i HINES i 2 MEI RATIE Dertien muziekprodukties onderscheiden met Edison Klassiek I TERUGSPOEtEN Nederlands plezier Grieks meesterwerk blijkt een ageren op nties met immers door di succes rende beglazing Steeds meer mensen gaan 'buiten n onen, in hun eigen tuin •Ti E S KLEINTJE oranje schieting Reuzebingo legkippen en mesthanen 01150-14668 el. 01140-12165 Plagiaat houdt Cyprisch liedje uit Dublin weg DUBLIN - Als vanavond na de Eurovisietune en de gebruikelijke plichtplegingen het 33e Eurovi sie Songfestival echt van start gaat met de inzen ding van IJsland, begint daarmee een soort feest der herkenning. Jeruzalem Frankrijk CD-single Record Vaart De Beste veranda's komen uit Best! aan De Stem, Postbus 3229, een van onze rayonkantoren, p de enveloppe linksboven het eest der herkenning lfo 39- Een nieuw pluspunt in uw 1 reclame: Het plaatsen van een KLEINTJE vormt een we zenlijke bijdrage tot het realiseren van uw doel. TIENDUIZENDEN lezen ul Zaterdag 30 april 50,- gratis, Café de 4 Jaargetijden te Lamswaar- de, aanv. 14.30 uur, Socië- teit de Vrede. zat. 30 apr. café Sleep bootje Kleldrecht. Aanv. 20 en te lag- port iegd anv. De macht van uw onderbe wustzijn. Uw sleutel tot Info: tel. 01150-20514. Te koop Beun, Biervliet 01151-380 Of 01152-1663. In alle soorten glas, o.a. NY GLAS IN LOOD' SIERKUNST Nijverheidsstraat 2a Terneuzen b.g.g. 96678 (fiK: '4 W trice geeft u vrijblijvend rother breimachine-pak- ïputergestuurde KH-930. n speciale acties! ik? DUBLIN - Zanger Yiannis Demetrioy won dan wel het natio nale songfestival van Cyprus dit jaar, maar ontbreekt zaterdag in Dublin op het Eurovi- 8 Songfestival. Het winnende Cyprioti sche liedje bleek te zijn opgebouwd rond een tekst die twee jaar terug ook al ineen Eurovisieliedje was verwerkt. Om problemen met de strenge regels van Europese omroepunie te vermijden besloot de tv van Cyprus zich dan maar terug te trekken. Het bewuste liedje heet Thimame' en is geschre ven door A. Moschovakis J. Vickers. Het had de tweede plaats geloot in het festival en is wel op genomen op de verzamel- elpee die de Noorse firma Continental Consult elk jaar uitbrengt met alle dj es van het festival. Dat Cyprus zich terug trok, brengt het aantal deelnemers dit jaar op 21. Door Rene de Cocq Natuurlijk, het festival heeft als instituut al veel raak punten met het eigen verleden. Maar de 21 bijdragen van dit jaar geven ook op zichzelf aanleiding voor het trek ken van vergelijkingen. herinnert onweerstaanbaar aan onze Yvonne Keeley, met wie hij ooit samen de hit If I Had Words scoorde (dat liedje wordt overigens in zijn biogra fie wel genoemd, maar Yvonne niet.In Scotts achtergrond koor ontwaren we ook bekende gezichten: die van Julie For syth en Dominic Grant, vroe ger in Guys Dolls, tegen woordig samen als duo met ons eigen land als plaats van vesti ging. IJsland bijvoorbeeld brengt een liedje dat al vanaf de eerste noten bekend in de oren klinkt: dit hebben we allemaal al eer der gehoord. Bovendien zingt het uitvoerende duo 'Beatho- ven' allerlei bekende namen in de tekst (Harold Lloyd, Sig- mund Freud, om maar wat te noemen) en wordt het laatste couplet geheel als 'lalalala' uit gevoerd: een meezinger dus. Lara Fabian van Luxem burg (althans: deze Belgische zingt voor Luxemburg) ziet er uit als een jonge uitvoering van Vicky Leandros. En de Cana dese Celine Dion die voor Zwit serland in de arena komt maakt het nog bonter: die ziet eruit als een prille Leoni Jan sen en zingt met de stem van Corinne Hermes. Die laatste won in 1983, dus Celine mag met dat grandioze stemvolume ook tot de kanshebbers worden gerekend. Het vertederende spleetje tussen de voortanden van de zwangere Deense Kirsten Sig- gaard doet