DE STEM
De droeve waarheid over Grace
>ven stil van.
Verloedering en verwarring in het hedendaagse Engeland
JAMES SPADA MAAKTE EINDE AAN LEUGENS EN SPROOKJES
SAMMIE AND ROSIE GET LAID' VAN STEPHEN FREARS
106-320.322.991
sstaties van belang,
ïxtra voorziening is
Passat.
neus In plaats van
i motor onder
Jig is voor de ver-
mbleem voorop de
lijke vormgeving nu
e graag aan u over.
ft, is ronduit verba-
in de auto-industrie
rat'.
sdaal en de
3assat bedraagt die
voor de aardigheid
i in uw eigen auto.
zo lief achterin gaan
:hterbank is namelijk
3n opleveren,
aardoor de toch al
3rd en vergroot tot 'n
auto om inderdaad
matie kunt u
meteen even langs-
I Grace Kelly was NIET die ijskoude,
I preutse filmster zonder gevoel.
IHaar huwelijk met prins Rainier
Ivan Monaco was GEEN sprookje.
(Ziekelijk
Keurig
Jaguar
Vernederd
Beroerte
■Filmregisseur Stephen
Prears en scenarioschrijver
■Hanif Kureishi hebben zich
korte tijd met twee on-
|?®ventionele socio-poli-
|Mte tragi-komedies de
op de hals gehaald
ran filmliefhebbers en de
|"aat van Mrs. Thatcher en
®r rechtse aanhang. 'My
autiful laundrette' ging
l p speelse wijze over ra-
®me en rechts-radicalisme
1 terloops over homosek-
laliteit in het Engeland
|van nu.
■"anks de aangesproken' on'
■kakte
Videoclip
VRIJDAG 20 MEI 1988
SPEELFILMS OP TV
OOK IN DE BIOSCOOP
A5«
WOMUM
50c p/m
12
Bij vonnis van de
rondissementsrecht-
bank te Amsterdam 4 J
16 mei 1988 is in s
van faillissement ver]
klaard II. van Dijk Pu
sage B.V., gevestigd
Hilversum, uitgebaa
hebbende hotel "Pla3
Saint Pierre" aan d
Zouterik 2 te Nieuw
vliet, gemeente
burg, met beno
van Mr. F.C. Lauv_
tot rechter-commissad
en ondergetekende
curator.
De curator,
Mr. A.A.J. Maat
Advocatenkantoor
Mrs. Maat Cambiej
Nieuwstraat 3
4501 BA Oostburg
•t/L
i Rainier en Grace na de huwelijksplechtigheid in 1956.
fotoap Prinses Gracia en prins Rainier in gesprek met autocoureur Reutemann in 1980.
I tor Dirk Vellenga
|De Amerikaanse biografieschrijver Ja-
s Spada onthult dat ze een lange reeks
I affaires had met o.a. Gary Cooper, Clark
I Gable, Ray Milland, Bing Crosby en Wil
liam Holden.
Jn Hollywood werd ze algemeen beschouwd als
i kuise, damesachtige jonge vrouw die nooit
I een afspraakje maakte zonder door haar zuster
I of een vriendin gechaperonneerd te worden;
I haar heimelijke affaires strookten absoluut niet
I .net dat beeld", schrijft hij in zijn boek 'Grace -
I het geheime verleden van een prinses'. Het hu-
I welijk met Rainier kwam pas rond na manipu-
laües en harde onderhandelingen.
De absolute kuisheid van Grace Kelly was
sen van de hardnekkigste leugens die in Holly-
I wood zijn ontstaan. Velen waren op de hoogte
I van de avonturen van Grace, maar iedereen
I paste zich aan aan het beeld dat de wereld van
I de filmster-prinses had. Waarom? Ze was zo
"g, zo aanhankelijk en ze hechtte er kenne-
I lijk zoveel aan dat de schijn van fatsoen in stand
I werd gehouden. Men wilde Grace sparen.
