E VPRO-documentaire over Red Hot Chili Peppers Scat Cats gaan vrolijk verder jarije Tours i OORDEEL IHET SUCCES VAN DE TEKENFILMS VAN BILL HANNA JOE BARBERA [oord en liefde in Tweede Kamer Het angstaanjagende geluid van de oorlog DINAVIE 3ARIJE RSPORT WERHUUR G Scheidegger streepje Emmy CE HOMMAGE AAN BOULEVARD OF BROKEN DREAMS Verdrijving Orgie Liedjes Expositie schutterij in Haarlem ZATERDAG 14 MEI 1988 OORLOGSVERSLAGGEVERS GETUIGEN Afgeknald Propaganda Huurling Coppola, Allen en Scorsese over New York „je bent als danspaar zo intensief met elkaar bezig en je hebt elkaar telkens vast". Arnold Verhoeven, dansschool-houder DE STEm G1 niot 1 f)_ on 17_Hao«c/> Vijftig jaar tussen striphelden bn niet. 10- en 17-daagse luxe en video naar de Costa Brava F 10-6,13-e hogelijk). 17-6, 20-6*, DE MAR 10 dgn 17dgn mei/juni 299.- 499, mei/juni 379.- 649, Knes mei juni 299.- 449, 329.- 549, mei/juni 199.- 299, II DE MAR mei/juni 289,- 439, mei/juni 299, 449, mei/juni 349, 529, mei/juni 199, 298, LEILA mei/juni 369, 569, mei/juni 199, 298.' 045-322222 en 020-I37459 013-427777 045-324000 10 - 23.00 uur. Ook 's zondags. VARMLAND SWEDEN |g*Lake - Free catalogue from •eje, Sweden - tel. 09-46.552.11895, Ielmotorj achten, 5-7 sl.pl., pol. dag/] 3/roeiboten, kano's. Inl. Biesbosi we. 01684-2317, hr. Voncken. 4 dgs. vak.reis Noorwegen/Zwe-I juli ƒ1350,- p.p. all-in. A'danVl 2 juli. Kosten 2350,- incl. terug-1 Vatersport Twellegea 020-324871. npeerautoverhuur Bergland v,a; 4825 AS Breda, tel. 076-715065. gen in een open 327/s/oSSt or JanKoesen - Een gemakke- ike vraag. Wie zijn de ouders van: Tom en Jerry, Huckleberry Hound, de riintstones, de Jetsons, lop Cat, Yogi Bear, ..oby-Doo en ontelbare Andere wezens? Antwoord: Hanna en Barbera. Geen iduo buiten misschien Lau- j en Hardy heeft de we- ■eld meer amusement ge- lionken dan deze twee heren met de vrouwelijke Achternamen: Bill Hanna jen Joe Barbera. J cartoons voor bioscoop en 7, 300 series en films, shows a ruim 80 landen en 22 talen, 7 Iscars en 7 Emmy's. En het be- [gon allemaal, een halve eeuw [geleden, met een kat en een nuis: Tom en Jerry. Het was 1938. Hollywood had neer sterren dan de hemel, naar de afdeling cartoons flo- erde niet best. De vroegere kbediende Barbera en de ciicus Hanna verdienden len karige boterham met het [bijschaven van filmplots. Ze ramen bijeen en besloten een artoon te maken over een kat i een muis. Dat was al veel [raker gebeurd. Aan het idee ras niet nieuws. Maar toen Hanna en Barbera hun anima tie ten doop hielden, zag Holly- wood uniek talent. De komende 20 jaar lang [produceerden het tweetal de m Tom en Jerry na de andere. General Motors van Ani- natie werden ze genoemd. Tot 11957 de klad in de filmindus- Jtrie kwam door de opkomst van de televisie. MGM zette ten. Plotseling barstte het ta lent open. Er is geen ander woord voor. Vooral Joe Bar bera werd een vulkaan van creativiteit. Nieuwe wezens werden geboren in adembene mend tempo. Wezens met per soonlijkheid, met eigenschap pen, lief, aardig, ploerterig, maar menselijk. Ze liepen in een landschap dat vertekend was, maar voor miljoenen toch echter dan de mensenmaatschappij. Ze be leefden avonturen, ze redden zich uit situaties, ze waren le vensgroot en levensklein, je kon je als kijker met hen ver eenzelvigen. Het waren geen pure kinderfilmpjes, ze werden een onderdeel