[OW: lSTE s p E c F E K J r\ I I Vaststelling waarde onroerend goed nog niet overal gelijk Een nieuw gazon zonder omspitten DE STEM DE GROOT 076-227295 Likeurfabriek maakt wondermiddel tegen alle insecten PRIJSMARKT VOOR CHARTER VLUCHTEN OPENGEBROKEN UTO^VERHUUR I j Auto huren: Auto lease: uto huurkoop; 01640-42052 APK gekeurd spuiten autoh. de Pooi M2IMB7- 'ANTIPIC VEROVERT DE WERELD' S1 VRIJDAG 13 ME11988 Hen gloednieuwe auto ren per dag v.a f d, (Excl. BTW) Incl. 100 km. vrij. ->er scherpe tarieven o kontrakt klaar terwijl u wacht. 2, 24 of 36 mnd. huren ten dan kopen tegen vastgestelde prijzen. 'ij ruilen evt. uw auto in 'ij hebben alle bekende erken personenauto's estelwagens en busjes -wel nieuw als gebruikt' Haagweg 2, 4814 GD Brei Zuid-oostsingel 3 Bergen op Zoom ada Jeep 2121 80 475 ord Mustang 8029: 'hevr.Camaro 7835; onda Accord 8367! |Honda prelude 79.... 19 Honda Quintet 82 49 Nissan Sunny D.83.. 72! Ford Escort sport 80 25( Ford Fiësta Ghia 8032! Ford Escort 8262! Ford Escort 5drs. 82 7?: Escort station 8387! FordTaunusSO27! Mazda 323 8467 VW Derby 8254 VW Jetta diesel 81585 Volvo 245 station 79 37 Volvo 345 DL 8027! Datsun Charmant 83 52! Ascona hatchb. 82... Opel Ascona Ipg 83 Kadett station 81 Suzuki busje 83 Simca bestel 82 Mitsub. Saporro 81 Toyota Corolla 82.... BMW 316 7827! FordTaunus 78 Volvo 244 Ipg 77 Peugeot 204 77.. 3-12 mnd gar. Inr. ma Auto's te zien in verliet showroom. Leurseba 221A Breda. 076-146502 Auto vakkundig ook uitdeuken. Tel. 01650-37044. d- lie- AUTOBAND 55 SR 20,-01608-16723. Ida. BMW 320 6 cyl. 8057) BMW 316 type 803Sj BMW 316 Ipg 81 VW Golf MX t.80 VW Golf LD 82 VW Golf 16 LX 77 Manta Berl. aut.78 Opel Kadett m.81 Kadett carv.aut.82 Manta 20HB 3drs 80 Opel Rekord Ipg 81.. Opel Kadett m.80 Ford Fiesta 13 8012 Ford Escort 16 83.... 79 Honda Quintet 813SI Honda Civic 8114 Accord m.airco 80... 321 Honda Accord 7810 Suzuki Alto FX 82 58 Mits.Gal.Combi 8235 Suzuki Jeep t.82 Fiat Panda 45 81 Fiat 12710501.84 Renault 5 TL t.83 Toyota Starlet 80 Datsun Cherry 80 Austin Allegro 78 Gar. vlgs.afspr. Geop. Speelhuislaan 154a, M v.Kleef Breda 076-71165' Vliegtickets goedkoper De vertrekhal op Schiphol. Velen strak» voor minder geld het luchtruim In.FOTO DE STEM/JOHAN VANGURP Door Jack Arentsen Vliegvakanties worden met ingang van het komend winterseizoen goedkoper. De toeroperaters die thans druk zijn met het inkopen van vliegtuigstoelen naar de winterzon, kunnen voor meerdere ja ren tegelijk hun reserveringen doen. Als gevolg van het grote contingent stoeien waarop men nu ineens be slag legt, is men niet alleen verze kerd van vaste vliegtarieven per pas sagier, maar kunnen ook lagere prij zen bedongen worden. Voor de komende winter komt dat de toerist al op enkele tientallen gul dens voordeel te staan. John Block, directeur Air Holland, samen met Martinair en Transavia voornamelijk verantwoordelijk voor de Nederlandse chartervluchten, heeft de prijsmarkt opengebroken, toen hij het initiatief nam voor de stoelenverkoop voor een aantal ja ren achtereen. Martinair en Transa via (maatschappijen met de KLM als de belangrijkste aandeelhouder) vol gen, om in de concurrentieslag over eind te kunnen blijven, na het voor beeld van Air Holland. Air Holland heeft zich in korte tijd (ondanks de tegenwerking van de wÊÊÊÊwmi ïwmmms'aSX»—- 3§jT•-"*>. 