cvc n._ UITBLAZEN Keert de blanke directeur terug? Smit-Kroes wil munt slaan uit rumoer om WOV financier Plan-Oort 'r Lastige teksten bij Engels Havo Achttien meter \e de riant Chemisch afva WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 20 ME11988 -DESTEM- pffiSTEM BINNENLAf examens Lbo/mavo WERKGEVERS: destemcom WE sprongen over de Zeelandbrug, en kele tientallen me ters extra hoog omdat er net een vrachtwagen op reed en we de chauffeur niet wilden laten schrik ken. Daarna ging het weer lager, op Tholen aan. Rechts gleed Bergen op Zoom voorbij, maar Roosendaal lag recht onder de route. Iets om hoog dus maar weer. Onder ons gleed een kermis voorbij. We vlogen tussen de kerktorens van Sprundel en Sint Wille- brord door, weer een wat vrij ere ruimte in, met links op de horizon de syline van Breda. De vliegbasis Gilze-Rijen wilde ons niet in haar vlieggebied, la ger dan 1500 voet. „Dan maar er onderdoor!" Laag om onder de radar te blijven en het dorp Gilze tussen ons en het vlieg veld houdend, vlogen we met een boog om de basis heen. We pikten het Wilhelmina- kanaal op dat ons, net als Gib son destijds (Zie Uitbl. van gis teren), tot richtsnoer moest die nen tot de T-kruising met de Zuid-Willemsvaart bij Beek en Donk, waar we de waterroute, die in de meinacht van 1943 voor Gibson helder had liggen glanzen in het maanlicht, moes ten verlaten. Boven de 'T' bo gen we iets af en vlogen we het gebied van Volkel binnen. Daar waren ze meegaander dan op Gilze-Rijen. De chef-vlieg- dienst was lid van hetzelfde old- boys-network als de vliegers in onze tweemotorige Twin-Co- manche. „Oké, je kunt langsko men, maar niet hoger dan 500 voet" (ca. 170 meter). Slim. In de verte doemden de eerste heuvels op, daarna de Rijn, die wij bij Xanten overstaken. De vliegbasis Laarbruch, waar we ons voor alle zekerheid ook maar weer meldden, had eerst niet in de gaten hoe laag we za ten. „Herhaal hoogte!", riep de toren, maar toen waren we al voorbij. Boven Wesel veranderden we opnieuw van koers. Guy Gibson was hier de rivier de Lippe gaan volgen, via Dorsten naar Hamm. Gibsons eskader had het steeds harder te verdu ren gekregen. Niet dat het bo ven Nederland rustig was ge weest. Op Gilze-Rijen lag de Lancaster 'S' van de Canadees Burpee te branden. Hij was met zijn zware Wallis-mijn bovenop de nachtjager-centrale terecht gekomen, zodat de Duitsers nog een tijdje hebben gedacht dat er iets van opzet achter zat, een soort bewust gepleegde wanhoopsdaad van een vlieger die wist dat hij toch verloren was. Maar de Lancasters vlo gen zo laag, dat er bij een fatale treffer, zelfs geen tijd voor een dergelijke overweging zou zijn geweest, laat staan voor een ac tie. „Hier vloog Bill Astell tegen de grond, verblind door zoek lichten", zei iemand in onze ca bine toen Dorsten onder ons doorschoot. Het enige risico dat wij liepen was dat een poli tieman onze registratie in zijn boekje noteerde of dat de vlie ger een keer wat minder behen dig over een hoogspanningslei ding zou hoppen. Eén keer be trapte ik me erop dat ik in een reflex mijn benen optrok toen we op een hoogspanningmast afstormden. Het zweet stond regelmatig in m'n handen. Boven Hamm maakten we een flauwe bocht in de richting Soest. We waren er bijna. Als we goed hadden genavigeerd moesten we na het passeren van de voor ons liggende heu velrug boven het Möhnemeer uitkomen. Het klopte. Tot op de seconde. Het was de bedoeling dat de speciaal voor dit doel ontwor pen mijnen, nadat ze door de Lancasters waren losgelaten over het water zouden keilen, naar de dam toe