UITBLAZEN! Vakbeweging sluit rijen uit angst voor Europa 1992 Deskundigen: Regering-Rocard geen lang leven beschoren Het blijft 'aanmodderen' met Deetman CFO VERDI even Hemelvaart- vakantie CONGRES EUROPEES VERBOND LEGT ACCENT OP IMMATERIËLE ZAKEN DE STEM COM f Goede fee en bo Snel keuze maki DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 14 ME11988 DE STEM Rdrtlr roj ofic»c ppftTEM BINNENLAN Utrecht (ANP) - De pa tiëntvriendelijke bijsluiter bi geneesmiddelen is sinds februari verplicht. Maar in de praktijk blijkt daar nog wtinig van: de leveranciers hebben hun bijsluiters nog laig niet allemaal aange- ptst, de apotheker maakt zth er niet druk over en de pitiënt evenmin. Kritiek Denen op Nederlandse drugs-politie UNIT-WONING DE) ami stril de. WIM KOCK T5 U"ET wordt morgen I I een fantastisch mooie dag, zei de te levisie-weerman woens dagavond na het acht-uur- journaal, z'n vinger de woonkamer inpriemend en ik dacht: man doe niet zo mal. Wat is er nou fan tastisch aan een zonnige, zo merse dag in mei? Zulke dagen komen toch wel vaker voor? Een 'mooie dag', voor mijn part een 'heel mooie dag', is toch wel voldoende lof voor het weer van Hemelvaartsdag? Af en toe valt mij de inflatie van bijvoeg lijke naamwoorden extra op, voornamelijk als ik die in de krant opmerk of presentatoren van in beginsel serieuze pro gramma's er mij mee om de oren slaan. 'Uniek' is ook zo'n door in flatie gehavend woord. Unieke doelpunten bijvoorbeeld, er zijn zondagen waarop ze niet te tellen zijn. Met uniek wordt doorgaans niet iets bedoeld dat enig is, maar iets dat mooier is dan mooi, beter dan goed of lekkerder dan lekker. 'Uniek' duidt op iets zeldzaams terwijl het een heel alledaags begrip is. U en ik zijn uniek. Elke mens, elke vingerafdruk zelfs, elke plant, elk dier is uniek. Maar elk mooi doelpunt? Met gigantisch, ook al zo'n woord, is weer heel iets anders aan de hand. Gigantisch komt veel voor in kromspraakver- band. Ik ken mensen, ik zal geen namen noemen, met meer dan een middelbare schoolop leiding, die bij navraag de bete kenis van het woord niet bleken te kennen, die niet wisten dat gigant een ander woord voor reus is. Maar ze hadden wel gi gantisch lekker gegeten. Ik mocht aannemen dat ze heel lekker gegeten hadden, want met de tong spreken ook de ogen en de gelaatsuitdrukking mee. Dan liever fantastisch lek ker, want wanneer het water je in de mond loopt bij de herin nering aan het maal, is ook je fantasie aan het werk. Maar als je een hamburger van MacDo- nalds fantastisch lekker hebt gevonden, wat zeg je dan over wat Cas Spijkers in Oisterwijk je op een goede dag voorscho telt? Gigantisch groot kan heel goed, al vind ik persoonlijk dat iets dan wel erg groot moet zijn. Is een Boeing 747 nog een gigant, nu we er al twintig jaar aan gewend zijn en er ook an dere grote, zelfs nog grotere, vliegtuigen zijn? Bij gigantisch mooi kan ik me nog minder voorstellen. Dat interpreteer ik gevoelsmatig zo'n beetje als 'verschrikkelijk mooi' of 'vrese lijk mooi'. Daar is ook iets mee mis. Niet dat er niets bestaat dat tegelijk verschrikkelijk en mooi kan zijn. Bijvoorbeeld een beeld dat ik me herinner uit de oorlog: een duistere horizon vol veelkleurige luchtspoormunitie en oranje uitbarstingen van in de lucht ontploffende V-l's. Dat was tegelijk verschrikkelijk en mooi. Maar zoiets bedoelt men doorgaans niet. Wie vindt nu echt dat een vrouw, een bloem of schilderij verschrikke- lijk mooi kan zijn? Nou ja, een schilderij als Picasso's 'Guerni- ca' misschien, of die anatomi- S sche lessen van Rembrandt. iiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliËf Iets dat gigantisch is kan ook