P I I E K Expositie Molyneux-ontwerpen IN DE MARKT DE STEM STRIPFIGUREN KUNNEN HUN MOND NIET HOUDEN Gevaarlijke cosmetica uit handel HELE ZOMER IN NEDERLANDS KOSTUUMMUSEUM VRIJDAG 20 MEM 988 Paulissen tekent voor textielindustrie Door Engelien Beker Een apetijtelijk huis in de Maastrichtse nieuwbouw- wijk Daalhof. Gekke naam op de deur: Bunch. Als dat geen ro buuste bouvier is... Maar het blijft stil in huis als de bel geklonken heeft. Bunch blijkt geen hondenaam te zijn. Bunch is een bedrijf, dat onder één dak huist met zijn geestelijke vader, tevens enig personeelslid, de 37-ja- rige Peter Paulissen. Bunch en Paulissen zijn al zes jaar samen. Voor een groot deel van de dag zelfs ondergronds. Peter Paulis sen ziet soms dagen achtereen het daglicht niet. Maar hij zit er niet mee. Bunch, dat is ook niet meer dan een prominente tekentafel die midden in een spierwit geverfde kelder staat. Verder liggen en hangen overal stripfiguren. Honderden tekenvellen vol. Ze zijn allemaal van de hand van Peter Paulissen. Pink Panther, Betty Boop, Daffy Duck en Mickey Mouse liggen er vredig naast Funny Cat, Milton, Grumbl, Doggy 'D', Grabbit en Sha-tzi. De laatstenzijn helemaal eigen werk: 'Bunch product. All rights reserved', staat erbij. Ze zijn bestemd voor de textiel-industrie. Paulissens geesteskinderen zijn terug te vinden op truien, nachthem den, strand- en sportkleding. En de laatste tijd ook op kantoor-materiaal. Z'n opdrachtgevers leveren aan C&A, Peek en Cloppenburg en grote postorderbedrijven. NIETS LEUKERS Paulissen: 'Ik kan me niets leukers voorstellen dan de hele dag tekenen. Het is de droom van iedere ontwer per om zijn eigen ideeën uit te kun nen werken. En het geeft me meer vrijheid. De uren die ik werk vallen niet altijd tussen acht en vijf. Daar komt bij dat ik gelukkig altijd genoeg opdrachten heb gehad. En dat je als ontwerper makkelijk voor jezelf kunt beginnen omdat je geen dure machi nes hoeft aan te schaffen.' Hij begon ooit met een schriftelijke tekencur sus bij Famous Artists. Daarna ging hij de praktijk in. Bij Clichéfabriek Maastricht leerde hij veel van car toonist Ger Huntjens. Beeldend kun stenaar May Ernes in Waubach wijdde hem vervolgens in de crea Peter Paulissen tussen zijn geesteskinderen FOTO WIL NILWIK tieve geheimen van het vak in. Daarna ging hij naar textieldrukkerij Geleen Printing International, waar hij zich bekwaamde in het vak van textiel-tekenaar. Hij maakte er een haast revolutionaire ontwikkeling mee. Textieldrukken was in het be gin alleen wat souvenir-werk. Hand doeken met molens en klompen, vooral voor Duitsland. In '77 kwam de Amerikaanse sweater op de markt. Hij werd helemaal 'te gek gaaf' met een Amerikaanse sportfiguur erop. Peter Paulissen: 'Alles wat me inviel was goed.' Hij bedacht Leroy 'Leftie' Waller, een Amerikaanse footballer. Kocht tijd schriften om de broek en de, bal goed te kunnen tekenen en nam de naam over van een gitarist op een van zijn platen. 'Je mocht niet zo maar de naam van een footballer ne men. Gelukkig bestonden er gidsen met alle professionele Amerikaanse spelers. Want anders kreeg je moei lijkheden.' Monsters van Leroy Waller zijn la ter tot in Hongkong teruggevonden. Vanaf die tijd werd hem duidelijk dat in de textielbranche heel wat van el - kaar gestolen wordt. In die tijd waai den de stripfiguren uit Amerika over. Mickey Mouse was de eerste. De ontwerper bedacht er iets bij. Zo ver schenen er wintertruien met Mickey op skies en badjassen met Mickey op een surfplank. Maar de grenzen wer den gesteld door het Walt Disney- bureau in Brussel. Alles moest het bureau ter goedkeuring worden voorgelegd. Peter: 'We mochten Mickey niet alles laten doen. Je mocht hem bijvoorbeeld geen siga ret in handen geven. En die oren hè, daar kwamen we niet omheen. Die moesten per se. En groot.' Brussel keurde Peters ontwerp van Mickey als ijshockey-keeper af. De