DE STEM 'Brabant heeft goed popklimaat' Han Ebbelaar beëindigt 30-jarige danscarrière 7 Theatermakers uitgekozen voor BRABANT POP KOMT MET 'GOUDEN GIDS' VOOR POPMUZIEK Koningin trok 3| miljoen kijkers Toneelstuk over affaire-Barschel 'ER MOET ECHT EENS EEN EINDE AAN KOMEN' nl° Ifa Grote Prijs Geografisch Effectief Meer vrouwen Drie miljoen NEDERLAND 1 19.45 20.25 NEDERLAND 2 DUITSLAND 2 0 IZit* V££L Dan u „Ik doe alles intuïtiefmijn geest werkt niet 20 goed als mijn instincten" Cher TOEN de stichting Brabant Pop een jaar of drie geleden serieus begon met de belangenbehartiging voor de pop muziek in Brabant, waren er vooral veel goede bedoelin gen en plannen. Anno 1988 heeft Brabant Pop zich zelf meer dan waar gemaakt. Er werd al zo'n drie miljoen aan subsidies voor oefenruimten binnengesleept en Bra bant heeft inmiddels een zeer levendig popklimaat. Her en der floreren popcollectieven, er zijn in Brabant naar landelijke maatstaven gemeten veel zalen, het popmu- ziek-onderwijs is goed van de grond gekomen en er zijn bovenal veel, heel veel Brabantse groepen. Door Wim van Leest ONLANGS deed Brabant Pop 'De BP Gids' verschijnen. Die gids bevat zowat alle namen van groepen, boekingskanto ren, collectieven, verhuurbe drijven, podia, festivals en stu dio's. Het is een soort gouden gids voor de Brabantse popmu ziek en Brabant Pop is er in de personen van vaste krachten Aad van Driel en Ronald van de Ende trots op. Aad van Driel: „De gids heeft de bedoeling de communicatie tussen bands en podia en alles wat daarmee samenhangt te verbeteren. Aan de ene kant willen we de groepen helpen de zalen te selecteren waar ze kunnnen spelen en die zalen kunnen in de gids de groepen traceren waarnaar ze op zoek zijn". Staat er in de BP Gids nu alles wat er in Brabant op het gebied van popmuziek te weten valt? Aad van Driel: „We hebben podia en popcollectieven ge vraagd ons namen en adressen van hen bekende bands te stu ren. Wij hebben daar ons eigen bestand aan toegevoegd. Al de zo bekende bands hebben ver volgens een brief ontvangen. De bands, podia,' studio's, festi vals en verhuurbedrijven die hebben gereageerd staan in de gids. Iedere band die er in staat heeft dus laten weten: we be staan nog, we willen optreden en dit of dat kosten we. Ik denk dat we ongeveer 400 bands heb ben aangeschreven. Een deel heeft niet gereageerd. Dat soort omissies is pijnlijk. Op een ge geven moment moet je toch een streep trekken. Ik verwacht wel dat dit boekje een eigen le ven gaat leiden. Een volgende keer zal de respons veel groter zijn". traties hebt en dus bijna geen collectieven". In de BP Gids staan een kleine 250 popgroepen. Is dat veel? Aad van Driel: „In vergelij king met andere provincies is dat veel. Dat geldt ook voor het aantal podia. In vergelijking met de Randstad ligt Brabant ongeveer gelijk, maar vergele ken met de overige provincies steekt Brabant er met kop en schouders boven uit. Dat geldt zowel voor de podia als voor de bands. Brabant heeft een le vende popcultuur. Er is hier behoorlijk wat aan de hand". Zijn er aan de gegevens nog geografische bijzonderheden opgevallen? Kun je bijvoor beeld zeggen: dat deel van Bra bant barst van de bandjes en dat andere deel juist niet? Aad van Driel: „We hebben de gegevens niet op die manier bekeken. Dat is er nog niet van gekomen. Misschien, maar dat ■is natte vingerwerk hoor, zou je kunnen zeggen dat aan de ran den van de provincie, in het oosten en het westen het iets minder is met de groepen. Zeg maar rondom Bergen op Zoom en tussen Boxmeer en Uden. Van die gebieden weten we iets minder. Dat zijn ook gebieden waar je geen