J
LAND
KEN.
zac!
.EGE
I
I
Rok mag kort maar
ook lang en zelfs
nog daar tussenin
DE STEM
p
MONTUREN VRIJ ZWAAR EN NOGAL VIERKANT
o
MODESPEL GAAT EINDELOOS DOOR:
EN HUISVUIL
■H
NTE OOSTBURö
HUISVUIL
„Een zonnebril van tien of twintig
gulden kan ontzettend grappig en
zelfs heel modisch zijn, maar doet
niets als het gaat om bescherming
van het oog tegen de zon. Een
goede zonnebril moet voorzien zijn
van optische, goed geslepen gla
zen. En vergeet daarbij niet, een
zonnebril voegt ook wat toe aan je
uiterlijk. Pas dan heb je wat aan
een zonnebril. Het is net als met
schoenen. Ze moeten goed passen
anders heb je er alleen maar el
lende mee." Monica van Alewijn
van het informatiecentrum Beter
Zien is zeer beslist in haar uit
spraak.
VRIJDAG 20 ME11988
Hi
het niet is. Het is iets
jit te leggen. Dat moet
i jong hart voor nodig,
p Honda dealer.
Nederland B.V. - Nikkelstraat 17
AM Ridderkerk - 01804 - 57333
straat 25 Best Huybers Motoren -
wiszong - Deken van Baarstraat 2a
-g - Schootsestraat 82 Firma H.A.
kstraat 51 Grave Brabant Tweewie-
emsedijk 3 Helmond Motorhuis van
/eg 186 de Roo Tweewielers B.V. -
j A. v.d. Horst - Zevenbergsepoort2
ar 27 Nuenen Firma Heico - Wever-
Vos Oss Motorservice B.V. - Molen-
Motor Import B.V. - Industriepark 11
Someren - Kerkstraat 30 Son Motor-
363 Veldhoven Firma Th. vd. Wiel -
eweg 106 Westerhoven Tweewieler-
/erzorgt een volledi-
'erkbegeleiding, ook
rlingen van andere
Zelfs bijles in één of
kken is mogelijk,
r een jaar. Als je ge-
ten hoef je dat jaar
normaal bent over-
je een jaar eerder
een jaar besparen!
tm dan kontakt op
retariaat in Den Haag,
469269. Je kunt
ure aanvragen of een
en met de rector van
van je keuze.
Rotterdam) Utrecht| Zwolle
Jaren vijftig terug
in zonnebril van nu
ir van Oostburg maakt bf
dag 23 mei 1988 (tweede
Cadzand en omgeving-
worden uitgevoerd op dins-
stroute; Cadzand m.u.v. Bui-
3 25 mei 1988: Zuidzandeen
ondering van het Buitenge*
loondijke, Hoofdplaat en v»8*
88.
leester en wethouders
stburg,
:e, burgemeester
rse, secretaris.
Door Marlise de Jong
Voor normaal Nederlands
gebruik zijn zonnebrillen
voorzien van bruine en
grijze glazen zeer geschikt. Deze
kleuren filteren het zonlicht goed en
de kleur blijft toch duidelijk te onder
scheiden. En zo'n bril hoeft geen
vermogen te kosten."
Monica van Alewijn legt uit
waarom een goede zonnebril nodig
is. „De zon is een bundeling van
stralen, die zowel licht als warmte
geven. Langdurig en regelmatig
bloot staan aan ultraviolette (UV)
straling (een onzichtbaar deel van
het zonlicht) kan wel risico's met
zich meebrengen. Niet alleen voor
de huid, maar zeker ook voor de
ogen. Immers, deze onmisbare orga
nen vangen bijna net zoveel UV-stra-
ling en warmte als de huid. In de zo
mer wordt de huid beschermd met
zonnebrandmiddeltjes. De bescher
mer voor ogen is de zonnebril, maar
dan wel een goede."
In een overzicht laat Monica van
Alewijn zien, dat de meeste zonne
brillen, die dit jaar mede het gezicht
voor 1988 bepalen, vrij ouderwets en
klassiek van vorm zijn. De monturen
doen een beetje denken aan de jaren
vijftig en de stijl van James Dean.
