'Ouderwets bevallen weer mode' Speurtocht naar de Ark van Noah Planetarium in de dierentuin Verkrachting in kunst en cultuur 'VERRETE Vijfti VOORZITTER NEDERLANDSE VERLOSKUNDIGEN, ALIDA LEMS: 'Atlas van 1 EXPOSITIE 'ROBOTS IN DE RUIMTE' IN ARTIS AMSTERDAM MIEKE BAL SCHREEF BOEIEND, DISCUTABEL BOEK DE STEM EXTRA VRIJDAG 20 ME11988 Mevrouw Lems. Ze noemt zich liever vroed vrouw dan verloskundige. „Ik ben er nog zo een van de oude stempel, hè. Uit de tijd dat een vroedvrouw nog een vroedvrouw was. De verlos kundigen zijn trouwens nog steeds vooral vrou wen. Van de 625 zelfstandige verloskundigen in ons land is maar twee procent man. Ik vind het persoonlijk ook een echt vrouwenberoep." Huisarts Ziekenhuis Echo Heimwee NIEUW BOEK CHARLES BERLITZ Twijfels ClIAKi.l S Bl R1.II7.I dl Ark van N().ach Evolutie Puikje Inbeelding Taal Hysterica Klassiek Bijbel Verknoping pffSTEM EXTRA Zo richtte de priester Hen april 1938 in zijn wekelijks dio-luisteraars. T48 Door Mick Salet Alida Lems is een vrouw die al no nonsense was toen Ruud Lubbers nog in de wieg lag. Een kloeke vroedvrouw die he lemaal thuis hoort in Rotter dam, de stad waar ze de over hemden met opgestroopte mou wen verkopen. Ze is ook voor zitter van de Nederlandse Or ganisatie van Verloskundigen. Waarom werd ze eigenlijk verloskundige? „Ach, wat zal ik zeggen? Het was oorlog en om te studeren moest je zo'n papiertje van de Moffen tekenen. Daar had ik geen zin in. En na de oorlog had ik geen zin meer om in de schoolbankjes te gaan zitten. Eerst ben ik apothekers-as sistente geworden. Maar om al leen maar receptjes klaar te maken die een ander voorge schreven heeft, zonder dat ik wist waar het voor was, dat vond ik zo dom. Toen ben ik maar vroedvrouw geworden. Dan doe je tenminste iets. En ben je zelfstandig. Het is natuurlijk ook een heel blij vak, hè. Je helpt vrou wen om nieuw leven op de we reld te brengen. Dat lijkt me toch leuker dan het werk van een begrafenisondernemer." Hoeveel kinderen heeft ze op de wereld helpen komen? „In de 37 jaar dat ik vroud- vrouw ben? Ongeveer 8500." Dat is een gemiddelde van zo'n 225 per jaar. Van dat enorm aantal wil mevrouw Lens geen norm van maken. Maar ze vindt wel dat er een minimum-eis moet komen. „Om je vaardigheid te hou den vinden wij, de organisatie van verloskundigen dus, dat je veertig bevallingen per jaar zou moeten doen." Veertig? Dat zou betekenen dat bijna geen enkele huisarts nog langer bevallingen zou kunnen doen? Want in geen enkele praktijk, laat staan de norm praktijk, worden zoveel kinde ren geboren. „Ja, dat is zo. Maar ik stel het niet voor om de huisartsen te pesten, hoor. Het is nodig voor de kwaliteit van de verloskun de. De eis moet trouwens niet alleen voor huisartsen gelden. Ook voor ons. Er zijn veel jonge verloskundigen die op een ge geven moment trouwen en daarna graag wat minder wil len werken. Ik vind dat ook zij minimaal veertig bevallingen per jaar moeten doen. Die praktische ervaring is gewoon noodzakelijk. Je moet het regelmatig doen om het in de vingers te houden. Het kind eruit halen lukt de meeste mensen wel. Maar om met je handen te kunnen voelen hoe een kind ligt, om van te vóren te kunnen zeggen of iemand thuis kan bevallen óf dat het zo moeilijk wordt dat het in een ziekenhuis moet gebeuren, dóór heb je een opleiding en vooral veel ervaring voor no dig. Ik denk dat een eis van min stens veertig bevallingen per jaar redelijk is. Dat getal is niet heilig. Het kunnen er ook 38 of 39 zijn, maar wel iets in die buurt. Ik kan me voorstellen dat er huisartsen zijn die hier tegen zijn en die de verloskunde, ook bij een paar bevallingen per jaar, in hun pakket willen blij ven houden. Omdat ze het leuk vinden. Of omdat ze de beval lingen financieel niet kunnen missen. Maar er zijn ook huisartsen bij die er best van af willen. Die