'Bij 80 kilometer val je al in slaap' Werkgi WD OVER SCORE TERNEUZEN IN GROOT ONDERZOEK: De zakelijke kant van vormingswerkers Diamanten paar in Hoek De doopsgezj POLITIERAPPORT net zolan HEDEN 15.00 UUR IN „DE HALLE TE AXEL LIQUIDATIEVEILING A.C. CORTVRIENDT TE AXEL ALLES verkocht MOET worden. DE STEM VAN ZEELAND 3 DINSDAG 17 ME11988 T16 TERNEUZEN - De goede kanten van Terneuzen zijn onderbelicht, de zwakke punten te nadrukkelijk in beeld gebracht. Die kritiek heeft de afdeling Terneuzen van de WD op het rapport van Plant Location In ternational, dat een onderzoek deed naar de aantrekkelijkheid van Zee land als vestigingsgebied voor re gionaal stuwende bedrijven. 'WE ZIJN ALS HET WARE HET BEDRHF IN GESLEURD' Bedrijf in Motivatie Strop Terecht CHAUFFEURS BLUKEN VAN GEEN 60-KILOMETER-ACTIE TE WETEN A-sociaal Eigen belang Pure onzin Meer gevaar pffSTEM VAN ZEEL/1 BRESKENS - De actiegroep Schelde' uit Breskens heef slotmanifestatie in de visse op zondag 1 mei nog ettelij zenden handtekeningen van die een schone (Wester)schel< sen ontvangen. Belangstelling avondvierdaagse valt wat tegen Sterritten Vermaanhuis Onopvallend Sterke punten onderbelicht Van onze verslaggever Terneuzen komt daarin minder goed uit de bus dan de werkelijkheid volgens de WD gebiedt te zeggen. „Ik vraag mij of alle zwakke punten wel zo zwak zijn als wordt verondersteld. Terneuzen onder scheidt zich duidelijk in positieve zin ten op zichte van bijvoorbeeld Vlissingen". Het Terneuzense gemeenteraadslid voor de VVD P. Broekhuijsen maakte gisteravond tij dens een bijeenkomst van de afdeling in hotel L'Escaut van zijn hart geen moordkuil. „De rap porteurs hebben veel te weinig oog gehad voor de wel degelijk gunstige ligging van Terneuzen als vestigingsplaats. Aan bijvoorbeeld de nabij heid van internationaal belangrijke steden in België en Noord-Frankrijk wordt volledig voor bijgegaan", aldus Broekhuijsen. Broekhuijsen maakte nog een paar andere vergelijkingen die voor de rapporteurs in het na deel van Terneuzen uitvielen, maar die volgens de WD anders vertaald moeten worden. Het ontbreken van een internationale lucht haven wordt in 58 bedrijfsprofielen als een groot gemis gezien. Vlissingen kan net zo min als Ter neuzen aan die eis voldoen, maar Terneuzen moet op dit punt toch hoger scoren dan Vlissin gen, vindt de WD. „Niet tot uitdrukking komt dat Terneuzen veel dichterbij een internationale luchthaven, Brussel, ligt dan bijvoorbeeld Vlis singen en menig andere locatie in den lande. Hoeveel locaties aan diep vaarwater kunnen zeggen een uur rijden verwijderd te zijn van een luchthaven?", aldus het raadslid. Broekhuijsen had zich er ook aan gestoord dat beide havens in gelijke mate niet kunnen zeggen dat ze over een internationale school beschikken, wat voor 22 bedrijfsprofielen van belang is. „On zin", zegt de WD. Ook hier moet Terneuzen ho ger scoren omdat er in Antwerpen, op 35 minu ten rijden van Terneuzen, een internationale school is. Dat Vlissingen wel aan een autosnelweg zit en Terneuzen niet, waardoor Terneuzen op dat ge bied minder interessant is dan Vlissingen, is ook al zo'n vergelijking die weinig hout snijdt. „In het onderzoek had ook betrokken moeten wor den dat voor een aantal bedrijfsprofielen met name de ligging ten opzicht van het Zuid-Euro- pese en Duitse wegennet van belang is. Terneu zen zal op dit punt, ondanks het ontbreken van een directe aansluiting