Aanklager verstrikt in eigen netten Thrillers voor in de vakantie Biografie Ananta Toer over een Indonesische nationalist - THRILLERS VAN SCOTT TUROW, TOM CLANCY EN VELE ANDEREN Gouden tijd voor politieke prent in YS Werk van Antoon CoolerJ verdient herwaardering Brandnetei blaren in j DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 14 ME11988 Terrorisme Spionage Chinezen VAN LUDLUM TOT RENDELL Bankroof )ESTEM GIDS! ZAT Trieste ode Geluk Verfilmd VERSCHENEN y \uske en Wiske: „De j G2 Door Wim Koek Een thriller, uitgebracht door een literaire uitgeverij die de schrijver een voorschot bood van 200.000 dollar, waar van de filmrechten werden gekocht voor 1 miljoen dollar en de pocketrechten voor drie miljoen, dit alles nog voor het boek verschenen was, zo'n thriller moet wel een heel bijzonder boek zijn. Dat is 'De Aanklager' van Scott Tu- row ook. Rusty Sabich, de hoofdpersoon, is openbaar aanklager. Op een dag krijgt hij de moord te be handelen op Carolyn Polhe- mus, een collega van hem. Het kost de lezer even moeite aan sluiting te vinden bij de karak ters en binnen te dringen in de wereld van de Amerikaanse justitie, maar als hij er een maal inzit laat het verhaal hem niet meer los. De opbouw is ingenieus. Gaandeweg leert de lezer de Amerikaanse rechtsgang ken nen, zonder een moment het gevoel te krijgen dat hij zit te studeren of dat hem door Tu- row de les gelezen wordt. Elk stukje informatie heeft een functie in de plot. Wat gebeurt er? Rusty Sabich raakt ver strikt in zijn eigen justitieel apparaat. De politiek spreekt ook een duchtig woordje mee, want in Amerika worden rech ters en openbare aanklagers gekozen. Sabich wordt zelf steeds sterker verdacht van de moord op Polhemus, met wie hij kort voor haar dood een kortstondige verhouding had. Turow heeft zijn sinistere ge geven, hoe een jurist (bijna) ten onder kan gaan aan de wet zelf, knap uitgesmeerd over bijna 400 pagina's, de spanning er constant inhoudend. Tom Clancy, de man van 'De Jacht op de Red October' en 'Operatie Rode Storm', heeft alweer een flinke pil afgele verd. Clancy is een man die al les af schijnt te weten van wa pens en electronica. In 'Red Oc tober' was het etaleren van die kennis functioneel, maakte het deel uit van het verhaal en hielp het de spanning opvoe ren. In 'Rode Storm' gold dat, vooral voor de actie-passages, ook nog sterk, maar in zijn nieuwste boek 'Ongelijke Strijd' moet hij het meer van mensen hebben dan van wa pens en systemen. De plot is ta melijk dun voor zo'n dik boek (378 pagina's). Een Ameri kaanse ex-marinier verhindert in een reflex een aanslag in Londen, raakt daarbij gewond en ziet, als hij in het ziekenhuis bijkomt de koningin van Enge land naast z'n bed zitten. Clancy houdt van aanpak ken. De beoogde slachtoffers van de IRA-terroristen zijn niemand minder dan de prins en prinses van Wales en hun baby. Buckingham Palace loopt over van dankbaarheid en aan het ziekenhuisbed van ex-marinier Jack Ryan ont spinnen zich malle dialogen, tussen Ryan en de prins van Wales vooral, wie duidelijk een hart onder de riem moet wor den gestoken. Na z'n genezing vertrekt Ryan met vrouw en kind weer naar de USA. Maar de arm van de IRA is lang en Ryan krijgt steeds meer aanwijzingen dat hij en zijn gezin ook in Amerika ge vaar lopen. De climax ontrolt zich in en