tegelijk mooi zijn, maar al leen als je van de nodige af stand ernaar kunt kijken. De piramiden van Gizeh bijvoor beeld, zijn het mooist als je ze van een afstand ziet, liefst van uit het oosten, als ze tegen de in de woestijn zinkende zon afge tekend staan. Vond ik die aan blik gigantische mooi? Impone rend zeker. Ontroerend ook. Een beetje romantisch zelfs en dankzij de zonsondergang zeer schilderachtig. Gigantisch zou het laatste woord zijn waarop ik was gekomen als ik mijn re actie ter plekke had moeten be schrijven. Hemelvaartsdag 1988 was alleen al een mooie dag omdat hij een nieuw vakantiebegrip opleverde. Na de Herfst-, de Krokus- en de Grote vakantie hebben we nu ook de Hemel- vaartvakantie. Het nieuwe be grip werd dezer dagen geïntro duceerd door de touringcargi gant De Jong Intra Vakanties. Dit bedrijf maakt melding van absolute records. 'De belang stelling voor de Hemelvaartva- kantie is zo groot, dat er over een nieuwe vakantiepiek kan worden gesproken'. Alleen al naar Parijs brengen de bussen deze maand drieduizend men sen. De Jong, die al eerder plei dooien heeft gehouden voor een betere spreiding van ook de Krokusvakantie - dus niet met z'n allen tegelijk in de carna- valsweek - constateert tevreden dat dit heel goed kan en dat de Hemelvaartvakantie dat be wijst nu de scholen zelf hun va kantieperiode mogen bepalen. Hierdoor is landelijk gezien de Hemelvaartvakantie uitge smeerd over een flink stuk van mei, aldus de vakantie-onder neming. Het was een heel mooie dag. Ik ben er speciaal vroeger voor opgestaan en buiten gaan zit ten. Gewoon nietsdoen. Kijken, luisteren en de geuren van de voorjaarsbloemen opsnuiven. Het was heel rustig in de buurt. Wat kinderstemmen in de ver te, meer wa$ er niet te horen. Een merel wipte fluitend voor me langs, zo verliefd dat hij mij niet eens opmerkte. Een mees zat met zijn snavel tegen het nesthokje te ratelen alsof hij voor specht speelde. Hoog in de lucht zaten de zwaluwen achter insecten aan. De boeren zeiden vroeger dat het droge weer aanhield als de zwaluwen hoog vlogen. De boeren vroe ger hadden gelijk, zo constateer Uc als ik nu naar buiten kijk. Benieuwd wat de weerman van avond over het weekend weet te voorspellen. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Thom Meens In ZWEDEN, het land waar de werklozen op de vingers van een paar han den zijn te tellen, heeft het Europees verbond van vakverenigingen (EW) afgelopen week vergaderd over de werkloosheid, het Europa van 1992 en het vakbondsantwoord daar op. Het congres heeft aan de be strijding van de werkloosheid weinig toegevoegd, of het zou de traditionele oproep aan de regeringen moeten zijn om meer te investeren in mensen en infrastructuur. Belangwekkender zijn de uitspraken die zijn gedaan over immateriële zaken als medezeggenschap en econo mische en sociale democratie in het bedrijf. Daarin heeft de Europese vakbeweging een fikse stap vooruit gezet, con stateerde FNV-voorzitter Ste kelenburg gisteren na afloop. Die stap is dan gezet vanwege het verenigd Europa. Als we nu niet op één lijn komen, vis sen we straks als in 1992 de binnengrenzen van de EEG opengaan, achter het net, al dus kort samengevat de drijf veer van het congres. Angst als goede raadgever dus. Vooral de afspraken over de medezeggenschap in (in- terjnationale bedrijven zijn van belang. Nu het EW tot een gezamenlijk standpunt is gekomen over deze materie, kunnen werkgevers en rege ringen er niet meer om heen om in ieder geval te reageren op de wensen van de vakcen trales. Het EW wil dat werkne mers van multinationale be drijven een stem krijgen op internationaal niveau. Dat voorkomt dat bedrijven