'Bij 80 kilometer val je al in slaap'
Werkgi
WD OVER SCORE TERNEUZEN IN GROOT ONDERZOEK:
De zakelijke kant van vormingswerkers
Diamanten paar in Hoek
De doopsgezj
POLITIERAPPORT
net zolan
HEDEN 15.00 UUR
IN „DE HALLE
TE AXEL
LIQUIDATIEVEILING
A.C. CORTVRIENDT
TE AXEL
ALLES verkocht MOET worden.
DE STEM VAN ZEELAND 3 DINSDAG 17 ME11988
T16
TERNEUZEN - De goede kanten
van Terneuzen zijn onderbelicht, de
zwakke punten te nadrukkelijk in
beeld gebracht. Die kritiek heeft de
afdeling Terneuzen van de WD op
het rapport van Plant Location In
ternational, dat een onderzoek deed
naar de aantrekkelijkheid van Zee
land als vestigingsgebied voor re
gionaal stuwende bedrijven.
'WE ZIJN ALS HET WARE HET BEDRHF IN GESLEURD'
Bedrijf in
Motivatie
Strop
Terecht
CHAUFFEURS BLUKEN VAN GEEN 60-KILOMETER-ACTIE TE WETEN
A-sociaal
Eigen belang
Pure onzin
Meer gevaar
pffSTEM VAN ZEEL/1
BRESKENS - De actiegroep
Schelde' uit Breskens heef
slotmanifestatie in de visse
op zondag 1 mei nog ettelij
zenden handtekeningen van
die een schone (Wester)schel<
sen ontvangen.
Belangstelling
avondvierdaagse
valt wat tegen
Sterritten
Vermaanhuis
Onopvallend
Sterke punten onderbelicht
Van onze verslaggever
Terneuzen komt daarin minder goed uit
de bus dan de werkelijkheid volgens de
WD gebiedt te zeggen.
„Ik vraag mij of alle zwakke punten wel zo zwak
zijn als wordt verondersteld. Terneuzen onder
scheidt zich duidelijk in positieve zin ten op
zichte van bijvoorbeeld Vlissingen".
Het Terneuzense gemeenteraadslid voor de
VVD P. Broekhuijsen maakte gisteravond tij
dens een bijeenkomst van de afdeling in hotel
L'Escaut van zijn hart geen moordkuil. „De rap
porteurs hebben veel te weinig oog gehad voor
de wel degelijk gunstige ligging van Terneuzen
als vestigingsplaats. Aan bijvoorbeeld de nabij
heid van internationaal belangrijke steden in
België en Noord-Frankrijk wordt volledig voor
bijgegaan", aldus Broekhuijsen.
Broekhuijsen maakte nog een paar andere
vergelijkingen die voor de rapporteurs in het na
deel van Terneuzen uitvielen, maar die volgens
de WD anders vertaald moeten worden.
Het ontbreken van een internationale lucht
haven wordt in 58 bedrijfsprofielen als een groot
gemis gezien. Vlissingen kan net zo min als Ter
neuzen aan die eis voldoen, maar Terneuzen
moet op dit punt toch hoger scoren dan Vlissin
gen, vindt de WD. „Niet tot uitdrukking komt
dat Terneuzen veel dichterbij een internationale
luchthaven, Brussel, ligt dan bijvoorbeeld Vlis
singen en menig andere locatie in den lande.
Hoeveel locaties aan diep vaarwater kunnen
zeggen een uur rijden verwijderd te zijn van een
luchthaven?", aldus het raadslid.
Broekhuijsen had zich er ook aan gestoord dat
beide havens in gelijke mate niet kunnen zeggen
dat ze over een internationale school beschikken,
wat voor 22 bedrijfsprofielen van belang is. „On
zin", zegt de WD. Ook hier moet Terneuzen ho
ger scoren omdat er in Antwerpen, op 35 minu
ten rijden van Terneuzen, een internationale
school is.
