1AK markt and Gissen over toekomst Vijfde Republiek Vakbonden bundelen krachten Ina in Nederland en Ina in Wonderland ran n dealer? EOT 3Q DE STEM hoord goed. ZONDAG TWEEDE RONDE FRANSE PRESIDENTSVERKIEZINGEN EUROPEES VERBOND VAN VAKVERENIGINGEN CONGRESSEERT EXTRA ACHTERGROND DONDERDAG 5 ME11988 jgeot 309 Score is ver- neerprijs) in de metallic )od geldt trouwens voor e 309 die tussen 5 en it en voor 31 mei 1988 'eugeot-dealers heten u )rdeel te profiteren. JRS VA. 22.800,-, 5-DEURS VA 23.725,-. IOSTEN 475,-. WIJZIGINGEN VOORBE DEN EEN AANTREKKELIJKE PRIJS. 309 BASIS VAN 48 MAANDEN EN 20.000 KM )P 12,1 IN STADSVERKEER, ECE-NORM). Francois Mitterrand wordt Lkozen.zo roepen de opi- hiepeilers in Frankrijk Unaniem. Voor hen staat t dat Mitterrand de Eechtse kandidaat, premier Bacaues Chirac, zondag bij de tweede verkiezings ronde voor het president schap zal verslaan. rwpker is echter wat na 8 'JL gebeurt. Vooral na het te levisiedebat tussen Mitter- and en Chirac vorige week is er zware kritiek geuit op de cohabitation, de situatie waarbij de president moet sa menleven met een meerder heid van een andere politieke üeur De'cohabitation heeft er- roor gezorgd dat links en •echts naar het centrum zijn lekropen. Daardoor is een si- iatie van immobiliteit ont man die niet kan werken, ,et de Leidse historicus prof. II Wesseling. Volgens Wes- ■ling, die onder meer is ge- necia'liseerd is in de geschie- lenis van het Gaullisme, is de jhabitation de afgelopen wee jaar zonder grote schok ten verlopen omdat zowel de resident als de premier daar net het oog op de presidents- rerkiezingen belang bij had- Iden. De rechtse Chirac doet zich iet meer zo brutaal en brul- erig voor als hij van nature 'eneigd is. Daarmee heeft hij 'ie kandidaat van het centrum ,laymond Barre (UDF-libe- taal) kunnen verslaan. Mit- errand heeft zich van zijn ;ant kunnen ontdoen van zijn negatieve imago van ideologi sche president. „Mitterrand is apulair geworden sinds de ihabitation, toen hij de lacht voor een groot deel was „wijtgeraakt", merkt Wesse- Üng op. „Zijn staatsmansau- »1 heeft hij pas gekregen jn hij de macht verloor". Mitterrand maakte een hele ïetamorfose door. Hij werd j 1981 gekozen als het eerste socialistische staatshoofd van ie Vijfde Republiek (1958), die snel de beloofde ingrijpende iociale hervormingen door- /oerde. Maar de dogmatische socialisten moesten al snel de iconomische realiteit onder >gen zien: de dogma's maak- ;n plaats voor een streng be- t J Uil ILU\ c rant. zuinigingsbeleid. Dit leverde Mitterrand in 1984 de reputa tie op van impopulairste staatshoofd van de afgelopen dertig jaar; de socialisten ver loren bij de parlementsver kiezingen van 1986 de macht en rechts heroverde de meer derheid in het parlement. Omdat Mitterrand nog twee jaar als president te gaan had en weigerde de sleu tel onder de mat van het Ely- sée te schuiven, moest hij een rechtse premier aanwijzen. Met de combinatie Mitter rand-Chirac maakte Frank rijk kennis met de cohabita tion. Nu komt Mitterrand bij alle peilingen als de gedoodverfde winnaar tut de bus. Zijn imago van het vaderlijke, be lezen en sluwe staatshoofd dat boven de politieke par tijen staat, spreekt de Fran sen aan. Evenals zijn rechtse voorgangers weet hij de gaul listische traditie als vertegen woordiger van de Franse grandeur hoog te houden. De vraag is of de kloof tussen po pulariteit en werkelijke macht geen gevolgen zal heb ben voor het politieke stelsel in Frankrijk, waar de presi dent sinds