Het mysterie van Oradour INDRUKWEKKENDE EXPOSITIE IN LONDEN OYER ARMADA Delta li We sta Ir BRITS BOEK OVER GOUDROOF VALT VERKEERD 'IK WERD K< DE STEM EXTRA MAANDAG 9 ME11988 DE STEM EXTRA LONDEN - De Britse Monument Raoul kroonprins Charles opende onlangs in het Nationale Maritieme Museum van Green wich een grote tentoon stelling gewijd aan de mislukte Spaanse po ging van 1588 om Enge land te overrompelen. El Draco alphen/ amsterJ Doden Uitgeleend Driejaar De mislukte Spaanse invasie Door onze correspondent Roger Simons YERSEKE - VOOR de k nië, aan de westkust ve Banc d'Arguin, een wad erop en eraan. Dat wil lende zandplaten, veel ze< nen, 's zomers tienduiz* vogels en 's winters 1 a 21 terende watervogels. Daarbij gaat het vooral or Europese waddengebieden grote verschil met de Nedc ls dat de Banc d'Arguin vo is, dus geen vervuiling en ge Het ongerepte gebied is z- Nederlandse Deltagebied, slechts bevaren door een vissers. In de maand mei R Nederlandse onderzoekers tuut voor Hydrobiologisch sekebij. Het Delta Instituut gaat eu medewerkers, vijf we' assistenten van 6 mei tot 6 jl naar Mauritanië om daai pamma uit te voeren. Het leiding van prof. dr. P.H. Ni e werkzaamheden van _ormen een onderdeel va1 c^Pyditie die duurt van ai r doen wel 60 Nederland ue expeditie mee, afkomstig wn en universiteiten. .^Peditie wordt geoi Onderzoek der i oor drie ministeries (ondei Pen, landbouw en visserii Door Sydney Rubin, Associated Press ORADOUR-SUR-GLANE - In de warme namiddag van de 10e juni 1944 kwamen SS'ers het dorpje Oradour- sur-Glane binnen. Alle in woners van dit lieflijke dorpje op het platteland werden opgepakt en in groepen onderverdeeld waarna zij stelselmatig werden gemarteld, neerge schoten en gecremeerd. Oradour-sur-Giane ligt er nu nog steeds bij zoals de SS'ers het hebben verlaten: leegplun- derd, vernield. En niemand weet wat de werkelijke reden is geweest van de bloedige slachtpartij die 642 kinderen, vrouwen en mannen het leven heeft gekost, tien dagen na de geallieerde invasie in Norman die. Oradour-sur-Glane was zelfs geen brandhaard van ver zet. De 49-jarige Britse zaken man Robin Mackness heeft een boek geschreven waarin hij be weert het mysterie te hebben opgelost. De Duitsers zouden een verwoede poging hebben zou een fortuin aan goud liggen verborgen. De overlevenden van het bloedbad en de familieleden moeten niets van dit boek, 'Oradour, Massacre and After math', hebben. Mackness ver draait de geschiedenis en het is een belediging voor de nage dachtenis aan de martelaren van het dorp aldus de Fransen. Robert Hebras is nu 62 jaar. Hij wist de slachting te overle ven door zich schuil te houden onder de lijken van zijn buren. De kogels van de nazi's hadden hem gemist. Voor hem is het duidelijk dat velen munt willen slaan uit het mysterie en daar moet een einde aan komen. Oradour is een nationaal mo nument. Jaarlijks bezoeken zo'n half miljoen mensen de plaats. Op vele plaatsen in het dorp herinneren plaquettes aan de slachtoffers. Velen werden in hun knieën geschoten en daarna ondervraagd en vervol gens doodgeschoten en gecre meerd. Een kruis staat voor de kerk waar vele vrouwen en kinde ren uren lang de schoten van de Duitsers hoorden, voordat zij zelf naar buiten werden ge haald en geëxecuteerd. Op wat ooit het altaar was staat nog een verwrongen stuk metaal waarin de vormen van een kin derwagen zijn te herkennen. In het dorpsplantsoen staat het karkas te roesten van de auto van de burgemeesterszoon. Rene Montaigne is de woord voerder van de vereniging die de 13 overlevenden en de fami lie van de slachtoffers hebben opgericht. Zijn vrouw heeft al haar familieleden verloren. Zij bezoekt nog regelmatig de ruï nes van Ouradour „omdat zij zich daar thuis voelt". De do den komen voor haar weer tot leven in de herinnering. Het nieuwe Oradour-sur- Glane ligt naast de ruïnes. Het heeft tientalen jaren geduurd voordat men het bloedbad enigszins verwerkt had. Dr. Robert Lapuelle, burgemeester van het stadje