om, daardoor gestuit, naar de voet ervan te zakken, alvorens te exploderen. Om dat effect te bereiken moesten de Lancasters achttien meter boven het wateropper vlak vliegen. Twee neerwaarts gerichte lichtstralen hielpen de vliegers daarbij. Als de stralen elkaar precies op het waterop pervlak kruisten, dus samen één lichtvlek vormden was de hoogte precies goed. In Enge land hadden de bemanningen het intensief beoefend. Gibson ging zelf als eerste het spervuur in dat van de bedreigde dam kwam. Terwijl wij onze drie 'aan- valsruns' op de dam maakten, verzamelden zich daarop steeds meer mensen om ons toe te zwaaien. Tegen de tijd dat de formatie van de Rotterdamse vüegclub naderde en wij er weer vandoor gingen om in Düsseldorf koffie te gaan drin ken, stond de dam bijna vol met zwaaiende mensen, mis schien wel dezelfde mensen die die morgen, in het kerkje van Himmelpforten, de 1200 doden van 17 mei 1943 hadden her dacht. Bij de koffie op een terras van de Düsseldorfse luchtha ven ebde de spanning van de lange scheervlucht uit ons weg en groeide in ons een zekere gê ne. Wat hadden we nu hele maal verricht? We hadden luchtvaartwetten overtreden. Hoe hadden we kunnen denken dat we mogelijk iets zouden er varen van wat Gibson en de zij nen hadden meegemaakt? En erg fijngevoelig waren we ook al niet geweest met onze vlucht ter herdenking van een uniek Brits wapenfeit dat evenwel te gelijk een catastrofe was ge weest voor de Duitse bevolking van de dorpen rond de dam men. Wat hadden wij daar als Nederlanders mee te maken? Boven de plek van de catastrofe nog wel? Intussen zijn we weer twin tig jaar verder. De 'Dambus- ters' zelf, zij die de nacht van 16 op 17 mei 1943 overleefden, hadden tenminste de goede smaak om hun herdenking van de afgelopen week in eigen land te houden. Ook bij een dam in een stuwmeer. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliü Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Ineke Holtwijk DE Togolese regering deed drie jaar gele den een verlieslijdende staalfabriek over aan een Amerikaanse ondernemer. Nu is het een bloeiend bedrijf dat zelfs voor zichtig exporteert. Het Westafrikaanse landje haalde dankzij het opmerkelijke succes zelfs de Amerikaanse kranten. Togo staat niet meer alleen. De nieuwste trend in Afrika heet privatiseren. De Afrikaanse re geringen zien er wel wat in: de staat trekt zich terug, de deuren gaan open en het bedrijfsle ven is van harte welkom. Zij krijgen warme steun van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank. Deze leeninstellingen vinden dat de overheid meer moet overlaten aan particulieren en de vaak zwaar verlieslijdende staatsbedrijven met hun corrupte en incapabele bestuurders snel moet kwijtraken. Ze belasten de krappe begroting alleen maar. Privatisering is een kans om het afgeknepen continent een verse kapitaalinjectie te bezorgen en het beetje indu strie dat Afrika heeft te redden door het con- currend te maken, aldus de redenering. Het Westafrikaanse Senegal heeft voorzich tig tien staatsbedrijven in de verkoop gedaan. Nog twintig andere staan op de nominatie. Het loopt nog niet storm, zegt Sangone Amar een Senegalese econoom van de Wereldbank in de hoofdstad Dakar. Maar echt ontevreden is hij ook niet. Het sjiekste en goedlopende hotel van de stad, Teranga, trekt veel kopers. Dakar Ma rine, de scheepswerf, doet het wat minder. Maar daar is ook veel geld meegemoeid, voegt hij er ietwat verontschuldigend aan toe. Het redelijk welvarende Ivoorkust, dat al tijd ruim baan heeft gemaakt voor het be drijfsleven, overweegt