P
I
I
E
K
Expositie Molyneux-ontwerpen
IN DE MARKT
DE STEM
STRIPFIGUREN KUNNEN HUN MOND NIET HOUDEN
Gevaarlijke
cosmetica
uit handel
HELE ZOMER IN NEDERLANDS KOSTUUMMUSEUM
VRIJDAG 20 MEM 988
Paulissen tekent voor textielindustrie
Door Engelien Beker
Een apetijtelijk huis in de
Maastrichtse nieuwbouw-
wijk Daalhof. Gekke naam
op de deur: Bunch. Als dat geen ro
buuste bouvier is... Maar het blijft stil
in huis als de bel geklonken heeft.
Bunch blijkt geen hondenaam te zijn.
Bunch is een bedrijf, dat onder één
dak huist met zijn geestelijke vader,
tevens enig personeelslid, de 37-ja-
rige Peter Paulissen.
Bunch en Paulissen zijn al zes jaar
samen. Voor een groot deel van de
dag zelfs ondergronds. Peter Paulis
sen ziet soms dagen achtereen het
daglicht niet. Maar hij zit er niet mee.
Bunch, dat is ook niet meer dan een
prominente tekentafel die midden in
een spierwit geverfde kelder staat.
Verder liggen en hangen overal
stripfiguren. Honderden tekenvellen
vol. Ze zijn allemaal van de hand van
Peter Paulissen. Pink Panther, Betty
Boop, Daffy Duck en Mickey Mouse
liggen er vredig naast Funny Cat,
Milton, Grumbl, Doggy 'D', Grabbit
en Sha-tzi. De laatstenzijn helemaal
eigen werk: 'Bunch product. All
rights reserved', staat erbij. Ze zijn
bestemd voor de textiel-industrie.
Paulissens geesteskinderen zijn
terug te vinden op truien, nachthem
den, strand- en sportkleding. En de
laatste tijd ook op kantoor-materiaal.
Z'n opdrachtgevers leveren aan
C&A, Peek en Cloppenburg en
grote postorderbedrijven.
NIETS LEUKERS
Paulissen: 'Ik kan me niets leukers
voorstellen dan de hele dag tekenen.
Het is de droom van iedere ontwer
per om zijn eigen ideeën uit te kun
nen werken. En het geeft me meer
vrijheid. De uren die ik werk vallen
niet altijd tussen acht en vijf. Daar
komt bij dat ik gelukkig altijd genoeg
opdrachten heb gehad. En dat je als
ontwerper makkelijk voor jezelf kunt
beginnen omdat je geen dure machi
nes hoeft aan te schaffen.' Hij begon
ooit met een schriftelijke tekencur
sus bij Famous Artists. Daarna ging
hij de praktijk in. Bij Clichéfabriek
Maastricht leerde hij veel van car
toonist Ger Huntjens. Beeldend kun
stenaar May Ernes in Waubach
wijdde hem vervolgens in de crea
Peter Paulissen tussen zijn
geesteskinderen FOTO WIL NILWIK
tieve geheimen van het vak in.
Daarna ging hij naar textieldrukkerij
Geleen Printing International, waar
hij zich bekwaamde in het vak van
textiel-tekenaar. Hij maakte er een
haast revolutionaire ontwikkeling
mee. Textieldrukken was in het be
gin alleen wat souvenir-werk. Hand
doeken met molens en klompen,
vooral voor Duitsland.
In '77 kwam de Amerikaanse sweater
op de markt. Hij werd helemaal 'te
gek gaaf' met een Amerikaanse
sportfiguur erop. Peter Paulissen:
'Alles wat me inviel was goed.' Hij
bedacht Leroy 'Leftie' Waller, een
Amerikaanse footballer. Kocht tijd
schriften om de broek en de, bal
goed te kunnen tekenen en nam de
naam over van een gitarist op een
van zijn platen. 'Je mocht niet zo
maar de naam van een footballer ne
men. Gelukkig bestonden er gidsen
met alle professionele Amerikaanse
spelers. Want anders kreeg je moei
lijkheden.'
Monsters van Leroy Waller zijn la
ter tot in Hongkong teruggevonden.
Vanaf die tijd werd hem duidelijk dat
in de textielbranche heel wat van el -
kaar gestolen wordt. In die tijd waai
den de stripfiguren uit Amerika over.
Mickey Mouse was de eerste. De
ontwerper bedacht er iets bij. Zo ver
schenen er wintertruien met Mickey
op skies en badjassen met Mickey op
een surfplank. Maar de grenzen wer
den gesteld door het Walt Disney-
bureau in Brussel. Alles moest het
bureau ter goedkeuring worden
voorgelegd. Peter: 'We mochten
Mickey niet alles laten doen. Je
mocht hem bijvoorbeeld geen siga
ret in handen geven. En die oren hè,
daar kwamen we niet omheen. Die
moesten per se. En groot.' Brussel
keurde Peters ontwerp van Mickey
als ijshockey-keeper af. De oren wa
ren goed, maar door het masker was
zijn gezicht niet goed te zien.