van de Ameri kaanse cultuur. Bill Hanna (staande links) en Joe Barbera, zittend aan de tekentafel. Hanna en Barbera op straat. De geschiedenis leek zich te herhalen. Animatie was ook van televisie het stiefkind. Er VulKHcin bestonden geen originele te kenfilms voor de buis, meestal werd er vullis vertoond uit de filmwereld. Joe en Bill moest niet alleen een nieuw produkt bedenken, maar ook een nieuwe markt Ze hadden geen geld. Twintig jaar lang hadden ze maar met twee karakters te maken gehad die geen van beide konden pra- De eerste TV-babies heetten Ruff en Reddy: een sluwe kat en een domme hond. De vol gende ster werd Huckleberry Hound die Hanna-Barbera hun eerste Emmy bezorgde. Yogi Bear waggelde uit het bos tot vermaak van vijf continenten en in 1960 werd de beroemdste van hen allen geboren: Fred Flintstone, dom, luidruchtig, opschepperig maar met een hart van goud, wonend in de oertijd met zijn snibbige Wil- ma, zijn goedzakkerige maar niet altijd alles pikkende vriend Barney en diens vrouw Betty die met Wilma samens meedde tegen de kerels en Peb bles, de baby met de spier kracht van een dinosaurus. Het was een oertijd met automobielen, tv-shows en kantoorbaantjes. En iets in die schokkerige, onmogelijke we reld ontsteeg alle logica en kreeg daarmee een charme die Yogi Bear, Fred Flintstone en Scooby Doo, scheppingen van Hanna en Barbera. - foto's worldvision alle leeftijden, alle standen en alle rassen pakte. Na de Flintstones kwamen de Jetsons, een ruimtefamilie die de stelling van Hanna-Bar bera moest bewijzen dat niet mensen veranderen, alleen hun omgeving. In The Funtastic World of Hanna-Barbera ge beurde ondertussen van alles. Cartoons traden op met men sen, zoals met Gene Kelly in 'Anchors Aweigh' en 'Invita- |ie aan het grootste meer vanl goedkope wereld gaat voor ui _nngcar zeer luxe hotel, 10 dgitl |enlo b.v. 077-517744/544001. Boedapest-Balatonmeer per luxe touringcar. Div. ex-I 3-10-17-24 juni. HUNGAROl 1872453 tot 22.00 u. Gratis cat| aan het Balatonmeer. ein 11a, Arnhem O85-43505Q1 l Vakantiehuizen, campings, hotels! Itel, in geheel Hongarije. MAGYAEj gravenmoer 01623-22194. Door Mart van der Sanden De eerste musical in de Tweede Kamer! Zo luidt de aankondiging van het tv- spel Medio Mei, een persi flage op de Nederlandse po litiek, die de NOS komende zondag, medio mei dus, uit zendt. Medio Mei is een theatervoor stelling die met veel succes tieeft gedraaid in de Boulevard of Broken Dreams. De filmma- Ito Joost Ranzijn heeft er een tv-bewerking van gemaakt als j™ soort postume hommage |San de Boulevard, die inmid dels door het wegvallen van subsidie van WVC ten dode is opgeschreven. NOS-dramachef Wim Odé joemt het wrang dat kort na- at de bijl is gevallen voor de oulevard, deze karikatuur van het gekissebis aan het Haagse Binnenhof op televisie j?n zaj zijn- De makers van Medio Mei hebben hun produk- ue aan een delegatie van de 11 weede Kamer getoond, maar I?de Boulevard alsnog zal [nelpen is de vraag. Want de da- h5eÜen ^eren Politici worden in Medio Mei afgeschilderd als wauwelende kippen en hanen under kop die uitsluitend aan nun eigen belangetjes denken, «et hgt er maar aan hoeveel invoel voor humor en relative 's ze in werkelijkheid heb- nen, maar de dagelijkse prak- jW in Den Haag laat op dat unt niet veel ruimte voor loop. Medio Mei is gebaseerd op de ^«aslijke overdrijving, zo- °°k hoort bij een lach- |iegei. De Tweede Kamer ver- rat «in tot een soort kinder- Ngverblijf, waarin de peu- - '-es e"Iaar in de haren vlie- EL saibenspannen, anderen niptt geven van fouten en A|, ?:n hun verlies kunnen. hUa erin' hêt opgefokte ha- van politici die hun Kpnstanders het licht niet in ivernÜï ,gunnen. het gezeur inm,,rangrijke bijzaken, de 'irU; ,om t°t beslissingen te |j. de stoethaspelige ma- f«vanuitdrukken J "tten voor de hand iig- Kn m^8!?"8 zelfs Platte grol- het Kt. 0 Mei- Meteen aan L g,la al somt de voorzitter Jpr'd door Arjen Ederveen, 'heo van de VPRO) een waslijst met afwezige kamerle den op en op een gegeven mo ment staat een politica met twee glazen sherry in de hand op het spreekgestoelte te ora kelen. Er is een verwijzing naar de afgetreden CDA'er Duyn, die vergat kwartjes in zijn parkeermeter te stoppen. Maar Medio Mei is geen 'sleu telvoorstelling'. De karakters zijn niet gebaseerd op echte ka merleden. Wel zijn de politieke hoofdstromingen duidelijk herkenbaar. heeft met een speer de hond van de diplomatieke vertegen woordiging gespietst Ook het spoeddebatje, waarin een en ander aan het licht treedt, loopt uit op een chaos, waarbij het ene na het andere kamerlid met de voor zittershamer wordt vermoord. De voorzitter, die op dat mo ment aan volstrekte overspan nenheid ten prooi is gevallen, schorst daarop in arren moede de vergadering, terwijl de bode de geleegde sherry glaasjes op ruimt. Tussen de bedrijven door speelt zich een kortstondige romance af tussen twee onervaren ka merleden, een uit het rechtse en een uit het linkse kamp. Een onmogelijke verhouding, zoals ai spoedig blijkt, want de zaak loopt na de overdonderende slag van Cupido fors uit de hand. De aanleiding is een spoeddebat over de in een orgie ontaarde receptie op de ambas sade van Zimbabwe. De hooggeplaatste volksver tegenwoordigers blijken zich daar als ware representanten van de heffe des volks te heb ben gedragen. Een vrouwelijk kamerlid is gevallen voor de zwoele lippen van de consul van het Afrikaanse land, een mannelijke collega heeft zijn maaginhoud op het dure gang tapijt geleegd en een derde Het onwerkelijke karakter van dit alles wordt geaccentueerd door de ingelaste liedjes, waarin de ontloken liefde wordt bekend en de pan in de Tweede Kamer bezongen. Het zijn geen muzikale hoogstand jes, maar ze dragen wezenlijk bij aan de absurdistische sfeer van de voorstelling, die als mo raal heeft 'Zijn wij niet allen schuldig aan dit noodlot?'. De parodie heeft dus wel degelijk een serieuze ondertoon, want Medio Mei laat de kijker zien dat iedere Nederlander uitein delijk verantwoordelijk is voor de gênante manier waarop in Den Haag soms politiek wordt bedreven. 'Medio Mei' wordt zondag om 21.15 uur op Nederland 3 uitgezonden. Mnrielle Tromp en René Groothof in de Tweede Kamer in "Medio Mei'. HAARLEM (ANP) - Het ontstaan, de betekenis, de tradities en gebruiken, als mede de militaire en cere moniële taken de schutterij in de Hollandse en Zeeuwse steden van de middeleeu wen tot en met de zeven tiende eeuw is tot leven ge bracht in het Haarlemse Frans Halsmuseum. De tentoonstelling 'Schutters in Holland, kracht en zenuwen van de stad' wordt gehouden ter gelegenheid van het 75-ja- rige jubileum vanhet museum en de onlangs voltooide restau ratie van de vijf