gereformeerde splinters vieren elk een jubileum et zijn in de politieke en hervorm de/gereformeerde wereld gerenommeerde partijen, daarbuiten zijn SGP en GPV nauwelijks bekende af kortingen. Ze vieren alletwee een jubileum. De Staat kundig Gereformeerde Partij (SGP) bestaat zeventig jaar, het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) veertig jaar. In het politieke spectrum opereren ze alletwee aan de rechter kant, hoewel ze niet graag aangeduid worden als 'klein rechts'. Voor de niet-gereformeerde of niet-hervormde buitenstaander lijken het (protes tantse) partijen van hetzelfde laken één pak, maar hoezeer verschillen ze. Diep in de partijen schuilen de fundamentele, welhaast typisch Hollandse verschillen. SGP (drie zetels in de Tweede Kamer, met fractielei der Bas van der Vlies) en GPV (één zetel, Gerrit Schutte) hebben beide de bijbel als grondslag, maar onenigheid over de exacte uitleg van bijbelteksten voorkomt een fusie van de twee kleine partijen. Scheiding Klein ZATERDAG 30 APRIL 1988 Vrijgemaakt Macht Lunetten Tien man Gekleurde deuren FOTO PIET DEN BLANKEN jzijn i getroffen incidenten in Utrecht rkomen Nee. Mevr. Stael: „Wij eraan vasthouden dat mensen hun ngen kunnen uiten. Dat houdt in allerlei onvoorziene dingen kun- ebeuren. Ook dingen waarvan bis- jen misschien zeggen: moet dat nu j vinden belangrijker dat naar bui- omt wat in de kerk leeft. Ook als jressie tegen de kerkleiding is. Daar m je, denk ik, niet aan. Wij zoeken ressie niet. We zien de agressie ook >ben. In Den Haag en Den Bosch r nog veel agressie tegen paus en toppen, in Zwolle al veel minder. Ik dat de weerstand tegen de bis- ipen in Utrecht nauwelijks nog ter e zal worden gebracht." kan en zal nooit sprake van zijn dat roep, die zich tot de katholieke ge- jemeenschap bekent, geweigerd t om zich op een AMB-manifestatie esenteren. „Als er een geweigerd worden, zou ik onmiddellijk aftre- zegt mevr. Stael niet zonder enige id. Het voorbeeld is de werkgroep catholieke homo-pastores. Die hoort volgens sommige bisschoppen niet Libliek te manifesteren en een AMB- ïur zou zo'n groep tegen zichzelf in ïerming behoren te nemen. voorzorgsmaatregelen, geen we richtlijnen voor wie of wat dan „Dat maakt het spannend. Dat risico's. We zien wel. We gaan er uit dat mensen zich uiten op een die ons allen verder helpt", vat de B-voorzitter samen. Rest nog een ig. Is het bestuur bereid zich eventu- ichteraf te distantiëren van satirische allen en/of acties die in de ogen van lisschoppen niet door de beugel kun- en derhalve niet hadden mogen pas- in Er blijken bisschoppen te zijn die aan waarde hechten als het gaat om wederzijdse betrekkingen. Mevr. ;ls antwoord is genuanceerd. „Als wij zeggen: het is afschuwelijk dat of dat gebeurd is, zullen wij excuses ten. Maar als bisschoppen vinden dat niet door de beugel kan, dan zullen bekijken of wij dat ook vinden. Niet feit alleen dat bisschoppen iets af- iren, is voor ons reden er afstand van temen. Wij zullen hen dan willen ver- delijken hoe dat bewuste onderdeel stand is gekomen en met welke optie, lat ze het beter begrijpen. Dat is het •standigste beleid." la id ssi- ës" dt- dat sb- 'an ird. va- ïtte iek XJT- pns er uit :eer nee aar het Witte Huis. Het zou mooi zijn als de Duke, de saaie tech nocraat, zich zou laten verge zellen door Jesse Jackson, de zwarte Mozes van legioenen Amerikaanse underdogs. Want die combinatie zal niet licht worden vergeten. H. Door Jan Greyn Natuurlijk willen ze graag samen spre ken met de politiek redacteur, veel an dere kranten spraken afzonderlijk met hen. Een gezamenlijk interview kan aan geven hoeveel hen bindt. Hoewel. Het biedt ook een mooie kans eens aan de (voornamelijk) niet-protes- tantse lezers van deze krant uit te leggen welke verschillen er zijn tussen de staat kundig gereformeerden en de leden van het politiek verbond. Want dat doe je niet maar even. Het afgesproken gesprekslokaal is de 'heel riante' (Van der Vlies) fractiekamer van het GPV. Een kleine tafel kan nog juist staan in de kamer die voornamelijk plaats biedt aan hoge, volle archiefrek- ken, volgestopt sinds 1963 toen het ver bond de eerste keer in de kamer kwam. De jongste van de twee, Van der Vlies, mag aanvangen met de uitleg. Wat hen scheidt? „Behalve de langere geschiede nis van de SGP en het daardoor andere karakter van de partij, valt het striktere vasthouden aan de 'wet van god', de tien geboden op," zegt Van der Vlies, nauw gezet op de gelaatsuitdrukking van zijn collega lettend. „Maar veel bindt ons", haast hij zich te zeggen. En hij legt en passant uit dat er veel meer verschil met het CDA is. „Dat laat zich inspireren door het evangelie. Ze ne men het niet echt als uitgangspunt. Hun uitgangspunten zijn afgeleid van de bij bel, van zowel het oude als nieuwe testa ment", zegt Van der Vlies, terwijl Schutte aanvult dat „ook moslems lid kunnen worden van het CDA". Dat is bij GPV en SGP pertinent niet zo. Maar wat is het meest in het oog sprin gende verschil tussen de partijen? „De scheiding van kerk en staat", zegt Schut te. „Wij zeggen niet dat de overheid ons anders moet behandelen dat andere ker ken. De SGP'ers willen een aparte plaats voor de kerk van de reformatie. Boven dien zijn kerk en staat bij de SGP een soort twee-eenheid. Wij als GPV vinden dat alle burgers geestelijke vrijheid moe ten hebben, wij maken geen onderscheid tussen welke kerk en welk geloof dan ook." Van der Vlies knikt, al lijkt het 'm een wat te makkelijke formulering. Hij ci teert ter nadere toelichting de visie van Calvijn die opmerkte dat '(taken van) kerk en staat niet gescheiden moeten zijn, wel onderscheiden'. Deze zin leidt voor de SGP'er tot de conclusie dat kerk en staat één zijn, voor de. GPV'er juist niet. Voor Van der Vlies is subsidiëring van bijvoorbeeld een moskee door de overheid uit den boze. Geen 'ongeloof- spropaganda', bevorderd of gesubsi dieerd door de overheid. De SGP ontstond - even een brokje historie - in 1918. De wijziging van de kieswet, waardoor mensen onafhankelijk van status en inkomen konden stemmen, zorgde voor het ontstaan van een nieuwe politieke partij. Tal van stemmers op de Anti-Revolutionaire Partij (nu onderdeel van het CDA) en politiek daklozen - maar religieus wel gebondenen - kwa men bijeen in de Staatkundig Gerefor meerde Partij. „Ze hadden behoefte steun te geven aan een politieke overtui ging die zijn grondslag vond in Gods Woord," verklaart Van der Vlies. De partij bleef klein, de eerste zetel kwam in 1922, sinds 1929 beschikken de staatkundig gereformeerden over twee of drie zetels. Afkeer van het rooms-katho- üeke 'imperialisme' in de jaren twintig en dertig kenmerkte de SGP in hoge ma te. In 1925 veroorzaakte de SGP'er Ker sten de val van het eerste kabinet Colijn. Kersten was het niet eens met een ge zantschap bij het Vatikaan, de meerder heid van de Tweede Kamer steunde hem. Een kabinetscrisis was geboren. Dat was misschien de meest opmerke lijke politieke daad van de SGP, die in haar politieke geschiedenis vooral fun geerde als horzel in de pels van de christelijke politici. Praktisch-politieke G.J. Schutte: WIJ als GPV vinden dat alle burgers geestelijke vrijheid moeten hebben, wij maken geen onderscheid tussen welke kerk en welk geloof dan ook". - FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP Ir. B. J. van der Vlies: partij betreft". ,Een regeerambt voor een vrouw is