAO on
verkort van kracht zou blijven
totdat er over een sociaal plan
voor het personeel gesproken
zou worden. „Ze zouden dat op
schrift stellen, maar we hebben
nog steeds geen brief van het
ZIKV gehad", aldus de woord
voerder. „Er is nu collectief
ontslag aangevraagd, maar ze
stellen de CAO min of meer
buiten werking. Dat kan na
tuurlijk niet, temeer daar de
eerste gesprekken over het so
ciale plan nog moeten begin
nen".
In de brief aan de directeur
van het GAB eisen de bonden
dat de passage uit het burger
lijk wetboek in de CAO ge-
handhaaft blijft, in ieder geval
tot de formele opheffing van
het ZIKV op 31 december van
dit jaar.
In Middelburg is het pro
bleem het meest kneUend, stelt
de woordvoerder van de Kun
stenbond. De voorzitter van het
ZIKV, J. Schoenmaker, is daar
tevens wethouder van culturele
zaken. Hij zou proberen de
nieuwe rechtsvorm waarin de
Middelburgse vestiging van het
ZIKV straks gegoten moet
worden naar zijn hand te zet
ten. „Hij heeft een dubbele pet
op en wringt zich in allerlei
richtingen en bochten om de
zaak naar zijn hand te zetten.
En dat is voor ons erg verve
lend" tidus de woordvoerder.
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - Als Gede
puteerde Staten hun zin
krijgen, kunnen de makers
van het boek 'Vogels tussen
Zwin en Saeftinghe' reke
nen op 7500 gulden subsidie
voor de produktiekosten
van het boek.
GS vinden het boek waardevol
en denken zelfs dat het in de
toekomst een rol kan spelen bij
beleidsvoorbereiding. Het boek
is een uitgave van de natuur
beschermingsverenigingen De
Steltkluut en 't Duumpje, en
van de Stichting Natuur en Re
creatie Informatie in Middel
burg. De auteurs zijn M. Buise
en F. Tombeur.
ARA-SHIPPING heet het
bedrijf. Zes man in
dienst. Gevestigd op de
zesde etage van het
Schuttershofgebouw in
Terneuzen. Fraai uitzicht
op de binnenstad van
Terneuzen en het water,
de Westerschelde en het
kanaal. Een deel van het
werkterrein van Ara-
shipping. Op de zesde
vloer van het Schutters
hofgebouw staat de mo
dernste communicatie
apparatuur. Telefoons
rinkelen, de fax draait en
de telex ratelt. Verbin
dingen met Korea, Japan,
Australië, Canada, Mom-
bassa, noem maar op. En
gels is de voertaal. Op een
planbord staan namen
van schepen, de bestem
mingen en de ladingen.
Het is altijd druk, zeggen
Etienne Tieleman en
Hans Pey. „Als bedrijf
zijn we altijd bezig, 24
uur, 365 dagen per jaar".
Met regelen, altijd maar
regelen.
Door Romain van Damme
TERNEUZEN - Ze kennen de
vraag. Wat doen jullie nou?
Een korte vraag, het ant
woord is iets langer. „Ja, wat
doen we nou", zeggen Tiele
man en Pey. „Dat is niet in
tien woorden te vangen. We
zijn in ieder geval een jong
bedrijf, vier jaar oud. De
mensen van dit bedrijf zijn
afkomstig van Willem Mul
ler. We zijn niet meegegaan
toen Willem Muller naar
Weismuller verhuisde. We
begonnen voor ons zelf".
Pey en Tieleman staan bij
het raam en kijken naar het
scheepvaartverkeer op de
Westerschelde en bij de slui
zen. „Schitterend toch. We za
ten eerst aan de Scheldekade.
Niet slecht, maar hier zie je
het gebeuren. Je bent visueel
betrokken bij je werk. Maar
goed, wat doen we als be
drijf".
