DE STEM De droeve waarheid over Grace >ven stil van. Verloedering en verwarring in het hedendaagse Engeland JAMES SPADA MAAKTE EINDE AAN LEUGENS EN SPROOKJES SAMMIE AND ROSIE GET LAID' VAN STEPHEN FREARS 106-320.322.991 sstaties van belang, ïxtra voorziening is Passat. neus In plaats van i motor onder Jig is voor de ver- mbleem voorop de lijke vormgeving nu e graag aan u over. ft, is ronduit verba- in de auto-industrie rat'. sdaal en de 3assat bedraagt die voor de aardigheid i in uw eigen auto. zo lief achterin gaan :hterbank is namelijk 3n opleveren, aardoor de toch al 3rd en vergroot tot 'n auto om inderdaad matie kunt u meteen even langs- I Grace Kelly was NIET die ijskoude, I preutse filmster zonder gevoel. IHaar huwelijk met prins Rainier Ivan Monaco was GEEN sprookje. (Ziekelijk Keurig Jaguar Vernederd Beroerte ■Filmregisseur Stephen Prears en scenarioschrijver ■Hanif Kureishi hebben zich korte tijd met twee on- |?®ventionele socio-poli- |Mte tragi-komedies de op de hals gehaald ran filmliefhebbers en de |"aat van Mrs. Thatcher en ®r rechtse aanhang. 'My autiful laundrette' ging l p speelse wijze over ra- ®me en rechts-radicalisme 1 terloops over homosek- laliteit in het Engeland |van nu. ■"anks de aangesproken' on' ■kakte Videoclip VRIJDAG 20 MEI 1988 SPEELFILMS OP TV OOK IN DE BIOSCOOP A5« WOMUM 50c p/m 12 Bij vonnis van de rondissementsrecht- bank te Amsterdam 4 J 16 mei 1988 is in s van faillissement ver] klaard II. van Dijk Pu sage B.V., gevestigd Hilversum, uitgebaa hebbende hotel "Pla3 Saint Pierre" aan d Zouterik 2 te Nieuw vliet, gemeente burg, met beno van Mr. F.C. Lauv_ tot rechter-commissad en ondergetekende curator. De curator, Mr. A.A.J. Maat Advocatenkantoor Mrs. Maat Cambiej Nieuwstraat 3 4501 BA Oostburg •t/L i Rainier en Grace na de huwelijksplechtigheid in 1956. fotoap Prinses Gracia en prins Rainier in gesprek met autocoureur Reutemann in 1980. I tor Dirk Vellenga |De Amerikaanse biografieschrijver Ja- s Spada onthult dat ze een lange reeks I affaires had met o.a. Gary Cooper, Clark I Gable, Ray Milland, Bing Crosby en Wil liam Holden. Jn Hollywood werd ze algemeen beschouwd als i kuise, damesachtige jonge vrouw die nooit I een afspraakje maakte zonder door haar zuster I of een vriendin gechaperonneerd te worden; I haar heimelijke affaires strookten absoluut niet I .net dat beeld", schrijft hij in zijn boek 'Grace - I het geheime verleden van een prinses'. Het hu- I welijk met Rainier kwam pas rond na manipu- laües en harde onderhandelingen. De absolute kuisheid van Grace Kelly was sen van de hardnekkigste leugens die in Holly- I wood zijn ontstaan. Velen waren op de hoogte I van de avonturen van Grace, maar iedereen I paste zich aan aan het beeld dat de wereld van I de filmster-prinses had. Waarom? Ze was zo "g, zo aanhankelijk en ze hechtte er kenne- I lijk zoveel aan dat de schijn van fatsoen in stand I werd gehouden. Men wilde Grace sparen. In 1983 werd de laatste hand gelegd aan twee (keurige) boeken over Grace Kelly en juist op J"t moment werd James Spada gevraagd wat ist te leveren voor een fotoboek. Hij ging chtmatig aan de slag en kreeg pas echt inte- Iresse toen er een vluchtige toespeling werd ge- I maakt op het verborgen leven van Grace. Hij I belandde bij Don Richardson, die haar minnaar Iwerd toen ze 18 was en die een bundel brieven ■wit die Grace hem heeft geschreven. Tot het I aatst had ze hem ingelicht over belangrijke za lmen in haar leven. De schrijver ging de verhalen van Don Ri- thardson over verhoudingen en tussendoortjes Imtroleren bij betrokkenen en ontdekte dat de I informatie klopte. Toen hij ook nog Lizanne, de ■jongere zuster van Grace Kelly, bereid vond ■openhartig commentaar te leveren, zat de bio- I graaf gebeiteld. Kelly kreeg een strenge, katholieke op lading. Haar vader, Jack Kelly, was een snel Ijlk geworden aannemer en bovendien roei- lif?pioen' verachtte kunstenaars en intel- «welen, geloofde in stoerheid en ouderwetse I stijl. Grace, die als derde van vier kinderen ■werd geboren op 12 november 1929, had niet zijn ■atletische aanleg, ze was verlegen en wat zieke- 1S?