werknemers in het ene land kunnen uitspelen tegen die in een ander land. Daaraan ge koppeld wil het EW een recht op informatie van werknemers. Het achterhou den van gegevens door werk gevers moet straks tot het verleden behoren. Ook eist het EW inspraak in de afwikkeling en de so ciale gevolgen van beslissin gen van directies. Concreet betekent het dat een vakbond een reorganisatie zou kunnen tegenhouden als er geen ak koord wordt bereikt met de directie over een sociaal plan. Verder wil het EW ook niet gaan. Meebeslissen over de reorganisatie zelf zou immers kunnen leiden tot vuile han den. Het congres weet zich in ieder geval verzekerd van de steun van Jacques Delors, de voorzitter van de Europese Commissie. Delors, die zelf uit de vakbeweging afkomstig is, vindt democratisering van de besluitvorming in bedrijven van wezenlijk belang voor een goed functionerende binnen markt in Europa. Op de Euro pese top in het Duitse Han nover moet straks blijken wat FNV-voorzitter Stekelen burg Europees huis van de arbeid nodig - fotoanp de regeringsleiders van dit plan vinden. Tot op heden hebben de lidstaten niet staan juichen als het ging over de mocratisering van en in be drijven. Aan Delors nu de schone taak om de regeringsleiders te overtuigen dat wetgeving op dit sociaal vlak dringend noodzakelijk is. Tot het zover is, staan de bonden feitelijk nog met lege handen. „Maar wij zullen na tuurlijk wel proberen dit op nationaal niveau te bereiken", zegt FNV-voorzitter Steke lenburg daarover. De FNV zal in ieder geval proberen bij CAO-onderhandelingen af spraken te maken over mede zeggenschap in het bedrijf. Stekelenburg vindt het nog te vroeg om de medezeggen schap op korte termijn in tri- partite-overleg met kabinet en werkgevers te bespreken. Zulke dingen moet je goed voorbereiden, vindt hij. Op zich is die houding ver bazingwekkend. Als de Euro pese top van Hannover tot be sluiten moet komen op dit ge bied, zou enig voor- en zen dingswerk van de FNV geen kwaad kunnen doen. Een voorjaarsakkoord in de stich ting van de arbeid zou het ka binet immers aan handen en voeten binden in Hannover. Naast de medezeggenschap zal de FNV in eigen land ook nog heel wat te stellen krijgen met het EW-besluit over de sociale zekerheid. Roepen dat het openen van de binnen grenzen van de EEG in 1992 niet mag leiden tot afbraak van de sociale zekerheid in landen waar die nu nog op hoog niveau staat, is één ding. Werkgevers en politiek ervan overtuigen dat dat het enig juiste gezichtspunt is, is iets heel anders. De Nederlandse werkge vers zijn een sterke lobby be gonnen met als inzet dat handhaving van onze sociale voorzieningen in het Europa van 1992 niet meer is te beta len. En minister Ruding steunt hen daarin. Of de drei gende woorden van de mach tige vakbonden als de Duitse DGB dat Europese eenwor ding alleen kan, als de be staande rechten overeind blij ven, genoeg zijn om de werk gevers op andere gedachten te brengen, is nog maar zeer de vraag. Maar daar staat tegen over dat het al heel wat is dat de 34 bonden op een lijn zijn gekomen op twee van zulke belangrijke onderwerpen. Een onderling verdeelde Europese vakbeweging zou het ergste zijn wat de werknemers aan de vooravond van 1992 kan overkomen. Die eenheid is des te op merkelijker omdat de bonden van landen die niet in de EEG zitten, weinig baat hebben bij de eenwording. De meesten zijn als de dood voor het eco nomisch sterke machtsblok dat het verenigd Europa wordt. Dat de noordse landen maar ook de Zwitsers en de Turken uiteindelijk toch heb ben ingestemd met de voor stellen over het Verenigd Europa, mag de verdienste van dit congres worden ge noemd. En, hoe