stedelijke concen- Valt er ook iets te zeggen over de kwaliteit van de Brabantse popmuziek? Aad van Driel: „Dan verwijs ik altijd graag naar de twee laatste edities van de Grote Prijs van Nederland. In 1986 werd die prijs gewonnen door Longstoryshort uit Tilburg met Serious Desire uit Etten-Leur op de tweede plaats en dit jaar zaten Bo The Rude en Life On Grey in de finale. Ik denk dat kwalitatief gezien Brabant be slist voorop loopt". Ronald van de Ende: „In '86 won Jan Pijnenburg de cpmpp- sitiewedstrijd van de Stichting Popmuziek Nederland Dus dat zegt iets over de kwaliteit van de professionele popmuzikan ten. Groepen als MAM, Slagerij Van Kampen, Longstoryshort en Serious Desire zijn doorge stoten naar landelijke bekend heid. De brabantse bands doen goed mee in landelijk opzicht". Jullie hebben dit jaar geen eigen prijs georganiseerd. Vorig jaar was die 'Wraak van Bra bant' er wel. Aad: „De 'Wraak' slaan we dit jaar doelbewust over. Naar onze mening mag je niet ver wachten dat binnen een jaar zich voldoende nieuwe bands ontwikkelen om weer een inte ressante Wraak van Brabant te ontwikkelen". Hoe staat het met de kwaliteit van de podia? Aad: „Er is in Brabant sprake van een echt popcircuit. Dat circuit heeft de laatste ja ren zwaar onder druk gestaan in de rest van Nederland. De bezoekersaantallen zijn flink teruggelopen met alle finan ciële consequenties van dien In Brabant is het popcircuit er juist op vooruit gegaan". Ronald: „Wij zijn er in ge slaagd bij de provincie subsi dies los te peuteren en een aan tal podia heeft juist dank zij die subsidies kunnen overleven. Ze steeds beter zijn gaan pro grammeren en dus rendabeler geworden. Zo zie je dat je met betrekkelijk weinig geld veel kimt doen. Ik schat dat we jaarlijks 60 mille aan de podia, inclusief de festivals kunnen spenderen Je ziet dat zo'n klein bedrag toch heeft effectief kan zijn". Aad: „Je ziet ook dat er juist in kleinere plaatsen in Brabant goedlopende podia zijn, die week in week uit volle zalen hebben. Er zijn elders in neder- land gerenommeerde zalen die daar graag voor zouden teke nen". Wot zijn jullie criteria om de podia te subsidiëren? Aad: „De podia die buiten landse groepen programmeren krijgen geld om in het voorpro gramma brabantse bands op te laten treden. De overige podia krijgen subsidie om van tijd tot tijd bands die wat verder zijn te contracteren. Dat zijn in to taal 12 podia, het zijn de 12 die het afgelopen half jaar het vaakst Brabantse bands in huis hadden". Ronald: „We hebben niet zo veel geld. Als we het over alle podia zouden verdelen dan zou iedereen net niet niets hebben. Nu beloon je de podia die het goed doen en de andere stimu leer je als het ware om het ook goed te doen". Aad: „Je moet geen verkeerd beeld hebben van de bedragen waar het om gaat. een veelpro- grammerend podium krijgt op jaarbasis iets van 2000 gulden of zo. Maar dat blijkt toch vaak effect te hebben". Hoe staat het met de muziek van de etnische minderheden in Brabant? Ronald: „Over het algemeen hebben die groepen een eigen circuit, een eigen doelgroep en soms worden ze ook op andere manieren gesubsidieerd. Bij ons komen ze niet zoveel voor. aanse bands bijvoor- spelen vaak alleen op 'ïaanse feestjes. Wij heb ben in onze gids een Turkse band. Karmezgi, Turkse folk- rock is dat". Spelen vrouwen een grote rol in de Brabantse pop? Ronald: „Als je kijkt wat er voor dat Brabant Pop ging werken aan vrouwen in band jes speelde of in workshops kwam dan was dat heel weinig. Tegenwoordig heb je oefen ruimtes met netjes een toilet erbij, zodat ook de meiden er terecht kunnen. Er komen steeds