voor die 668 gulden die je van het ziekenfonds vergoed krijgt, niet bereid zijn een paar weken lang dag en nacht be reikbaar te zijn. Want het is heel intensief werk, hoor. Je kunt ieder moment opgeroepen worden voor een bevalling. Je moet altijd bereikbaar zijn. Lig je net in bed, gaat de telefoon en ben je weer drie uur in de weer. Als het tenminste geen loos alarm is van een zenuw achtige vader..." Het bevallen thuis bevalt de Nederlandse vrouwen nog steeds goed. Bij een probleem loze zwangerschap kan geko zen worden. Thuis beval je in je eigen vertrouwde omgeving. Maar in het ziekenhuis is, bij complicaties, alle medische ap- Alida Lems: „Ik haal wel eens kinderen, waarvan ik me afvraag of die nou zo gelukkig mogen zijn dat ze op de wereld komen." - FOTO ARCHIEF DE STEM paratuur aanwezig. Is de keuze voor het goed uitgeruste zie kenhuis niet veiliger? „Ik krijg hier wel buiten landse bezoekers die verbaasd zijn dat in Nederland zo veel vrouwen thuis bevallen. Maar is dat zo bijzonder? Ik wijs ze op onze uitstekende wegen en op het feit dat bijna overal zie kenhuizen zijn. In Canada of in een dorpje ergens hoog in de bergen, duurt de reis naar het ziekenhuis misschien heel erg lang en is de weg erg hobbelig, maar als er hier iets mis dreigt te gaan bij een bevalling thuis, dan ben je in een mum van tijd, en zonder veel schokken, in het ziekenhuis. Trouwens, als een vrouw in het ziekenhuis ligt voor een be valling en het kind komt 's nachts, dan is er toch ook alleen maar een basis-arts aanwezig. Dan moeten in geval van nood de specialisten toch ook uit bed worden gebeld? Nee, thuis bevallen kan uit stekend in Nederland. Het is volgens mij ook een soort sta- tus-symbool. Het is weer in de mode bij de jonge generatie." En welke manier van beval len is in de mode? Staat de baarkruk nog steeds met stip genoteerd in de top-3? „Nee. Ook hier gaat het terug naar vroeger. Terug naar de natuur. Terug naar het lig gende bevallen. In Amsterdam propageren ze het geloof ik nog zittend. Maar ik vind dat je dan zo weinig overzicht hebt. En dat de kans op scheuren groter is. Inknippen? Ik knip mis schien twee keer per jaar. Jonge verloskundigen geven sneller een knip. Maar ik ben daar geen voorstander van. Het gaat misschien wel wat sneller, maar ik vind dat het eigenlijk zonder inknippen hoort. Het is een kwestie van techniek. En de vrouw moet er een beetje meer voor werken." Dankzij de techniek is het mo gelijk om te zien hoe een paar maanden oude baby in de buik er uit ziet. Is er, afgezien van de noodzakelijk gevallen, veel vraag naar die echo's? „Misschien wel te veel. Er zijn mensen die alleen om een echo vragen omdat ze een fo tootje willen. Dan kunnen ze het aan iedereen laten zien. Of het schadelijk is, dat vragen ze zich niet af. Toen we het röntgen-appa- raat net hadden, moest ieder een er ook onder. Nu weten we beter. Zou dat met de echo straks ook gebeuren? Er zijn Amerikaanse onderzoeken die vraagtekens zetten bij de vei ligheid van de echoscopie. Ik wéét niet of het kwaad kan, maar toch...Ik vind een echo eigenlijk alleen op medi sche indicatie moet gebeuren. Wat het ziekenfonds ook ver goedt, ik vind niet dat je echo's moet laten maken voor een foto in het plakboek." Ander discussiepunt. Wat vindt ze van de ingeleide be valling? Deze kunstmatig op gang gebrachte bevalling, waarbij de moeder aan een ctg- apparaat ligt dat de harttonen van de baby en de weeënkracht in beeld brengt, is bedoeld voor probleemgevallen. Maar het gebeurt ook al uit doelmatig heid: om op een afgesproken dag, tijdens kantooruren, te be vallen in het ziekenhuis. „Ik hou niet van die inge leide bevalling. Ik vind dat het alleen op medische indicatie zou moeten gebeuren. Ik kies voor de natuurlijke manier. Een vrouw moet gewoon af wachten tot de baby komt en dan moet ze