In 1983 werd de laatste hand gelegd aan twee
(keurige) boeken over Grace Kelly en juist op
J"t moment werd James Spada gevraagd wat
ist te leveren voor een fotoboek. Hij ging
chtmatig aan de slag en kreeg pas echt inte-
Iresse toen er een vluchtige toespeling werd ge-
I maakt op het verborgen leven van Grace. Hij
I belandde bij Don Richardson, die haar minnaar
Iwerd toen ze 18 was en die een bundel brieven
■wit die Grace hem heeft geschreven. Tot het
I aatst had ze hem ingelicht over belangrijke za
lmen in haar leven.
De schrijver ging de verhalen van Don Ri-
thardson over verhoudingen en tussendoortjes
Imtroleren bij betrokkenen en ontdekte dat de
I informatie klopte. Toen hij ook nog Lizanne, de
■jongere zuster van Grace Kelly, bereid vond
■openhartig commentaar te leveren, zat de bio-
I graaf gebeiteld.
Kelly kreeg een strenge, katholieke op
lading. Haar vader, Jack Kelly, was een snel
Ijlk geworden aannemer en bovendien roei-
lif?pioen' verachtte kunstenaars en intel-
«welen, geloofde in stoerheid en ouderwetse
I stijl. Grace, die als derde van vier kinderen
■werd geboren op 12 november 1929, had niet zijn
■atletische aanleg, ze was verlegen en wat zieke-
1S?- Jack besteedde geen aandacht aan haar.
I1® oudste dochter Peggy was zijn favoriete en
dat liet hij ook goed merken. Toen Grace we
reldberoemd was en een Oscar won, zei Jack
Kelly tegen de pers:Alles wat Grace kon, kon
Peggy beter. Het is bij na niet voor te stellen".
Moeder Margaret lette vooral op deugdzaam- Lil] 1611] K
heid en fatsoen en gaf weinig genegenheid aan
de kinderen, zeker niet aan Grace. Ze worden
opgevoed door gouvernantes.
Jack Kelly bleef het leven van Grace bepalen.
„Later in haar leven zouden Grace's belangrijk
ste drijfveren worden bepaald door een diepge
wortelde behoefte aan de liefde en de goedkeu
ring van haar vader", schrijft James Spada.
Daar stond ze om bekend in deze stad". Maar hij
beweert dat de verhouding met Gable zuiver
platonisch was, een uitzondering.
Don Richardson, de belangrijkste informant
van Spada, was 27 jaar en leefde gescheiden van
zijn vrouw, toen hij Grace leerde kennen. Grace
had haar intrek genoemen in een streng meisje
sinternaat in New York en volgde lessen aan de
toneelschool. Richardson en de 18-jatrige leer
linge werden verliefd op elkaar. „Ze was zo keu
rig dat mensen haar als een non beschouwden.
Maar als we samen waren danste ze vaak naakt
voor me op Hawaï-muziek. En je kunt rustig
van me aannemen dat dat een ongelooflijk ge
zicht was. Ze was een heel sexy meisje", zei hij.
Richardson was joods en bovendien officieel
nog getrouwd. Toen hij werd uitgenodigd bij de
familie Kelly, was de sfeer niet al te best „Ze
maakten het me ontzettend moeilijk. Ze maak
ten joods grappen en imiteerden jodenHet
was heel onaangenaam voor me", herinnert hij
zich. „Maar ik moet je zeggen dat ik de manier
waarop ze Grace behandelden het ergste vond.
Ze was evenzeer een uitgestotene als ik. Ze zat
in een hoekje met haar jongere zuster, totaal
geïsoleerd van de rest van het gezin. Ze schenen
totaal geen belangstelling voor haar te hebben".
Grace mocht Don Richardson niet meer zien.
Toen Richardson niet onmiddellijk toegaf, pro
beerde Jack Kelly hem om te kopen: „Wat denk
je van een Jag?" Pas na een tijdje begreep Ri
chardson dat Kelly hem een Jaguar aanbood.
