DE STEM Frank Zappa heeft jnergens spijt van 'Professional wrestling' goudmijn 'HET ENIGE DAT ME ERGENS VAN KAN WEERHOUDEN IS MUN BUDGET' NOS: minder eigen werk, meer aankoop Rotterdam krijgt na 80 jaar weer complete Ring des Nibelungen 3 tbby animo Jetraind Beethoven Onbetaalbaar Geen spijt Veel lof Amsterdam AMERIKAANS SPEKTAKEL VANAVOND WEER OP SKY Niets anders ZATERDAGI A 7 ME11988IT- est voor de tweede keer lonzoon op de loop. Nu ■Frankrijk, waar Lodewijk eende. Na de slag bij de 1690) werden zijn landgoe- |d verdeeld onder Willems Het gebied rond Du- I - verengelste volledig en /Schotse protestanten kre- lerland grond toegewezen, nolieke kolonisten noem- ook nu nog gebeurd, met angisten'. chotse Hooglanden beging prgissing, die in 1745 nog Dt gevolg zou hebben. De In) in de Hooglanden wa- pm voor 1 januari 1692 de te zweren aan de nieuwe lacDonalds van Glencoe het slechte weer niet tijdig doen. Op 6 januari van dat het stamhoofd in Invera- I alsnog in naam van zijn legde. De bevestiging hier- pas in Londen, toen een i koning voor de liquidatie ndige clan' al was uitge- (in februari werden enkele lacDonalds dan ook bij leien bloede vermoord. 'Tk zou serieuze dingen willen doen die tegelijkertijd heel leuk zijn. David Byrne, leider van Talking Heads ZATERDAG 7 MEI 1988 G1 Willem niet boeien. Net j begaan met het lot van de her hij niet op oorlogspad Je hij zijn tijd aan het ma nen voor paleizen en tuinen, rby die hij deelde met zijn jfaamde Engelse bouwmees- er Wren zorgde voor de uit- - de veelal bijgestelde - her Wren werd het Notting- door de astmatische Willem I omdat hij weigerde om in paleis aan Whitehall te wo- verd in het Kensington Pa- Court, buiten Londen, Is zich eveneens dikwijls op- aanzienlijk uitgebreid en in iet hij Paleis 't Loo bouwen, 'aat, dat destijds in Engeland vervolgt Van Caenegem, tolerant. Willem had de Ichappen van de Republiek, nheid en handelszin, geïn- in Engeland. In een derge- vergelijkbaar met hetgeen hu in de Sovjetunie tracht te Iden ideeën zonder proble- kng komen. De wetgeving in Inwikkelde zich en werd een andere democratisch gere- Jën. Bovendien kreeg de eco- Ins om volledig tot ontwikke len. Dat de Industriële Revo- Engeland voltrok en niet in Frankrijk, waar de econo- Itandigheden zeker zo goed wat een intolerante samen- I is een direct gevolg geweest prieuze Revolutie. Dat Enge- de ondergang van deRepu- polg had, is niet direct te wij- t aan Willem. De Republiek belangrijke basisvoorwaarden .•onomische omwenteling. Te isen en geen grondstoffen,' ofessor. n staan amper stil bij wat luwen geleden voltrok. Dat de 'oor de Engelse hegemonie in en van de wereld door een orst gelegd werd, klinkt hen ardigin de oren. Voor Jeff, in de koninklijke vertrekken on Court bij Londen, is Wil- van de vele koningen uit het ërwijl hij een rubberen bal- Ider het zes meter hoge hemel- [illem III vandaan haalt, grapt e lachen: „Als je zoals ik hele >r de vertrekken van koning ingin zo rondloopt en de toe- s gaten moet houden, dan sta ij stil wat die figuren allemaal tgehaald. Voor mij is dit een at betekent heel wat in het ko- in Maggie Thatcher", se televisie besteedt deze we- aandacht aan de 'sociale revo- iremier Thatcher op het gebied itkeringen doorgevoerd heeft, de ommezwaai van 1688. In in Hungerford, zo laat de re- van het hotel weten, is er Hollandse gasten belangstel de William en Mary-kamer in errenhotel. andere kant van