Ara-shipping is een scheep
vaartagentuur dat vooral
werkzaam is in België en Ne
derland. Shipping staat voor
de scheepvaart. Ara staat
voor Antwerpen-Rotterdam-
Amsterdam en is in de
scheepvaart een zeer bekende
kreet „Een schip komt het
Kanaal binnen, niet dit ka
naal van Gent naar Terneu
zen, maar dat grote Kanaal.
Waar gaan we lossen. Ant
werpen, Rotterdam of Am
sterdam. Dat noemen ze de
Ara-range".
Een bedrijf dat alles regelt,
maar dan ook alles. Van het
arrangeren van een loods tot
het bezorgen van de post. Om
het werk van Ara-shipping zo
duidelijk mogelijk te maken,
begint het verhaal van Tiele
man en Pey in Japan. „Daar
ligt een schip. Geladen met
30.000 ton propaan. Dat moet
gelost worden in Terneuzen.
Dat schip moet iemand heb
ben die alles regelt in Terneu
zen. Wij worden gebeld, dat
schip komt er aan".
Vanaf het moment dat de
zeereis achter de rug is en het
schip de haven nadert, valt
het schip onder de hoede van
Ara. „Op de eerste plaats, zelf
leveren we niets aan de sche
pen. We regelen alles. Dat
schip heeft een loods nodig.
We seinen de havendienst in,
laten bootmannen komea Zij
leggen bijvoorbeeld de sche
pen vast in de sluizen. Als je
een sleepboot nodig hebt, zorg
je daarvoor. Natuurlijk moe-
De mannen van Ara, links Tieleman, rechts Pey: regelen, regelen en nog eens regelen.
ten al die diensten betaald
worden. Dat doen wij. Alle
rekeningen komen bij ons te
recht en wij betalen. Stel dat
hier een schip ligt en de be
manning zorgt voor heibel in
de stad. Ze slaan ergens de
boel kort en klein. Krijgen
wij de rekening".
Het schip is inmiddels de zee
sluis gepasseerd en op weg
naar Gent. Daar moet het
propaan gelost worden. „We
regelen alles in Gent. De
douaneformaliteiten, de
vreemdelingenpolitie, al die
zaken doen we. Het schip
komt aan in Gent. Stel dat er
mensen terugvliegen naar
Japan. Zorgen wij voor de
tickets, het vervoer naar het
vliegveld. Voor de bemanning
moet eten en drinken komen.
Pat regelen we. Het schip
moet bunkeren, brandstof
krijgen. Laten we doen".
Het schip ligt in Gent, keu
rig afgemeerd. „De lading
moet gecontroleerd wordea
We werken veel samen met
Depauw Stokoe, De be
manning wil de wal op, lo
gisch na een zeereis van we
ken. Zorgen wij voor het geld.
Je ziet, als er wat geregeld
moet worden, doen wij dat.
Als een schip in de haven
aanlegt, staat er ook iemand
van ons. Meestal met de post,
want de bemanning wil na
drie weken wel eens weten
hoe het bij moeders thuis is".
Hier is geen sprake van een
plezierreisje. Het schip moet
weer geladen worden. Ara
blijft derhalve in de buurt.
„We bewandelen dan de om
gekeerde weg. Zorgen voor de
beladingspapieren, de uitkla-
ring van de goederen bij de
douane. Zeg maar dat we
vanaf de loodsboot tot in de
haven en terug naar de loods
boot alles bijhouden". Etienne
Tieleman staat op, beent naar
de belendende ruimte en
keert terug met een 'state
ment of facts'.
„Op dit papier wordt aUes
bijgehouden. Op dat tijdstip
legde het schip aan. Toen
werd de lading gecontroleerd
en toen werd de lading vrij
gegeven. Ruwweg gezegd,
elke handeling zetten we op
papier. Dat wordt onderte
kend door de betrokken par-
tijea Dit is een belangrijk do
cument. Want daarmee kun
nen we precies laten zien wat
er met het schip en de lading
gebeurd is".
Het schip is inmiddels al
weer op weg naar Japan.