RECHTEN
De beperkingen die het bureau van
Walt Disney Peter Paulissen opleg
de, en de rechten die hij moest beta
len, inspireerden hem tot het schep
pen van eigen figuren (characters).
Net als Walt Disney ging hij daarvoor
licentierechten vragen. Disney
vraagt tien procent voor elk artikel
waarop een geesteskind staat afge
beeld, Bunch vraagt vier procent.
Het copyright van Walt Disney was
slechts een van de beperkingen
waarmee de ontwerper te maken
kreeg. De modelijn van de grote ont
werpers werd bepalend. Paulissen
liep de beurzen van Parijs, Keulen en
Amsterdam af en zag daar welke
richtingen het gaan maken. De ont
werpers dicteren en de textielwereld
holt erachter aan. Paulissen werkt nu
voor de winter van 1989. Terug naar
de jaren twintig wordt het thema met
veel Stars en Heroes: oude modellen
vliegtuigen en sportwagens. Hij laat
een ontwerp zien. Funny Cat, met
een ouderwets vliegtuig-bouwpakket
onder de arm, zegt: 'One day I'll fly
away'. 'In de details let ik op de mo
de', legt hij uit, 'maar ik wil verder zo
veel mogelijk m'n eigen lijn vasthou
den.'
Zijn eigen lijn. Die halen kenners
overal uit. Ze vinden dat zijn teken
stijl een bepaalde spanning oproept
door de afwisseling van dikke en
dunne lijnen. 'Ik moet het gevoel
hebben dat als ik die lijn op een wil
lekeurige plaats oppak, hij dan van
zelf weer terugveert.' Zijn ogen twin
kelen vrolijk: 'Verder word ik er nogal
mee voor de gek gehouden dat ik
mijn figuren altijd wat laat zeggen.
Maar ik kan het gewoon niet laten. Ik
móét er wat bijschrijven. Al is het
maar een grap. Want ik wil dat de
mensen erom glimlachen.'
DeKeurings dienst van Waren in En
schede heeft in 1986 meer dan
40.000 cosmetica-artikelen uit de
handel genomen omdat ze bacteriën
bevatten die infecties kunnen ver
oorzaken. Het ging om kindersham-
Poo, zonnebrandcrême, baby-
schuim, een schoonheidsmasker en
san middel dat haargroei remt.
Dit blijkt uit het jaarverslag van de
dienst. Merken van de in beslag ge
nomen cosmetica-artikelen noemt
deze keuringsdienst nooit. Het is een
bewuste keuze. De dienst wil op die
manier de goede betrekkingen met
de cosmetica-branche niet versto
ren.
In het Nederlands Kostuummu
seum in Den Haag is vanaf 18
juni haute couturekleding te
zien, die couturier Edward Molyneux
ontwierp en is gedragen door de
zangeres Else Rijkens
Molyneux neemt een belangrijke
plaats in onder de vijftien Parijse mo
de-ontwerpers, die zijn vertegen
woordigd in de fraaie garderobe van
Else Rijkens. Drie jaar na haar over
lijden verwierf het Nederlands Kos-
De mezzo-sopraan Else Rijkens In
september 1948, gehuld In een
avondjurk van Molyneux.
tuummuseum deze befaamde collec
tie haute couturekleding.
De Nederlandse mezzo-sopraan
Else Rijkens leefde van 1898 tot 1953
en trad op in veel bekende theaters
in binnen- en buitenland. Zij zong
onder meer met orkesten onder lei
ding van dirigenten als Willem Men
gelberg Eduard Flipse, Malcolm
Sargent en Francis Poulenc. Haar
bijzondere garderobe, die nu be
hoort tot de verzameling van het Ne
derlands Kostuummuseum, omvat
ontwerpen -met bijbehorende ac
cessoires- van diverse coutu
riers,onder andere uit Londen en Pa
rijs.
Edward Molyneux is van oor
sprong een Ierse ontwerper, die zich
in 1919 als zelfstandig couturier ves
tigde in Parijs. In de jaren dertig
maakte hij aanvankelijk naam met
zijn klassicistische, elegante kleding.
Deze vormde destijds een tegenhan
ger voor de opvallende, vaak ex
treme surrealistische ontwerpen van
Schiaparelli.
Met uitzondering van een avond
jasje uit circa 1939 dateert alle kle
ding op de tentoonstelling uit de pe
riode 194 6-1950. Deze periode bete
kende een tweede bloeitijd voor Mo
lyneux. Zijn 'chic van het understate
ment' is van invloed geweest op de
na-oorlogse generatie van Parijse
couturiers. Hiertoe behoor den Dior,
Balmain en Griffe.