Later kreeg hij telefoontjes van een jongeman
die dreigde elke bot in zijn lijf te breken als hij
Grace verder lastig zou vallen.
De verhouding werd op een laag pitje gezet,
volgens Richardson omdat Grace zich aanbood
aan iedereen die haar zou kunnen helpen in
haar carrière: „Ze neukte me agenten, produ
cers, regisseurs".
De film 'High Noon' leverde een verhouding
op met Gary Cooper, die 28 jaar ouder was. Het
verhaal haalde de roddelbladen en wekte de
woede van vader Kelly. Tijdens de opnamen
voor 'Mogambo' kon Grace het goed vinden met
Clark Gable. Schrijver Gore Vidal, die toen sce
nario-schrijver was bij MGM merkt op: „Grace
ging bijna altijd met de hoofdrolspeler naar bed.
De Hitchcock-film 'Dial M for murder' bracht
Grace en Ray Milland, 49 jaar en getrouwd, tot
elkaar. De familie Kelly zette Grace stevig on
der druk, ze moest Milland laten vallen. Een
studiomedewerker beschrijft Grace ais volgt:
„Ze was een heel lijfelijk meisje. Ze straalde
heel sterk beschikbaarheid uit en was heel se
xy". In Hollywood had toen al de reputatie dat
ze zo het bed in dook.
William Holden en Bing Crosby kwamen
twee maal aan de beurt. Tijdens het draaien van
The Country girl', waren beide acteurs van de
partij, maar het schijnt dat ze elkaar keurig af
wisselden. Bing Crosby wilde met haar trouwen.
Onthullingen over de affaire mochten nog niet
in biografie van Crosby worden gedaan, maar
schrijver Robert Slatzer stond zijn geheime in
formatie wel af aan James Spada. Bing Crosby's
weduwe Kathryn schreef veel later aan Grace:
„Ik ben jaloers op u omdat Bing altijd van u
heeft gehouden".
William Holden leek dicht bij een huwelijk,
ook al was hij voor de wet nog getrouwd. Grace
had uitgevonden dat alles was opgelost als Hol
den katholiek werd. Dan zou zijn vorige huwe
lijk als ongeldig worden beschouwd. Hij weiger
de, Grace raakte in een crisis en riep de hulp in
van een psychiater.
De 40-jarige modeontwerper en playboy Oleg
Cassini was de volgende die de volledige liefde
won van Grace Kelly. Grace was ondertussen 25,
maar werd door haar ouders nog steeds behan
deld als een schoolmeisje. Ze bergeep dat alleen
de respectabele status van getrouwde vrouw
haar vader kon bekoren. Toen kwam prins Rai
nier van Monaco op de proppen.
Vader Kelly moest eerst erg wennen aan het
idee: „Ik wil niet dat mijn dochter trouwt met
een kale prins van een land errgens aan de over
kant waarvan nooit iemand iets heeft geweten".
Moeder Kely raakte in verwarring en vertelde
haar kennissen dat Grace zich zou verloven met
de prins van Marokko.
Het prestige van Rainier gaf toch de doorslag.
Oleg Cassini, de aan de kant gezette minnaar:
„Ze vertelde me over Prins Rainier en zei dat
een huwelijk met hem de oplossing was voor
haar levea Door met hem te trouwen stelde ze
heel wat mensen die macht over haar hadden
tevreden - haar familie, kerkelijke autoriteitea
Grace heeft heel veel opgeofferd terwille van de
gevestigde orde."