De Gaulle de Vijfde Republiek instelde juist oppermachtig was, om dat hij altijd kon rekenen op de steun van het parlement. „Na de tweede ronde zal scherper worden gekeken naar de mogelijkheden die de grondwet biedt. Mogelijk zal er een machtsstrijd ontstaan tussen president en premier. Misschien staan we aan de vooravond van een Zesde Re publiek", speculeert Wesse ling. Bij de zogenaamde con sensus die de afgelopen twee jaar tussen premier en presi dent op het gebied van bui tenlandse politiek en defensie heeft bestaan, zet Wesseling in het geval van een voortge zette cohabitation overigens een vraagteken. „De belangrijkste kwestie zal zijn of het Franse atoom- Mitterand wapen anders kan worden ge zien dan uitsluitend voor de bescherming van het Franse grondgebied". Volgens de Gaullistische doctrine is het atoomwapen een zuiver na tionaal wapen, aldus de pro fessor. Maar op het moment dat de Amerikaanse defensie- rol in Europa vermindert, wordt steeds meer gesproken over een Europese defensie. „Welke rol zal daarbij zijn weggelegd voor het Franse atoomwapen". Zal de Franse defensietaak zich in de toe komst uitstrekken tot de Bondsrepubliek? Zo ja, dan zal dat volgens Wesseling een aanpassing van de grondwet van de Vijfde Republiek met zich meebrengen. De vraag hoe het verder moet na 8 mei houdt de Fran sen ai geruime tijd bezig. In het geval Chirac onverwacht toch zou winnen, zal hij waar schijnlijk een premier kiezen uit de rechtse parlementaire meerderheid. Dit zou beteke nen dat Frankrijk terugkeert naar het traditionele systeem van een sterke president, die zowel wordt gesteund door de Assemblee als door het kabi net. Over het scenario dat Mit terrand zal kiezen in het geval hij opnieuw president wordt, tast men echter nog in het duister. Het staat vast dat als Chirac verliest, hij het ontslag Door Mathieu Kothuis DELEGATIES van Zuid- ifrika, Angola, Cuba en de Verenigde Staten zijn deze week in Londen bespre kingen begonnen over eëindiging van de oorlog i Angola. Het is voor het eerst dat de vier belangrijkste partijen in het 13 jaar oude Angolese con flict zich rond de onderhande- ngstafel scharen. Waarne mers beschouwen de bereid heid van de betrokken par ijen om met elkaar te gaan jpraten als een hoopvolle ont- keling in de tot dusver ier moeizame pogingen overeenstemming te bereiken over de onafhankelijkheid van Namibia. Met name Angola heeft zich de afgelopen negen maanden ingespannen het vredesproces weer op gang te krijgen. Het Angolese leger, dat wordt ge- steund door Sovjetrussische en Cubaanse militairen, is in het zuiden van het land in een felle strijd gewikkeld met Zuidafrikaanse troepen en de door Pretoria gesteunde UNI- TA-rebellen. De Angolese regering heeft het vertrek aangeboden van de naar schatting 40.000 Cu baanse militairen. Dezen ver- I Door Thom Meens .«HET EUROPEES Ver- bond van Vakverenigin gen (EW) moet af van het I stempel 'papieren tijger'." bat zei Wim Kok in 1979 '1 zÖn benoeming tot I voorzitter van het EW. Kok, inmiddels alweer en- i iaren PvdA-fractie- ™er in de Tweede Ka mer, was toen voorzitter t i'anJ de federatie Neder- R® _T Vakbeweging (FNV). Nu, bijna tien jaar drie EVV-congressen I «ter, kan de nieuwe FNV- voorzitter Stekelenburg de woorden van Kok herha- |len. I wkel?nburS heeft goede I e* bit keer niet bij [2® Kjft Hij rekent i' dat bet EVV-congres dat I ric bomende maandag in hnwWeedse hoofdstad Stock- kor? w,°,rdt gehouden, spij ers met koppen kan slaan. «We moeten wel, zeker nu I ]L U.ropese eenwording in I ïwi..