DE STEM
'Brabant heeft goed popklimaat'
Han Ebbelaar beëindigt 30-jarige danscarrière
7 Theatermakers
uitgekozen voor
BRABANT POP KOMT MET 'GOUDEN GIDS' VOOR POPMUZIEK
Koningin trok 3|
miljoen kijkers
Toneelstuk over
affaire-Barschel
'ER MOET ECHT EENS EEN EINDE AAN KOMEN'
nl° Ifa
Grote Prijs
Geografisch
Effectief
Meer vrouwen
Drie miljoen
NEDERLAND 1
19.45
20.25
NEDERLAND 2
DUITSLAND 2
0
IZit* V££L
Dan u
„Ik doe alles intuïtiefmijn geest
werkt niet 20 goed als mijn
instincten"
Cher
TOEN de stichting Brabant Pop een jaar of drie geleden
serieus begon met de belangenbehartiging voor de pop
muziek in Brabant, waren er vooral veel goede bedoelin
gen en plannen. Anno 1988 heeft Brabant Pop zich zelf
meer dan waar gemaakt. Er werd al zo'n drie miljoen
aan subsidies voor oefenruimten binnengesleept en Bra
bant heeft inmiddels een zeer levendig popklimaat. Her
en der floreren popcollectieven, er zijn in Brabant naar
landelijke maatstaven gemeten veel zalen, het popmu-
ziek-onderwijs is goed van de grond gekomen en er zijn
bovenal veel, heel veel Brabantse groepen.
Door Wim van Leest
ONLANGS deed Brabant Pop
'De BP Gids' verschijnen. Die
gids bevat zowat alle namen
van groepen, boekingskanto
ren, collectieven, verhuurbe
drijven, podia, festivals en stu
dio's. Het is een soort gouden
gids voor de Brabantse popmu
ziek en Brabant Pop is er in de
personen van vaste krachten
Aad van Driel en Ronald van
de Ende trots op.
Aad van Driel: „De gids heeft
de bedoeling de communicatie
tussen bands en podia en alles
wat daarmee samenhangt te
verbeteren. Aan de ene kant
willen we de groepen helpen de
zalen te selecteren waar ze
kunnnen spelen en die zalen
kunnen in de gids de groepen
traceren waarnaar ze op zoek
zijn".
Staat er in de BP Gids nu alles
wat er in Brabant op het gebied
van popmuziek te weten valt?
Aad van Driel: „We hebben
podia en popcollectieven ge
vraagd ons namen en adressen
van hen bekende bands te stu
ren. Wij hebben daar ons eigen
bestand aan toegevoegd. Al de
zo bekende bands hebben ver
volgens een brief ontvangen.
De bands, podia,' studio's, festi
vals en verhuurbedrijven die
hebben gereageerd staan in de
gids. Iedere band die er in staat
heeft dus laten weten: we be
staan nog, we willen optreden
en dit of dat kosten we. Ik denk
dat we ongeveer 400 bands heb
ben aangeschreven. Een deel
heeft niet gereageerd. Dat soort
omissies is pijnlijk. Op een ge
geven moment moet je toch een
streep trekken. Ik verwacht
wel dat dit boekje een eigen le
ven gaat leiden. Een volgende
keer zal de respons veel groter
zijn".
traties hebt en dus bijna geen
collectieven".
In de BP Gids staan een kleine
250 popgroepen. Is dat veel?
Aad van Driel: „In vergelij
king met andere provincies is
dat veel. Dat geldt ook voor het
aantal podia. In vergelijking
met de Randstad ligt Brabant
ongeveer gelijk, maar vergele
ken met de overige provincies
steekt Brabant er met kop en
schouders boven uit. Dat geldt
zowel voor de podia als voor de
bands. Brabant heeft een le
vende popcultuur. Er is hier
behoorlijk wat aan de hand".
Zijn er aan de gegevens nog
geografische bijzonderheden
opgevallen? Kun je bijvoor
beeld zeggen: dat deel van Bra
bant barst van de bandjes en
dat andere deel juist niet?
Aad van Driel: „We hebben
de gegevens niet op die manier
bekeken. Dat is er nog niet van
gekomen. Misschien, maar dat
■is natte vingerwerk hoor, zou je
kunnen zeggen dat aan de ran
den van de provincie, in het
oosten en het westen het iets
minder is met de groepen. Zeg
maar rondom Bergen op Zoom
en tussen Boxmeer en Uden.