er klaar voor zij n. Die ingeleide bevalling op afspraak vind ik echt iets voor vrouwen met geld te veel. Die willen volgende week op va kantie, dus moet de dokter er maar voor zorgen dat ze dan en dan tussen zus en zo laat kun nen bevallen...want dan hebben ze nog een gaatje in hun agen da. Néé, je moet bevallen als het moment er rijp voor is. We pro beren het wel eens met wonde rolie of zo iets. Maar als het niet helpt...dan ben je nog niet uitgerekend, zeg ik dan." Alida Lems houdt het op de ouderwetse, natuurlijke beval ling. Ze zegt ook eerlijk een beetje heimwee te hebben naar die goeie ouwe tijd. Maar wer den er in het tijdperk vóór de pil dan niet veel kinderen ge boren die eigenlijk niet zo ge wenst waren? „Och, is er dan nu zo veel liefde voor de kinderen? Ik haal wel eens kinderen, waar van ik me afvraag of die nou zo gelukkig mogen zijn dat ze op de wereld komen. Is het liefde voor een kind als alle twee de ouders werken en het kind naar een crèche moet? Mijn moeder was altijd thuis. Ik werd niet naar de patatboer gestuurd om te eten. Ik kreeg niet van dat luxe speelgoed. Maar was je daarom minder gelukkig? Hebben de kinderen van nu, als enig kind of met één broertje of zusje, het nou echt beter als de kinderen uit die grote gezinnen van toen? Ik ge loof het niet." Van de 8500 kinderen die de Alid Lems op de wereld heeft gezet was er geen een zelfge maakt. Is dat een gemis voor een verloskundige? Krijgt ze, als ze advies geeft tijdens de bevalling, vaak te horen dat ze wel anders zou piepen als ze zelf ervaring had? „Ja, maar dan zeg ik dat je het niet gedaan hoeft te hebben om te weten hoe het moet. Een pastoor praat toch ook over dingen die hij zelf nooit heeft gedaan?" Door Eugene Verstraeten HET MEEST legendarische transportmiddel in de schiedenis is de Ark van Noah. Een enorm vaarfoL'l waarmee volgens bijbelse overlevering een handvolI mensen en een complete dierentuin aan een wereldom. vattende overstromingsramp wisten te ontkomen. Het verhaal spreekt vooral tot de verbeelding omdat het schip na de zondvloed zou zijn gestrand in 'het gebergte van Ararat'. Dat gebergte bestaat. De Ararat torent met zijn 5156 meter hoog uit boven het grensgebied van Turkije, Rusland en Iran. En het zou dus best kunnen dat over blijfselen van de Ark de tand des tijds hebben overleefd. Daarover gaat het nieuwste boek van de Amerikaanse on derzoeker van mysteries Charles Berlitz. Er zijn minstens vijftig verschillende bergen bekend waarop 'arken' zijn vastgelo pen en het aantal personen en stamhoofden dat in verschil lende windstreken aan de ramp wist te ontsnappen be loopt meer dan honderd. In de loop der tijden zijn er heel wat aanwijzingen ge weest dat er op de Ararat in derdaad wat aan de hand is. Onderzoeker Charles Berlitz heeft de meeste daarvan in zijn boek verzameld. Al in 275 v. Chr. verwees de Babyloni sche geschiedschrijver Beros- sus naar een schip dat in Ar menië aan de grond liep. En in 1916 signaleerde de Russi sche piloot Roskovitsky met eigen ogen de Ark tijdens een rondvlucht rond de Ararat. De tsaar stuurde meteen twee compagnieën de berg op. Naar verluidt werd de Ark inderdaad gevonden en wer den rapporten, tekeningen en zelfs foto's richting keizerlijk paleis gezonden. Vermoede lijk wegens het uitbreken van de revolutie zijn ze nooit gearriveerd en sindsdien spoorloos verdwenen. van de Turkse luchtmacht] onthulden 30 kilometer zuiden van de Ararat ovale heuvel in bootvorm Del afmetingen bleken zelfs ruw weg overeen te komen met J bijbelse maten. In 1985 werdl deze versteende 'Ark' onder, zocht met een moleculaire' frequentiescanner. De con- clusie was dat zich in de hen. vel een groot gevaarte bevond met aanduidingen van ijzJ langs duidelijke lijnen. Is dat de plaats van Ark? Of zijn er misschel meerdere Arken geweest! Feit is