-^60^ dichterbij komt. I S1]Ven' vverkgeversorga- Ij es en regeringen zoeken blijven in Angola ter onder steuning van het marxistische bewind. Washington en Pre toria hebben steeds aange drongen op terugtrekking van de Cubanen. In ruil voor de aftocht van de Cubaanse troepen eist An gola onafhankelijkheid voor Namibia, dat tegen de wil in van de Verenigde Naties wordt bestuurd door Zuid- afrika. Ook eisen de Angole- zen de terugtrekking van de Zuidafrikaanse troepen uit het zuiden van hun land en stopzetting van de Zuidafri kaanse en Amerikaanse hulp aan de UNITA, die het linkse bewind gewapenderhand om ver wil werpen. Chirac van zijn regering zal aanbie den. Mitterrand zal dan een nieuwe premier moeten aan wijzen. Is deze echter niet aanvaardbaar voor de parle mentaire meerderheid, bij voorbeeld omdat hij te links is, dan is de kans groot dat de president de Assemblée zal ontbinden, waarna hij ver vroegde parlementsverkie zingen zal uitschrijven. Ook dan rijst echter de vraag of links in staat is een meerderheid te behalen. Dat de Fransen de persoon Mitter rand als president willen hoeft niet te betekenen dat zij opnieuw een regering willen met de partij die hij vertegen woordigt, aldus Wesseling. In tegenstelling tot veel Franse commentatoren acht de histo ricus het onwaarschijnlijk dat Mitterrand tot ontbinding van de Assemblée zal overgaan. De mogelijkheid bestaat verder dat Mitterrand een centrum-linkse premier aan wijst die wél aanvaardbaar is voor het parlement. Deze zou de opdracht kunnen krijgen een regering te vormen van moderne socialisten, a-poli tieke technocraten en gema tigd rechtse politici om de goedkeuring van de huidige Assemblee te krijgen, aldus het Franse blad L'Express. De duurzaamheid van een derge lijke alliantie is echter twij felachtig. Een andere hypo these is dat Mitterrand op nieuw een premier uit het - gematigd- rechtse kamp kiest, waarmee de cohabitation wordt voortgezet. De campagne viel tot voor kort eerder op door de nadruk op het imago van de kandida ten dan door het inhoudelijke verschil van hun program ma's. Maar in de eindsprint voor de tweede ronde wordt de toon tussen Chirac en Mit terrand steeds scherper, de meningsverschillen duidelij ker. Tijdens het laatste televi siedebat van de campagne is gebleken hoe broos de ver standhouding tussen premier en president is. Vooral de situatie op Nieuwcaledonië, het Franse gebiedsdeel in de Stille Zuid zee, die tijdens het verkie zingsdebat aan de orde kwam, heeft de tegenstellingen aan het licht gebracht. Na rellen waarbij de afgelopen twee weken zeven mensen zijn om gekomen en Franse politie mannen door inheemse sepa ratisten van het Kanaakse Bevrijdingsfront (FLNKS) werden ontvoerd, stuurde de regering honderden politie mannen en militairen naar de eilandengroep. De president keurde dit optreden af. „Hoe wel het staatshoofd krachtens de grondwet de opperbevel hebber van het leger is, blijkt dat de regering daar geen re kening mee houdt en op eigen houtje beslissingen neemt", aldus een Franse commenta tor. De Vijfde Republiek, die in 1958 met een nieuwe grondwet door generaal De Gaulle is ge sticht, veronderstelt een sterke president. In de prak tijk was de president opper machtig omdat hij de meer derheid in het parlement had. Met de cohabitation heeft de president echter aan macht moeten inboeten. Een presi dent wiens besluiten in de Kamer niet worden aanvaard is vleuggellam, zegt professor Wesseling. De