de Noordzee ook bepaald geen herdenkings- Hellevoetssluis is 1,5 miljoen ijeengesprokkeld om de vloot n ongehinderd naar Engeland Het bedrijfsleven zorgde voor :n, de industriëlen zelf beman- :hten. lefhebbers kunnen met Open- stbezit op reis. Een tocht langs en kastelen waar het illustere aar 300 jaar geleden een poos Kosten van de trip; een maand- van een modale werknemer, ditionele taptoe in Breda staat geheel in het teken van Willem zodat ook muziekliefhebbers leel in de herdenking hebben, van de bevolking moet maar ge- tchten op de speciale herden- tzegel. egde literatuur Willem Mary- Henri en der Zee. H.J. Paris, 1975. history of England- A.L. Norton. Law- shart LTD, London 1976. is van Engeland- R.C. van Caenegem. ijhoir. Den Haag 1982. Geschiedenis deel I- A. van Hulzen- arrdhoff, Groningen 1970. der Mythe- Anton Constandse. Stichting asterdam 1980. iDoorWim van Leest ■ALS ER tijdens de concer- [ten nog iets bleek dan was ■het wel dat Frank Zappa look nog steeds gerekend ■kan worden tot de beste gi- ■taristen ter wereld. lover die hoedanigheid was de laatste nogal wat twijfel ont- I staan, omdat Frank Zappa zijn I laatste reguliere elpee, 'Jazz Ifrom heil', nagenoeg in zijn ge- [heel speelde op de syncla- I vier,een computer die in staat [is om het even welk gepro grammeerd instrument vlek- Ikeloos te reproduceren. De synclavier maakt muzikan- |ten min of meer overbodig en voor Frank Zappa die voor zijn Igecompliceerde muziek het uiterste van zijn muzikanten vergt, leek de synclavier dé uit- Ikomst. De vrees bestond dan lok dat Zappa's huidige con- lerttoernee 'Broadway the hard jay 'gedomineerd zou worden Idoor de wondercomputer. Niets bleek echter minder waar. Een [enkel nummertje werd met de Jsynclavier ten gehore gebracht en tegen de verwachtingen in speelde hij juist erg veel gitaar. Frank Zappa: „Waarom ik op deze toernee zo weinig op de [synclavier speel? Ik denk niet dat de mensen daar naar willen ikomen kijken. Ik denk niet dat e willen betalen om mij op het [rode knopje 'start' te zien druk ken en vervolgens muziek uit ien machine te horen. Daarmee s niet gezegd dat ik het appa- •aat weer heb afgezworen. Ik al het zeker voor het compo- |iëren nog gebruiken." Wat maakt het voor Zappa nog (nteressant om met een band op lee te gaan? Frank Zappa: „Ik ben ge traind voor dit werk. Ik heb er 3 jaar voor geoefend. Ik weet hu hoe het moet. Ik maak nog jaltijd 'ugly music', maar niet [louter voor 'ugly people' maar voor iedereen die het wil ho ren." Het repertoire van 'Broadway hard way' omvat naast een ti wang rijke selectie uit Zap- ra's oeuvre ook werk van Ravel, ftrawinsky, Led Zeppelin en telfi The Beatles. Waarom die ■es? »We spelen gewoon waar we i in hebben. Of het nou Stra- isky is of Bartok. Deze band ;an alles spelen. Waarom we leatles doen? Waarom niet [ebt/ shouldn't anybody piss on beir shoes?" rank Zappa staat er om be- i dat hij zo'n beetje per zaal n ander concert brengt. De af- jfeiopen week presteerde hij het yijvoorbeeld om op twee ach- "yenvolgende dagen twee to- De afgelopen week was Frank Zappa na een jaar of drie afwezigheid terug op een Nederlands podium. Met twee fantastische concerten toonde hij aan dat hij nog immer tot de absolute top behoort. Frank Zappa die al vaker ge zegd heeft met concerten te willen stoppen, bleek zelfs bereid de Nederlandse pers te woord te staan. Dat ge beurde op een persconferentie die vooral