1 bé -BnnrrM ti Toeristen op Schiphol, klaar om In Ie stappen voor een chartervlucht. FOTOANP concurrentie maar met de steun van onder andere de belangrijke toer- operator Arke Reizen) een vooraan staande plaats op de chartermarkt veroverd. Met de drie moderne Boeings 757 (een vierde toestel is al in bestelling) vliegt men al 27 pro cent van de vakantiegangers naar de bestemmingen in het buitenland. Transavia is met 40 procent de grootste vervoerder in de toeristen- markt. Door de huidige ontwikkelingen kun nen voor het winterseizoen de prij zen met gemiddeld 2 tot 5 procent gaan dalen. Deze lijn zal zeker ook voor het zomerseizoen 1989 gevolgd kunnen worden. Bij de verlaging van de vliegprij zen voor de vakantiereizen speelt de KLM een belangrijke rol op de ach tergrond. Wanneer namelijk Air Hol land een nog groter deel van de va- kantiemarkt gaat veroveren, bete kent dat voor Martinair en Transavia dat men over teveel capaciteit gaat beschikken. Reden om dan, zeker met de vrije Europese markt in 1992 in het vooruitzicht, nog meer ge wone lijnvluchten te gaan vliegen. LIJNVLUCHTEN Transavia doet dit op het ogenblik al op Groot-Brittannië, terwijl Martinair een heel uitvoerige 'lijndienst' heeft Door Peter Munnix e doorsnee burger weet M over de onroerend goed- belasting (OGB) niet meer dan dat het een gemeentelijke belasting is die hem geld kost. Daar houdt dan de kennis bij op. Toen de OGB enkele weken geleden in het nieuws kwam door het voorstel van de regering om een van de twee hef fingsgrondslagen af te schaffen, vroegen velen zich af: wat hangt ons nu weer boven het hoofd? De OGB werd jaren geleden inge voerd ter vervanging van de grond belasting en de personele belasting. Sindsdien komt de opbrengst hele maal ten goede van de gemeenten. Zij mogen de waarde van het onroe rend goed op twee manieren bepa len: door de waardegrondslag of de oppervlaktegrondslag. Het gros van de gemeenten koos voor de grond slag naar waarde. Dit is de meest eerlijke wijze om de waarde in het vrije verkeer vast te stellen. Daarover straks meer. Slechts een beperkt aantal ge meenten - op het ogenblik slechts 75, waaronder slechts één Bra bantse gemeente - koos voor de op- pervlaktegrondsiag. En juist van die laatste grondslag wil de regering af door de gemeentewet te wijzigen. Die nieuwe wet moet in 1990 van kracht worden. De vraag is alleen of 1990 gezien alle te volgen procedu res wel haalbaar is. FACTOREN Het gaat bij de OGB altijd om de waarde van grond en/of gebouwen. De belasting is in twee delen ge splitst: de gebruikersbelasting en de zogeheten zakelijk gerechtigdenbe lasting. Huurders van huizen betalen het gebruikersdeel en eigenaren de rest. Wie eigenaar èn gebruiker is, betaalt uiteraard beide delen. Voor de oppervlaktegrondslag gaat de OGB uit van de omgerekende opper vlakte. Die is vermenigvuldigd met enkele factoren. Te weten: aard en soort van gebruik (fabriek, kantoor, woning enz,), ligging (welke wijk) en kwaliteit (bouwjaar). Voor het onge bouwde deel telt enkel de kale op pervlakte, maar voor het gebouwde elke bouwlaag of verdieping. Vrijstel ling voor de OGB is er onder meer voor (spoor)wegen, rioolzuiverings installaties, gebouwen die bestemd zijn voor de eredienst zoals kerken en moskeeën en verder bedrijfsmatig geëxploiteerde cultuurgrond voor land- of bosbouw. Het staat elke ge meente vrij nog