s c Fiat maakt Fiorino flink stuk ruimer Turbodiesel voor succesvolle Citroën BX DE STEM KLEINE BESTELWAGEN WINT TERREIN Croma klaar met zeer zuinige turbodiesel Turbodiesel voor Galant foor MET ZEVEN GLOEDNIEUWE EN AANGEPASTE AMERIKANEN Noordstraat 51 TERNEUZEN Tel. 01150-31165 In Duitsland geen premie meer voor goede remmen A60 S2 VRIJDAG 6 ME11988 r Chrysler terug op de Europese markt Door Jack Arentsen Nog deze maand denkt Chrysler een glorieuze rentree te maken op de Europese automarkt. En dat nadat het er nog geen tien jaar geleden alle schijn van had, dat de naam Chrysler niet alleen voorgoed uit de Europe se, maar uit de hele autowereld zou verdwijnen. De vestigingen in Europa werden ge sloten of verkocht en ook in de VS balanceerde het concern op de rand van de afgrond. Zoals een van Chryslers topmensen, R.E. Dauch, benadrukte, waren er oorzaken ge noeg voor de problemen waarmee het concern destijds te kampen had: de twee oliecrises, de enorm geste gen rentetarieven en de Japanse concurrentie. „Maar ons grootste probleem", aldus Dauch, „was toch, dat we de verkeerde auto's bouw den; auto's die noch voor Amerika, noch voor Europa geschikt waren". De grootste ommekeer kwam, toen in 1978 Lee lacocca bij Chrysler de touwtjes in handen kreeg. Deze door Ford op een zijspoor geran geerde topman (in 1987 had de man een jaarinkomen van ruim 34 miljoen gulden), wist het vertrouwen in het vrijwel failliete bedrijf te herstellen. Zijn filosofie: 'betere auto's maken voor minder geld' resulteerde in de komst van de K-car, waarmee voor Chrysler de eerste stap werd gezet op weg naar totaal eerherstel. In nauwelijks vier jaar was de crisis overwonnen en Chrysler uit de rode cijfers. Na een verlies van bijna 4 mil jard dollar in de jaren tussen '78 en '82, kon in de afgelopen 4 jaar een winst van ruim 8 miljard dollar wor den geboekt. De wedergeboorte van Chrysler geldt in de VS dan ook als een van de meest opzienbarende ge beurtenissen uit de Amerikaanse za kenwereld. TIJD RIJP Inmiddels acht men nu de tijd rijp - na een afwezigheid van tien jaar - te rug te keren op de Europese markt. In de afgelopen twee jaar bracht Chrysler niet minder dan twaalf to taal nieuwe modellen uit (een record in de Amerikaanse autowereld), waarvan een zevental naar Europa komt. Daaronder enkele fraai gelijn de, sportieve sedans, een cabrio, een coupé en een mini-busje. Aan de overname van American Motors Cor poration door Chrysler vorig jaar is het te danken dat ook enkele Jeeps in het Europese programma zijn te vinden. EUROPA Tijdens korte ritten met de nieuwe 'Amerikanen' bleken de wagens niet te onderschatten concurrenten te zijn voor hun Europese tegenhan gers. De Jeeps even buiten beschou wing gelaten, bezitten alle modellen voorwielaandrijving en kan men kie zen uit een vijfversnellingsbak of een automatische transmissie. Er zijn drie motoren: 2.5 en 3.0 liter injec tiemotoren en een 2.2 liter turbo. De vermogens bedragen respectievelijk 98 pk/72 kW, 138 pk/101 kW en 148 pk/109 kW. Katalysator, stuurbe krachtiging, roestvrij stalen uitlaat systemen, elektrische raambedie ning, elektrische buitenspiegels, centrale deurvergrendeling en licht metalen wielen horen o.m. tot de standaardvoorzieningen. De voor Europa bestemde modellen zijn de driedeurs Chrysler ES, de vijf- deurs GTS, de LeBaron (in een cou pé- en een cabrio-versie), de snelle GS Turbo 2 (top 215 km/u) en de Voyager, een comfortabel mini-busje dat qua opzet doet denken aan de Mitsubishi Space Wagon. Dat laatste hoeft geen verwondering te wekken, want er bestaat een nauwe samen werking tussen Chrysler en Mitsubis hi. Met name de slankgelijnde drie deurs Chrysler ES zal het hart van menige