i
HINES
i 2 MEI
RATIE
Dertien muziekprodukties onderscheiden met Edison Klassiek
I TERUGSPOEtEN
Nederlands plezier
Grieks meesterwerk
blijkt
een
ageren op
nties met
immers
door di
succes
rende beglazing
Steeds meer mensen gaan
'buiten n onen, in hun eigen tuin
•Ti
E
S
KLEINTJE
oranje schieting
Reuzebingo
legkippen en
mesthanen
01150-14668
el. 01140-12165
Plagiaat houdt
Cyprisch liedje
uit Dublin weg
DUBLIN - Als vanavond na de Eurovisietune en
de gebruikelijke plichtplegingen het 33e Eurovi
sie Songfestival echt van start gaat met de inzen
ding van IJsland, begint daarmee een soort feest
der herkenning.
Jeruzalem
Frankrijk
CD-single
Record
Vaart
De Beste veranda's komen uit Best!
aan De Stem, Postbus 3229,
een van onze rayonkantoren,
p de enveloppe linksboven het
eest der herkenning
lfo
39-
Een nieuw pluspunt in uw 1
reclame:
Het plaatsen van een
KLEINTJE vormt een we
zenlijke bijdrage tot het
realiseren van uw doel.
TIENDUIZENDEN lezen ul
Zaterdag 30 april
50,- gratis, Café de 4
Jaargetijden te Lamswaar-
de, aanv. 14.30 uur, Socië-
teit de Vrede.
zat. 30 apr. café Sleep
bootje Kleldrecht. Aanv. 20
en
te
lag-
port
iegd
anv.
De macht van uw onderbe
wustzijn. Uw sleutel tot
Info: tel. 01150-20514.
Te koop
Beun, Biervliet 01151-380
Of 01152-1663.
In alle soorten glas, o.a.
NY GLAS IN LOOD'
SIERKUNST
Nijverheidsstraat 2a
Terneuzen
b.g.g. 96678
(fiK:
'4 W
trice geeft u vrijblijvend
rother breimachine-pak-
ïputergestuurde KH-930.
n speciale acties!
ik?
DUBLIN - Zanger
Yiannis Demetrioy
won dan wel het natio
nale songfestival van
Cyprus dit jaar, maar
ontbreekt zaterdag in
Dublin op het Eurovi-
8 Songfestival.
Het winnende Cyprioti
sche liedje bleek te zijn
opgebouwd rond een tekst
die twee jaar terug ook al
ineen Eurovisieliedje was
verwerkt. Om problemen
met de strenge regels van
Europese omroepunie
te vermijden besloot de tv
van Cyprus zich dan maar
terug te trekken.
Het bewuste liedje heet
Thimame' en is geschre
ven door A. Moschovakis
J. Vickers. Het had de
tweede plaats geloot in
het festival en is wel op
genomen op de verzamel-
elpee die de Noorse firma
Continental Consult elk
jaar uitbrengt met alle
dj es van het festival.
Dat Cyprus zich terug
trok, brengt het aantal
deelnemers dit jaar op 21.
Door Rene de Cocq
Natuurlijk, het festival heeft als instituut al veel raak
punten met het eigen verleden. Maar de 21 bijdragen van
dit jaar geven ook op zichzelf aanleiding voor het trek
ken van vergelijkingen.
herinnert onweerstaanbaar
aan onze Yvonne Keeley, met
wie hij ooit samen de hit If I
Had Words scoorde (dat liedje
wordt overigens in zijn biogra
fie wel genoemd, maar Yvonne
niet.In Scotts achtergrond
koor ontwaren we ook bekende
gezichten: die van Julie For
syth en Dominic Grant, vroe
ger in Guys Dolls, tegen
woordig samen als duo met ons
eigen land als plaats van vesti
ging.
