E
VPRO-documentaire over Red Hot Chili Peppers
Scat Cats gaan
vrolijk verder
jarije Tours i
OORDEEL IHET SUCCES VAN DE TEKENFILMS VAN BILL HANNA JOE BARBERA
[oord en liefde in Tweede Kamer
Het angstaanjagende
geluid van de oorlog
DINAVIE
3ARIJE
RSPORT
WERHUUR
G Scheidegger
streepje
Emmy
CE HOMMAGE AAN BOULEVARD OF BROKEN DREAMS
Verdrijving
Orgie
Liedjes
Expositie
schutterij
in Haarlem
ZATERDAG 14 MEI 1988
OORLOGSVERSLAGGEVERS GETUIGEN
Afgeknald
Propaganda
Huurling
Coppola, Allen
en Scorsese
over New York
„je bent als danspaar zo intensief
met elkaar bezig en je hebt elkaar
telkens vast".
Arnold Verhoeven, dansschool-houder
DE STEm
G1
niot 1 f)_ on 17_Hao«c/>
Vijftig jaar tussen striphelden
bn niet. 10- en 17-daagse luxe
en video naar de Costa Brava
F 10-6,13-e
hogelijk).
17-6, 20-6*,
DE MAR
10 dgn 17dgn
mei/juni
299.- 499,
mei/juni
379.- 649,
Knes
mei
juni
299.- 449,
329.- 549,
mei/juni
199.- 299,
II DE MAR
mei/juni
289,- 439,
mei/juni
299, 449,
mei/juni
349, 529,
mei/juni
199, 298,
LEILA
mei/juni
369, 569,
mei/juni
199, 298.'
045-322222 en 020-I37459
013-427777
045-324000
10 - 23.00 uur. Ook 's zondags.
VARMLAND SWEDEN
|g*Lake - Free catalogue from
•eje, Sweden - tel. 09-46.552.11895,
Ielmotorj achten, 5-7 sl.pl., pol. dag/]
3/roeiboten, kano's. Inl. Biesbosi
we. 01684-2317, hr. Voncken.
4 dgs. vak.reis Noorwegen/Zwe-I
juli ƒ1350,- p.p. all-in. A'danVl
2 juli. Kosten 2350,- incl. terug-1
Vatersport Twellegea 020-324871.
npeerautoverhuur Bergland v,a;
4825 AS Breda, tel. 076-715065.
gen in een open
327/s/oSSt
or JanKoesen
- Een gemakke-
ike vraag. Wie zijn de
ouders van: Tom en Jerry,
Huckleberry Hound, de
riintstones, de Jetsons,
lop Cat, Yogi Bear,
..oby-Doo en ontelbare
Andere wezens? Antwoord:
Hanna en Barbera. Geen
iduo buiten misschien Lau-
j en Hardy heeft de we-
■eld meer amusement ge-
lionken dan deze twee
heren met de vrouwelijke
Achternamen: Bill Hanna
jen Joe Barbera.
J cartoons voor bioscoop en
7, 300 series en films, shows
a ruim 80 landen en 22 talen, 7
Iscars en 7 Emmy's. En het be-
[gon allemaal, een halve eeuw
[geleden, met een kat en een
nuis: Tom en Jerry.
Het was 1938. Hollywood had
neer sterren dan de hemel,
naar de afdeling cartoons flo-
erde niet best. De vroegere
kbediende Barbera en de
ciicus Hanna verdienden
len karige boterham met het
[bijschaven van filmplots. Ze
ramen bijeen en besloten een
artoon te maken over een kat
i een muis. Dat was al veel
[raker gebeurd. Aan het idee
ras niet nieuws. Maar toen
Hanna en Barbera hun anima
tie ten doop hielden, zag Holly-
wood uniek talent.
De komende 20 jaar lang
[produceerden het tweetal de
m Tom en Jerry na de andere.
General Motors van Ani-
natie werden ze genoemd. Tot
11957 de klad in de filmindus-
Jtrie kwam door de opkomst
van de televisie. MGM zette
ten. Plotseling barstte het ta
lent open. Er is geen ander
woord voor. Vooral Joe Bar
bera werd een vulkaan van
creativiteit. Nieuwe wezens
werden geboren in adembene
mend tempo. Wezens met per
soonlijkheid, met eigenschap
pen, lief, aardig, ploerterig,
maar menselijk.
