Noah 'VERBETER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF' Vijftig jaar Bond zonder Naam t naar ultiiur Dilemma's van paus Johannes Paulus II 'Atlas van het christendom' schitterend boek ;k zaak-lefebvre heel moeilijke beslissing UIT DE KERKEN ■ES BERLITZ .1 I AKI.IS Bl Kil!/ ui? Ark van noach DE STEM EXTRA VRIJDAG 20 ME11988 'erknoping I De Herkenning gereformeerden Acht Mei Religieuzen willen verbod KLM-lijndienst Hallewas president Lutherse synode Kerken beginnen anti-alcohol campagne Gereformeerden kritisch over IKV-nota Donkere wolken boven De Hoop nsportmiddel in de ge. i i. Een enorm vaartuig I rlevering een handvol' uiin aan een wereldom- sten te ontkomen. de Turkse luchtmacht hulden 30 kilometer ten den van de Ararat een le heuvel in bootvorm. De netingen bleken zelfs ruw. g overeen te komen met de belse maten. In 1985 werd :e versteende 'Ark' onder- :ht met een moleculaire quentiescanner. De eon- isie was dat zich in de heu- een groot gevaarte bevond •t aanduidingen van ijzer ïgs duidelijke lijnen. Is dat de plaats van de k? Of zijn er misschien eerdere Arken geweest? it is in ieder geval dat in 78 twee enorme stenen 'an- rs' op de Ararat werden j nden. Zowat drie meter1 og, anderhalve meter breed aan de onderkant zestig ntimeter dik. Hoe, als het rhaal van de Ark een ltje is, komen die daar dan i recht? Een grootscheepse .peditie zou misschien aarheid kunnen brengen in :t oeroude mysterie. Een grote menigte volk op Ararat zouden de Russen hter weer niet leuk vinden, sschien nog niet zozeer anwege het spionage-argu- ent. Een land dat de gods- enst heeft uitgebannen zal eel banger zijn dat er inder- aad een Ark wordt gevon- en. Maar ook voor de op bij-1 else leest geschoeide gods- iensten zou de ontdekking rel eens dramatisch kunnen I itpakken. Want wat, als het| ;evonden schip van de Soe- lerische held Utnapisjtim| ou blijken te zijn? karles Berlitz: 'Speurtocht naar e Ark van Noah'. Uig. Van Hol- ema Warendorf, prijs 29,90 Mil KitK il! \.V\R T49 endomsidee werkt daarbij >r tot op de dag van van- rg. De verbinding tussen •krachting en eigendoms- ht lijkt duidelijk. „Het ab- ute eigendomsrecht van de der in de patrilocale maat- lappij is model gebleven >r relaties tussen mannen hun' vrouwen". Ver achting als vorm van so le strijd wordt toegelicht it een verhaal uit Wolters' rt Amerikaans. Verkrachting heeft niet te iken met sexuele lust, lar is een daad van haat. e toont overeenkomst met >ord, geprojekteerd op het chtoffer, dat zichzelf Iet- dijk of figuurlijk doodt. De mier waarop mannen den- n, schrijven, schilderen, rdelen over verkrachte ouwen in onze cultuur is rhalve zeer verdacht. idat Bal enkele boeken van ench, Emecheta en Allende keken heeft concludeert ze: loewel de 'hysterica' die ik >dig had om in de mannen- isten de verdrongen erva- igen van de vrouw te horen deze vrouwenteksten rdiept, staat in de vrou- enteksten deze hechte ver koping van vormen beeld- raak met de culturele wer- ■lijkheid centraal". De cul- irele werkelijkheid in No rland is nog lang niet, m gemene zin, gebaseerd op lijkwaardigheid tussen an en vrouw; ook niet wan- rer het gaat over het beoor- ilen van verkrachting. Het >ek van Mieke Bal geeft te inken. Waar kunst ook a' Ded voor is! Ueke Bal: "Verkrachting ver' eeld'. Uitg. Hes, prijs 19,75. poor Jan Bouwmans Over de illustratie van de 'Atlas van het christendom' hoeven we het verder niet te hebben, omdat die