UITBLAZEN!
Vakbeweging sluit rijen uit angst voor Europa 1992
Deskundigen: Regering-Rocard geen lang leven beschoren
Het blijft 'aanmodderen' met Deetman
CFO VERDI
even
Hemelvaart-
vakantie
CONGRES EUROPEES VERBOND LEGT ACCENT OP IMMATERIËLE ZAKEN
DE STEM COM f
Goede fee en bo
Snel keuze maki
DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 14 ME11988
DE STEM
Rdrtlr roj ofic»c
ppftTEM BINNENLAN
Utrecht (ANP) - De pa
tiëntvriendelijke bijsluiter
bi geneesmiddelen is sinds
februari verplicht. Maar in
de praktijk blijkt daar nog
wtinig van: de leveranciers
hebben hun bijsluiters nog
laig niet allemaal aange-
ptst, de apotheker maakt
zth er niet druk over en de
pitiënt evenmin.
Kritiek Denen
op Nederlandse
drugs-politie
UNIT-WONING
DE)
ami
stril
de.
WIM KOCK
T5
U"ET wordt morgen
I I een fantastisch
mooie dag, zei de te
levisie-weerman woens
dagavond na het acht-uur-
journaal, z'n vinger de
woonkamer inpriemend
en ik dacht: man doe niet
zo mal. Wat is er nou fan
tastisch aan een zonnige, zo
merse dag in mei? Zulke dagen
komen toch wel vaker voor?
Een 'mooie dag', voor mijn part
een 'heel mooie dag', is toch
wel voldoende lof voor het weer
van Hemelvaartsdag? Af en toe
valt mij de inflatie van bijvoeg
lijke naamwoorden extra op,
voornamelijk als ik die in de
krant opmerk of presentatoren
van in beginsel serieuze pro
gramma's er mij mee om de
oren slaan.
'Uniek' is ook zo'n door in
flatie gehavend woord. Unieke
doelpunten bijvoorbeeld, er
zijn zondagen waarop ze niet te
tellen zijn. Met uniek wordt
doorgaans niet iets bedoeld dat
enig is, maar iets dat mooier is
dan mooi, beter dan goed of
lekkerder dan lekker. 'Uniek'
duidt op iets zeldzaams terwijl
het een heel alledaags begrip is.
U en ik zijn uniek. Elke mens,
elke vingerafdruk zelfs, elke
plant, elk dier is uniek. Maar
elk mooi doelpunt?
Met gigantisch, ook al zo'n
woord, is weer heel iets anders
aan de hand. Gigantisch komt
veel voor in kromspraakver-
band. Ik ken mensen, ik zal
geen namen noemen, met meer
dan een middelbare schoolop
leiding, die bij navraag de bete
kenis van het woord niet bleken
te kennen, die niet wisten dat
gigant een ander woord voor
reus is. Maar ze hadden wel gi
gantisch lekker gegeten. Ik
mocht aannemen dat ze heel
lekker gegeten hadden, want
met de tong spreken ook de
ogen en de gelaatsuitdrukking
mee. Dan liever fantastisch lek
ker, want wanneer het water je
in de mond loopt bij de herin
nering aan het maal, is ook je
fantasie aan het werk. Maar als
je een hamburger van MacDo-
nalds fantastisch lekker hebt
gevonden, wat zeg je dan over
wat Cas Spijkers in Oisterwijk
je op een goede dag voorscho
telt?
Gigantisch groot kan heel
goed, al vind ik persoonlijk dat
iets dan wel erg groot moet
zijn. Is een Boeing 747 nog een
gigant, nu we er al twintig jaar
aan gewend zijn en er ook an
dere grote, zelfs nog grotere,
vliegtuigen zijn? Bij gigantisch
mooi kan ik me nog minder
voorstellen. Dat interpreteer ik
gevoelsmatig zo'n beetje als
'verschrikkelijk mooi' of 'vrese
lijk mooi'. Daar is ook iets mee
mis. Niet dat er niets bestaat
dat tegelijk verschrikkelijk en
mooi kan zijn. Bijvoorbeeld een
beeld dat ik me herinner uit de
oorlog: een duistere horizon vol
veelkleurige luchtspoormunitie
en oranje uitbarstingen van in
de lucht ontploffende V-l's.