sportief ingestelde automo bilist sneller doen kloppen. Voor de prijs van rond 36 mille voor de goed koopste versie en 40 mille voor de turbo-uitvoering, heeft men een auto die een opwindend uiterlijk paart aan uitstekende rijkwaliteiten. Aan luxe en uitrusting wordt vrijwel alles ge boden, terwijl daarnaast een zeer de gelijke en betrouwbare indruk achter gelaten wordt. Evenals voor de ove rige Europa-gangers geldt voor de ES een garantie van drie jaar of 110 .000 km, terwijl op de carrosse rie een zevenjarige garantie wordt gegeven tegen doorroesten van bin nenuit. VOYAGER Een auto die in de VS veel aftrek vindt en die het op de Europese markt ook goed kan gaan doen, is de Voyager. Deze nog geen 4,5 meter lange mini-bus biedt comfortabel plaats aan vijf tot zeven inzittenden, beschikt over prima rij-eigenschap- pen en laat zich gemakkelijk beteu- Boven, Voor de verwende (en kapitaalkrachtige) Europeaan heeft Chrysler naast een coup versie, ook een cabrio In de LeBaron-serle. Links, Chrysler komt met ES- en GTS-ultvoerlngen naar Europa; wagens met een opvallende lijn, die vooral de sportlef Ingestelde automobilist zullen aanspreken. gelen. Voorzien van een 6-cilinder 137 pk/101 kW-motor ligt de top bij 175 km/u. De prijs van de Voyager LE, standaard voorzien van een automatische versnellingsbak, be draagt 59495. Er is ook een Voya ger voor 42 mille. Een regelrechte blikvanger is de LeBaron Cabrio, waarvan het elek trisch bediende dak zich in enkele seconden opent of sluit. Een wagen voor zonaanbidderss en fijnproevers met een top van zo'n slordige 190 km/u. De prijs: 69.995. De coupé versie kost 7000 minder. Wat de Jeeps betreft is er keuze uit de nogal luxueuze Cherokee en de meer Spartaanse Wranglers Laredo en Sahara. De Cherokee is als enige leverbaar met een dieselmotor. Dat de verre nazaten van 's werelds be roemdste legervoertuig zich pas echt in hun element voelen als de vier aangedreven wielen door modder en zand ploeteren, speekt van zichzelf. Dat ze zich op de gewone weg ook zeer meegaand tonen, is mooi mee genomen. Ten aanzien van de prij zen van de Jeep-modellen moet er door Chrysler Import Holland te Hei- nenoord nog wat rekenwerk verricht worden. DOLLAR Dat de huidige goedkope dollar Chrysler ongetwijfeld zal helpen bij zijn pogingen de Europese markt te heroveren, is duidelijk. „En daar zijn we dan ook erg blij mee", aldus Dauch. „Maar onze plannen met be trekking tot Europa dateren al van lang voor de recente koersval. En wat er ook gebeurt met de dollar, we hebben de overtuiging dat onze prij zen en kwaliteit garant staan voor een duurzame terugkeer op de Euro pese markt". Door Jack Arentsen De overvolle wegen in de steden en de beperkte parkeermogelijkheden, hebben er de laatste jaren voor ge zorgd dat steeds meer leveranciers voor het lichte stads- en regiobestel- werk, gebruik maken van bedrijfswa gens die duidelijk zijn afgeleid van personenauto's en die over een aan gepaste laadruimte beschikken. Fiat heeft in deze sector de laatste jaren een belangrijk marktaandeel kunnen veroveren met de Fiorino. In Italië ligt het marktaandeel regelma tig op jaarlijks zo'n 50 maar ook in landen als België, Frankrijk, West- Duitsland en Nederland scoort de wagen al jaren erg hoog. Dat de belangstelling voor lichte bestelwagens de laatste jaren nog steeds toeneemt, wórdt bewezen door de verkoopcijfers in de Westeu- ropese landen: van 200.000 stuks in 1984 naar meer dan 260 .000 wa gens het vorig jaar. AFGELEID Bij Fiat is de Nuovo Fiorino duidelijk afgeleid van de Uno. De wagen heeft natuurlijk een volledig nieuw onder stel om een laadvermogen van 470 tot 500 kg te kunnen verwerken. De wijzigingen hebben er niet toegeleid