Ze liepen in een landschap
dat vertekend was, maar voor
miljoenen toch echter dan de
mensenmaatschappij. Ze be
leefden avonturen, ze redden
zich uit situaties, ze waren le
vensgroot en levensklein, je
kon je als kijker met hen ver
eenzelvigen. Het waren geen
pure kinderfilmpjes, ze werden
een onderdeel van de Ameri
kaanse cultuur.
Bill Hanna (staande links) en Joe Barbera, zittend aan de
tekentafel.
Hanna en Barbera op straat.
De geschiedenis leek zich te
herhalen. Animatie was ook
van televisie het stiefkind. Er VulKHcin
bestonden geen originele te
kenfilms voor de buis, meestal
werd er vullis vertoond uit de
filmwereld. Joe en Bill moest
niet alleen een nieuw produkt
bedenken, maar ook een
nieuwe markt
Ze hadden geen geld. Twintig
jaar lang hadden ze maar met
twee karakters te maken gehad
die geen van beide konden pra-
De eerste TV-babies heetten
Ruff en Reddy: een sluwe kat
en een domme hond. De vol
gende ster werd Huckleberry
Hound die Hanna-Barbera hun
eerste Emmy bezorgde. Yogi
Bear waggelde uit het bos tot
vermaak van vijf continenten
en in 1960 werd de beroemdste
van hen allen geboren: Fred
Flintstone, dom, luidruchtig,
opschepperig maar met een
hart van goud, wonend in de
oertijd met zijn snibbige Wil-
ma, zijn goedzakkerige maar
niet altijd alles pikkende
vriend Barney en diens vrouw
Betty die met Wilma samens
meedde tegen de kerels en Peb
bles, de baby met de spier
kracht van een dinosaurus.
Het was een oertijd met
automobielen, tv-shows en
kantoorbaantjes. En iets in die
schokkerige, onmogelijke we
reld ontsteeg alle logica en
kreeg daarmee een charme die
Yogi Bear, Fred Flintstone en Scooby Doo, scheppingen
van Hanna en Barbera. - foto's worldvision
alle leeftijden, alle standen en
alle rassen pakte.
Na de Flintstones kwamen
de Jetsons, een ruimtefamilie
die de stelling van Hanna-Bar
bera moest bewijzen dat niet
mensen veranderen, alleen hun
omgeving. In The Funtastic
World of Hanna-Barbera ge
beurde ondertussen van alles.
Cartoons traden op met men
sen, zoals met Gene Kelly in
'Anchors Aweigh' en 'Invita-
|ie aan het grootste meer vanl
goedkope wereld gaat voor ui
_nngcar zeer luxe hotel, 10 dgitl
|enlo b.v. 077-517744/544001.
Boedapest-Balatonmeer
per luxe touringcar. Div. ex-I
3-10-17-24 juni. HUNGAROl
1872453 tot 22.00 u. Gratis cat|
aan het Balatonmeer.
ein 11a, Arnhem O85-43505Q1
l Vakantiehuizen, campings, hotels!
Itel, in geheel Hongarije. MAGYAEj
gravenmoer 01623-22194.
Door Mart van der Sanden
De eerste musical in de
Tweede Kamer! Zo luidt de
aankondiging van het tv-
spel Medio Mei, een persi
flage op de Nederlandse po
litiek, die de NOS komende
zondag, medio mei dus, uit
zendt.
Medio Mei is een theatervoor
stelling die met veel succes
tieeft gedraaid in de Boulevard
of Broken Dreams. De filmma-
Ito Joost Ranzijn heeft er een
tv-bewerking van gemaakt als
j™ soort postume hommage
|San de Boulevard, die inmid
dels door het wegvallen van
subsidie van WVC ten dode is
opgeschreven.