Dat was tegelijk verschrikkelijk
en mooi. Maar zoiets bedoelt
men doorgaans niet. Wie vindt
nu echt dat een vrouw, een
bloem of schilderij verschrikke-
lijk mooi kan zijn? Nou ja, een
schilderij als Picasso's 'Guerni-
ca' misschien, of die anatomi- S
sche lessen van Rembrandt.
iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliËf
Iets dat gigantisch is kan
ook tegelijk mooi zijn, maar al
leen als je van de nodige af
stand ernaar kunt kijken. De
piramiden van Gizeh bijvoor
beeld, zijn het mooist als je ze
van een afstand ziet, liefst van
uit het oosten, als ze tegen de in
de woestijn zinkende zon afge
tekend staan. Vond ik die aan
blik gigantische mooi? Impone
rend zeker. Ontroerend ook.
Een beetje romantisch zelfs en
dankzij de zonsondergang zeer
schilderachtig. Gigantisch zou
het laatste woord zijn waarop
ik was gekomen als ik mijn re
actie ter plekke had moeten be
schrijven.
Hemelvaartsdag 1988 was
alleen al een mooie dag omdat
hij een nieuw vakantiebegrip
opleverde. Na de Herfst-, de
Krokus- en de Grote vakantie
hebben we nu ook de Hemel-
vaartvakantie. Het nieuwe be
grip werd dezer dagen geïntro
duceerd door de touringcargi
gant De Jong Intra Vakanties.
Dit bedrijf maakt melding van
absolute records. 'De belang
stelling voor de Hemelvaartva-
kantie is zo groot, dat er over
een nieuwe vakantiepiek kan
worden gesproken'. Alleen al
naar Parijs brengen de bussen
deze maand drieduizend men
sen. De Jong, die al eerder plei
dooien heeft gehouden voor
een betere spreiding van ook de
Krokusvakantie - dus niet met
z'n allen tegelijk in de carna-
valsweek - constateert tevreden
dat dit heel goed kan en dat de
Hemelvaartvakantie dat be
wijst nu de scholen zelf hun va
kantieperiode mogen bepalen.
Hierdoor is landelijk gezien de
Hemelvaartvakantie uitge
smeerd over een flink stuk van
mei, aldus de vakantie-onder
neming.
Het was een heel mooie dag.
Ik ben er speciaal vroeger voor
opgestaan en buiten gaan zit
ten. Gewoon nietsdoen. Kijken,
luisteren en de geuren van de
voorjaarsbloemen opsnuiven.
Het was heel rustig in de buurt.
Wat kinderstemmen in de ver
te, meer wa$ er niet te horen.
Een merel wipte fluitend voor
me langs, zo verliefd dat hij mij
niet eens opmerkte. Een mees
zat met zijn snavel tegen het
nesthokje te ratelen alsof hij
voor specht speelde. Hoog in
de lucht zaten de zwaluwen
achter insecten aan. De boeren
zeiden vroeger dat het droge
weer aanhield als de zwaluwen
hoog vlogen. De boeren vroe
ger hadden gelijk, zo constateer
Uc als ik nu naar buiten kijk.
Benieuwd wat de weerman van
avond over het weekend weet te
voorspellen.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen:
24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand,
1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25.
Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Centrale reclame-afdeling 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en
zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Thom Meens
In ZWEDEN, het land
waar de werklozen op de
vingers van een paar han
den zijn te tellen, heeft het
Europees verbond van
vakverenigingen (EW)
afgelopen week vergaderd
over de werkloosheid, het
Europa van 1992 en het
vakbondsantwoord daar
op.
Het congres heeft aan de be
strijding van de werkloosheid
weinig toegevoegd, of het zou
de traditionele oproep aan de
regeringen moeten zijn om
meer te investeren in mensen
en infrastructuur.
Belangwekkender zijn de
uitspraken die zijn gedaan
over immateriële zaken als
medezeggenschap en econo
mische en sociale democratie
in het bedrijf. Daarin heeft de
Europese vakbeweging een
fikse stap vooruit gezet, con
stateerde FNV-voorzitter Ste
kelenburg gisteren na afloop.
Die stap is dan gezet vanwege
het verenigd Europa. Als we
nu niet op één lijn komen, vis
sen we straks als in 1992 de
binnengrenzen van de EEG
opengaan, achter het net, al
dus kort samengevat de drijf
veer van het congres. Angst
als goede raadgever dus.
Vooral de afspraken over
de medezeggenschap in (in-
terjnationale bedrijven zijn
van belang. Nu het EW tot
een gezamenlijk standpunt is
gekomen over deze materie,
kunnen werkgevers en rege
ringen er niet meer om heen
om in ieder geval te reageren
op de wensen van de vakcen
trales.