paradoxaal het ook klinkt, uiteindelijk zullen de werknemers van de niet- EEG-landen toch garen spin nen bij de voorstellen. Ge woon omdat hun eigen landen op den duur niet zo kunnen achterblijven bij dit democra tiseringsproces. De nieuwe eenheid van het EW zal, als het aan de FNV ligt, ook ge volgen hebben voor de orga nisatie zelf. De FNV vindt dat het secretariaat van het EW de nodige slagkracht mist. Dat komt voor een deel door gebrek aan menskracht en geld. Een begroting van ruim 10 miljoen gulden per jaar voor een organisatie die 44 miljoen mensen bindt, laat nauwelijks nieuwe initiatie ven toe. De FNV heeft daarom voorgesteld om in Brussel een Europees huis van de arbeid op te richten. De voorstellen zijn op dit congres niet met gejuich ontvangen. Maar dat is niet verwonderlijk want vakbonden geven niet graag geld uit. „Toch blijven we daar op hameren. In elke bestuurs vergadering weer", zegt Ste kelenburg daarover. Nog slechter is het FNV-initiatief vergaan op het gebied van scholing en vrouwen. Het door de FNV verlangde recht op scholing van elke werkne mer is niet overgenomen door het congres. Het congres hield het bij een wollige uitspraak dat er meer moet gebeuren op dit gebied. En van verder gaande deelname van vrou wen in de vakbeweging waar voor de voorzitster van de vrouwenbond (Maria van Veen) een gloedvol betoog hield, willen de meeste vak centrales nog niets weten. Van Veen daarover: „Toen ik net op dit congres aan kwam, dacht ik: wat leuk, er lopen veel meer vrouwen rond dan ik had verwacht. Tot ik ontdekte dat het bijna alle maal medewerksters waren, en geen delegatieleden." Bin nenkort zal blijken of op de andere gebieden wel vooruit gang is geboekt. Of dat de be naming papieren tijger, die oud-FNV- en EW-voorzitter Wim Kok in 1979 aan het EW gaf, nog steeds van kracht is. DE FRANSE premier, Mi chel Rocard, heeft donder dag een nieuwe regering benoemd, waarin veel kop stukken uit de socialisti sche partij (PS) hebben plaatsgenomen. Het is Ro card evenwel niet gelukt leidende politici uit het centrum-rechtse kamp aan te trekken. Volgens de meeste politieke deskundigen zal het kabinet dan ook geen lang leven zijn beschoren en zal het zich voornamelijk moeten gaan bezighouden met de voorbe reiding van vervroegde parle mentsverkiezingen. President Frangois Mitterrand zou in juni of september de Assem blee ontbinden. Het kabinet dat voor een groot deel bestaat uit doorge winterde socialisten, vrienden en naaste medewerkers van de president, zoals Roland Dumas (buitenlandse zaken), Pierre Joxe (binnenlandse za ken) en Pierre Bérégovoy (economie en financiën), alle drie oud-minister in de rege- ring-Fabius ('84-'86), is niet de regering van 'opening naar het centrum' waarover ver wachtingen waren gewekt, aldus politieke deskundigen. De dag na zijn verkiezings zege, waarbij hij de rechtse kandidaat Jacques Chirac af gelopen zondag versloeg, had Mitterrand gezegd een poli tiek van opening te willen voeren. Daarmee richtte hij zich tot de UDF (Union pour Michel Rocard wordt bestormd door journalisten nadat hij zijn kabinet bekend heeft gemaakt. - fotoanp la Démocratie Frangaise), een coalitie van vijf centrum par tijen. De president die cam- pange heeft gevoerd als de gene die 'alle Fransen zal her enigen', toonde zich bereid po litici uit de teleurgestelde centrum-rechtse parlemen taire meerderheid in in zijn ministerploeg op te nemen. (De UDF heeft de afgelopen twee jaar in een alliantie met de conservatieve RPR van oud-premier Jacques Chirac geregeerd en beschikt nog steeds over een meerderheid van vier stemmen in de As semblee). UDF-leiders als oud-presi dent Giscard