op een autosnelweg, veel beter scoren dan Vlissingen. Vlissingen heeft dan wel een autosnelweg, maar die leidt naar nowhere". Het raadslid maakte deze kanttekeningen om dat de provincie, die de opdracht tot het onder zoek gaf, de bevindingen in het rapport zal laten meewegen bij het bepalen van een acquisitie strategie om bedrijven naar Zeeland lokken. Terneuzen moet straks wel op een goede manier aan de man worden gebracht, vindt de WD. B en W van Terneuzen, zo lichtte wethouder W. Gosselaar gisteravond al een tipje van de sluier op, staan voor een groot deel achter de kritiek van de WD. „De strekking van onze reactie zal ongeveer dezelfde zijn", zei de wethouder. Reorganiseren, automati seren, inleveren van ar beidsplaatsen en bezuini gen. Woorden van deze tijd. Achter die woorden gaat vaak een wereld vol problemen schuil. Hoe pakken we die reorgani satie aan, hoe automati seren we zonder al te veel verlies van arbeidsplaat sen. Een doolhof vaak. Maar geen nood, zoeken naar een helpende hand is niet zo moeilijk. Tegen een redelijke vergoeding duiken deskundigen in de problematiek rond orga nisatie en arbeidsverhou dingen. Zij bemannen de adviesbureau's. Interli neair is er een van. Een buitenbeentje in dat we reldje, omdat het in Aar denburg gevestigde bu reau valt onder de vleu gels van het vormings centrum Van Eeghen- huis/Hedenesse. Een on afhankelijke stichting zonder winstoogmerk. De zakelijke kant van de vormingswerkers. Door Romain van Damme AARDENBURG - Zeven jaar geleden ontdekten ze het gat in de markt. De mensen die nu de staf van Interlineair vormen, verzorgden aanvan kelijk alleen cursussen voor dienstcommissies (onderne mingsraden) en medezeggen schapscommissies uit ver schillende sectoren van de overheid en bedrijfsleven. Een gevolg van de wet op de ondernemingsraden en re geling dienstcommissies. Scholing en opleiding was en is het werk van de vormings werkers. De arbeidssector van Volkshogeschool en Vor mingscentrum Van Eeghen- huis heette dat. Tijmstra (links) en Tolman: „Er is een nieuwe geheimtaal Je moet er middenin zitten, wil je precies weten wat er aan de hand is.foto de stem corj.de boer Maar in Aardenburg en in Cadzand-Bad (het Van Eeg- henhuis fuseerde onlangs met Hedenesse) doen ze inmiddels meer. Adviseren en onder zoeken. „Na het invoeren van de wet op de ondernemings raden en regeling dienstcom missies hielden we ons vooral bezig met de scholing", zegt Jan Tijmstra. Samen met Ron Tolman en Donald van Bal- kum vormt hij de staf van In terlineair. „In het begin was dat ruim van opzet, scholing en begeleiding voor zo'n vijf tig commisies. Dat veran derde vrij snel. Wij werden als het ware steeds meer het bedrijf in gesleurd. Daarom hebben er er dit uitgelicht, al sluit het wel aan op het an dere werk binnen het vor mingscentrum". Bedrijven en overheidsin stellingen mogen deskundig heid van buiten in huis halen. „Die mogelijkheid is er altijd geweest", zegt Ron Tolman. „Dat is geen overbodige luxe. Vroeger werd daar niet zo vaak gebruik van gemaakt. Nu veel meer. We leven in een tijd van gigantische reorgani saties, automatiseren en be zuinigen. Dat kan veel pro blemen opleveren. Een aantal jaren geleden kwam de so ciaal-cultureel werker eens kijken. Nu komen de organi satiedeskundigen binnen. Van een groepsleidersfunctie is absoluut geen sprake meer". Laatst nog bracht Interli neair advies uit aan de dienstcommissie