fanatieke Zap- pa-aanhangers bleek te hebben getrokken en die daar door iets van een gewijde sfeer kreeg. De meester kwam uitleg geven en zijn volgelingen hingen aan zijn lippen. Tegen de verwachtingen in speelt Frank Zappa tijdens zijn huidige toernee juist erg veel gitaar. taal verschillende concerten bracht. Houdt hij rekening met bijvoorbeeld de smaak van het Nederlandse publiek? „Je moet het soort amuse ment brengen, waarvan het publiek denkt dat het het leuk vindt. Ik ben hier niet om toe schouwers op te voeden, maar om ze aangenaam te onderhou den. Als ze serieus willen zijn dan zijn wij met de band se rieus. Als ze belachelijk willen zijn dan kunnen we als band belachelijk zijn. We zijn heel flexibel. Het hangt er vanaf waar we spelen, hoe de akoes tiek in die zaal is. We bekijken het op de middag van het con cert na de soundcheck. We gaan na hoe de songs dan klin ken en ik probeer me te herin neren wat ik speelde toen ik de vorige keer in die zaal stond. Al die factoren samen maken uit eindelijk samen het lijstje van de die avond te spelen num mers". Is Frank Zappa nu een moderne componist of is hij een rockar tiest? „Ik ben een serieus compo nist, maar ik zit in de rock roll-business. Dit is een roek- toer, met roek-instrumenten en we spelen in gebouwen waar vrijwel dagelijks rockmuziek te horen valt. Rock roll is de wereld, waar ik mijn werk in doe". Zou iemand als Beethoven net zo zijn als jij als hij nu zou le ven? „Ik denk niet dat die jongens van toen hetzelfde zouden doen als ik als ze nu zouden leven. Ik denk niet dat ze nummers als "Titties and beer'(Tietjes en bier -red.) of 'Why does it hurt when i pee'(Waarom doet het pijn als ik plas -red.) zouden durven maken. Ik beleef net zoveel ple zier aan het schrijven van iets schunnigs als 'Titties and beer' of 'Dinah moe humm' als aan iets gecompliceerd als 'Du- pree's paradise'". Wat maakt Frank Zappa anders dan andere moderne componis ten? „Wat mij anders maakt dan anderen is dat ik in zoveel ver schillende stijlen werk. Er zijn veel mensen die muziek schrij ven, maar die angstvallig ver mijden om iets frivools te schrijven, want dat zou scha delijk zijn voor hun carriere. mij interesseert dat geen zak". Is dat niet de taak van een com ponist, zich nergens iets van aan te trekken en zijn eigen gang te gaan? „Ideaal gesproken is het in derdaad goed dat een compo nist zich geen zak aantrekt van de gevestigde orde, maar dit zijn de jaren '80 en veel mensen zijn bezorgd over hun carrière. Ik ben hooguit bezorgd over de zakelijke kant. Ik heb in 23 jaar het recht behouden om elke soort song in elk genre te schrijven dat ik schrijven wil". Wanneer gaan orkesten werk van jou doen? „Ik denk niet dat de kans groot is dat dat zal gebeuren, want goede orkesten zijn ver schrikkelijk duur. Het repete ren is onbetaalbaar en het loont niet om met onbekend werk en weinig repetities een zaal in te gaan. Goede orkesten klinken uiteindelijk goed, om dat ze met het oog op de finan ciële overlevingskansen steeds weer dezelfde stukken spelen. Dirigenten en orkesten maken zich waar door het spelen van overbekende dingen. Splinter nieuwe muziek kost tijd om te leren spelen en te leren begrij pen. Zeker in de VS en mis schien ook wel hier in Europa is dat financieel niet haalbaar. Als een componist onvoorzich tig is en zich niet om het resul taat bekommert dan laat hij een orkest spelen na een of twee repetities. Hij zal