Dat Vlissingen wel aan een autosnelweg zit en
Terneuzen niet, waardoor Terneuzen op dat ge
bied minder interessant is dan Vlissingen, is ook
al zo'n vergelijking die weinig hout snijdt. „In
het onderzoek had ook betrokken moeten wor
den dat voor een aantal bedrijfsprofielen met
name de ligging ten opzicht van het Zuid-Euro-
pese en Duitse wegennet van belang is. Terneu
zen zal op dit punt, ondanks het ontbreken van
een directe aansluiting op een autosnelweg, veel
beter scoren dan Vlissingen. Vlissingen heeft
dan wel een autosnelweg, maar die leidt naar
nowhere".
Het raadslid maakte deze kanttekeningen om
dat de provincie, die de opdracht tot het onder
zoek gaf, de bevindingen in het rapport zal laten
meewegen bij het bepalen van een acquisitie
strategie om bedrijven naar Zeeland lokken.
Terneuzen moet straks wel op een goede manier
aan de man worden gebracht, vindt de WD. B
en W van Terneuzen, zo lichtte wethouder W.
Gosselaar gisteravond al een tipje van de sluier
op, staan voor een groot deel achter de kritiek
van de WD. „De strekking van onze reactie zal
ongeveer dezelfde zijn", zei de wethouder.
Reorganiseren, automati
seren, inleveren van ar
beidsplaatsen en bezuini
gen. Woorden van deze
tijd. Achter die woorden
gaat vaak een wereld vol
problemen schuil. Hoe
pakken we die reorgani
satie aan, hoe automati
seren we zonder al te veel
verlies van arbeidsplaat
sen. Een doolhof vaak.
Maar geen nood, zoeken
naar een helpende hand is
niet zo moeilijk. Tegen
een redelijke vergoeding
duiken deskundigen in de
problematiek rond orga
nisatie en arbeidsverhou
dingen. Zij bemannen de
adviesbureau's. Interli
neair is er een van. Een
buitenbeentje in dat we
reldje, omdat het in Aar
denburg gevestigde bu
reau valt onder de vleu
gels van het vormings
centrum Van Eeghen-
huis/Hedenesse. Een on
afhankelijke stichting
zonder winstoogmerk. De
zakelijke kant van de
vormingswerkers.
Door Romain van Damme
AARDENBURG - Zeven jaar
geleden ontdekten ze het gat
in de markt. De mensen die
nu de staf van Interlineair
vormen, verzorgden aanvan
kelijk alleen cursussen voor
dienstcommissies (onderne
mingsraden) en medezeggen
schapscommissies uit ver
schillende sectoren van de
overheid en bedrijfsleven.
Een gevolg van de wet op
de ondernemingsraden en re
geling dienstcommissies.
Scholing en opleiding was en
is het werk van de vormings
werkers. De arbeidssector
van Volkshogeschool en Vor
mingscentrum Van Eeghen-
huis heette dat.
Tijmstra (links) en Tolman: „Er is een nieuwe geheimtaal Je moet er middenin zitten, wil je precies weten wat er aan
de hand is.foto de stem corj.de boer
Maar in Aardenburg en in
Cadzand-Bad (het Van Eeg-
henhuis fuseerde onlangs met
Hedenesse) doen ze inmiddels
meer. Adviseren en onder
zoeken. „Na het invoeren van
de wet op de ondernemings
raden en regeling dienstcom
missies hielden we ons vooral
bezig met de scholing", zegt
Jan Tijmstra. Samen met Ron
Tolman en Donald van Bal-
kum vormt hij de staf van In
terlineair. „In het begin was
dat ruim van opzet, scholing
en begeleiding voor zo'n vijf
tig commisies. Dat veran
derde vrij snel. Wij werden
als het ware steeds meer het
bedrijf in gesleurd. Daarom
hebben er er dit uitgelicht, al
sluit het wel aan op het an
dere werk binnen het vor
mingscentrum".
Bedrijven en overheidsin
stellingen mogen deskundig
heid van buiten in huis halen.
„Die mogelijkheid is er altijd
geweest", zegt Ron Tolman.
„Dat is geen overbodige luxe.
Vroeger werd daar niet zo
vaak gebruik van gemaakt.
Nu veel meer. We leven in een
tijd van gigantische reorgani
saties, automatiseren en be
zuinigen. Dat kan veel pro
blemen opleveren. Een aantal
jaren geleden kwam de so
ciaal-cultureel werker eens
kijken. Nu komen de organi
satiedeskundigen binnen.
Van een groepsleidersfunctie
is absoluut geen sprake
meer".