Grace werd prinses Gracia en kon een een
zame strijd beginnen om door de zeer gesloten
familie en het volk van het merkwaardige
staatje geaccepteerd te wordea James Spada
kon over haar Monaco-periode niet zo veel te
weten komen als over de Hollywood-jaren. Van
enige afstand schetst hij een ongelukkig leven
vol huwelijksmoeilijkheden, problemen met
dochters en onrust, die weggenomen moest wor
den door alcohol. Ze bleef een gespleten vrouw,
er gaapte een griezelige kloof tussen wat ze
eigenlijk wilde en wat ze moest accepteren
Rainier was humeurig en had hele andere in
teresses. Zijn fuctie en de antieke paleisregels
bepaalden het leven van Gracia. Ze smeekte
Amerikaanse vrienden langs te komen als ze in
Europa waren Frank Sinatra, Gregory Peck,
Cary Grant, ze kwamen af en toe naar Frank
rijk en dan zocht Grace hun gezelschap, tot on
genoegen van Rainier.
Ze maakte ook steeds vaker lange trips naar
Amerika. Rainier interesseerde zich niet in haar
activiteiten Hij was niet in Philadelphia toen
Grace uitvoerig werd gehuldigd. In de tweede
helft van de jaren zeventig deed Grace vaak een
beroep op de fles, vooral op feestjes werd ze zeer
uitbundig. Eerst dwong ze zich tot volledige ont
houding tussen 15 augustus en 12 november om
op haar verjaardag in vorm te zijn Maar dat
hield ze niet vol, ze werd dik en pafferig in het
gezicht
Op 13 september 1982 verongelukte ze in haar
bruine Rover 3500. Haar dochter Stephanie
overleefde het, prinses Gracia stierf de volgende
dag. In het politierapport werd gesproken van
een beroerte, verder werd er niks vrijgegeven
Ook in het boek van Spada wordt geen duide
lijkheid verschaft: raakte Grace de macht over
het stuur kwijt door een ruzie met Stephanie?
Of zat Stephanie achter het stuur? Was Grace
zwaar gedeprimeerd?
Weer een mythe minder, denk je aan het eind
van het boek. Is het eigenlijk wel nodig op deze
pijnlijke manier het mes in het verleden te zet
ten? James Spada heeft in ieder geval de valse
schijn weggesneden en de waarschijnlijke
waarheid aan het licht gebracht Dat moet ge
prezen worden.
Don Richardson, de voornaamste bron van de
schrijver, geeft het juiste antwoord. Hij is nu
docent aan de Universiteit van Californië in Los
Angeles en heeft geen persoonlijk belang bij het
verspreiden van sappige roddels over het ge-
hieme leven van Grace. In het boek legt hij uit
waarom hij zo uitvoerig uit de school klapte:
„Omdat ik denk dat Grace Kelly een veel fasci
nerender en veel complexere vrouw is geweest
dan men denkt Vanaf het moment dat ze in
Hoillywood begon, werd ze afgeschilderd als een
non. De warheid over haar leven is veel interes
santer dan de legende en ik vind dat die onthuld
moet worden".
Junes Spada: 'Grace'. Cits. De Kern, prijs 3LS0.
laatste Filmfestival
wrdam ging 'Sammy and
■J™ 8«t laid' in première en
Ifci™ meteen in de commerciële
>°P ingezet De vorm is zo
nisch en de toon zo licht,
jjen groot publiek wel moet
ihouden.
serieuze inhoud Aan
en eind horen we het be-
stemgeluid van Enge
ls "ouwelijke premier, die
oproept tot het opruimen van
de puinhopen in de Engelse
binnensteden en tot onderlinge
solidariteit Er tussenin krijgen
we een stukje persoonlijke ge
schiedenis te zien van enkele
mensen uit de verschillende
klassen van het multi-raciale
Londen. Daaruit valt geen op
lossing voor de problemen op te
maken.
De enige 'les' die er uit kan
worden getrokken is dat men
sen van alle kleuren, beide sek
sen en welke seksuele voorkeur
dan ook nog uitsluitend verlan
gen naar persoonlijk geluk,
gèld, sex en geborgenheid Nie
mand is goed of slecht en idea
len zijn voor de schroothoop.