dan wel zijn handen voor zijn oren moeten houden. Het publiek zal dan net doen of het klapt en de muzikanten zullen dan net doen alsof ze het goed deden, maar het lijkt dus nergens op". De Zappa-fans kopen zich de laatste paar jaar arm aan de enorme hoeveelheden Zappa- materiaal die per elpee, ceedee of video verschijnen. Via de 'Past Masters'-serie bijvoorbeeld brengt hij al zijn elpee-mate riaal in vaak opnieuw gemixte versies uit op ceedee. Onlangs Frank Zappa: „Goede orkesten klinken uiteindelijk goed, omdat ze met het oog op de financiële overlevingskansen steeds weer dezelfde stukken spelen. Dirigenten en orkesten maken zich waar door het spelen van overbekende dingen. - foto's roy tee verschenen nog twee opmerke lijke projecten: 'Frank Zappa: guitar' en 'You can't do that on stage anymore vol. I'. Wat valt er in de toekomst nog te ver wachten? „'You can't do that on stage anymore' is een serie van zes delen van telkens twee ceedees. Er zal steeds iets meer dan twee uur muziek te horen zijn. Het loopt tot 1986. Op video kun verwachten 'The true story of 200 motels', daarna 'Uncle Meat', daarna 'The amazing mr. Pickford' en daarna 'Bun ny, bunny, bunny. De elpee '200 Motels' maakte ik destijds voor United Artists, ik heb daar de rechten niet van. Die berusten tegenwoordig bij MCA en het is van die maatschappij afhanke lijk of er van '200 Motels' een ceedee verschijnt." Frank Zappa heeft inmiddels een kleine 50 elpees het licht doen zien, maakte films en scheidt nu aan de lopende band ceedees af. Heeft hij spijt van sommige dingen die hij uitge bracht heeft? „Nee abdoluut niet. Ik luister er nooit meer naar, maar ik be treur niets. Ik heb geen tijd om te luisteren. Op het moment dat ik ermee klaar ben, begin ik aan een nieuw project. Al dat materiaal is er voor andere mensen. Ik vind het okay, dus het zal voor die mensen ook wel okay zijn". Waar gaat Zappa's voorkeur naar uit, naar instrumentale muziek of naar rock? „Ik ben begonnen toen ik 14 was begonnen met het compo neren van kamermuziek en or kestmuziek. Ik heb geen rock roll-song geschreven eer ik de 20 was gepasseer. Daarom is voor mij normaler om instru mentaal te spelen". Het je het idee dat je met al die jaren muziek en platen maken iets hebt kunnen veranderen? „Als ik iets gedaan heb dan is het dat ik via platen heb la ten zien dat technieken die moeilijk waren of waarvan ge dacht werd dat ze onmogelijk door ongeschoolde muzikanten te doen waren, wel gedaan konden worden. Dat is voor veel jonge muzikanten het be wijs geweest dat je ook buiten conservatorium om iets kunt bereiken. De impact van het geen ik gedaan heb, heeft dus meer invloed op de muzikanten dan op het grote publiek, want het grote publiek heeft dank zij de geringe aandacht op radio en televisie nauwelijks iets van mij te horen of te zien gekre gen". Hou je je als componist en mu sicus soms in om te wachten tot men je bijgebeend heeft? „Het enige dat ergens van kan weerhouden is mijn budget of de beschikbaarheid van de mensen die bepaalde dingen moeten doen. Je kunt niet altijd de mensen hebben die je nodig hebt, omdat schema's nu een maal niet op elkaar af te stem men zijn. Onze groep heeft de zelfde problemen als een klas siek orkest, je kunt niet repete ren als je er niet voor betaalt. Er moet dus een budget zijn om alles goed in te studeren en op poten te zetten. Pas dan kun je misschien iets terug gaan ver dienen via een toernee, platen of video's". Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De NOS moet drastisch bezuini gen op haar programma's. Slachtoffer worden onder meer Studio Sport, Panorama en Van Ge west tot Gewest. Minder eigen werk en meer goedkope aankopen, is de voorlopige oplossing van de NOS. De problemen komen niet onverwacht. In januari is de voormalige NOS gesplitst in NOS en NOB. De NOB is het voormalige facilitaire bedrijf van de omroepen dat zorgt voor studio's, gebouwen, transport, verzor ging enzovoort. Nu dit bedrijf onder de noemer NOB zelfstandig is geworden, moet het ondermeer BTW be rekenen en hogere tarieven. In feite is de NOB voor de omroepen veel duurder geworden. Zeker 20 procent te duur, meent de NOS. De hoge tarieven komen onder meer voort uit een duur machinepark en hoge, vaste lasten. De NOS kan nu minder zorg aan de programma's besteden. Een eigen reportage maken met ingrijpend montagewerk is te duur. Reizen naar het buitenland wordt onbetaalbaar. De NOS zal daarom meer ge bruik gaan maken van aankopen. De omroep kan niet bij derden terecdht, omdat zij vijf jaar verplicht is mi nimaal 75 procent van de techhnische diensten bij de NOB af te nemen. In de gehele wereld wordt tv-ma- ken trouwens veel duurder. ROTTERDAM (ANP) - Het Staatstheater van het West- duitse Kassei voert deze maand de complete Ring des Nibe lungen van Richard Wagner uit in Rotterdam, de stad die tachtig jaar geleden vooral operaliefhebbers, voor het laatst liet genieten van de marathonvoorstelling die zestien uur muziekdrama omvat. In Rotterdam worden de vier delen uitgevoerd op achtge- reenvolgens 12,15,25 en 28 mei. Het evenement heeft plaats in het kader van de opening van de nieuwe Schouwburg en de culturele manifestatie 'Rotter dam '88, de stad als podium'. De vier delen zijn: Das Rheingold, Die Walkure, Sieg fried en Götterdammerung. Zoals de namen doen veronder stellen putte Wagner voor zijn levenswerk uit Germaanse en Noordeuropese sagen. Hij liet er in Bayreuth speciaal het roemruchte Festspielhaus voor bouwen. Hij had er 25 jaar aan gewerkt voor de Ring in 1876 zijn wereldpremière beleefde. Met de produktie van de ope rareus is een fors bedrag en veel organisatietalent gemoeid. De uitvoering in Rotterdam vergt eveneens handen vol geld. Alle transport van men sen en goederen kost bijna een half miljoen gulden en verder moeten betrokkenen in het ge heel 25.000 overnachtingen ma ken in Rotterdam en omgeving. Daarmee is de zaak financieel nog niet gergeld. De stad Kas sei en de deelstaat Hessen ne men de overige kosten, 250,000 gulden, voor hun rekening. Het Staatstheater van Kassei behoort tot de tien hoogstge- klasseerde in West-Duitsland. Het geniet veel meer belang stelling dan de aantallen inwo ners van de stad (200.000) en de deelstaat doen veronderstellen. Behalve een opera-afdeling met koor en orkest kent deze instelling een toneelgroep en een balletgezelschap. Met de produktie van de Kasseier Ring hebben dirigent Woldemar Nelsson, regisseur Siegfried Schönbohm en ontwerper Wolfgang Reuter al de lof van velen geoogst. De produktie is, sedert de eerste opvoering vorig jaar in het kader van de tentoonstel ling Dokumenta, bejubeld en aangemerkt als behorend tot de belangrijkste uit de geschiede nis. De producenten hebben van de mythologische karak ters in het oerverhaal mensen gemaakt met fraaie en minder fraaie eigenschappen, met goede en slechte