zo'n honderd staatsbe drijven geheel of gedeeltelijk over te doen. Zelfs socialistisch getinte landen als Ghana, Tanzania, Guinee of Angola lonken naar parti culiere investeerders. President Jerry Raw- lings uit Ghana wil de staatscacaoplantages verkopen, terwijl Tanzania voor de sisalplan- tages een kapitaalkrachtige ondernemer zoekt. In veel Afrikaanse landen drukt de overheid sinds de onafhankelijkheid begin jaren zestig een grote stempel op het openbare leven. De staat transporteerde, kocht oogsten op, expor teerde, bankierde en fabriceerde. De overheid werd de motor van de ontwikkeling. Vaak bij gebrek aan beter, want welke ondernemer in vesteert in een land waar de telefoon het niet doet, de elektriciteit om de haverklap uitvalt en in de regentijd de wegen onbruikbaar zijn? In sommige landen, zoals Tanzania of Gui nee, kreeg de overheidsbemoeienis een ideolo gisch tintje. De door Afrikanen geleide onder neming was het eigen antwoord op de jaren lange blanke overheersing, het staatsbedrijf, dat immers van allemaal was, gold als een pas sender gedaante voor de Afrikaanse gemeen schapsgeest dan het westerse kapitalisme. Guinee loopt een paar jaar achter op Togo, maar lijkt de voortrekkersrol over te nemen. Onder druk van het Internationaal Monetair Privatisering moet het beetje industrie dat Afrika heeft redden. Eten goedlopende fa briek betekent banen maar soms ook exportinkomsten. - foto ips Fonds en de Wereldbank wordt de Guinese economie in hoog tempo hervormd volgens het vrije marktmodel. De operatie privatisering, een belangrijk bestanddeel van de verbou wing, neemt door het socialistische verleden grootscheepse vormen aan. De afgelopen twee jaar is de militaire regering erin geslaagd voor 22 staatsfabrieken een nieuwe eigenaar te vin den, soms als partner van de overheid. Dat mag een hele prestatie heten. Het delf stof rijke Guinee hoort nog steeds tot de 25 armste landen ter wereld. De minister van planning liet zich tegenover een Afrikaanse journalist onlangs ontvallen dat hij twee jaar geleden 'geen cent' in zijn land had geïnves teerd als hij een ondernemer was geweest. Maar voegde hij er onmiddellijk aan toe; sindsdien is er heel wat verbeterd en kunnen investeerders het risico nemen. De 'lokkertjes' onder de staatsbedrijven la gen voor de hand. In Guinee waren dat de bier brouwerij (waar in Afrika loopt bier niet), de cement- en de baksteenfabriek (een geheid succes in een land waar dertig jaar lang bijna niets is gebouwd) en de frisdrankfabriek. On verwacht leek de vlotte verkoop van de par- fumfabriek Sipar in Noord-Guinee. Maar de kenners wisten waarom: de regio is de enige plek ter wereld waar de bloem karou-karoun- dè, grondstof van beroemde parfums, voor komt. Over het succes van de privatisering zijn de meningen verdeeld. In slechts zes van de twin tig bedrijven is de produktie daadwerkelijk weer op gang gekomen. Wat is er met de an dere fabrieken aan de hand? „Sommige onder nemers verdwenen met de papieren naar Europa en we hebben nooit meer wat gehoord", zegt een hoge functionaris van het Ministerie van Industrie, dat de onderhandelingen voer de. Zijn antwoord karakteriseert de onzeker heid maar ook de onmacht die de regering be vangt. In zijn Nieuwjaarstoespraak kondigde president Lansana Conté aan, dat een aantal contracten „die niet in het belang van Guinee zijn" weer zullen worden opgezegd. Niemand wil het hardop zeggen, maar de regering is bang dat sommige kopers-in-spé de fabriek slechts kochten om overtollige voorraden van elders in Guinee te lozen of