van de PSD. Die commissie zette vraagte kens achter het rapport van een organisatiebureau. Dat bureau concludeerde dat automatisering van de wal- dienst 1,2 miljoen gulden zou besparen. Dat zou wel ten koste gaan van 41 arbeids plaatsen. De vormingswer kers uit Aardenburg onder wierpen het uitgebrachte rapport aan een kritisch on derzoek en lieten de PSD we ten dat die 1,2 miljoen bespa ring wat al te optimistisch begroot was. „Bij de PSD gaat het om 41 arbeidsplaatsen. Bij de PTT, onze grootste klant, gaat het om veel meer arbeidsplaat sen. Ja, de PSD of PTT, of an dere instellingen zijn de op drachtgevers. Maar in feite geven de werknemers het probleem aan. Daar knelt het, daar zit het niet goed. Die probleemstelling is heel be langrijk". Bezuinigen en inkrimpen. Volgens het huidige kabinet de toverwoorden om de eco nomie in Nederland redelijk op peil te houden. „De over heid zegt, we moeten de trap van bovenaf schoon vegen. Met het bezuinigen en in krimpen is de overheid nu al weer een tijdje bezig. Maar wel bij het lagere personeel. De PTT beknibbelt bijvoor beeld op de tijd van de post bode die de brieven rond brengt. Dat kan tienden van seconden sneller". Fout, vin den Tolman en Tijmstra. Jan Tolman heeft het dan over top-down en bottom-up. „Je moet niet van bovenaf naar beneden gaan. Dat wordt vaak gedaan. We heb ben een directeur, adjunct- directeuren, enzovoorts. Daar hangen we dan weer afdelin gen onder. Nee, je moet zeg gen, dit is het arbeidsproces. Wat voor besturing hebben we nodig om dat proces goed te laten verlopen. Het mana gement is daar trouwens niet zo bezorgd over. Maar dat management verkijkt zich. De motivatie wordt minder, de kwaliteit van het produkt daalt, terwijl de markt een hoogwaardig produkt vraagt. Mensen voelen zich niet ver antwoordelijk voor het eind- produkt. Je moet de mensen verantwoordelijkheid geven. Wel moet het hoofdbeleid centraal geregeld zijn. Daar onder geef je de mensen ruimte". Ze hebben veel te maken met automatiseren. „De werknemers die er moeite mee hebben, krijgen te horen, dat is nou eenmaal de tech niek. We moeten mee". Daar zetten Tolman en Tijmstra soms vraagtekens achter. „De organisatievraag moet cen traal staan. Als die vraag be antwoord is, kun je automati seren". De politie dient als voorbeeld. Daar is immers sprake van een miljoenenstrop. Voor heel veel geld zijn voor de lande lijke coördinatie van het op sporingsapparaat computers ingekocht. Nu blijkt echter dat het systeem faalt en on derzoekt het ministerie van justitie of de leverancier van de computers aansprakelijk gesteld kan worden voor de geleden miljoenenschade. „We kunnen dat niet zo goed beoordelen, maar het lijkt er' op dat de organisatie niet centraal gesteld is. Als dat zo is, kun je niet zeggen dat al leen dat computerbedrijf ver antwoordelijk is. Dan is er meer aan de hand". Nog eens de PSD. „De PSD moest van GS onderzoeken of automatiseren mogelijk was. Een van de voorwaarden was dat baten en kosten in even wicht moesten zijn, nul was acceptabel. Dan neem je wel een groot risico. Als het iets tegenzit is het resultaat min der dan nul". Uit de door Tol man en Tijmstra aangedra gen voorbeelden mag volgens het duo niet afgeleid worden dat automatiseren slecht is. Integendeel. „Nee, het punt is dat je greep moet houden op dat automatiseren. Je moet je als bedrijf of overheidsinstel ling goed laten voorlichten. Er