rond het huis van de familie Ryan, waar de prins en de prinses van Wales op bezoek zijn Er volgt een langdurig, zich van de ene lokatie naar de andere verplaatsend gevecht waarin zowel Ryan als zijn zwarte vriend en de prins van Wales behoorlijk hun mannetje staan. Door bij de keuze van zijn personages zo hoog te grij pen heeft Clancy zijn verhaal niet geloofwaardiger gemaakt. De acties zijn weer goed be schreven. We komen weer alles te weten over niet te tellen aantallen handvuurwapens, maar over Ryan en de anderen leren we niet echt veel. De mensen blijven van bordkar ton. Gerald Seymour. Een heel goed verhaal is 'Alarmfase Rood' van David Aaron. Het draait om een ge stolen kernwapen dat door de dieven wordt ingezet om de Verenigde Staten te chanteren. Politieke omstandigheden ver hinderen dat het normale, Amerikaanse staatsapparaat in werking wordt gesteld om het wapen en de dieven tijdig op te sporen. Daarom neemt de regering haar toevlucht tot de gepensioneerde Terry Culver, contra-spionage-expert. Het aardige van het boek is dat de schrijver ervan een des kundige is op het gebied van veiligheid én kernwapens. Aaron was lang verbonden aan de staf van het Witte Huis en aan de Nationale Veiligheids raad. Hij was geruime tijd lid van een Senaatscommissie voor het inlichtingenwerk en hij - FOTO BOEKERIJ was betrokken bij de SALT-1 conferenties. Met die kennis gewapend heeft hij zijn spannende ver haal - vooral opsporing en ach tervolging - een geloofwaar dige basis en achtergrond we ten te geven terwijl de hande ling zelf zich afspeelt op een voor de lezer overzichtelijke schaal. Het is wel wat griezelig te 'ervaren' hoe kwetsbaar ook de zorgvuldigst opgezette be veiligingen kunnen zijn door de zwakste schakel daarin: de mens. Kort na elkaar verschenen de vertalingen van twee spionage verhalen van Michael Hart land. Het beste van de twee is 'De vijfde man'. Het thema is bekend: de Britse geheime dienst is vele jaren lang op hoog niveau geïnfiltreerd ge weest door de KGB. Philby, Burgess, MacLean en Blunt zijn beruchte namen. Volgens velen moet er nog een vijfde man zijn of geweest zijn. Rond die vijfde man is Hartlands ro man opgebouwd. Het is een plezierig lezende 'klassiek'-Britse spionage-af- faire die wortelt in de jaren '30. Het boek heeft een mooi gete kende couleur locale. 'Zeven stappen naar het Ver raad' is minder van kwaliteit.. Dochter van Britse ambassa deur wordt onvoerd waarna de diplomaat gedwongen wordt de tegenpartij te tippen. Hartland haalt van alles overhoop om zijn verhaal achtergrond te ge ven: Joods verzet in de tweede wereldoorlog, Vietnam, Polen en Solidariteit, de PLO en Is rael. De ontknoping valt al 20 pagina's voor het einde. In zijn vijfde thriller 'Koud vuur' volgt Gerald Seymour de bekende methode van de ver schillende vertrekpunten, waarvan de lijnen elkaar gelei delijk naderen om in een cli max bij elkaar te komen. Waar het allemaal op gaat uitdraaien wordt in 'Koud vuur', naar mijn idee, wel wat erg vroeg duidelijk. Toch is het een, tot het eind toe, spannend verhaal en dat is voornamelijk te dan ken aan Seymours vertelkunst. Ik heb het overigens over de tweede helft van het boek. De eerste helft, over de voorberei ding van de operatie - het op halen van een belangrijke Rus sische geleerde in de DDR- is ronduit langdradig. Pas op pa gina 162 komt de boel in bewe ging, maar dan gaat het ook steeds lekkerder lopen. 