[OW:
lSTE
s
p
E
c
F
E
K
J
r\
I
I
Vaststelling waarde onroerend
goed nog niet overal gelijk
Een nieuw gazon
zonder omspitten
DE STEM
DE GROOT
076-227295
Likeurfabriek maakt
wondermiddel
tegen alle insecten
PRIJSMARKT VOOR CHARTER
VLUCHTEN OPENGEBROKEN
UTO^VERHUUR
I j Auto huren:
Auto lease:
uto huurkoop;
01640-42052
APK gekeurd
spuiten
autoh. de Pooi
M2IMB7-
'ANTIPIC VEROVERT DE WERELD'
S1
VRIJDAG 13 ME11988
Hen gloednieuwe auto
ren per dag v.a f d,
(Excl. BTW)
Incl. 100 km. vrij.
->er scherpe tarieven o
kontrakt klaar
terwijl u wacht.
2, 24 of 36 mnd. huren
ten dan kopen tegen
vastgestelde prijzen.
'ij ruilen evt. uw auto in
'ij hebben alle bekende
erken personenauto's
estelwagens en busjes
-wel nieuw als gebruikt'
Haagweg 2, 4814 GD Brei
Zuid-oostsingel 3
Bergen op Zoom
ada Jeep 2121 80 475
ord Mustang 8029:
'hevr.Camaro 7835;
onda Accord 8367!
|Honda prelude 79.... 19
Honda Quintet 82 49
Nissan Sunny D.83.. 72!
Ford Escort sport 80 25(
Ford Fiësta Ghia 8032!
Ford Escort 8262!
Ford Escort 5drs. 82 7?:
Escort station 8387!
FordTaunusSO27!
Mazda 323 8467
VW Derby 8254
VW Jetta diesel 81585
Volvo 245 station 79 37
Volvo 345 DL 8027!
Datsun Charmant 83 52!
Ascona hatchb. 82...
Opel Ascona Ipg 83
Kadett station 81
Suzuki busje 83
Simca bestel 82
Mitsub. Saporro 81
Toyota Corolla 82....
BMW 316 7827!
FordTaunus 78
Volvo 244 Ipg 77
Peugeot 204 77..
3-12 mnd gar. Inr. ma
Auto's te zien in verliet
showroom. Leurseba
221A Breda. 076-146502
Auto vakkundig
ook uitdeuken.
Tel. 01650-37044.
d-
lie-
AUTOBAND 55 SR
20,-01608-16723.
Ida.
BMW 320 6 cyl. 8057)
BMW 316 type 803Sj
BMW 316 Ipg 81
VW Golf MX t.80
VW Golf LD 82
VW Golf 16 LX 77
Manta Berl. aut.78
Opel Kadett m.81
Kadett carv.aut.82
Manta 20HB 3drs 80
Opel Rekord Ipg 81..
Opel Kadett m.80
Ford Fiesta 13 8012
Ford Escort 16 83.... 79
Honda Quintet 813SI
Honda Civic 8114
Accord m.airco 80... 321
Honda Accord 7810
Suzuki Alto FX 82 58
Mits.Gal.Combi 8235
Suzuki Jeep t.82
Fiat Panda 45 81
Fiat 12710501.84
Renault 5 TL t.83
Toyota Starlet 80
Datsun Cherry 80
Austin Allegro 78
Gar. vlgs.afspr. Geop.
Speelhuislaan 154a, M
v.Kleef Breda 076-71165'
Vliegtickets
goedkoper
De vertrekhal
op Schiphol.
Velen strak»
voor minder
geld het
luchtruim
In.FOTO DE
STEM/JOHAN
VANGURP
Door Jack Arentsen
Vliegvakanties worden met ingang van het komend winterseizoen
goedkoper. De toeroperaters die thans druk zijn met het inkopen
van vliegtuigstoelen naar de winterzon, kunnen voor meerdere ja
ren tegelijk hun reserveringen doen.
Als gevolg van het grote contingent
stoeien waarop men nu ineens be
slag legt, is men niet alleen verze
kerd van vaste vliegtarieven per pas
sagier, maar kunnen ook lagere prij
zen bedongen worden.
Voor de komende winter komt dat
de toerist al op enkele tientallen gul
dens voordeel te staan.
