J LAND KEN. zac! .EGE I I Rok mag kort maar ook lang en zelfs nog daar tussenin DE STEM p MONTUREN VRIJ ZWAAR EN NOGAL VIERKANT o MODESPEL GAAT EINDELOOS DOOR: EN HUISVUIL ■H NTE OOSTBURö HUISVUIL „Een zonnebril van tien of twintig gulden kan ontzettend grappig en zelfs heel modisch zijn, maar doet niets als het gaat om bescherming van het oog tegen de zon. Een goede zonnebril moet voorzien zijn van optische, goed geslepen gla zen. En vergeet daarbij niet, een zonnebril voegt ook wat toe aan je uiterlijk. Pas dan heb je wat aan een zonnebril. Het is net als met schoenen. Ze moeten goed passen anders heb je er alleen maar el lende mee." Monica van Alewijn van het informatiecentrum Beter Zien is zeer beslist in haar uit spraak. VRIJDAG 20 ME11988 Hi het niet is. Het is iets jit te leggen. Dat moet i jong hart voor nodig, p Honda dealer. Nederland B.V. - Nikkelstraat 17 AM Ridderkerk - 01804 - 57333 straat 25 Best Huybers Motoren - wiszong - Deken van Baarstraat 2a -g - Schootsestraat 82 Firma H.A. kstraat 51 Grave Brabant Tweewie- emsedijk 3 Helmond Motorhuis van /eg 186 de Roo Tweewielers B.V. - j A. v.d. Horst - Zevenbergsepoort2 ar 27 Nuenen Firma Heico - Wever- Vos Oss Motorservice B.V. - Molen- Motor Import B.V. - Industriepark 11 Someren - Kerkstraat 30 Son Motor- 363 Veldhoven Firma Th. vd. Wiel - eweg 106 Westerhoven Tweewieler- /erzorgt een volledi- 'erkbegeleiding, ook rlingen van andere Zelfs bijles in één of kken is mogelijk, r een jaar. Als je ge- ten hoef je dat jaar normaal bent over- je een jaar eerder een jaar besparen! tm dan kontakt op retariaat in Den Haag, 469269. Je kunt ure aanvragen of een en met de rector van van je keuze. Rotterdam) Utrecht| Zwolle Jaren vijftig terug in zonnebril van nu ir van Oostburg maakt bf dag 23 mei 1988 (tweede Cadzand en omgeving- worden uitgevoerd op dins- stroute; Cadzand m.u.v. Bui- 3 25 mei 1988: Zuidzandeen ondering van het Buitenge* loondijke, Hoofdplaat en v»8* 88. leester en wethouders stburg, :e, burgemeester rse, secretaris. Door Marlise de Jong Voor normaal Nederlands gebruik zijn zonnebrillen voorzien van bruine en grijze glazen zeer geschikt. Deze kleuren filteren het zonlicht goed en de kleur blijft toch duidelijk te onder scheiden. En zo'n bril hoeft geen vermogen te kosten." Monica van Alewijn legt uit waarom een goede zonnebril nodig is. „De zon is een bundeling van stralen, die zowel licht als warmte geven. Langdurig en regelmatig bloot staan aan ultraviolette (UV) straling (een onzichtbaar deel van het zonlicht) kan wel risico's met zich meebrengen. Niet alleen voor de huid, maar zeker ook voor de ogen. Immers, deze onmisbare orga nen vangen bijna net zoveel UV-stra- ling en warmte als de huid. In de zo mer wordt de huid beschermd met zonnebrandmiddeltjes. De bescher mer voor ogen is de zonnebril, maar dan wel een goede." In een overzicht laat Monica van Alewijn zien, dat de meeste zonne brillen, die dit jaar mede het gezicht voor 1988 bepalen, vrij ouderwets en klassiek van vorm zijn. De monturen doen een beetje denken aan de jaren vijftig en de stijl van James Dean. Over het algemeen zijn ze vrij zwaar en nogal vierkant. Zwart is een kleur die de overhand heeft. Het materiaal is overwegend kunststof en het uiter lijk is effen van kleur of gemarmerd, waardoor de kleuren door elkaar lo pen. Ook hier zijn veel kleurdessins in combinatie met zwart. Deze nostalgische terugblik op de ja ren vijftig zorgt ervoor, dat zowel jonge mensen, maar ook ouderen zich tot deze stijl aangetrokken voe len. De jeugd kan er zich lekker ach ter verschuilen, terwijl ze tegelijker tijd wel een geheel eigentijds uiterlijk laat zien. Hiermee volgen ze de trend, die beroemdheden als Madonna en Don Johnson aangeven. Zij bevestigen immers de jeugd in hun keuze en smaak en geven een reden aan om met een opvallende zonnebril te lo pen. Volgens Monica van Alewijn ge ven steeds meer modeontwerpers hun naam aan een collectie brilmon turen en deze is ook een weerpiege- ling van hun mode. Van klassiekers, zoals Ricci, Cacharel, Cartier, Ro- dier, Givenchy, Dior, Vves Saint Lau rent zien we een stijlvolle, harmo nieuze vormgeving en kleurgebruik. De avantgardistische ontwerpers, zoals Jean Paul Gaultier laten een heel eigen visie zien met een zweem nostalgie. Het jongere genre van onder an dere Esprit en Benneton, beroemde autonamen, zoals Porsche en Ja guar, hebben een opvallender uiter lijk wat betreft materiaal en vormge ving. PILOTEN Ray-ban met onder andere zijn be roemde pilotenbril, blijft volgens Mo nica van Alewijn ongeëvenaard en heeft voor 1988 zelfs de Olympische zonnebril uitgebracht. Behalve het uiterlijk van een cor rectiemontuur of zonnebril is uiter aard ook de pasvorm en het draag- comfort van belang. De vakman, de opticiën, is hierin een goede advi- Don Johnaon an zijn apaclala zonnebril seur. Ook een zonnebril wordt im mers steeds vaker gedragen. Niet al leen op zonnige