'De Chinese Gorki Park' noemt de uitgever Robert Nathans 'De Witte Tijger'. Niet helemaal ten onrechte wellicht. Ik ben in Rusland noch in China geweest dus kan ik er niet echt over oordelen. Feit is dat het ver haal van Nathan speelt in de doolhof van de moderne Chi nese politiek. Zoals in Gorki Park de hoofdpersoon de voet angels en klemmen van de Russische politiek en veilig heidsdiensten moet ontwijken, zo ook moet Lu Hong voortdu rend over de schouder kijken wanneer hij op zoek gaat naar de moordenaars van zijn be schermheer, een van de laat- sten der Witte Tijgers, vetera nen van de revolutie. En net zo als in Gorki Park kan de hoofdpersoon niet zomaar iedereen vertrouwen die het zelfde uniform draagt en de zelfde heer dient. Zelfs achter de bureaus van de bazen kan het gevaar schuilen. In zo'n wereld, door mijnenvelden van corruptie en machtsstrijd, ploetert Lu Hong naar zijn einddoel: de ontmaskering van de moordenaar. 'De Witte Tijger' is een span nend boek dat de indruk wekt dat de schrijver zijn huiswerk goed heeft gedaan. Het decor waarin het verhaal zich af speelt, de directe omgeving van het machtscentrum van het huidige China, biedt soms ver rassende inkijkjes. China van daag. Scott Turow: 'De aanklager'. Uitg. Luitingh, prijs 32^0 Tom Clancy: 'Ongelijke strijd'. Uitg. A.W. Bruna, prijs 32,50 David Aaron: 'Alarmfase rood'. Uitg. De Boekerij, prijs f 27,50 Michael Hartland: 'De vijfde man'. Uitg. Van Holkema Warendorf, prijs 24,90 Michael Hartland: 'Zeven stappen naar het verraad'. Uitg. Van Hol kema Warendorf, prijs f 24,90 Gerald Seymour: 'Koud vuur*. Uitg. De Boekerij, prijs 19,90 Robert Nathan: 'De witte tijger*. Uitg. Van Holkema Warendorf, prijs f34,90 Door Wim Koek Jack Higgins blijft aardige ontspanningslectuur afleveren, maar het niveau van zijn bestseller 'De adelaar is geland' haalt hij niet meer. In de 'Nacht van de Vos' lijkt hij een poging te hebben gedaan 'De Adelaar' te evenaren door dat verhaal als het ware opnieuw te schrijven. Het speelt eveneens in de oor log. De lokatie is nu niet Enge land, maar het door de Duitsers bezette Engelse Kanaaleiland Jersey. De te ontvoeren hoge ome is niet Churchill (Adelaar), maar maarschalk Rommel en zoals Churchill in de Adelaar niet Churchill, maar een zorg vuldig gemanipuleerde dubbel ganger blijkt te zijn, zo is de Rommel uit 'De Nacht van de Vos' ook een imitator. In dit ge val echter weet de lezer dat van meet af aan. Hiermee houdt de parallel met 'De Adelaar' ove rigens wel op. Met de beschrij ving van de oorlogssfeer weet Higgins wel raad. Ook zijn per sonages zijn soms aardig aan geduid. De Nacht van de Vos is onderhoudend en soms span nend. Beter echter is Higgins' 'Pas poort voor de dood' dat onlans is herdrukt. Het is een betrek kelijk korte roman over de laatste dagen van een Ierse ter rorist in Engeland die door iedereen, zijn voormalige kor nuiten inbegrepen, op de hielen wordt gezeten. Sommige van de lokatis zijn zonder meer origi neel. Een goed verhaal Robert Ludlum is zo'n schrijver van wie je alles leest en het nog spannend vindt ook, óf je neemt niet moeite z'n boe ken ter hand te nemen. Een tussenstandpunt hoor je nooit verkondigen. 