Einde verhaal, maar dat
blijkt niet te kloppen. Tiele
man en Pey hebben nog veel
te vertellen. „We doen ook
veel voorwerk. Een schip met
een bepaalde lading moet van
Amerika naar Gent Wat we
ten ze daar in Amerika van
de zeesluis in Terneuzen. Ze
weten niet dat de diepgang
12.25 meter is. Dat laat je we
ten. Of Dow zegt, we hebben
momenteel geen ruimte voor
die lading. Breng het maar
naar Gent. Moet alles veran
derd worden".
Dag en nacht zijn ze bezig.
Altijd is de telefoon bemand.
Iedere seconde. „Dat moet
We moeten altijd bereikbaar
zij a We hebben de beschik
king over de modernste syste
men om dat voor elkaar te
krijgen. We kunnen overal
gebeld worden. Kijk als het
mooi weer is, willen we ook
wel eens naar het strand.
Maar ook dan gaat de tele
foon mee. Als er problemen
zijn, moet de agent, wij dus,
klaar staan. Je moet het zo
zien. Die man in Amerika wil
naar huis maar moet nog iets
geregeld hebben voor een
schip. Belt ie ons, zegt wat er
aan de hand is en roept, okay,
jullie lossen dat wel op. En hij
gaat naar huis. Stel dat we
niet bereikbaar zijn, kan die
man uren gaan bellen en zijn
wij een klant kwijt".
Soms is het wel eens verve
lend. Als je net slaapt, rinkelt
die telefoon en vraagt iemand
iets te regelen voor dat en dat
schip. „Die iemand kan van
uit Amerika bellea Daar is
het dan vier uur in de mid-
- FOTO DE STEM/COBJ.DE BOER
dag. Bij ons is het dan wel
bijna twaalf uur 's nachts.
Dat is het grote probleem, het
tijdsverschil. Die verschillen
zijn gigantisch. Neem maar
Korea, Australië, Japan. Je
moet constant rekenen. Maar
we zijn er niet alleen voor de
rederijen, ook voor de sche
pen zelf. Een schip ligt voor
anker bij Vlissingen en wordt
aangevaren. Worden wij ge
beld. Je moet ons zien als de
kapitein aan de wal".
Klagen doen ze niet. Abso
luut niet. „Het is een zeer in
teressant beroep. Je praat
met mensen over de hele we
reld. We hebben overal klan
ten zitten, vaste klanten". Pey
wijst naar Tieleman en zegt:
„Hij kan dat mooi vertellen.
Hoe is dat ook weer?" Tiele
man weet precies wat er be
doeld wordt. „Zelfs afwisse
ling wordt sleur. Iedere dag is
het anders. Je komt binnen,
zo, dat is geregeld. En vijf mi
nuten later is de situatie vol
ledig anders. En dan moet je
weer gaan bellen, de rederij
en, de schepen, want ook die
kunnen we telefonisch berei
ken".
Ja, de concurrentie is hard.
Maar ze praten liever over
collega's. „We zijn een onaf
hankelijk bedrijf. Nee, niet
het enige bedrijf dat dit doet.
Daarom moet je zo verschrik
kelijk goed opletten. Niets
vergeten, alles goed controle
ren en coördineren. Je kunt je
toch niet permitteren dat er
een schip komt en je hebt
geen loods. Dan is het paniek
en ben je meteen een klant
kwijt".
Tot slot nog een vraag. Alle
rekeningen komen terecht bij
Ara. Die betaald, maar om te
betalen heb je geld nodig. Wie
betaalt nou Ara? „De rederij
en, de eigenaren van de sche
pen. Daar is een vastgestelde
prijs voor. Die prijs hangt sa
men met het bruto-tonnage
van het schip. En een beetje
met de lading. Belangrijk is
natuurlijk dat je je geld
krijgt. Wij moeten voor vol
doende rugdekking zorgen.
Dat is wel eens een zorg en je
moet de juiste wegen weten".