schuttersstuk- Door Mart van der Sanden Red Hot Chili Peppers heeft Europa stormenderhand veroverd. Hun toernee be gin dit jaar, waarbij de band uit Los Angeles ook Nederland aandeed, leidde tot lovende kritieken voor de energieke aanpak van de Chili Peppers, die hun mu ziek peperen met funk, rock, rap, heavy metal en punk. Bram van Splunteren volgde de groep zeven dagen lang met een tv-ploeg. Hij filmde tijdens optredens en tv-opnamen in Zwitserland, Frankrijk, België en De Effenaar in Eindhoven, waar de Chili Peppers op 19 fe bruari optraden. Tussendoor sprak hij met de groepsleden en confronteerde hij hen op vi deo met hun idolen Sly Stone, bassist Bootsy Collins en George Clinton (van Funkade- lie). Uit de reportage van drie kwartier, die de VPRO ko mende zondag op Nederland 2 uitzendt onder de titel 'Europe by storm', doemt het beeld op van een band die bezeten is door de muziek die ze maakt. Die betekent voor zanger en frontman Anthony Kiedis on geveer hetzelfde als seks. Kiedis: „Onze muziek heeft in alle opzichten te maken met seks. Ik hoor telkens het geluid van twee lichamen die tegen elkaar beuken en de bas en drums zijn als een hart dat bonst tijdens het neuken". In ieder geval is de ritmesectie, bestaande uit Flea op bas en Jack irons op drums, de hard ste en snelste sinds The Sex Pi stols ophielden te bestaan. In de onderonsjes die Van Splun teren met elk groepslid had, to nen de heren aan dat hun stijl niet voortkomt uit technisch onvermogen, want daarin laten ze zien dat ze him instrument tot in de puntjes beheersen. Er zit onvermijdelijk de no dige flauwekul in de film. Geen enkele groep die zichzelf wil promoten, schijnt tegenwoor dig uit te kunnen onder gekke- bekkentrekkerij en andere flauwe grappen en grollen. Maar Van Splunteren weet Kiedis, Flea, Irons en gitarist Hillel Slovak tussen de bedrij ven door ook nog serieuze uit spraken te ontlokken. Van Splunteren: „Van tevoren was is geschrokken van een promo tiefilmpje van de Chili Peppers met Marcel Vanthilt op MTV. Daarin haalden ze alleen aar ongein uit. Om dat te voorko men, heb ik de bandleden maar even apart genomen en dat heeft gewerkt. Toen wilden ze wel serieus over hun muziek en hun achtergronden praten". Er zitten realtief veel concert opnamen in Europe by storm en die geven een aardig beeld van de capriolen die Red Hot Chili Peppers op het podium uithalen. Het inmiddels be ruchtste voorbeeld daarvan is de sock-act, die de heren als toegift opvoeren. Daarin ver schijnen zij louter gekleed in een wollen sok om hun ge slachtsdeel op het podium. Van Splunteren heeft een fragment daarvan dat nog geen twee se conden duurt, aan het einde van de film gemonteerd. Deze film is de laatste in een reeks van zes tv-documentai- res over popmuziek die Van Splunteren voor de VPRO heeft gemaakt. Volgend seizoen begint hij met een tweeweke lijks tv-programma voor jon geren. Daarin wordt behalve aan muziek ook aan andere on derwerpen aandacht besteed. De popliefhebbers kunnen deze zomer nog even vooruit bij de VPRO. Die omroep herhaalt de komende maanden de pro gramma's van Van Splunteren over John Hiatt, Iggy Pop en de rapscene in New York. Verder wordt een oude film van Roelof Kiers over Frank Zappa uit het archief gehaald, maar daarna is het (voorlopig) weer afgelo pen met de popdocumentaires bij de VPRO. tion to the