is een groot verschil tussen de kennis van de vrager en de aanbieder. Het is geheimtaal, een nieuwe geheimtaal. Je moet er middenin zitten, wil je precies weten wat er aan de hand is". Opleiders, adviseurs en on derzoekers met betrekking tot arbeidsorganisatie en ar beidsverhoudingen, staat er in een van de brochures. „Al les in één hand", zeggen Tol man en Tijmstra. „We kun nen inspelen op diverse za ken. Veel medezeggenschap sorganen zeggen, zo zal het ongeveer wel zijn. Maar in zaken als reorganisatie, in krimpen en automatiseren moet je precies zijn. We kun nen vooral goed inspelen op de kleinere en middelgrote bedrijven in Zeeland. We hebben bijvoorbeeld ook een opleiding voor de mensen die met de apparatuur moeten omgaan. De kleinere bedrij ven hebben vaak de moge lijkheden niet om dat te doen". Onder de vele bureaus die zich buigen over de organisa tie in bedrijven en overheids instellingen, is Interlineair een buitenbeentje. De vor mingswerkers aan het werk in het 'harde wereldje'. „We vinden dat we terecht onder de vlag van het vormings werk vallen. De stichting is het huis, wij zijn daar een on derdeel van. Een kostendek kend onderdeel". „RIJ je van Breda naar Tilburg, zit er een luxe auto voor je en die rijdt 78 kilometer. Jij mag er niet voorbijwant dan kom je boven de 80 en dan staat er een politieauto op het viaduct en die zegt knip. Nou dan gaat Jan voor 85, da's een dag werken, mooi op de bon. Maar 't is geen rijden man, die 80 kilometer, je valt in slaap. Iedereen gaat harderja die actiedaar heb ik nog niks van gehoord, al leen van de radio. Ik ge loof nie dat 't veel word- t..ennuh..ik doe niet mee hoor". Door Paul de Schipper JAN roert met z'n linkerhand in de koffie, de rechterhand reserveert hij voor de ver snellingspook. De chauffeur uit Middelharnis rust even uit bij Kanters, het truckerseta blissement bij Moerijk. Hij moppert nog wat door tegen een collega. „Ja, echt slapen doe je d'r van, 't kan toch niet zo, al die luxe wagens zigzag gen tussen dat vrachtverkeer door. Een zenuwenboel is het". Van de aangekondigde actie - woensdag allemaal 60 kilo meter op de Nederlandse we gen - weten ze niks. Zelfs via de radio, de 27 mc bakkies, is er nauwelijks over gespro ken. Een wilde actie? „Dat denken we", zegt de woordvoerster van de Ver- voersbond FNV in Utrecht. Ze vervolgt: „Onze steun heeft het niet. We vinden het heel onverstandig". In de visie van de vervoers- bond gaat het zelfs om een a- sociale actie. De woordvoer ster: „Het merendeel van de chauffeurs zit voor hun veer tigste in de WAO, ja meer dan 50 procent hoor. Dat komt omdat ze zestig, zeventig uur in de week doordraaien. De internationale chauffeurs ko men op zaterdagmiddag thuis en zondagvaond gaan ze weer weg. Ze hebben een bijzonder zwaar leven en kennen een grote druk. Vooral door de fi les en door de transporton dernemers, die de ritten steeds krapper plannen. Chauffeurs moeten zich daardoor preciezer aan hun tijd houden. Als ze nu actie gaan voeren om harder te rij den, is dat alleen maar om hun bazen te plezieren, 't Is beter om bij de bron te begin nen, dat wil zeggen de ritten ruimer plannen, zodat de chauffeur een wat makkelij ker leven krijgt". In artikel 47 van de nieuwe CAO van het beroepsgoede- renvervoer is een aantal voorwaarden opgenomen die moeten leiden tot een betere werksituatie in deze branche. Zo hebben werkgevers zich verplicht