een concurrent uit de weg te ruimen. „Het is heel moeilijk om het kaf van het ko ren te scheiden. Hoe kom je erachter of een on dernemer te goeder trouw is", zegt de onder handelaar van het Ministerie van Industrie. Dat is ook de ervaring in andere landen. Een functionaris van een donororganisatie in Togo die betrokken was bij de privatisering: „Van iedere dertig sollicitanten is er misschien maar één serieus. De anderen willen snel rijk wor den". Guinee is teleurgesteld over het aantal nieuwe arbeidsplaatsen. Duizenden mensen kwamen op straat te staan en er zijn enkele honderden banen voor teruggekomen Een voorbeeld. Enta, de staatssigaretten- en luci fersfabriek was met 1200 werknemers één van de grootste staatsondernemingen. De Britse ta baksgigant Rothmans nam Enta over. In de nieuwe fabriek is slechts plaats voor 300 arbei ders. Net als in Togo beschuldigt ook de oppositie in Guinee de regering ervan de bedrijven te goedkoop van de hand te hebben gedaan. Bo vendien leeft de angst voor terugkeer van de 'colons', de Franse kolonisatoren In Guinee werd driekwart van de bedrijven door Ameri kanen of Westeuropeanen overgenomen. De 'Afrikanisatie' moet de onrust over een invasie van blanke directeuren wegnemen. Alain Ver- beke, de Belgische directeur van de Coca Cola- fabriek, kreeg een verblijfvergunning voor twee j aar en het verzoek uit te kij ken tegen die tijd naar een Guinese plaatsvervanger. Volgens Himi Yansanè, directeur van hei centrum voor particuliere investeringen in Co nakry, is het moeilijk om in eigen land onder nemers te vinden die ook geld kunnen steken in de ontwikkeling van een bedrijf. Bovendien, zegt hij„Guineers willen snel boter bij de vis. Zij investeren hun geld, als ze het hebben, lie ver in de handel".(IPS) Dit verhaal is de laatste in een serie van vier over 'Afrika: de schuld van het kapitaal'. Eerdere afleveringen zijn verschenen op 17,18 en 19 mei.) Door Pieter Eggen en Jan Jansen SINDS Onno Ruding de scepter zwaait over het Ministerie van Financiën draagt iedere ambtenaar aan de Korte Voorhout een lijfspreuk met zich mee: „De weg naar de hel is ge plaveid met garanties". De boodschap is duidelijk: geld uitgeven is uit. Een amb tenaar vult aan: „In de jaren zeventig heeft de overheid overal maar geld ingestopt. Het bedrijfsleven hoefde geen risico's te nemen en nam ze ook niet meer. Als je weet hoeveel geld er naar de Oos- terscheldewerken is gesme ten. De tijden zijn inderdaad veranderd. Ministers die grote investeringen op het oog heb ben, keren tot nu toe steeds terug van een bezoekje aan Ruding met de boodschap dat de schatkistbewaarder alles prachtig vindt, maar er geen stuiver voor over heeft. Het verhaal is eentonig. En Ru ding kan hardnekkig zijn in zijn eentonigheid. Minister Smit-Kroes (Ver keer en Waterstaat) kan er over meepraten. Zij heeft en kele grootse plannen klaarlig gen, zoals de bouw van - liefst vier - tunnels in de Randstad, om zodoende een einde te kunnen maken aan de ellen lange files. Eerst probeerde ze Ruding zo gek te krijgen een staatsgarantie op de investe ring te geven, of daarin mee te doen, maar de minister wim pelde het verzoek af. „Eerst moeten de bouwers en belg- gers laten zien dat ze die tun nels kunnen exploiteren en dat zonder verliezen", zo liet Ruding weten. Die bouwers hadden inmid dels wel fraaie plannen inge diend, maar zonder al te deugdelijke financiële onder bouwing. De beleggers hiel den zelfs hun kruit droog en weigerden serieuze offertes te doen. Smit-Kroes dreigde daarop het benodigde geld in het buitenland te