- Jack besteedde geen aandacht aan haar. I1® oudste dochter Peggy was zijn favoriete en dat liet hij ook goed merken. Toen Grace we reldberoemd was en een Oscar won, zei Jack Kelly tegen de pers:Alles wat Grace kon, kon Peggy beter. Het is bij na niet voor te stellen". Moeder Margaret lette vooral op deugdzaam- Lil] 1611] K heid en fatsoen en gaf weinig genegenheid aan de kinderen, zeker niet aan Grace. Ze worden opgevoed door gouvernantes. Jack Kelly bleef het leven van Grace bepalen. „Later in haar leven zouden Grace's belangrijk ste drijfveren worden bepaald door een diepge wortelde behoefte aan de liefde en de goedkeu ring van haar vader", schrijft James Spada. Daar stond ze om bekend in deze stad". Maar hij beweert dat de verhouding met Gable zuiver platonisch was, een uitzondering. Don Richardson, de belangrijkste informant van Spada, was 27 jaar en leefde gescheiden van zijn vrouw, toen hij Grace leerde kennen. Grace had haar intrek genoemen in een streng meisje sinternaat in New York en volgde lessen aan de toneelschool. Richardson en de 18-jatrige leer linge werden verliefd op elkaar. „Ze was zo keu rig dat mensen haar als een non beschouwden. Maar als we samen waren danste ze vaak naakt voor me op Hawaï-muziek. En je kunt rustig van me aannemen dat dat een ongelooflijk ge zicht was. Ze was een heel sexy meisje", zei hij. Richardson was joods en bovendien officieel nog getrouwd. Toen hij werd uitgenodigd bij de familie Kelly, was de sfeer niet al te best „Ze maakten het me ontzettend moeilijk. Ze maak ten joods grappen en imiteerden jodenHet was heel onaangenaam voor me", herinnert hij zich. „Maar ik moet je zeggen dat ik de manier waarop ze Grace behandelden het ergste vond. Ze was evenzeer een uitgestotene als ik. Ze zat in een hoekje met haar jongere zuster, totaal geïsoleerd van de rest van het gezin. Ze schenen totaal geen belangstelling voor haar te hebben". Grace mocht Don Richardson niet meer zien. Toen Richardson niet onmiddellijk toegaf, pro beerde Jack Kelly hem om te kopen: „Wat denk je van een Jag?" Pas na een tijdje begreep Ri chardson dat Kelly hem een Jaguar aanbood. Later kreeg hij telefoontjes van een jongeman die dreigde elke bot in zijn lijf te breken als hij Grace verder lastig zou vallen. De verhouding werd op een laag pitje gezet, volgens Richardson omdat Grace zich aanbood aan iedereen die haar zou kunnen helpen in haar carrière: „Ze neukte me agenten, produ cers, regisseurs". De film 'High Noon' leverde een verhouding op met Gary Cooper, die 28 jaar ouder was. Het verhaal haalde de roddelbladen en wekte de woede van vader Kelly. Tijdens de opnamen voor 'Mogambo' kon Grace het goed vinden met Clark Gable. Schrijver Gore Vidal, die toen sce nario-schrijver was bij MGM merkt op: „Grace ging bijna altijd met de hoofdrolspeler naar bed. De Hitchcock-film 'Dial M for murder' bracht Grace en Ray Milland, 49 jaar en getrouwd, tot elkaar. De familie Kelly zette Grace stevig on der druk, ze moest Milland laten vallen. Een studiomedewerker beschrijft Grace ais volgt: „Ze was een heel lijfelijk meisje. Ze straalde heel sterk beschikbaarheid uit en was heel se xy". In Hollywood had toen al de reputatie dat ze zo het bed in dook. William Holden en Bing Crosby kwamen twee maal aan de beurt. Tijdens het draaien van The Country girl', waren beide acteurs van de partij, maar het schijnt dat ze elkaar keurig af wisselden. Bing Crosby wilde met haar