sinds 1959, ver haalt over dit moeizame pro ces: „Twintig jaar lang is hier niemand getrouwd en pas een paar jaar geleden hadden we het eerste huwelijk in de maand juni. Het heeft tot 1963 geduurd voordat we genoeg kinderen hadden om een voet balelftal samen te stellen. De herinnering is hier dus wel zeer levend en het is begrijpelijk dat de mensen niets moeten hebben van Mackness' boek". Het boek van Mackness is dan ook geen piëteitsvolle her innering aan de slachtoffers, maar een verhaal vol actie en intriges. De geschiedenis van Oradour wordt verweven met zijn eigen verhaal over de ar restatie door de Franse douane na een smokkelpoging. De goudimporteur en inves teringsadviseur Mackness stootte op het 'mysterie' nadat een Zwitserse bankier hem ge vraagd had een transport te re gelen van Toulouse naar Evian nabij de Zwitserse grens in 1982. Het transport bestond uit gou den baren. Dat ontdekte Mack ness toen hij in Toulouse ene Raoul ontmoette. Raoul is de obscure hoofdpersoon in het boek. Raoul vertelde de Engelsman dat de baren afkomstig waren van een grote goudvoorraad die hij en een paar vrienden uit de Resistance buit hadden ge maakt op een SS-konvooi in 1944. De enige overlevenden van de aanslag waren Raoul, die de schat langs de weg had begra ven, en een Duitser die de roof aan zijn superieuren kon mel den. Het goud zou bestemd zijn als een soort oudedagsvoorzie ning voor een aantal officieren van de Tweede SS Pantser Di visie die het einde van de oor log zagen naderen. Om dit 'fonds' te spekken roofden de officieren op de valreep stad en land leeg. Een van die officieren, ma joor Otto Dickman, ging pools hoogte nemen op de plek waar de overval had plaatsgevonden maar vond geen enkel spoor. Hij stond onder grote druk, omdat de Duitse troepen op de terugtocht waren na de geal lieerde invasie. Dickmann ging daarop het goud zoeken in het dichtstbijzijnde dorpje: Ora dour-sur-Glane. Dickman zou volgens Mack ness de SS'ers opdracht hebben gegeven de dorpelingen te on dervragen over 'verboden han delswaar'. De majoor zou tegen de moordenaars niet hebben gezegd dat hij eigenlijk op zoek was naar het goud. Dickmann overleed in Nor- mandië een paar weken na de slachting. Raoul overleed in 1982 en Mackness weigert de namen prijs te geven van zijn bronnen waarop hij zijn ver haal heeft gebaseerd. Velen hebben te vrezen van hun oor logsverleden, aldus de Britse schrijver. Mackness' versie is er een tussen vele. Ooit heeft men de theorie gebezigd dat de SS Ora- dour-sur-Glane heeft verward met Oradour-sur-Vayres, een dorp waar vele verzetslieden zich schuil hielden. Maar alle pogingen om een verklaring te vinden hebben meer vragen opgeroepen en al leen het verhaal van Mackness geeft een antwoord. Hoewel de bewijzen van Mackness indi rect zijn en vatbaar voor weer legging. De Franse oorlogshistoricus Jacques Delarue was dan ook onverbiddelijk in zijn kritiek: „Geen enkel historisch feit staat mij toe maar ook de ge ringste geloofwaardigheid te schenken aan deze geschiede- De Britse historicus M.RJ Foot schreef in een boekte- spreking in de Sunday Tiras over 'Oradour': „Veel van er in het boek staat is hoogst onwaarschijnlijk en neigt sol® naar het belachelijke maat bijna niets is bewijsbaar fout" Mackness houdt echter voel bij stuk het ware verhaal ovet Oradour te hebben geschreven Hem wordt echter lijkenpikke* rij verweten door fictie als fei ten te presenteren en boven® dat hij een deel van de schP voor het bloedbad aan de Re sistance geeft. Zij heeft te® slotte aanleiding gegeven voot de moorddadige vergelding. Burgemeester Lapuelle denkt er samen met de ande® inwoners van Oradour het zijne van. Volgens hem heeft de overval op het goudtrans po® nooit plaatsgevonden, altha® niet in de buurt van het dorpje Voor hen blijft dat de ruïnes uit het verleden een waarschu wing voor de toekomst zijn dat verhalen over de oorzakf zoals die van Mackness g#" goed doen. Feit blijft ook da' niemand kan ontkennen wate' in Oradour is gebeurt „Het be staat en is er nog steeds", Lapuelle. Armada heette de zwaar bewapende invasievloot die toen door Madrid naar de Britse eilanden werd gestuurd. Armada is ook de naam van de expositie die tot 4 september te zien is in het Zuidoostlondense Greenwich. Er wordt min stens een half miljoen bin nen- en buitenlandse be zoekers verwacht. 