kanten. Ze konden daarbij beschikken over veel meer mogelijkheden dan die waarover het theater in 1876 beschikte. In stand gehou den is wat Wagner voor ogen stond: een kunstwerk waarin alles ten dienste is van het dra matische gegeven. De muziek is ingegeven door de tekst en alle tekst krijgt weerklank in de muziek. De Ring werd in januari 1883 voor het eerst in ons land ge speeld in het Paleis voor Volks vlijt in Amsterdam door een reizend Wagnergezelschap. De opvoering van de tatralogie werd nogeen keer herhaald. Ook werden toen in steden in Zuid-Holland, waaronder Rot terdam, enkele concerten gege ven met delen uit de Ring. In 1907 werd de Ring in ons land uitgevoerd in de Groote Schouwburg tijdens de Rotter damse Meifeesten. Het succes in Rotterdam was zo groot, dat plannen werden opgesteld voor een herhaling in 1908. Deze voorstelling werd door een an der gezelschap verzorgd, was niet volledig, en ging behalve in Rotterdam ook in Amster dam. Van de vier delen werd toen Das Rheingold vervangen door losse voorstellingen van Tristan und Isolde. Er is se dertdien veel veranderd, maar niet dat 'Der Ring des Nibelun gen, ein Bühnenfestspiel für drei Tage und ein Vorabend' in ons land in Rotterdam wordt opgevoerd. »r Joyce Venezia, ssociated Press ATLANTIC CITY, (AP) - tot Amerikaans beroeps- worstelen, een soort ballet v°or zwaargewichten, ver- EeuSt zich in een toenemen- Pe. maar twijfelachtige po pulariteit aan beide zijden pm de Atlantische oceaan, «aar waar het spektakel pan.de spierbundels op po len in Europa alleen nog via •atellietzenders wordt ge- [™gd, betalen steeds meer merikanen grif 150 dollar baartje om de strijden' bij te wonen. JW'noemen sommigen de te w ,gen van de hotsende is.w a k°Pen protoplasma I-de touwen. Anderen Ld- ket met gevechten ilnm gladiatoren, die tenLorden beschouwd als Kn, n de symptomen van een Ervende cultuur. «ifs de trouwste fans geven terw er zekere mate van Baar,Kle, tn de manier tieh r f „e geoliede dikbuiken aar l laten klotsen en iver a ring werken. En lolitiou meer dan primitieve telri a sent'menten die gere ten r,i^r de Worstelaars wor- 'orden Weept kan het best orden gezwegea De kijk- en bezoekerscijfers wijzen uit dat het geweld van de superstars van de World Wrestling Federation in Ame rika een nationale rage gewor den is. In februari zond de om roep NBC het worstelen zelfs live uit in 'prime time', de meest bekeken uurtjes televisie met de hoogste advertentieta rieven. In de Silverdome in Pontiac (Michigan) kwamen vorig jaar 93.173 toeschouwers kijken. Het was de grootste in- door-menigte die ooit bij elk aar was geweest. Professional Wrestling is 'big money' en 'serious dollars' geworden en dus werd Wrest- lemania IV georganiseerd in de Convention Hall van gokstad Atlantic City. Meer dan 19.000 krijsende fans wachtten op de titanenstrijd tussen Hulk Ho- gan en André the Giant, terwijl nog eens duizenden genoegen moesten nemen met een plaatsje bij het gesloten televi siecircuit. De twee superstars werden echter gediskwalificeerd omdat er op de een of andere manier een klapstoeltje in de ring te rechtkwam. Uiteindelijk ver sloeg Randy 'Macho Man' Sa- vage zijn tegenstander Ted 'Million Dollar Man' DiBiase om naar huis te gaan met de reusachtige kampioenengordel. Ondanks het feit dat de twee grootsten werden gediskwalifi ceerd, was er voor de fans nog genoeg te genieten. Zo was daar 'Ravishin' Rick Rude, die een