in ieder geval dat in j 1978 twee enorme stenen 'ad kers' op de Ararat werden ge. vonden. Zowat drie meter' hoog, anderhalve meter breed en aan de onderkant centimeter dik. Hoe, als verhaal van de Ark een fa. beitje is, komen die daar dan terecht? Een grootscheepse expeditie zou misschiet klaarheid kunnen brengen in: het oeroude mysterie. Een grote menigte volk o;| de Ararat zouden de Russen echter weer niet leuk vinden Misschien nog niet zozeer i vanwege het spionage-argd ment. Een land dat de gods- dienst heeft uitgebannen zal veel banger zijn dat er inder daad een Ark wordt gevonl den. Maar ook voor de op bijl belse leest geschoeide gods diensten zou de ontdekking wel eens dramatisch kunna uitpakken. Want wat, als 1 gevonden schip van de merische held Utnapisjti zou blijken te zijn? Charles Berlitz: 'Speurtocht n de Ark van Noah'. Uig. Van HolJ kema Warendorfprijs 29,90 I De berichten over de Ark ma ken steeds melding van een schip dat in het gletsjerijs zou zijn vastgevroren en zo doende duizenden jaren de tand des tijds heeft kunnen doorstaan. Sceptici hebben er sterke twijfels over dat de Ark op zo'n 4.000 meter hoogte op de Ararat zou liggen. Im mers, er is niet meer water in de dampkring en aan de polen om over de hele aarde een diepte te halen van zo'n 300 meter. Een meer aannemelijker plaats werd in 1959 ontdekt op zo'n 1.500 meter hoogte. Foto's Ml 1 Kiuc lil \\\R Door Laur Crouzen AMSTERDAM - Naast 6000 dieren zijn nu ook de meer dan 7000 zichtbare sterren en planeten in Artis te zien. En met de verjaardags-investering van acht miljoen in een nieuw planetarium heeft Europa's oudste dierentuin een nieuwe stap gezet op weg naar een volledig science-centrum voor een groot publiek. Het Geologisch Museum van de Amster damse universiteit wordt opgenomen en er komt een uit breiding van de tuin door afbraak van een aanpalende hui zenrij, waardoor er een aanlegsteiger voor rondvaartboten gemaakt kan worden. Meer mensen wil economisch directeur drs. R. P. van de Pol ook binnenhalen. Artis zou met voldoende bezoekers op eigen benen kunnen staan en niet af hankelijk zijn van de 5,5 mil joen gemeentelijke subsidie, waar politieke bezuinigers met argus-ogen naar kijken. Maangrond binnen de hek ken Artis, te bekijken door een loupe? Een schaalmodel van de harde kern van de komeet van Halley vlakbij de Amster damse papegaaien? En een keur van ruimte-tuigen van Russische, Amerikaanse en Europese makelij op een kippe- sprongetje van het kamelen- veldje aan de Plantage Kerk- laan? Om nog maar de zwijgen van Nederlands nieuwste ster renkoepel van 25 meter door snee van het Artis Planeta rium. Na 150 jaar maakt de Am sterdamse dierentuin ook voor het eerst in haar bestaan de sprong van levend dieren- weefsel naar dode materie, die met name in de onmetelijke ruimte rond onze aardbol te vinden is. De tentoonstelling voorna melijk bestaande uit Russische modellen, waarvan sommige op ware grootte, is tijdelijk, loopt tot 31 oktober. Maar het planetarium is natuurlijk vast en samen met de inrichting van het dierkundig museum en het overnemen van van het geolo gisch museum van de Univer siteit van Amsterdam groeit Artis uit tot een veelzijdig en op het grote publiek gericht wetenschapscentrum. De door bezuinigingen bedreigde bota nische tuin ligt ook maar één straat verder. Artis-directeur dr. B. Lensink maakte bij de presentatie van planetarium en expositie aan de pers meteen duidelijk, dat het niet om een jubileum-gril g^at, noch dat het de dierkun digen in de bol geslagen is. Ar tis heeft aan het woordje 'Na- tura' in de uitgebreide versie van zijn naam de breedste be tekenis toegekend en het on derwerp 'evolutie' omhelsd. En stevig ook, want het gaat niet alleen om de ontwikkeling en groei van het leven op aarde, maar ook om het ontstaan van het heelal, het