IJsland bijvoorbeeld brengt
een liedje dat al vanaf de eerste
noten bekend in de oren klinkt:
dit hebben we allemaal al eer
der gehoord. Bovendien zingt
het uitvoerende duo 'Beatho-
ven' allerlei bekende namen
in de tekst (Harold Lloyd, Sig-
mund Freud, om maar wat te
noemen) en wordt het laatste
couplet geheel als 'lalalala' uit
gevoerd: een meezinger dus.
Lara Fabian van Luxem
burg (althans: deze Belgische
zingt voor Luxemburg) ziet er
uit als een jonge uitvoering van
Vicky Leandros. En de Cana
dese Celine Dion die voor Zwit
serland in de arena komt
maakt het nog bonter: die ziet
eruit als een prille Leoni Jan
sen en zingt met de stem van
Corinne Hermes. Die laatste
won in 1983, dus Celine mag
met dat grandioze stemvolume
ook tot de kanshebbers worden
gerekend.
Het vertederende spleetje
tussen de voortanden van de
zwangere Deense Kirsten Sig-
gaard doet ons dan weer den
ken aan Anita Meyer, en de
Schotse zanger Scott Fitzgerald
De Israëlische inzending roept
allerlei herinneringen op. Eerst
aan de historie van zangeres
Yardena Arazi zelf: die zong in
1976 al mee als lid van het trio
Chocolate Menta Mastik, en
was drie jaar later in Jeruza
lem zelf de presentatrice van
het festival daar. Toen won de
groep Milk Honey, en twee
leden van die groep maken nu
deel uit van Yardena's achter
grondkoor. En vooral: het Is
raëlische liedje is net zo'n char
mante mix van volkse elemen
ten en moderne lichte muziek
als waarmee het land in het
verleden heel hoog kwam.
Scandinavië gokt op festi
valroutine en alle inzending uit
het noorden vertonen dan ook
banden met het verleden. De
Noorse inzending is een lied
van de hand van Anita Skor-
gan, iemand die zelf al vele ja
ren actief is rond het festival.
Een mooi liedje is het, gezongen
door de jeugdige Karoline Kru-
ger. Denemarken stuurt Hot
Eyes, een groep die het land al
verscheidene malen vertegen
woordigde, Zweden heeft vete
raan Tommy Korberg gerecru-
teerd (deed in 1969 mee in Ma
drid), Finland stuurt de groep
Boulevard, die vorig jaar de
backing deed bij zangeres
Vicki Rosti.
Gerard Joling: „Als ik dertiende word zal ik toch even moeten slikken"
De Deense zangeres Kirsten Sigaarddie dit jaar voor de
frie keer een gooi doet naar de hoogste eer. En voor de
weede keer doet ze dat als aanstaande moeder. - fotoap
Een verhaal apart is Frankrijk,
welk land de laatste jaren be
paald niet succesvol was. Dat
moet veranderen, vindt An
tenne 2, het net dat het festival
onder zijn hoede heeft, en het
schafte net als Nederland de
voorselectie af. Men vroeg de
geroutineerde chansonnier Ge
rard Lenorman of die de
Franse kleuren wilde verdedi
gen, en die zei ja, omdat hij na
een drie jaren van relatief ge
ringe activiteit wel weer eens
aan de bak wilde.
„Europa is op weg naar een
heid", zegt hij, „en we willen
dat het Eurovisiesongfestival
daar een actieve rol in speelt.
Maar dan moet het wel wat be
ter worden, vandaar dat wij
kiezen voor kwaliteit. En daar
voor neem ik graag dat mee
draaien in dit merkwaardige
circus voor lief, want echt leuk
kan ik het niet vinden." Hij
komt zodoende wat arrogant
over, die Lenorman. Zijn liedje
wordt in Dublin beschouwd als
niet bepaald hemelbestormend,
maar het valt niet te ontkennen
dat hij op het podium wel dege
lijk indruk maakt met zijn uit
straling.