doodeenvoudig schitterend is. De vele foto's, kaarten en afbeeldingen maken deze atlas een lust voor het oog. Maar ze zijn veel meer dan dat. Ze maken de geschiedenis van het christendom zeer aanschouwelijk; zijn dus zeer functioneel. Om die geschiedenis gaat het verder. Het is een waagstuk om twintig eeuwen christendom in een boek van in totaal 225 bladzijden (weliswaar A4-formaat, maar inclusief de 42 kaarten en 300 fo to's en afbeeldingen) te willen beschrij ven. Dan moet men zich uiteraard tot de zeer grote lijnen beperken. Op het ge vaar af, dat het geheel te oppervlakkig blijft en het eindresultaat daardoor toch weinig bevredigt. Aan dit gevaar nu heeft de 'Atlas van het christendom' we ten te ontsnappen. Geen geringe ver dienste. Ter plaatsbepaling: deze atlas hoort thuis in de serie cultuurhistorische at lassen, die uitgever Ago* uit Amster dam op de markt brengt. Eerder ver schenen al de Atlas van de Bijbel, de At las van de Joodse Wereld, de Atlas van het Oude Egypte, de Atlas van het Oude Griekenland, de Atlas van het Romeinse Rijk, de Atlas van de Middeleeuwen en Atlas van Afrika. Deze atlassen zijn echter van Engelse oorsprong. De Atlas wan het Christendom is gemaakt door geleerden van beroemde Engelse uni versiteiten en hogescholen onder leiding van Henry Chadwick, als theoloog ver banden aan de universiteit van Cam bridge, en Gillian Evans, docente in de geschiedenis van de middeleeuwen in Cambridge. Tot de medewerkers be hoort Peter Hebblethwaite, die alge meen beschouwd wordt als een groot Vaticaandeskundige. De atlas verdeelt de geschiedenis van het christendom in vier grote stukken. Allereerst de vroege kerk, vervolgens de kerk in de middeleeuwen, de periode van de reformatie en de contra-refor matie en tenslotte de christelijke wereld van nu. In dat laatste stuk worden ech ter ook de andere wereldgodsdiensten, het communisme, de moderne gesecula riseerde wereld en de oecumenische be weging besproken. Dat gebeurt op een bondige en heldere wijze, de stijl van de gehele atlas. De chronologische geschiedenis wordt in de atlas onderbroken voor de behan deling van 26 speciale thema's, die even wat dieper op zaken ingaan. Zo is er apart aandacht voor iconen, voor de kruistochten, de bedevaarten, de bis schoppen van Rome, de kerk en de oor log, de kerk in de stad, het religieuze le ven. Maar ook voor het lidmaatschap van de kerk, het exterieur van het kerk gebouw, het interieur van het kerkge bouw, de kerkmuziek en de christelijke kalender. En er is apart aandacht voor de christenen in het oude Rome, in het middeleeuwse Constantinopel, in het middeleeuwse Parijs. Maar evenzeer voor de christenen in het Zuid-Afrika van nu, in het Beiroet van nu, in het Po len van nu, in het Italië van nu, in het Latijns-Amerika van nu en in de Filip pijnen van nu. De aanpak van de grote lijn, afgewis seld door intensieve aandacht voor een serie bijzondere kenmerken en ver schijnselen, en het relatief sterke accent op de twintigste eeuw levert een eindre sultaat op dat in zijn beknoptheid toch aardig volledig aandoet. Het mag dan ook een naslagwerk genoemd worden, heel bruikbaar voor gewone mensen, gelovigen en niet-gelovigen. De laatsten vinden in de atlas de wortels van de he dendaagse beschaving en cultuur. De prijs van dit mooie boek is voor gewone mensen minder geschikt, want het kost ƒ82,50. Dat is jammer, maar gezien de kwaliteit van de uitvoering hoogst- waarschij nlij