ons dan weer den ken aan Anita Meyer, en de Schotse zanger Scott Fitzgerald De Israëlische inzending roept allerlei herinneringen op. Eerst aan de historie van zangeres Yardena Arazi zelf: die zong in 1976 al mee als lid van het trio Chocolate Menta Mastik, en was drie jaar later in Jeruza lem zelf de presentatrice van het festival daar. Toen won de groep Milk Honey, en twee leden van die groep maken nu deel uit van Yardena's achter grondkoor. En vooral: het Is raëlische liedje is net zo'n char mante mix van volkse elemen ten en moderne lichte muziek als waarmee het land in het verleden heel hoog kwam. Scandinavië gokt op festi valroutine en alle inzending uit het noorden vertonen dan ook banden met het verleden. De Noorse inzending is een lied van de hand van Anita Skor- gan, iemand die zelf al vele ja ren actief is rond het festival. Een mooi liedje is het, gezongen door de jeugdige Karoline Kru- ger. Denemarken stuurt Hot Eyes, een groep die het land al verscheidene malen vertegen woordigde, Zweden heeft vete raan Tommy Korberg gerecru- teerd (deed in 1969 mee in Ma drid), Finland stuurt de groep Boulevard, die vorig jaar de backing deed bij zangeres Vicki Rosti. Gerard Joling: „Als ik dertiende word zal ik toch even moeten slikken" De Deense zangeres Kirsten Sigaarddie dit jaar voor de frie keer een gooi doet naar de hoogste eer. En voor de weede keer doet ze dat als aanstaande moeder. - fotoap Een verhaal apart is Frankrijk, welk land de laatste jaren be paald niet succesvol was. Dat moet veranderen, vindt An tenne 2, het net dat het festival onder zijn hoede heeft, en het schafte net als Nederland de voorselectie af. Men vroeg de geroutineerde chansonnier Ge rard Lenorman of die de Franse kleuren wilde verdedi gen, en die zei ja, omdat hij na een drie jaren van relatief ge ringe activiteit wel weer eens aan de bak wilde. „Europa is op weg naar een heid", zegt hij, „en we willen dat het Eurovisiesongfestival daar een actieve rol in speelt. Maar dan moet het wel wat be ter worden, vandaar dat wij kiezen voor kwaliteit. En daar voor neem ik graag dat mee draaien in dit merkwaardige circus voor lief, want echt leuk kan ik het niet vinden." Hij komt zodoende wat arrogant over, die Lenorman. Zijn liedje wordt in Dublin beschouwd als niet bepaald hemelbestormend, maar het valt niet te ontkennen dat hij op het podium wel dege lijk indruk maakt met zijn uit straling. Dat brengt ons bij de prog noses, die hier de hele week al door de gangen en zalen gon zen. De popachtige muziek van Ierland, Spanje, Turkije, Joe goslavië, Italië, Denemarken, Finland, IJsland en Grieken land, uiteenlopend van redelijk tot hoogst onbenullig, wordt al gemeen als kansloos be schouwd. Tegenover iedereen die hem vraagt naar zijn kansen houdt Gerard Joling vol wat hij vooraf al zei: „Ik ben blij als ik hier een goed optreden neerzet, en ik hoop op een plaats bij de eerste tien. Dertiende worden of zoiets, dat lijkt me niet zo aardig, dan zou ik wel even moeten slikken." Misschien dat het Franse chanson weer eens aan de beurt is, waarbij de keus royaal is met kwalitatief ac ceptabele inzendingen van Zwitserland (die stem!), Lu xemburg (aardig), Frankrijk (vakwerk) en België (zeker niet slecht). Israël wordt getipt als goede mogelijkheid, Duitsland zou een kans maken, Engeland wellicht ook. Het Noorse liedje geldt als het allermooiste van dit jaar, maar zal daarom wel geen kans hebben (zie IJsland vorig jaar). Over Nederland hoor je niemand. De Ieren zelf hebben de meeste ijzers in het vuur. Ze schreven de popgroep Jump the Gun in voor het concours, ze hebben de rockgroep Ho thouse Flowers (die nog veel meer aandacht trekt dan de wedstrijdformatie) aangewe