leven van ster ren, sterrenhopen, melkwegen en zonnestelsel. En natuurlijk om het ontstaan van leven uit dode materie, een van de meest raadselachtige en nog onbegre pen verschijnselen uit en grijs verleden. Het eerste planetarium-pro gramma in Artis met als titel 'Levend Heelal' maakt die keuze meer dan duidelijk. De Het planetarium, vanuit de dierentuin gezien. sterrenhemel, diaprojecties van planeten, aardse en onaardse landschappen, de oerknal, de sterrenbeelden, het geblaf van honden en het gekraai van ha nen. Geen van de meer gebrui kelijke ingrediënten ontbreekt. Als extra attractie heeft het Artis-planetarium een open neer beweegbare sterrenpro- jector, die midden tijdens de voorstelling als een reusachtig insect uit zijn zeven meter diepe, betonnen kuil oprijst. Het gevaarte zinkt ook weer weg tot het geheel onzichtbaar is. En dat geeft de bijna hon derd dia-projectoren de kans om het hele koepelscherm met beelden vol te zetten zonder hinderlijke schaduw. De pano rama-projectie rondom, het snelle wisselen en rondlopen van de lichtbeelden, de lichtef fecten en het forse geluid heeft op sommige momenten van de 38 minuten show het (onple zierige effect van een disco. De tentoonstelling 'Robots in de ruimte' is een fraaie verzame ling onbemande modellen. Het zou de eer van Artis-planeta- rium-directeur en bekend spe cialist in de Russische ruimte- - FOTO ARCHIEF DE STEM vaart Piet Smolders te na zijn geweest, als hij niet met behulp van de Academie van Weten schappen van de USSR het sovjet-puikje naar Nederland had weten te halen. Voor een deel dan wel voor de tweede keer, omdat er ook al iets in de ruimte-expo van enige jaren geleden in de Efteling te zien is geweest. De Russische Venus-verken- ners zijn te bewonderen, het tuig, dat men in juli naar de Phobos-maan van Mars wil sturen ter ontleding van bo demmonsters met laserstraal en massa-spectrometer, de Voyager-2, de Giotto, de Loe- nochod, waarmee de eerste maanmonsters verzameld wer den en een ontwerp-raket voor bemande vluchten uit het begin van deze eeuw. Voor een deel op de helft van de ware grootte en voor een deel eem op een, zo als de de Spoetnik. „Wij zijn niet op zoek naar kermis-attracties", zegt drs van de Pol en zijn algemeen di recteur vult aan: „Het grote publiek is via radio, televisie, computer en video al zo uitge breid op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op velerlei gebied. Daarom willen we in Artis vooral evenemen ten op niveau brengen." Door Henk Egbers Mogelijk lijkt het wat merkwaardig om de pro cessen die zich afspelen bij verkrachting (van vrou wen) te beoordelen aan de hand van beeldende kunst en literatuur. Mieke Bal heeft dat onlangs gedaan bij haar inaugurale rede op de leerstoel 'Letterkun dige semiotiek, in het bij zonder in het kader van vrouwenstudies' aan de Utrechtse universiteit. In het boek 'Verkrachting verbeeld - seksueel ge weld in cultuur gebracht' - heeft zij de inhoud daar van uitgewerkt. Een boeiend, discutabel boek. Kunst is meestal minder pro gressief dan wel eens wordt verondersteld; kunst beves tigt doorgaans bestaande cul turen. Zo kan uit schilderijen en uit boeken afgelezen wor den hoe mensen denken i.c. over verkrachting (van vrou wen). Binnen het feministi sche perspectief van ge noemde leerstoel zijn deze 'mensen' mannen, die de cul tuur en met name het univer sitaire wetenschappelijke wereldje domineren. Welke gevolgen dit voor het thema heeft gehad wordt al in de inleiding tot uitdruk king gebracht door deze lapi daire uitspraak: „De manier waarop de cultuur verkrach ting verwerkt is tekenend: inbeelding wordt centraal ge steld, en de ervaring ver kracht te worden is in de uit beelding marginaal". Het mannelijke denken bevordert deze tendens. In een noot zegt Bal dat het om de Nederlandse cultuur gaat, en dat het