cohabitation heeft de traditionele machtsblokken naar elkaar toe gedreven. Na 1981 is het met de communis ten, die even mochten meere- geren in het socialistische ka binet, bergafwaarts gegaan. Dit jaar is gebleken dat de stemmen die de vanouds sterke communistische partij heeft verloren, grotendeels naar het socialistische kamp zijn gegaan. „Het curieuze is dat die linkse combinatie sinds 1981 niets heeft gewon nen", aldus Wesseling. Zij blijft op rond de 40 procent zitten. Daartegenover staat dat traditioneel rechts het wel slechter doet. In 1981 scoorden de kandidaten van de RPR (gaullistisch) en UDF (cen trum-liberaal) samen nog 46 procent. Bij de eerste verkie- zingesronde, vorige week zon dag, kregen zij slechts rond de 36 procent. Chirac is er welis waar in geslaagd de leider van rechts te worden door Barre bij de eerste ronde te verslaan. Maar met zijn ge matigde campagne om de kie zers van het centrum te vero veren heeft hij de rechter vleugel van zijn electoraat af gestoten. Deze kan zich nu klaarblijkelijk beter vinden in het extreem-rechtse Natio nale Front van Jean-Marie Le Pen. „De stemmen voor Le Pen zijn proteststemmen tegen de ideologische vervlakking", meent Wesseling. Men is daarnaast klaarblijkelijk ge voelig voor de eenvoudige op lossingen die het Front biedt. Bovendien zijn vreemdelin genhaat en de behoefte aan eenvoudige zondebokken niet nieuw. „Er is nog altijd het fascisme van de taxi-chauf feur en het simpele argument dat 'ze' onze vrouwen ver krachten en meer kinderen maken dan wij", aldus de pro fessor. De opkomst van Le Pen mag men niet bagatelli seren. Voorlopig zit Chirac ermee. Wil hij zondag een kans ma ken, dan heeft hij Le Pens kiezers nodig. Anderzijds zal te veel lonken naar extreem rechts weer ten koste gaan van stemmen uit het centrum, dat niets moet hebben van Le Pens racistische en nationa listische praat. (ANP) Vooral de laatste maanden is zwaar gevochten rond de Zuidangolese garnizoensstad Cuito Cuanavale die door een Zuiafrikaanse invasiemacht en UNITA-troepen wordt be legerd. De laatste invasie van Pre toria begon in oktober vorig jaar na een offensief van het Angolese leger tegen UNITA. Toen het regeringsleger (MPLA) de stad Mavinga dreigde in te nemen, greep het Zuidafrikaanse leger in. De tegenaanval liep echter vast bij Cuito Cuanavale en de strijd verkeert sindsdien in een patstelling. Het drama Angola sleept zich nu al dertien jaar voort. Sinds Portugal zijn vroegere kolonie in '75 onafhankelijk heid verleende vochten drie bevrijdingsbewegingen om de macht. De MPLA (Volksbe weging voor de Bevrijding van Angola) beheerst, ge steund door 40.000 Cubanen en een vracht aan Sovjet-wapens grofweg een derde van het land waaronder de kuststrook met de hoofdstad Luanda. Met de UNITA (Nationale Unie voor de Totale Onafhan kelijkheid van Angola) voert de MPLA een strijd op leven en dood. En omdat vanuit Zuid-Angola ook commando's van de SWAPO (de bevrij dingsbeweging van het door Zuidafrika onrechtmatig be zette Namibia) opereren, steunt Zuidafrika UNITA met voortdurende aanvallen en invasies in Zuid-Angola. Begin dit jaar, na een ont moeting met Angolese en Cu baanse onderhandelaars, maakte de Amerikaanse on derminister Crocker bekend dat de Cubanen bereid zouden zijn Angola te verlaten. De Sovjetunie die Angola jaren lang als een van zijn belang rijkste invloedsgebieden in Afrika beschouwde, zou wei nig meer voelen voor de geld verslindende militaire steun operaties aan het marxisti sche