k onvermij delij k. Afbeelding van een Sacramentsprocessie in de vijftiende eeuw. luisteraars, U zult wellicht verbaasd zijn als ik U vanavond uitnodig ibond op te richten met mij". Zo richtte de priester Henri de Greeve zich op 2 april 1938 in zijn wekelijkse Lichtbaken tot de ra io-luisteraars. Izijn oproep om samen met hem een campagne van naas tenliefde op touw te zetten, leidde tot de Bond zonder die onlangs in Voorschoten het vijftigjarig be staan vierde. De Bond heeft zijn bekendheid onder meer jte danken aan de spreuk 'Verbeter de wereld, begin bij die zo tot het Nederlands taaleigen is gaan beho- en, dat zij een plaats heeft gekregen in de nieuwste uit gave van Van Dale. Elke maand ontvangen de 0 contribuanten van de 1 een 'hefboomspreuk', die [t'lgens De Greeve als hefboom t fungeren om „de wereld lit het moeras te lichten". De jjkeeve baseerde zich daarbij een uitspraak van de Jlriekse filosoof Aristoteles: |Geef me een steunpunt en ik "dit met een hefboom de we- jtlduit haar voegen". De eerste ipreuk was in september 1938 puim al je ruzies op'. Daarna spreuken als 'Vanda- enwerk is toch geen werk', Polariseren, daar word je koud 'Elkaar zwart maken is leuvervuiling' en 'Alles be lt weten onwijs dom' bij me- l rooms-katholiek huishou- n de wand gesierd. De spreuk wt juni, de 553e, vermaant: zijn de mensen beter b de nieuwsberichten'. De Greeve wilde geen ver liging met een fraaie naam en i omvangrijk bestuur, maar n grote groep mensen die zelf s gingen ondernemen om de in de wereld, volgens Greeve vooral een gevolg i het „alle kringen beheer- 8id egoïsme", de wereld uit te elpen. Een uur na de uitzen ding hadden zich al 69 rooms- katholieken per telegram of brief bij hem gemeld. Na drie dagen kon De Greeve beschik ken over 15.000 vrij willig(st)ers. De Bond zonder Naam werd in 1942 door de Duitsers verbo den omdat het werk van de bond niet meer iwdig zou zijn. De Greeve werd gearresteerd en in het gijzelaarskamp 'De Ruwenberg' in St. Michielsges tel geïnterneerd. Hij schreef er het toneelstuk 'Het vierde - beest', waarin hij alle 20 rollen speelde. Na de oorlog heeft hij ten bate van de bond en chari tatieve doeleinden ruim 3000 voorstellingen van zijn toneel stuk gegeven. In 1945 kwam de Bond zon der Naam opnieuw in actie. De Greeve riep in oktober 1946 de actie 'Ruiten Troef' in het le ven. Hij vroeg de luisteraars naar het Lichtbaken glas be schikbaar te stellen om huizen, die door de oorlog beschadigd waren, te kunnen repareren. Mensen haalden onder meer glasplaten uit schilderijen en verwijderden bij dubbele beglazing het tweede glas. Vooral het Westland en de Peel hebben van de actie geprofi teerd. Henri de Greeve (r) op een foto uit 1973. De Greeve moest in 1950 zijn werk voor de KRO-radio stop pen. Officieel om gezondheids redenen, maar minstens zo be langrijk is waarschijnlijk ge weest dat hij de boosheid van de bisschoppen had opgewekt door zijn kritiek op het optre den van de Nederlandse mili tairen in Indonesië. Op zijn verzoek namen paters Mont- fortanen - de eerste was P. Loop - het Lichtbaken en de leiding van de Bond over. In 1952 stichtte Loop het fonds 'Mensen in Nood', dat nog altijd bestaat en hulp biedt aan men sen die bij allerlei instanties geen gehoor voor hun finan ciële problemen hebben gevon den. Door middel van een kaar senactie werd en wordt nog steeds gepoogd geld voor het fonds bijeen te krijgen. Een an dere actie was DDD (Duizend Dienstmaagden Divisie): „Een leger van dames, dat duizend maanden hulp aan de overbe laste huismoeders zal bren-. gen". Voorts was er de anti- honger campagne. Vele bak kers verkochten in het kader van deze actie speciale rogge broodjes met een toeslag van 15 cent. Leerlingen van huishoud scholen bakten oliebollen en verkochten deze op straat ten bate van de hongerigen in de wereld. - FOTO ARCHIEF DE STEM De Bond wilde voorts dat het Onze Vader meer bij de gelovi gen ging leven. Drie volledig toegeruste wagens trokken door het hele land om een film over het Onze Vader te verto nen, meestal in de openlucht. In de jaren zestig waren er acties voor bij voorbeeld de ne gers in de Verenigde Staten, de weerloze mensen in Zuidafrika en de mensen die om geloofsre denen in de Oosteuropese lan den gevangen zaten. In 1963 ontnam de KRO het Lichtbaken aan de Bond zon der Naam. Vier jaar later werd de Bond een zendgemachtigde, die zich via de radio en tot 1972 ook via de televisie tot de Ne derlandse bevolking kon rich ten. De Bond had in 1967 350.000 begunstigers. Een zeer belangrijke activi teit zijn in de loop der jaren de vakanties voor bejaarden en minder validen geworden. In 1972 liet de Bond in Cubellas, 50 kilometer ten zuiden van Bar celona het hotel Sin Nombre bouwen, dat volledig was aan gepast voor bejaarden en min der validen. Het werd geopend door De Greeve die er een beeld van hemzelf onthulde. In Haarlem verrees begin 1970 het hotel Land en Bosch. Beide ho tels werden in 1980 verkocht, toen de Bond met ernstige fi nanciële problemen kampte. Maar een jaar later kon weer worden begonnen met vakan ties voor bejaarden. Er werden toen vier bootreizen over de Rijn georganiseerd. In 1982 konden bejaarden en minder validen weer met de Bond naar Spanje. Tegenwoordig organi seert de Bond tal van reizen, zowel binnen als buiten Neder land. Ter gelegenheid van het 50- jarig bestaan is onder meer het boek 'Bij wijze van Spreuken' uitgebracht, waarin alle 551 spreuken van september 1938 tot en met april dit jaar worden weergegeven. De bond heeft ook aan heel Nederland een ju bileumgeschenk gegeven. Elke provincie krijgt 50.000 gulden voor projecten die bijdragen aan de verbetering van de si tuatie van de armen. De Com missaris der Koningin in elke provincie heeft een of meer projecten hiervoor aanbevolen. Daarvan zijn er 34 definitief in aanmerking gekomen voor een bijdrage uit de jubileumactie. (ANP) «>r Walter Goddijn PIS oktober van dit jaar is «tien jaar geleden, dat de (artsbisschop van Krakau, arol Wojtyla, tot paus pd gekozen. Na het dra stisch overlijden van zijn fWganger, die slechts 33 "agen paus was, kreeg hij, het wat te liberaal jachte beleid van paus Mus VI, de zware taak 11 de kerk te leiden, nieuwe lijn was gericht op herstel van het gezin, het Feuw stimuleren van pries- «roepingen en een betere om- [Wng van de orthodoxie. In tie van dit beleid volgde niet alleen in ons land, aar ook daarbuiten, een be- pide politiek van bisschops- •noemingen. Hij maakte wel van zijn alleenrecht ge nii? en legde adviezen van f aatselijke organen, zoals ka- naast zich neer. Even Hal als het benoemen van J%rneesters door een kaW- F'en door de kroon, ondanks pen van vertrouwenscom- "®es. De huidige paus kreeg 'mage van een uiterst be ttende figuur. De vraag is of L„ 6611 kentering is geko- paus staat dit voorjaar feu moeilÜke l tanSt van zijn keuze af of Etu centralisering