aardig zou zijn om eventuele verschillen in andere culturen ook te be kijken. Uit moderne Indone sische romans zou dat ver schil niet blijken. Indonesië heette dan ook Nederlands- Indië! Hoe zouden de proces sen verlopen bij bepaalde vormen van het matriar chaat? Voorlopig zie ik Bals' opvattingen als relatief (ge relateerd aan de Nederlandse en desnoods 'westerse' cul tuur); wij zijn 'de' wereld niet. Zij constateert dat de taal van onze (mannen)cultuur op de hand der verkrachters is. Dat wordt geïllustreerd met voorbeelden uit de literatuur van onder meer Livius, Ovi- dius, Shakespeare, Freud en Wolkers, met als vrouwelijke tegenhangers French, Eme- cheta en Isabel Allende en Grimm als tussenvorm. Maar ook 'de taal van de goedme nende journalist valt (in zijn berichtgeving over verkrach tingen HE) samen met die van de verkrachters en hun medeplichtigen'. Zelfs in de rechtspraak zijn de door de mannencultuur geïnfecteerde spraakmakende rechters (meestal mannen) onbewust bezig de schuld op de vrouw af te wentelen. deze Freudiaanse oerscène als vertrekpunt gaat Mieke Bal op zoek naar de kiemen van de spanning die er is tus sen het visuele beeld en het geïmpliceerde verhaal, waar bij het belang van de hysteri- cale leeswijze aan de orde komt. Nee, Mieke Bal maakt er zich niet gemakkelijk af, zodat de gehanteerde vaktaal dit boek voor meer lezers on toegankelijk maakt dan wen selijk lijkt. Het klassieke verhaal van Lucretia, die zichzelf doodde na verkracht te zijn (uitge beeld op twee doeken van Rembrandt en bij Shakes peare) brengt de auteur tot een aantal plausibele psycho logische (niet kunsthistori sche) verklaringen. Maar het 'hineininterpretieren' lijkt me er ook niet vreemd aan; Rembrandt zou zich achter zijn oren krabben want Freud was nog niet geboren. Het verband tussen zelfdo ding en verkrachting acht zij van groot belang voor een adequaat begrip van de erva ring van het slachtoffer. „Zij doodt zichzelf vanuit de iden tificatie met, onderwerping aan de wil van, de dader; als wanhopige poging om aan de absolute objectivering te ont komen". In een bijlage maakt zij dit verschijnsel actueel door een recent verhaal van een Brabantse vrouw die op vakantie in Spanje verkracht Bij Freud was die samen spanning tussen mannen als het om verkrachting gaat al duidelijk aan het ziekbed van Emma Eckstein. Zij verwij zen het gebeuren naar het rijk der verbeelding en als 'hysterica' benoemd blijft zij de onderliggende figuur. Met Dat verkrachting te maken heeft met een competitie tus sen mannen wordt uitvoerig toegelicht vanuit de bijbel met het vrij onbekende ver haal uit Rechters 19. Het eigendomsidee werkt daarbij door tot op de dag van van daag. De verbinding tussen verkrachting en eigendoms recht lijkt duidelijk. „Het ab solute eigendomsrecht van de vader in de patrilocale maat schappij is model gebleven voor relaties tussen mannen en 'hun' vrouwen". Ver krachting als vorm van so ciale strijd wordt toegelicht met een verhaal uit Wolters' Kort Amerikaans. Verkrachting heeft niet te maken met sexuele lust, maar is een daad van haat Die toont overeenkomst met moord, geprojekteerd op het slachtoffer, dat zichzelf let terlijk of figuurlijk doodt. De manier waarop mannen den ken, schrijven, schilderen, oordelen over verkrachte vrouwen in onze cultuur i derhalve zeer verdacht. Nadat Bal enkele boeken van French, Emecheta en Allende bekeken heeft concludeert ze: „Hoewel de 'hysterica' die ik nodig had om in de mannen- teksten de verdrongen erva ringen van de vrouw te horen ook deze vrouwenteksten verdiept, staat in de vrou- wenteksten deze hechte ver knoping van vormen beeld spraak met de culturele wer kelijkheid centraal". De cul turele werkelijkheid in Ne derland is nog lang niet, 1" algemene zin, gebaseerd »P gelijkwaardigheid tussen man en vrouw; ook