NOS-dramachef Wim Odé
joemt het wrang dat kort na-
at de bijl is gevallen voor de
oulevard, deze karikatuur
van het gekissebis aan het
Haagse Binnenhof op televisie
j?n zaj zijn- De makers van
Medio Mei hebben hun produk-
ue aan een delegatie van de
11 weede Kamer getoond, maar
I?de Boulevard alsnog zal
[nelpen is de vraag. Want de da-
h5eÜen ^eren Politici worden in
Medio Mei afgeschilderd als
wauwelende kippen en hanen
under kop die uitsluitend aan
nun eigen belangetjes denken,
«et hgt er maar aan hoeveel
invoel voor humor en relative
's ze in werkelijkheid heb-
nen, maar de dagelijkse prak-
jW in Den Haag laat op dat
unt niet veel ruimte voor
loop.
Medio Mei is gebaseerd op de
^«aslijke overdrijving, zo-
°°k hoort bij een lach-
|iegei. De Tweede Kamer ver-
rat «in tot een soort kinder-
Ngverblijf, waarin de peu-
- '-es e"Iaar in de haren vlie-
EL saibenspannen, anderen
niptt geven van fouten en
A|, ?:n hun verlies kunnen.
hUa erin' hêt opgefokte ha-
van politici die hun
Kpnstanders het licht niet in
ivernÜï ,gunnen. het gezeur
inm,,rangrijke bijzaken, de
'irU; ,om t°t beslissingen te
|j. de stoethaspelige ma-
f«vanuitdrukken
J "tten voor de hand iig-
Kn m^8!?"8 zelfs Platte grol-
het Kt. 0 Mei- Meteen aan
L g,la al somt de voorzitter
Jpr'd door Arjen Ederveen,
'heo van de VPRO) een
waslijst met afwezige kamerle
den op en op een gegeven mo
ment staat een politica met
twee glazen sherry in de hand
op het spreekgestoelte te ora
kelen. Er is een verwijzing
naar de afgetreden CDA'er
Duyn, die vergat kwartjes in
zijn parkeermeter te stoppen.
Maar Medio Mei is geen 'sleu
telvoorstelling'. De karakters
zijn niet gebaseerd op echte ka
merleden. Wel zijn de politieke
hoofdstromingen duidelijk
herkenbaar.
heeft met een speer de hond
van de diplomatieke vertegen
woordiging gespietst
Ook het spoeddebatje,
waarin een en ander aan het
licht treedt, loopt uit op een
chaos, waarbij het ene na het
andere kamerlid met de voor
zittershamer wordt vermoord.
De voorzitter, die op dat mo
ment aan volstrekte overspan
nenheid ten prooi is gevallen,
schorst daarop in arren moede
de vergadering, terwijl de bode
de geleegde sherry glaasjes op
ruimt.
Tussen de bedrijven door speelt
zich een kortstondige romance
af tussen twee onervaren ka
merleden, een uit het rechtse en
een uit het linkse kamp. Een
onmogelijke verhouding, zoals
ai spoedig blijkt, want de zaak
loopt na de overdonderende
slag van Cupido fors uit de
hand. De aanleiding is een
spoeddebat over de in een orgie
ontaarde receptie op de ambas
sade van Zimbabwe.
De hooggeplaatste volksver
tegenwoordigers blijken zich
daar als ware representanten
van de heffe des volks te heb
ben gedragen. Een vrouwelijk
kamerlid is gevallen voor de
zwoele lippen van de consul
van het Afrikaanse land, een
mannelijke collega heeft zijn
maaginhoud op het dure gang
tapijt geleegd en een derde
Het onwerkelijke karakter van
dit alles wordt geaccentueerd
door de ingelaste liedjes,
waarin de ontloken liefde
wordt bekend en de pan in de
Tweede Kamer bezongen. Het
zijn geen muzikale hoogstand
jes, maar ze dragen wezenlijk
bij aan de absurdistische sfeer
van de voorstelling, die als mo
raal heeft 'Zijn wij niet allen
schuldig aan dit noodlot?'. De
parodie heeft dus wel degelijk
een serieuze ondertoon, want
Medio Mei laat de kijker zien
dat iedere Nederlander uitein
delijk verantwoordelijk is voor
de gênante manier waarop in
Den Haag soms politiek wordt
bedreven.
'Medio Mei' wordt zondag om 21.15
uur op Nederland 3 uitgezonden.
Mnrielle Tromp en René Groothof in de Tweede Kamer in "Medio Mei'.