Van die gebieden weten we iets
minder. Dat zijn ook gebieden
waar je geen stedelijke concen-
Valt er ook iets te zeggen over
de kwaliteit van de Brabantse
popmuziek?
Aad van Driel: „Dan verwijs
ik altijd graag naar de twee
laatste edities van de Grote
Prijs van Nederland. In 1986
werd die prijs gewonnen door
Longstoryshort uit Tilburg met
Serious Desire uit Etten-Leur
op de tweede plaats en dit jaar
zaten Bo The Rude en Life On
Grey in de finale. Ik denk dat
kwalitatief gezien Brabant be
slist voorop loopt".
Ronald van de Ende: „In '86
won Jan Pijnenburg de cpmpp-
sitiewedstrijd van de Stichting
Popmuziek Nederland Dus dat
zegt iets over de kwaliteit van
de professionele popmuzikan
ten. Groepen als MAM, Slagerij
Van Kampen, Longstoryshort
en Serious Desire zijn doorge
stoten naar landelijke bekend
heid. De brabantse bands doen
goed mee in landelijk opzicht".
Jullie hebben dit jaar geen
eigen prijs georganiseerd. Vorig
jaar was die 'Wraak van Bra
bant' er wel.
Aad: „De 'Wraak' slaan we
dit jaar doelbewust over. Naar
onze mening mag je niet ver
wachten dat binnen een jaar
zich voldoende nieuwe bands
ontwikkelen om weer een inte
ressante Wraak van Brabant te
ontwikkelen".
Hoe staat het met de kwaliteit
van de podia?
Aad: „Er is in Brabant
sprake van een echt popcircuit.
Dat circuit heeft de laatste ja
ren zwaar onder druk gestaan
in de rest van Nederland. De
bezoekersaantallen zijn flink
teruggelopen met alle finan
ciële consequenties van dien In
Brabant is het popcircuit er
juist op vooruit gegaan".
Ronald: „Wij zijn er in ge
slaagd bij de provincie subsi
dies los te peuteren en een aan
tal podia heeft juist dank zij die
subsidies kunnen overleven. Ze
steeds beter zijn gaan pro
grammeren en dus rendabeler
geworden. Zo zie je dat je met
betrekkelijk weinig geld veel
kimt doen. Ik schat dat we
jaarlijks 60 mille aan de podia,
inclusief de festivals kunnen
spenderen Je ziet dat zo'n klein
bedrag toch heeft effectief kan
zijn".
Aad: „Je ziet ook dat er juist
in kleinere plaatsen in Brabant
goedlopende podia zijn, die
week in week uit volle zalen
hebben. Er zijn elders in neder-
land gerenommeerde zalen die
daar graag voor zouden teke
nen".
Wot zijn jullie criteria om de
podia te subsidiëren?
Aad: „De podia die buiten
landse groepen programmeren
krijgen geld om in het voorpro
gramma brabantse bands op te
laten treden. De overige podia
krijgen subsidie om van tijd tot
tijd bands die wat verder zijn
te contracteren. Dat zijn in to
taal 12 podia, het zijn de 12 die
het afgelopen half jaar het
vaakst Brabantse bands in huis
hadden".
Ronald: „We hebben niet zo
veel geld. Als we het over alle
podia zouden verdelen dan zou
iedereen net niet niets hebben.
Nu beloon je de podia die het
goed doen en de andere stimu
leer je als het ware om het ook
goed te doen".
Aad: „Je moet geen verkeerd
beeld hebben van de bedragen
waar het om gaat. een veelpro-
grammerend podium krijgt op
jaarbasis iets van 2000 gulden
of zo. Maar dat blijkt toch vaak
effect te hebben".
Hoe staat het met de muziek
van de etnische minderheden in
Brabant?
Ronald: „Over het algemeen
hebben die groepen een eigen
circuit, een eigen doelgroep en
soms worden ze ook op andere
manieren gesubsidieerd. Bij
ons komen ze niet zoveel voor.
aanse bands bijvoor-
spelen vaak alleen op
'ïaanse feestjes. Wij heb
ben in onze gids een Turkse
band. Karmezgi, Turkse folk-
rock is dat".
Spelen vrouwen een grote rol in
de Brabantse pop?
Ronald: „Als je kijkt wat er
voor dat Brabant Pop ging
werken aan vrouwen in band
jes speelde of in workshops
kwam dan was dat heel weinig.
Tegenwoordig heb je oefen
ruimtes met netjes een toilet
erbij, zodat ook de meiden er
terecht kunnen. Er komen
steeds betere vrouwelijke mu
zikanten. In de workshops is
die verhouding met mannen al
bijna naar 50-50 gegroeid".