niet wan neer het gaat over het beoor delen van verkrachting. Het boek van Mieke Bal geeft te j denken. Waar kunst ook goed voor is! Mieke Bal: -Verkrachting ver beeld'. Uitg. Hes, prijs 19,75. Door Jan Bouwmans Over de illustratie van de het christendom' hoeven verder niet te hebben, 01 doodeenvoudig schitterem vele foto's, kaarten en afbt maken deze atlas een lust oog. Maar ze zijn veel meer Ze maken de geschiedenis christendom zeer aanschc zijn dus zeer functioneel. Om die geschiedenis gaat h Het is een waagstuk om twint christendom in een boek van 225 bladzijden (weliswaar A4 maar inclusief de 42 kaarten to's en afbeeldingen) te willen ven. Dan moet men zich uitera zeer grote lijnen beperken. O vaar af, dat het geheel te opp blijft en het eindresultaat daai weinig bevredigt. Aan dit g heeft de 'Atlas van het christer ten te ontsnappen. Geen ger dienste. Ter plaatsbepaling: deze a thuis in de serie cultuuriiisto: lassen, die uitgever Agon uit dam op de markt brengt. Be schenen al de Atlas van de B las van de Joodse Wereld, de het Oude Egypte, de Atlas van „Luisteraars, U zult wellicht verbaasd een bond op te richten met mij". Zijn oproep om samen met hen tenliefde op touw te zetten, 1 Naam, die onlangs in Voersc staan vierde. De Bond heeft zi; te danken aan de spreuk *Ver [jezelf', die zo tot het Nederlarx ren, dat zij een plaats heeft gel gave van Van Dale. Elke maand ontvangen de di 1000 contribuanten van de ks ond een 'hefboomspreuk', die br folgens De Greeve als hefboom ïoest fungeren om „de wereld ke it het moeras te lichten". De ireeve baseerde zich daarbij in >P een uitspraak van de de Jriekse filosoof Aristeteles: bc «Geef me een steunpunt en ik D 'icht met een hefboom de we- eF ;ld uit haar voegen". De eerste 'reuk was in september 1938 te luim al je ruzies op'. Daarna bt lebben spreuken als 'Vanda- be inwerk is toch geen werk', SP 'olariseren, daar word je koud te ran', 'Elkaar zwart maken is ta ieuvervuiling' en 'Alles be- vc ir weten onwijs dom' bij ine- ig rooms-katholiek huishou- len de wand gesierd. De spreuk de roor juni, de 553e, vermaant: leestal zijn de mensen beter in de nieuwsberichten'. De Greeve wilde geen ver- liging met een fraaie naam en ien omvangrijk bestuur, maar w ien grote groep mensen die zelf m pets gingen ondernemen om de gi llende in de wereld, volgens Ve Greeve vooral een gevolg be jran het „alle kringen beheer- Vi taid egoïsme", de wereld uit te he pelpen. Een uur na de uitzen- te »r Walter Goddijn Op 16 oktober van dit jaar is pet tien jaar geleden, dat de partsbisschop van Krakau, Karol Wojtyla, tot paus werd gekozen. Na het dra matisch overlijden van zijn Voorganger, die slechts 33 Pagen paus was, kreeg hij, pa het wat te liberaal geachte beleid van paus i^aulus VI, de zware taak "a de kerk te leidea e iI?euwe lijn was gericht op pt herstel van het gezin, het fPtueuw stimuleren van pries- irf.cepingen en een betere om- Siüw? van de orthodoxie. In ktie van dit beleid volgde niet alleen in ons land, batu °°k daarbuiten, een be- aide politiek van bisschops- haoemingen. Hij maakte veel htTTu Van alleenrecht ge- fcw legde adviezen van |lf+a, Ijke organen, zoals ka- lesa naasl- zich neer. Even k,f al ais het benoemen van ®emeesters door een kabi- Idvf11 °°r de kroon, ondanks roezen van vertrouwenscom- l les. De huidige paus kreeg lo ,h Je van een uiterst be- liidriÜ e ftfiuur. De vraag is of hen 6611 kentering is geko- be Poor Paus. staat dit vooqaar riet v, moeHijke beslissingen. Pe «t i? van zDn keuze af of lett-JÜ- centralisering van Pan kilu'rï en bet ondersteunen lelfjvoudende krachten, ook tinnen de katholieke kerk kn arnentalisme genoemd, in korrfo 6UW decennium zullen en voortgezet. Een heel N d< b< b< k, st bi 01 pi de st de n< ke w A vi er m si de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 22