d'Estaing, Ray mond Barre en Simone Veil hebben na de verkiezingsuit slag gezegd een centrum linkse samenwerking 'niet bij voorbaat uit te sluiten'. Hun positie zou afhangen van het regeringsprogramma van het nieuwe bewind. Zij hebben zich aan hun woord gehouden. De centris- ten zijn niet ingegaan op de avances van de president en blijven op afstand. Behalve de twee senatoren Michel Dura- four en Jacques Pelletier, beide minister onder Giscard d'Estaing, blinken vertegen woordigers van het centrum door afwezigheid. Het wordt evenwel niet uitgesloten dat er enkele centristen zullen zitten onder de staatssecreta rissen die vrijdagmiddag worden benoemd. In de omgeving van Rocard werd donderdagavond bena drukt dat een derde van de huidige ministerploeg niet deel uitmaakt van de socialis tische partij, maar iedereen staat wel zeer dicht bij de PS. Drie ministers zijn niet lid van een partij. De meeste socialisten heb ben opgeroepen tot ver vroegde verkiezingen. Vol gens de opiniepeilingen zou den de socialisten nu een ruime meerderheid in het parlement behalen. Maar Mitterrand lijkt niet gebrand op verkiezingen. Hij wil zich houden aan zijn tij dens de campagne gedane be lofte 'de Franse te herenigen', door te proberen eerst een re gering bijeen te krijgen met elementen uit het centrum. Op die manier hoopt hij de meest dringende sociale en economische problemen te lijf te kunnen gaan. Bovendien acht de presi dent de steun van het centrum noodzakelijk om de spectacu laire opkomst van Jean-Ma- rie Le Pen, de leider van het extreem-rechtse Nationale Front, tegen te gaan. Le Pen kreeg bij de eerste verkie zingsronde voor het presi dentschap, op 24 april, 14,4 procent van de stemmen na een campagne waar racisme en vreemdelingenhaat de bo ventoon voerden. Na een ruime overwinning door so cialisten bij vervroegde ver kiezingen zou het moeilijker worden het centrum bij het beleid te betrekken, aldus commentaren. Toch moet de president de Assemblee ontbinden als de regering-Rocard er niet in slaagt het vertrouwen van het parlement te krijgen. Maar ook na overwinning van de socialisten zal Mitterrand zijn idee van een centrum-links bewind niet opgeven, aldus deskundigen. Het zal mis schien alleen moeilijker te verwezenlijken zijn. De herverkiezing van Mit terrand is de uitkomst van een politieke strategie die de president 25 jaar geleden al heeft uitgezet om het politieke landschap van Frankrijk te veranderen, aldus de politico loog André Grjebine. Wilde links aan de macht komen en blijven dan moest er aller eerst een sterke socialistische partij komen en moest de tra ditioneel sterke communisti sche partij worden afgezwakt. Dat is gelukt. Tenslotte moest er een so ciaal-democratische coalitie worden gevormd die samen met de socialisten zou werken. Dat ligt nu in het verschiet, aldus Grjebine. Door het cen trum weg te lokken uit het rechtse kamp, zou Mitterrand Chiracs neo-gaullitische RPR zodanig isoleren dat hij uit die hoek niet veel meer te vrezen zou hebben. Chiracs oud-minister van cultuur Frangois Léotard zei van zijn kant dat de regering een herhaling is van de rege ring die in 1986 het veld moest ruimen. „Wij kunnen weinig verwachten van deze massale komst van socialistische troe pen. Het zijn dedelfde mensen die opnieuw zijn begonnen", aldus Léotard. (ANP) Door Max de Bok Als een voetballer in een interview een doodschop klasse noemt, wordt hij ge schorst. Als een voetbal trainer in een interview zijn bestuur afvalt, wordt hij op staande voet ontsla gen. Als een werknemer in een vraaggesprek ernstige kritiek uit op de onderne mingsleiding, kan-ie z'n biezen pakken. Als een minister de