HAARLEM (ANP) - Het
ontstaan, de betekenis, de
tradities en gebruiken, als
mede de militaire en cere
moniële taken de schutterij
in de Hollandse en Zeeuwse
steden van de middeleeu
wen tot en met de zeven
tiende eeuw is tot leven ge
bracht in het Haarlemse
Frans Halsmuseum.
De tentoonstelling 'Schutters in
Holland, kracht en zenuwen
van de stad' wordt gehouden
ter gelegenheid van het 75-ja-
rige jubileum vanhet museum
en de onlangs voltooide restau
ratie van de vijf schuttersstuk-
Door Mart van der Sanden
Red Hot Chili Peppers heeft
Europa stormenderhand
veroverd. Hun toernee be
gin dit jaar, waarbij de
band uit Los Angeles ook
Nederland aandeed, leidde
tot lovende kritieken voor
de energieke aanpak van de
Chili Peppers, die hun mu
ziek peperen met funk, rock,
rap, heavy metal en punk.
Bram van Splunteren volgde
de groep zeven dagen lang met
een tv-ploeg. Hij filmde tijdens
optredens en tv-opnamen in
Zwitserland, Frankrijk, België
en De Effenaar in Eindhoven,
waar de Chili Peppers op 19 fe
bruari optraden. Tussendoor
sprak hij met de groepsleden
en confronteerde hij hen op vi
deo met hun idolen Sly Stone,
bassist Bootsy Collins en
George Clinton (van Funkade-
lie).
Uit de reportage van drie
kwartier, die de VPRO ko
mende zondag op Nederland 2
uitzendt onder de titel 'Europe
by storm', doemt het beeld op
van een band die bezeten is
door de muziek die ze maakt.
Die betekent voor zanger en
frontman Anthony Kiedis on
geveer hetzelfde als seks.
Kiedis: „Onze muziek heeft
in alle opzichten te maken met
seks. Ik hoor telkens het geluid
van twee lichamen die tegen
elkaar beuken en de bas en
drums zijn als een hart dat
bonst tijdens het neuken".
In ieder geval is de ritmesectie,
bestaande uit Flea op bas en
Jack irons op drums, de hard
ste en snelste sinds The Sex Pi
stols ophielden te bestaan. In
de onderonsjes die Van Splun
teren met elk groepslid had, to
nen de heren aan dat hun stijl
niet voortkomt uit technisch
onvermogen, want daarin laten
ze zien dat ze him instrument
tot in de puntjes beheersen.
Er zit onvermijdelijk de no
dige flauwekul in de film. Geen
enkele groep die zichzelf wil
promoten, schijnt tegenwoor
dig uit te kunnen onder gekke-
bekkentrekkerij en andere
flauwe grappen en grollen.
Maar Van Splunteren weet
Kiedis, Flea, Irons en gitarist
Hillel Slovak tussen de bedrij
ven door ook nog serieuze uit
spraken te ontlokken. Van
Splunteren: „Van tevoren was
is geschrokken van een promo
tiefilmpje van de Chili Peppers
met Marcel Vanthilt op MTV.
Daarin haalden ze alleen aar
ongein uit. Om dat te voorko
men, heb ik de bandleden maar
even apart genomen en dat
heeft gewerkt. Toen wilden ze
wel serieus over hun muziek en
hun achtergronden praten".
Er zitten realtief veel concert
opnamen in Europe by storm
en die geven een aardig beeld
van de capriolen die Red Hot
Chili Peppers op het podium
uithalen. Het inmiddels be
ruchtste voorbeeld daarvan is
de sock-act, die de heren als
toegift opvoeren. Daarin ver
schijnen zij louter gekleed in
een wollen sok om hun ge
slachtsdeel op het podium. Van
Splunteren heeft een fragment
daarvan dat nog geen twee se
conden duurt, aan het einde
van de film gemonteerd.
Deze film is de laatste in een
reeks van zes tv-documentai-
res over popmuziek die Van
Splunteren voor de VPRO
heeft gemaakt. Volgend seizoen
begint hij met een tweeweke
lijks tv-programma voor jon
geren. Daarin wordt behalve
aan muziek ook aan andere on
derwerpen aandacht besteed.