trouwen. Onthullingen over de affaire mochten nog niet in biografie van Crosby worden gedaan, maar schrijver Robert Slatzer stond zijn geheime in formatie wel af aan James Spada. Bing Crosby's weduwe Kathryn schreef veel later aan Grace: „Ik ben jaloers op u omdat Bing altijd van u heeft gehouden". William Holden leek dicht bij een huwelijk, ook al was hij voor de wet nog getrouwd. Grace had uitgevonden dat alles was opgelost als Hol den katholiek werd. Dan zou zijn vorige huwe lijk als ongeldig worden beschouwd. Hij weiger de, Grace raakte in een crisis en riep de hulp in van een psychiater. De 40-jarige modeontwerper en playboy Oleg Cassini was de volgende die de volledige liefde won van Grace Kelly. Grace was ondertussen 25, maar werd door haar ouders nog steeds behan deld als een schoolmeisje. Ze bergeep dat alleen de respectabele status van getrouwde vrouw haar vader kon bekoren. Toen kwam prins Rai nier van Monaco op de proppen. Vader Kelly moest eerst erg wennen aan het idee: „Ik wil niet dat mijn dochter trouwt met een kale prins van een land errgens aan de over kant waarvan nooit iemand iets heeft geweten". Moeder Kely raakte in verwarring en vertelde haar kennissen dat Grace zich zou verloven met de prins van Marokko. Het prestige van Rainier gaf toch de doorslag. Oleg Cassini, de aan de kant gezette minnaar: „Ze vertelde me over Prins Rainier en zei dat een huwelijk met hem de oplossing was voor haar levea Door met hem te trouwen stelde ze heel wat mensen die macht over haar hadden tevreden - haar familie, kerkelijke autoriteitea Grace heeft heel veel opgeofferd terwille van de gevestigde orde." Grace werd prinses Gracia en kon een een zame strijd beginnen om door de zeer gesloten familie en het volk van het merkwaardige staatje geaccepteerd te wordea James Spada kon over haar Monaco-periode niet zo veel te weten komen als over de Hollywood-jaren. Van enige afstand schetst hij een ongelukkig leven vol huwelijksmoeilijkheden, problemen met dochters en onrust, die weggenomen moest wor den door alcohol. Ze bleef een gespleten vrouw, er gaapte een griezelige kloof tussen wat ze eigenlijk wilde en wat ze moest accepteren Rainier was humeurig en had hele andere in teresses. Zijn fuctie en de antieke paleisregels bepaalden het leven van Gracia. Ze smeekte Amerikaanse vrienden langs te komen als ze in Europa waren Frank Sinatra, Gregory Peck, Cary Grant, ze kwamen af en toe naar Frank rijk en dan zocht Grace hun gezelschap, tot on genoegen van Rainier. Ze maakte ook steeds vaker lange trips naar Amerika. Rainier interesseerde zich niet in haar activiteiten Hij was niet in Philadelphia toen Grace uitvoerig werd gehuldigd. In de tweede helft van de jaren zeventig deed Grace vaak een beroep op de fles, vooral op feestjes werd ze zeer uitbundig. Eerst dwong ze zich tot volledige ont houding tussen 15 augustus en 12 november om op haar verjaardag in vorm te zijn Maar dat hield ze niet vol, ze werd dik en pafferig in het gezicht Op 13 september 1982 verongelukte ze in haar bruine Rover 3500. Haar dochter Stephanie overleefde het, prinses Gracia stierf de volgende dag. In het politierapport werd gesproken van een beroerte, verder werd er niks vrijgegeven Ook in het boek van Spada wordt geen duide lijkheid verschaft: raakte Grace de macht over het stuur kwijt door een ruzie met Stephanie? Of zat Stephanie achter het stuur? Was Grace zwaar gedeprimeerd? Weer een mythe minder, denk je aan het eind van het boek. Is het eigenlijk wel nodig op deze pijnlijke manier het mes in het verleden te zet ten? James Spada heeft in ieder geval de valse schijn weggesneden en de waarschijnlijke waarheid aan het licht gebracht Dat moet ge prezen worden. Don Richardson, de voornaamste bron van de schrijver, geeft het juiste antwoord. Hij