Dat brengt ons bij de prog
noses, die hier de hele week al
door de gangen en zalen gon
zen. De popachtige muziek van
Ierland, Spanje, Turkije, Joe
goslavië, Italië, Denemarken,
Finland, IJsland en Grieken
land, uiteenlopend van redelijk
tot hoogst onbenullig, wordt al
gemeen als kansloos be
schouwd.
Tegenover iedereen die hem
vraagt naar zijn kansen houdt
Gerard Joling vol wat hij
vooraf al zei: „Ik ben blij als ik
hier een goed optreden neerzet,
en ik hoop op een plaats bij de
eerste tien. Dertiende worden
of zoiets, dat lijkt me niet zo
aardig, dan zou ik wel even
moeten slikken."
Misschien dat het Franse
chanson weer eens aan de
beurt is, waarbij de keus
royaal is met kwalitatief ac
ceptabele inzendingen van
Zwitserland (die stem!), Lu
xemburg (aardig), Frankrijk
(vakwerk) en België (zeker niet
slecht). Israël wordt getipt als
goede mogelijkheid, Duitsland
zou een kans maken, Engeland
wellicht ook. Het Noorse liedje
geldt als het allermooiste van
dit jaar, maar zal daarom wel
geen kans hebben (zie IJsland
vorig jaar). Over Nederland
hoor je niemand.
De Ieren zelf hebben de
meeste ijzers in het vuur. Ze
schreven de popgroep Jump
the Gun in voor het concours,
ze hebben de rockgroep Ho
thouse Flowers (die nog veel
meer aandacht trekt dan de
wedstrijdformatie) aangewe
zen voor het pauzenummer. En
ze hebben natuurlijk hun Sean
Serrard, beter bekend als
Johnny Logan, die niet alleen
de prijs overhandigt aan de
winnaar van dit jaar, maar ook
zijn nieuwe single Heartlands
ten gehore mag brengen.
Nederland zorgt voor een
eigentijdse primeur tijdens het
Eurovisie Songfestival. Bezoe
kers aan de ontvangst die de
NOS donderdag organiseert
voor festivalgangers ontvan
gen daar een CD-single met het
liedje Shangri-La van Gerard
Joling. Gewone singles, casset
tebandjes, mappen met biogra
fietjes en foto's, dat kent ieder
een wel van de promotie rond
het festival, daar kijkt nie
mand van op. Maar een CD-
single, dat is nieuw, en baart
zelfs in de geharde kringen van
de Eurovisiepers enig opzien.
Nederland, als de bakermat
van de compact disc, heeft na
tuurlijk wel een eer op te hou
den op dit gebied. En Jolings
platenfirma is nauw gelieerd
aan de bekende Eindhovense
lampenfabriek, en vandaar dus
dit alles. Gerard Joling zelf be
kijkt het hele gedoe met milde
distantie: hij is in het Verre
Oosten al gepokt en gemazeld
in dit soort festiviteiten.
Er zijn mensen die nooit ge
noeg krijgen van het Eurovisie
Songfestival. Jaar na jaar doen
ze pogingen om, al dan niet via
nationale voorselecties, door te
dringen tot het jaarlijkse Euro
visiepodium voor honderden
miljoenen tv-kijkers. Zo eentje
is de Deense zangeres Kirsten
Sigaard, die dit jaar voor de
derde keer een gooi doet naar
de hoogste eer. En voor de
tweede keer doet ze dat als
aanstaande moeder.
Dat zal wel een record beteke
nen: een zangeres die twee keer
zwanger meedoet aan het
Eurovisie Songfestival. Kirsten
was trouwens al benaderd door
Guinness (die van het record
boek), omdat ze dit jaar voor de
zesde achtereenvolgende maal
meedoet aan de Deense voorse
lectie.