spelregels waaraan hij zich heeft te hou den in een interview 'idioot, absurd, stom' noemt en zo de eenheid van zijn club op het spel zet, mag hij blijven. De vraag is dan echter wat zo'n speler nog waard is. Minister Wim Deetman kreeg het woensdag in de Tweede Kamer zwaar te ver duren. Dat had hij geheel aan zichzelf te wijten. Wie zichzelf als schietschijf adverteert, moet niet zeuren als de Ka mer een nummertje prijs schieten ten beste geeft. Even terug naar de voorge schiedenis. De politiek redac teur van het dagblad Trouw meldt zich bij Deetman om diens visie te vernemen over de vaderlandse politiek sinds de roerige jaren zestig. In plaats daarvan vergast Deet man hem op een aantal gepe perde uitspraken over het re geerakkoord. Een 'stomme' formulering in dat akkoord (wie teveel uit geeft, moet dat zelf compense ren) ontneemt 'de spirit' aan het kabinet, ondergraaft de teamgeest, legt de discussies in het kabinet lam. Koppeling van bezuinigingen op defensie aan die op ontwikkelingssa menwerking is 'bijna duivels'; het CDA had daar nooit mee akkoord mogen gaan. Mach teloos voegt Deetman aan dat alles toe, dat een aanpassing van het regeerakkoord er niet in zit en dat het dus wel 'aan modderen' zal blijven in het kabinet. Twee dagen later neemt de man die als eerste verant woordelijk is voor de eenheid van het kabinet, premier Lubbers, een beetje afstand van de minister van onder wijs. Het interview kan wor den misverstaan, minister Deetman heeft een beeije overdreven. Maar er is ook veel begrip, want de minister heeft een 'geprangd gemoed' en politiek 'blijft mensenwerk en ministers zijn ook maar mensen.' Aan dat soort 'verklarin gen' voor het rijden van een scheve schaats heeft de Ka mer terecht geen boodschap. Oppositie-voorman Kok (PvdA) vuurt een serie vragen af aan het adres van de pre mier. De antwoorden op die vragen komen minder mak kelijk tot stand dat bij lezing zonder meer zou kunnen lij ken. Lubbers wil volstaan met wat hij eerder over het inter view heeft gezegd, maar de collega's in het kabinet gaan daarmee niet akkoord. Deet man is hen op de tenen gaan staan, Deetman moet in het stof bijten. In het antwoord op de vragen van Kok wordt daarom ingevoegd, dat de mi nister van Onderwijs en We tenschappen 'zich kan vinden' in de opvattingen van de mi nister-president en dat hij 'erkent dat de gekozen formu leringen niet op alle punten even gelukkig waren'. Deetman tevreden, hij heeft geen woord hoeven terugne men. De drukinkt is amper droog of daar zijn die vermaledijde media weer. Het NOS-jour- naal meldt dat Deetman 'spijt' heeft van z'n uitlatingen. Deetman boos. Laat het journaal bellen. 'Hoezo spijt Waar staat dat Wie beweert dat Kunnen ze bij het NOS- journaal niet lezen Het kamerdebat. Tussen haakjes: de aardigste debat ten worden tegenwoordig ge voerd over in verhouding marginale zaken. Paspoort, interviews. Dan lijkt de poli tiek ineens op te leven. Dat zegt wel wat - en niet zoveel goeds - over de stand van de politiek. Het kamerdebat dus. Dè vraag die om beantwoording schreeuwde was natuurlijk of Deetman nu wel of niet vast houdt aan zijn uitlatingen. Premier Lubbers bleef wat kinderachtig vergoelijkend doen. Dat leverde hem, tot zijn zichtbare ergernis, het verwijt van WD-fractielei- der Voorhoeve op, dat de pre mier er een 'kleffe' vertoning van maakte. Deetman zelf toonde geen spoor van spijt. Hij slikte geen woord in. Hij bagatelliseerde de betekenis van het inter view. Kanttekeningen, meer niet.'Het kan toch wel zo zijn, dat je terugkijkend een paar kanttekeningen bij het re geerakkoord plaatst?', vroeg hij met een onschuld die trek jes van arrogantie