is nu docent aan de Universiteit van Californië in Los Angeles en heeft geen persoonlijk belang bij het verspreiden van sappige roddels over het ge- hieme leven van Grace. In het boek legt hij uit waarom hij zo uitvoerig uit de school klapte: „Omdat ik denk dat Grace Kelly een veel fasci nerender en veel complexere vrouw is geweest dan men denkt Vanaf het moment dat ze in Hoillywood begon, werd ze afgeschilderd als een non. De warheid over haar leven is veel interes santer dan de legende en ik vind dat die onthuld moet worden". Junes Spada: 'Grace'. Cits. De Kern, prijs 3LS0. laatste Filmfestival wrdam ging 'Sammy and ■J™ 8«t laid' in première en Ifci™ meteen in de commerciële >°P ingezet De vorm is zo nisch en de toon zo licht, jjen groot publiek wel moet ihouden. serieuze inhoud Aan en eind horen we het be- stemgeluid van Enge ls "ouwelijke premier, die oproept tot het opruimen van de puinhopen in de Engelse binnensteden en tot onderlinge solidariteit Er tussenin krijgen we een stukje persoonlijke ge schiedenis te zien van enkele mensen uit de verschillende klassen van het multi-raciale Londen. Daaruit valt geen op lossing voor de problemen op te maken. De enige 'les' die er uit kan worden getrokken is dat men sen van alle kleuren, beide sek sen en welke seksuele voorkeur dan ook nog uitsluitend verlan gen naar persoonlijk geluk, gèld, sex en geborgenheid Nie mand is goed of slecht en idea len zijn voor de schroothoop. Een in Engeland rijk gewor den Pakistani, Rafi Rahman, keert na een politieke carrière in zijn vaderland terug naar Londen om zijn zoon Sammy te bezoeken en omdat hij in Pa kistan met de dood wordt be dreigd, als je hem tenminste mag geloven. Hij komt terecht in een gewelddadige, verloe derde omgeving vol rassenrel- len terwijl hij zich Engeland vroeger, de aristocratische, blanke Alice. In het gevaarlijke Londen laat hij zich begeleiden door een toevallige kennis, de jonge, zelfverzekerde zwarte Danny, die met vrouw en kind een oude bus bewoont in een krottenwijk. Rosie voelt zich onweerstaanbaar tot deze Danny aangetrokken. Sammy die feitelijk een trouwe relatie met zijn vrouw wil, loopt uit puur fysieke begeerte achter andere vrouwen aan en onder houdt een relatie met een Ame rikaanse fotografe, Anna, die de rassenrellen registreert Scène uit 'Sammy and Rosie get laid' van Stephen Frears. foto movies. juist herinnert als een oase van rust en stabiliteit Zoon Sammy mist iedere ambitie, koestert een haat liefde jegens zijn vader en is opportunistisch. Hij is ge trouwd met Rosie, een blan>e Engelse uit de bourgeosie, die aan sociaal werk doet en zich in feministische kringen beweegt, waar lesbisch gedrag heel ge woon is. Rafi probeert het weer aan te leggen met een vriendin van De filmtitel verwijst naar de climax van deze onorthodoxe vertelling waarin de drie bui tenechtelijke paren gelijktijdig, zij het op verschillende plaat sen, met elkaar naar bed gaan. Even krijgen we de drie vrij ende paren te zien - Rafi met Alice, Rosie met Dannie en Sammy met Anna - in een in drie fragmenten opgedeeld beeld, als een videoclip. De verteltrant van Frears is even oppervlakkig als doeltref fend. De kijker wordt overdon derd met snelle beeldflitsen, waarin de figuren worden geïntroduceerd. Hij krijgt am per de tijd om hen beter te le ren kennen. In enkele langere scènes komt er meer inzicht in de slordige levens van Sammy en Rosie en hun relaties. Psy chologisch wordt er niets ver klaard. De rassendiscriminatie zelf blijft slechts op de achter grond en heeft vreemd genoeg geen enkele invloed op het ge drag van deze mensen. Verwarring heerst allerwe- ge. En dat is - denk ik - één van de belangrijkste constaterin gen van deze complexe film over onze tijd. Door de tegen strijdigheden van hun uitspra ken maken Kureishi en Frears duidelijk, dat politieke opvat tingen niets zeggen over hoe mensen echt voelen. "Sammy and Rosie get laid' van Stephen Frears draalt in Cinèaoi 1 in Breda. 