Die won ze met een liedje
waarvan we gemakshalve
maar even de Duitse titel noe
men: Hab ich's dir nicht ge-
sagt? - het Deens is voor ons
niet alleen haast onuitspreke
lijk, maar ook nauwelijks neer
te schrijven. Kirsten vormt sa
men met S 0 ren Bundgaard het
duo Hot Eyes, maar de blik
vanger tijdens hun optreden is
een jolig uitziende danseres die
tijdens het springen en het
HILVERSUM (ANP) -
Dertien muziekprodukties
rijn bekroond met de on
derscheiding Edison Klas
siek.
Dit jaar heeft men voor het
eerst een nieuw categorie aan
de gebruikelijke categorieën
toegevoegd: de opvallendste
heruitgave op Compact Disc
(CD) van waardevolle, niet, of
bijna niet meer verkrijgbare
stereo-opnamen. In deze cate
gorie werden twee produkties
onderscheiden.
De jury heeft anderzijds
beslist dat in de categorie
koormuziek dit jaar geen Edi
son wordt toegekend. In te
genstelling tot vorig jaar
J'ercl de prijs weer wel toege
kend in de extra categorie
voor jonge Nederlandse musi-
In totaal waren er 156 in-
eendingen waaruit de jury
^n selectie moest maken. De
jury bestond uit Sigrid van
der Linden, Menno Feenstra,
Han Reiziger, Aad van der
Ven, Gérard Verlinden en
Rob Edwards. De prijs bestaat
uit een bronzen beeldje.
In de categorie symphoni-
sche muziek ging de Edison
naar de produktie 'The Pla
nets, opus 32' van Gustav
Holst, uitgevoerd door Orche-
stre Symphonique de Mont-
réal onder leiding van Charles
Dutoit (Phonogram, Decca).
In de categorie concerten
werd bekroond de produktie
'Werken voor piano en orkest
Zoltan Kocsis' van Béla Bar-
tok, uitgevoerd door het Bu
dapest Festival Orkest onder
leiding van Ivén Fischer
(Phonogram, Philips Digital
Classics).
In de categorie muziek uit
de middeleeuwen, renaissance
en vroege barok gaat de prijs
naar de produktie 'Carmina
Burana (deel 1)', uitgevoerd
door het New London Consort
onder leiding van Philip Pic
kett (Phonogram, L'oiseau-
Lyre).
In de categorie kamermu
ziek van duo tot nonet kwam
de prijs terecht bij de produk
tie 'Blokfluitmuziek uit de
Barok', uitgevoerd door Am
sterdam Loeki Stardust
Kwartet (Phonogram, L'oi-
seau-Lyre).
In de categorie werken voor
kamerorkest eventueel met
instrumentale solist, werd be
kroond de produktie 'Les Bo-
réades (suite) en Dardanus
(suite)' van Jean-Philippe Ra-
meau, uitgevoerd door het
Orkest van de Achttiende
Eeuw onder leiding van Frans
Brüggen (Phonogram, Philips
Digital Classics).
In de categorie instrumen
tale solorecitals werd de Edi
son toegekend voor de pro
duktie 'De pianowerken' van
Ferruccio Busoni uitgevoerd
door Geoffrey Douglas Mad
ge, piano (Phonogram, Philips
Digital Classics).
De prijs ging in de catego
rie opera en operette naar de
produktie 'L'orfeo' van Clau-
dio Monteverdi, onder ande
ren uitgevoerd door Anthony
Rolfe Johnson, Julianne
Baird, Lynne Dawson, als
mede The Monteverdi Choir
London en The English Baro
que Soloists onder leiding van
John,Eliot Gardiner.
'Liederen' van W.A. Mozart,
R. Strauss en H. Wolf, uitge
voerd door Arleen Auger, so
praan en Irwin Gage, piano
(CBS Records, Masterworks)
werd bekroond in de categorie
recitals voor zangstem(men)
met enkel- of meervoudige
begeleiding.
'Pli Selon pli' van Pierre
Boulez, uitgevoerd door Phyl
lis Bryn-Julson, sopraan en
het BBC Symphony Orchestra
onder leiding van Boulez
(BMG/Ariola, Erato) kreeg de
onderscheiding in de catego
rie muziek gecomponeerd na
1945.