vertoonde. Toen herinnerde D66-leider Van Mierlo zich de leerop dracht die hij tijdens zijn stu die rechten in Nijmegen kreeg. De student-jurist moest beoordelen of de man die zijn vrouw had toege voegd dat ze 'een lelijk, oud, afgedankt kazernepaard' was zich aan belediging had schuldig gemaakt. Van Mier lo: 'Ik herinner me dat de ver dediging aanvoerde dat hier toch mneer sprake was van kritische kanttekeningen.' Het was ook Van Mierlo die het verloop van het debat het meest kernachtig samenvatte: 'Een genante vertoning; ik ben er geen snars wijzer van geworden.' Kok stelde vast dat 'de geloofwaardigheid van Deetman tot nul is geredu ceerd'. Schutte (GPV) vond dat 'de geloofwaardigheid van het beleid is geschaad'. Voor hoeve oordeelde dat 'Deetman zichzelf, zijn zaak en het team waarvan hij deel uitmaakt geen goede dienst heeft bewe zen.' Alleen 's ministers par tijgenoot, CD A-fractieleider De Vries, sprak - tegen beter weten in - van 'heldere' ant woorden en van 'een belang rijke bijdrage aan het oprui men van zakelijke misver standen.' Kanttekeningen, misver standen Het enige wat hel der was en blijft, is het inter view zelf. Niet voor niets heeft premier Lubbers er Deetman op gewezen dat 'dit soort interviews contra-pro- duktief werkt.' Deetman heeft opnieuw aan geloofwaardig heid ingeboet. Hij heeft kre diet bij zijn collega's ver speeld. Het regeerakkoord blijft ten volle gelden. Dus ook de door Deetman 'idioot en onwerkbaar' genoemde re gel dat ministers die teveel uitgeven die overschrijdingen op de eigen begroting moeten compenseren. De regel is in zijn aange scherpte formulering een vondst van de minister van Financiën. Een voorwaarde die hij stelde aan zijn toetre ding tot het kabinet. Het in terview zal Rudings neiging om van die regel af te wijken niet groter maken. Temeer niet omdat hij kan weten, dat de andere ministers nu, na Deetmans strapatsen, minder dan ooit bereid zullen zijn voor de problemen van de mi nister van Onderwijs op te draaien. Deetman kan wel schouderophalend aan de op merkingen vanuit de Kamer voorbij gaan, hij kan er niet aan voorbij dat zijn collega's in het kabinet het hem kwa lijk nemen dat hij de collegia liteit heeft doorbroken. Dat kan in een geïsoleerde positie van Deetman verkeren als straks het kabinet de be groting voor volgend jaar moet opstellen. Dan ligt daar ook het jongste rapport van de Algemene Rekenkamer, waarin scherpe kritiek wordt geuit op het administratieve en financiële beheer van het departement van Onderwijs. De Rekenkamer stelt vast dat de informatievoorziening op het departement van Deet man zo slecht is, dat 'in alle redelijkheid de vraag kan worden gesteld hoe greep kan worden gehouden op de uitga ven.' Je zou er als bewinds man een 'geprangd gemoed' van krijgen. In het interview, waarvan hij, het zij nog maar eens her haald, geen millimeter af stand heeft genomen, waar schuwde Deetman met voor uitziende blik. 'Ik voorspel je, de starheid (van het regeer akkoord en de discussies in het kabinet, mdb) blijft. Men nieuwe tegenvallers staan W weer voor hetzelfde probleem Ik wil graag dat het kabinet de rit uitzit. Maar of het ook lukt Ik ben somber gestemd. Het blijft aanmodderen.' De vraag lijkt eerder of Deetman de rit uitzit. Zijn collega's in het kabinet, de meerderheid van de Kamer zullen er geen traan om laten indien hij opstapt of bij een volgende gelegenheid tot op stappen wordt gedwongen Zolang dat niet gebeurt, blijf het aanmodderen met Deet- Virig jaar zomer besloot sfiatssecretaris Dees (Volksge zindheid) de voor de patiënt liesbare en begrijpelijke bij- sluii besl king van Assc sche nau de a bare wen. Bi kleii levei Twe< KOPENHAGEN afp) - De Eieense narcotica-brigade eeft gisteren forse kritiek geleverd op de hulp die het land van Nederland krijgt bij de drugsbestrijding. In een gesprek met de Deense radio zei een woordvoerder van de brigade, dat Nederland enorm verdient aan de drugs handel en amper wat doet te gen drugssmokkel. De woord voerster, advocaat Wolmer Nissen, zei dat de Deense ban ken vorig jaar vanuit Neder land 270 miljoen kronen aan geld te verwerken kregen. (ADVERTENTIE) in Uitst. staat, 6x9 m, alle comfort 3 sik.) v a. 12.950.