'Prick up you ears' van dezelfde regisseur is donderdag te zien in het Filmhuis in Oos- ut en sondag in Dongen. nog te z teniout ZATERDAG An American werewolf in London (USA 1981, Ned. 2, 22.30 uur). Twee Amerikaanse studenten worden in Engeland door wolf aangevallen. Met humor gemaakte horrorfilm van John Landis. Hotel des Amériques (Frankrijk 1981, Ned. 2, 00.20 uur). Twee teleurgestelde mensen gaan een relatie aan. Film over eenzaamheid van André Técifiné met Catherine Deneuve en Patrick Dewaere. Kingdom of the spiders (USA 1977, Did. 1,22.05 uur). In Ari zona valt een leger spinnen huisdieren en mensen aan. Hor rorfilm met William Shatner. Les fantömes du chapelier (Frankrijk 1982, Did. 1,23.40 uur). Hoedenmaker vermoordt zijn vrouw en haar vriendinnen. Verfilming van Simenon door Claude Chabrol met Michael Serrault en Charles Aznavour. Un genio, due comapari, un polio (Italië 1975, Did. 2, 20.15 uur). Westernkomedie over twee vrienden, die verduiste ringen van commandant aan de kaak willen stellen. Met Terence HUI. Loulou (Frankrijk 1979, Did. 2. 23.25 uur). Jonge getrouwde vrouw milieu raakt gefascineerd door een kleine crimineel en begint een affaire met hem. IsabeUe Huppert en Gérard Depardieu in film van Maurice Pialat. Magic town (USA 1947, Did. 3 WDF, 20.00 uur). James Ste wart ontdekt als opiniepeüer een stadje, dat als model voor heel Amerika kan dienen. One hour with you (USA 1932, België 1,16.00 uur). Ernst Lu- bitsch-komedie over een getrouwde dokter, die van een ver zetje houdt Met Maurice ChevaUer en Jeanette MacDonald. ZONDAG Shadow of a doubt (USA 1943, Did. 1,00.40 uur). Vrouwen moordenaar vlucht naar familie in Californië, die niet op de hoogte is van zijn misdaden. Joseph Cotton en Teresa Wright in Hitchcock-film. An unmarried woman (USA 1977, Did. 2, 22.45 uur). Jill Clayburgh als vrouw, die na zestien jaar huwelijk opnieuw moet beginnen. FUm van Paul Mazursky. MAANDAG First men in the moon (Engeland 1964, Ned. 2,16.17 uur). Als de Amerikanen de eerste maanlanding maken, vinden ze tot hun verbazing een Engelse vlag. Komische sf-film. The wrong man (USA 1956, Did. 1, 23.20 uur). Henry Fonda als een arme musicus, die wordt beschuldigd van beroving. Ongewone 'Hitchcock'. Vera Miles is de echtgenote, die de spanning niet aan kan Le retour de Don Camillo (Frankr./Italië 1953, Did. 2,15.40 uur). Tweede Don Camillo-film, waarin Fernandel voor straf naar een godverlaten oord wordt overgeplaatst. Das Riesenrad (W.-Duitsland 1961, Did. 2,20.30 uur). De ge schiedenis van drie generaties in een Oostenrijkse onderne mersfamilie. Met Maria Schell en O.W. Fischer. Midnight cowboy (USA 1968, Did. 2, 23.15 uur). Een boeren jongen wil het maken in New York. Hij raakt echter al snel aan lager wal en ontmoet de ziekelijke Ratso. Met Jon Voight en Dustin Hoffman. The four musketeers (USA 1975, België 1, 16.00 uur). Het vervolg op de 'De drie musketiers' van Richard Lester. The kiss (USA 1929, België 2, 20.50 uur). Stomme film met Greta Garbo, die ervan beschuldigd wordt haar jaloerse echtgenoot te hebben vermoord. DINSDAG Strangers kiss (USA 1982, Did. 2,20.15 uur). Een rijke produ cent wil zijn vriendin, een vroegere starlet met problemen, helpen. Victoria Tennant in film van de Engelse regisseur Matthew Chapman. WOENSDAG Trading places (USA 1983, Ned. 2, 22.05 uur). Omwille van een weddenschap ruilen een succesvolle makelaar en een zwerver van plaats. Eddie Murphy's tweede film. Dan Aykroyd speelt de makelaar in deze klucht van John Lan- dis. To be or not to be (USA 1942, Did. 2, 23.30 uur). Zwarte ko medie van