Laatst nog bracht Interli
neair advies uit aan de
dienstcommissie van de PSD.
Die commissie zette vraagte
kens achter het rapport van
een organisatiebureau. Dat
bureau concludeerde dat
automatisering van de wal-
dienst 1,2 miljoen gulden zou
besparen. Dat zou wel ten
koste gaan van 41 arbeids
plaatsen. De vormingswer
kers uit Aardenburg onder
wierpen het uitgebrachte
rapport aan een kritisch on
derzoek en lieten de PSD we
ten dat die 1,2 miljoen bespa
ring wat al te optimistisch
begroot was.
„Bij de PSD gaat het om 41
arbeidsplaatsen. Bij de PTT,
onze grootste klant, gaat het
om veel meer arbeidsplaat
sen. Ja, de PSD of PTT, of an
dere instellingen zijn de op
drachtgevers. Maar in feite
geven de werknemers het
probleem aan. Daar knelt het,
daar zit het niet goed. Die
probleemstelling is heel be
langrijk".
Bezuinigen en inkrimpen.
Volgens het huidige kabinet
de toverwoorden om de eco
nomie in Nederland redelijk
op peil te houden. „De over
heid zegt, we moeten de trap
van bovenaf schoon vegen.
Met het bezuinigen en in
krimpen is de overheid nu al
weer een tijdje bezig. Maar
wel bij het lagere personeel.
De PTT beknibbelt bijvoor
beeld op de tijd van de post
bode die de brieven rond
brengt. Dat kan tienden van
seconden sneller". Fout, vin
den Tolman en Tijmstra.
Jan Tolman heeft het dan
over top-down en bottom-up.
„Je moet niet van bovenaf
naar beneden gaan. Dat
wordt vaak gedaan. We heb
ben een directeur, adjunct-
directeuren, enzovoorts. Daar
hangen we dan weer afdelin
gen onder. Nee, je moet zeg
gen, dit is het arbeidsproces.
Wat voor besturing hebben
we nodig om dat proces goed
te laten verlopen. Het mana
gement is daar trouwens niet
zo bezorgd over. Maar dat
management verkijkt zich.
De motivatie wordt minder,
de kwaliteit van het produkt
daalt, terwijl de markt een
hoogwaardig produkt vraagt.
Mensen voelen zich niet ver
antwoordelijk voor het eind-
produkt. Je moet de mensen
verantwoordelijkheid geven.
Wel moet het hoofdbeleid
centraal geregeld zijn. Daar
onder geef je de mensen
ruimte".
Ze hebben veel te maken
met automatiseren. „De
werknemers die er moeite
mee hebben, krijgen te horen,
dat is nou eenmaal de tech
niek. We moeten mee". Daar
zetten Tolman en Tijmstra
soms vraagtekens achter. „De
organisatievraag moet cen
traal staan. Als die vraag be
antwoord is, kun je automati
seren".
De politie dient als voorbeeld.
Daar is immers sprake van
een miljoenenstrop. Voor heel
veel geld zijn voor de lande
lijke coördinatie van het op
sporingsapparaat computers
ingekocht. Nu blijkt echter
dat het systeem faalt en on
derzoekt het ministerie van
justitie of de leverancier van
de computers aansprakelijk
gesteld kan worden voor de
geleden miljoenenschade.
„We kunnen dat niet zo goed
beoordelen, maar het lijkt er'
op dat de organisatie niet
centraal gesteld is. Als dat zo
is, kun je niet zeggen dat al
leen dat computerbedrijf ver
antwoordelijk is. Dan is er
meer aan de hand".
Nog eens de PSD. „De PSD
moest van GS onderzoeken of
automatiseren mogelijk was.
Een van de voorwaarden was
dat baten en kosten in even
wicht moesten zijn, nul was
acceptabel. Dan neem je wel
een groot risico. Als het iets
tegenzit is het resultaat min
der dan nul". Uit de door Tol
man en Tijmstra aangedra
gen voorbeelden mag volgens
het duo niet afgeleid worden
dat automatiseren slecht is.
Integendeel. „Nee, het punt is
dat je greep moet houden op
dat automatiseren. Je moet je
als bedrijf of overheidsinstel
ling goed laten voorlichten.