Molyneux was een ontwerper met
een exclusieve klantenkring. Onder
hen diverse prinsessen, nadat hij in
1934 de Griekse prinses Marina had
gekleed voor haar huwelijk met de
hertog van Kent. In 1951 nam Jac
ques Griffe niet alleen het modehuis
en de werknemers van Molyneux
over, maar ook diens elegante en ge
fortuneerde clientèle. Dit blijkt ook
uit de collectie Else Rijkens. Griffe is
hierin vertegenwoordigd met dertien
ontwerpen uit de jaren 1950 tot 1953.
De expositie in het Nederlands
Kostuummuseum in Den Haag duurt
tot en met 21 augustus.
chter, hoofd
sportstoelen
e zaak van de
ze twee uiter-
itvoeringen -
te oplopende
ssen liggen?
Opel-dealer.
r de Omega
N,-.
Kleuredelstenen
Behalve de bekende kleuredel
stenen als smaragd, robijn en
saffier zijn nu ook de minder be
kende edelstenen zoals amethist,
topaas en citrien populair aan
het worden.
Deze edelstenen, die variëren in
allerlei kleuren als lichtblauw,
geel paars en bruin worden in
een speciale zogenoemde open
zetting geplaatst, zodat de kleur
op zijn mooist tot uitdrukking
komt.
Kleuredelstenen hebben altijd
al een magische uitwerking op
vele bezitters gehad. Er bestaan
theorieën over hun geneeskrach
tige werking en hun relatie met
de dierenriem, maar het meest
worden ze gewaardeerd omdat
ze gewoon mooi zijn. Voor na
dere informatie: Federatie Goud
en Zilver, Den Haag.
LeClic
Behalve een camera voor pro
bleemloos fotograferen is Le Clic
ook een nieuw mode-accessoire
en dat komt niet in het minst door
de uitvoering in zeer actuele mo
de-tinten. Gedragen om hals,
schouders of taille maakt Le Clic
de garderobe compleet.
De collectie van Le Clic omvat
drie verschillende mini-camera's.
Le Clic mini, de naam zegt het al,
is een handzame mini-camera,
verpakt in een hardgele, water
dichte, plastic box voor daglicht
opname. De plastic box biedt
naast de camera en een extra
film, plaats voor bijvoorbeeld
geld en sleutels. Door zijn ver
pakking is deze camera ideaal
voor watersporters en strandbe-
zoekers, De mini-camera is uitge
rust met een 27 mm glazen lens
en te krijgen in zeventien ver
schillende designs. De advies
prijs is 62,50.
Le Clic disc-camera heeft on
der meer een ingebouwde flitser,
tele-lens en een grote zoeker.
Deze camera is te koop in di
verse modekleuren en de advies
prijs is f 99.
Tenslotte is er Le Clic pocket
camera, eveneens met een inge
bouwde flitser en tele-lens. Die
kost 79. Voor meer informatie:
Le Clic Nederland, Den Haag.
Parfums Bic
„Met de introduktie deze maand
van Parfums Bic opent Bic een
markt welke tot nu toe voor on
mogelijk werd gehouden", zegt
de pennenfabrikant uit Roosen
daal. Een waarheid als een koe,
want onmogelijk is de geur, die
opstijgt uit de plastic vapo's in
zakformaat van 7,5 ml. En vol
gens Bic zijn ze nog goed voor
300 verstuivingen van telkens 25
microliter ook. Voor slechts f6,95
per vapo kan afwisselend geko
zen worden uit vier geuren: het
eeuwige vrouwelijke, de verlei
ding, het avontuur en de frisheid.
Volgens Bic is het geen eau de
toilette, geen eau de parfum of
parfum de toilette, maar echte
parfum.
Perestroika
ledereen - nou ja- heeft het er
over: perestroika, letterlijk her-
structuering. De Russen worden
er mondjesmaat mee geconfron
teerd. Nederlanders kunnen er
sinds kort aan ruiken. Want on
der die naam is een puur Neder
landse geur voor vrouwen èn
mannen op de markt gekomen.
De eau de toilette voor vrouwen
bevat volgens het verhaal van
'parfumeur' Simon P. Stam in
Heemstede een bouquet van
frisse bloemengeuren als lelietjes
van dalen, seringen en jasmijn,
waaraan onder meer rozenhout
is toegevoegd. In het geurtje
voor de man, eveneens een eau
de toilette, zijn onder andere la
vendel, amber, mos en ceder
hout gestopt.
De eau de toilette voor zowel
vrouwen als mannen kost f 29.50
(50 ml) en f 39.50 (100 ml).
«lERAL MOTORS ACHTER-