even UITBLAZEN Hechte samenhang kenmerkt Pax Christi De haat van een Noordierse dominee Bredaas detam bi Irma de nymfomane Bedenkelijk HET PROTESTANTSE TERREUR-ANTWOORD OP DE IRA Groei grafh niet zo sterU DE STEM C( DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 6 ME11988 -DESTEM- EUROPA-NOTA JUBILEUMGESCHENK 40-JARIGE RK VREDESBEWEGING pffftTEM BINNEN den haag - Vrouwen geschikt werden maar omdat ze geen kostwin de bedrijfsvereniging ambachten) alsnog rechi WIM KOCK HET moeten voor de oude garde van de bank moeilijke jaren zijn geweest. Op hun facade van half-koloniale-, half-hollandse deftigheid werd de ene aanslag na de andere gepleegd. De grof- besnaarde, sjekkies draai ende Van Est was een regel rechte inbreuk op de kalme he renorde die er vanaf het begin der tijden leek te hebben ge heerst. Een nieuwe generatie klopte aan de deur. Er kwam een jongmens met rood haar, een steile en wat puntig toelo pende kuif. Een punkkapsel avant la lellre. Hij liet de meis jes lachen, veegde de vloer aan met de deftigheid en vertelde schuine moppen. Een volksjon gen, keurig in het pak overi gens, een broek van het model kachelpijpen, puntige schoenen uit Italië. Meneer Snouck gruwde van de nozem. Het verval begon in de zo mer van 1956 toen de corres pondent en ik via meneer Berk hout wisten te bewerkstelligen dat de heren op warme dagen hun colbertjasjes mochten uit trekken. Meneer Snouck had zoiets wellicht zien aankomen want vanaf het moment dat de nieuwe correspondent ter ken nismaking een paar grapjes over Arabieren aan ons bureau- blok had gedebiteerd, had hij geprobeerd mij tegen de nieuw komer op te zetten. De corres pondent had voor een handels onderneming een paar jaar in het midden-oosten gezeten en daar kwam, volgens meneer Snouck, niets goeds vandaan. Een louche kerel. Meneer Snouck zat vol van zulke snel gevormde vooroor delen. Hij baseerde die op de eigenaardigheden en spreek trant van de betrokkenen. Ver volgens bracht hij die, met het gezag dat hem als hoofdboek houder en procuratiehouder toekwam, over op mij en waar achtig: tot mijn verbazing merkte ik dan dat zo'n pas ver worven vooroordeel werd 'be vestigd' door de eigenaardighe den en spreektrant van de be trokkene. Bij de correspondent had dat niet lang geduurd. Wij hadden allebei wat van de we reld gezien en daardoor klikte het tussen ons. Meneer Snouck begon terrein te verhezen. De colbertjasjes gingen uit, die zo mer. -i Er werkten op de bank ook enkele meisjes, die allemaal met juffrouw werden aange sproken, behalve door de jon gere collega's. Verreweg de vro lijkste, maar niet de mooiste was de assistente van de kas sier. Ze had een gestalte die aan het vriendinnetje van Popeye deed denken. Wapperende be nen. De onvermijdelijke grijze muis was er ook. Een hef meisje met onhandelbaar haar en een droge huid. Zij was de eerste die ik de toen net in de mode rakende zakjurk zag dragen. Dan was er de assistente van meneer Sanger. Een bits meisje met vierkante kaken en een strenge bril. Ze was zeer katho liek, net als haar baas, meneer Sanger, aan wiens gewetens volle worsteling met het Vati- caan het te danken was dat me- lilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli. neer Snouck, weliswaar ietwat neerbuigend, met sympathie over katholieken sprak. Op de strijd van meneer Sanger met het Vaticaan kom ik nog terug. Zijn assistente moest niets van mij hebben. Voor haar was ik een dagelijkse verwijzing naar haar beneden de rivieren wo nende, losbandige geloofsgeno ten, die carnaval vierden en hun kroegen tegenover de kerk hadden gebouwd. Dan had je nog het meisje Janny, een hbs- en hockeytype dat verkering had met meneer