Het EW wil dat werkne
mers van multinationale be
drijven een stem krijgen op
internationaal niveau. Dat
voorkomt dat bedrijven
werknemers in het ene land
kunnen uitspelen tegen die in
een ander land. Daaraan ge
koppeld wil het EW een
recht op informatie van
werknemers. Het achterhou
den van gegevens door werk
gevers moet straks tot het
verleden behoren.
Ook eist het EW inspraak
in de afwikkeling en de so
ciale gevolgen van beslissin
gen van directies. Concreet
betekent het dat een vakbond
een reorganisatie zou kunnen
tegenhouden als er geen ak
koord wordt bereikt met de
directie over een sociaal plan.
Verder wil het EW ook niet
gaan. Meebeslissen over de
reorganisatie zelf zou immers
kunnen leiden tot vuile han
den.
Het congres weet zich in
ieder geval verzekerd van de
steun van Jacques Delors, de
voorzitter van de Europese
Commissie. Delors, die zelf uit
de vakbeweging afkomstig is,
vindt democratisering van de
besluitvorming in bedrijven
van wezenlijk belang voor een
goed functionerende binnen
markt in Europa. Op de Euro
pese top in het Duitse Han
nover moet straks blijken wat
FNV-voorzitter Stekelen
burg Europees huis van
de arbeid nodig - fotoanp
de regeringsleiders van dit
plan vinden. Tot op heden
hebben de lidstaten niet staan
juichen als het ging over de
mocratisering van en in be
drijven.
Aan Delors nu de schone
taak om de regeringsleiders te
overtuigen dat wetgeving op
dit sociaal vlak dringend
noodzakelijk is.
Tot het zover is, staan de
bonden feitelijk nog met lege
handen. „Maar wij zullen na
tuurlijk wel proberen dit op
nationaal niveau te bereiken",
zegt FNV-voorzitter Steke
lenburg daarover. De FNV zal
in ieder geval proberen bij
CAO-onderhandelingen af
spraken te maken over mede
zeggenschap in het bedrijf.
Stekelenburg vindt het nog te
vroeg om de medezeggen
schap op korte termijn in tri-
partite-overleg met kabinet
en werkgevers te bespreken.
Zulke dingen moet je goed
voorbereiden, vindt hij.
Op zich is die houding ver
bazingwekkend. Als de Euro
pese top van Hannover tot be
sluiten moet komen op dit ge
bied, zou enig voor- en zen
dingswerk van de FNV geen
kwaad kunnen doen. Een
voorjaarsakkoord in de stich
ting van de arbeid zou het ka
binet immers aan handen en
voeten binden in Hannover.
Naast de medezeggenschap
zal de FNV in eigen land ook
nog heel wat te stellen krijgen
met het EW-besluit over de
sociale zekerheid. Roepen dat
het openen van de binnen
grenzen van de EEG in 1992
niet mag leiden tot afbraak
van de sociale zekerheid in
landen waar die nu nog op
hoog niveau staat, is één ding.
Werkgevers en politiek ervan
overtuigen dat dat het enig
juiste gezichtspunt is, is iets
heel anders.
De Nederlandse werkge
vers zijn een sterke lobby be
gonnen met als inzet dat
handhaving van onze sociale
voorzieningen in het Europa
van 1992 niet meer is te beta
len. En minister Ruding
steunt hen daarin. Of de drei
gende woorden van de mach
tige vakbonden als de Duitse
DGB dat Europese eenwor
ding alleen kan, als de be
staande rechten overeind blij
ven, genoeg zijn om de werk
gevers op andere gedachten te
brengen, is nog maar zeer de
vraag. Maar daar staat tegen
over dat het al heel wat is dat
de 34 bonden op een lijn zijn
gekomen op twee van zulke
belangrijke onderwerpen. Een
onderling verdeelde Europese
vakbeweging zou het ergste
zijn wat de werknemers aan
de vooravond van 1992 kan
overkomen.
Die eenheid is des te op
merkelijker omdat de bonden
van landen die niet in de EEG
zitten, weinig baat hebben bij
de eenwording. De meesten
zijn als de dood voor het eco
nomisch sterke machtsblok
dat het verenigd Europa
wordt. Dat de noordse landen
maar ook de Zwitsers en de
Turken uiteindelijk toch heb
ben ingestemd met de voor
stellen over het Verenigd
Europa, mag de verdienste
van dit congres worden ge
noemd.