De popliefhebbers kunnen
deze zomer nog even vooruit bij
de VPRO. Die omroep herhaalt
de komende maanden de pro
gramma's van Van Splunteren
over John Hiatt, Iggy Pop en de
rapscene in New York. Verder
wordt een oude film van Roelof
Kiers over Frank Zappa uit het
archief gehaald, maar daarna
is het (voorlopig) weer afgelo
pen met de popdocumentaires
bij de VPRO.
tion to the Dance'. Door ande
ren uitgedachte stripfiguren
als Superman, Batman, Aqua-
man en andere superhelden
werden in cartoonvorm gego
ten voor de onverzadigbare
muil van de tv. De Smurfen,
een creatie van de Belg Peyo,
stapten de buis in en hielden
het fort vele jaren. Geen onder
werp was het tweetal te dol:
Stories from the Bible, in 1986
gelanceerd, is de succesvolste
kindervideo aller tijden.
Van onze rtv-Redactie
„Je kunt de sfeer van de oorlog niet op een televisie
scherm overbrengen. De soldaten zijn alleen maar
poppetjes die bewegen. Wat je mist is het geluid. Een
geestverdovende ervaring, alsof je bent blootgesteld
aan het ergste onweer dat je je kunt voorstellen. Dat
geluid en de wetenschap dat iemand je wil doodschie
ten, jagen je angst aan".
Het citaat is van Nick Dow-
nie, free-lance oorlogsver
slaggever, in de Britse tv-
documentaire 'War Repor
ters'. De VPRO zendt dit
programma van de Britse
commerciële tv-maatschap-
pij TV South over journalis
ten aan het front zondag
avond uit op Nederland 2 om
20.57 uur.
Onder druk van de con
currentie - elk tv-station of
krant wil tenslotte de in
dringendste beelden en het
actueelste nieuws - nemen
zij steeds grotere risico's om
het thuisfront te berichten
over de slachtpartijen die
zich over de hele wereld af
spelen. Wie zijn die mensen
die hun eigen leven daar
voor wagen, waarom doen
ze het en hoe? War Corres
pondents geeft er 50 minu
ten lang antwoord op.
Er zitten tal van schokkende
en indrukwekkende beelden
in de documentaire. Zoals
van die Zweedse camera
man, wiens film bleef door
lopen nadat hij was doodge
schoten door de soldaten die
hij voor de lens had. Of van
Bill Stewart die in Nicara
gua door een soldaat in koe
len bloede werd afgeknald.
Of van Neil Davis, de came
raman die de wereldbe
roemde opnamen maakte
van de Noordvietnamese
tanks die bij de val van Sai
gon in 1975 het terrein van
het presidentiële paleis op
reden. Da ris werd tien jaar
later in Bangkok dodelijk
door kogels getroffen. Ook
zijn camera snorde door,
terwijl aan de andere kant
van de straat een concurre
rende ploeg van UPI de aan
slag eveneens op beeldband
vereeuwigde.
Maar de hoofdmoot wordt
gevormd door gesprekken
met een aantal journalisten
dat zijn sporen aan het front
heeft verdiend. Michael Ni
cholson bijvoorbeeld, die
voor de Britse commerciële
televisie in brandhaarden
over de hele wereld heeft
gezeten, Tim Page, een foto
graaf die door de traumati
sche ervaringen in Vietnam
pacifist werd, Robert Fisk,
de Times-verslaggever die
jaren lang Bayrut deed voor
zijn krant, en de Ameri
kaanse Martha Gellhorn, de
eerste vrouwelijke oorlogs-
B verslaggever wier carrière
reikt van de Spaanse Bur
geroorlog tot aan de bloe
dige burgertwisten in El
Salvador.
die ervoor wordt betaald om
oorlogen te verslaan".
Maar er worden ook no
beler motieven aangevoerd,
de plicht tot het melden van
de waarheid bijvoorbeeld.
Robert Fisk wijst erop dat in
de Eerste Wereldoorlog geen
journalist in de loopgraven
te vinden was en dat als er
al eens een opdook, hij leu
gens doorgaf die de autori
teiten hem influisterden.
'Het eerste slachtoffer van
de oorlog is .de waarheid'
was destijds een gevleugeld
woord. Fisk: „In een oorlog
vertelt iedereen leugens. Je
kunt eenvoudigweg nie
mand vertrouwen. Je moet
zelf graven en graven tot je
achter de waarheid komt".