- 01831-3397 De 1 stuil CFC1 mini Dat magl stuul menl steni en 9| Op menj van volg gang vooi ling( over steil Vr Geu kant van twe^g en t tot i DE SURINAAMSE regering rolde begir uit voor een welkome goede fee, die n met gutiens de misère en armoede land zou kunnen verlichten. Aan het ei lopêr weer omgerold met onthutste gejr dromen over een goede fee die zich uit een boze wolf. Zijn zulke gevoelens Heeft de Nederlandse minister van Or Piet Bu<man, zich tijdens zijn bezoek s. het koloniale schaap in woltskleren? H( tor opwierp, 'landbouwer' Bukman de| name 'lealistische klompendiplomatie' l Vooraf dit: Een relatie tussen ex-en een verhouding tussen twee landen, dii lononisator en ex-gekolonialiseerde ple tegelijkertijd hebben beloofd een nieu maken De relatie tussen Nederland e( onafhankelijkheid van het Latijnsametf ning gestaan. Onder een ongelukkig onafhankelijkheid kwam te gehaast tot Suriname zowel op politiek als econo. de hand. Het leger, onder leiding van; orde cp zaken te stellen, maar zijn ra bloed i- de decembermoorden, de gt name - en chaos. Nederland zag de rt en kon toen het leger de mensenrech weinig anders doen dan de geldkraan en. Later werden de diplomatieke betr kort is Suriname teruggekeerd op de democratie, maar zij is nog uiterst b nieuwe Surinaamse constitutie voorlop heeft zichzelf de rol van waakhond v' toegeëigend en kijkt met argusogen nieuve democraten. Mnister Van den Broek van Buitenla: weken geleden bij zijn bezoek aan Suri de voormalige kolonie proberen te t toonde zich bij die gelegenheid optimip vatling van de ontwikkelingshulp - Su een paar miljard gulden -, maar de atv hij uiteraard overlaten aan zijn collega Et TOEN KWAM Bukman. Niet als de, rfaar ais een exponent van het keiht sense beleid waarin weliswaar begrip ?eke situatie van Suriname, maar was toch de boventoon voert. En het moe handelaar Bukman is consequent gewt Zijn tot dusver kwalitatief goede belt twee sporen: het is enerzijds gericht op armoede en anderzijds op het verzei Imgslanden. Voor de armoedebestrijcr |oen gulden in Suriname achtergelaten standigen krijgt Suriname voorlopig g^ deugdelijke plannen heeft die bijdrager Op zichzelf zeer consequent en co bedenkingen. in de eerste plaats is reldbank nu eerst een economisch oi ken alvorens Nederland geld geeft vc plan. Nederland kent Suriname al hon hoeken en ministeriële bureaus in D< ontwikkelingsplannen voor de ex-kolor Wereldbank ingeschat' net meest J^oord zou kun^-.. ^jn dat Nederland neid voor Suriname (bij verdrag gerec reldbank. In de tweede plaats: het is zeer wel 9een geld in een bodemloze put wil stc deurd. Maar opnieuw: er zijn toch t controle op zinnige en onzinnige beste 'n de derde plaats: de democratie c<ar en labiel dat de nu al verdeelde i «cessen nodig heeft om te overlevë proces bijdragen door de geldkraan ojgende gegrom van de militairen is I het is het een of het ander: óf Nede emocratje en dat kost alleen maar tónj and b,P hard en zakelijk en risH| an de Desi's. Nog één keer kan Nede .3 boze wolf zijn. Veel tijd om de schiinlijk niet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2