En, hoe paradoxaal het ook
klinkt, uiteindelijk zullen de
werknemers van de niet-
EEG-landen toch garen spin
nen bij de voorstellen. Ge
woon omdat hun eigen landen
op den duur niet zo kunnen
achterblijven bij dit democra
tiseringsproces. De nieuwe
eenheid van het EW zal, als
het aan de FNV ligt, ook ge
volgen hebben voor de orga
nisatie zelf. De FNV vindt dat
het secretariaat van het EW
de nodige slagkracht mist.
Dat komt voor een deel door
gebrek aan menskracht en
geld. Een begroting van ruim
10 miljoen gulden per jaar
voor een organisatie die 44
miljoen mensen bindt, laat
nauwelijks nieuwe initiatie
ven toe.
De FNV heeft daarom
voorgesteld om in Brussel een
Europees huis van de arbeid
op te richten. De voorstellen
zijn op dit congres niet met
gejuich ontvangen. Maar dat
is niet verwonderlijk want
vakbonden geven niet graag
geld uit.
„Toch blijven we daar op
hameren. In elke bestuurs
vergadering weer", zegt Ste
kelenburg daarover. Nog
slechter is het FNV-initiatief
vergaan op het gebied van
scholing en vrouwen. Het
door de FNV verlangde recht
op scholing van elke werkne
mer is niet overgenomen door
het congres. Het congres hield
het bij een wollige uitspraak
dat er meer moet gebeuren op
dit gebied. En van verder
gaande deelname van vrou
wen in de vakbeweging waar
voor de voorzitster van de
vrouwenbond (Maria van
Veen) een gloedvol betoog
hield, willen de meeste vak
centrales nog niets weten.
Van Veen daarover: „Toen
ik net op dit congres aan
kwam, dacht ik: wat leuk, er
lopen veel meer vrouwen
rond dan ik had verwacht. Tot
ik ontdekte dat het bijna alle
maal medewerksters waren,
en geen delegatieleden." Bin
nenkort zal blijken of op de
andere gebieden wel vooruit
gang is geboekt. Of dat de be
naming papieren tijger, die
oud-FNV- en EW-voorzitter
Wim Kok in 1979 aan het EW
gaf, nog steeds van kracht is.
DE FRANSE premier, Mi
chel Rocard, heeft donder
dag een nieuwe regering
benoemd, waarin veel kop
stukken uit de socialisti
sche partij (PS) hebben
plaatsgenomen. Het is Ro
card evenwel niet gelukt
leidende politici uit het
centrum-rechtse kamp
aan te trekken.
Volgens de meeste politieke
deskundigen zal het kabinet
dan ook geen lang leven zijn
beschoren en zal het zich
voornamelijk moeten gaan
bezighouden met de voorbe
reiding van vervroegde parle
mentsverkiezingen. President
Frangois Mitterrand zou in
juni of september de Assem
blee ontbinden.
Het kabinet dat voor een
groot deel bestaat uit doorge
winterde socialisten, vrienden
en naaste medewerkers van
de president, zoals Roland
Dumas (buitenlandse zaken),
Pierre Joxe (binnenlandse za
ken) en Pierre Bérégovoy
(economie en financiën), alle
drie oud-minister in de rege-
ring-Fabius ('84-'86), is niet de
regering van 'opening naar
het centrum' waarover ver
wachtingen waren gewekt,
aldus politieke deskundigen.
De dag na zijn verkiezings
zege, waarbij hij de rechtse
kandidaat Jacques Chirac af
gelopen zondag versloeg, had
Mitterrand gezegd een poli
tiek van opening te willen
voeren. Daarmee richtte hij
zich tot de UDF (Union pour
Michel Rocard wordt bestormd door journalisten nadat hij zijn kabinet bekend heeft
gemaakt. - fotoanp
la Démocratie Frangaise), een
coalitie van vijf centrum par
tijen. De president die cam-
pange heeft gevoerd als de
gene die 'alle Fransen zal her
enigen', toonde zich bereid po
litici uit de teleurgestelde
centrum-rechtse parlemen
taire meerderheid in in zijn
ministerploeg op te nemen.
(De UDF heeft de afgelopen
twee jaar in een alliantie met
de conservatieve RPR van
oud-premier Jacques Chirac
geregeerd en beschikt nog
steeds over een meerderheid
van vier stemmen in de As
semblee).