van (an klu'd en het ondersteunen ftï™udende krachten, ook wnnen de katholieke kerk B. mentalisme genoemd, in f nieuw decennium zullen 11 voortgezet. Een heel eenvoudige vraag moet bij voorbeeld worden beantwoord: wie gaat de prominente bissch- opeetel van Keulen bezetten? De oerconservatieve bisschop van Fulda, J. Dyba, die er nog steeds prat op gaat, dat hij de bisschoppen Gij sen en Simonis heeft „benoemd", toen hij in Den Haag de rechterhand was van mgr. Felici Of de beschei den bisschop Lettmann van Münster of de hoogst intelli gente Hemmerle van Aken? Naarmate de invulling van deze vacature langer duurt, kan men zich indenken wat er Proaal samenhangt met deze eming, die van grote sym bolische betekenis genoemd kan worden voor het toekom stig beleid. De paus zal zich ook zeer binnenkort moeten uitspreken over de zogenaamde laatste proposities van de synoda over de leek. Recent zijn alle voor- stellas van de bisschoppen, in de voorgaande fasen van de sy node, uitgelekt en door de be kende Vatikanist Hebbleth waite gepubliceerd in een Amerikaans weekblad. Voor stellen over de gelijkwaardige positie van de vrouw in de kerk, over een studie om tot vrouwelijke diakens te komen en het officieel goedkeuren van meisjes/vrouwen als altaar-as sistenten zijn blijkbaar onder de tafel gewerkt. Dat geldt ook Paus Johannes Paulus U. - FOTO AP voor de wijd verbreide kritiek op de zogenaamde nieuwe reli gieuze bewegingen, zoals Opus Dei en Communione e Libera- zione. Deze bewegingen hebben een fundamentalistisch karak ter, zijn tegen bevrijdingstheo logie en basisgemeenschappen, zijn sterk paternalistisch, bin den hun leden aan „totale over gave", leggen nadruk op Ma- ria-cultus en op trouw aan de paus van Rome. De paus heeft zich in de laat ste fase van zijn beleid positief uitgesproken over de basis-ge meenschappen, die vooral in de Derde Wereld, waar veruit het grootste deel van de katholieke kerk gevestigd is, verspreid zijn. In Brazilië groeide him aantal van ongeveer 50.000 in 1978 tot 150.000 tegenwoordig. Ze zijn ook sterk verpreid op de Phillipijnea Mgr. Julio La- bayen zei daar: „De basisge meenschappen zijn voor het le ven van de kerk even belang rijk als de beslissing van het concilie van Jeruzalem om voortaan de heidenen tot de kerk toe te laten („The Tablet", 16 april). Waarvoor moet de paus kiezen Voor de nieuwe religieuze bewegingen, die hij onder eigen jurisdiktie kan houden, eventueel tegen de bis schoppen in Of voor de basis beweging Het grootste dilemma voor de paus is de zaak Lefebvre, die genoegzaam bekend is. Zal de paus de breuk met deze oud missiebisschop van de Paters van de H. Geest herstellen of niet Doet hij het wél, dan valt hij zijn voorganger paus Pau lus VI af, die Lefebvre op 24 juli 1976 suspendeerde. Hij zal bovendien heel wat bisschop pen, die achter Vaticanum II staan, van zich vervreemden en met name het Franse episco paat. De Franse bisschoppen zijn in meerderheid toch al gepi keerd op het Vatikaan, omdat hun catechismus 'Pierres Vi- vantes' werd afgekeurd. Nu zou hun aartsvijand Lefebvre, die tot geweldadige parochie bezettingen aanleiding gaf en met wie ze al tien jaar discus siëren over liturgie, gerehabili teerd worden Met groot onge noegen hebben ze gezien hoe de Franstalige Canadese kardi naal Gagnon tot bemiddelaar werd benoemd. Ze kozen niet de paus-favoriet kardinaal Jean-Marie Lustiger van Pa rijs tot voorzitter van de Franse