John Block, directeur Air Holland,
samen met Martinair en Transavia
voornamelijk verantwoordelijk voor
de Nederlandse chartervluchten,
heeft de prijsmarkt opengebroken,
toen hij het initiatief nam voor de
stoelenverkoop voor een aantal ja
ren achtereen. Martinair en Transa
via (maatschappijen met de KLM als
de belangrijkste aandeelhouder) vol
gen, om in de concurrentieslag over
eind te kunnen blijven, na het voor
beeld van Air Holland.
Air Holland heeft zich in korte tijd
(ondanks de tegenwerking van de
wÊÊÊÊwmi
ïwmmms'aSX»—-
3§jT•-"*>. 1 bé
-BnnrrM ti
Toeristen op
Schiphol, klaar
om In Ie
stappen voor
een
chartervlucht.
FOTOANP
concurrentie maar met de steun van
onder andere de belangrijke toer-
operator Arke Reizen) een vooraan
staande plaats op de chartermarkt
veroverd. Met de drie moderne
Boeings 757 (een vierde toestel is al
in bestelling) vliegt men al 27 pro
cent van de vakantiegangers naar de
bestemmingen in het buitenland.
Transavia is met 40 procent de
grootste vervoerder in de toeristen-
markt.
Door de huidige ontwikkelingen kun
nen voor het winterseizoen de prij
zen met gemiddeld 2 tot 5 procent
gaan dalen. Deze lijn zal zeker ook
voor het zomerseizoen 1989 gevolgd
kunnen worden.
Bij de verlaging van de vliegprij
zen voor de vakantiereizen speelt de
KLM een belangrijke rol op de ach
tergrond. Wanneer namelijk Air Hol
land een nog groter deel van de va-
kantiemarkt gaat veroveren, bete
kent dat voor Martinair en Transavia
dat men over teveel capaciteit gaat
beschikken. Reden om dan, zeker
met de vrije Europese markt in 1992
in het vooruitzicht, nog meer ge
wone lijnvluchten te gaan vliegen.
LIJNVLUCHTEN
Transavia doet dit op het ogenblik al
op Groot-Brittannië, terwijl Martinair
een heel uitvoerige 'lijndienst' heeft
Door Peter Munnix
e doorsnee burger weet
M over de onroerend goed-
belasting (OGB) niet
meer dan dat het een gemeentelijke
belasting is die hem geld kost. Daar
houdt dan de kennis bij op. Toen de
OGB enkele weken geleden in het
nieuws kwam door het voorstel van
de regering om een van de twee hef
fingsgrondslagen af te schaffen,
vroegen velen zich af: wat hangt ons
nu weer boven het hoofd?
De OGB werd jaren geleden inge
voerd ter vervanging van de grond
belasting en de personele belasting.
Sindsdien komt de opbrengst hele
maal ten goede van de gemeenten.
Zij mogen de waarde van het onroe
rend goed op twee manieren bepa
len: door de waardegrondslag of de
oppervlaktegrondslag. Het gros van
de gemeenten koos voor de grond
slag naar waarde. Dit is de meest
eerlijke wijze om de waarde in het
vrije verkeer vast te stellen. Daarover
straks meer.
Slechts een beperkt aantal ge
meenten - op het ogenblik slechts
75, waaronder slechts één Bra
bantse gemeente - koos voor de op-
pervlaktegrondsiag. En juist van die
laatste grondslag wil de regering af
door de gemeentewet te wijzigen.
Die nieuwe wet moet in 1990 van
kracht worden. De vraag is alleen of
1990 gezien alle te volgen procedu
res wel haalbaar is.
FACTOREN
Het gaat bij de OGB altijd om de
waarde van grond en/of gebouwen.