Hoogendijk, de tweede man van de valuta-afdeling, een veelbelovende jongeling met een zwaar omrande oudeman- nenbril en die üd was geworden van de pas opgerichte Klub voor Lange Mensen. Die verke ring leverde meneer Snouck veel stof op voor beschouwin gen over het gemengde huwe lijk, want Janny was katholiek en de veelbelovende valuta handelaar niet. Meneer Snouck prees de ernst waarmee het jonge stel, met hulp van pas toor en dominé, het probleem had aangepakt. De roomse autoriteit was akkoord gegaan met een gemengd huwelijk op voorwaarde dat de kinderen katholiek gedoopt zouden wor den. Meneer Snouck was het daar niet helemaal mee eens, maar aan de andere kant vond hij het van de bisschop schap- pelijker nog ongeboren kinde ren op te eisen dan de aan staande bruidegom te pressen zijn geloof af te vallen en ka tholiek te worden, een ver schijnsel dat volgens meneer Snouck schering en inslag was. Het aantrekkelijkste meisje was Irma. Zeer sexy al noem den we dat toen nog niet zo. Wij spraken van sex appeal. Ze had een knap en lief gezicht, prachtige bruine ogen en een waterval van krullend blond haar. Ze was te mollig, maar al les zat op de goede plaats en de verhoudingen waren perfect. Meneer Snouck vertrouwde haar niet. Misschien zag ze hem er te smakelijk uit of bracht ze hem op gedachten die hij zich zelf had verboden. Ik weet het niet, zó diep heb ik nooit in het gemoed van meneer Snouck kunnen doordringen. Toen Irma een beetje aan de scharrel raakte met de corres pondent en af en toe openlijk blijkgaf van haar genegenheid, fluisterde meneer Snouck mij vertrouwelijk toe dat Irma een nymfomane was. Uit de manier waarop hij dat zei en de blik in zijn ogen, meende ik wel te kunnen opmaken wat hij onge veer bedoelde, maar ik moest het 's avonds thuis toch even opzoeken. 'Nou, nou meneer Snouck', dacht ik toen ik in het woordenboek de precieze ver klaring vond voor zijn woord. (Wordt vervolgd). Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. f 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jan Bouwmans DE voorbije veertig jaar mogen een periode zijn ge weest van grote verande ringen en verschuivingen op alle gebied, de katho lieke vredesbeweging Pax Christi Nederland is steeds zichzelf gebleven. In te genstelling tot alle andere katholieke organisaties heeft Pax Christi niet te kampen gehad met verlies van identiteit. Onderzoekers van het Studie centrum voor Vredesvraag stukken in Nijmegen hebben de katholieke vredesorgani satie doorgelicht bij gelegen heid van haar 40-jarig be staan, dat zondag 8 mei in Amersfoort wordt gevierd. Hun slotsom is dat de 40-ja- rige heel gezond is. Hechte sa menhang kenmerkt Pax Christi. Er is bijvoorbeeld geen sprake van een kloof tussen de top van de beweging en de basis. De stellingnamen van Pax Christi worden door de ruim 20.000 leden gedeeld. Dit is zowel bij veiligheid en ontspanning tussen oost en west het geval als bij andere conflicten in de wereld, waar de organisatie zich mee bezig houdt. Deze hechtheid is op merkelijk in het licht van haar pluriforme samenstel ling: 38 procent van de leden in 1986 CDA stemde, 28 pro cent PvdA en 19 procent PPR. Pax Christi is een interna tionale katholieke beweging. Het begon in Frankrijk met mevr. Dortel-Claudot, lerares aan het lyceum in Agen. Zij opperde in de winter van 1944/1945 het plan om een 'kruistocht van gebed' te or ganiseren voor verzoening tussen Frankrijk en Duits land. Vrede door verzoening, te bereiken door gebed en het aangaan van vriendschappen tussen vroegere vijanden. In de bedevaartsplaatsen Lour- des en Kevelaer beleefden voormalige vijanden in 1947 en 1948 broederschap met elk aar. Aanwezige