dat deze bestelwagen ineens het comfort mist dat de Uno kenmerkt. Ook de Nuovo Fiorino heeft voor een auto in deze sector een heel comfor tabel rij- en weggedrag. De vering is heel prettig, de besturing (de wa gens hebben voorwielaandrijving) is licht en de versnellingsbakken scha kelen soepel. Toch zijn er enkele aanmerkingen vanuit het interieur te maken. De bui tenspiegels zijn bijvoorbeeld te klein van oppervlakte om een ruim beeld op de weg te hebben, terwijl ook het gemis van achterruitverwarming niet door iedereen op prijs gesteld zal worden. Verder moeten de koplam pen het doen met 'gewone' lampen; halogeen licht is niet beschikbaar. HOOFDRUIMTE Heeft de gewone Uno meer dan vol doende ruimte in het interieur be schikbaar, bij de Nuevo Fiorino komt de wat stevig uit de kluiten gewassen bestuurder en zijn bijrijder in dat op zicht veel minder aan zijn trekken. Doordat de stoelen (overigens be hoorlijk verstelbaar) nogal rechtop staan, blijft er voor de inzittenden echt niet veel hoofdruimte extra over. De nieuwe Fiorino is er in twee uit voeringen (bestel en pick up), terwijl men daarnaast kan kiezen uit een 13 liter benzine- en een 17 liter dieselmotor; de 11 liter benzine is alleen voor de Italiaanse markt be schikbaar. Bij de benzinekrachtbron nen is een vijfversnellingsbak stan daard. De diesels moeten het in stan daarduitvoering met een vierbak doen. De Pick-up benzine heeft een topsnelheid van 151 km/u; de be l/oor de nieuwe Flat Fiorino heeft de Uno-personenwagen duidelijk model gestaan. stelwagen met als naam Furgone, komt tot 140 km/u; bij de diesels zijn de prestaties respectievelijk 145 en 135 km/u. AFMETINGEN De laadruimte van de wagens wordt gekenmerkt door platte oppervlak ken, met wielkasten die niet overdre ven naar binnendringen. Door de til- hoogte van slechts 50 cm, is de Fio rino gemakkelijk te laden. In vergelij king met het voorgaande model zijn alle afmetingen van de laadruimte toegenomen (tussenhaakjes de ma ten van het vorige model): lengte 157 meter (145 m), breedte 133 m (1.25 m), afstand tussen wielkasten 1.37 m (1.33 m), maximum hoogte 1.37 m (1.33 m), nuttig laadvermo gen 2.70 kubieke meter (2.50 m3), laadvermogen 470 kg (was 450 kg). PRIJZEN De definitieve prijzen van de nieuwe Fiorino's zullen pas in mei/juni (wanneer de auto's leverbaar zijn) vastgesteld worden. Als richtprijzen noemt Fiat Auto Nederland 13.500.- (voor benzine) en 15.500.- voor de dieselversies; deze prijzen zijn natuurlijk exclusief BTW. 'Wen turbodiesels. Maar ook die mogen Inmiddels m harder dan 120 km/u. Door Jack Arentsen De Citroën BX, die nu een turbodie sel-versie krijgt, is de afgelopen ja ren uitgegroeid tot hét grote kassuc ces van de Franse fabrikant. Sinds de introduktie in 1982 zijn al ruim 1 Va miljoen BX'en verkocht. De dagproduktie in de fabrieken in Ren- nes-la-Janais (Frankrijk) en Vigo (Spanje) bedraagt op dit moment 1320 stuks. Het zeer ruime aanbod in de BX- serie wordt volgende maand uitge breid met turbodiesels voor de TRD en de TRD Turbo Break (een beel- schone stationwagen). In ons land kan nu uit liefst 22 BX-versies geko zen worden; de 14 bedrijfswagen-uit voeringen zijn in dit rijtje niet eens meegerekend. Voor de turbodiesel heeft Citroën natuurlijk weer een beroep gedaan op het motorenprogramma dat bij PSA (Citroën, Peugeot/Talbot) be schikbaar is. Niet vreemd is het dan ook dat de motor voor de BX heel sterke overeenkomsten heeft met de 'geblazen' turbo die ook voor de nieuwe Peugeot 405 beschikbaar komt en die al eerder (in weer wat gewijzigde vorm) ook al in de Peu geot 205 werd gemonteerd. LICHTER Bij Citroën levert de 1.769cc kracht bron met turbocompressor en lucht/lucht intercooler, een