betere vrouwelijke mu zikanten. In de workshops is die verhouding met mannen al bijna naar 50-50 gegroeid". Aad: „Ze vormen nog een minderheid. In de bandjes is een op de vijf een vrouw, maar het worden er steeds meer". Hoe zijn de contacten met de lo kale en regionale omroepen? Aad: „Ik ben onlangs nog op bezoek geweest bij omroep Brabant. Zij gaan hun zendtijd uitbreiden en ik denk dat er voor Brabant Pop een moge lijkheid is om door een nau were samenwerking meer aan dacht te krijgen voor Bra bantse popmuziek. Ik denk dat we van een Brabantse omroep moeten zien te profiteren en denk dat dat ook de taak is van die omroep. Ik denk dat ze dat ook wel inzien". Toen Brabant Pop pas begon, was een van de belangrijkste mikpunten de overheid. De di verse overheden moesten van het belang van popmuziek overtuigd worden. Hoe is dat gegaan? Ronald: „De moeder vaii een hele goeie Brabantse gitarist is gedeputeerde van cultuur. Het is Joep Baartmans, de moeder van Bart-Jan Baartmans. Dat is voor het eerst dat we op dat niveau meemaken dat er een bestuurder is die aan ambtena ren uit kan leggen wat met een PA bedoeld wordt" Wat is er zoal door Brabant Pop tot stand gebracht? Ronald: „We hebben onlangs een vergadering gehad met de diverse collectieven. In 1985 hadden we één collectief, in Eindhoven, dat over een goede oefenruimte beschikte en je had wat regionale collectieven die wat activiteitjes deden. Anno 1988 is er geen Brabants collectief dat niet een oefen ruimte heeft of er binnenkort een krijgt. We hebben voor zo'n drie miljoen subisidies los we ten te krijgen voor de bouw van die oefenruimtes. Op het gebied van muziek-onderwijs zien je precies hetzelfde. Te genwoordig is het zo dat ieder collectief iets heeft. Men ver zorgt dat onderwijs zelf of men heeft het inmiddels al overge dragen aan een muziekschool. Er zijn steeds meer gemeenten Aad van Driel (links) en Ronald van de Ende en secretaresse Suzanne Maes van Brabant Pop in hun kantoor in Tilburg: „Eigenlijk zijn we nog steeds bezig met fundamenten te leggen". - foto persburo van eijndhoven Van onze RTV-redactie RUIM drie miljoen Nederlanders hebben het televisieportret van koninging Bea trix, dat de NOS afge lopen weekeinde uit zond, bekeken. Zij waardeerden de uit zending 'Beatrix Ko ningin' met het cijfer 7,8. Op vrijdagavond keken in totaal gemiddeld 2,5 miljoen mensen naar het programma. Zaterdag keken nog eens 0,5 mil joen Nederlanders naar de herhaling. Een groot deel van hen zag de docu mentaire toen voor het eerst. De waardering 7,8 voor een tv-programma is bij zonder hoog en wordt niet vaak gehaald. Alleen een goede, veel bekeken voetbalwedstrijd komt in de buurt. De koninginnedag-re portages van de NOS op zaterdag trokken even eens een grote belang stelling. 's Ochtends die na de praat-fase ook geld en budgetten ter beschikking hebben gesteld". Staan die bedragen in verhou ding tot hetgeen er aan andere kunsten wordt besteed? Ronald: „Je kan ontevreden zijn en het vergelijken met ge accepteerde kunsten. Dan is het inderdaad 'peanuts' wat er aan pop gegeven wordt. Vergeleken met drie jaar geleden is er ech ter sprake van een enorme vooruitgang, over een jaar of vijf zullen we dus op een be hoorlijk peil zitten". Wanneer denkt Brabant Pop zich overbodig te hebben ge maakt? Ronald: „Op een aantal pun ten gaat er ruimte komen. Het probleem van de oefenruimtes bijvoorbeeld is nu bijna gere geld, dus hebben we tijd voor andere dingen. Onderwijs en zo, daar is nog heel wat ont wikkelingswerk te verrichten. Er is nog nauwelijks echt pop- onderwijs en daar willen we graag een rol in spelen, maar