De belasting is in twee delen ge
splitst: de gebruikersbelasting en de
zogeheten zakelijk gerechtigdenbe
lasting. Huurders van huizen betalen
het gebruikersdeel en eigenaren de
rest. Wie eigenaar èn gebruiker is,
betaalt uiteraard beide delen. Voor
de oppervlaktegrondslag gaat de
OGB uit van de omgerekende opper
vlakte. Die is vermenigvuldigd met
enkele factoren. Te weten: aard en
soort van gebruik (fabriek, kantoor,
woning enz,), ligging (welke wijk) en
kwaliteit (bouwjaar). Voor het onge
bouwde deel telt enkel de kale op
pervlakte, maar voor het gebouwde
elke bouwlaag of verdieping. Vrijstel
ling voor de OGB is er onder meer
voor (spoor)wegen, rioolzuiverings
installaties, gebouwen die bestemd
zijn voor de eredienst zoals kerken
en moskeeën en verder bedrijfsmatig
geëxploiteerde cultuurgrond voor
land- of bosbouw. Het staat elke ge
meente vrij nog meer vrijstellingen te
geven voor begraafplaatsen, crema
toria en kosterswoningen. De grond
slag voor de waardebepaling dient
op 'benaderende wijze' - wat een
omschrijving! - rekening te houden
met waardeverschillen in het econo
misch verkeer. En daar zit 'm juist de
kneep. Er is een fundamenteel ge
brek in die grondslag. De factoren
benaderen de waardeverschillen van
geen kant, zo zeggen de deskundi
gen.
WILLEKEUR
De factor oppervlakte biedt een ge
meenteraad alle kansen tot wille
keur. Het is meer dan eens gebeurd
dat aan grote en middelgrote boer
derijen en landhuizen een dermate
hoge waarde werd toegekend dat de
bewoners een veelvoud van andere
burgers aan OGB op tafel moesten
leggen. Een belastingplichtige heeft
zo nauwelijks mogelijkheden om zijn
recht te halen. De factoren waaruit
de grondslag is opgebouwd zijn zo
slecht dat niet alle waardeverschillen
eruit blijken. De op zo'n manier ge
heven OGB is voor de burger zo mis
tig dat het niet licht valt aan te tonen
dat de gemeente bij de heffing op
het verkeerde spoor zit. Vandaar ook
dat de regering eindelijk tot de con
clusie is gekomen dat voor de burger
de waardegrondslag begrijpelijker
en beter controleerbaar is.
TAXATIE
Als een gebouw of een lap grond ge
taxeerd worden, dan kan een burger
met groot gemak nagaan of de door
een gemeente getaxeerde waarde
inderdaad de waarde is die in het
economische verkeer gehanteerd
wordt. Voor en na worden immers
huizen verkocht. Nu is niet elk huis
eender, maar als een buurtgenoot
kort voor het tijdstip van de gemeen
telijke taxatie 120.000 voor zijn
huis betaald heeft en je bewoont een
soortgelijke woning dan zit er iets
fout als de gemeente je woning op
150.000 waardeert. De waarde van
alle onroerend goed wordt minstens
eens per vijf jaar opnieuw vastge
steld door taxatie. Hierdoor kan de
OGB afgestemd worden op het dalen
of stijgen van de huizenmarkt. Aan
de hand van de waarde stelt de raad
een tarief vast. Het tarief mag echter
niet uitgaan boven een bepaald per
centage dat een gemeente uit het
gemeentefonds ontvangt. Voor
Spoorwegen en kerken zijn
automatisch vrijgesteld van
onroerend goedbelastlng. FOTO'S
DE STEM BEN STEFFEN
noodlijdende gemeenten kan de mi
nister van binnenlandse zaken ont
heffing van deze bepaling geven.
TARIEF
Tegen tarieven kan een burger ech
ter niet protesteren. Wel tegen de
getaxeerde waarde van een huis. Er
zijn gemeenten die het onroerend
goed heel laag laten taxeren om ver
volgens via een hoog tarief een kapi
taal te vangen. Op het eerste gezicht
denkt iedereen dan: gelukkig. Ze
hebben mijn huis laag geschat. Als
men tot de ontdekking komt dat het
tarief zó hoog is dat iedereen het vel
over de oren gehaald wordt, kan
daar niets aan veranderd worden.
Het raadsbesluit is dan allang goed
gekeurd en een proces voeren tegen
een lage getaxeerde waarde is zin
loos. Het is de bedoeling dat de OGB
straks ook door de gemeenten moet
worden geïnd. Dat doet de fiscus nu
nog tegen een vergoeding. Als de
gemeenten het helemaal voor het
vertellen krijgen, zal de regering een
limiet voor de OGB vaststellen waar
niemand boven mag gaan. Zover is
het echter nog niet. Het belangrijkste
van het moment is, dat binnenkort in
heel Nederland de waarde van het
onroerend goed op een gelijke èn
rechtvaardige wijze zal worden vast
gesteld.
op de Verenigde Staten.