In de categorie bijzondere
uitgaven van historische-do-
cumentaire aard werd met
een Edison Klassiek onder
scheiden de produktie 'Onbe
kende opnamen van Maria
Callas' met Maria Callas, so
praan begeleid door diverse
symfonie-orkesten.
Een extra Edison voor
jonge Nederlandse kunste
naars werd toegekend aan de
produktie 'Rhapsody in Blue'
van George Gershwin en
'Schilderijen, van een tentoon
stelling' van Modest Moes-
sorgski uitgevoerd door Aure
lia Saxofoon Kwartet (EMI
Bovema, EMI).
In de categorie extra Edi
son voor de meest opvallende
heruitgave van stereof onische
opgenomen werken op CD
werden bekroond: 'Régine
Crespin' van H. Berlioz, C.
Debussy, M. Ravel en F. Pou-
lenc uitgevoerd door L'orche-
stre de la Suisse Romande on
der leiding van Ernest Anser-
met met John Wustman,
piano (Phonogram, Decca) en
'Symfonieën nrs. 4,5,6' van Pe
ter I. Tsjaikovsky uitgevoerd
door het Leningrad Filhar
monisch Orkest onder leiding
van Evgenji Mravinsky (Po-
lydor, Deutsche Grammop-
hon).
De onderscheiden produk
ties zijn uitgevoerd op LP of
CD en in sommige gevallen op
beide.
De NOS zal dit najaar op
Nederland 3 uitgebreid aan
dacht besteden aan de uitrei
king van de Edisons en aan de
winnaars.
hoog opwerpen van de benen
wat goochelt met een namaak-
gitaar. Die werpt ze tijdens de
slotnoten naar een helper bui
ten beeld - hopelijk gaat dat
zaterdag beter dan tijdens de
repetitie. Toen kletterde het
ding met teel kabaal over de
vloer.
De Deense bijdrage is daar
mee (samen met Griekenland,
dat in het verloop van zijn
liedje ook een danseresje uit de
hoge hoed tovert) een van de
weinige inzendingen die het
nog zoeken in uitbundig visueel
vertier. Die trend zorgde er een
paar jaar geleden nog voor dat
het Songfestival meer gehups
dan gezang leekte gaan bevat
ten, wat een Engelse krant ooit
verleidde tot de inmiddels his
torische voorbeschouwing:
„May the best dancer win to
night".
De presentatie tenslotte gaat al
helemaal afwijken van wat we
gewend zijn, belooft de Ierse tv,
die zich daarmee vooral richt
op de thuismarkt en op Enge
land, waar men al jaren vindt
dat het Eurovisiefestival wat al
te belegen is. Gekozen is voor
een duo presentatoren, Pat
Kenny en Michelle Rocca, bei
den geroutineerde presentato
ren, die de vaart in de show
moeten houden.
Bovendien schijnt men te
willen gaan afwijken van de
traditionele vertaaltoestanden,
waarbij alles in het Frans en in
het Engels moet worden ge
zegd. Dat wordt alleen nog vol
gehouden bij de puntentelling,
en verder heeft iedereen die
geen Engels verstaat pech ge
had.
Een traditioneel scorebord
ontbreekt ook: de puntjes wor
den zaterdag elektronisch bij
gehouden via de vidiwalls: een
technisch hoogstandje dat in de
wandelgangen wat bevreem
ding heeft opgeroepen. „Dat is
vragen om moeilijkheden",
zeggen ingewijden, die niet
veel vertrouwen hebben in de
bedrijfszekerheid van de vidi
walls, die elk zijn opgebouwd
uit tientallen monitoren en het
tijdens de repetities inderdaad
regelmatig laten afweten.