zen voor het pauzenummer. En ze hebben natuurlijk hun Sean Serrard, beter bekend als Johnny Logan, die niet alleen de prijs overhandigt aan de winnaar van dit jaar, maar ook zijn nieuwe single Heartlands ten gehore mag brengen. Nederland zorgt voor een eigentijdse primeur tijdens het Eurovisie Songfestival. Bezoe kers aan de ontvangst die de NOS donderdag organiseert voor festivalgangers ontvan gen daar een CD-single met het liedje Shangri-La van Gerard Joling. Gewone singles, casset tebandjes, mappen met biogra fietjes en foto's, dat kent ieder een wel van de promotie rond het festival, daar kijkt nie mand van op. Maar een CD- single, dat is nieuw, en baart zelfs in de geharde kringen van de Eurovisiepers enig opzien. Nederland, als de bakermat van de compact disc, heeft na tuurlijk wel een eer op te hou den op dit gebied. En Jolings platenfirma is nauw gelieerd aan de bekende Eindhovense lampenfabriek, en vandaar dus dit alles. Gerard Joling zelf be kijkt het hele gedoe met milde distantie: hij is in het Verre Oosten al gepokt en gemazeld in dit soort festiviteiten. Er zijn mensen die nooit ge noeg krijgen van het Eurovisie Songfestival. Jaar na jaar doen ze pogingen om, al dan niet via nationale voorselecties, door te dringen tot het jaarlijkse Euro visiepodium voor honderden miljoenen tv-kijkers. Zo eentje is de Deense zangeres Kirsten Sigaard, die dit jaar voor de derde keer een gooi doet naar de hoogste eer. En voor de tweede keer doet ze dat als aanstaande moeder. Dat zal wel een record beteke nen: een zangeres die twee keer zwanger meedoet aan het Eurovisie Songfestival. Kirsten was trouwens al benaderd door Guinness (die van het record boek), omdat ze dit jaar voor de zesde achtereenvolgende maal meedoet aan de Deense voorse lectie. Die won ze met een liedje waarvan we gemakshalve maar even de Duitse titel noe men: Hab ich's dir nicht ge- sagt? - het Deens is voor ons niet alleen haast onuitspreke lijk, maar ook nauwelijks neer te schrijven. Kirsten vormt sa men met S 0 ren Bundgaard het duo Hot Eyes, maar de blik vanger tijdens hun optreden is een jolig uitziende danseres die tijdens het springen en het HILVERSUM (ANP) - Dertien muziekprodukties rijn bekroond met de on derscheiding Edison Klas siek. Dit jaar heeft men voor het eerst een nieuw categorie aan de gebruikelijke categorieën toegevoegd: de opvallendste heruitgave op Compact Disc (CD) van waardevolle, niet, of bijna niet meer verkrijgbare stereo-opnamen. In deze cate gorie werden twee produkties onderscheiden. De jury heeft anderzijds beslist dat in de categorie koormuziek dit jaar geen Edi son wordt toegekend. In te genstelling tot vorig jaar J'ercl de prijs weer wel toege kend in de extra categorie voor jonge Nederlandse musi- In totaal waren er 156 in- eendingen waaruit de jury ^n selectie moest maken. De jury bestond uit Sigrid van der Linden, Menno Feenstra, Han Reiziger, Aad van der Ven, Gérard Verlinden en Rob Edwards. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje. In de categorie symphoni- sche muziek ging de Edison naar de produktie 'The Pla nets, opus 32' van Gustav Holst, uitgevoerd door Orche- stre Symphonique de Mont- réal onder leiding van Charles Dutoit (Phonogram, Decca). In de categorie concerten werd bekroond de produktie 'Werken voor piano en orkest Zoltan Kocsis' van Béla Bar- tok, uitgevoerd door het Bu dapest Festival Orkest onder leiding van Ivén Fischer (Phonogram, Philips Digital Classics). In de categorie muziek uit de middeleeuwen, renaissance en vroege barok gaat de prijs naar de produktie 'Carmina Burana (deel 1)', uitgevoerd door het New London Consort onder leiding van Philip Pic kett (Phonogram, L'oiseau- Lyre). In