Dance'. Door ande ren uitgedachte stripfiguren als Superman, Batman, Aqua- man en andere superhelden werden in cartoonvorm gego ten voor de onverzadigbare muil van de tv. De Smurfen, een creatie van de Belg Peyo, stapten de buis in en hielden het fort vele jaren. Geen onder werp was het tweetal te dol: Stories from the Bible, in 1986 gelanceerd, is de succesvolste kindervideo aller tijden. Van onze rtv-Redactie „Je kunt de sfeer van de oorlog niet op een televisie scherm overbrengen. De soldaten zijn alleen maar poppetjes die bewegen. Wat je mist is het geluid. Een geestverdovende ervaring, alsof je bent blootgesteld aan het ergste onweer dat je je kunt voorstellen. Dat geluid en de wetenschap dat iemand je wil doodschie ten, jagen je angst aan". Het citaat is van Nick Dow- nie, free-lance oorlogsver slaggever, in de Britse tv- documentaire 'War Repor ters'. De VPRO zendt dit programma van de Britse commerciële tv-maatschap- pij TV South over journalis ten aan het front zondag avond uit op Nederland 2 om 20.57 uur. Onder druk van de con currentie - elk tv-station of krant wil tenslotte de in dringendste beelden en het actueelste nieuws - nemen zij steeds grotere risico's om het thuisfront te berichten over de slachtpartijen die zich over de hele wereld af spelen. Wie zijn die mensen die hun eigen leven daar voor wagen, waarom doen ze het en hoe? War Corres pondents geeft er 50 minu ten lang antwoord op. Er zitten tal van schokkende en indrukwekkende beelden in de documentaire. Zoals van die Zweedse camera man, wiens film bleef door lopen nadat hij was doodge schoten door de soldaten die hij voor de lens had. Of van Bill Stewart die in Nicara gua door een soldaat in koe len bloede werd afgeknald. Of van Neil Davis, de came raman die de wereldbe roemde opnamen maakte van de Noordvietnamese tanks die bij de val van Sai gon in 1975 het terrein van het presidentiële paleis op reden. Da ris werd tien jaar later in Bangkok dodelijk door kogels getroffen. Ook zijn camera snorde door, terwijl aan de andere kant van de straat een concurre rende ploeg van UPI de aan slag eveneens op beeldband vereeuwigde. Maar de hoofdmoot wordt gevormd door gesprekken met een aantal journalisten dat zijn sporen aan het front heeft verdiend. Michael Ni cholson bijvoorbeeld, die voor de Britse commerciële televisie in brandhaarden over de hele wereld heeft gezeten, Tim Page, een foto graaf die door de traumati sche ervaringen in Vietnam pacifist werd, Robert Fisk, de Times-verslaggever die jaren lang Bayrut deed voor zijn krant, en de Ameri kaanse Martha Gellhorn, de eerste vrouwelijke oorlogs- B verslaggever wier carrière reikt van de Spaanse Bur geroorlog tot aan de bloe dige burgertwisten in El Salvador. die ervoor wordt betaald om oorlogen te verslaan". Maar er worden ook no beler motieven aangevoerd, de plicht tot het melden van de waarheid bijvoorbeeld. Robert Fisk wijst erop dat in de Eerste Wereldoorlog geen journalist in de loopgraven te vinden was en dat als er al eens een opdook, hij leu gens doorgaf die de autori teiten hem influisterden. 