'De Icarus Intri ge' is weer zo'n dik boek van meer dan zeshonderdvijftig pa gina's. Het verhaal lijkt te zijn geïnspireerd door de gijzeling van de Amerikaanse ambas sade in Teheran. Een jong Amerikaans politicus speelt de hoofdrol in de reddingsactie, maar zoals dat bij Ludlum gaat: dat is pas het begin van het verhaal. In de vijfsterren-reeks -van Het Spectrum is door de sa menstellers 'Een vreemd geval van IJdelheid' van Ruth Ren- dell opgenomen. Al na enkele pagina's sloeg ik lichtelijk ver baasd de pagina op waar ISBN-nummer en copyrights worden vermeld en jawel: het bleek een oudje te zijn: 1966, een van de eerste boeken van Rendell, die zich sindsdien ge leidelijk naar thrillertop ont wikkelde. Haar talent verraadt zich al in 'Een vreemd geval van ijdelheid', maar met de ge loofwaardigheid van sommige personages en een deel van het verhaal is het ook vreemd ge steld. Heel mooi is Ruth Rendells 'Hartestenen', opgenomen in een nieuwe Bruna-reeks korte romans in allerlei genres. 'Har testenen' is een voor Rendell typische psychothriller met een lichte horror-ondertoon en een verrassende ontknoping. Ook in de vijf sterren-reeks verscheen 'De man uit Nice' van Robert Daley, een vrij dik- kel pil die ik met plezier heb gelezen. Hoofdpersoon is de Franse politieman Bellarmine die achter de daders van een spectaculaire, gecompliceerde bankroof aangaat. Het toeval moet hem daarbij af en toe wel een handje helpen, maar al met al is het een boeiend opspo- ringsverhaal, waarin de schrij ver de spanning tot het laatst toe erin weet te houden. Sinds enige tijd beweegt de uitgeverij BZZTöH zich ook op het misdaadpad. Van de drie laatst verschenen uitgaven is Harry Kemelmans 'Die vrijdag sliep de rabbi lang' een oudje. Aardig is 'Tropische hitte' van John Lutz, geschreven in de traditie van de Amerikaanse private eye. 'Slapende honden' van Dick Lochte is een wat bloederig verhaal met een boeiende intrige. Bijzonder is dat het beurtelings wordt ver teld door de detective en door een klein meisje dat de private eye in de arm heeft genomen om haar vermiste hond op te sporen. Robert Ludlum. - FOTO LUITINGH Herdrukt is onlangs Gerald Seymours 'De jager en zijn prooi', sinds de verfilming voor de televisie beter bekend als 'Harry's Game'. Een spannend én triest verhaal over een un der cover-agent die op IRA- terroristen jaagt. 'Amerika's nieuwste thril lerfenomeen' adverteert de uit gever op het omslag van 'Mit chell'. Het blijkt echter een ouder boek te zijn (1974) van Elmore Leonard, waarvan hier ook 'La Brava' verscheen. Mit chell is een man van aanzien die door een leuke vriendin, op wie hij verliefd wordt, in een chantageval is gelokt. Mitchell besluit terug te vechten en hij blijkt een harde te zijn. Tame lijk spannend. Tot slot het 'Crime Jaarboek 87/88 van het nog vrij jonge Genootschap van Nederlandse Misdaadauteurs. Het jaar boekje bevat korte verhalen van Theo Capel, Rinus Ferdi- nandusse, Jef Geeraarts, Ger- ben Hellinga, Martin Koomen, Jacques Post en Tomas Ross. De verhalen van Geraarts en Ross vind ik de beste. Jack Higgins: 'De Nacht van de Vos'. Uitg. Van Holkema Waren dorf, prijs 27,50 Jack Higgins: 'Paspoort voor de dood'. Uitg. Holkema Waren dorf, prijs 19,90 Robert Ludlum: 'De Icarus Intri ge'. Uitg. Luitingh, prijs 34,90 Ruth Rendell: 'Een vreemd geval van ijdelheid'. Uitg. Het