Ernst Lubitsch over een groep toneelspelers in Polen, die tijdens de Duitse bezetting een nazi-spion willen ontmaskeren. Met Carole Lombard en Jack Benny. DONDERDAG The deep (USA 1977, Ned. 2, 20.29 uur). Een jong paar be steedt de vakantie aan diepzeeduiken rond de Bermuda eilanden. Na het vinden van een vreemd flesje wacht hen een gevaarlijk avontuur. Met Jacqueline Bisset en Nick Nolte. Creature from the black lagoon (USA 1954, Did. 3 WDF, 20.00 uur). In het gebied van de Amazone ontdekt een expe ditie een prehistorisch monster met menselijke trekjes. M JUL "No Way Out* van Roger Donaldson draait in Casino 1 m Breda en De Koning van Engeland in Hulst Een spannende spionage-thriller over een marine-officier (Kevin Costner) die dezelfde vriendin heeft als zijn baas, de minister van de fensie (Gene Hackman). Als deze daar achter komt, ver moordt hij de vrouw, waarna zijn bureauchef een denkbeel dige Rus als de schuldige aanwijst. Costner belandt in een Pentagon-complot waarbij de verdenking op hem valt De ontknoping is ongeloofwaardig en bederft de voorafgaande kwaliteit Wall Streef van Oliver Stone is nu te zien in Casino 2 in Breda. Michael Douglas en Charlie Sheen als twee geldhan delaren die betrokken raken bij een schandaal op de beurs van Weill Street Deze wereld wordt raak geportretteerd, maar het menselijk verhaal is sentimenteel en oppervlak kig. Minder boeiend voor wie niet geïnteresseerd is in het specialistische onderwerp. Three men and a baby* is geprolongeerd in Grand Theater in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in Hulst Amerikaanse komedie naar Frans voor beeld met Tom Seileck, Steve Guttenberg en Ted Danson als drie vrijgezellen, die met een baby worden opgescheept 'Broadcast News' blijft in Cinésol 2 in Breda en Luxor in Terneuzea Hectisch en boeiend portret van een platonische driehoeksverhouding tussen de ambitieuze medewerkers van een televisie-nieuwsprogramma. Met Holly Hunter, William Hurt en Albert Brooks. "Moonstruck' gaat door in Casino 4 in Breda en draait in Ci- nem'actueel 3 in Bergen op Zoom. Romantische komedie over het huwelijksleven van Italianen in New York, die bij volle maan nog wel eens uit de band willen springen. Cher speelt een van de met een Oscar bekroonde hoofdrollea 'Can't buy me love', tienerfilm, is nog te zien in Cinésol 3 in Breda. Een serieuze student koopt een aantrekkelijk meisje om teneinde zelf populair te wordea Zij wordt ook nog ver liefd op hem. 'Cry Freedom' van Richard Attenborough draait nog altijd in Casino 3 in Breda. Meeslepend filmepos over de anti- apartheidsstrijd in Zuid-Afrika. 'Amsterdamned' loopt nog in Mignon in Breda en De Nobe- laer in Etten-Leur. Moordmysterie in en om de Amster damse grachten van Dick Maas met uitsluitend actie. 'Sus pect' met Cher in een glansrol is in De Nobelaer in Etten- Leur. "Fatal Attraction', waarin overspel zwaar gestraft wordt, is nog te zien in Centraal in Geertruidenberg en Luxor in Ter- neuzen. "Empire of the Sun', de avonturenfilm van Steven Spielberg draait in City 1 in Roosendaal, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst Dirty Dancing' is nog in enkele voorstellingen van Cinésol 2 in Breda en Luxor in Terneuzen te zien. Filmhuis Concordia in Breda vertoont twee films van de Amerikaanse, feministische cineaste Sheila McLauglin. "She must be seeing things' is een nogal clichématige, pseu- do-nonchalante fantasie over een lesbische relatie (22.00 uur). De oudere film 'Committed' is een boeiend portret van de filmster Frances Farmer, die slachtoffer werd van het Hollywood-systeem waartegen zij zich (in de jaren dertig en veertig) verzette. Sheila McLaughlin speelt zelf de hoofd rol in deze creatieve zwart-witfilm. Om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21