de categorie kamermu ziek van duo tot nonet kwam de prijs terecht bij de produk tie 'Blokfluitmuziek uit de Barok', uitgevoerd door Am sterdam Loeki Stardust Kwartet (Phonogram, L'oi- seau-Lyre). In de categorie werken voor kamerorkest eventueel met instrumentale solist, werd be kroond de produktie 'Les Bo- réades (suite) en Dardanus (suite)' van Jean-Philippe Ra- meau, uitgevoerd door het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brüggen (Phonogram, Philips Digital Classics). In de categorie instrumen tale solorecitals werd de Edi son toegekend voor de pro duktie 'De pianowerken' van Ferruccio Busoni uitgevoerd door Geoffrey Douglas Mad ge, piano (Phonogram, Philips Digital Classics). De prijs ging in de catego rie opera en operette naar de produktie 'L'orfeo' van Clau- dio Monteverdi, onder ande ren uitgevoerd door Anthony Rolfe Johnson, Julianne Baird, Lynne Dawson, als mede The Monteverdi Choir London en The English Baro que Soloists onder leiding van John,Eliot Gardiner. 'Liederen' van W.A. Mozart, R. Strauss en H. Wolf, uitge voerd door Arleen Auger, so praan en Irwin Gage, piano (CBS Records, Masterworks) werd bekroond in de categorie recitals voor zangstem(men) met enkel- of meervoudige begeleiding. 'Pli Selon pli' van Pierre Boulez, uitgevoerd door Phyl lis Bryn-Julson, sopraan en het BBC Symphony Orchestra onder leiding van Boulez (BMG/Ariola, Erato) kreeg de onderscheiding in de catego rie muziek gecomponeerd na 1945. In de categorie bijzondere uitgaven van historische-do- cumentaire aard werd met een Edison Klassiek onder scheiden de produktie 'Onbe kende opnamen van Maria Callas' met Maria Callas, so praan begeleid door diverse symfonie-orkesten. Een extra Edison voor jonge Nederlandse kunste naars werd toegekend aan de produktie 'Rhapsody in Blue' van George Gershwin en 'Schilderijen, van een tentoon stelling' van Modest Moes- sorgski uitgevoerd door Aure lia Saxofoon Kwartet (EMI Bovema, EMI). In de categorie extra Edi son voor de meest opvallende heruitgave van stereof onische opgenomen werken op CD werden bekroond: 'Régine Crespin' van H. Berlioz, C. Debussy, M. Ravel en F. Pou- lenc uitgevoerd door L'orche- stre de la Suisse Romande on der leiding van Ernest Anser- met met John Wustman, piano (Phonogram, Decca) en 'Symfonieën nrs. 4,5,6' van Pe ter I. Tsjaikovsky uitgevoerd door het Leningrad Filhar monisch Orkest onder leiding van Evgenji Mravinsky (Po- lydor, Deutsche Grammop- hon). De onderscheiden produk ties zijn uitgevoerd op LP of CD en in sommige gevallen op beide. De NOS zal dit najaar op Nederland 3 uitgebreid aan dacht besteden aan de uitrei king van de Edisons en aan de winnaars. hoog opwerpen van de benen wat goochelt met een namaak- gitaar. Die werpt ze tijdens de slotnoten naar een helper bui ten beeld - hopelijk gaat dat zaterdag beter dan tijdens de repetitie. Toen kletterde het ding met teel kabaal over de vloer. De Deense bijdrage is daar mee (samen met Griekenland, dat in het verloop van zijn liedje ook een danseresje uit de hoge hoed tovert) een van de weinige inzendingen die het nog zoeken in uitbundig visueel vertier. Die trend zorgde er een paar jaar geleden nog voor dat het Songfestival meer gehups dan gezang leekte gaan bevat ten, wat een Engelse krant ooit verleidde tot de inmiddels his torische voorbeschouwing: „May the best dancer win to night". De presentatie tenslotte gaat al helemaal afwijken van wat we gewend zijn, belooft de Ierse tv, die zich daarmee vooral richt op de thuismarkt en op Enge land, waar men al jaren vindt dat het Eurovisiefestival wat al te belegen is. Gekozen is voor een duo presentatoren, Pat Kenny en Michelle Rocca, bei den geroutineerde presentato