TERNEUZEN - De kring
West Zeeuwsch Vlaanderen/
Walcheren hield met een
deelname van 1900 duiven een
concours vanuit Or-
leans.Winnaar werd een duif
van de Combinatie De Smet
uit IJzendijke met een snel
heid van 1142,60 meter per
minuut.
2 en 3. L. van de Wege NS te
Groede. Hij won de hoofdprijs, de
eerste prijs in beide series en de
eerste ploegenprijs. 4. R. Braet
Sluis, 5. E. Ulijn Groede, 6.G. Tas
\V a te ii and kerkje, 7. C. de Putter
en zoon IJzendijke, 8.J. Reynvoet
Breskens, 9 G. Dusarduijn Gzoon
Groede, 10. A. de Wever en zoon
Schoondijke, II. G. Tanghe Sluis,
12. A. P. du Puy IJzendijke, 13.W.
Daansen Breskens, 14. Combina
tie Van de Vlies IJzendijke, 15.J.
Huigh Cadzand. Het concours
sluit op een snelheid van 1004,69
meter per minuut.
Visser, 9. combinatie WisltoM.
10. H. van de Hemel. 'Ke.
Volharding Westdorpe, 84
duiven, 1159,38 mpm: 12,5,67»?!
9. P. Baecke, 3. A. van Paémói 7
A. de Krijger, 10. C. van Ackn
Met 82 jaarlingen, 1156,93 mom
en 9. A. Rombout, 2,4,8 en io t
Baecke, 3,6 en 7. H. van de V«u
5. C. van Acker.
Moet Moed Vooruit Boschksu.1
le, 85 oude duiven, 1105,64 m„!!'
1,2,3,4,5 en 7. L. Kerkhaert, en
Dobbelaar, 8. Jos de Klerk, 9 j.
Lambert, 10. F. Lambert, ifct
jaarlingen, 1110,53 mpm: 1.5
A. Wauters, 2. Th. Lambert
7. L. Kerkhaert, 4. P. Pieten
Th. Dobbelaar, 8. D. Dobbel»'»!
10. R. Herman. ar'
Herleving Kloosterzande, 215
jaarlingen, 1110,38 mpm: 1 en
A. Hemelaar, 2. C. Bisschop, 3 r
de Waal en zoon, 4 en 6 r
Adriaansen, 7. F. Roctus, 8 p
Verschuren, 9. R. Mahu, 10 in'
Prtlnonrt TVJnt IOQ J-
Eendracht Maakt Macht Terneu
zen, 274 duiven, 1180,15 mpm: 1, 7
en 10. D. Deurwaarder, 2,8 en 9.
De Bruijne-Zegers, 3. P. de Vos, 4.
A. van Hoeve, 5 en 6. gebroeders
Scheele.
De Reisduif Breskens, 123 dui
ven, 1193,17 mpm: 1,5 en 7. J. Bak
ker, 2,6 en 8. F. Scheele en zoon, 3
en 9. R. Daansen, 4. P. de Jonge,
10. Ch. Ras.
Scheldekliever8 Ossenisse, 85
duiven, 1163,1 mpm: 1,2,3,4,5 en 7.
combinatie Van Poorten-Boeij, 6.
E. de Waal, 8. G. de Waal, 9. J.
Dobbelaar, 10. P- Boogaard.
De Eendracht Terneuzen, 301
duiven, 1147,83 mpm: 1,2 en 10. R.
de Schoolmeester, 3. R. van de
Veke, 4 en 7. M. de Roo, 5. J. Ver-
morken, 6. A. Arens, 8. G. van
Houdt, 9. combinatie Hart-Hard-
ing.
Verwachting Axel, 274 duiven,
1126,8 mpm: 1,2,4 en 10. P. de
Poorter, 3 en 5. M. Klassen, 6 en 9.
J. van Bellen, 7. P. van de Veeke,
8. combinatie Liplijn-Steel.