UDF-leiders als oud-presi
dent Giscard d'Estaing, Ray
mond Barre en Simone Veil
hebben na de verkiezingsuit
slag gezegd een centrum
linkse samenwerking 'niet bij
voorbaat uit te sluiten'. Hun
positie zou afhangen van het
regeringsprogramma van het
nieuwe bewind.
Zij hebben zich aan hun
woord gehouden. De centris-
ten zijn niet ingegaan op de
avances van de president en
blijven op afstand. Behalve de
twee senatoren Michel Dura-
four en Jacques Pelletier,
beide minister onder Giscard
d'Estaing, blinken vertegen
woordigers van het centrum
door afwezigheid. Het wordt
evenwel niet uitgesloten dat
er enkele centristen zullen
zitten onder de staatssecreta
rissen die vrijdagmiddag
worden benoemd.
In de omgeving van Rocard
werd donderdagavond bena
drukt dat een derde van de
huidige ministerploeg niet
deel uitmaakt van de socialis
tische partij, maar iedereen
staat wel zeer dicht bij de PS.
Drie ministers zijn niet lid
van een partij.
De meeste socialisten heb
ben opgeroepen tot ver
vroegde verkiezingen. Vol
gens de opiniepeilingen zou
den de socialisten nu een
ruime meerderheid in het
parlement behalen.
Maar Mitterrand lijkt niet
gebrand op verkiezingen. Hij
wil zich houden aan zijn tij
dens de campagne gedane be
lofte 'de Franse te herenigen',
door te proberen eerst een re
gering bijeen te krijgen met
elementen uit het centrum.
Op die manier hoopt hij de
meest dringende sociale en
economische problemen te lijf
te kunnen gaan.
Bovendien acht de presi
dent de steun van het centrum
noodzakelijk om de spectacu
laire opkomst van Jean-Ma-
rie Le Pen, de leider van het
extreem-rechtse Nationale
Front, tegen te gaan. Le Pen
kreeg bij de eerste verkie
zingsronde voor het presi
dentschap, op 24 april, 14,4
procent van de stemmen na
een campagne waar racisme
en vreemdelingenhaat de bo
ventoon voerden. Na een
ruime overwinning door so
cialisten bij vervroegde ver
kiezingen zou het moeilijker
worden het centrum bij het
beleid te betrekken, aldus
commentaren.
Toch moet de president de
Assemblee ontbinden als de
regering-Rocard er niet in
slaagt het vertrouwen van het
parlement te krijgen. Maar
ook na overwinning van de
socialisten zal Mitterrand zijn
idee van een centrum-links
bewind niet opgeven, aldus
deskundigen. Het zal mis
schien alleen moeilijker te
verwezenlijken zijn.
De herverkiezing van Mit
terrand is de uitkomst van
een politieke strategie die de
president 25 jaar geleden al
heeft uitgezet om het politieke
landschap van Frankrijk te
veranderen, aldus de politico
loog André Grjebine. Wilde
links aan de macht komen en
blijven dan moest er aller
eerst een sterke socialistische
partij komen en moest de tra
ditioneel sterke communisti
sche partij worden afgezwakt.
Dat is gelukt.
Tenslotte moest er een so
ciaal-democratische coalitie
worden gevormd die samen
met de socialisten zou werken.
Dat ligt nu in het verschiet,
aldus Grjebine. Door het cen
trum weg te lokken uit het
rechtse kamp, zou Mitterrand
Chiracs neo-gaullitische RPR
zodanig isoleren dat hij uit die
hoek niet veel meer te vrezen
zou hebben.
Chiracs oud-minister van
cultuur Frangois Léotard zei
van zijn kant dat de regering
een herhaling is van de rege
ring die in 1986 het veld moest
ruimen. „Wij kunnen weinig
verwachten van deze massale
komst van socialistische troe
pen. Het zijn dedelfde mensen
die opnieuw zijn begonnen",
aldus Léotard. (ANP)
Door Max de Bok
Als een voetballer in een
interview een doodschop
klasse noemt, wordt hij ge
schorst. Als een voetbal
trainer in een interview
zijn bestuur afvalt, wordt
hij op staande voet ontsla
gen. Als een werknemer in
een vraaggesprek ernstige
kritiek uit op de onderne
mingsleiding, kan-ie z'n
biezen pakken.
Als een minister de spelregels
waaraan hij zich heeft te hou
den in een interview 'idioot,
absurd, stom' noemt en zo de
eenheid van zijn club op het
spel zet, mag hij blijven.