En zodoende gaat men op steeds
meer bestemmingen de KLM becon
curreren. Door de grip op de vakan-
tiemarkt te houden en dus de groei
van het onafhankelijke Air Holland
concern zoveel mogelijk te beper
ken, hoopt de KLM de expansie
drang naar lijnvluchten van de maat
schappijen waarin men zelf belan
gen heeft, binnen de perken te hou
den.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De 155 jaar
oude likeurfabriek Leukenheide in het Belgisch-Lim
burgse Hechtel heeft een alcoholhoudend anti-insec
tenmiddel op de markt gebracht.
Het spul heet Antipic. Volgens uitvinder-fabrikant
Jacky Scheelen gaat het hier om een heus wondermid
del. „Antipic gaat de wereld veroveren", bezweert de
uitvinder.
Bij gebruik van Antipic kunnen bijen, muggen en an
dere insecten het beter op een vliegen zetten. Het mid
del, waarop Scheelen wijd en zijd patent heeft, blijkt
een overdonderend succes, zo meldt hij.
Het uit alcohol en plantenextract samengesteld
mengsel is uitgebreid getest tijdens de nationale bijen-
markt in de Don Boscohallen in het Belgische Houtha
len. Van de aanwezige bijenliefhebbers bleken er 74
bereid om een met Antipic ingesmeerde hand in een
bevolkte bijenkorf te steken.
Maar Scheelen had zijn publiek niet te veel beloofd.
Antipic werkte. Slechts één man, nota bene een imker,
werd gestoken. „Dat was ook nog zijn eigen schuld",
getuigt Scheelen.
Bijen zijn de grote hobby van fabrikant Scheelen. Ja
ren heeft hij gewerkt aan de samenstelling van een op
timale bijenvoeding. Daarvoor zocht hij de geschiktste
planten. Zo kwam hij ook op het idee om planten te
zoeken die bijen juist afstoten. Die vond hij. Na drie
jaar peinzen in het laboratorium van de distilleerderij
stelde hij een voor bijen onuitstaanbaar middel samen.
Antipic bevat geen stoffen die bij uitwendig gebruik
of inademing schadelijk zijn. Wel moet, volgens
Scheelen, contact met ogen, slijmvliezen en open
wonden vermeden worden. Het middel is alvast met
open armen ontvangen in Afrikaanse landen waar nu
onderzocht wordt of het soms ook hèt antwoord is op
muskieten- en zwarte vliegenplagen.
Voor Nederland heeft Scheelen grootse plannen.
Maar dan moet hij eerst iemand hebben die het spul
wil verspreiden en verkopen. Scheelen: „En als die
naam Antipic wat raar klinkt in de Hollandse oren, wil
ik die desnoods veranderen."
Een gazon vernieuwen hoeft nog niet te betekenen dat
er zwaar spitwerk verricht moet worden. Er is een mak
kelijke methode.
De voorbereiding bestaat uit het verwijderen van zo
veel mogelijk onkruid en mos, bijvoorbeeld met een
speciaal middel dat uw tuinwinkel voor de ergste ge
vallen kan leveren. Die heeft ook een vertikuteerhark
of een vertikuteermachine te koop of te huur, waarmee
de oudere grasmat grondig wordt uitgekamd. Maar
niet voordat alles zo kort mogelijk is afgemaaid.
Misschien moeten er nog gaten en oneffenheden
met wat tuinaarde opgevuld worden. Dan toch is alles
klaar voor het gelijkmatig uitstrooien van zaad. Snel
opkomend zaad is in dit geval het beste, liefst ge
mengd met mest. Dat is kant en klaar te koop. Al na
zes dagen toont het gazon een nieuwe groene gloed.
Nog vier weken geduld en u geniet weer van een unie
ke, vernieuwde grasmat.
WEKELIJKSE CONSUMENTENBIJLAGE. EINDREDACTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD PERTIJS, AD COUWENBERGH.