Eerlijk Vreest Niemand Stoppel
dijk, 112 duiven, 1090,4 mpm: 1.
Th. Pauwels, 2,3 en 10. J. Boeij-
kens, 4,7 en 8. mevrouw Stroob-
and, 5. J. van de Bulk, 6. J. en W.
van Belle, 9. P. van Leemput.
De Reisduif Sluiskil, 196 duiven,
1143,18 mpm: 1,6 en 10. combina
tie Klerk-Dhaene, 2,7 en 8. A. de
Caluwé, 3. gebroeders Visser, 4.
P. Claes, 5. A. Bouchaut en zoon,
9. B. van de Berghe.
De Vrede Sas van Gent, 244 dui
ven, 1155,21 mpm: 1,6 en 7. combi
natie Elegeert, 2. Th. van Zeele, 3.
H. Marquinie, 4,5 en 8. P. Koers, 9.
A. Gerritsen en zoon, 10. W. Win-
ne.
De Reisduif Philippine, 307 dui
ven, 1145,15 mpm: 1 en 2. Joh.de
Mul en zoon, 3,4, en 8. A. Ramme-
loo, 5. E. en L. Breepoel, 6. O.
Haers, 7. combinatie Roegiest-
Hemelaar s
H. van Dijk, 7. C. Bisschop, 9,'
Voet en zoon.
Samenspel Hulst/St-Jansteen
378 jaarlingen, 1145,12 mpm: 1,
van Goethem, St.-Jansteen; 2,'ê
de Nijs, 3. J. Dhanis, bei(jen
Hulst;-4.-combinatie JLQRO »t.
Jansteen; 5. P. d'Hondt, Hifer
E. de Kind, St.-Jansteen; 7 en 10
L. van Landeghem, Hulst; 8 en 9
R. Dankaert, St.-Jansteen. Me(
221 oude duiven, 1159,33 mpm
I,2,5 en 7. R. Dankaert, 3 en 10. Ej
van Goethem, beiden St.-Jan.
steen; 4. Aug. Verstraeten, 6.
Dhanis, 8. L. van Landeghem
J. Goossens, allen Hulst. 1
De Postduif Heikant, 145 jaarlin.
gen, 1138,34 mpm: 1,3 en 8. Ch.de
Beule en zoon, 2. J. Leenknegt
en 7. G. de Winne, 5. L. Herwes
6. Th. de Block, 9. C. Weemaes,
D. Nice. Met 116 oude duiver
1148,53 mpm: 1 en 3. L. Herwegh,
2,4,6,7 en 9. J. Gijsel, 5 en 10. Th.
de Block, 8. gebroeders Van Hou.
ten.
Nieuw Leven Koewacht, 171
jaarlingen, 1153,3 mpm: 1. -
Clapdorp, 2. P. Adriaansen, 3.
van de Bilt, 4,7 en 9. R. Samani,
en 10, Jac. Elegeert, 6. R. de Kei-
ter, 8. P. Mattijs. Met 117 oude
duiven, 1137,92 mpm: 1. W. Ele
geert, 2 en 10. A. Kops, 3. N. van
Hove, 4. B. Rombout, 5. P. Mat-
thijs, 6 en 7. Jac. Elegeert, 8 enS,
R. de Laruelle.
De Reisduif Graauw in samen
spel met De Postduif Lamswair.
de, 128 jaarlingen, 1115,88 mpm:l
en 8. G. Vioen, 2,6 en 9. L. van
Vliemberghe, 3. P. Van Goethem,
4. J. van Denderen, 5. W. Volle
man, 7. R. Heijens, 10. G. Kou
ijzer. Met 93 oude duiven, 1115
mpm: 1. G. Vioen, 2. P. van Goe
them, 3 en 4. L. van Vliember
hen, 5,6 en 10. J. Pardon, 7. A
d'Hondt-De Waal, 8. J. van Den
deren, 9. R. Harms.