oren wa ren goed, maar door het masker was zijn gezicht niet goed te zien. RECHTEN De beperkingen die het bureau van Walt Disney Peter Paulissen opleg de, en de rechten die hij moest beta len, inspireerden hem tot het schep pen van eigen figuren (characters). Net als Walt Disney ging hij daarvoor licentierechten vragen. Disney vraagt tien procent voor elk artikel waarop een geesteskind staat afge beeld, Bunch vraagt vier procent. Het copyright van Walt Disney was slechts een van de beperkingen waarmee de ontwerper te maken kreeg. De modelijn van de grote ont werpers werd bepalend. Paulissen liep de beurzen van Parijs, Keulen en Amsterdam af en zag daar welke richtingen het gaan maken. De ont werpers dicteren en de textielwereld holt erachter aan. Paulissen werkt nu voor de winter van 1989. Terug naar de jaren twintig wordt het thema met veel Stars en Heroes: oude modellen vliegtuigen en sportwagens. Hij laat een ontwerp zien. Funny Cat, met een ouderwets vliegtuig-bouwpakket onder de arm, zegt: 'One day I'll fly away'. 'In de details let ik op de mo de', legt hij uit, 'maar ik wil verder zo veel mogelijk m'n eigen lijn vasthou den.' Zijn eigen lijn. Die halen kenners overal uit. Ze vinden dat zijn teken stijl een bepaalde spanning oproept door de afwisseling van dikke en dunne lijnen. 'Ik moet het gevoel hebben dat als ik die lijn op een wil lekeurige plaats oppak, hij dan van zelf weer terugveert.' Zijn ogen twin kelen vrolijk: 'Verder word ik er nogal mee voor de gek gehouden dat ik mijn figuren altijd wat laat zeggen. Maar ik kan het gewoon niet laten. Ik móét er wat bijschrijven. Al is het maar een grap. Want ik wil dat de mensen erom glimlachen.' DeKeurings dienst van Waren in En schede heeft in 1986 meer dan 40.000 cosmetica-artikelen uit de handel genomen omdat ze bacteriën bevatten die infecties kunnen ver oorzaken. Het ging om kindersham- Poo, zonnebrandcrême, baby- schuim, een schoonheidsmasker en san middel dat haargroei remt. Dit blijkt uit het jaarverslag van de dienst. Merken van de in beslag ge nomen cosmetica-artikelen noemt deze keuringsdienst nooit. Het is een bewuste keuze. De dienst wil op die manier de goede betrekkingen met de cosmetica-branche niet versto ren. In het Nederlands Kostuummu seum in Den Haag is vanaf 18 juni haute couturekleding te zien, die couturier Edward Molyneux ontwierp en is gedragen door de zangeres Else Rijkens Molyneux neemt een belangrijke plaats in onder de vijftien Parijse mo de-ontwerpers, die zijn vertegen woordigd in de fraaie garderobe van Else Rijkens. Drie jaar na haar over lijden verwierf het Nederlands Kos- De mezzo-sopraan Else Rijkens In september 1948, gehuld In een avondjurk van Molyneux. tuummuseum deze befaamde collec tie haute couturekleding. De Nederlandse mezzo-sopraan Else Rijkens leefde van 1898 tot 1953 en trad op in veel bekende theaters in binnen- en buitenland. Zij zong onder meer met orkesten onder lei ding van dirigenten als Willem Men gelberg Eduard Flipse, Malcolm Sargent en Francis Poulenc. Haar bijzondere garderobe, die nu be hoort tot de verzameling van het Ne derlands Kostuummuseum, omvat ontwerpen -met bijbehorende ac cessoires- van diverse coutu riers,onder andere uit Londen en Pa rijs. Edward Molyneux is van oor sprong een Ierse ontwerper, die zich in 1919 als zelfstandig couturier ves tigde in Parijs. In de jaren dertig maakte hij aanvankelijk naam met zijn klassicistische, elegante kleding. Deze vormde destijds een tegenhan ger voor de opvallende, vaak ex treme surrealistische ontwerpen van Schiaparelli. Met uitzondering van een avond jasje uit circa 1939 dateert alle kle ding op de tentoonstelling uit de pe riode 194 6-1950. Deze periode bete kende een tweede bloeitijd voor Mo lyneux. Zijn 'chic van het understate ment' is van invloed geweest op de na-oorlogse generatie van Parijse couturiers. Hiertoe behoor den Dior, Balmain