dat kost tijd. We proberen er nationaal geld voor te krijgen samen met de Stichting Pop muziek Nederland, maar dat geld is er nog niet. Eigenlijk zijn we nog steeds bezig met fundamenten te leggen, maar straks hopen we ook aan leuke dingen toe te komen". Wot is het ideaal voor Brabant Pop? Ronald: „Ideaal zou zijn dat er op iedere vier nieuwbouw woningen een oefenruimte zou zijn compleet met muziekon derwijs, dan zouden we ons kunnen opheffen. Maar voorlo pig zijn alleen nog maar de pa len geheid". AMSTERDAM (ANP) - De Stichting Grand Prix du 1 tre heeft voor dit jaar zeven theatermakers uitgekozen deel te nemen aan het theaterfestival Grand Prix van woensdag 11 met tot en met zondag 15 mei in 1 dam wordt gehouden. Op de laatste dag vindt in De I in Amsterdam -medeorganisator van het festivalJ prijsuitreiking plaats. In totaal hadden zich ruimJ tig groepen met aangemel4| uiteindelijk geselecteerdeg pen zijn Paralyse d'AmouiJ van der Meij en Illyrië uitf sterdam, Gruppo Truttol matico uit Leiden, Spelonk uit Maast Wiersma en Verhees uit| burg en Theater Bedrijft uit Nijmegen. HAMBURG AFP) - Nog geen 7 maanden na de zelfmoord van de christen-democratische pre mier van Schleswig-Holstein, Uwe Barschel, is in een theater in Hamburg het toneelstuk 'Macbarsch' gegeven dat, naar het voorbeeld van Macbeth, de geschiedenis van het schandaal vertelt. Uwe Barschel had in een ver kiezingscampagne zijn sociaal-- democratische tegenstander Björn Engholm laten bespieden om zijn politieke carrière de grond in te boren. Door zijn medewerker Reiner Pfeiffer aan de kaak gesteld, vergif tigde hij zichzelf. Zijn lijk werd aangetroffen in de badkuip van een groot hotel in Genève. AMSTERDAM (ANP) - „Het niveau van de dans kunst in ons land is zo onge looflijk snel veranderd. Het is van niets naar de abso lute top gegaan. Een het feit dat we dat bijna 30 jaar hebben mogen meema- ken....Ja, wat wil je nog meer". Dat zegt Han Ebbe- laar (45), één van Neder lands meest vooraan staande Nederlandse dan sers, aan de vooravond van zijn afscheid als danser. Gisteraond beëindigde hij in Cultureel Centrum Amstelveen zijn danscarrière. Samen met zijn dans- en levenspartner Alexandra Radius gaf hij daar dde laatste voorstelling van het programma „Op het lijf ge schreven". Alexandra Radius blijft nog gewoon doorgaan met dansen. Ebbelaar zelf zal zich verder helemaal concen treren op de functie die hij al ongeveer anderhalf jaar ver vult: assistent van artistiek lei der Rudi van Dantzig van Het Nationale Ballet. „Ik stop ermee omdat het dansen me te zwaar wordt in combinatie met mijn werk als assistent van Rudi. Het gaat niet alleen om het dansen zelf maar je moet ook je lijf in trai ning houden en dat wordt me echt allemaal te veel. Dan moet er echt maar eens een einde aan komen en die voorstelling in Amstelveen leek mij daar voor een goede aanleiding", be toogt Ebbelaar. Het begon allemaal in 1959 bij het Nederlands Dans Thea ter (NDT), waar Alexandra Radius een van de oprichters van was. Han en Alexandra, die elkaar bij dit gezelschap leerden kennen, werden al snel een onverbrekelijk koppel op het toneel en in het leven. Zij ontwikkelden zich al snel tot beroemde solisten, waarbij zij veel steun hadden van choreo graaf Hans van Manen. Hij maakte voor het NDT balletten waarin het danspaar Radius- Ebbelaar belangrijke rollen toebedeeld kregen. Na hun eersie jaren bij het NDT vertrokken Radius en Eb belaar eindjaren zestig naar de Han Ebbelaar - foto de stem/johan van gurp zoenen op als eerste solisten bij het American Ballet Theatre in New York. Rudi van Dantzig slaagde er in 1970 in de