zullen halen. Inmiddels lijkt een van de vier geplande tunnels, die on der de Noord in de Alblasser- waard gerealiseerd te kunnen worden. Maar dan wel zonder geld van Ruding. Smit-Kroes weet intussen dat het zonder Ruding niet zal lukken de drie andere projek- ten van de grond te krijgen en al helemaal niet de storm vloedkering in de Nieuwe Waterweg. Iemand in de buurt van de minister noemt dit projekt het 'monument dat Neelie voor zichzelf wil op richten'. Het projekt dat wél op het punt staat te lukken is uitge rekend dat waarvan de Rot terdamse Minister van Ver keer en Waterstaat het minste gecharmeerd is: de Wester- schelde Oeververbinding (WOV). Voor de WOV zijn twee se rieuze aannemerscombinaties gegadigde: de Tolbrug Ex ploitatiemaatschappij (TBM), waarin onder meer de familie Lubbers zit en de Exploitatie maatschappij Westerschelde (EW), die een tunnel wil aan leggen. De plannen zijn al ruim een jaar geleden gereed gekomen en aangeboden. Ge bleken is dat een brug/tunnel oostelijk van Terneuzen de technisch beste en dus ook goedkoopste oplossing is. En dan nog gaan de bouwers uit van een rijksbijdrage, even- hoog als het bedrag dat het rijk nu jaarlijks kwijt is aan de veren. Na veel plussen en minnen leek daarover eind maart een akkoord binnen handbereik. Het wachten was nog slechts op Smit-Kroes die de conces sie moet verlenen voor de aanleg. Pas daarna kunnen de onderhandelingen met TBM of EW beginnen over de feite lijke bouw en de voorwaarden voor de exploitatie. Maar de minister nam maar geen beslissing. En dat tot groeiende ongerustheid in Zeeland en de Tweede Kamer. Het vierregelig briefje dat ze deze week aan de Tweede Ka mer zond maakte het er niet beter op. Ze liet weten dat ze een alternatief plan van de Dow-ingenieur Van Eeden uit Hulst nog eens nader wil la ten onderzoeken. Dat plan gaat uit van een verbinding op de plaats van het veer Kruiningen-Perkpolder. TBM én EW moeten nu beide bin nen twee weken een offerte uitbrengen op basis van dit plan. Frappant is dat het alter natief-Van Eeden door Zee land en door het CDA in de Tweede Kamer van de hand is gewezen. Realisering van het plan houdt de instandhouding in van de veerdienst Vlissin- gen-Breskens en daarmee zou een belangrijk argument voor de verbinding vervallen. Die zou immers in plaats van de veren komen en niet ernaast. De afwijzende reactie bete kent niet dat Zeeland nu een front maakt tegen de minis ter. Smit-Kroes heeft uit be stuurlijke, politieke en amb telijke kring het verwijt ge kregen een beslissing bewust te vertragen, maar de toon is niet eensluidend. Het minst hoor je nog van PvdA en 'WD, die in een opvallend monsterverbond het opont houd kennelijk willen benut ten om toch nog eens een an der -westelijker tracé- te be pleiten. Zij zien het liefst een ver binding tussen West- Zeeuwsch Vlaanderen en Zuid-Beveland (Hoofdplaat- Borssele). Dit tracé zou Rot terdam via onder meer de - verbrede- Oosterscheldedam een rechtstreeks verbinding moeten geven met België, Noord-Frankrijk en... de Ka naaltunnel. Wie die route kiest kan heel wat hinderlijke knooppunten links laten lig gen. Een monsterverbond... Bin nen zowel PvdA als WD is een sterke 'westelijke lobby' actief. Maar daar houdt de overeenkomst ook meteen op. In tegenstelling tot de WD, die onder meer senator Lu- teijn voor het karretje spande, heeft de PvdA nog geen kans gezien er zwaar landelijk ge schut voor in stelling te bren gen. En de internationale ver binding waar de liberalen - hun motto 'laissez passer' ge trouw- op mikken, hoeft van de PvdA al