Nederlanders waren zo onder de indruk, dat enkelen van hen op 5 mei 1948 in de derde klas wachtkamer van het station in Utrecht een Nederlandse Pax Christi-af- deling oprichtten. Het Nederlandse Pax Christi heeft als sociale bewe ging altijd een katholieke be weging willen zijn en blijven, met duidelijke banden met de katholieke kerk. Want het kerkvolk werd gezien als de eerste en eigenlijke achter ban. Vandaar een bisschop als voorzitter. Het is ook nog niet zo lang, dat Pax Christi een vereniging met leden is. Ook in dit opzicht is er anno 1988 geen kloof tussen de top van de organisatie en de leden. De band van de achterban met de katholieke kerk is in het alge meen nog altijd sterk. 83 Pro cent van de leden beschouwt zich als lid van de R.KKerk, 9 procent rekent zich tot lid van enige andere kerk/geloofsge meenschap en slechts 8 pro cent zegt bij geen enkele kerk of geloofsgemeenschap thuis te horen. Bij de 83 procent ka tholieken beperkt de band met de kerk zich niet alleen tot een passief lidmaatschap. Meer dan de helft van de le den is door een pastorale functie actief in de kerk. Bo vendien beschouwt 88 procent van de leden zich als zeer of tamelijk godsdienstig. 68 Pro cent gaat minstens een keer per week naar een kerkdienst. Driekwart van de leden ty peert zichzelf als kerkelijk progressief, een kwart als kerkelijk conservatief. De Pax Christi-leden zijn in meerderheid hoger opgelei- De delegatie van Pax Christi tijdens de vredesdemonstratie in Den Haag in 1983 - FOTO ELLY VOS den. Tweederde heeft ten minste een hogere beroepsop leiding. Vrouwen zijn naar verhouding ondervertegen woordigd. En jongeren zijn er helemaal te weinig. Slechts 1 procent van de ondezochte le den bleek jonger dan 25 jaar te zijn. Niet een gegeven waar secretaris Jan ter Laak zich erg grote zorgen over blijkt te maken. Pax Christi is nog be zig over te schakelen. Vroeger kende de beweging een na tuurlijke aanwas vanuit de bekende jongerenvoettochten van Pax Christi. Nadat die verdwenen waren, heeft de beweging geen andere wegen bewandeld om jongeren aan te trekken. Daar wordt in middels wel werk van ge maakt. Dat de Pax-Christi aan hangers politiek betrokken zijn, kan niet verbazen. 25 Procent is daadwerkelijk lid van een politieke partij. Wat de Pax Christi-leden aan de beweging en aan elkaar bindt, zijn de opvattingen over poli tieke kwesties die in het pro gramma een niet onbelang rijke plaats innemen. De band wordt versterkt doordat er een grote gelijkgezindheid in opvattingen is over vrede en veiligheid, de derde wereld en regionale conflicten in de we reld. Negen van de tien leden vinden kernwapens voor de vrede niet nodig. 48 Procent vindt de Verenigde Staten een grotere bedreiging voor onze veiligheid dan de Sowj et- Unie. Toch pleit maar 15 pro cent ervoor dat Nederland de NAVO verlaat. De meerder heid wil wel verandering in de relatie van Nederland met de NAVO: men wil een gro tere zelfstandigheid van West-Europa op militair ter rein. Pax Christi is onder de Ne derlandse vredesorganisaties de grootste. In de strijd tegen de plaatsing van kruisraket ten groeide de hele vredesbe weging uit tot een massa-be weging. Dat is echter niet het echte gezicht van Pax Christi, hoewel het uitoefenen van po litieke beïnvloeding en pressie een van de pijlers onder de beweging is. De stut onder Pax Christi is echter het edu- catiewerk, allereerst onder het katholieke kerkvolk en zijn leiders. Dit stille werk heeft volgens de Nijmeegse onderzoekers aan de basis ge legen van het succes van de grote betogingen tegen de kruiswapens. Pax Christi blijft ook in dit opzicht zichzelf door bij wijze van jubileumgeschenk de