De Snelle Duif Clinge, 59 oude
duiven, 1119,1 mpm: 1. J. Kool
mees, 2. H. de Schepper, 3. R van
Gaever, 4. Ch. Willaert, 5. S. Bols-
sens. Met 43 jaarlingen, 1105,7
mpm: 1. B. van de Branden, 2.
Bolssens, 3. H. de Schepper, 4. E
van Heese, 5. J. Koolmees.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - De woning
bouwvereniging heeft op de
valreep subsidie voor het
isoleren van 410 woningen
in de wacht gesleept. Het
gaat om woningen in de
Kerkhoflaan (33), Schubert-
hof (120), Mozarthof (36),
Oleander/ Amberboom-
straat (9), Katspolder (171)
en Boterzande/Klooster
straat (41).
De woningbouwvereniging is
daarmee net op tijd, omdat dit
jaar de subsidie voor indivi
duele isolatie afloopt. Het Rijk
neemt veertig procent van de
kosten voor zijn rekening. E.
van Exter en L. van Dorsselaer
van de woningbouwvereniging
maakten dit nieuws gisteren
wereldkundig. „Al die huizen
zouden anders de eerstko
mende tien jaar niet meer voor
subsidie in aanmerking ko
men", Van Exter.
De huurders die van het
voordeeltje kunnen profiteren
het is niet verplicht, hebben d
afgelopen dagen een circulair
in de bus gekregen waarin i
en ander staat toegelicht
kurnen dubbele beglazing
spouwmuurisolatie aanvragen
Wat de dubbele beglazing be
treft heeft de woningbouwver
eniging verschillende keuze
pakketen in de 'aanbieding
Bewoners kunnen kiezen von
dubbele beglazing in de woon
kamer, slaapkamers en douche
keuken en de achterdeur. Au
elke pakket zit een huurverho
ging vast. De hoogte daarvan ii
afhankelijk van het type m
ning de aanvrager bewoont
Ja zeggen tegen de isoiatn
betekent wel een extra hun
verhoging maar aan de i
kant, aldus Van Exter, moet a
een lagere gasrekening worda
betaald. De woningbouwvere
niging wil voor 11 juni wetei
wie er wil meedoen. De
tiewerkzaamheden worde,
tussen juli en oktober op indi
viduele afspraak uitgevoerd
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - Provin
ciale Staten geven de ge
meente Terneuzen niet
meer dan 350.000 gulden
voor de sloop van Sluiskil-
Oost. Daarmee krijgt de ge
meente slechts een deel van
de halve ton waarop het ge
meentebestuur had gegokt.
Terneuzen krijgt met het be
drag overigens wel de grootste
hap uit de pot die de provincie
dit jaar aan stads- en dorps
vernieuwing besteedt. Van het
half miljoen dat daarvoor uit
getrokken is, gaat twee ton
naar de sloop van de Sluiskilse
wijk. De rest van de bijdrage
komt uit het fonds voor b
dere voorzieningen.
Terneuzen trekt zelf eenl»
miljoen gulden voor het kan®
uit. Het hele karwei kost roi»
de vijf miljoen gulden. Dj
ideale verdeelsleutel zoals
gemeente Terneuzen zich
heeft voorgesteld is dat hj-
Rijk 2,3 miljoen gulden betaal-
De NSM en de cokesfabriekS'
men 1,7 miljoen gulden, Rijke®
provincie elk een half milja®
gulden. Van dat geld was tot®
toe enkel nog maar de bijcW
van het ministerie van mill1*
binnen, 500.000 gulden. Bij
verse andere ministeries lopfj
nog subsidie-aanvragen, on
andere bij volkshuisvesting.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Twee sleepboten van Multraship BV uit Tern|
zen hebben donderdagmiddag op de Oosterschelde de gestrand
Duitse binnenvaarttanker Main Spessart losgetrokken. De tank6
was leeg onderweg van Mainz naar Vlissingen en liep tijd0*
hoogwater aan de grond in de Witte Tonnen Vlije.
yan onze verslaggever
OOSTBURG - Alleen de ge
meente Aardenburg heel
tot nu toe een subsidie toe
gezegd aan de werkgroe
Kernenergie Zeeuwsch
Vlaanderen voor de viertal
van het tienjarige bestaa
van de club.