ren, die de vaart in de show moeten houden. Bovendien schijnt men te willen gaan afwijken van de traditionele vertaaltoestanden, waarbij alles in het Frans en in het Engels moet worden ge zegd. Dat wordt alleen nog vol gehouden bij de puntentelling, en verder heeft iedereen die geen Engels verstaat pech ge had. Een traditioneel scorebord ontbreekt ook: de puntjes wor den zaterdag elektronisch bij gehouden via de vidiwalls: een technisch hoogstandje dat in de wandelgangen wat bevreem ding heeft opgeroepen. „Dat is vragen om moeilijkheden", zeggen ingewijden, die niet veel vertrouwen hebben in de bedrijfszekerheid van de vidi walls, die elk zijn opgebouwd uit tientallen monitoren en het tijdens de repetities inderdaad regelmatig laten afweten. Waarom zouden we opeens naar Sky Channel en andere buitenlandse satellieten gaan kijken, als er nog zoveels moois is op onze eigen vaderlandse zenders? Neem de Henny Huismans Surprise Show. Een Engelse naam op Ne derland 1 (maandag), maar ook zonder ondertiteling weet iedereen dat het iets te maken heeft met verrassing. Henny verrast mensen, of liever: hij laat ze zo vreselijk schrikken dat je thuis je hart vasthoudt. Deze week was er een oude dame die eerst al door de grond ging, toen ze hoorde dat ze op het podium moest komen. Toen bleek dat haar kleinkinderen haar een lelijke kool hadden gestoofd. Omdat ze zo hield van griezelige natuurfilms, moest ze van Huisman graaien in een bak vol jonge krokodillen en slan gen. Er werd zelfs een glibberige slang over haar schouders gehangen. Surprise! De vrouw stierf duizend angsten, ik kreeg zielsveel medelij den met de stakker. Maar je moet niet zeuren, dit is leuk! Volgende keer droppen we oma midden in het oerwoud en filmen we uit de lucht hoe ze in paniek raakt. Dat is Hollandse familiepret, gewoon een leuk pesterijtje, meneer. Vaders worden herenigd met zoons die ze dertig jaar eerder de deur uitgetrapt hebben. Henny loopt in de buitenopnamen mee in een jasje met het nieuwe, moderne KRO-logo erop en stikt bijna voortdurend van het lach. Wat straalt die man toch een plezier uit. Nederlands plezier! Kijk, dat hoef je toch niet uit het buitenland te halen? We kunnen trots zijn op onze eigen kijkcultuur, op, pak 'm beet, de Opsteker van de Week van Ellen Brusse. Het bank stel van Myrna van de AVRO. Op Maartje van Weegen, de enige Journaal-presentatrice in heel Europa die meebe weegt met het nieuws en gebaart als ze met iemand telefo neert. Op de mini-gemachtigde RVU die in 'prime time' een uitzending wijdt aan rolstoelen, omdat die voorkomen in een boek van Renate Rubinstein. De Nederlandse kneuterigheid, die kunnen die buitenlandse zendwolven ons nooit ontnemen. Hilversum hoeft helemaal niet bang te zijn. In welk land verschijnt de hopeloos afge takelde zanger Wally Tax in één weekend drie keer op de buis? In Nederland-Kabelland! Eerst in 'Goud van Oud' tussen oude Engelse popgroepen die er nog slechter aan toe waren en de playback-machine het werk lieten doen. Later bij Lee Towers, die hier al j aren zonder ondertiteling aan de top staat, en nog eens in 'Achter het Nieuws' op de tribune bij Feijenoord-Ajax. De Europese mediabazen, die hun reclame nu op Nederland mogen loslaten en hun programma's mogen ondertitelen, weten toch niets van onze Hollandse binnenkamer. De lucht van spruitjes en bloemkool kennen ze niet eens. Sky Chan nel trekt al jaren een paar sportfanaten met voetbal uit Spanje, Italië en Nederland, met 'International Motorsports' en een paar uitheemse balsporten, maar ze zullen heus niet een vaste plaats in onze huiskamers krijgen als ze Neder landse tekstjes mogen zetten bij een stokoude serie als 'I dream of Jeannie'. De grenzen