goegemeente een discussiebij. drage aan te bieden over de toekomst van Europa na het INF-akkoord over de middel lange afstandraketten. Ont spanning als vredespolitiek, dat is het dragende thema. En natuurlijk presenteert Pa* Christi concrete voorstellen Ontspanning is uitstekend te bevorderen door onderlinge contacten op alle niveaus tus- sen oost en west te bevorde ren. Tal van individuen, groe pen en instellingen zijn con tacten gaan onderhouden. De overheden, ook de Nederland se, blijven in gebreke door bei lemmeringen niet of in ge- ringe mate uit de weg te rui men. Het visumbeleid van de Nederlandse overheid is zo'n belemmering, die moet wor den opgeruimd. Het feest zondag in Amers foort begint om elf uur 's mor gens uiteraard met een eucharistieviering in de kerk van de omroepparochie aan 't Zand, waarin bisschop Ernst van Breda en, als speciale gast, bisschop Haushiku uit Namibië voorgaan Een an dere speciale gast is Russisch orthodoxe bisschop Kyrill van Smolensk. De overige festivi teiten hebben plaats in de Aegtenkapel aan 't Zand. Om kwart voor twee begint daar ook de jubileumbijeekomst met als feestredenaar de Nij meegse historicus prof. A Manning. Ter gelegenheid van het jubileum heeft Pax Christi tenslotten een viertal nieuwe publikaües uitge bracht. Onder andere het boek 'In beweging voor de vrede' over 40 jaar Pax Chris ti, de informatieve krant voor jongeren 'Oost-Europa per rugzak' en een informatie krant over dienstplicht en dienstweigeren. WAAR de IRA de ter reurorganisatie is die het (katholieke) streven naar één Ierland zegt te verte genwoordigen, vecht aan de andere kant de Ulster Volunteer Force (UVF), een verboden protestantse terreur-organisatie. „Voor God en Ulster", zo luidt de wapenspreuk van deze onder grondse groepering die in 1965 werd opgericht in Bel fast. Doel van de UVF is het bestrijden van alles en iedereen die een 'inlijving' van Ulster bij de Republiek voorstaat. Een gesprek met de voormalige comman dant van een UVF-eenheid, Gustie Spence. Door Ed van de Kerkhof „Ik heb die moord niet ge pleegd. Ik was wel de com mandant van de UVF-een- heid die verantwoordelijk was voor die moord". De man heeft een blauwe ta toeage op zijn linkerpols en de vierkante kaken van een beroeps. Gustie Spence, achttien en een half jaar zat hij in de be ruchte Long Kesh gevangenis voor de moord op de jonge Pe ter Ward, een katholieke ober. Die moord wordt in Noord- Ierland alom beschouwd als de bloedige prelude op de twintig jaar geweld die daarop zouden volgen. Het huurhuis van Spence ligt in de Shankill-buurt, het protestantse getto in West- Belfast. De stoepranden zijn er rood-wit-blauw geschil derd, ergens wappert de Union Jack en vanaf de blinde muren turen meer dan levensgrote schilderingen van gemaskerde protestantse para-militairen dreigend naar de aanpalende Falls Road, waar de stoepranden groen-wit-oranje zijn ge schilderd, waar de driekleur van de Ierse Republiek uitda gend wappert bovenop de flats en waar treurende Ma donna's zich op blinde muren troostend buigen over ster vende IRA-hongerstakers. Gustie Spence: „Ik maakte onderdeel uit van een samen zwering om de Noordierse re gering omver te werpen. En ik wist dat niet. Pas in de gevan genis plakte ik de stukjes van de puzzel bijeen. En kwam ik tot de ontdekking hoe ik mis bruikt was". Om de moord op Peter Ward te kunnen begrijpen, moeten we terug naar het midden van de jaren '60. In Noord-Ierland heerste een sfeer van ontspanning. De laatste IRA-campagne was doodgebloed en de organisatie was op sterven na dood. De Noordierse minister-presi dent, Terence O'Neill, deed toenaderingspogingen rich ting Ierland. De Ierse premier