en Griffe. Molyneux was een ontwerper met een exclusieve klantenkring. Onder hen diverse prinsessen, nadat hij in 1934 de Griekse prinses Marina had gekleed voor haar huwelijk met de hertog van Kent. In 1951 nam Jac ques Griffe niet alleen het modehuis en de werknemers van Molyneux over, maar ook diens elegante en ge fortuneerde clientèle. Dit blijkt ook uit de collectie Else Rijkens. Griffe is hierin vertegenwoordigd met dertien ontwerpen uit de jaren 1950 tot 1953. De expositie in het Nederlands Kostuummuseum in Den Haag duurt tot en met 21 augustus. chter, hoofd sportstoelen e zaak van de ze twee uiter- itvoeringen - te oplopende ssen liggen? Opel-dealer. r de Omega N,-. Kleuredelstenen Behalve de bekende kleuredel stenen als smaragd, robijn en saffier zijn nu ook de minder be kende edelstenen zoals amethist, topaas en citrien populair aan het worden. Deze edelstenen, die variëren in allerlei kleuren als lichtblauw, geel paars en bruin worden in een speciale zogenoemde open zetting geplaatst, zodat de kleur op zijn mooist tot uitdrukking komt. Kleuredelstenen hebben altijd al een magische uitwerking op vele bezitters gehad. Er bestaan theorieën over hun geneeskrach tige werking en hun relatie met de dierenriem, maar het meest worden ze gewaardeerd omdat ze gewoon mooi zijn. Voor na dere informatie: Federatie Goud en Zilver, Den Haag. LeClic Behalve een camera voor pro bleemloos fotograferen is Le Clic ook een nieuw mode-accessoire en dat komt niet in het minst door de uitvoering in zeer actuele mo de-tinten. Gedragen om hals, schouders of taille maakt Le Clic de garderobe compleet. De collectie van Le Clic omvat drie verschillende mini-camera's. Le Clic mini, de naam zegt het al, is een handzame mini-camera, verpakt in een hardgele, water dichte, plastic box voor daglicht opname. De plastic box biedt naast de camera en een extra film, plaats voor bijvoorbeeld geld en sleutels. Door zijn ver pakking is deze camera ideaal voor watersporters en strandbe- zoekers, De mini-camera is uitge rust met een 27 mm glazen lens en te krijgen in zeventien ver schillende designs. De advies prijs is 62,50. Le Clic disc-camera heeft on der meer een ingebouwde flitser, tele-lens en een grote zoeker. Deze camera is te koop in di verse modekleuren en de advies prijs is f 99. Tenslotte is er Le Clic pocket camera, eveneens met een inge bouwde flitser en tele-lens. Die kost 79. Voor meer informatie: Le Clic Nederland, Den Haag. Parfums Bic „Met de introduktie deze maand van Parfums Bic opent Bic een markt welke tot nu toe voor on mogelijk werd gehouden", zegt de pennenfabrikant uit Roosen daal. Een waarheid als een koe, want onmogelijk is de geur, die opstijgt uit de plastic vapo's in zakformaat van 7,5 ml. En vol gens Bic zijn ze nog goed voor 300 verstuivingen van telkens 25 microliter ook. Voor slechts f6,95 per vapo kan afwisselend geko zen worden uit vier geuren: het eeuwige vrouwelijke, de verlei ding, het avontuur en de frisheid. Volgens Bic is het geen eau de toilette, geen eau de parfum of parfum de toilette, maar echte parfum. Perestroika ledereen - nou ja- heeft het er over: perestroika, letterlijk her- structuering. De Russen worden er mondjesmaat mee geconfron teerd. Nederlanders kunnen er sinds kort aan ruiken. Want on der die naam is een puur Neder landse geur voor vrouwen èn mannen op de markt gekomen. De eau de toilette voor vrouwen bevat volgens het verhaal van 'parfumeur' Simon P. Stam in Heemstede een bouquet van frisse bloemengeuren als lelietjes van dalen, seringen en jasmijn, waaraan onder meer rozenhout is toegevoegd. In het geurtje voor de man, eveneens een eau de toilette, zijn onder andere la vendel, amber, mos en ceder hout gestopt. De eau de toilette voor zowel vrouwen als mannen kost f 29.50 (50 ml) en f 39.50 (100 ml). «lERAL MOTORS ACHTER-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17