Er is een groot verschil tussen
de kennis van de vrager en de
aanbieder. Het is geheimtaal,
een nieuwe geheimtaal. Je
moet er middenin zitten, wil
je precies weten wat er aan de
hand is".
Opleiders, adviseurs en on
derzoekers met betrekking
tot arbeidsorganisatie en ar
beidsverhoudingen, staat er
in een van de brochures. „Al
les in één hand", zeggen Tol
man en Tijmstra. „We kun
nen inspelen op diverse za
ken. Veel medezeggenschap
sorganen zeggen, zo zal het
ongeveer wel zijn. Maar in
zaken als reorganisatie, in
krimpen en automatiseren
moet je precies zijn. We kun
nen vooral goed inspelen op
de kleinere en middelgrote
bedrijven in Zeeland. We
hebben bijvoorbeeld ook een
opleiding voor de mensen die
met de apparatuur moeten
omgaan. De kleinere bedrij
ven hebben vaak de moge
lijkheden niet om dat te
doen".
Onder de vele bureaus die
zich buigen over de organisa
tie in bedrijven en overheids
instellingen, is Interlineair
een buitenbeentje. De vor
mingswerkers aan het werk
in het 'harde wereldje'. „We
vinden dat we terecht onder
de vlag van het vormings
werk vallen. De stichting is
het huis, wij zijn daar een on
derdeel van. Een kostendek
kend onderdeel".
„RIJ je van Breda naar
Tilburg, zit er een luxe
auto voor je en die rijdt 78
kilometer. Jij mag er niet
voorbijwant dan kom je
boven de 80 en dan staat
er een politieauto op het
viaduct en die zegt knip.
Nou dan gaat Jan voor
85, da's een dag werken,
mooi op de bon. Maar 't is
geen rijden man, die 80
kilometer, je valt in slaap.
Iedereen gaat harderja
die actiedaar heb ik
nog niks van gehoord, al
leen van de radio. Ik ge
loof nie dat 't veel word-
t..ennuh..ik doe niet
mee hoor".
Door Paul de Schipper
JAN roert met z'n linkerhand
in de koffie, de rechterhand
reserveert hij voor de ver
snellingspook. De chauffeur
uit Middelharnis rust even uit
bij Kanters, het truckerseta
blissement bij Moerijk. Hij
moppert nog wat door tegen
een collega. „Ja, echt slapen
doe je d'r van, 't kan toch niet
zo, al die luxe wagens zigzag
gen tussen dat vrachtverkeer
door. Een zenuwenboel is
het".
Van de aangekondigde actie -
woensdag allemaal 60 kilo
meter op de Nederlandse we
gen - weten ze niks. Zelfs via
de radio, de 27 mc bakkies, is
er nauwelijks over gespro
ken. Een wilde actie?
„Dat denken we", zegt de
woordvoerster van de Ver-
voersbond FNV in Utrecht.
Ze vervolgt: „Onze steun
heeft het niet. We vinden het
heel onverstandig".
In de visie van de vervoers-
bond gaat het zelfs om een a-
sociale actie. De woordvoer
ster: „Het merendeel van de
chauffeurs zit voor hun veer
tigste in de WAO, ja meer dan
50 procent hoor. Dat komt
omdat ze zestig, zeventig uur
in de week doordraaien. De
internationale chauffeurs ko
men op zaterdagmiddag thuis
en zondagvaond gaan ze weer
weg. Ze hebben een bijzonder
zwaar leven en kennen een
grote druk. Vooral door de fi
les en door de transporton
dernemers, die de ritten
steeds krapper plannen.
Chauffeurs moeten zich
daardoor preciezer aan hun
tijd houden. Als ze nu actie
gaan voeren om harder te rij
den, is dat alleen maar om
hun bazen te plezieren, 't Is
beter om bij de bron te begin
nen, dat wil zeggen de ritten
ruimer plannen, zodat de
chauffeur een wat makkelij
ker leven krijgt".
In artikel 47 van de nieuwe
CAO van het beroepsgoede-
renvervoer is een aantal
voorwaarden opgenomen die
moeten leiden tot een betere
werksituatie in deze branche.
Zo hebben werkgevers zich
verplicht om een bedrijfsge
zondheidsdienst op te richten.