strak 'broekje' draagt met een vrouwengezicht op zijn bil len. En One Man Gang, een twee meter lange reus die het leuk vindt scheidsrechters in het gevecht te betrekken. Een 17-jarige meisje, Michelle Jennings, vertelde dat zij spe ciaal voor Macho Man naar At lantic City was gekomen, om dat „ik helemaal weg ben van zijn lijf". „Ik woon op een boer derij aan een landweggelje en daar is op zaterdag niks anders te doen dan van 10 uur 's mor gens tot drie uur 's middags naar worstelen kijken". Gebleken is intussen dat ge wone tieners uit het midden van de Verenigde Staten, de landbouwgebieden, de grootste fans zijn van de mastodonten. Psychiater Lee Salk van de Cornell Universiteit over het verschijnsel: „De opwinding richt zich op mensen die gevaar trotseren. Er zit ook wat ero tiek in; geoliede lichamen, strakke broekjes. Dat prikkelt de verbeelding". „Mensen die een spannend bestaan leiden die veel dingen doen en reizen, zijn minder geintereseerd in zoiets als wor stelen dan mensen met een rus tig, routinematig bestaan. Wie een baantje van negen tot vijf heeft zal aan het eind van de dag eerder met een pilsje voor de televisie zakken", zo stelt de psychiater. Maar niet iedereen past in dat beeld, zoals neurochirurg Peter Massari die zich prima amu seerde op de tribunes bij Wrestlemania. Hij noemde het „escapisme op zijn best". Ook op kinderen schijnt het worstelen veel indruk te ma ken. De 8-jarige Jason Kozak vertelde opgewonden: „Ieder een dreunt iedereen in elkaar en ze knallen hun koppen open en ze gooien ze uit de ring en ze doen hun rug pijn. Ik vind het leuk omdat het 'bad' is en ge vaarlijk". Die jeugdige motivatie is precies datgene waar Gerald Morton zich ernstig zorgen over maakt. Morton is hoogle raar aan de universiteit van Auburn. „Ik maak me zorgen om veel van de boodschappen die worden doorgegeven. Er worden gevaarlijke signalen gegeven die een 10-jarige niet in perspectief kan zien; de no tie dat alle buitenlanders slecht zijn, het gelijkstellen van ge weld met sexualiteit, zelfs de rol waar vrouwen in worden gedrongen". Als voorbeeld noemt hij Lo vely Elizabeth, de als een Bar- bie-pop opgedirkte vrouwe lijke manager van Randy Sa- vage. „Zij verschrompelt hele maal in de aanwezigheid van Macho Man. Als je dat ziet lij ken we weinig te hebben opge stoken van wat vrouwen ons geprobeerd hebben duidelijk te maken". Bij de World Wrestling Fede ration wordt niet met zoveel woorden toegegeven dat de 'vechtpartijen' doorgestoken kaart zijn. Daar wordt bena drukt dat de worstelaars echte atleten zijn die „sportief enter tainment" brengen. „Die kerels vermaken men sen met atletische bewegin gen", aldus woordvoerder Mi chael Weber. „Is het acteren? Neen. Maar die kerels zijn heel charismatisch". Eten ding is zeker: in Wrest lemania kan meer dan in de meeste andere Amerikaanse televisieprogramma's. Zo ver scheen de razend populaire Vanna White, assistente in een dagelijks spellet]esprogramma, in tijgervellelje in de ring om de rondes aan te geven. Het is ook zonder twijfel het enige programma waarvan de pre sentator teksten kan spuien als: „Moet dat in vorm heten? Voor mij lijkt-ie nog het meest op een groot, dik, vet zwijn". De Europese liefhebbers kunnen vanavond weer hun hart ophalen. Sky Channel zendt namelijk weer een afle vering uit. Hulk Hogan, de grote ster van Wrestlemania. - foto sky channel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33