Een in Engeland rijk gewor
den Pakistani, Rafi Rahman,
keert na een politieke carrière
in zijn vaderland terug naar
Londen om zijn zoon Sammy te
bezoeken en omdat hij in Pa
kistan met de dood wordt be
dreigd, als je hem tenminste
mag geloven. Hij komt terecht
in een gewelddadige, verloe
derde omgeving vol rassenrel-
len terwijl hij zich Engeland
vroeger, de aristocratische,
blanke Alice. In het gevaarlijke
Londen laat hij zich begeleiden
door een toevallige kennis, de
jonge, zelfverzekerde zwarte
Danny, die met vrouw en kind
een oude bus bewoont in een
krottenwijk. Rosie voelt zich
onweerstaanbaar tot deze
Danny aangetrokken. Sammy
die feitelijk een trouwe relatie
met zijn vrouw wil, loopt uit
puur fysieke begeerte achter
andere vrouwen aan en onder
houdt een relatie met een Ame
rikaanse fotografe, Anna, die
de rassenrellen registreert
Scène uit 'Sammy and Rosie get laid' van Stephen Frears.
foto movies.
juist herinnert als een oase van
rust en stabiliteit
Zoon Sammy mist iedere
ambitie, koestert een haat
liefde jegens zijn vader en is
opportunistisch. Hij is ge
trouwd met Rosie, een blan>e
Engelse uit de bourgeosie, die
aan sociaal werk doet en zich in
feministische kringen beweegt,
waar lesbisch gedrag heel ge
woon is.
Rafi probeert het weer aan
te leggen met een vriendin van
De filmtitel verwijst naar de
climax van deze onorthodoxe
vertelling waarin de drie bui
tenechtelijke paren gelijktijdig,
zij het op verschillende plaat
sen, met elkaar naar bed gaan.
Even krijgen we de drie vrij
ende paren te zien - Rafi met
Alice, Rosie met Dannie en
Sammy met Anna - in een in
drie fragmenten opgedeeld
beeld, als een videoclip.
De verteltrant van Frears is
even oppervlakkig als doeltref
fend. De kijker wordt overdon
derd met snelle beeldflitsen,
waarin de figuren worden
geïntroduceerd. Hij krijgt am
per de tijd om hen beter te le
ren kennen. In enkele langere
scènes komt er meer inzicht in
de slordige levens van Sammy
en Rosie en hun relaties. Psy
chologisch wordt er niets ver
klaard. De rassendiscriminatie
zelf blijft slechts op de achter
grond en heeft vreemd genoeg
geen enkele invloed op het ge
drag van deze mensen.
Verwarring heerst allerwe-
ge. En dat is - denk ik - één van
de belangrijkste constaterin
gen van deze complexe film
over onze tijd. Door de tegen
strijdigheden van hun uitspra
ken maken Kureishi en Frears
duidelijk, dat politieke opvat
tingen niets zeggen over hoe
mensen echt voelen.
"Sammy and Rosie get laid' van
Stephen Frears draalt in Cinèaoi 1
in Breda. 'Prick up you ears' van
dezelfde regisseur is donderdag
te zien in het Filmhuis in Oos-
ut en sondag in Dongen.
nog te z
teniout
ZATERDAG
An American werewolf in London (USA 1981, Ned. 2, 22.30
uur). Twee Amerikaanse studenten worden in Engeland
door wolf aangevallen. Met humor gemaakte horrorfilm
van John Landis.
Hotel des Amériques (Frankrijk 1981, Ned. 2, 00.20 uur).
Twee teleurgestelde mensen gaan een relatie aan. Film over
eenzaamheid van André Técifiné met Catherine Deneuve en
Patrick Dewaere.
Kingdom of the spiders (USA 1977, Did. 1,22.05 uur). In Ari
zona valt een leger spinnen huisdieren en mensen aan. Hor
rorfilm met William Shatner.
Les fantömes du chapelier (Frankrijk 1982, Did. 1,23.40 uur).
Hoedenmaker vermoordt zijn vrouw en haar vriendinnen.
Verfilming van Simenon door Claude Chabrol met Michael
Serrault en Charles Aznavour.