Aad: „Ze vormen nog een
minderheid. In de bandjes is
een op de vijf een vrouw, maar
het worden er steeds meer".
Hoe zijn de contacten met de lo
kale en regionale omroepen?
Aad: „Ik ben onlangs nog op
bezoek geweest bij omroep
Brabant. Zij gaan hun zendtijd
uitbreiden en ik denk dat er
voor Brabant Pop een moge
lijkheid is om door een nau
were samenwerking meer aan
dacht te krijgen voor Bra
bantse popmuziek. Ik denk dat
we van een Brabantse omroep
moeten zien te profiteren en
denk dat dat ook de taak is van
die omroep. Ik denk dat ze dat
ook wel inzien".
Toen Brabant Pop pas begon,
was een van de belangrijkste
mikpunten de overheid. De di
verse overheden moesten van
het belang van popmuziek
overtuigd worden. Hoe is dat
gegaan?
Ronald: „De moeder vaii een
hele goeie Brabantse gitarist is
gedeputeerde van cultuur. Het
is Joep Baartmans, de moeder
van Bart-Jan Baartmans. Dat
is voor het eerst dat we op dat
niveau meemaken dat er een
bestuurder is die aan ambtena
ren uit kan leggen wat met een
PA bedoeld wordt"
Wat is er zoal door Brabant Pop
tot stand gebracht?
Ronald: „We hebben onlangs
een vergadering gehad met de
diverse collectieven. In 1985
hadden we één collectief, in
Eindhoven, dat over een goede
oefenruimte beschikte en je
had wat regionale collectieven
die wat activiteitjes deden.
Anno 1988 is er geen Brabants
collectief dat niet een oefen
ruimte heeft of er binnenkort
een krijgt. We hebben voor zo'n
drie miljoen subisidies los we
ten te krijgen voor de bouw
van die oefenruimtes. Op het
gebied van muziek-onderwijs
zien je precies hetzelfde. Te
genwoordig is het zo dat ieder
collectief iets heeft. Men ver
zorgt dat onderwijs zelf of men
heeft het inmiddels al overge
dragen aan een muziekschool.
Er zijn steeds meer gemeenten
Aad van Driel (links) en Ronald van de Ende en secretaresse Suzanne Maes van Brabant Pop in hun kantoor in Tilburg:
„Eigenlijk zijn we nog steeds bezig met fundamenten te leggen". - foto persburo van eijndhoven
Van onze RTV-redactie
RUIM drie miljoen
Nederlanders hebben
het televisieportret
van koninging Bea
trix, dat de NOS afge
lopen weekeinde uit
zond, bekeken. Zij
waardeerden de uit
zending 'Beatrix Ko
ningin' met het cijfer
7,8.
Op vrijdagavond keken
in totaal gemiddeld 2,5
miljoen mensen naar het
programma. Zaterdag
keken nog eens 0,5 mil
joen Nederlanders naar
de herhaling. Een groot
deel van hen zag de docu
mentaire toen voor het
eerst.
De waardering 7,8 voor
een tv-programma is bij
zonder hoog en wordt
niet vaak gehaald. Alleen
een goede, veel bekeken
voetbalwedstrijd komt in
de buurt.
De koninginnedag-re
portages van de NOS op
zaterdag trokken even
eens een grote belang
stelling. 's Ochtends
die na de praat-fase ook geld
en budgetten ter beschikking
hebben gesteld".
Staan die bedragen in verhou
ding tot hetgeen er aan andere
kunsten wordt besteed?
Ronald: „Je kan ontevreden
zijn en het vergelijken met ge
accepteerde kunsten. Dan is het
inderdaad 'peanuts' wat er aan
pop gegeven wordt. Vergeleken
met drie jaar geleden is er ech
ter sprake van een enorme
vooruitgang, over een jaar of
vijf zullen we dus op een be
hoorlijk peil zitten".
Wanneer denkt Brabant Pop
zich overbodig te hebben ge
maakt?
Ronald: „Op een aantal pun
ten gaat er ruimte komen. Het
probleem van de oefenruimtes
bijvoorbeeld is nu bijna gere
geld, dus hebben we tijd voor
andere dingen. Onderwijs en
zo, daar is nog heel wat ont
wikkelingswerk te verrichten.