hoogtijdagen of op het strand, maar met name in de auto is een goede zonnebril onont beerlijk. Voor zonnebrillen onderscheidt men de volgende glazensoorten: neutraal gekleurde glazen; automa tisch bijkleurende glazen, des te meer zon des te donkerder van kleur; spiegelglazen, zeer geschikt bij blootstelling aan intensieve schit tering; twee-kleuren-glazen, boven kant glas donker, onderkant lichter van kleur. De zonnelens is iets nieuws. Een contactlens wordt met A-toxisch me- teriaal massief gekleurd en wel zon danig, dat ongeveer 65 procent van het zichtbare licht gefilterd wordt. Bovendien ondergaat de lens een behandeling, waardoor het ultravio lette licht volledig gefilterd wordt. De kleur bedekt slechts de iris. Deze zonnelens is zeer geschikt om af en toe te dragen en biedt een hoge gre- zichtsscherpte. GESCHIEDENIS De echte ontwikkeling van de zonne bril is pas in deze eeuw begonnen. De geschiedenis vertelt ons, dat men in het verleden wel heeft geprobeerd om minder zonlicht tot het oog toe te laten. Berenjagers en bewoners van de Poolvlakte probeerden dit door stukjes stof, leer of been zo te snij den, dat het voor het gezicht paste en door de spleetjes slechts een wei nig licht tot het oog kon doordrin gen. De eerste echte stappen op de weg naar optische bescherming te gen zonlicht werden gezet om streeks de middeleeuwen. Om streeks het eind van de jaren 1800 ontdekte men in Engeland en in Duitsland een methode om glas te kleuren. Die werd hoofdzakelijk toe gepast voor militaire doeleinden. De echte zonnebril is er pas sinds de Eerste Wereldoorlog. Door Marlise de Jong inds vele decennia blijkt de hoogte van de rok pa- rallel te lopen met de con junctuur. Tegen het einde van een economische bloeiperiode gaat de rokzoom zo hoog mogelijk. Het zak ken van die zoom kondigt economi sche teruggang aan. Er is een echt goed voorbeeld van. Aan het eind van de jaren twintig liet de charles ton-jurk de knie bloot. En toen kwam de krach. Zelfs het beleggersblad Financiële Strategie besteedt in zijn redactieko lommen aandacht aan het 'optrek ken en zakken' van de rokzoom on der het motto als de rok zakt, daalt de stemming op de beurs ook. Het blad geeft ook een verklaring voor deze beursbarometer. Tegen het toppunt van de econo mische bloei aankomend, demon streren de vrouwen het daarmee ge paard gaande optimisme, dat dan ook tekenen van schier frivole zorge loosheid begint te vertonen. De vrou welijke intuïtie waarschuwt dan ech ter ook tijdig dat het zó zorgeloos nu ook weer niet verder kan en zij dek ken zich dan in met lagere kleding tegen in de verte loerende stormen. Of Karl Lagerfeld dit door het be leggersblad geschetste beeld voor ogen had bij het ontwerpen van zijn collectie, is niet duidelijk. Hij zegt in ieder geval wej z'n buik alweer vol te hebben van mini. De rokken in zijn eigen ready-to-wear-collectie -de duurdere confectiemode- voor de komende winter zijn dan ook bijna enkellang. Yohji Yamamoto's som bere creaties vallen eveneens lang. Weer andere gezaghebbende ont werpers, zoals Yves Saint Laurent, Valentino en Christian Lacroix, hou den nog wel vast aan de korte rokke- lengten. Saint-Laurent dicteert zelfs korte rokken voor zijn pikante avondkleding. De meesten echter, waaronder Rykiel, Kenzo en Ungaro, hebben alle mogelijke lengten in hun collectie opgenomen. De twee meest toonaangevende couturiers van Nederland, Frank Govers en Frans Molenaar blijven de korte rok trouw. Al moet Frank Govers wel toegeven, dat kort of lang hem wel erg bezig houdt. Hij denkt voor komend seizoen een tus senoplossing gevonden te hebben door over superkorte kokerrokken bijpassende kuitlange cirkelrokken met een knoopsluiting voor te ma ken. „Is voor de winter niet zo koud en je ziet lekker toch veel been". Hij gelooft, net zo min als Frans Mole naar, dat de roklengte iets te maken zou hebben met de conjunctuur, maar veel meer met commercie. „Als het een poosje kort is geweest, komt die commercie wel weer met wat an ders". Frans Molenaar denkt eerder dat kort of lang alles te maken heeft met een groeiproces. De vrouw moet Met de roklengte kun Je heel mooi alle kanten uit. FOTO'S LAROQUE /C&A/VET wennen aan lang of kort. „Aan kort is het publiek net gewend. En dus gooi ik de zaak niet om door na drie seizoenen kort weer ineens lang te brengen. Ik maak de rokken voor de winter wel wat minder kort dan die van het afgelopen seizoen. Dat de lengte van de rok ook maar iets te maken zou hebben met de stemming op de beurs noemt Molenaar de grootste flauwekul. „Ik geloof daar absoluut niet in", Een voordeel voor de klant, die nu zelf kan bepalen of ze haar knieën wil blootgeven. Want kort kan leuk zijn, maar dan moet het wel bij iemand passen. En wie twijfelt kan de korte rok maar beter in het rek la ten hangen en haar toevlucht zoe ken tot een 'veilige lengte'; neutraal kniebedekt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 15