Sean Lemass bracht zelfs een historisch bezoek aan Belfast. Op religieus terrein begon de oecumenische beweging een brug te bouwen tussen de pro testantse en katholieke kerk genootschappen. En in de ka tholieke en - in mindere mate - protestantse werkmansget to's kwam langzaam de Civil Rights Movement op gang die zich met haar eisen zou gaan richten op betere huisvesting, eerlijker verdeling van werk en meer stemrecht. Kortom: Noord-Ierland dreigde nor- maalte worden. Deze ontwikkeling werd - hoe gek dat ook klinkt - niet overal met gejuich ontvangen. Integendeel, met name uit ex- treem-protestantse hoek werd elke toenadering met knarsende tanden bekeken. Het protestantse protest zou uiteindelijk samengebald worden in één persoon: domi nee Ian Paisley. De man richtte niet alleen zijn eigen fundamentalistische kerkge nootschap op - de Free Pres byterians -maar ook de De mocratisch Unionistische Partij. Waarbij men zich niet moet laten bedotten door de naam: in zowel kerk als partij is Paisley de absolute alleen heerser. Paisley is de uitgesproken voorstander van de Noord ierse variant van Apartheid: een bevoorrechte protestantse meerderheid die in alle op zichten heerst over een min derwaardig geachte katho lieke minderheid, 's Mans haat ten opzichte van de paus is grondeloos diep. „De gods- lasterende vrijgezel aan de Tiber" is slechts een van de vele benamingen. De troefkaart die door Pais ley steeds weer opnieuw wordt uitgespeeld heet 'angst'. Hij toont zich met name een meester in het manipuleren van de gevoelens van de wer kende stand. Als Paisley don dert dat de katholieken op de loer liggen om de baantjes in te pikken van de protestantse arbeiders dan wordt dat uit eindelijk door iedereen ge loofd en schaart de meute zich achter Paisley's kreet: „Not an inch": geen centimeter op schuiven voor de katholieken. Het complot dat in 1965 werd uitgedacht in de 'Stan dard Bar' aan de Shankill Road was geheel doordrenkt van Paisley's geest. De domi nee zorgde er echter wel voor - zoals steeds bij dit soort za ken - niet direct betrokken te zijn bij de samenzwering. Het plan bestond uit het in het ge heim heroprichten van de Ul ster Volunteer Force (UVF). De naam was overladen met heroïek: in de Eerse Wereld oorlog stierven de Ulster Vo lunteers massaal in de loop graven aan de Somme. Nu zou de UVF opnieuw in het krijt treden voor het 'vaderland'. De organisatie zou zich gaan bezighouden met aan slagen in eigen huis: aansla- Gustie Spence toont zijn militaire insignes Ian Paisley: absolute alleenheerser gen op protestantse doelwit ten die vervolgens in de schoenen zouden worden ge schoven van de IRA. Vrees voor de IRA zou de protestan ten daarop massaal terug drijven in de armen van alles wat tegen elke poging tot ver zoening was. En zou - zo hoopte men - ook tot de val van de liberale O'Neill leiden. Aldus geschiedde. Het hoofdkwartier van de protes tantse meerderheidspartij, de Unionisten, werd bedacht met een bomaanslag en de voor deur van een Unionistisch parlementslid werd - met diens medeweten - doorzeefd. De UVF-gevechtseenheid kreeg echter zodanig de smaak te pakken dat ze - te gen de bedoeling in - binnen de kortste keren ook de echte vijand te lijf ging. Op 7 mei werd er een brandbom in de richting van een katholiek cafe aan de Shankill gegooid. Het ding miste z'n doel en vloog door de ruit van het huis van een protestantse vrouw die in het vuur om het leven kwam. Op 27 mei ging de UVF op pad om een promi nente IRA-leider, Leo Martin, om zeep te helpen. Martin bleek echter nergens te vin den en in plaats daarvan werd een willekeurige katho lieke dronkelap neergescho ten. Het hoogtepunt