vermo gen van 90 pk/66 kW. Door de in verhouding lichte carrosserie bij de BX (veel kunststof in de carrosserie) hoort deze Citroën tot een van de snelste diesels in zijn klasse. Net als de Peugeot 405 turbodiesel ligt de topsnelheid op 180 km/u; de accele ratie van 0 naar 100 km/u gaat in 10,8 seconden; de wat zwaardere Peugeot 405 turbodiesel doet er ruim zestig tellen langer over: 12,2 secon den. In vergelijking met de gewone die sel in de BX is het vermogen met liefst 50 gestegen, terwijl het kop pel een toename kent van 62%. De motor is standaard gekoppeld aan een vijfversnellingsbak; stuurbe krachtiging hoort eveneens tot de standaarduitrusting. De BX turbodiesel heeft de beschik king gekregen over een brandstof tank die aanzienlijk is vergroot. De inhoud is op 66 liter gebracht, waar mee een grote actieradius is bereikt. Metingen volgens EEG-normen heb ben uitgewezen dat in de praktijk het brandstofverbruik uitkomt op 1 op 16,5. Met één tankinhoud kan men zodoende zo'n 1100 km afleggen. De Citroën BX Turbodiesel heeft een prijskaartje van 39.900. De stationwagen gaat ƒ44.775.- kos ten. Nog voor de zomer verschijnt op de Italiaanse markt de Croma met een direct ingespoten turbo diesel. Het is voor het eerst dat een dergelijke krachtbron in serie-produktie voor een personen wagen wordt gebruikt. De direct ingespoten diesel biedt, in vergelijking met de normale zeifontstekers, belangrijke voor delen. Het brandstofverbruik is aanzienlijk lager (rond 20 terwijl onder alle omstandigheden het starten aanzienlijk sneller en geruislozer is. Daar naast is het motorblok erg compact en dus veel minder zwaar. De direct ingespoten turbodiesel voor de Croma is op z'n vroegst eind dit jaar in ons iand te verwachten. TECHNIEK Fiat en Lancia hebben tijdens de Autosalon in Tu rijn enkele details vrijgegeven van toekomstige technische ontwikkelingen. Luchtvering, een een voudige en veel goedkopere elektrische stuurbe krachtiging, vierwielbesturing, pneumatische ve ring, elektronisch geregelde wielophanging, een differentieel met viscokoppeiing om het doorslaan van de aangedreven wielen te voorkomen en een variabale turbo die sneller reageert op het gaspe daal, zijn de komende jaren bij Fiat en Lancia te verwachten. De ai eerder aangekondigde turbodiesel in de to taal vernieuwde Mitsubishi Galant-reeks, komt in juni naar Nederland. De goedkoopste Galant Tur bodiesel krijgt een prijs van 38.995. In de Galant TD is een 18 liter zelfontsteker te vinden die een vermogen levert van 75 pk/55 kW. De topsnelheid ligt op 162 km/u. Volgens de fa- brieksopgaaf moet de diesel in de praktijk een ge bruik hebben van rond 1 op 14. De motor is stan daard gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Van de Galant TD komen vier verschillende die selversies. Naast de goedkoopste uitvoering, staan ook een GL-versie met stuurbekrachting (f41.895.-), een GLS (f46.645.-) en een GLS Sunroof (f 48. 745.-) op de prijslijst. Westduitse verzekeraars geven geen extra pre miekorting meer wanneer een personenwagen is uitgerust met een anti-blokkeerremsysteem. Enkele jaren geleden werd besloten om auto's die voorzien waren van ABS, een korting te geven van rond 10 De praktijk heeft echter geleerd dat juist de categorie ABS-rijders meer bij ongelukken betrokken is, dan de andere weggebruikers. Volgens de verzekeraars wordt het groter aantal ongevallen niet alleen veroorzaakt doordat ABS- rijders in de regel erg veel kilometers afleggen; aan de andere kant rijdt deze groep automobilis ten ook vaak zeer offensief en worden omdat men een groot vertrouwen heeft in de techniek - vaak te grote risico's genomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 17