Er is nog nauwelijks echt pop-
onderwijs en daar willen we
graag een rol in spelen, maar
dat kost tijd. We proberen er
nationaal geld voor te krijgen
samen met de Stichting Pop
muziek Nederland, maar dat
geld is er nog niet. Eigenlijk
zijn we nog steeds bezig met
fundamenten te leggen, maar
straks hopen we ook aan leuke
dingen toe te komen".
Wot is het ideaal voor Brabant
Pop?
Ronald: „Ideaal zou zijn dat
er op iedere vier nieuwbouw
woningen een oefenruimte zou
zijn compleet met muziekon
derwijs, dan zouden we ons
kunnen opheffen. Maar voorlo
pig zijn alleen nog maar de pa
len geheid".
AMSTERDAM (ANP) - De Stichting Grand Prix du 1
tre heeft voor dit jaar zeven theatermakers uitgekozen
deel te nemen aan het theaterfestival Grand Prix
van woensdag 11 met tot en met zondag 15 mei in 1
dam wordt gehouden. Op de laatste dag vindt in De I
in Amsterdam -medeorganisator van het festivalJ
prijsuitreiking plaats.
In totaal hadden zich ruimJ
tig groepen met aangemel4|
uiteindelijk geselecteerdeg
pen zijn Paralyse d'AmouiJ
van der Meij en Illyrië uitf
sterdam, Gruppo Truttol
matico uit Leiden,
Spelonk uit Maast
Wiersma en Verhees uit|
burg en Theater Bedrijft
uit Nijmegen.
HAMBURG AFP) - Nog geen 7
maanden na de zelfmoord van
de christen-democratische pre
mier van Schleswig-Holstein,
Uwe Barschel, is in een theater
in Hamburg het toneelstuk
'Macbarsch' gegeven dat, naar
het voorbeeld van Macbeth, de
geschiedenis van het schandaal
vertelt.
Uwe Barschel had in een ver
kiezingscampagne zijn sociaal--
democratische tegenstander
Björn Engholm laten bespieden
om zijn politieke carrière de
grond in te boren. Door zijn
medewerker Reiner Pfeiffer
aan de kaak gesteld, vergif
tigde hij zichzelf. Zijn lijk werd
aangetroffen in de badkuip van
een groot hotel in Genève.
AMSTERDAM (ANP) -
„Het niveau van de dans
kunst in ons land is zo onge
looflijk snel veranderd. Het
is van niets naar de abso
lute top gegaan. Een het feit
dat we dat bijna 30 jaar
hebben mogen meema-
ken....Ja, wat wil je nog
meer". Dat zegt Han Ebbe-
laar (45), één van Neder
lands meest vooraan
staande Nederlandse dan
sers, aan de vooravond van
zijn afscheid als danser.
Gisteraond beëindigde hij in
Cultureel Centrum Amstelveen
zijn danscarrière. Samen met
zijn dans- en levenspartner
Alexandra Radius gaf hij daar
dde laatste voorstelling van het
programma „Op het lijf ge
schreven". Alexandra Radius
blijft nog gewoon doorgaan
met dansen. Ebbelaar zelf zal
zich verder helemaal concen
treren op de functie die hij al
ongeveer anderhalf jaar ver
vult: assistent van artistiek lei
der Rudi van Dantzig van Het
Nationale Ballet.
„Ik stop ermee omdat het
dansen me te zwaar wordt in
combinatie met mijn werk als
assistent van Rudi. Het gaat
niet alleen om het dansen zelf
maar je moet ook je lijf in trai
ning houden en dat wordt me
echt allemaal te veel. Dan moet
er echt maar eens een einde
aan komen en die voorstelling
in Amstelveen leek mij daar
voor een goede aanleiding", be
toogt Ebbelaar.
Het begon allemaal in 1959
bij het Nederlands Dans Thea
ter (NDT), waar Alexandra
Radius een van de oprichters
van was. Han en Alexandra,
die elkaar bij dit gezelschap
leerden kennen, werden al snel
een onverbrekelijk koppel op
het toneel en in het leven. Zij
ontwikkelden zich al snel tot
beroemde solisten, waarbij zij
veel steun hadden van choreo
graaf Hans van Manen. Hij
maakte voor het NDT balletten
waarin het danspaar Radius-
Ebbelaar belangrijke rollen
toebedeeld kregen.