helemaal niet. Eén regionale verbinding betekent al genoeg inbreuk op het mi lieu, vinden de socialisten. Daarom zou de opportunis tische toenadering tussen beide partijen wel eens van korte duur kunnen zijn. Te genover de achterban kan de WD het zich in ieder geval niet permitteren om met ver tragende manoeuvres de hele WOV om zeep te helpen. De vraag is hoe lang de tunnel lobby -met verbindingen naar EW- binnen de partij (een pu bliek geheim) stand houdt. Wellicht kiezen de liberalen toch eieren voor hun geld: dan maar een WOV oostelijk van Terneuzen. De mallemolen van alter natieven draait hoe dan ook op volle toeren, maar er lijkt voorlopig weinig reden te zijn om er al te serieuze aandacht aan te besteden. Het was uit eindelijk geen toeval dat beide kandidaat-bouwers, on afhankelijk van elkaar, uit kwamen op een oostelijk tra cé. Nee, de minister zal het hoogstens gebruiken om te vertragen, want er is volgens goed ingevoerde bronnen in Den Haag sprake van een hoog spel tussen Smit-Kroes en Ruding. Smit-Kroes wil weliswaar de WOV niet uit liefde, maar ziet in de commotie wel een mooie gelegenheid de senti menten voor dit soort grote publieke werken wat aan te wakkeren. „Ik geef toe dat het een spelletje is dat door slechte mensen is bedacht", zegt iemand uit de buurt van de minister. Smit-Kroes heeft, nog steeds volgens bronnen uit haar omgeving, gekozen voor een vertragingstactiek. De bedoeling is dat iedereen, van Tweede Kamer en werk gevers en werknemers tot in Zeeland op hoge poten een spoedige beslissing eist ten gunste van de WOV. Is de druk eenmaal naar een kook punt gebracht, dan zal de mi nister een positieve beslissing nemen. Om vervolgens naar Ru ding te kunnen stappen met het dringende verzoek ook de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg en de tun nels in de Randstad financieel haalbaar te maken. Zo moet de gekwelde volksziel (of wal daar voor door moet gaan) de minister aan de tribune hel pen waarvoor zij de wedstrijd tegen Ruding kan gaan spe len. Of de stijve minister van Financiën zich van dat ge weld veel zal aantrekken is de vraag. Op zijn ministerie heet het dat dit soort pogingen kansloos is. „We willen daar best geld in stoppen. We zijn helemaal niet tegen over heidsinvesteringen. Maar hel probleem is, dat het geld opis Tenzij de minister de collega's in het kabinet kan overhalen het benodigde geld te bezuini gen". Die goedgeefsheid is in deze tijd zeldzaam en al hele maal in Den Haag. Door Frits Stommels Van de vijf teksten bij En gels voor vwo waren er twee - over terrorisme en Zuid-Afrika - vrij lastig. Dat vonden zowel exa menkandidaten als de do centen. Ook het Engels bij lbo/mavo was niet van het meest eenvoudige gehalte. De eerste en laatste tekst bij vwo Engels waren behoorlijk gemakkelijk. De eerste, uit het literair supplement van The Times, ging over het te ruggeven van kunstschatten aan de landen van herkomst en de laatste tekst (uit 'The Listener' van mei 1986) ging over de 'intelligentie' bij die ren. De tweede tekst over de werkloosheid en de doelma tige bestrijding daarvan was een interessante, mede gezien in het licht van de 'kies exact'-campagne. Deze tekst was al een stuk moeilijker. Maar echt moeilijk waren tekst drie en vier. De derde tekst ging over het bestrijden van het terro risme en de uit moreel oog punt toegstane middelen daarbij. De andere betrof Zuid-Afrika. Een einde ma ken aan de apartheid bete kent daar nog niet automa tisch het begin van de demo cratie. Zowel Peter als Rienk wa ren het hartgrondig eens dat die twee