bisschoppenconferen tie, maar de aartsbisschop van Lyon, Albert Decourtray, die meer dan 300 pastorale assis tenten heeft in zijn bisdom, waarvan tweederde vrouwen! De 82-jarige Lefebvre wil zijn priesterbroederschap Pius X voortzetten en veilig stellen door bisschoppen te wijden. Doet hij dat, dan wordt dat de breuk. Hij heeft inmiddels 260 priesters gewijd en heeft bijna 300 seminaristen. Op diocesane seminaries heeft héél Frank rijk er slechts 1.287! Het blad 'L'actualite reli- gieuse' uit Parijs wijdde on langs een heel dossier aan de affaire Lefebvre. Het blad heeft nog niet de recente brief van de paus aan het hoofd van de Geloofscongregatie, J. Rat- zinger, kunnen verwerken. Daarin kiest de paus voor het eerste positie, in die zin, dat hij niet alleen het „progressisme" veroordeelt, maar ook het overdreven integralisme, waaraan de groep van Lefeb vre, maar ook menige ander traditionele groep zich schuldig maakt. Vatikaan II, schrijft hij, heeft duidelijk vernieuwing toegelaten. Dat leidde soms tot excessen. „Maar", zo staat er letterlijk "indien men wegens dergelijke excessen elke ge zonde 'vernieuwing', conform het onderricht en de geest van de kerk weigert, dan kan een dergelijke houding bijdragen tot een andere afwaling, die ook in tegenstelling is met het principe van de levende tradi tie, van de gehoorzamende kerk aan de geest van de waar heid" (Kath. Nieuwsblad", 12 april). Wie het dossier Lefebvre leest komt het ene exces na het andere tegen. Johannes XXIII heeft volgens Lefebvre de schaapstal van de kerk ge opend voor de wolven. Paulus VI was humanist, „de eerste paus met twee gezichten", die het altaar omdraaide en het heiligdom heeft geprofaneerd. De huidige paus is voor de rechten van de mens en is veel te oecumenisch en hij heeft meegedaan aan die vertoning in Assisië, waar alle godsdien sten bijeenkwamen. Het wordt een moeilijke keuze voor de paus. Maar misschien staan we op een keerpunt. LEUSDEN (ANP) - „Een schok van herkenning". Die heeft de taakgroep Reformatie - Rome van de Gereformeerde Kerken in Nederland ervaren in gesprekken met vertegenwoordigers van de Mariënburgvereniging en de Acht Mei Beweging, twee organisaties binnen de Nederlandse R.K. Kerk. Maar het blijft de vraag of de gereformeerden beide organisaties werkelijk van dienst kunnen zijn. „Ze hebben hun handen vol aan hun positie binnen hun eigen kerk. Intensieve oecumenische con tacten kunnen die positie nog kwetsbaarder maken", aldus ds. H. Eikelboom van de taakgroep in het werkverslag van het de- putaatschap Oecumene Binnenland van de Gereformeerde Kerken, waarbinnen de taakgroep functioneert. Volgens ds. I. de Jong uit Delft, lid van de taakgroep, hadden de gesprekken plaats op verzoek van de taakgroep. Een pittige discussie had de taakgroep met de hoogleraren Ambaum en Janssens van het grootseminarie van het bisdom Roermond in Rolduc over de katholieke catechismus 'De ge loofsbelijdenis van de kerk', die zij uit het Duits in het Neder lands hebben vertaald. De taakgroep vindt het positief dat de catechismus de traditionele kerkleer in een meer bijbels en heilshistorisch kader onderbrengt, maar verder bevat de cate chismus weinig nieuws en kan hij de Nieuwe Catechismus van 1966 niet doen vergeten, meent de taakgroep. Eikelboom con stateert dat het Tweede Vaticaans Concilie in de R.K. Kerk steeds meer als een „voortdurend korter wordende maatlat" gaat fungeren. OEGSTGEEST (ANP) - Het