Het doorprikken van de pro
paganda die de strijdende
partijen verspreiden, is de
taak van de oorlogsverslag
gever, daar is iedereen in de
documentaire het over eens.
Ook al zijn de meningen
verdeeld over de vraag in
hoeverre het tonen van de
waarheid vruchten afwerpt.
Beroemd is het voorbeeld
van de Vietnam-oorlog, die
mede door de verpletterende
tv-beelden van de oorlogs
verschrikkingen sneller zou
zijn beëindigd, omdat het
Amerikaanse volk niet lan
ger zijn jongens de slacht
bank op wilde sturen.
Maar Martha Gellhorn
heeft haar twijfels: „Ik heb
niet het gevoel dat iets wat
ik ooit heb gedaan, ook maar
enig nut heeft gehad. Maar
alles is beter dan stilte. De
oorlog moet worden gedocu
menteerd. Anders kunnen ze
straffeloos hun gang gaan".
En Michael Nicholson in
antwoord op het verwijt dat
de aanwezigheid van zijn
tv-ploeg de moord op een
Biafraan heeft veroorzaakt:
„Als dat zo is, dan heeft het
uitzenden van de beelden
ertoe geleid dat aan dat
soort praktijken een einde
werd gemaakt".
Over één ding zijn zij het
eens: oorlogsverslaggeving
moet gedaan worden, al was
het alleen maar omdat het
hun werk is en er brood op
de plank moet komen. Mi
chael Nicholson: „Ik ben ook
maar gewoon een huurling,
Michael Nicholson: 'Ik
ben ook maar gewoon een
huurling'. - fotovpro
foto anp
ken van Frans Hals, die deel
uitmaken van de tentoonstel
ling. De expositie duurt tot en
met 17 juli is te zien.
Te zien is de erfenis van de
schutterijschutterszilver, his
torische documenten, pennin
gen, prenten, wapens en vooral
ook met alle belangrijke schut
tersstukken (uitgezonderd de
Nachtwacht) die er in Neder
land zijn.
Onder de noemer 'oude stijl-jazz' floreert een rijk-gescha
keerd scala van muzikale stijlen. In jazz-stad Breda zijn
die stijlen zo'n beetje allemaal vertegenwoordigd.
De sinds 1972 opererende Seat
Cats vertegenwoordigen een
richting, die de jazz als enter
tainment centraal stelt. De ont
wikkeling van de jazz in een
steeds 'serieuzer' richting is
natuurlijk prachtig, maar er
zijn ook veel mensen voor wie
het gewoon leuk en gezellig
moet blijven.
De Scat Cats komen aan die
behoefte tegemoet. Hun nieuw
ste elpee, 'Cats As Cats Can',
biedt een staalkaart van de ty
pische Cats-stijl: humoristi
sche arrangementen, koortjes
en toespelingen op hele andere
muzikale genres.
De elpee wis op de eerste dag
van het Oude Stijl Jazz Festi
val door Pierre Kartner ten
doop gehouden in het Bredase
Turfschip.
De plaat is opvallende mooi
opgenomen. We horen de 'Cats'
uitblinken in strakke up-
tempo-nummers als 'Cake
Walking Babies From Home'
en vooral 'Candy Lips', in een
mooi mineur-nummer als
'Let's Sow Wild Oats', en in een
'knap gearrangeerd 'Shout'em
Aunt Tilly', waarin het orkest
op de wijze van 'Wolga boot
man' de perestroika bezingt.
Aan de elpee is in alle op
zichten veel aandacht besteed.
Opnametechnisch mag hij er
wezen, maar het oog wil ook
wat: de hoes wordt opgesierd
door een een mooie tekening
van Peter van Straten. De plaat
is geproduceerd door Spronk
Records in Breda (Serie Feel
the Jazz volume 24).
H.R.
NEW YORK (DPA) - Drie
befaamde Amerikaanse
filmregisseurs, Woody Al
len, Francis Ford Coppola
en Martin Scorsese, willen
samen een film over New
York maken. 'New York
Story' moet een episodefilm
worden waaraan de drie re
gisseurs op zichzelf staande
bijdragen leveren.