MPLA-regime in Luan da. Waarnemers spreken in dit verband van het zoge naamde 'Gorbatsjov-effect', het streven van de Sovjetlei der om de betrekkingen met het westen aan te halen. Ove rigens hebben de Sovjets wei nig te verliezen in Angola en ze zijn hun zwakke bondge noot liever kwijt dan rijk. De Amerikanen op hun beurt zijn sterk geïnteres seerd in het vertrek van de Cubanen omdat die als een bedreiging worden gezien voor de hele regio Zuidelijk Afrika. Bovendien hebben de VS grote belangen in de olie reserves van Angola. De Angolese regering wil niets liever dan zich concen treren op de economische ont wikkeling van het land in- plaats van de besteding van een groot deel van de olie-ex porten aan de 40.000 Cubaanse militairen en een geldverslin dende oorlog tegen Zuidafrika en UNITA. UNITA, voor militaire steun sterk afhankelijk van het apartheidsbewind in Zuidafrika, heeft zijn vroe gere aanspraken op de exclu sieve machtsuitoefening in het land laten vallen en wil nu met het bewind in Luanda praten over een coalitierege ring. Zuiafrika gaf na de ont moeting van Crocker met Cu baanse en Angolese onder handelaars te kennen bereid te zijn zich volledig uit Zuid- Angola te willen terugtrek ken. Begin maart voerde de Zuidafrikaanse minister van buitenlandse zaken Pik Botha daarover in Genéve bespre kingen met Crocker. Zuidelijk Afrika-specialist drs. J. W. van der Meulen ver klaarde eerder in een gesprek met deze krant grote vraagte kens te zetten bij die bereid heid van Zuidafrika. De kans is groot dat juist Zuidafrika de inspanningen voor een vredesregeling over Angola doorkruist omdat de aanwe zigheid van Cubaanse troepen in Angola een uitstekend ex cuus vormt voor de Zuidafri kaanse bezetting van het VN- mandaatgebied Namibia. Politieke waarnemers me nen dat Zuidafrika zijn mili taire aanwezigheid in Zuid- Angola essentieel acht voor de machtsuitoefening in Nami bia. De Sovjetunie wil een re geling voor Angola echter niet los zien van het probleem Na mibia en iedere overeenkomst over Angola zou tevens een toezegging van Zuidafrika moeten inhouden om resolutie 435 van de Veiligheidsraad uit '78 na te komen. Hierin wordt de onafhankelijk van Nami bia geregeld. Vrije verkiezin gen in Namibia zouden vrij wel zeker door SWAPO wor den gewonnen en dat is wel het laatste dat het bewind in Pretoria kan gebruiken. Kortom, het moet worden betwijfeld of de huidige be sprekingen een oplossing zul len brengen in de oorlog in Angola. Ook eerdere vredesi nitiatieven in '76-'77, '80-'81 en in '84 (niet toevallig ook vlak voor presidentsverkiezingen in de VS) liepen stuk op de op stelling van Zuidafrika. De oorlog, hongersnood en econo mische ontwrichting van An gola zullen daarom voorlopig blijven voortduren, ondanks de behoefte van de MPLA-re- gering in Luanda om de eco nomische banden met het westen aan te halen. elkaar steeds meer op, begin nen beter samen te werken met het oog op het afschaffen van de EEG-binnengrenzen in 1992. De vakbeweging blijft daarbij nog achter. Willen we straks de boot niet missen, dan moeten we in Stockholm goede afspraken maken." 