Na hun eersie jaren bij het
NDT vertrokken Radius en Eb
belaar eindjaren zestig naar de
Han Ebbelaar
- foto de stem/johan van gurp
zoenen op als eerste solisten bij
het American Ballet Theatre in
New York. Rudi van Dantzig
slaagde er in 1970 in de twee
Verenigde Staten. Daar traden
zij met groot succes enkele sei-
naar Nederland te laten terug
keren om als solisten bij Het
Nationale Ballet te gaan dan
sen. In de jaren tachtig zou het
danspaar ook nog optreden in
eigen programma's.
„In wezen zijn alle periodes
belangrijk geweest voor de
ontwikkeling van onze dans
carrière, Nederlands Dans
Theater, Amerika, Nationale
Ballet en de eigen program
ma's. Alles wat we deden be
rustte op een bewuste keuze.
En daar hebben we ontzettend
veel profijt van gehad".
„Gek genoeg kan ik niet zeg
gen wat nou een specifiek
hoogtepunt in mijn loopbaan is
geweest. Ik heb er eigenlijk zo
veel gehad. We hadden een on
gewone carrière, waarin we
hebben kunnen meegroeien in
de Nederlandse danskunst en
we hebben zelf ook veel kun
nen waarmaken. Daarbij heb
ben we geluk gehad, want voor
hetzelfde geld had je lichaam
het opgegeven.". Ebbelaar
prijst zich daarbij ook geiukkig
vele jaren intensief met de cho
reografen Hans van Manen en
Rudi van Dantzig te hebben
kunnen samenwerken.
Ebbelaar is van mening dat hij
en Radius niet alleen maar een
passief onderdeel van eeri ont
wikkeling zijn geweest. „Ik
denk dat wij de dans in ons
land populair hebben gemaakt,
als persoonlijkheid en als dans-
koppel. En ik kijk er heel vol
daan op terug met het blije ge
voel dat wij dat allemaal heb
ben kunnen doen."
„Een hoogtepunt was wel
onze toernee door de Volksre
publiek China in 1985, als eer
ste Nederlandse dansers na het
herstel van de culturele banden
met dat land, waar wij in
Shanghai en Peking ons eigen
programma brachten. Dat was
de meest bijzondere tournee,
die ik heb meegemaakt. Ik heb
toen de atmosfeer kunnen
proeven van een land dat er
uitzag als in de jaren twintig.
Die ongelooflijke verstilling
van natuur en geluid en de
donkerte van een stad. Dat be
staat bij ons helemaal niet
meer en over een paar jaar
waarschijnlijk ook niet meer in
Peking. Er reden een paar par
ticuliere auto's en enkele taxi's
en dat was dat. Het meest bij
zondere was de stilte. Die zal ik
nooit vergeten. En de mensen,
alleraardigst moet ik zeggen.
Bij elkaar een bijzonder evene
ment", aldus Ebbelaar.
Maar ook zijn verblijf in de
Verenigde Staten rekent hij tot
de hoogtepunten in zijn carriè
re. „Lex (Alexandra Radius,
red.) heeft daar veel succes ge
had als klassieke danseres. Zij
heeft daar haar eerste Gisèlle
opgevoerd, een ecclatant suc
ces, dat was trouwens ook het
geval met de uitvoering van
Coppélia. Dan loop je 's mor
gens naar het theater en dan
als je op Lincoln Center uit de
metro stapt ben je je er van be
wust dat je als Nederlandse
dansers in New York het klas
sieke werk Gisèlle op de plan
ken gaat brengea En als daags
daarna de New York Times
dan met een lovende kritiek
komt, dan heb je het gevoel een
daad te hebben verricht met je
zelf".
De samenwerking met zijn
vrouw is voor Ebbelaar van
grote betekenis geweest. „Voor
mij raakte dat de essentie van
de dans. Als wij samen dansen,
is het onbespreekbare be
spreekbaar zonder een woord
te zeggen. Wij zitten op de
zelfde golflengte. Dat heeft te
maken met de ziel. Ik heb bijna
nooit - op enkele uitzonderin
gen na - met anderen gedanst.
Lex wel. Ik heb alle grote din
gen met Lex gedaan. Zij past
makkelijk bij anderen. Lex
past eigenlijk bij iedereen",
zegt Ebbelaar over zijn vrouw.
„Als ik niet met Lex had ge
danst zou ik het nooit zo lang
hebben volgehouden. Zij paste
niet alleen het beste bij mij, rij
ging ook altijd mee in alle
gekke dingen die ik verzon.
Alexandra is nooit een chique
Zij zijn volgens de orgar
tie uitgenodigd „vanwege
eigenzinnige voorste®
hun voornemen en veria»
om interessant theater 1
ken en hun pogingen on|
platgetreden paden te
ten".