Waarom zouden we opeens naar Sky Channel en andere
buitenlandse satellieten gaan kijken, als er nog zoveels
moois is op onze eigen vaderlandse zenders? Neem de
Henny Huismans Surprise Show. Een Engelse naam op Ne
derland 1 (maandag), maar ook zonder ondertiteling weet
iedereen dat het iets te maken heeft met verrassing.
Henny verrast mensen, of liever: hij laat ze zo vreselijk
schrikken dat je thuis je hart vasthoudt. Deze week was er
een oude dame die eerst al door de grond ging, toen ze
hoorde dat ze op het podium moest komen. Toen bleek dat
haar kleinkinderen haar een lelijke kool hadden gestoofd.
Omdat ze zo hield van griezelige natuurfilms, moest ze van
Huisman graaien in een bak vol jonge krokodillen en slan
gen. Er werd zelfs een glibberige slang over haar schouders
gehangen. Surprise!
De vrouw stierf duizend angsten, ik kreeg zielsveel medelij
den met de stakker. Maar je moet niet zeuren, dit is leuk!
Volgende keer droppen we oma midden in het oerwoud en
filmen we uit de lucht hoe ze in paniek raakt.
Dat is Hollandse familiepret, gewoon een leuk pesterijtje,
meneer. Vaders worden herenigd met zoons die ze dertig
jaar eerder de deur uitgetrapt hebben. Henny loopt in de
buitenopnamen mee in een jasje met het nieuwe, moderne
KRO-logo erop en stikt bijna voortdurend van het lach. Wat
straalt die man toch een plezier uit. Nederlands plezier!
Kijk, dat hoef je toch niet uit het buitenland te halen?
We kunnen trots zijn op onze eigen kijkcultuur, op, pak 'm
beet, de Opsteker van de Week van Ellen Brusse. Het bank
stel van Myrna van de AVRO. Op Maartje van Weegen, de
enige Journaal-presentatrice in heel Europa die meebe
weegt met het nieuws en gebaart als ze met iemand telefo
neert. Op de mini-gemachtigde RVU die in 'prime time' een
uitzending wijdt aan rolstoelen, omdat die voorkomen in
een boek van Renate Rubinstein.
De Nederlandse kneuterigheid, die kunnen die buitenlandse
zendwolven ons nooit ontnemen. Hilversum hoeft helemaal
niet bang te zijn. In welk land verschijnt de hopeloos afge
takelde zanger Wally Tax in één weekend drie keer op de
buis? In Nederland-Kabelland! Eerst in 'Goud van Oud'
tussen oude Engelse popgroepen die er nog slechter aan toe
waren en de playback-machine het werk lieten doen. Later
bij Lee Towers, die hier al j aren zonder ondertiteling aan de
top staat, en nog eens in 'Achter het Nieuws' op de tribune
bij Feijenoord-Ajax.
De Europese mediabazen, die hun reclame nu op Nederland
mogen loslaten en hun programma's mogen ondertitelen,
weten toch niets van onze Hollandse binnenkamer. De lucht
van spruitjes en bloemkool kennen ze niet eens. Sky Chan
nel trekt al jaren een paar sportfanaten met voetbal uit
Spanje, Italië en Nederland, met 'International Motorsports'
en een paar uitheemse balsporten, maar ze zullen heus niet
een vaste plaats in onze huiskamers krijgen als ze Neder
landse tekstjes mogen zetten bij een stokoude serie als 'I
dream of Jeannie'.
De grenzen in Europa gaan open, jaja. Het commentaar van
Jan Rietman bij 'Dutch Football' wordt door Sky voor Ne
derlanders ondertiteld. Verder blijft alles bij het oude.
*4
LONDEN - De archeologische wereld reageerde geschokt
op de bevinding dat een beroemd Grieks kunstwerk een
negentiende eeuwse vervalsing is.