twee Verenigde Staten. Daar traden zij met groot succes enkele sei- naar Nederland te laten terug keren om als solisten bij Het Nationale Ballet te gaan dan sen. In de jaren tachtig zou het danspaar ook nog optreden in eigen programma's. „In wezen zijn alle periodes belangrijk geweest voor de ontwikkeling van onze dans carrière, Nederlands Dans Theater, Amerika, Nationale Ballet en de eigen program ma's. Alles wat we deden be rustte op een bewuste keuze. En daar hebben we ontzettend veel profijt van gehad". „Gek genoeg kan ik niet zeg gen wat nou een specifiek hoogtepunt in mijn loopbaan is geweest. Ik heb er eigenlijk zo veel gehad. We hadden een on gewone carrière, waarin we hebben kunnen meegroeien in de Nederlandse danskunst en we hebben zelf ook veel kun nen waarmaken. Daarbij heb ben we geluk gehad, want voor hetzelfde geld had je lichaam het opgegeven.". Ebbelaar prijst zich daarbij ook geiukkig vele jaren intensief met de cho reografen Hans van Manen en Rudi van Dantzig te hebben kunnen samenwerken. Ebbelaar is van mening dat hij en Radius niet alleen maar een passief onderdeel van eeri ont wikkeling zijn geweest. „Ik denk dat wij de dans in ons land populair hebben gemaakt, als persoonlijkheid en als dans- koppel. En ik kijk er heel vol daan op terug met het blije ge voel dat wij dat allemaal heb ben kunnen doen." „Een hoogtepunt was wel onze toernee door de Volksre publiek China in 1985, als eer ste Nederlandse dansers na het herstel van de culturele banden met dat land, waar wij in Shanghai en Peking ons eigen programma brachten. Dat was de meest bijzondere tournee, die ik heb meegemaakt. Ik heb toen de atmosfeer kunnen proeven van een land dat er uitzag als in de jaren twintig. Die ongelooflijke verstilling van natuur en geluid en de donkerte van een stad. Dat be staat bij ons helemaal niet meer en over een paar jaar waarschijnlijk ook niet meer in Peking. Er reden een paar par ticuliere auto's en enkele taxi's en dat was dat. Het meest bij zondere was de stilte. Die zal ik nooit vergeten. En de mensen, alleraardigst moet ik zeggen. Bij elkaar een bijzonder evene ment", aldus Ebbelaar. Maar ook zijn verblijf in de Verenigde Staten rekent hij tot de hoogtepunten in zijn carriè re. „Lex (Alexandra Radius, red.) heeft daar veel succes ge had als klassieke danseres. Zij heeft daar haar eerste Gisèlle opgevoerd, een ecclatant suc ces, dat was trouwens ook het geval met de uitvoering van Coppélia. Dan loop je 's mor gens naar het theater en dan als je op Lincoln Center uit de metro stapt ben je je er van be wust dat je als Nederlandse dansers in New York het klas sieke werk Gisèlle op de plan ken gaat brengea En als daags daarna de New York Times dan met een lovende kritiek komt, dan heb je het gevoel een daad te hebben verricht met je zelf". De samenwerking met zijn vrouw is voor Ebbelaar van grote betekenis geweest. „Voor mij raakte dat de essentie van de dans. Als wij samen dansen, is het onbespreekbare be spreekbaar zonder een woord te zeggen. Wij zitten op de zelfde golflengte. Dat heeft te maken met de ziel. Ik heb bijna nooit - op enkele uitzonderin gen na - met anderen gedanst. Lex wel. Ik heb alle grote din gen met Lex gedaan. Zij past makkelijk bij anderen. Lex past eigenlijk bij iedereen", zegt Ebbelaar over zijn vrouw. „Als ik niet met Lex had ge danst zou ik het nooit zo lang hebben volgehouden. Zij paste niet alleen het beste bij mij, rij ging ook altijd mee in alle gekke dingen die ik verzon. Alexandra is nooit een chique Zij zijn volgens de orgar tie uitgenodigd „vanwege eigenzinnige voorste® hun voornemen en veria» om