Un genio, due comapari, un polio (Italië 1975, Did. 2, 20.15
uur). Westernkomedie over twee vrienden, die verduiste
ringen van commandant aan de kaak willen stellen. Met
Terence HUI.
Loulou (Frankrijk 1979, Did. 2. 23.25 uur). Jonge getrouwde
vrouw milieu raakt gefascineerd door een kleine crimineel
en begint een affaire met hem. IsabeUe Huppert en Gérard
Depardieu in film van Maurice Pialat.
Magic town (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.00 uur). James Ste
wart ontdekt als opiniepeüer een stadje, dat als model voor
heel Amerika kan dienen.
One hour with you (USA 1932, België 1,16.00 uur). Ernst Lu-
bitsch-komedie over een getrouwde dokter, die van een ver
zetje houdt Met Maurice ChevaUer en Jeanette MacDonald.
ZONDAG
Shadow of a doubt (USA 1943, Did. 1,00.40 uur). Vrouwen
moordenaar vlucht naar familie in Californië, die niet op de
hoogte is van zijn misdaden. Joseph Cotton en Teresa
Wright in Hitchcock-film.
An unmarried woman (USA 1977, Did. 2, 22.45 uur). Jill
Clayburgh als vrouw, die na zestien jaar huwelijk opnieuw
moet beginnen. FUm van Paul Mazursky.
MAANDAG
First men in the moon (Engeland 1964, Ned. 2,16.17 uur). Als
de Amerikanen de eerste maanlanding maken, vinden ze tot
hun verbazing een Engelse vlag. Komische sf-film.
The wrong man (USA 1956, Did. 1, 23.20 uur). Henry Fonda
als een arme musicus, die wordt beschuldigd van beroving.
Ongewone 'Hitchcock'. Vera Miles is de echtgenote, die de
spanning niet aan kan
Le retour de Don Camillo (Frankr./Italië 1953, Did. 2,15.40
uur). Tweede Don Camillo-film, waarin Fernandel voor
straf naar een godverlaten oord wordt overgeplaatst.
Das Riesenrad (W.-Duitsland 1961, Did. 2,20.30 uur). De ge
schiedenis van drie generaties in een Oostenrijkse onderne
mersfamilie. Met Maria Schell en O.W. Fischer.
Midnight cowboy (USA 1968, Did. 2, 23.15 uur). Een boeren
jongen wil het maken in New York. Hij raakt echter al snel
aan lager wal en ontmoet de ziekelijke Ratso. Met Jon
Voight en Dustin Hoffman.
The four musketeers (USA 1975, België 1, 16.00 uur). Het
vervolg op de 'De drie musketiers' van Richard Lester.
The kiss (USA 1929, België 2, 20.50 uur). Stomme film met
Greta Garbo, die ervan beschuldigd wordt haar jaloerse
echtgenoot te hebben vermoord.
DINSDAG
Strangers kiss (USA 1982, Did. 2,20.15 uur). Een rijke produ
cent wil zijn vriendin, een vroegere starlet met problemen,
helpen. Victoria Tennant in film van de Engelse regisseur
Matthew Chapman.
WOENSDAG
Trading places (USA 1983, Ned. 2, 22.05 uur). Omwille van
een weddenschap ruilen een succesvolle makelaar en een
zwerver van plaats. Eddie Murphy's tweede film. Dan
Aykroyd speelt de makelaar in deze klucht van John Lan-
dis.
To be or not to be (USA 1942, Did. 2, 23.30 uur). Zwarte ko
medie van Ernst Lubitsch over een groep toneelspelers in
Polen, die tijdens de Duitse bezetting een nazi-spion willen
ontmaskeren. Met Carole Lombard en Jack Benny.
DONDERDAG
The deep (USA 1977, Ned. 2, 20.29 uur). Een jong paar be
steedt de vakantie aan diepzeeduiken rond de Bermuda
eilanden. Na het vinden van een vreemd flesje wacht hen
een gevaarlijk avontuur. Met Jacqueline Bisset en Nick
Nolte.