van de uit de hand gelopen UVF-acties vond plaats om twee uur in de morgen van zondag 26 juni. Op dat moment stepten vier obers na een avondje door zakken uit de 'Malvern Arms', een katholiek cafe. Gusty Spence en de zijnen openden het vuur op hen. Drie obers raakten gewond. De vierde, Peter Ward, werd door het hart geschoten en stierf op straat. Zijn intrede in de UVF moet volgens Gustie Spence ver klaard worden uit zijn ach tergrond. Niet alleen de ka tholieke Falls Road, ook het gebied rond de protestantse Shankill Road is altijd werk- mansbuurt geweest. En nu nog. „Zestig tot zeventig pro cent van de mensen hier is werkloos", aldus Gustie. Het eerste wat hij zich van zijn le ven kan herinneren is honger. Spence: „De Shankill was toen achterbuurt. Geen geld, slechte huisvesting, dat soort dingen. We werkten hard voor weinig loon. Elk baantje dat we konden krijgen, pak ten we aan. Op mijn veer tiende ging ik werken, in een textielfabriek. Dat was de eerste keer dat ik in kontakt kwam met katholieken". Het was met name de angst voor al dan niet bestaande katholieke terreur die Spence zich uit de jaren vijftig en zestig kan herinneren. ,„De vrees voor de IRA werd steeds weer opnieuw in ons aange wakkerd - met name door de politici. Die hielden ons altijd in een toestand van angst. Vlak voor elke verkiezing werd er altijd wel weer een samenzwering van de IRA ontdekt om de regering omver te werpen of om enkele minis ters te vermoorden of zoiets. Dat gebeurde natuurlijk en kel en alleen om de vrees on der de protestanten aan te wakkeren, die dan vervolgens massaal op de Unionisten stemden". Hoe Spence werd ingezwo ren in de geheime Ulster Vo lunteer Force wil hij nog steeds niet kwijt, wel dat hij onmiddellijk werd benoemd tot commandant van een ge vechtseenheid. Want Gustie was inmiddels een ervaren ijzervreter, een Korea- en Cy- prus-veteraan. „I've seen some action", zegt hij kort en droog over zijn aandeel in het oorlogsgeweld. Zijn motivatie om bij de UVF te gaan was doordrenkt van Brits patriot tisme: „In het Britse leger had ik de eed afgelegd om Hare Majesteit te verdedigen tegen elke vijand. Ik zag mijn dienst bij de UVF als een voortzet ting van mijn soldatenleven, maar nu in het binnenland. Ik heb daar geen excuus voor, ik wist gewoon niet beter". In 1970 zitten Spence en de zijnen al enkele jaren achter de tralies. Dan druppelen in de Long Kesh gevangenis ook de eerste IRA-gevangenen - zowel Provo's als Officials - binnen. Spence beschrijft zijn verbazing: „Ze zagen er niet anders uit dan wij. En ze wa ren stuk voor stuk afkomstig uit de arme arbeiderswijken, net als wij". Van lieverlede ontstond er binnen de gevangenismuren- met name tussen de Official IRA en de UVF - een wapen stilstand. Spence: „Als de elk aar bestrijdende partijen konden samenwerken in de gevangenis, wat zou ér dan niet bereikt kunnen worden ^buiten de muren? Dus pro beerden we vanuit Long Kesh de wapenstilstand naar bui ten te exporteren. Maar bui ten de muren waren ze har der, het was niet in hun be lang om vrede tot stand te brengen. Kijk, als de onlusten in Noord-Ierland morgen zouden ophouden, zouden een stel van de big shots aan beide kanten kleine visjes wor den. Anno 1988 is Spence realis tisch genoeg om te beseffen dat hij zichzelf nog steeds niet kan vertonen op de Falls Road, een straat verder dan de Shankill. „Ze zouden me lynchen", merkt hij koeltjes op. Toch zegt hij inmiddels democraat te zijn geworden. „In deze oorlog - en dat is het - zijn geen winnaars. Er blijft maar een ding over in Noord- Ierland en dat is verzoening." Waaraan hij toevoegt: „Ik ge loofde eerst in het geweer. Nu geloof ik in dialoog. Wat