Centraal Missionair Beraad reli gieuzen (CMBR) wil dat de Nederlandse regering de KLM-lijn dienst op Zuidafrika verbiedt en het luchtvaartverdrag met dat land opzegt. Het CMBR (het beleidsorgaan van de reli gieuze orden en congregaties op het gebied van de missie) wijst er in een brief aan minister Van den Broek van buitenlandse zaken op, dat elke vorm van druk van Nederlandse zijde op Zuidafrika veel indruk maakt. De organisatie herinnert ook aan de afspraak in Europees verband, dat geen Europees be drijf mag profiteren van de Amerikaanse boycot van lijndien sten met Zuidafrika. Volgens de CMBR is het de vraag of de KLM deze afspraak niet schendt. De CMBR meent dat op schorting van het luchtvaartverdrag een zeer goede vorm van selectieve sanctie is die nagenoeg uitsluitend het blanke deel van de bevolking treft. De organisatie heeft de besturen van alle religieuze orden en congregaties gevraagd zo min mogelijk met de KLM te reizen zolang deze luchtvaartmaatschappij op Zuidafrika blijft vliegen. Het Centraal Missiecommissariaat (CMC) heeft eerder dit jaar al bij de regering aangedrongen op een verbod van de KLM-lijndienst naar Johannesburg. De Ne derlandse Hervormde Kerk wil binnenkort actie gaan voeren tegen de KLM, zo verklaarde de vroegere synodepraeses ds. H. Huting onlangs. BENNEKOM (ANP) - Drs. C.F.G.E. Hallewas is gekozen tot president van de Evangelisch-Lutherse Synode. Hallewas volgt daarmee ds. A. Burghoorn op die sinds 1984 synodevoor- zitter was. De 45-jarige Hallewas is predikant te Rotterdam. Eerder stond hij in Nijmegen en Haarlem. Hallewas was in het verleden al vice-president van de synode. Tot vice-presidenten werden gekozen ds. H. Mudde, predikant in Zwolle, en J. van der Sluis-Reuvers. Laatstgenoemde werd herkozen. LEUSDEN (ANP) - De Raad van Kerken in Nederland heeft een grootscheepse anti-alcohol campagne op stapel staan. In de 6000 plaatselijke gemeenten en parochies van de negen lidker ken van de raad komen, als de plannen worden goedgekeurd, het volgend seizoen affiches te hangen die de kerkgangers waarschuwen tegen te vanzelfsprekend drankgebruik. „We streven niet naar geheelonthouding", aldus dr. J.W. van der Molen, secretaris van de sectie dienst van de Raad. „We willen alleen dat mensen nadenken over waarom en wat ze drinken." De Raad wil bereiken dat in de Vastentijd (de veertig dagen voor Pasen) elk alcoholgebruik wordt gestaakt. De campagne, waaraan het ministerie van WVC 50.000 gulden bijdraagt, voorziet naast de affiches ook in publikaties over het onder werp, een speciale krant voor jongeren en catechesemateriaal. De sectie dienst is er nog niet zeker van dat de plannen door gaan. Een aantal kerken had moeite met de actie omdat de plaatselijke kerken al worden overspoeld met materiaal van de landelijke bureaus. Zeker is al wel dat bisschop Gij sen van Roermond weigert aan de anti-alcoholactie mee te doen, omdat het om een campagne van de Raad van Kerken gaat. DEN HAAG/LEUSDEN (ANP) - Gereformeerde deputaten voor oorlog en vrede hebben kritiek op de concept-nota van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) over het Conciliaire Proces voor gerechtigheid, vrede en de heelheid van de Schepping. „De rol van de IKV-kernen wordt zozeer onderstreept, dat de vraag rijst of wel voldoende rekening wordt gehouden met activitei ten van organisaties als het Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO). Als de IKV-leden