nog ver weg, wat onze De bijbelvaste Kamerleden opmerkingen werden geschraagd op bij belse argumentatie. En ook onlangs kreeg het kabinet op zijn kop voor be raadslagingen op.zondag. Dat was een ontheiliging van de zondagsrust en Van der Vlies lardeerde zijn betoog met pas sende bijbelteksten. Het Gereformeerd Politiek Verbond bestaat sinds 1948 als een afscheiding van de ARP. De oprichters van het GPV waren zeer actief in de ARP, maar ze vertrokken nadat er in 1944/1945 een breuk was gekomen in de gereformeerde kerk. De scheiding ontstond als gevolg van verschil van mening over uitleg van de bijbel. De meerderheid van de ARP wilde uitgangspunten hanteren op basis van de bijbel, en niet meer de bijbel zelf - het verwijt dat Schutte het CDA nog steeds maakt. De 'vrijgemaakte' kerk die in 1945 ont stond, was ook de kerk van de GPV'ers. Mensen die lid willen zijn van het GPV, moeten eigenlijk ook üd zijn van de vrij gemaakte kerk. Bij de SGP bestaat (al leen) op dit punt meer lankmoedigheid: het is wat Van der Vlies een 'interkerke lijke partij' noemt. Leden van de her vormde kerk (zoals Van der Vlies), van de christelijke gereformeerde kerken, van de gereformeerde en van de oud-gerefor meerde gemeenten zijn welkom bij de SGP. Als ze maar het program van de SGP onderschrijven. Terug naar het politieke heden; de theologische meningsverschillen moeten toch ook praktisch te toetsen zijn. Wat vinden Van der Vlies en Schutte van zoiets als de rol van de vrouw in samen leving en politiek. De twee kijken elkaar aan. Het zal niet de eerste keer zijn dat ze het onderwerp moeten bespreken. „Doe jij maar eerst," zegt Schutte. Van der Vlies' partij is een gekend te genstander van vrouwen in het ambt, of dat nu politiek of religieus is. Van der Vlies: „In veel kerken is een discussie gaande over de vrouw in het ambt. We trekken de lijnen van de kerk door naar de samenleving. Maar eerlijk gezegd worstelt mijn achterban met passages in de bijbel over de rol van de vrouw. We verbieden vrouwen niet om te stemmen, dat is ieders individuele zaak. Vrouwe lijke leden heeft de SGP niet. De prak tijk is echter dat meer dan de helft van onze kiezers vrouwen zijn. Dat is natuur lijk mooi meegenomen, maar het is eigenlijk in strijd met onze visie." Van der Vlies kan een glimlach niet onderdrukken. Het komt niet zelden voor dat de leer er iets anders uitziet dan de praktijk. „De werkelijkheid stelt ons wel eens voor problemen. Je vraagt je dan af of je je idealen moet aanpassen of je je visie moet offeren aan de tijdgeest. Maar we zijn daar voorzichtig in. Niet dat we zeggen: we besloten dat in 1918 en daarom moet het zo blijven. Maar we beraden ons terdege". In de gelederen van de SGP wordt ge sproken - ondanks de afspraken van 1918- over de rol van de vrouw. Voor jaar volgend jaar zullen de verschillende afdelingen bij elkaar komen om te bezien hoe het verder moet. Maar degeen die vermoedt dat binnen enkele jaren een vrouw als SGP-kamerlid te zien zal zijn, 'springt over een te brede sloot', meent Van der Vlies. „Een regeerambt voor een vrouw is ver weg, wat onze partij be treft," vult de SGP'er zichzelf aan. Schutte kijkt daar wat minder gestreng tegenaan. „Vanuit de bijbel gezien is het evident dat de vrouw geen ambt in de kerk kan uitoefenen. Maar zoiets moet niet doorgetrokken worden naar de poli tiek. Al dient de emancipatie van de vrouw niet overdreven te worden." (Van der Vlies laat tekenen van instemming blijken en zegt nadrukkelijk dat 'we de vrouw heus niet in de achterhoek van de samenleving plaatsen'.) Trots meldt Schutte dat zijn partij bij de jongste verkiezing een vrouw hoger (nummer 7) op de lijst zette dan het CDA (nummer 9 de