meer vrijstellingen te geven voor begraafplaatsen, crema toria en kosterswoningen. De grond slag voor de waardebepaling dient op 'benaderende wijze' - wat een omschrijving! - rekening te houden met waardeverschillen in het econo misch verkeer. En daar zit 'm juist de kneep. Er is een fundamenteel ge brek in die grondslag. De factoren benaderen de waardeverschillen van geen kant, zo zeggen de deskundi gen. WILLEKEUR De factor oppervlakte biedt een ge meenteraad alle kansen tot wille keur. Het is meer dan eens gebeurd dat aan grote en middelgrote boer derijen en landhuizen een dermate hoge waarde werd toegekend dat de bewoners een veelvoud van andere burgers aan OGB op tafel moesten leggen. Een belastingplichtige heeft zo nauwelijks mogelijkheden om zijn recht te halen. De factoren waaruit de grondslag is opgebouwd zijn zo slecht dat niet alle waardeverschillen eruit blijken. De op zo'n manier ge heven OGB is voor de burger zo mis tig dat het niet licht valt aan te tonen dat de gemeente bij de heffing op het verkeerde spoor zit. Vandaar ook dat de regering eindelijk tot de con clusie is gekomen dat voor de burger de waardegrondslag begrijpelijker en beter controleerbaar is. TAXATIE Als een gebouw of een lap grond ge taxeerd worden, dan kan een burger met groot gemak nagaan of de door een gemeente getaxeerde waarde inderdaad de waarde is die in het economische verkeer gehanteerd wordt. Voor en na worden immers huizen verkocht. Nu is niet elk huis eender, maar als een buurtgenoot kort voor het tijdstip van de gemeen telijke taxatie 120.000 voor zijn huis betaald heeft en je bewoont een soortgelijke woning dan zit er iets fout als de gemeente je woning op 150.000 waardeert. De waarde van alle onroerend goed wordt minstens eens per vijf jaar opnieuw vastge steld door taxatie. Hierdoor kan de OGB afgestemd worden op het dalen of stijgen van de huizenmarkt. Aan de hand van de waarde stelt de raad een tarief vast. Het tarief mag echter niet uitgaan boven een bepaald per centage dat een gemeente uit het gemeentefonds ontvangt. Voor Spoorwegen en kerken zijn automatisch vrijgesteld van onroerend goedbelastlng. FOTO'S DE STEM BEN STEFFEN noodlijdende gemeenten kan de mi nister van binnenlandse zaken ont heffing van deze bepaling geven. TARIEF Tegen tarieven kan een burger ech ter niet protesteren. Wel tegen de getaxeerde waarde van een huis. Er zijn gemeenten die het onroerend goed heel laag laten taxeren om ver volgens via een hoog tarief een kapi taal te vangen. Op het eerste gezicht denkt iedereen dan: gelukkig. Ze hebben mijn huis laag geschat. Als men tot de ontdekking komt dat het tarief zó hoog is dat iedereen het vel over de oren gehaald wordt, kan daar niets aan veranderd worden. Het raadsbesluit is dan allang goed gekeurd en een proces voeren tegen een lage getaxeerde waarde is zin loos. Het is de bedoeling dat de OGB straks ook door de gemeenten moet worden geïnd. Dat doet de fiscus nu nog tegen een vergoeding. Als de gemeenten het helemaal voor het vertellen krijgen, zal de regering een limiet voor de OGB vaststellen waar niemand boven mag gaan. Zover is het echter nog niet. Het belangrijkste van het moment is, dat binnenkort in heel Nederland de waarde van het onroerend goed op een gelijke èn rechtvaardige wijze zal worden vast gesteld. op de Verenigde Staten. En zodoende gaat men op steeds meer bestemmingen de KLM becon curreren. Door de grip op de vakan- tiemarkt te houden en dus de groei van het onafhankelijke Air Holland concern zoveel mogelijk te beper ken, hoopt de KLM de expansie drang naar lijnvluchten van de maat schappijen waarin men zelf belan gen heeft, binnen de perken te hou den. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. De 155 jaar oude likeurfabriek Leukenheide in het Belgisch-Lim burgse Hechtel heeft een alcoholhoudend anti-insec tenmiddel op de markt gebracht. Het spul heet Antipic. Volgens uitvinder-fabrikant Jacky Scheelen gaat het hier om een heus wondermid del. „Antipic gaat de wereld veroveren", bezweert de uitvinder. Bij gebruik van Antipic kunnen bijen, muggen en an dere insecten het beter op een vliegen zetten. Het mid del, waarop Scheelen wijd en zijd patent heeft, blijkt een overdonderend succes, zo meldt hij. Het uit alcohol en plantenextract samengesteld mengsel is uitgebreid getest tijdens de nationale bijen- markt in de Don Boscohallen in het Belgische Houtha len. Van de aanwezige bijenliefhebbers bleken er 74 bereid om een met Antipic ingesmeerde hand in een bevolkte bijenkorf te steken. Maar Scheelen had zijn publiek niet te veel beloofd. Antipic werkte. Slechts één man, nota bene een imker, werd gestoken. „Dat was ook nog zijn eigen schuld", getuigt Scheelen. Bijen zijn de grote hobby van fabrikant Scheelen. Ja ren heeft hij gewerkt aan de samenstelling van een op timale bijenvoeding. Daarvoor zocht hij de geschiktste planten. Zo kwam hij ook op het idee om planten te zoeken die bijen juist afstoten. Die vond hij. Na drie jaar peinzen in het laboratorium van de distilleerderij stelde hij een voor bijen onuitstaanbaar middel samen. Antipic bevat geen stoffen die bij uitwendig gebruik of inademing schadelijk zijn. Wel moet, volgens Scheelen, contact met ogen, slijmvliezen en open wonden vermeden worden. Het middel is alvast met open armen ontvangen in Afrikaanse landen waar nu onderzocht wordt of het soms ook hèt antwoord is op muskieten- en zwarte vliegenplagen. Voor Nederland heeft Scheelen grootse plannen. Maar dan moet hij eerst iemand hebben die het spul wil verspreiden en verkopen. Scheelen: „En als die naam Antipic wat raar klinkt in de Hollandse oren, wil ik die desnoods veranderen." Een gazon vernieuwen hoeft nog niet te betekenen dat er zwaar spitwerk verricht moet worden. Er is een mak kelijke methode. De voorbereiding bestaat uit het verwijderen van zo veel mogelijk onkruid en mos, bijvoorbeeld met een speciaal middel dat uw tuinwinkel voor de ergste ge vallen kan leveren. Die heeft ook een vertikuteerhark of een vertikuteermachine te koop of te huur, waarmee de oudere grasmat grondig wordt uitgekamd. Maar niet voordat alles zo kort mogelijk is afgemaaid. Misschien moeten er nog gaten en oneffenheden met wat tuinaarde opgevuld worden. Dan toch is alles klaar voor het gelijkmatig uitstrooien van zaad. Snel opkomend zaad is in dit geval het beste, liefst ge mengd met mest. Dat is kant en klaar te koop. Al na zes dagen toont het gazon een nieuwe groene gloed. Nog vier weken geduld en u geniet weer van een unie ke, vernieuwde grasmat. WEKELIJKSE CONSUMENTENBIJLAGE. EINDREDACTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD PERTIJS, AD COUWENBERGH.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23