hier niet voor open staan, dan treedt al in de beginfase van het proces polarisatie op", zo waarschuwen de deputaten in een brief aan het IKV. Volgens de deputaten zouden de plaatselijke diaconieën meer bij de aptiviteiten moeten worden betrokken. Verder is de concept-nota te uitgebreid en te detaillistisch om niet-IKV'ers te boeien en wordt bijna uitsluitend ingegaan op de huidige in ternationale situatie, terwijl het conciliaire proces meer na druk legt op problemen die op wat langere termijn de mens heid bedreigen. Ook wat de onderlinge samenhang tussen de drie thema's betreft levert het IKV volgens de deputaten half werk. In zijn analyse van de Noord-Zuid-relatie is het IKV voorts te ongenuanceerd. Ook de Basisbeweging van kritische groepen en gemeenten in Nederland is nog niet enthousiast over de concept-nota van het IKV. „Het vredesberaad doet of het er in Europa en Neder land alleen voor staat. Geen enkele keer wordt verwezen naar de talloze bondgenoten hier." Voorts mist de basisbeweging aandacht voor de armoede in Nederland. Juist daar kan aan de opdracht van de Wereldraad van Kerken worden voldaan om je ter plekke in te zetten voor het conciliaire proces. Centraal in de IKV-nota staat de demilitarisering van inter nationale relaties. Concrete doelstellingen in Europa zijn ont spanning van onderop, stopzetting van iedere modernisering van de kernbewapening, meer nulopties, verlaging van de mi litaire uitgaven en geleidelijke terugtrekking van vreemde troepen uit Centraal-Europa. Met betrekking tot de problemen in het Midden-Oosten, Midden-Amerika en de Pacific bepleit het IKV steun voor het vredesplan 'Esquipulas', terugtrekking van Israëlische troepen uit de bezette gebieden en steun voor de strijd voor zelfbeschikking in de Pacific. Het initiatief in het conciliaire proces wil het IKV overlaten aan de kerken. Gemeenten zouden een stuurgroep moeten in stellen die het proces op plaatselijk niveau ondersteunt. De IKV-kernen kunnen hun diensten dan aanbieden. DORDRECHT (ANP) - „Instellingen als het evangelisch cen trum voor verslaafden De Hoop in Dordrecht dreigen door het huidige overheidsbeleid tussen wal en schip te geraken. Bezui nigen lijkt belangrijker dan zorgzaamheid." Dit zei directeur Stortenbeker van De Hoop bij de officiële presentatie van het jubileumboek 'Afkicken moet, geloven mag', dat ter gelegen heid van het 12,5-jarig bestaan van De Hoop is verschenen. Volgens Stortenbeker is De Hoop een typisch voorbeeld van de zorgzame samenleving. Geboren uit een particulier initiatief van een groep christenen, begon de stichting in 1976 met behulp van giften uit kerken en van vrienden met vijf formatieplaat sen. Nu is de opnamecapaciteit vijftig verslaafden, verdeeld over het opvangcentrum, de therapieboerderij en de begeleide kamerbewoning. In de afgelopen 12,5 jaar is aan ongeveer 500 verslaafden hulp verleend. Ruim dertig procent van hen is vol strekt gezond teruggekeerd in de maatschappij. Stortenbeker sprak er zijn teleurstelling over uit dat de landelijke overheid zo weinig financiële hulp heeft gegeven. Volgens hem is uit breiding van de subsidie de enige reële weg voor de overheid. Maar het tegenovergestelde is waar. Zelfs de tien nu gesubsi dieerde plaatsen dreigen per 1 januari volgend jaar te verdwij nen. Volgens Stortenbeker maakt dat de komende 12,5 jaar van de stichting De Hoop onzeker.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23