De vraag is dan echter wat
zo'n speler nog waard is.
Minister Wim Deetman
kreeg het woensdag in de
Tweede Kamer zwaar te ver
duren. Dat had hij geheel aan
zichzelf te wijten. Wie zichzelf
als schietschijf adverteert,
moet niet zeuren als de Ka
mer een nummertje prijs
schieten ten beste geeft.
Even terug naar de voorge
schiedenis. De politiek redac
teur van het dagblad Trouw
meldt zich bij Deetman om
diens visie te vernemen over
de vaderlandse politiek sinds
de roerige jaren zestig. In
plaats daarvan vergast Deet
man hem op een aantal gepe
perde uitspraken over het re
geerakkoord.
Een 'stomme' formulering
in dat akkoord (wie teveel uit
geeft, moet dat zelf compense
ren) ontneemt 'de spirit' aan
het kabinet, ondergraaft de
teamgeest, legt de discussies
in het kabinet lam. Koppeling
van bezuinigingen op defensie
aan die op ontwikkelingssa
menwerking is 'bijna duivels';
het CDA had daar nooit mee
akkoord mogen gaan. Mach
teloos voegt Deetman aan dat
alles toe, dat een aanpassing
van het regeerakkoord er niet
in zit en dat het dus wel 'aan
modderen' zal blijven in het
kabinet.
Twee dagen later neemt de
man die als eerste verant
woordelijk is voor de eenheid
van het kabinet, premier
Lubbers, een beetje afstand
van de minister van onder
wijs. Het interview kan wor
den misverstaan, minister
Deetman heeft een beeije
overdreven. Maar er is ook
veel begrip, want de minister
heeft een 'geprangd gemoed'
en politiek 'blijft mensenwerk
en ministers zijn ook maar
mensen.'
Aan dat soort 'verklarin
gen' voor het rijden van een
scheve schaats heeft de Ka
mer terecht geen boodschap.
Oppositie-voorman Kok
(PvdA) vuurt een serie vragen
af aan het adres van de pre
mier. De antwoorden op die
vragen komen minder mak
kelijk tot stand dat bij lezing
zonder meer zou kunnen lij
ken.
Lubbers wil volstaan met
wat hij eerder over het inter
view heeft gezegd, maar de
collega's in het kabinet gaan
daarmee niet akkoord. Deet
man is hen op de tenen gaan
staan, Deetman moet in het
stof bijten. In het antwoord op
de vragen van Kok wordt
daarom ingevoegd, dat de mi
nister van Onderwijs en We
tenschappen 'zich kan vinden'
in de opvattingen van de mi
nister-president en dat hij
'erkent dat de gekozen formu
leringen niet op alle punten
even gelukkig waren'.
Deetman tevreden, hij heeft
geen woord hoeven terugne
men.
De drukinkt is amper droog
of daar zijn die vermaledijde
media weer. Het NOS-jour-
naal meldt dat Deetman 'spijt'
heeft van z'n uitlatingen.
Deetman boos. Laat het
journaal bellen. 'Hoezo spijt
Waar staat dat Wie beweert
dat Kunnen ze bij het NOS-
journaal niet lezen
Het kamerdebat. Tussen
haakjes: de aardigste debat
ten worden tegenwoordig ge
voerd over in verhouding
marginale zaken. Paspoort,
interviews. Dan lijkt de poli
tiek ineens op te leven. Dat
zegt wel wat - en niet zoveel
goeds - over de stand van de
politiek.
Het kamerdebat dus. Dè
vraag die om beantwoording
schreeuwde was natuurlijk of
Deetman nu wel of niet vast
houdt aan zijn uitlatingen.
Premier Lubbers bleef wat
kinderachtig vergoelijkend
doen. Dat leverde hem, tot
zijn zichtbare ergernis, het
verwijt van WD-fractielei-
der Voorhoeve op, dat de pre
mier er een 'kleffe' vertoning
van maakte.
Deetman zelf toonde geen
spoor van spijt. Hij slikte geen
woord in. Hij bagatelliseerde
de betekenis van het inter
view. Kanttekeningen, meer
niet.'Het kan toch wel zo zijn,
dat je terugkijkend een paar
kanttekeningen bij het re
geerakkoord plaatst?', vroeg
hij met een onschuld die trek
jes van arrogantie vertoonde.