Ook moeten de arbeidstijden
worden teruggebracht tot 40
uur. Dat betekent in veel ge
vallen meer chauffeurs voor
één truck en nieuwe uitge
breide roosters.
Peet Veerman uit Pijnacker
schudt z'n hoofd. Z'n wagen
staat op het parkeerterrein
bij Kanters. Hij trekt een
schijf uit z'n tachograaf en
zegt: „Onder druk van de
baas? Nee, het is meer in m'n
eigen belang. Van m'n baas
moet ik acht uur slapen, da's
makkelijk zat. Het voordeel
van 100 kilometer rijden is
dat je eerder bent en dat
iedereen zo hard rijdt. Het
rijdt rustiger. Je zit alleen
met de controles. Vroeger
werd er ook wel opgelet, dan
kwam er eens een agent
langszij en die vroeg dan: Ben
je aan het opstijgen. Die Por-
sche-jongens zwaaiden soms
met de hand, zo van kalm
aan, nou en dan hield je je
even in. Nu zie je overal ca
mera's. Ze controleren de
luxe auto's, maar ze pikken
ons gelijk mee. Het punt is
dat ze je op heterdaad moeten
betrappen. In Duitsland gaat
dat veel simpeler. Daar pak
ken ze gewoon zo'n kaart uit
de tachograaf en ze lezen het
af, 90 kilometer meneer, da's
dan 20 mark graag".
Bedrijfsleider Koert Damveld
van het Transportbedrijf
Meeuw uit Bergen op Zoom
vertegenwoordigt de stem
van 'de bazen'. „We vinden
dat aan die regel van 80 kilo
meter strikt vastgehouden
moet worden", zegt hij. Zijn
uitleg: „Ga je harder rijden,
dan moet je ook weer rem
men, dan kom je onder de 80
en moet je weer optrekken.
Dat kost allemaal brandstof.
Economisch gezien is harder
rijden pure onzin".
Hij vertelt dat het motor
vermogen van de wagens wel
toegenomen is. „Maar", zegt
Damveld, „dat heb je nodig
bij het wegrijden, of berg
op".
Meeus beschikt over
vrachtwagens die voorzien
zijn van een cruise control.
Damveld: „Dan kun je zelf je
snelheid begrenzen. We heb
ben ook al wagens met een
snelheidsbeveiliging. Daar
mee kun je gewoon niet har
der dan 85, ook al trap je het
pedaal tot op de vloer". Zijn
laatste opmerking: „Als alle
vrachtauto's 80 kilometer rij
den, dan is de verkeersstroom
gelijkmatig en is iedereen
sneller thuis".
Joop Kanters, uitbater van de
Brommer over
BIERVLIET - De gemeente
politie van Terneuzen is op
zoek naar de eigenaar van
een wit-blauwe bromfiets,
merk Suzuki, die in de nacht
van zondag op maandag on
beheerd werd aangetroffen
op het fietspad tussen Bier
vliet en het recreatiepark De
Braakman.
Diefstal
MIDDELBURG- De gemeen
tepolitie van Middelburg
heeft gistermorgen een 16-
rige jongen aangehouden 0«
verdenking van diefstal i
het afgelopen weekeinj.
werd uit een kast van het te.
huis waar de jongen verblijft
een bedrag van 670 gulden
stolen. Al spoedig werd dm
delijk wie daarin de handk
gehad. Na een verhoor opL
politiebureau bekende dejon
gen. Hij had het geld zaterdaj
en zondag met een stel vrien.
den opgemaakt. Na het opm5!
ken van een proces-verba:
werd hij op vrije voeten
steld.
Van onze verslaggever
Volgens woordvoerster Maria Ha
van de actiegroep zijn er momer
30.000 handtekeningen binnengek
Het diamanten paar Van Tatenhove-Herrebout.
- FOTO DE STEM COR J. DE BOS
Van onze correspondent
HOEK - Gisteren herdacht het echtpaar J. van Tatenhove-
Herrebout te Hoek de dag waarop het zestig geleden in hel
huwelijk trad. Beide echtelieden genieten nog een
gezondheid.