Spectrum, prijs 24,90 Ruth Rendell: 'Hartestenen'. Uitg. A.W. Bruna, prijs 19,90 Robert Daley: 'De man uit Nice*. Uitg. Het Spectrum, prijs 32,50 Karry Kemelman: 'Die vrijdag sliep de rabbi lang', uitg. BZZTöH, prijs 19,90 Dick Lochte: 'Slapende honden'. Uitg. BZZTöH, prijs 29,50 John Lutz: Tropische hitte'. Uitg. BZZTöH, prijs 24,50 Gerald Seymour: 'De jager en zijn prooi'. Uitg. De Boekerij, prijs ƒ19,90 Elmore Leonard: 'Mitchell'. Uitg. Van Holkema Warendorf, prijs ƒ24,90 Theo Capel: 'Crime jaarboek 87/ 88'. Uitg. Van Holkema Waren dorf Door Mathieu Kothuis DE JOURNALIST Raden Mas Tirto Adhisoerjo speelde aan het begin van deze eeuw een belangrijke rol in de nationalistische beweging in Indonesië. In een biografie over deze na tionalistische pionier gaat de Indonesische schrijver-dissi dent Pramoedya Ananta Toer nader in op die rol van Tirto Adhisoerjo die tot nu toe ken nelijk schromelijk is veront- achtzaamd. Overigens is 'De Pionier' (de Nederlandse uit gave is van Manus Amici/NO- VIB) in Indonesië zelf verbo den. Volgens Indonesië-kenner prof. Wertheim zou 'De Pio nier' in de visie van het Suhar- to-bewind uitgaan van het be ginsel 'klassenstrijd', gebaseerd zijn op het sociaal realisme en daardoor elementen bevatten die de 'openbare orde zouden kunnen verstoren'. Met 'De Pionier' ontpopt Pramoedya Ananta Toer zich voor het eerst als historicus. De hoofdfiguur uit zijn historische romanserie ('Aarde der men sen', 'Kind van alle volken' en 'Voetsporen'), Minke, is geïn spireerd op deze pionier 'van het Indonesisch ontwaken'. Over de jeugd van Tirto Ad hisoerjo is erg weinig bekend. In 'De Pionier' kan met kennis maken met de dramatische le vensgeschiedenis van Tirto Adhisoerjo en van zijn opkomst en val als politiek leider. Pra moedya Ananta Toer heeft Pramoedya Ananta Toer. - FOTO ARCHIEF DE STEM nogal wat tegenslagen gehad bij de samenstelling van de biografie van Tirto Adhisoerjo. In oktober '65 werd Pramoedya met geweld zijn huis in Jakarta uitgesleept en bij die gelegen heid ging belangrijk materiaal voor zijn biografie verloren. Desondanks geeft 'De Pio nier' een vrij compleet beeld over de vele activiteiten van Tirto Adhisoerjo op journalis tiek, politiek en organisato risch gebied. Ook wordt zijn rol bij het bevorderen van de vrouwenemancipatie in Indo nesië belicht. Merkwaardig is dan ook, zo zegt Wertheim, dan Tirto zowel in de koloniale als in de nationale Indonesische geschiedenis in feite een 'non- person' is geworden. Tirto Adhisoerjo (1880-1918) was veel méér dan alleen de oprichter van de eerste in landse pers. Hij was ook de ini tiator van de eerste moderne Indonesische organisatie, de Sarikat Priyayi (Priyayi de lagere adelstand,red.) en van de Sarikat Dagang Islamijah (de Islamitische Handelsvere niging) waaruit de Sarakat Is lam is ontstaan. De Sarakat Is lam stelde zich ten doel 'het ni veau van het volk te verhogen' om zo vooruitgang tot stand te brengen en 'het land werkelijk groot te maken'. Door Tirto werd de pers in Indonesië voor het eerst ge bruikt als instrument voor de verdediging van de rechten van de kleine man. Onstuitbaar bokste hij in zijn kranten en weekbladen op tegen de ijzeren vuist van het kolonialisme dat juist in die periode, aan het be gin van deze eeuw, het hoogte punt van zijn macht had be reikt. Met zijn scherpe