De Ludovisi troon, het pronk
stuk van het Nationale Mu
seum in Rome, werd lange tijd
beschouwd ais één van de
mooiste staaltjes van beeld
houwkunst uit de vijfde eeuw
voor Christus. Op de omslag
van een onlangs verschenen
gids over de Griekse kunst, van
de hand van een autoriteit op
dat gebied, professor John
Boardman, prijkt zelfs een af
beelding van een onderdeel van
de troon.
Een vooraanstaande Ita
liaanse kunsthistoricus, profes
sor Federico Zeri, heeft nu on
omstotelijk vastgesteld dat het
beeldhouwwerk namaak is. Tot
deze conclusie kwam hij na be
studering van een briefwisse
ling, daterend van honderd
jaar geleden, tussen een Ita
liaan en een buitenlander. De
briefwisseling maakt deel uit
van een manuscript, dat bin
nenkort gepubliceerd zal wor
den en waarmee de schrijver
wil aantonen dat de troon rond
1880 werd vervaardigd.
John Coulton, docent klas
sieke archeologie aan de uni
versiteit van Oxford, ver
klaart: „Eerlijk gezegd heb ik
nooit getwijfeld aan de echt
heid van het stuk, omdat mij
altijd werd verteld dat het
authentiek was."
Boardman, die veel heeft ge
schreven over de Ludovisi
troon, zegt ook „hogelijk ver
baasd" te zijn, alhoewel de her
komst van het werk al vaker in
twijfel was getrokken.
Niemand wist exact waartoe
de drie rechthoekige platen ge
beeldhouwd wit marmer dien
den. Naar willekeur werden
deze een 'troon' genoemd, hoe
wel het ook aannemelijk leek
dat het in werkelijkheid een al
taar was uit de tempel van Pe
nelope, die in Locri in het zui
den van Italië stond.
De hoofdafbeelding stelt de
geboorte van Afrodite voor en
toont hoe twee nymfen haar uit
de zee tillen. De twee zijpane
len dragen de beeltenissen van
een oude vrouw die wierook
brandt en een naakt meisje dat
fluit speelt.
Beschadigingen aan de vin
gers van het fluitspelende
meisje werden door professor
Zeri aangehaald als bewijs
voor de vervalsing. Volgens
hem heeft de maker dit expres
gedaan, omdat „niemand pre
cies weet hoe dat instrument
eigenlijk bespeeld werd."
Professor Boardman vindt
dit echter een dwaas idee: „In
de tijd dat dit stuk werd ver
vaardigd, waren honderden
athentieke vaasbeschilderin
gen gevonden met afbeeldin
gen van lieden die de 'auloi' (de
Griekse dubbele fluit) bespeel
den." Bovendien wijst hij Zeri's
visie van de hand dat Afrodi-
te's grote borsten niet stroken
met de heersende opvatting
over verhoudingen in de vijfde
eeuw voor Christus. „We heb
ben geen vergelijkingsmate
riaal, want er is geen ander re
liëf dat een vrouw in vooraan
zicht toont. Er kan dus geen
zinnig woord over gezegd wor
den. Het is evenwel uitermate
opmerkelijk dat een vervalser
de vijf verschillende figuren
met zo'n consequentheid in stijl
neerzet. En vooral dat hij de
kleding zo getrouw weergeeft."
Copyright The Times
(ADVERTENTIE)
Met een originele
VERANDALUX- terrasoverkapping
woont u 12 maanden per jaar
behaaglijk in uw tuin. En geniet u
het hele jaar door van uw
tuinmeubelen.
Vertel mij alles over terrasoverkappingen.
Naam
waterdichte garanties
betaling bij aanvang werk I
en né oplevering
in hout en/ot aluminium
één zonnestraaltje maakt
uw veranda behaaglijk
maatwerk vakwerk I
In gefrankeerde envelop versturen naar
VERANDALUX BV., Postbus 324, 5680 AH B«st
«.(7
Hallenweg 5-6> Best (Rijksweg Den Bosch-Eindhoven)04998-99099.
Dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur, zaterdags van 10.00 tot 15.00 uur.