De heer Van Tatenhove, die 81
jaar is en geboren en getogen te
Hoek, begon zijn arbeidszaam
leven als landarbeider. Later
ging hij de bouw in. Zijn echt
genote, eveneens geboren te
Hoek, is drie jaar ouder. Zij
Van onze correspondent
IJZENDIJKE - De eerste
avond van de avondvier
daagse in IJzendijke, geor
ganiseerd door wandel
sportvereniging Jeugdbe-
lang, leverde een teleurstel
lend aantal deelnemers op.
156 wandelaars, honderd
minder dan vorig jaar,
schreven in voor de vijf en
tien kilometer, die onder
uitstekende weersomstan
digheden konden worden
afgewerkt.
„Het is onverklaarbaar, maar
het valt wel tegen", aldus An
nie Claeys van Jeugdbelang.
„In voorgaande jaren zat er tel
kens een stijgende lijn in van
dertig of veertig wandelaars".
Vanavond en morgenavond
wordt er weer op 18.30 uur ge
start vanaf café La Porte d'Or.
Donderdagavond begint de 5
kilometer om 18.30 uur, de 10
kilometer om 18.00 uur. Rond
19.30 uur is er een bloemendefi-
lee met medewerking van
showband Jeugdbelang.
had tijdens het huwelijk
zorg voor het gezin.
Het echtpaar heeft een z
en een dochter, verder is era
kleinkind. Van Tatenhove m
bij gunstig weer nog graag a
tochtje maken op de bel
daarbij meestal vergezeld vi
zijn vrouw. Verde is hij
steeds een liefhebber van
partijtje biljart.
Namens het gemeentel*
stuur van Terneuzen tot
gistermorgen wethouder
van Walraven, als waan*
mend burgemeester van
Scheldestad, het echtpaar zi
gelukswensen aanbieden. Vi
der waren er de gebruikelij
gelukstelegrammen van dek
ningin en de commissaris 1
koningin in Zeeland.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Woensdi
18 mei gaat voor de vieri
maal de Sterritten-compef
tie van start. De vorige ei
ties waren een initiatief va
Bram van Lare, maar r
er een bestuur gevormd.
De Sterritten-competitie wol
gehouden tussen 18 mei een
augustus. De wedstrijden wt
den steeds op woensdag gei»
den tussen 18.30 en 20.30 uui
men kan kiezen uit ronden
dertig tot en met 120 kilomet
Er kan steeds afgestemi*
worden in één van de negen!
kalen van de wielertoerist!
clubs in Zeeuwsch-Vlaanl
(ADVERTENTIE)
gelijknamige truck-stop,
schudt z'n hoofd. Hij leeft
tussen de chauffeurs. Voor
hem is het simpel: „Hoe har
der je mag, hoe harder je mot,
maar wat word je er wijzer
van, want het gevaar neemt
toe. Je komt toch vrijdags
avonds liever heel thuis in
plaats van dat er een tele
foontje uit Frankfort komt
aan je vrouw, zo van je man
ligt hier in stukken. We lap
pen hem op, maar hij komt
pas over drie maanden thuis".
Volgens Kanters is het
vooral de verfijnde motor
techniek die de chaufeurs
dwingt de 80 kilometer limiet
te vergeten. Een voorbeeld:
„Neem de Volvo F16. Die
heeft een motor van 475 pk.
Met een lading van 23 ton
loopt die kar net zo hard als
een luxe wagen. Rijd je daar
mee tachtig kilometer, dan
moet je zorgen voor een ide
aal toerental en een goede
trekkracht. Hoe lager het toe
rental hoe gunstiger het gaso-
lieverbruik, maar bij elke
hobbel, viaduct of zijwindje
moet je dan schakelen. Als
chauffeur zit je dan de hele
dag in die pot te roeren. Pro
beer jij maar eens in z'n
vierde versnelling met 60 ki
lometer per uur door Breda te
rijden. Daarmee kun je het
vergelijken. Die 80 kilometer
is gewoon een ongelukkige
snelheid".
99
(Rooseveltlaan 1 a)
van inventaris en bedrijfsuitrusting van de
juwelierszaak
Te koop wordt aangeboden: goud - zilver - meu
bilair - uurwerken - onderdelen - fournituren -
gereedschappen - machinerieën etc. etc. etc
Een unieke veiling waarbij
Veilingmeester A.l. Verhage. De veiling geschiedt
onder toezicht van de weledelgestrenge heer Mr
G. Tj. R. Borgers, notaris te Axel (bezichtiging
van de goederen van 10.00-13.00 uur).