in Europa gaan open, jaja. Het commentaar van Jan Rietman bij 'Dutch Football' wordt door Sky voor Ne derlanders ondertiteld. Verder blijft alles bij het oude. *4 LONDEN - De archeologische wereld reageerde geschokt op de bevinding dat een beroemd Grieks kunstwerk een negentiende eeuwse vervalsing is. De Ludovisi troon, het pronk stuk van het Nationale Mu seum in Rome, werd lange tijd beschouwd ais één van de mooiste staaltjes van beeld houwkunst uit de vijfde eeuw voor Christus. Op de omslag van een onlangs verschenen gids over de Griekse kunst, van de hand van een autoriteit op dat gebied, professor John Boardman, prijkt zelfs een af beelding van een onderdeel van de troon. Een vooraanstaande Ita liaanse kunsthistoricus, profes sor Federico Zeri, heeft nu on omstotelijk vastgesteld dat het beeldhouwwerk namaak is. Tot deze conclusie kwam hij na be studering van een briefwisse ling, daterend van honderd jaar geleden, tussen een Ita liaan en een buitenlander. De briefwisseling maakt deel uit van een manuscript, dat bin nenkort gepubliceerd zal wor den en waarmee de schrijver wil aantonen dat de troon rond 1880 werd vervaardigd. John Coulton, docent klas sieke archeologie aan de uni versiteit van Oxford, ver klaart: „Eerlijk gezegd heb ik nooit getwijfeld aan de echt heid van het stuk, omdat mij altijd werd verteld dat het authentiek was." Boardman, die veel heeft ge schreven over de Ludovisi troon, zegt ook „hogelijk ver baasd" te zijn, alhoewel de her komst van het werk al vaker in twijfel was getrokken. Niemand wist exact waartoe de drie rechthoekige platen ge beeldhouwd wit marmer dien den. Naar willekeur werden deze een 'troon' genoemd, hoe wel het ook aannemelijk leek dat het in werkelijkheid een al taar was uit de tempel van Pe nelope, die in Locri in het zui den van Italië stond. De hoofdafbeelding stelt de geboorte van Afrodite voor en toont hoe twee nymfen haar uit de zee tillen. De twee zijpane len dragen de beeltenissen van een oude vrouw die wierook brandt en een naakt meisje dat fluit speelt. Beschadigingen aan de vin gers van het fluitspelende meisje werden door professor Zeri aangehaald als bewijs voor de vervalsing. Volgens hem heeft de maker dit expres gedaan, omdat „niemand pre cies weet hoe dat instrument eigenlijk bespeeld werd." Professor Boardman vindt dit echter een dwaas idee: „In de tijd dat dit stuk werd ver vaardigd, waren honderden athentieke vaasbeschilderin gen gevonden met afbeeldin gen van lieden die de 'auloi' (de Griekse dubbele fluit) bespeel den." Bovendien wijst hij Zeri's visie van de hand dat Afrodi- te's grote borsten niet stroken met de heersende opvatting over verhoudingen in de vijfde eeuw voor Christus. „We heb ben geen vergelijkingsmate riaal, want er is geen ander re liëf dat een vrouw in vooraan zicht toont. Er kan dus geen zinnig woord over gezegd wor den. Het is evenwel uitermate opmerkelijk dat een vervalser de vijf verschillende figuren met zo'n consequentheid in stijl neerzet. En vooral dat hij de kleding zo getrouw weergeeft." Copyright The Times (ADVERTENTIE) Met een originele VERANDALUX- terrasoverkapping woont u 12 maanden per jaar behaaglijk in uw tuin. En geniet u het hele jaar door van uw tuinmeubelen. Vertel mij alles over terrasoverkappingen. Naam waterdichte garanties betaling bij aanvang werk I en né oplevering in hout en/ot aluminium één zonnestraaltje maakt uw veranda behaaglijk maatwerk vakwerk I In gefrankeerde envelop versturen naar VERANDALUX BV., Postbus 324, 5680 AH B«st «.(7 Hallenweg 5-6> Best (Rijksweg Den Bosch-Eindhoven)04998-99099. Dagelijks geopend van 9.00 tot 17.00 uur, zaterdags van 10.00 tot 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33