pen klaagde hij de koloniale machthebbers, de regenten en bestuursambtenaren aan als die de kleine man weer eens onrechtvaardig behandelden. En meer dan eens in zijn korte leven werd Tirto om die jour- nalistische terechtwijzigingen verbannen. Deze voorvechter van het nationale bewustzijn en van de emancipatie van de vrouw zou tenslotte toch grotendeels wor den vergeten en verguisd. De geschiedenis, zo zegt Pramoe dya Ananta Toer, heeft Tirto Adhisoerjo nog geen recht ge daan. PA Toer: 'De Pionier*. Uitg Manua AmicI/NO VIB, prijs f 29,50 WASHINGTON - President Reagan is een man met een smal hoofd, een hoge, ronde bovenlip, een ver boven zijn zijn voorhoofd uittorende kuif, een grote hoeveelheid halsrimpels die in de iets te wijde boorden van zijn overhemd verdwijnen en een over-verbaasde ge zichtsuitdrukking van iemand die van de meeste dingen die zich aan hem voordoen nog nooit heeft gehoord. Dat is tenminste het beeld dat miljoenen Amerikanen van hun president hebben gekregen na een nauwkeurige bestude ring van de vele honderden po litieke tekeningen die ze jaar lijks onder ogen krijgen. De oude school van politieke tekenaars in de VS wordt zon der twijfel aangevoerd door Herbert Block die onder het pseudoniem Herblock al sinds 1946 in de Washington Post pu bliceert. Herblocks tekeningen zijn duidelijk, zonder franje en hebben een iet of wat kinder lijk karakter. De pointes zijn vrijwel altijd genadeloos. Her block is, op z'n oude dag, een van de scherpste critici van Ro nald Reagan die er in de VS rondlopen. Zijn tekeningen over Reagans eerste ambtspe riode vullen een heel boek. Dat geldt overigens ook voor zijn tekeningen over de Nixon-pe- riode. De nieuwe gereratie teke naars wordt aangevoerd door Pat Oliphant, een Australiër die zich in 1964 in de VS ves tigde en die drie jaar later al een Pulitzer Prijs voor zijn werk in de wacht sleepte. Oli phant is wellicht de meest ge vreesde en meest bewonderde politieke tekenaar van dit ogenblik. Zijn tekeningen zijn veel fraaier en meer gedetail leerd dan die van Herblock. Hij gebruikt meer licht en scha duw, meer arceringen en zijn stijl is hoogst verfijnd. Door Gerard van Herpen Mijn bewondering voor het werk van de Brabantse schrijver Antoon Coolen da teert uit mijn jonge jaren. Veel van zijn werk heeft mijn vader mij op winteravonden in de oorlog voorgelezen en het is sedertdien voor altijd in mijn herinnering gebleven. Het werk van Antoon Coolen is mij alleen al vanwege die huiselijke presentatie heel dierbaar. Niettemin heb ik het werk van Coolen na zijn plotselinge dood in 1961 nooit meer herle zen. Op één boekje na. In een Oostenrijkse boekwinkel vond ik, in een Duitse verta ling, zijn eerste serieuze no velle, 'Jantje de Schoenlapper en zijn Weens kiendje'. Ik las het opnieuw, dichter bij We nen dan bij Waalre, en ik was opnieuw geroerd door Cool- ens mededogend, teder en warm vertellerschap. Hoewel ik mijzelf de ge strenge boodschap meegeef 'Peelwerkers' nu heel objec tief te lezen, bespeur ik al bij de eerste regel dat ik die op gelegde afstandelijkheid ge woon weer uit het oog verlies. Dan vloeien oude indrukken onmiddellijk over in mijn po gingen om het boek opnieuw en nuchter te taxeren. Ik heb na veertig jaar zijn trieste ode aan de Peel, 'Peelwerkers', opnieuw gelezen en onderga wederom