Over het algemeen zijn ze vrij zwaar
en nogal vierkant. Zwart is een kleur
die de overhand heeft. Het materiaal
is overwegend kunststof en het uiter
lijk is effen van kleur of gemarmerd,
waardoor de kleuren door elkaar lo
pen. Ook hier zijn veel kleurdessins
in combinatie met zwart.
Deze nostalgische terugblik op de ja
ren vijftig zorgt ervoor, dat zowel
jonge mensen, maar ook ouderen
zich tot deze stijl aangetrokken voe
len. De jeugd kan er zich lekker ach
ter verschuilen, terwijl ze tegelijker
tijd wel een geheel eigentijds uiterlijk
laat zien.
Hiermee volgen ze de trend, die
beroemdheden als Madonna en Don
Johnson aangeven. Zij bevestigen
immers de jeugd in hun keuze en
smaak en geven een reden aan om
met een opvallende zonnebril te lo
pen.
Volgens Monica van Alewijn ge
ven steeds meer modeontwerpers
hun naam aan een collectie brilmon
turen en deze is ook een weerpiege-
ling van hun mode. Van klassiekers,
zoals Ricci, Cacharel, Cartier, Ro-
dier, Givenchy, Dior, Vves Saint Lau
rent zien we een stijlvolle, harmo
nieuze vormgeving en kleurgebruik.
De avantgardistische ontwerpers,
zoals Jean Paul Gaultier laten een
heel eigen visie zien met een zweem
nostalgie.
Het jongere genre van onder an
dere Esprit en Benneton, beroemde
autonamen, zoals Porsche en Ja
guar, hebben een opvallender uiter
lijk wat betreft materiaal en vormge
ving.
PILOTEN
Ray-ban met onder andere zijn be
roemde pilotenbril, blijft volgens Mo
nica van Alewijn ongeëvenaard en
heeft voor 1988 zelfs de Olympische
zonnebril uitgebracht.
Behalve het uiterlijk van een cor
rectiemontuur of zonnebril is uiter
aard ook de pasvorm en het draag-
comfort van belang. De vakman, de
opticiën, is hierin een goede advi-
Don Johnaon an zijn apaclala
zonnebril
seur. Ook een zonnebril wordt im
mers steeds vaker gedragen. Niet al
leen op zonnige hoogtijdagen of op
het strand, maar met name in de
auto is een goede zonnebril onont
beerlijk.
Voor zonnebrillen onderscheidt
men de volgende glazensoorten:
neutraal gekleurde glazen; automa
tisch bijkleurende glazen, des te
meer zon des te donkerder van
kleur; spiegelglazen, zeer geschikt
bij blootstelling aan intensieve schit
tering; twee-kleuren-glazen, boven
kant glas donker, onderkant lichter
van kleur.
De zonnelens is iets nieuws. Een
contactlens wordt met A-toxisch me-
teriaal massief gekleurd en wel zon
danig, dat ongeveer 65 procent van
het zichtbare licht gefilterd wordt.
Bovendien ondergaat de lens een
behandeling, waardoor het ultravio
lette licht volledig gefilterd wordt. De
kleur bedekt slechts de iris. Deze
zonnelens is zeer geschikt om af en
toe te dragen en biedt een hoge gre-
zichtsscherpte.
GESCHIEDENIS
De echte ontwikkeling van de zonne
bril is pas in deze eeuw begonnen.
De geschiedenis vertelt ons, dat men
in het verleden wel heeft geprobeerd
om minder zonlicht tot het oog toe te
laten. Berenjagers en bewoners van
de Poolvlakte probeerden dit door
stukjes stof, leer of been zo te snij
den, dat het voor het gezicht paste
en door de spleetjes slechts een wei
nig licht tot het oog kon doordrin
gen.
De eerste echte stappen op de
weg naar optische bescherming te
gen zonlicht werden gezet om
streeks de middeleeuwen. Om
streeks het eind van de jaren 1800
ontdekte men in Engeland en in
Duitsland een methode om glas te
kleuren. Die werd hoofdzakelijk toe
gepast voor militaire doeleinden. De
echte zonnebril is er pas sinds de
Eerste Wereldoorlog.