teksten in moeilijk heidsgraad ver boven de an dere uitstaken. Rienk vond wiskunde niet moeilijk. Hij noemde het standaardwerk. Maar Peter vond het toch behoorlijk moeilijk. Met name opgave vier over ruimtemeetkunde was niet gemakkelijk. De wiskunde-docent was van mening dat ook niet bril jante leerlingen dit examen tot een goed einde moesten kunnen brengen. Het wiskunde-examen bij havo bestond uit zestien vra gen verdeeld over vijf opga ven. Vergeleken met het vorig jaar was dit examen goed te maken. De vragen waren dui delijk en er zat een goede op bouw in. Opgave vier over go niometrie en opgave vijf over logaritmen werden door de meeste kandidaten moeilijk gevonden. In vergelijking met voor gaande jaren viel op dat er geen opgave bij was, waarbij een functie moest worden on derzocht. In tegenstelling tot vwo, lbo en mavo had havo gistermid dag geen Engels maar Frans. In de eerste tekst - 'Asie-sur- Seine' - betoogt de schrijfster aan de hand van een 16-jarige Cambodjaanse scholiere hoe zeer de taal nodig is voor de meer dan 100.000 Zuidoost- Aziaten in Frankrijk. Dit om hun tradities, hun cultuur, hun identiteit en hun familie banden te behouden. Volgens de Franse docent van het St. Ludgercollege in Doetinchem was deze tekst goed te maken. Tekst twee liet een blik achter de schermen zien wat betreft de figuur Eve Ruggie- ri, een populair vertelster bij de franse radio. Ook deze tekst was niet moeilijk. Niet gemakkelijk was een tekst ('Une entreprise originate') over een expeditie naar Mali, opgezet en uit te voeren door studenten van een hogere commerciële opleiding, die het op school geleerde op humani taire gronden in praktijk kon den brengen. De twee laatste teksten - over de drugsproblematiek en over een vulkaanuitbarsting op Martinique - waren goed te maken. De kandidaten waren in het algemeen wel tevreden met deze vijf lange Franse teksten op niveau. Het is ontzettend meegevallen met de zwaarte van het wis kunde-examen, aldus een mavo-leraar. De onderwer pen bij het D-examen, dat be stond uit dertig meerkeuze vragen en drie open vragen, waren naar verwachting en leverden een aardige doorsnee van de stof, zoals die moest worden geleerd. Wel lag bij de opgaven een accent op kubus sen en balken. Ook de kandi daten waren het erover eens dat het wiskunde-examen niet zo moeilijk was. Het examen op C-niveau bestond uit 34 vragen, waar van vier open vragen. Die laatste vereisten niet echt een wiskundig inzicht. Toch ble ken de kandidaten moeite te hebben met het maken van een cirkeldiagram van de fruitbomen in de Betuwe. De docent vond dat de vraagstel ling ook wel wat duidelijker had gekund. Toch was het niveau van dit wiskunde-examen in zijn totaliteit, volgens de docent wel redelijk. Maar de meest kandidaten hadden de be schikbare tijd van twee uur wel nodig. In de middaguren haddef lbo en mavo Engels. De opga ven, met name de eerste he® van het examenwerk, zage" er leuk uit: veel plaatjese tadvertentietekstjes uit En gelse kranten. Ook waren e' enkele verhaten waarove' vragen werden gesteld. Voor het C-niveau waren dat d' teksten 'Secrets of a happï complainer' (uit 'Seventeen van september 1986), die als lastig werd ervaren. "J tweede tekst ging over W werk van een politie-agentnfl een kleine gemeenschap, te' I wijl de derde en vierde telt' manieren om aan de kost Jf komen als gemeenschappen onderwerp hadden. De teksten waren van i redelijk gehalte en dat kon ook van de vragen worden ge' zegd. nEN HAAG (ANP) - Op dit mo ^ent zitten 452 Nederlanders ii huitenlandse gevangenissen, ne