een ouderwetse be koring en ontroering. Ik weet ook dat de andere romans van Antoon Coolen door de literaire critici veel hoger zijn aangeslagen, maar voor mij is dit boek een pasto rale, een epos over leven en werken van de Peelbewoners. Ik vind 'Het Donkere Licht' in structuur en vertelling een veel meer complete roman en ver boven 'Kinderen van ons Volk' en 'Het Dorp aan de Ri vier' kies ik de Peelthriller 'De Goede Moordenaar', maar geen van die boeken brengt zo aangrijpend het barre leven van de Peelbewoner in beeld als het verhaal over Vuii Leenke, over Sandere Mie, over de Ceelemannekes, over Jan Klot, over Toon Wuiten, over Piet Klep die op een och tend in de wiek wordt gevon den en over Dina, de vrouw van Manders, die wordt opge sloten omdat zij op gezette tijden alles aan gruzelemen ten slaat. De een sterft in dronken schap en eenzaamheid, de an der wordt gek, de een maakt wiegen bij de vleet en het worden allemaal doodkistjes. De tragiek in 'Peelwerkers' is zeker troosteloos, maar An toon Coolens vertellerskunst is Brabants van aard en met dat vermogen laat de vertel ler soms een spoortje licht en humor toe. Toon Wuiten keert terug bij Vuil Leenke en ook de man van Sandere Mie staat op een dag ineens met zijn zwijgzame gestalte in de deuropening. Ook Cool ens mededogen kent grenzen. Voor de overige mensen uit de Peel is het geluk in dit aangrijpende boek niet zo toeschietelijk. Over Jan Klot vindt de lezer in dit Peelboek heel korte, bijna zakelijke, notities, die er melding van maken hoe vaak de kinderen langs de huizen trekken om strooiselpapier en zilverpa pier op te halen voor het zo veelste kind van Jan Klot, dat het daglicht niet heeft mogen zien. Er lijkt buiten de vertel ler niemand in de buurt te zijn die oog heeft voor de hul peloosheid van de arme. Zoals bij zijn leerme^j, Streuvels fungeert de oir gende wereld als een verstikkende werkeüjy3 Mensen lopen er verloren rond en voor sommigen is t zuigende verleidelijkheid y het veen zo groot dat zij eti dood in vinden. Hij beschriihi de armzaligheid van fc streek in een taal die jk toevoegt of achterwege 1 Zijn taal wil niet vergoejjl ken, wel verzachten. Zijn vél haal is geschreven in e vloeiend en bekoorlijk Zui nederlands. Anders dan I zijn voorganger H.H.J. is hij op de eerste plaats vei| teller. Zijn boeken klaj niemand aan. Maas beschi een brok werkelijkheid, Antoon Coolen is die werlit lijkheid ondergeschikt 8fj maakt aan de vertelling. Herman Hofhuizen schreef J 19 januari 1957 in het dagblajl 'De Tijd' dat Coolen de vet] schijnselen signaleert en da] hij de conclusies aan de li overlaat. „Men krijgt Anta. Coolen niet tot een principijj uitspraak als men hem 5 vraag voorlegt of en in it verre 'de ontwikkeling' 1 bijgedragen tot het werk lijke geluk van de BrabantsJ mensen die hij lief heeft. 