interessant theater 1 ken en hun pogingen on| platgetreden paden te ten". Doel van de Grand jonge theatermakers conl brengen met het grotere bliek, de media, prograi en theateragenten. ballerina geweest. Zij is keihard werkend iemanl Ebbelaar neemt zonder weemoed of pijn. blij alles in de dans te meegemaakt en zal al varing daarbij opgeda bruiken in zijn functie va» sis tent van de artistiek waarvoor Van Dantzig persoonlijk heeft g In het Muziektheater zijn faciliteiten voelt Ebbe zich als een vis in het Dit theater aan het damse Waterlooplein noe® een „droom die werkel$ is geworden". De verhit van Stadsschouwburg 1 Muziektheater heeft vol hem ook een heel gunstig' vloed op de groep zelf 8° „De uitvoering van het® nenmeer heeft bewezen nog nooit zo'n mooi corf ballet hebben gehad, heeft een van de moe# versies van dit ballet ge»8 en ik vind die versie oo> van de mooiste. Onze f heeft de absolute intei nale top bereikt en Het N nale Ballet is de enige Yan„. het Muziektheater heeft laten zien dit volle waard te zijn." )ESTEMG'DS2 Dodenherdenking Koningin Beatrix op tv bezig aan een beeld t haar zoon Constantijn foto* Vandaag u simultaan op alle ~ie zenders een re- te zien van de Do- op de Dam in erdam. Koningin Bea- ïen prins Claus zullen bij monument op de Dam j krans leggen, waarna om kt uur twee minuten stilte «ebt wordt genomen. zullen nog diverse gelegd worden, mi premier Lubbers en en- ministers. De schuilplaats volgden ruim 1 mil) kijkers de verslagge van de bezoeken Kampen en Genemuii Zij waardeerden de portages met 7,2. Avonds keken gemiddi 1,2 miljoen mensen de samenvatting van verslagen, waarin een reportage was opg nomen over het onvi wachte bezoek van koninklijke familie de Amsterdamse J» daan. Tijdens de uitzer, ding van dit progri onderdeel hadden miljoen kijkers op Ne] derland 3 ingeschakeld. Bij de NOS zijn v< reacties binnengekoi op de uitzendingen, name naar aanleii van het portret van ningin Beatrix waren reacties zonder uitzoi ring positief. Veel kijl vragen om een herl op korte termijn, dan om beschikbaars! van een videoband het programma. Dasi| naast waren er 50 klai ten van mensen die zender Nederland 3 niet kunnen ontvangen O Juttend op de dodenher- 5 presenteert de EO de eriksanse film The hi- place* naar de autobio- afie van Corrie ten Boom. kur O'Connell, Archie uit 'All in the fami- f, speelt de rol van klokken- Casper ten Boom, die de Duitse bezetting _gert lijdelijk toe te zien de jodenvervolging. Zijn wordt een schuilplaats r onderduikers. Paravisie een jaar na datum dt Veronica een impressie van de Paravisie-mani- atle in het Haagse Con- Drie dagen lang 120 paragnosten en ers op paranormaal ge- bijeen. Zij gaven de- aties van alternatieve spiritisme, en psychome- Het bittere kruid yeronica herhaalt vanavond omstreden verfilming van ga Minco's novelle 'Het ere kruid'. Het verhaal ut in 1942 als Nederland bezet Het joodse meisje wordt hals over kop ntslageu uit het sanatorium, ze voor tuberlose werd Ze kan nog net 1 nemen van haar ka- genoot Greet wier vader t NSB-er is. Weer terug bij ouders in Amersfoort Sara de harde wer- I van de oorlog. Eln perfektes Paar ZDF vervolgt de Robert ï-aerie met de huwe- >tire 'A perfect couple', i Ideale paar komt via een su voor huwelijksbe- aan elkaar, maar t meteen, dat de compu- een fout heeft gemaakt en Sheila komen uit verschillende mi- Alex houdt van klas- muziek en woont als i-veertiger nog steeds kuis bij zijn Griekse ouders, is zangeres van een en woont in een ïuske en Wiske: „het rouw trekken GM! ...SIMP! C pamb( one '<$£G£V£ t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18