om een bedrijfsge zondheidsdienst op te richten. Ook moeten de arbeidstijden worden teruggebracht tot 40 uur. Dat betekent in veel ge vallen meer chauffeurs voor één truck en nieuwe uitge breide roosters. Peet Veerman uit Pijnacker schudt z'n hoofd. Z'n wagen staat op het parkeerterrein bij Kanters. Hij trekt een schijf uit z'n tachograaf en zegt: „Onder druk van de baas? Nee, het is meer in m'n eigen belang. Van m'n baas moet ik acht uur slapen, da's makkelijk zat. Het voordeel van 100 kilometer rijden is dat je eerder bent en dat iedereen zo hard rijdt. Het rijdt rustiger. Je zit alleen met de controles. Vroeger werd er ook wel opgelet, dan kwam er eens een agent langszij en die vroeg dan: Ben je aan het opstijgen. Die Por- sche-jongens zwaaiden soms met de hand, zo van kalm aan, nou en dan hield je je even in. Nu zie je overal ca mera's. Ze controleren de luxe auto's, maar ze pikken ons gelijk mee. Het punt is dat ze je op heterdaad moeten betrappen. In Duitsland gaat dat veel simpeler. Daar pak ken ze gewoon zo'n kaart uit de tachograaf en ze lezen het af, 90 kilometer meneer, da's dan 20 mark graag". Bedrijfsleider Koert Damveld van het Transportbedrijf Meeuw uit Bergen op Zoom vertegenwoordigt de stem van 'de bazen'. „We vinden dat aan die regel van 80 kilo meter strikt vastgehouden moet worden", zegt hij. Zijn uitleg: „Ga je harder rijden, dan moet je ook weer rem men, dan kom je onder de 80 en moet je weer optrekken. Dat kost allemaal brandstof. Economisch gezien is harder rijden pure onzin". Hij vertelt dat het motor vermogen van de wagens wel toegenomen is. „Maar", zegt Damveld, „dat heb je nodig bij het wegrijden, of berg op". Meeus beschikt over vrachtwagens die voorzien zijn van een cruise control. Damveld: „Dan kun je zelf je snelheid begrenzen. We heb ben ook al wagens met een snelheidsbeveiliging. Daar mee kun je gewoon niet har der dan 85, ook al trap je het pedaal tot op de vloer". Zijn laatste opmerking: „Als alle vrachtauto's 80 kilometer rij den, dan is de verkeersstroom gelijkmatig en is iedereen sneller thuis". Joop Kanters, uitbater van de Brommer over BIERVLIET - De gemeente politie van Terneuzen is op zoek naar de eigenaar van een wit-blauwe bromfiets, merk Suzuki, die in de nacht van zondag op maandag on beheerd werd aangetroffen op het fietspad tussen Bier vliet en het recreatiepark De Braakman. Diefstal MIDDELBURG- De gemeen tepolitie van Middelburg heeft gistermorgen een 16- rige jongen aangehouden 0« verdenking van diefstal i het afgelopen weekeinj. werd uit een kast van het te. huis waar de jongen verblijft een bedrag van 670 gulden stolen. Al spoedig werd dm delijk wie daarin de handk gehad. Na een verhoor opL politiebureau bekende dejon gen. Hij had het geld zaterdaj en zondag met een stel vrien. den opgemaakt. Na het opm5! ken van een proces-verba: werd hij op vrije voeten steld. Van onze verslaggever Volgens woordvoerster Maria Ha van de actiegroep zijn er momer 30.000 handtekeningen binnengek Het diamanten paar Van Tatenhove-Herrebout. - FOTO DE STEM COR J. DE BOS Van onze correspondent HOEK - Gisteren herdacht het echtpaar J. van Tatenhove- Herrebout te Hoek de dag waarop het zestig geleden in hel huwelijk trad. Beide echtelieden genieten nog een gezondheid. De heer Van Tatenhove, die 81 jaar is en geboren en getogen te Hoek, begon zijn arbeidszaam leven als landarbeider. Later ging hij de bouw in. Zijn