'Stockholm' zal daarom in het teken staan van interna tionale samenwerking van vakbonden. Afspraken over arbeidstijdverkorting (in heel Europa maximaal 35 uur per week werken), medezeggen schap, opleiding in bedrijven en scholing van werklozen staan hoog op de agenda. Op het eerste gezicht zijn dat geen onderwerpen waar voor de grote massa in Europa snel zal warmlopen, temeer niet omdat het EW vakbon den uit bijna heel West- Europa bindt. Behalve in de EEG-landen heeft het EW ook leden in Zwitserland, Oostenrijk, Turkije, IJsland, Noorwegen, Finland, Zweden, Malta en Cyprus. Die landen hebben geen directe bood schap aan de eenwording van de EEG. In totaal bundelt het EW .35 vakverbonden (waaronder FNV en CNV uit Nederland) uit 21 landen. Samen tellen die vakverbonden 44 miljoen leden, veertig procent van de totale beroepsbevolking in heel Europa. Als die groep één lijn trekt heeft het EW in derdaad de kracht van een tijger, maar tot nu toe is daar door de grote onderlinge te genstellingen (zoals het ver schil tussen rijke en arme landen, rechtse en linkse bon den) niet veel van terecht ge komen. Toch verwacht de FNV dat het dit keer beter zal gaan. De vakcentrales uit de EEG-lan den weten dat het hoog tijd wordt voor samenwerking. Nog te vaak komt het voor dat multinationals werknemers in het ene land uitspelen te gen werknemers in het an dere land. Nog te vaak zijn er huizenhoge verschillen in be loning voor hetzelfde werk en nog te vaak zitten er aanzien lijke verschillen in de rechts positie van werknemers van hetzelfde concern. Die verschillen blijven er ook na het komende congres. Er zullen geen afspraken worden gemaakt over Euro pese stakingen of een Euro pese collectieve arbeidsover- eenkomst.Iedereen van de bijna 200 deelnemers aan het congres is zich dat terdege be wust. En zelfs al zouden zulke afspraken er wel komen, dan nog hebben ze geen betekenis. De intentie is leuk, maar van uitvoering zal in de nabije toekomst niet veel terecht ko men. De meeste multinationals hebben dat al lang geleden duidelijk gemaakt. Er is in heel Europa geen bedrijf te vinden dat bereid is met vak bonden te onderhandelen over één CAO die voor alle werk nemers in alle Europese vesti gingen geldt. Zulke zaken worden per land behandeld. „Als er al over de grenzen heen wordt gekeken door on dernemingen, gebeurt dat al leen om aan te geven dat er niets meer kan. Dat men al te ver is gegaan. Dan wordt ge schermd met de Europese concurrentiepositie die ex traatjes niet toelaat", zegt Stekelenburg daarover. Om die situatie te doorbre ken wil de FNV dat het EW- congres afspraken maakt over verdergaande democra tisering van bedrijven. Het FNV-voorstel gaat ver. Het pleit voor ondernemings- en concernraden voor multina tionals. Die raden moeten over de grenzen heen kijken. Het vakbondswerk in onder nemingen moet in heel Europa wettelijk worden ge regeld en beschermd. Ook eist de FNV dat werknemers de zelfde rechten krijgen bij de benoeming van commissaris sen als de aandeelhouders van bedrijven: gelijke rechten voor arbeid en kapitaal heet dat in vakbondsjargon. Het zijn niet de enige zaken die het congres voor de kiezen krijgt. Veel aandacht gaat ook uit naar de sociale zekerheid, de gelijke behandeling van mannen en vrouwen, de be strijding van rassen- en an dere discriminatie en natuur lijk de bestrijding van de werkloosheid. De gezamenlijke vakbon den zullen opnieuw pleiten voor het opvoeren van de overheidsinvesteringen in Europa. Dat schept werkgele genheid. Bij een economische groei van drie tot drieëneen half procent neemt de werk gelegenheid toe met anderhalf procent per jaar en daalt de werkloosheid met een procent per jaar, zegt het EW. Extra aandacht ook voor het milieu (voor het eerst in de geschie denis van het EW) en voor het toerisme. Want als er er gens nog groei in de werkge legenheid zit, is het in het toe