Door Marlise de Jong
inds vele decennia blijkt
de hoogte van de rok pa-
rallel te lopen met de con
junctuur. Tegen het einde van een
economische bloeiperiode gaat de
rokzoom zo hoog mogelijk. Het zak
ken van die zoom kondigt economi
sche teruggang aan. Er is een echt
goed voorbeeld van. Aan het eind
van de jaren twintig liet de charles
ton-jurk de knie bloot. En toen kwam
de krach.
Zelfs het beleggersblad Financiële
Strategie besteedt in zijn redactieko
lommen aandacht aan het 'optrek
ken en zakken' van de rokzoom on
der het motto als de rok zakt, daalt
de stemming op de beurs ook. Het
blad geeft ook een verklaring voor
deze beursbarometer.
Tegen het toppunt van de econo
mische bloei aankomend, demon
streren de vrouwen het daarmee ge
paard gaande optimisme, dat dan
ook tekenen van schier frivole zorge
loosheid begint te vertonen. De vrou
welijke intuïtie waarschuwt dan ech
ter ook tijdig dat het zó zorgeloos nu
ook weer niet verder kan en zij dek
ken zich dan in met lagere kleding
tegen in de verte loerende stormen.
Of Karl Lagerfeld dit door het be
leggersblad geschetste beeld voor
ogen had bij het ontwerpen van zijn
collectie, is niet duidelijk. Hij zegt in
ieder geval wej z'n buik alweer vol te
hebben van mini. De rokken in zijn
eigen ready-to-wear-collectie -de
duurdere confectiemode- voor de
komende winter zijn dan ook bijna
enkellang. Yohji Yamamoto's som
bere creaties vallen eveneens lang.
Weer andere gezaghebbende ont
werpers, zoals Yves Saint Laurent,
Valentino en Christian Lacroix, hou
den nog wel vast aan de korte rokke-
lengten. Saint-Laurent dicteert zelfs
korte rokken voor zijn pikante
avondkleding. De meesten echter,
waaronder Rykiel, Kenzo en Ungaro,
hebben alle mogelijke lengten in hun
collectie opgenomen.
De twee meest toonaangevende
couturiers van Nederland, Frank
Govers en Frans Molenaar blijven de
korte rok trouw. Al moet Frank
Govers wel toegeven, dat kort of
lang hem wel erg bezig houdt. Hij
denkt voor komend seizoen een tus
senoplossing gevonden te hebben
door over superkorte kokerrokken
bijpassende kuitlange cirkelrokken
met een knoopsluiting voor te ma
ken. „Is voor de winter niet zo koud
en je ziet lekker toch veel been". Hij
gelooft, net zo min als Frans Mole
naar, dat de roklengte iets te maken
zou hebben met de conjunctuur,
maar veel meer met commercie. „Als
het een poosje kort is geweest, komt
die commercie wel weer met wat an
ders".
Frans Molenaar denkt eerder dat
kort of lang alles te maken heeft met
een groeiproces. De vrouw moet
Met de roklengte kun Je heel mooi alle kanten uit. FOTO'S LAROQUE /C&A/VET
wennen aan lang of kort. „Aan kort
is het publiek net gewend. En dus
gooi ik de zaak niet om door na drie
seizoenen kort weer ineens lang te
brengen. Ik maak de rokken voor de
winter wel wat minder kort dan die
van het afgelopen seizoen. Dat de
lengte van de rok ook maar iets te
maken zou hebben met de stemming
op de beurs noemt Molenaar de
grootste flauwekul. „Ik geloof daar
absoluut niet in",
Een voordeel voor de klant, die nu
zelf kan bepalen of ze haar knieën
wil blootgeven. Want kort kan leuk
zijn, maar dan moet het wel bij
iemand passen. En wie twijfelt kan
de korte rok maar beter in het rek la
ten hangen en haar toevlucht zoe
ken tot een 'veilige lengte'; neutraal
kniebedekt.