eerste vrouw). Volgende onderwerp: de tv. Weer mag Van der Vlies het spits afbijten als notoir afwijzer van de televisie. „De techniek kan zegenrijk werken, maar sommige zendgemachtigden gaan er verkeerd mee om. Ik zal geen programma's noemen, dat is voor iedereen wel duidelijk. Gods- latering, gezagsondermijning en zede kwetsing zijn uit den boze. Vanaf 1967, toen de wetgever vaststelde dat vooraf geen ingrepen konden plaatshebben in televisie-programma's, zijn we de me ning toegedaan dat de overheid als die nares gods tekort schiet. Als protest heb ben we toen ook afgezien van de poli tieke zendtijd." Toch kijken intussen wat SGP'ers naar de televisie. Het is ook geen ver plichting de buis uit het huis te laten. „We snijden qua populariteit als partij wellicht ook in eigen hout, we geven de ons beconcurrerende partijen voor sprong. Maar ook in GPV-kring is wel het geluid te horen dat de tv wat vervlak kend heeft gewerkt." Schutte heeft geen probleem met de televisie als communicatie-middel. En bovendien: als wij onze zendtijd hebben voor politieke partijen, kan de VPRO op hetzelfde net niet uitzenden, zegt Schut te, toch al fameus om zijn pragmatische redeneringen op een bed van bijbels ge loof. Tot slot. Hoe zit het met de nasleep van de motie Kersten, de politieke aanval op het katholicisme van de jaren twintig? Worden katholieken nog immer gezien als de ongebreidelde machtzoekers? Bei den ontkennen dat. Er is veel veranderd sinds de jaren twintig. De verwereldlij king sloeg toe bij de katholieken en de machtswellust nam (in elk geval zicht baar) af. Veel katholieken, constateerden Schutte en Van der Vlies, maken zich net zo zorgen om de ethische vraagstukken als de protestantse SGP en GPV. „Daar zit kennelijk een overeenkomst", ver moedt Van der Vlies die net als Schutte geregeld contacten heeft in Brabant en Limburg over vraagstukken als euthana sie en abortus. Het GPV heeft een minder belast ver leden ten opzichte van de katholieken. De voorouders van Schutte moeten zich sterk hebben gemaakt in de reformatie tegen het Roomsche geweld, maar de ARP - de voorgangspartij dus - sloot voor de oorlog al regelmatig coalities met de katholieken. „Daar waren ze niet vies van", zegt Schutte met de stralende blik waarop hij patent lijkt te hebben. GPV en SGP zijn voorlopig - gezien de politieke staalkaart - niet toe aan welke coalitie dan ook. Dat zal dus pra ten aan de zijlijn blijven. Praten en pre ken. VERVOLG VAN VOORPAGINA WEEKEND net zoals op de camping. En je hebt hier geen last van lawaai". Maar in het plan Vijverhof wonen ze toch ook bij elkaar? Er is voor hen een wijk in een wijk gebouwd. Met een eigen kerk en een eigen cultureel centrum. „Nee toch", roept Parihala en veert op. Hij weet het echt niet. Wil het niet we ten. „Wij willen niet praten over herhuis vesting, nee wij willen het hebben over huisvesting. Vijftig woningen zijn al ge renoveerd, nou de rest nog". Maar dat is toch allemaal achteraf praten? Het is nu toch veel te laat? Hoe moet dat na 1 ok tober? Parihala, in eerste instantie: „Wij wachten op de uitspraak van de rechter". Welke uitspraak? „Dat weet ik niet pre cies. Er spelen wel drie zaken. In ieder geval zijn wij tegen het ontbinden van de huurovereenkomst". Wanneer is dan die rechtzaak? „Weet ik niet, in ieder geval voor 1 oktober". En als minister Brink man gelijk krijgt en jullie er toch uit De nieuwbouwwijk De Vijverhof, volgens de Molukkers volgebouwd met 'kip penhokken - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP moeten? „Vanaf dat moment gaan we verder kijken. We willen hier blijven, dus je kunt 't niet maken om er nu alvast aan te denken om naar buiten te gaan". „Geen