risme, luidt een van de ont- werp-conclusies van het con gres. Ina Brouwer Door Hans Rooseboom Mei 1986. De CPN ver dwijnt uit de Nederlandse landspolitiek. De roem ruchte Communistische Partij van Nederland is niet langer in de Kamer- banken vertegenwoordigd na een desastreuze verkie zingsnederlaag. Fractievoorzitster Ina Brou wer en de andere vertrek kende Kamerleden krijgen een afscheidsreceptie aange boden, waar links en rechts hun opwachting maken. Op weg naar de uitgang ontmoet de gesneuvelde frac tievoorzitster nog juist het CDA-lid Gualthérie van Weezel. „Ha", roept hij Ina toe, „nu kun je eindelijk eens iets nuttigs gaan doen, een kind krijgen of zo". Ina Brouwer ging een boek schrijven. Over zichzelf, over haar ontwikkeling van bur germeisje tot communistisch activiste, over de mentaliteit van mensen als Gualthérie van Weezel, over de 'glorie van '68' en over de toekomst van links in een tijdperk van verrechtsing. Centraal in het boek van Ina Brouwer staat haar verbijstering over de ontwikkelingen in Nederland aan het eind van de jaren '80. „Vergeleken met 1968 is de wereld op zijn kop gezet", klaagt zij. „De normen van veel mensen zijn wezenlijk veranderd. De oude tegen stellingen tussen links en rechts werden deels over schreden. Het thema femi nisme is de links/rechts scheiding gepasseerd, zoals dat ook het geval is met de zo genaamde groene aspecten. Niets is meer hetzelfde. Sinds het ontwapeningsakkoord voor middellange afstandsra ketten wordt er over ontwa pening gesproken alsof dat altijd al de normaalste zaak ter wereld is geweest". De actievoerders van wel eer, constateert Ina nostal gisch, praten tegenwoordig over babykleertjes en kinder opvang. Ze dragen stropdas sen en lopen op hoge hakken. Het is om treurig van te wor den. De goeie ouwe tijd is voorbij. Hoe moet het nu ver der met links, met de 'actie', met mij? Ina Brouwer haalt er al schrijvend een hele hoop bij, maar eigenlijk is zij het zicht op het heden en de toekomst kwijt. Ondanks al haar ken nis van zaken en gezond ver stand ziet zij de toekomstkan sen voor links niet gloren. Tot zover 'Ina in Neder land'. Een heel andere Ina zien we in Moskou. Zij ver blijft er in juni 1987, en houdt er een dagboek bij. Zo kri tisch en fundamenteel pro test-minded als Ina in Neder land is, zo toegeeflijk is zij te genover de grootste politie staat ter wereld. De oogklep pen die haar zijn opgezet werken perfect: zij ziet wer kelijk niets, behalve wat de mensen die haar sturen haar willen laten zien. 'Ina in Wonderland' loopt rond in een glamourwereldje van congressen, vrouwen groepen, resoluties, toespra ken, glasnost, het circus („Wat kan een mens daar van genieten!"), luxe hotelkamers en disco's. Het is nauwelijks voor te stellen dat iemand met zulke enorme voelhorens voor onrecht, onderdrukking, uitbuiting, klassejustitie, knechtschap en ongelijkheid, zich zo in de luren laat leggen als zij een bezoek brengt aan een land waar al die ellende in optima forma aanwezig is.' Gebrek aan historische en feitenkennis, zullen we maar zeggen („Ik weet er te weinig van", bekende zij ooit in een interview over de Sovjet-ge schiedenis). De Sovjet-werkelijkheid is oneindig veel schrijnender, harder en uitzichtlozer dan in bijna alle andere dictaturen. Maar die realiteit wordt op 's werelds meest geraffineerde manier aan het oog onttrok ken. 