de partijen in Noord-Ierland moeten leren is dat het woord compromis geen vies woord is. Want het compromis houdt de wereld draaiende Gustie Spence heeft een taxi besteld om me naar het katholieke Short Strand te brengen. De taxichauffeur is nerveus. Hij is protestant en protestantse taxichauffeurs komen niet in katholieke wij ken. Ik zeg: „Ze kunnen toch niet aan je neus zien dat je protestant bent." Hij stroopt zijn mouw op, laat een ta toeage zien: een Engelse vlag. „Als ze me aanhouden kijken ze hiernaar. Dan weten ze hoe laat het is." In de 'Rosebud' willen de stamgasten weten waar ik ge weest ben. Als ik naar eer en geweten antwoord, klinkt er een luid gesis. „That focking basterd". Ieren kunnen hun geschiedenis maar niet verge ten. Het weekeinde na mijn be zoek aan Gustie Spence vindt er in Belfast een ontmoeting plaats tussen katholieke en protestantse jongeren. Een oecumenische verzoeningsbij eenkomst, er zijn er zo'n 1500 op komen dagen. Buiten de monstreert dominee Ian Pais ley met zijn getrouwen die hij - zoals gebruikelijk - heeft aangevoerd met zijn eigen bussen. Blauwe touringcars van het wagenpark achter zijn pompeuze kerk op de Ra- venhtll die hij de 'Martyrs Memorial' heeft gedoopt Voor Paisley zal het nooit vrede kunnen zijn tussen katholiek en protestant, Paisley's God kent het woord 'verzoening' niet. Van onze verslaggever BREDA - De opleving van de nomie heeft vorig jaar een merkelijke toename van de steeg van 13,28 miljoen naar miljoen, een toename van procent. Alle records zijn Vroi Door onze Haagse redactie De Detam heeft daartoe bes nisterie van Sociale Zaken taal kunnen zo'n 300.000 vr ging aankloppen, maar de deel dat niet zal doen. De maatregel van de Detam is een gevolg van enkele uitspra ken van de Centrale Raad van Beroep. Die liet weten dat ge huwde vrouwen dezelfde be handeling moeten krijgen als mannen. Dat heeft vergaande consequenties voor uitkerin gen, want tot voor enkele jaren! vielen gehuwde vrouwen bijna overal uit de boot. Maar die discriminatie is in strijd met Europese- en VN-verdragen, zegt de Raad van Beroep. Die uitspraak heeft niet al leen gevolgen voor de AAW, maar ook voor de WWV, de werkloosheidsuitkering. Pas sinds december 1984 krijgen gehuwde vrouwen die geen kostwinnaar zijn een uitkering Staatssecretaris De Graaf FOTO DE STEMU0HAN VAN GUF DEN HAAG (ANP) - Vc de grafische industrie i] 1987 een goed jaar gewees' zij het dat de groei niet z> sterk was als in 1985 en 1986 Het produktievolume van grafische bedrijven nam met drie procent. Ook de on steeg met drie procent. De blijkt uit de 32ste halfjaarlijl economische nota van KVG__ FGEenNDP. Volgens de nota is de werk gelegenheid onder met nan vaklieden met bijna 2,5 proce DE VRIJLATING van drie Fr; militante Hezbollah-strijders vooral in Frankrijk reden vc want de vrijlating herenigt de Maar daar houdt de blijdsch; I franse premier Chirac voor c B is met gering. Naar verluidt bB miljard dollar terug van een! f rankrijk was verstrekt ten b terugbetaling was opgeschoi^ u2?r ®ya,ol|ah Khomeiny. Bc n uu- met Teheran we nekkige geruchten dat Parijs ie leveren. Kortom, Chirac heeft opniei aaarmee wordt in feite het pk vreesd moet worden dat dez angen dienen' de vrijlating iDanon zal bemoeilijken, handelenttannië0nder98en Het tijdstip van de vrijlating (->7,1 een orclinaire verkiezing B om ziin achterstand hni het presidentschap in te I n a'e categorie 'stunts' hoe n?^armes in Nieuw-Caledc 9 o°t aantal doden is gevalle k?2u®nl is het overigens niet I torr^ Libanese terroristen maa°rnat®n een gevoelige s\\ H»t Chirac koste wat kc «feïlï;.*1*""

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2