meesten zitten vast wegens he in bezit hebben van verdovend Middelen. Eén Nederlander i Hiervoor in Sri Lanka ter doo veroordeeld. Hst ministerie van Buitenlandse Za Zn heeft met het oog op het vakan Seizoen een speciale folder uitge hracht, 'Wijs op reis'. De landen waa He meeste Nederlanders gevangen zit Oni Van onze verslaggever DEN HAAG - In de verzekt gelopen dagen onrust ontst rucht dat de fiscale voordeli en met hypotheken gemeng verhoeds worden geschrap Financiën ontkent. In het kader van de Brede Her vattend pakket belastingmaatre van Financiën, heeft staatssec; meimaanden van vorig jaar om een eind te maken aan het b paalde vormen van levensverze De levensverzekeraars hebben toen aangedrongen op een overgangsregeling. Het minis terie heeft toen de verzekering gegeven dat de maatregelen geen betrekking zulten hebben op contracten die tot 1 januari 1989 worden afgesloten. Volgens de geruchten staat die toezegging nu op losse schroeven en zou rond het Pinksterweekeinde zonder meer een streep door deze fis caal vriendelijke verzekerings- produkten worden gehaald. Voorzitter Fruitema van de Nederlandse Vereniging van Levensverzekeraars heeft deze week naar aanleiding van de geruchten nog gesproken met staatssecretaris Koning. Bij die gelegenheid heeft de laatste volgens de NVL niet getornd aan de eerder gedane toezeg ging. Directeur Scheffers van de Nederlandse Vereniging van Assurantietussenpersonen zegt niettemin met de nodige arg- Wi ar te af ril Li or H lij zo vi di ze vt v< te de st sp be h: be ee er Ir h< te ZOETERMEER (ANP) - Het ka tingstelsel te vereenvoudigen, vi missie-Oort, kan op chaos uitdrs gerechtigden de dupe worden. In korte termijn kan rampzalig uitp Aldus mr. Th. Snelders, vertegenwcx organisatie VNO in de Sociale Verze schuwt voor de gevolgen van een s netsplannen. Niet alleen mensen me pe, ook de werkgevers, de bedrijfsve zekeringsbank komen in de problem De Raad besprak donderdag een voudiging dat in korte tijd door ei voorbereid. Staatssecretaris De daarom gevraagd. De SVR vindt de gen onaanvaardbaar. DE RIJKE INDUSTRIELANDEN stik Nationale overheden beginnen zich - ongerust te maken over deze als bergen. Dat heeft hier en daar tot teid, maar tot een grootschalige aai bleem is het nog niet gekomen, vooral West-Europa zit met zijn gif ii de grootste producenten - de chem ken daarom naar allerlei wegen om Dat ze daarbij zonder scrupules te zarre oplossing die een aantal V voor hun probleem heeft gevonden sloten met enkele Afrikaanse lander Jen miljoenen tonnen moeilijk verwe volgens de letter van de wet klopp slotte maken de regeringen van de aan wie of waarvoor ze vergunning: verstrekken. De ware reden is echt sau zitten te springen om harde va 20 slecht dat ze tot bijna alles bere v^n troep die de westerse landen ze um in de afval - en gifsfeer te blijv het Europees Parlement en onze ei d'e mening ook toegedaan. Het Eur snel mogelijk een verbod komt voc djyal in ontwikkelingslanden te storf rimpels zich in voor de totstandkorr f®9genschap geeft over transpsorte [jet is te waarderen dat Nijpels zich Brh?nd de Sltuatie enigszins onder achter duidelijk zijn dat al zijn maati wanneer de meeste van zijn Eur aoorgaan met het vrijwel negeren 1 jvalproblematiek is internationaal oor landsgrenzen. Het is de hoogs eumaatregeien in EG-verband. In naer dwang - ook de fabrikanten t Da 'JJs,anc!houding van een gezc aarbij kunnen we (nog niet z< ma. vervL|ilers worden aange wo beseffen dat we niet einde! mietigen van ons milieu.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2