's Werelds grootste multi national (Raad van Bestuur: het Politburo) beschikt over 's werelds grootste en meest ef fectieve pr-afdeling (direc teur: M. Gorbatsjov). Een pr- afdeling die de concurrentie bespeelt, inpakt, misleidt, een rad voor ogen draait, be driegt, oplicht, verzwakt, en uiteindelijk rijp maakt voor overname (met minder zacht zinnige middelen). Het Sov- jet-propaganda-apparaat, zoals we die pr-afdeling noe men) draait dag en nacht in de hele wereld op volle toe ren, en vindt in goedwillende wereldverbeteraars als Ina Brouwer haar eerste en mak kelijkste prooi. Zij beseft niet dat er in Moskou één werve lende, oogverblindende show voor haar wordt opgevoerd die het zicht op de rauwe werkelijkheid moet wegne men. Ontstellend is Brouwers stilzwijgende uitgangspunt dat er tussen Oost en West eigenlijk geen verschil is. Zij ziet niet het allesbepalende verschil tussen vrijheid en dictatuur. In Ina Brouwers opvatting zijn beide systemen onvolmaakt en vastgeroest, maar in de Sovjetunie wordt er tenminste eindelijk iets aan gedaan. „Het westen kan niet met de armen over elkaar blijven zitten. Ook daar zal iets moe ten gebeuren. Voorlopig ligt de Sovjetunie met een straat lengte voor. Want hoe je het ook wendt of keert, het debat onder intellectuelen en kun stenaars wordt voornamelijk bepaald door vernieuwingen in de Sowjet Unie. In het wes ten moeten die nog komen!" Een dergelijke uitspraak is natuurlijk grote flauwekul. Zojuist had zij - immers nog beweerd dat de mensen in de Sovjetunie nooit ofte nimmer democratie hebben gekend, voor de revolutie niet, en na de revolutie nog minder, en dat ze dat dus allemaal nog moeten inhalen. Hoe kan de Sovjetunie dan „een straat lengte voorliggen"? Ina moet wel toegeven dat de Sovjetunie helemaal niets kent van al het moois waar van wij in het Westen kunnen genieten. „Hier (in de Sovjet unie) geen bevrijdingstheolo gie, geen feministische theo logen als Tine Halkes. Jam mer!" Eten vredesdemonstratie in Moskou: „Jammer dat er niet wat stukjes demonstratie uit Amsterdam '81 of Den Haag '83 tussen zitten. Het zou de boel wat opfleuren tussen de wat saaie spandoeken die vooral door officiële organi saties zijn gemaakt. Eten de monstratiecultuur als de on ze, met veel particulier initia tief, kennen ze hier nu een maal niet". Demonstraties, Ina, wor den in de Sovjetunie zoals in alle politiestaten heel een voudig door geüniformeerde gorillas met traangas, knup pels, honden en kogels uit elkaar geslagen. De organisa toren verdwijnen na een voorgekookt schertsproces in het gevang of het concentra tiekamp. Inderdaad: een heel andere 'demonstratiecultuur' dan onze imperialistische. En tóch ligt de Sovjetunie volgens Ina „een straatlengte voor". Nederlandse Ina is na een weekje Moskou optimistisch geworden over 'glasnost' en 'perestroika'. Ze heeft genoeg gezien om te geloven in de toekomst van de Sovjet-Unie. Maar haar discussiegenoot Irina uit Moskou, lid van een 'Helsinki-groep' (die wanho pig knokt voor tenminste een béétje mensenrechten) vindt 'glasnost' een wassen neus. „Nog steeds", vertelt Irina tegen Ina, „worden leden van de groep opgepakt en veroor deeld wegens staatsvijandige activiteiten. Daar is, ondanks glasnost, nog weinig verande ring in gekomen". Irina, als Moskouse die de dagelijkse werkelijkheid moet ondergaan, ziet geen echte vooruitgang in de Sov jetunie. „Glasnost, zegt ze, is een ander vernisje. De onder grond verandert niet echt". Ina Brouwer: Tussentijds. Dagboeknotities en beschou wingen over politieke ver nieuwing'. Uitg. SDU Staats uitgeverij, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25