1588 is een van de belangrijkste data uit de Britse geschiedenis. Engeland steunde in die tijd de Nederlandse Verenigde Pro vincies, die niet opnieuw onder Spaanse heerschappij wilden vallen. Deze hulp was uiter aard niet naar de zin van ko ning Philips II van Spanje. Hij besloot Engeland te veroveren, het weer rooms-katholiek te maken en zo de weerstand van de Nederlandse republiek te breken. Philips II werkte vele jaren aan de voorbereiding van zijn Engelse invasie. Hij verza melde een 'onoverwinnelijke' Armada van 150 oorlogssche pen, bewapend met 2.400 ka nonnen. Deze vloot lichtte op 29 mei 1588 het anker in Lissabon dat toen Spaans bezit wës. De Armada-schepen hadden 30.000 soldaten en matrozen aan boord. Zij stonden onder bevel van een uitgelezen schare Spaanse edellieden. Al van kort na haar vertrek kreeg de Armada af te rekenen met woeste stormen. Zij ont moette Engelands Navy pas op 29 juli 1588 in het Kanaal. Alle Britse schoolkinderen wordt het mythologische verhaal aangeleerd dat de Engelse vice- admiraal Sir Francis Drake (door de Spanjaarden 'El Dra- co' genoemd) in Plymouth eerst zijn partijtje „boules" uit speelde alvorens zich aan boord te begeven van de 'Revenge' om vervolgens de numeriek ster kere vijand glorierijk te gaan verslaan. Britse legenden schilderen Sir Francis af als een kleine David die de reus Goliath on schadelijk maakte. In werke lijkheid werd de Spaanse inva sievloot te pletter geslagen door vreselijke stormen. Deze hadden onder meer tot gevolg dat de Armada geen gezamen lijke landingsoperatie kon be ginnen met het invasieleger van de hertog van Parma, be staande uit 19.500 Walen, Duit sers, Spanjaarden, Italianen en Ieren. Een deel van Parma's troepen moest inschepen in Brugge; de rest hield zich ge reed in Duinkerken. De enige belangrijke zeeslag die door de Engelsen en de Spanjaarden werd geleverd, speelde zich af ter hoogte van Grevelingen, het huidige Noordfranse Gravelines. De Engelsen beschikten toen over Door Rinze Brandsma DAM-„Vijftien ja lang ben ik met auto naar en van mij werk gereden. No< gedwongen, omdat 1. met het oncomfort bele openbaar verve nóg langer duurde. Alphenaar Blom, manager een firma in handelsinforr tie, leunt behaaglijk achl over in de gedistinge grijze zetel van de chi Shuttle-bus. Hij heeft proefabonnement genor op de lijn Alphen aan Rijn-Amsterdam/Zuidooi de allereerste volwaar! route van een experimer nieuwe vorm van opentj vervoer. Van onze verslaggever Zeeslag tussen de Engelse en de Spaanse vloot in 1588. Olieverfschilderij, Engelse school, 16de eeuw. 50 schepen meer dan de Span jaarden. Zij verdreven hun vij and, die op de vlucht sloeg en noodgedwongen een poging on dernam om via Schotland en Ierland terug te keren naar zijn eigen land. Ter hoogte van de Ierse kust kregen de Spanjaar den die septembermaand af te rekenen met een vreselijke or kaan. Verscheidene Spaanse oorlogsschepen verdwenen in de woeste golven. De Engelsen maakten van de hele Armada maar twee vaar tuigen buit. Een ervan was het slachtoffer geweest van een dubbele botsing, terwijl het an dere zware averij had opgelo pen ten gevolge van een explo sie. Eén Spaanse oorlogsbodem werd door de Engelsen naar de kelder gestuurd. Geen enkel Engels schip ging verloren, maar de Engelsen be treurden wel het verlies van de helft van hun 16.000 manschap pen. De Spaanse verloren naar schatting 13.000 man, van wie de meesten omkwamen ten ge volge van ziekten, afslachting en gebrek aan verzorging van hun kwetsuren. Al deze 400 jaar oude oor logsfeiten worden bijzonder boeiend toegelicht op de Arma da-tentoonstelling in Londen, de grootste speciale