Creature from the black lagoon (USA 1954, Did. 3 WDF,
20.00 uur). In het gebied van de Amazone ontdekt een expe
ditie een prehistorisch monster met menselijke trekjes.
M
JUL
"No Way Out* van Roger Donaldson draait in Casino 1 m
Breda en De Koning van Engeland in Hulst Een spannende
spionage-thriller over een marine-officier (Kevin Costner)
die dezelfde vriendin heeft als zijn baas, de minister van de
fensie (Gene Hackman). Als deze daar achter komt, ver
moordt hij de vrouw, waarna zijn bureauchef een denkbeel
dige Rus als de schuldige aanwijst. Costner belandt in een
Pentagon-complot waarbij de verdenking op hem valt De
ontknoping is ongeloofwaardig en bederft de voorafgaande
kwaliteit
Wall Streef van Oliver Stone is nu te zien in Casino 2 in
Breda. Michael Douglas en Charlie Sheen als twee geldhan
delaren die betrokken raken bij een schandaal op de beurs
van Weill Street Deze wereld wordt raak geportretteerd,
maar het menselijk verhaal is sentimenteel en oppervlak
kig. Minder boeiend voor wie niet geïnteresseerd is in het
specialistische onderwerp.
Three men and a baby* is geprolongeerd in Grand Theater
in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van En
geland in Hulst Amerikaanse komedie naar Frans voor
beeld met Tom Seileck, Steve Guttenberg en Ted Danson als
drie vrijgezellen, die met een baby worden opgescheept
'Broadcast News' blijft in Cinésol 2 in Breda en Luxor in
Terneuzea Hectisch en boeiend portret van een platonische
driehoeksverhouding tussen de ambitieuze medewerkers
van een televisie-nieuwsprogramma. Met Holly Hunter,
William Hurt en Albert Brooks.
"Moonstruck' gaat door in Casino 4 in Breda en draait in Ci-
nem'actueel 3 in Bergen op Zoom. Romantische komedie
over het huwelijksleven van Italianen in New York, die bij
volle maan nog wel eens uit de band willen springen. Cher
speelt een van de met een Oscar bekroonde hoofdrollea
'Can't buy me love', tienerfilm, is nog te zien in Cinésol 3 in
Breda. Een serieuze student koopt een aantrekkelijk meisje
om teneinde zelf populair te wordea Zij wordt ook nog ver
liefd op hem.
'Cry Freedom' van Richard Attenborough draait nog altijd
in Casino 3 in Breda. Meeslepend filmepos over de anti-
apartheidsstrijd in Zuid-Afrika.
'Amsterdamned' loopt nog in Mignon in Breda en De Nobe-
laer in Etten-Leur. Moordmysterie in en om de Amster
damse grachten van Dick Maas met uitsluitend actie. 'Sus
pect' met Cher in een glansrol is in De Nobelaer in Etten-
Leur.
"Fatal Attraction', waarin overspel zwaar gestraft wordt, is
nog te zien in Centraal in Geertruidenberg en Luxor in Ter-
neuzen. "Empire of the Sun', de avonturenfilm van Steven
Spielberg draait in City 1 in Roosendaal, Cinem'actueel 2 in
Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst
Dirty Dancing' is nog in enkele voorstellingen van Cinésol 2
in Breda en Luxor in Terneuzen te zien.
Filmhuis Concordia in Breda vertoont twee films van de
Amerikaanse, feministische cineaste Sheila McLauglin.
"She must be seeing things' is een nogal clichématige, pseu-
do-nonchalante fantasie over een lesbische relatie (22.00
uur). De oudere film 'Committed' is een boeiend portret van
de filmster Frances Farmer, die slachtoffer werd van het
Hollywood-systeem waartegen zij zich (in de jaren dertig
en veertig) verzette. Sheila McLaughlin speelt zelf de hoofd
rol in deze creatieve zwart-witfilm. Om 19.30 uur.