Toen herinnerde D66-leider
Van Mierlo zich de leerop
dracht die hij tijdens zijn stu
die rechten in Nijmegen
kreeg. De student-jurist
moest beoordelen of de man
die zijn vrouw had toege
voegd dat ze 'een lelijk, oud,
afgedankt kazernepaard' was
zich aan belediging had
schuldig gemaakt. Van Mier
lo: 'Ik herinner me dat de ver
dediging aanvoerde dat hier
toch mneer sprake was van
kritische kanttekeningen.'
Het was ook Van Mierlo die
het verloop van het debat het
meest kernachtig samenvatte:
'Een genante vertoning; ik
ben er geen snars wijzer van
geworden.' Kok stelde vast
dat 'de geloofwaardigheid van
Deetman tot nul is geredu
ceerd'. Schutte (GPV) vond
dat 'de geloofwaardigheid van
het beleid is geschaad'. Voor
hoeve oordeelde dat 'Deetman
zichzelf, zijn zaak en het team
waarvan hij deel uitmaakt
geen goede dienst heeft bewe
zen.' Alleen 's ministers par
tijgenoot, CD A-fractieleider
De Vries, sprak - tegen beter
weten in - van 'heldere' ant
woorden en van 'een belang
rijke bijdrage aan het oprui
men van zakelijke misver
standen.'
Kanttekeningen, misver
standen Het enige wat hel
der was en blijft, is het inter
view zelf. Niet voor niets
heeft premier Lubbers er
Deetman op gewezen dat 'dit
soort interviews contra-pro-
duktief werkt.' Deetman heeft
opnieuw aan geloofwaardig
heid ingeboet. Hij heeft kre
diet bij zijn collega's ver
speeld. Het regeerakkoord
blijft ten volle gelden. Dus
ook de door Deetman 'idioot
en onwerkbaar' genoemde re
gel dat ministers die teveel
uitgeven die overschrijdingen
op de eigen begroting moeten
compenseren.
De regel is in zijn aange
scherpte formulering een
vondst van de minister van
Financiën. Een voorwaarde
die hij stelde aan zijn toetre
ding tot het kabinet. Het in
terview zal Rudings neiging
om van die regel af te wijken
niet groter maken. Temeer
niet omdat hij kan weten, dat
de andere ministers nu, na
Deetmans strapatsen, minder
dan ooit bereid zullen zijn
voor de problemen van de mi
nister van Onderwijs op te
draaien. Deetman kan wel
schouderophalend aan de op
merkingen vanuit de Kamer
voorbij gaan, hij kan er niet
aan voorbij dat zijn collega's
in het kabinet het hem kwa
lijk nemen dat hij de collegia
liteit heeft doorbroken.
Dat kan in een geïsoleerde
positie van Deetman verkeren
als straks het kabinet de be
groting voor volgend jaar
moet opstellen. Dan ligt daar
ook het jongste rapport van
de Algemene Rekenkamer,
waarin scherpe kritiek wordt
geuit op het administratieve
en financiële beheer van het
departement van Onderwijs.
De Rekenkamer stelt vast dat
de informatievoorziening op
het departement van Deet
man zo slecht is, dat 'in alle
redelijkheid de vraag kan
worden gesteld hoe greep kan
worden gehouden op de uitga
ven.' Je zou er als bewinds
man een 'geprangd gemoed'
van krijgen.
In het interview, waarvan
hij, het zij nog maar eens her
haald, geen millimeter af
stand heeft genomen, waar
schuwde Deetman met voor
uitziende blik. 'Ik voorspel je,
de starheid (van het regeer
akkoord en de discussies in
het kabinet, mdb) blijft. Men
nieuwe tegenvallers staan W
weer voor hetzelfde probleem
Ik wil graag dat het kabinet
de rit uitzit. Maar of het ook
lukt Ik ben somber gestemd.
Het blijft aanmodderen.'
De vraag lijkt eerder of
Deetman de rit uitzit. Zijn
collega's in het kabinet, de
meerderheid van de Kamer
zullen er geen traan om laten
indien hij opstapt of bij een
volgende gelegenheid tot op
stappen wordt gedwongen
Zolang dat niet gebeurt, blijf
het aanmodderen met Deet-
Virig jaar zomer besloot
sfiatssecretaris Dees (Volksge
zindheid) de voor de patiënt
liesbare en begrijpelijke bij-
sluii
besl
king
van
Assc
sche
nau
de a
bare
wen.