echt genote, eveneens geboren te Hoek, is drie jaar ouder. Zij Van onze correspondent IJZENDIJKE - De eerste avond van de avondvier daagse in IJzendijke, geor ganiseerd door wandel sportvereniging Jeugdbe- lang, leverde een teleurstel lend aantal deelnemers op. 156 wandelaars, honderd minder dan vorig jaar, schreven in voor de vijf en tien kilometer, die onder uitstekende weersomstan digheden konden worden afgewerkt. „Het is onverklaarbaar, maar het valt wel tegen", aldus An nie Claeys van Jeugdbelang. „In voorgaande jaren zat er tel kens een stijgende lijn in van dertig of veertig wandelaars". Vanavond en morgenavond wordt er weer op 18.30 uur ge start vanaf café La Porte d'Or. Donderdagavond begint de 5 kilometer om 18.30 uur, de 10 kilometer om 18.00 uur. Rond 19.30 uur is er een bloemendefi- lee met medewerking van showband Jeugdbelang. had tijdens het huwelijk zorg voor het gezin. Het echtpaar heeft een z en een dochter, verder is era kleinkind. Van Tatenhove m bij gunstig weer nog graag a tochtje maken op de bel daarbij meestal vergezeld vi zijn vrouw. Verde is hij steeds een liefhebber van partijtje biljart. Namens het gemeentel* stuur van Terneuzen tot gistermorgen wethouder van Walraven, als waan* mend burgemeester van Scheldestad, het echtpaar zi gelukswensen aanbieden. Vi der waren er de gebruikelij gelukstelegrammen van dek ningin en de commissaris 1 koningin in Zeeland. Van onze correspondent TERNEUZEN - Woensdi 18 mei gaat voor de vieri maal de Sterritten-compef tie van start. De vorige ei ties waren een initiatief va Bram van Lare, maar r er een bestuur gevormd. De Sterritten-competitie wol gehouden tussen 18 mei een augustus. De wedstrijden wt den steeds op woensdag gei» den tussen 18.30 en 20.30 uui men kan kiezen uit ronden dertig tot en met 120 kilomet Er kan steeds afgestemi* worden in één van de negen! kalen van de wielertoerist! clubs in Zeeuwsch-Vlaanl (ADVERTENTIE) gelijknamige truck-stop, schudt z'n hoofd. Hij leeft tussen de chauffeurs. Voor hem is het simpel: „Hoe har der je mag, hoe harder je mot, maar wat word je er wijzer van, want het gevaar neemt toe. Je komt toch vrijdags avonds liever heel thuis in plaats van dat er een tele foontje uit Frankfort komt aan je vrouw, zo van je man ligt hier in stukken. We lap pen hem op, maar hij komt pas over drie maanden thuis". Volgens Kanters is het vooral de verfijnde motor techniek die de chaufeurs dwingt de 80 kilometer limiet te vergeten. Een voorbeeld: „Neem de Volvo F16. Die heeft een motor van 475 pk. Met een lading van 23 ton loopt die kar net zo hard als een luxe wagen. Rijd je daar mee tachtig kilometer, dan moet je zorgen voor een ide aal toerental en een goede trekkracht. Hoe lager het toe rental hoe gunstiger het gaso- lieverbruik, maar bij elke hobbel, viaduct of zijwindje moet je dan schakelen. Als chauffeur zit je dan de hele dag in die pot te roeren. Pro beer jij maar eens in z'n vierde versnelling met 60 ki lometer per uur door Breda te rijden. Daarmee kun je het vergelijken. Die 80 kilometer is gewoon een ongelukkige snelheid". 