1 prijst de vooruitgang spreekt over het relatieven het menselijke geluk". Antoon Coolen is in 1 Wylre (L) geboren. MetzijJ Brabantse ouders verhui hij al spoedig naar Deurne il die gemeente was de stretil historicus H.N. Ouwerïj zijn buurman. Bij hem hei hij de grote Vlaamse schrj vers Conscience, de ders Snieders en Streuvels kl ren kennen en met OuwerliiJ als gids heeft de jonge Coc de Peel verkend. In 1924 debuteerde CooiJ met 'Jantje den schoen] per', dat eerst in het tij] schrift 'Roeping' is opgen men. In 1928 vestigde hij i naam als groot vertellen zijn roman 'Kinderen vanil volk', dat ook vele malen a toneelstuk is opgevoerd, j 1931 verwierf hij de Van 4 Hoogtprijs voor zijn rom 'Het Donkere Licht'. Zijn roman 'Het dorp aan] rivier' werd in 1961 door F Rademakers met succes filmd. In 1960 ontving Anta Coolen in Hamburg de Jffi >van den Vondelprijs, boeken waren zeer popul in Tsjechoslowakije, Scar navië en in de Duitssp] kende landen. Dat succes k zorgde hem bijna autc tisch de reputatie een 1 matkunstenaar te zijn. Op 9 november 1961 ova leed Coolen in zijn huisl Waalre aan een hartaan] Hij werd 64 jaar oud. 1 weken tevoren was hij Waardenburg uit een gevallen. In 1960 ontmoette] hem op een Boekemw avond in Alkmaar. Ik I mijn artikel bewaard en] bespeur dat ik ook toen 0 de indruk kwam van de ci frontatie met de schrijven] mijn jeugd. Een jaar la| werd heel Nederland schrikt door het bericht' zijn dood. In de afstand die de tijd] gunt, verdient het liter» werk van Antoon Coolen fj herwaardering die niet op de eerste plaats dientuil gaan van de Brabantse f aardheid van zijn ki» Niettemin, een Brabants# teller is hij zeker wel. Antoon Coolen (1897-1961). - FOTOARCHIEF!*1 Jacob Boas: 'Boulevard des Misères'. Uitg. Nijgh Van Ditmar, prijs 34,50. Ja cob Boas werd geboren in het kamp Westerbork, emi greerde naar de VS en is nu verbonden aan The Holocaust Library and Research Centre in San Francisco. Hij vertelt het verhaal van Etty Hille- sum, Philip Mechanicus, Willy Rosen, Friedrich Wein- reb en commandant Gemme- ker en maakt zo de verschrik kingen van Westerbork tast baar. Julia Voznesenskaja e.a.: 'Het wordt niets deze brief. Uitg. A.W. na, prijs 19,90. BloemW van brieven die werden! schreven door vrouw politieke gevangenen in land. Wilbur Smith: klauw van de valk'. De Boekerij, prijs i" Twee verhalen van de seller-auteur over de Ballantyne in één band. Stephen Dalton: 'He1' vende bos'. Uitg. Zornf Keuning, prijs 29,90. boek van Engelse fotogrf" 'f*"A Waar de wind zacht waar de haan vroeg waar de morgen stoi waar het licht je vor waar het water bral zei het bruggetje: kr .en toen de brug bi viel ze in de boot en toen de boot brak viel ze in de sloot en toen de sloot brak- viel ze op het ijs en toen het ijs brak in het paradijs en toen het paradijs viel ze als een ei en toen het ei brak was ze vrij Uit 'lang zul je leven' van Ienne Biei De tekeningen zijn van Mance Post. De brandnetels schieten de grond uit. kere soep van kunt maken. Pluk alle toppen, die zijn mals en lekker. Verf aan te trekken! Voor 4 personen he; brandnetels, 5 aardappelen, 1 ui, 1 klc 2 kippenbouillonblokjes, 1 theelepel 1 koffiemelk. Was de brandnetels met handschoe om je handen. Haal de harde steeltjes in een pan, giet er zoveel water op dat ze aan de kook. Afzetten als het watt prikken nu niet meer. Laat het vergiet Snij ze op een plank fijn en laat ze sta» en snij ze in blokjes. Schil de ui en s grote pan de boter lichtbruin worder Bak de ui hierin tot die glazig ziet. Doe de brandnetels, aardappelen, w de kerrie erbij en zet het vuur hoog. I aan de kook komen. Zet daarna het v 1 kwartiertje pruttelen met het deksel o Eet smakelijk! vin7™!* S,Dom MnHETHOOFO VERTREKT OE Iff rib mihrm vru de hrvehstrd hóen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 30