Doel van de Grand
jonge theatermakers conl
brengen met het grotere
bliek, de media, prograi
en theateragenten.
ballerina geweest. Zij is
keihard werkend iemanl
Ebbelaar neemt
zonder weemoed of pijn.
blij alles in de dans te
meegemaakt en zal al
varing daarbij opgeda
bruiken in zijn functie va»
sis tent van de artistiek
waarvoor Van Dantzig
persoonlijk heeft g
In het Muziektheater
zijn faciliteiten voelt Ebbe
zich als een vis in het
Dit theater aan het
damse Waterlooplein noe®
een „droom die werkel$
is geworden". De verhit
van Stadsschouwburg 1
Muziektheater heeft vol
hem ook een heel gunstig'
vloed op de groep zelf 8°
„De uitvoering van het®
nenmeer heeft bewezen
nog nooit zo'n mooi corf
ballet hebben gehad,
heeft een van de moe#
versies van dit ballet ge»8
en ik vind die versie oo>
van de mooiste. Onze f
heeft de absolute intei
nale top bereikt en Het N
nale Ballet is de enige
Yan„. het Muziektheater
heeft laten zien dit
volle waard te zijn."
)ESTEMG'DS2
Dodenherdenking
Koningin Beatrix op tv bezig aan een beeld t
haar zoon Constantijn foto*
Vandaag u simultaan op alle
~ie zenders een re-
te zien van de Do-
op de Dam in
erdam. Koningin Bea-
ïen prins Claus zullen bij
monument op de Dam
j krans leggen, waarna om
kt uur twee minuten stilte
«ebt wordt genomen.
zullen nog diverse
gelegd worden, mi
premier Lubbers en en-
ministers.
De schuilplaats
volgden ruim 1 mil)
kijkers de verslagge
van de bezoeken
Kampen en Genemuii
Zij waardeerden de
portages met 7,2.
Avonds keken gemiddi
1,2 miljoen mensen
de samenvatting van
verslagen, waarin
een reportage was opg
nomen over het onvi
wachte bezoek van
koninklijke familie
de Amsterdamse J»
daan. Tijdens de uitzer,
ding van dit progri
onderdeel hadden
miljoen kijkers op Ne]
derland 3 ingeschakeld.
Bij de NOS zijn v<
reacties binnengekoi
op de uitzendingen,
name naar aanleii
van het portret van
ningin Beatrix waren
reacties zonder uitzoi
ring positief. Veel kijl
vragen om een herl
op korte termijn, dan
om beschikbaars!
van een videoband
het programma. Dasi|
naast waren er 50 klai
ten van mensen die
zender Nederland 3
niet kunnen ontvangen
O
Juttend op de dodenher-
5 presenteert de EO de
eriksanse film The hi-
place* naar de autobio-
afie van Corrie ten Boom.
kur O'Connell, Archie
uit 'All in the fami-
f, speelt de rol van klokken-
Casper ten Boom, die
de Duitse bezetting
_gert lijdelijk toe te zien
de jodenvervolging. Zijn
wordt een schuilplaats
r onderduikers.
Paravisie
een jaar na datum
dt Veronica een impressie
van de Paravisie-mani-
atle in het Haagse Con-
Drie dagen lang
120 paragnosten en
ers op paranormaal ge-
bijeen. Zij gaven de-
aties van alternatieve
spiritisme,
en psychome-
Het bittere kruid
yeronica herhaalt vanavond
omstreden verfilming van
ga Minco's novelle 'Het
ere kruid'. Het verhaal
ut in 1942 als Nederland
bezet Het joodse meisje
wordt hals over kop
ntslageu uit het sanatorium,
ze voor tuberlose werd
Ze kan nog net
1 nemen van haar ka-
genoot Greet wier vader
t NSB-er is. Weer terug bij
ouders in Amersfoort
Sara de harde wer-
I van de oorlog.
Eln perfektes Paar
ZDF vervolgt de Robert
ï-aerie met de huwe-
>tire 'A perfect couple',
i Ideale paar komt via een
su voor huwelijksbe-
aan elkaar, maar
t meteen, dat de compu-
een fout heeft gemaakt
en Sheila komen uit
verschillende mi-
Alex houdt van klas-
muziek en woont als
i-veertiger nog steeds
kuis bij zijn Griekse ouders,
is zangeres van een
en woont in een
ïuske en Wiske:
„het rouw
trekken
GM! ...SIMP!
C
pamb(
one
'<$£G£V£
t