In Oostburg, zo bleek donder
dagavond tijdens de raadsver
gadering, klopten de milieu
Mee
AD VAN NOORT neemt
afscheid. De Provinciaal
Toneel Adviseur (PTA)
doet dat met een eigen
tijdse bewerking van
Peer Gynt, een beroemd
versdrama van de Noorse
toneelschrijver Henrik
Ibsen. Vanavond is de
laatste voorstelling (in de
Middelburgse Schouw
burg) in een serie van
drie. Gespeeld door Zeeu
wen die Ad van Noort in
hun hart sloten. Twintig
jaar lang werkte hij in
Zeeland. Steeds zocht hij
naar wegen om de pro
vincie en haar inwoners
warm te maken voor het
amateurtoneel. Dat leidde
wel eens tot botsingen,
maar nooit tot een on
overbrugbare kloof. Een
bezield man die over zijn
grote liefde zegt: „Voor
mij is bezig zijn met to
neel vragen naar de zin
van het bestaan. Je leert
je eigen grenzen kennen".
Door Romain van Damme
MIDDELBURG - 'Silhouet'
heet het informatiebulletin
van het Zeeuws Centrum
Amateurtoneel. De laatste
uitgave is geheel gewijd aan
het afscheid van de Provin
ciaal Toneel Adviseur. Wie
het twaalf pagina's tellende
blad doorwerkt, kan maar tot
één conclusie komen: Ad van
Noort is toneel.
„Ja, dat klopt wel", zegt hij,
„heel mijn leven ben ik bezig
met toneel. Zelfs als ik loop te
wandelen denk ik aan mijn
werk. Ik ga nu met pensioen,
maar dat betekent niet dat ik
straks de tuin ga spitten. Ik
zie dit als een halte. Straks ga
ik weer wat doen in het to
neel. Wat weet ik nog niet,
maar die trein is niet te stop
pen".
En wijzend naar 'Silhouet'
dat voor hem op het salonta
feltje ligt: „Ik ben groot van
gestalte, maar als ik dat lees,
word ik heel klein. Ik hoop
dat wat daar in staat alle
maal waar is".
Ad van Noort is geen
Zeeuw. Hij kwam in het
Zuidhollandse Benthuizen op
de wereld, woonde daar vijf
jaar en moest toen mee naar
hen Haag. In 1955 trok hij
naar Amsterdam om er de
dagopleiding Drama te vol-
gea Dat duurde een jaar. Ad
van Noort koos toen definitief
voor het toneel. Zijn admini
stratieve baan op Economi
sche Zaken schoof hij terzij
de. „Ik ging vervolgens naar
Utrecht", vertelt hij verder.
„Daar was ik een van de eer
ste leerlingen op de Academie
voor Expressie in Woord en
Gebaar. Er waren negen leer-
Jjngen toen. Die opleiding
duurde vier jaar. In mijn
laatste jaar op de academie
Werd ik PTA in Utrecht".
Zeven jaar later verscheen
Zeeland aan de horizoa Toine
van Berge, de toenmalige
pA in het eilandenrijk, ver
dok naar de schouwburg in
Heerlen. Ad van Noort werd
gevraagd hem in Zeeland op
®e volgen. „Ik zei ja. Hier
■hoest de kunstzinnige vor-
"ting nog van de grond ko-
Jhen. Ik zag het als een avon-
jhur. Leuk om hier te gaan
houwen. We zijn naar Mid
delburg getrokkea In dit huis
Woonde ook Toine van Berge.
dat speelde ook mee. In
utrecht hadden we een drie-
Kamerflaije, hier kregen we
eengezinswoning".
Qp het moment dat Ad van