Den Biezen is het gebied ten
oosten van de Rijksweg Aar-
denburg-Eede. Reeds voor en
tijdens het Twaalfjarig be
stand (1609-1621) woonden er
hier doopsgezinden. Ze had
den van de Staten-Generaal
de vrije uitoefening van hun
godsdienst verkregen. In 1608
hadden zij ertoe bijgedragen
dat de Biezenpolder als on
derdeel van de Beoostereede-
polder, die in 1583 onder wa
ter was gezet, werd ingedijkt.
Naar hen werd dan ook de
dijk rond de Biezenpolder
Dopersdijk genoemd. Op die
dijk stond destijds een keet
als onderkomen voor de dijk
werkers. Die werd Arke
Noach genoemd, maar het
bijbelse verhaal over de
zondvloed. Later werd die
keet vervangen door een ar
beidershuisje. Nu staat daar
een modern woonhuis. Het
hoger gelegen land van Den
Biezen kwam bij vloed veel
minder onder water te staan
dan andere geïnundeerde ge
bieden en kon dus gemakke
lijker worden heringedijkt.
Hierdoor kwam er meer gele
genheid om zich daar te vesti
gen.
Toen er na het Twaalfjarig
Bestand in Aardenburg geen
gelegenheid was om naar de
kerk te gaan, werd een ruime
schuur in Den Biezen ge
bruikt voor het houden van
bijeenkomsten. Die werd het
vermaanhuis genoemd. Deze
schuur moet gestaan hebben
aan de Lievestraat op de
boerderij die nu bewoond
wordt door Gerard van den
Dorp. Uit veiligheidsoverwe
gingen was er een brede sloot
rond gelegd en de boerderij
was alleen via een ophaal
brug bereikbaar. Deze sloot in
nu nog gedeeltelijk te zien,
waar nu de toegang tot de
boerderij is, lag toen de op
haalbrug.
De grote toeloop van
doopsgezinden in Den Biezen
kwam pas rond 1629-1630 op
gang. In die tijd waren hun
activiteiten in verschillende
plaatsten ten noordwesten
van Gent toegenomen. Dat
was voor aarts-hertogin Isa
bella, landvoogdes van de
Zuidelijke Nederlanden, aan
leiding om op 23 juni 1629 aan
de Raad van Vlaanderen te
Gent inlichtingen te vragen
over preken en vergaderin
gen die volgens geruchten ge
houden werden in Zomergem
en Lovendegem.
Gezien de grotere waak
zaamheid van overheidswege
namen meerdere doopsgezin
den uit die dorpen het besluit
om met hebben en houden te
vertrekken, beducht als zij
waren voor verbanning en
verbeurdverklaring van hun
goederen. Ze verkochten hun
eigendommen en verlieten
hun dorpen om vrij te zijn in
uitoefening van hun gods
dienst. Voor het grootste deel
waren ze bemiddeld. Anderen
die het minder breed hadden,
werden door de anderen ge
holpen aan kleding, levens
middelden en andere beno
digdheden, die gezamenlijk
jut eigen middelen werden
bekostigd. Het waren veelal
ook invloedrijke en aanzien-
d]ke personen in de plaatsen
waar ze vandaan kwamen.
Aanvankelijk viel het vertrek
van doopsgezinden uit de di-
erse plaatsen naar Den Bie-
en met op, omdat ze één voor
r?n uitweken. Men wist ook
juet dat ze een bepaalde
Plaats uitgekozen hadden om
v.P en en vergaderingen
v=„ uden' omdat de plaats
nun samenkomsten al-
oen aan ingewijden bekend
rtio ,Ze durfden hun gods
dienstuitoefening in Den Bie-
to k noF Hk* vrij en openlijk
«houden. Pas omstreeks 1625
g0™en ze het meer in het
openbaar te doen.
aal, ket onderzoek van de
var,°'tnat~fiscaal van de Raad
van Vlaanderen kwam nog
h!?' meer aan het licht. De
k& P? S'eidinge ver-
of 4 hij vandaar vier
vbP sgezinnen had doen
Prtrekken. De pastoor van
De