'Het eerste slachtoffer van de oorlog is .de waarheid' was destijds een gevleugeld woord. Fisk: „In een oorlog vertelt iedereen leugens. Je kunt eenvoudigweg nie mand vertrouwen. Je moet zelf graven en graven tot je achter de waarheid komt". Het doorprikken van de pro paganda die de strijdende partijen verspreiden, is de taak van de oorlogsverslag gever, daar is iedereen in de documentaire het over eens. Ook al zijn de meningen verdeeld over de vraag in hoeverre het tonen van de waarheid vruchten afwerpt. Beroemd is het voorbeeld van de Vietnam-oorlog, die mede door de verpletterende tv-beelden van de oorlogs verschrikkingen sneller zou zijn beëindigd, omdat het Amerikaanse volk niet lan ger zijn jongens de slacht bank op wilde sturen. Maar Martha Gellhorn heeft haar twijfels: „Ik heb niet het gevoel dat iets wat ik ooit heb gedaan, ook maar enig nut heeft gehad. Maar alles is beter dan stilte. De oorlog moet worden gedocu menteerd. Anders kunnen ze straffeloos hun gang gaan". En Michael Nicholson in antwoord op het verwijt dat de aanwezigheid van zijn tv-ploeg de moord op een Biafraan heeft veroorzaakt: „Als dat zo is, dan heeft het uitzenden van de beelden ertoe geleid dat aan dat soort praktijken een einde werd gemaakt". Over één ding zijn zij het eens: oorlogsverslaggeving moet gedaan worden, al was het alleen maar omdat het hun werk is en er brood op de plank moet komen. Mi chael Nicholson: „Ik ben ook maar gewoon een huurling, Michael Nicholson: 'Ik ben ook maar gewoon een huurling'. - fotovpro foto anp ken van Frans Hals, die deel uitmaken van de tentoonstel ling. De expositie duurt tot en met 17 juli is te zien. Te zien is de erfenis van de schutterijschutterszilver, his torische documenten, pennin gen, prenten, wapens en vooral ook met alle belangrijke schut tersstukken (uitgezonderd de Nachtwacht) die er in Neder land zijn. Onder de noemer 'oude stijl-jazz' floreert een rijk-gescha keerd scala van muzikale stijlen. In jazz-stad Breda zijn die stijlen zo'n beetje allemaal vertegenwoordigd. De sinds 1972 opererende Seat Cats vertegenwoordigen een richting, die de jazz als enter tainment centraal stelt. De ont wikkeling van de jazz in een steeds 'serieuzer' richting is natuurlijk prachtig, maar er zijn ook veel mensen voor wie het gewoon leuk en gezellig moet blijven. De Scat Cats komen aan die behoefte tegemoet. Hun nieuw ste elpee, 'Cats As Cats Can', biedt een staalkaart van de ty pische Cats-stijl: humoristi sche arrangementen, koortjes en toespelingen op hele andere muzikale genres. De elpee wis op de eerste dag van het Oude Stijl Jazz Festi val door Pierre Kartner ten doop gehouden in het Bredase Turfschip. De plaat is opvallende mooi opgenomen. We horen de 'Cats' uitblinken in strakke up- tempo-nummers als 'Cake Walking Babies From Home' en vooral 'Candy Lips', in een mooi mineur-nummer als 'Let's Sow Wild Oats', en in een 'knap gearrangeerd 'Shout'em Aunt Tilly', waarin het orkest op de wijze van 'Wolga boot man' de perestroika bezingt. Aan de elpee is in alle op zichten veel aandacht besteed. Opnametechnisch mag hij er wezen, maar het oog wil ook wat: de hoes wordt opgesierd door een een mooie tekening van Peter van Straten. De plaat is geproduceerd door Spronk Records in Breda (Serie Feel the Jazz volume 24). H.R. NEW YORK (DPA) - Drie befaamde Amerikaanse filmregisseurs, Woody Al len, Francis Ford Coppola en Martin Scorsese, willen samen een film over New York maken. 'New York Story' moet een episodefilm worden waaraan de drie re gisseurs op zichzelf staande bijdragen leveren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29