inspraak?" Gemeente-ambtenaar J. A. Jager houdt zich in, maar door de hoorn van de telefoon hoor je dat hij zich kwaad maakt. „Ach, in november '86 al hadden we een inspraakbijeen komst georganiseerd in De IJzeren Man. De Molukse architect I. Matulessy pre senteerde er zijn ontwerp. Weet u hoe veel er verschenen? Tien man. Later pro beerden we het nog een keer: vijf man kwamen er opdagen". Die Matulessy, die heeft zich toch teruggetrokken? Waarom? „Om hem moverende rede nen", antwoordt Jager, „maar dat moet u hem zelf maar vragen". Maar Matu lessy is onbereikbaar. In de archieven staat dat Matulessy zou zij vertrokken omdat de kampraad de inspraak geblokkeerd zou hebben. Ja ger: „Dat zou kunnen. Er hep in ieder geval wel een directe lijn van Matulessy naar de kampraad". Toen Matulessy zich terugtrok zouden ook zijn plannen zijn vervallen: extra grote keukens voor mensen met grote families en meer-gene- ratiewoningen. Jager: „Nee hoor, voor zover ik weet zijn de woningen die nu ge bouwd worden niet veel anders dan het ontwerp van Matulessy. Echt waar, de overheid heeft alle mogeüjke handen uit gestrekt. Op Lunetten voeren ze een struisvogelpolitiek". Jager houdt elke donderdagmiddag van twee tot drie spreekuur voor de toe komstige Vijverhof-bewoners. Volgens de ambtenaar wordt dat druk bezocht. Hij rekent uit dat er vanaf januari 'al 37 Molukkers' langs zijn geweest. „Vindt u dat niet veel? Ik vind het nogal wat. Waar de andere 150 Lunetten-bewoners blijven? Er zijn ook mensen die 't huis gewoon accepteren. En ja er zullen er ook een aantal zijn die om principiële re denen hun gezicht niet laten zien". „Kippenhokken zijn het". „De klein ste woningen van Vught", wordt er op de Lunetten geroepen als je over De Vijver hof praat. „Ja, wat wil je", zegt Jager daarover, „het zijn woningwetwoningen. We mogen de stichtingskosten toch niet overschrijden. We hebben al een keer het hele bestemmingsplan veranderd. U moet eens weten hoeveel dat kost!" Aan de inrichting van de woningen kun je niet zien dat er met de Molukse leef wijze rekening is gehouden. Een woon kamer (type 'kleine gezinswoning') van 4.97 x 4.39 meter. „Terwijl ik hier zeven meter lang heb", roep Winnie Veenstra. „En een keuken van drie bij drie. Moet je hier kijken, wij léven in de keuken. Wat moet je in zo'n hokje doen? Ik ben vorige week voor de lol naar het spreek uur geweest. Gewoon om te kijken of het waar is dat die oudjes met een kluitje in het riet worden gestuurd. Nou ik heb 't geweten. Vroeg waarom ik maar drie slaapkamers kreeg. Hij: dan laat u er maar twee bij elkaar slapen. Ik: en hoe zit dat dan met logés? Hij: die moet je maar naar huis sturen, want dat doen wij Hollanders ook". Winnie besluit: „Weet je hoe je kunt zien dat het om Molukse huizen gaat? Ze hebben de deuren een kleurtje gegeven". Mevrouw Parinussa is nooit op het spreekuur geweest. Als het aan haar ligt blijft ze hier tot haar honderdste wonen. Of mischien wel langer. Ze laat een foto van haar vader zien. Die is 105 jaar oud geworden. Zij leeft in de keuken. Daar is het altijd warm. En het ruikt er lekker. Aan de grote tafel verwent ze haar der tien kleinkinderen. Of ze laat ze ravotten in de lange gang van de barak. „Hoe moet dat in Vijverhof. Wij hebben daar bel. Mensen moeten bellen om binnen te komen. Hier, als de mensen ziek zijn, wij kloppen aan en lopen binnen. Daar mis schien al lang dood". Lunetten, een monument? Nee, Lu netten gaat plat. Alle 45.000 Molukkers zijn na 1 oktober over heel Nederland, veelal in aparte woonwijken, verspreid. „Weet je wat er overblijft", zegt Pariha la. „een museum. Een kamertje van vier bij vier meter".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 29