99 (Rooseveltlaan 1 a) van inventaris en bedrijfsuitrusting van de juwelierszaak Te koop wordt aangeboden: goud - zilver - meu bilair - uurwerken - onderdelen - fournituren - gereedschappen - machinerieën etc. etc. etc Een unieke veiling waarbij Veilingmeester A.l. Verhage. De veiling geschiedt onder toezicht van de weledelgestrenge heer Mr G. Tj. R. Borgers, notaris te Axel (bezichtiging van de goederen van 10.00-13.00 uur). Den Biezen is het gebied ten oosten van de Rijksweg Aar- denburg-Eede. Reeds voor en tijdens het Twaalfjarig be stand (1609-1621) woonden er hier doopsgezinden. Ze had den van de Staten-Generaal de vrije uitoefening van hun godsdienst verkregen. In 1608 hadden zij ertoe bijgedragen dat de Biezenpolder als on derdeel van de Beoostereede- polder, die in 1583 onder wa ter was gezet, werd ingedijkt. Naar hen werd dan ook de dijk rond de Biezenpolder Dopersdijk genoemd. Op die dijk stond destijds een keet als onderkomen voor de dijk werkers. Die werd Arke Noach genoemd, maar het bijbelse verhaal over de zondvloed. Later werd die keet vervangen door een ar beidershuisje. Nu staat daar een modern woonhuis. Het hoger gelegen land van Den Biezen kwam bij vloed veel minder onder water te staan dan andere geïnundeerde ge bieden en kon dus gemakke lijker worden heringedijkt. Hierdoor kwam er meer gele genheid om zich daar te vesti gen. Toen er na het Twaalfjarig Bestand in Aardenburg geen gelegenheid was om naar de kerk te gaan, werd een ruime schuur in Den Biezen ge bruikt voor het houden van bijeenkomsten. Die werd het vermaanhuis genoemd. Deze schuur moet gestaan hebben aan de Lievestraat op de boerderij die nu bewoond wordt door Gerard van den Dorp. Uit veiligheidsoverwe gingen was er een brede sloot rond gelegd en de boerderij was alleen via een ophaal brug bereikbaar. Deze sloot in nu nog gedeeltelijk te zien, waar nu de toegang tot de boerderij is, lag toen de op haalbrug. De grote toeloop van doopsgezinden in Den Biezen kwam pas rond 1629-1630 op gang. In die tijd waren hun activiteiten in verschillende plaatsten ten noordwesten van Gent toegenomen. Dat was voor aarts-hertogin Isa bella, landvoogdes van de Zuidelijke Nederlanden, aan leiding om op 23 juni 1629 aan de Raad van Vlaanderen te Gent inlichtingen te vragen over preken en vergaderin gen die volgens geruchten ge houden werden in Zomergem en Lovendegem. Gezien de grotere waak zaamheid van overheidswege namen meerdere doopsgezin den uit die dorpen het besluit om met hebben en houden te vertrekken, beducht als zij waren voor verbanning en verbeurdverklaring van hun goederen. Ze verkochten hun eigendommen en verlieten hun dorpen om vrij te zijn in uitoefening van hun gods dienst. Voor het grootste deel waren ze bemiddeld. Anderen die het minder breed hadden, werden door de anderen ge holpen aan kleding, levens middelden en andere beno digdheden, die gezamenlijk jut eigen middelen werden bekostigd. Het waren veelal ook invloedrijke en aanzien- d]ke personen in de plaatsen waar ze vandaan kwamen. Aanvankelijk viel het vertrek van doopsgezinden uit de di- erse plaatsen naar Den Bie- en met op, omdat ze één voor r?n uitweken. Men wist ook juet dat ze een bepaalde Plaats uitgekozen hadden om v.P en en vergaderingen v=„ uden' omdat de plaats nun samenkomsten al- oen aan ingewijden bekend rtio ,Ze durfden hun gods dienstuitoefening in Den Bie- to k noF Hk* vrij en openlijk «houden. Pas omstreeks 1625 g0™en ze het meer in het openbaar te doen. aal, ket onderzoek van de var,°'tnat~fiscaal van de Raad van Vlaanderen kwam nog h!?' meer aan het licht. De k& P? S'eidinge ver- of 4 hij vandaar vier vbP sgezinnen had doen Prtrekken. De pastoor van De

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 14