expositie in het 50-jarige bestaan van het Maritieme Museum van Greenwich. Bij de ingang van de tentoonstellingszalen maken de bezoekers kennis met een prachtig Vlaams kanon van 5 ton dat in 1556 werd gegoten door Remigy de Halut, kanon- nenfabrikant van het Spaanse hof. De Spanjaarden waren van plan dit indrukwekkende wa pen te gebruiken bij hun even tuele beleg van Londen. Het kanon bevond zich aan boord van het Armadaschip Trinidad Valencera dat zonk ter hoogte van de Ierse kust en daar door duikers werd ontdekt. De fraaie bronzen loop die rust op een moderne nabootsing van het oorspronkelijke affuit is nu eigendom van het oudheidkun dige museum in het Noordierse Belfast. Ook verschillende buitenlandse musea hebben voorwerpen ge leend. Het Haagse Mauritshuis heeft een portret van Willem van Oranje, vermoedelijk ge schilderd door Adriaen Tho- masz, naar Greenwich ge stuurd. Het gemeentebestuur van Arnemuiden leende een portret van Maurits van Nas sau, van de hand van Daniel van den Queborne. Uit het ste delijke museum De Lakenhal van Leiden is op de Armada tentoonstelling onder meer een groot wijnglas te zien, daterend uit 1626. Het is fraai versierd met gravures waarop de zee slag van Grevelingen wordt gekoppeld aan een andere grote protestantse overwin ning: het ontzet van Leiden in Philips II van Spanje (1527-1598). Naar Rotterdam, ns Den Haag en nu nsl Amsterdam-Zuidoost, files werden met het j£ erger. Nu is het vt schrikkelijk, 's Ochter in de file, 's avonds we Dag in dag uit. Kots- kotsmisselijk werd ik van. Het stond me st meer tegen." De Shuttle-bus: een xueuze snelle 'business die je zonder stoppen re streeks van huis naar wei en 's middags retour - vcj die de files gewiekst ont' en die de verstokte autom| list vanachter zijn stuur i daan wil trekken. Niet de stresserige ellende vafl file, relaxed en op tijd werk, krantje en koffie het grijpen, eigen comfo bele stoel en nog voor eer delijke prijs ook. Boven doen die Shuttle-bussen les een stukje krimpen. Voorlopig rijden Shuttle-bussen alleen ncj de Randstad. Het van verkeer heeft toes! ming en subsidie geg voor een paar lijntjes op sterdam-Zuidoost, een werkgebied aan de stad waar nu 18.000 arbeidsp sen zitten en dat exp| blijft groeien. De lijn naar Alphen is de eerst rieuze, omdat voor een plande Shuttle-lijn vl Almere nog onvoldoend^ langstelling was. Het experiment krijgt drie jaar de kans, met l die om zo in de Randst files te verkleinen. Maai doet het systeem en klin de klanten gretig in de cl donkergrijze 'taxi-bus', volgen in de toekomst oo dere gebieden met dikke men forenzenverkeer, De catalogus van de Ar mada-tentoonstelling wijst in dit verband op het feit dat de oorlog tussen de Nederlandse Verenigde Provincies en Spanje herbegon in 1621. Vloot voogd Piet Hein, die ten tijde van de Armada nog maar 10 jaar oud was, veroverde pas in 1628 de Spaanse Zilvervloot. Engeland en Spanje beëindig den hun vijandelijkheden die bijna 20 jaar hadden geduurd, in 1604. Op de Armada-expositie in Londen zijn ook vele gouden juwelen en versiersels tentoon gesteld, afkomstig uit een Spaans wrak dat werd ontdekt ter hoogte van de Ierse kust. Het heeft bijna 1 miljoen pond gekost om deze expositie op touw te kunnen zetten. Ze blijft tot 4 september 1988 ge opend, alle weekdagen van 10 tot 6 uur en 's zondags van 2 tot 6 uur. Voor de duur van deze tentoonstelling rijdt vanuit de Londense binnenstad (Regent Street en Haymarket) geregeld een speciale expressebus (lijn 400) rechtstreeks naar het Na tionale Maritieme Museum in Greenwich. Op de Armada-tentoon stelling staat een fraaie ma quette van een Spaans schip. Het vaartuig is weergegeven op een kwart van zijn oor spronkelijke grootte. Bijpas sende geluiden verhogen de overweldigende indruk. Sir Francis Drake (circa 1540-1596), kaderkapitein en vice admiraal tijdens de Armada. Olieverfschilderij van Marais Gheeraerts de Jonge (Nationaal Museum, Greenwich). 1574.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4