Bi
kleii
levei
Twe<
KOPENHAGEN afp) - De
Eieense narcotica-brigade
eeft gisteren forse kritiek
geleverd op de hulp die het
land van Nederland krijgt
bij de drugsbestrijding.
In een gesprek met de Deense
radio zei een woordvoerder van
de brigade, dat Nederland
enorm verdient aan de drugs
handel en amper wat doet te
gen drugssmokkel. De woord
voerster, advocaat Wolmer
Nissen, zei dat de Deense ban
ken vorig jaar vanuit Neder
land 270 miljoen kronen aan
geld te verwerken kregen.
(ADVERTENTIE)
in Uitst. staat, 6x9 m,
alle comfort 3 sik.)
v a. 12.950.-
01831-3397
De 1
stuil
CFC1
mini
Dat
magl
stuul
menl
steni
en 9|
Op
menj
van
volg
gang
vooi
ling(
over
steil
Vr
Geu
kant
van
twe^g
en t
tot i
DE SURINAAMSE regering rolde begir
uit voor een welkome goede fee, die n
met gutiens de misère en armoede
land zou kunnen verlichten. Aan het ei
lopêr weer omgerold met onthutste gejr
dromen over een goede fee die zich uit
een boze wolf. Zijn zulke gevoelens
Heeft de Nederlandse minister van Or
Piet Bu<man, zich tijdens zijn bezoek s.
het koloniale schaap in woltskleren? H(
tor opwierp, 'landbouwer' Bukman de|
name 'lealistische klompendiplomatie' l
Vooraf dit: Een relatie tussen ex-en
een verhouding tussen twee landen, dii
lononisator en ex-gekolonialiseerde ple
tegelijkertijd hebben beloofd een nieu
maken De relatie tussen Nederland e(
onafhankelijkheid van het Latijnsametf
ning gestaan. Onder een ongelukkig
onafhankelijkheid kwam te gehaast tot
Suriname zowel op politiek als econo.
de hand. Het leger, onder leiding van;
orde cp zaken te stellen, maar zijn ra
bloed i- de decembermoorden, de gt
name - en chaos. Nederland zag de rt
en kon toen het leger de mensenrech
weinig anders doen dan de geldkraan
en. Later werden de diplomatieke betr
kort is Suriname teruggekeerd op de
democratie, maar zij is nog uiterst b
nieuwe Surinaamse constitutie voorlop
heeft zichzelf de rol van waakhond v'
toegeëigend en kijkt met argusogen
nieuve democraten.
Mnister Van den Broek van Buitenla:
weken geleden bij zijn bezoek aan Suri
de voormalige kolonie proberen te t
toonde zich bij die gelegenheid optimip
vatling van de ontwikkelingshulp - Su
een paar miljard gulden -, maar de atv
hij uiteraard overlaten aan zijn collega
Et TOEN KWAM Bukman. Niet als de,
rfaar ais een exponent van het keiht
sense beleid waarin weliswaar begrip
?eke situatie van Suriname, maar was
toch de boventoon voert. En het moe
handelaar Bukman is consequent gewt
Zijn tot dusver kwalitatief goede belt
twee sporen: het is enerzijds gericht op
armoede en anderzijds op het verzei
Imgslanden. Voor de armoedebestrijcr
|oen gulden in Suriname achtergelaten
standigen krijgt Suriname voorlopig g^
deugdelijke plannen heeft die bijdrager
Op zichzelf zeer consequent en co
bedenkingen. in de eerste plaats is
reldbank nu eerst een economisch oi
ken alvorens Nederland geld geeft vc
plan. Nederland kent Suriname al hon
hoeken en ministeriële bureaus in D<
ontwikkelingsplannen voor de ex-kolor
Wereldbank ingeschat' net meest
J^oord zou kun^-.. ^jn dat Nederland
neid voor Suriname (bij verdrag gerec
reldbank.
In de tweede plaats: het is zeer wel
9een geld in een bodemloze put wil stc
deurd. Maar opnieuw: er zijn toch t
controle op zinnige en onzinnige beste
'n de derde plaats: de democratie
c<ar en labiel dat de nu al verdeelde i
«cessen nodig heeft om te overlevë
proces bijdragen door de geldkraan
ojgende gegrom van de militairen is I
het is het een of het ander: óf Nede
emocratje en dat kost alleen maar
tónj and b,P hard en zakelijk en risH|
an de Desi's. Nog één keer kan Nede
.3 boze wolf zijn. Veel tijd om de
schiinlijk niet.