ABLE: STE. DE STEM Mooi televisieportret van Beatrix 'Buiten de Muren': ellende van familie van gevangenen 'Drie mannen' nu op z'n Amerikaans I Frans plattelandsleven wreed verstoord door criminelen i I werkt iktie- lerkers Iers ?t werkt Team Ibureau itzendburo litzendburo roordigers iemedewerkers jders Verkoopster medewerker it-rijbewijs VRIJDAG 29 APRIL 1988 blijk werk ewerkers m/v |s metaal Ruiter tekken Europa De Marconizaal van het Hilversumse NOS- complex was gisteren uitbundig gedecoreerd I met oranje tulpen, en op de tafel stonden de oranjeittertjes gereed. VIDEOPRODUKTIE KRITIESE FILMERS Echtscheiding MET TOM SELLECK, TED DANSON EN STEVE GUTTENBERG 'LE LIEU DU CRIME' VAN ANDRE TECHINE SPEELFILMS 0P TV 00K IN DE BIOSCOOP ai A5ll ontdekken Werknet a werk. Een groeiende uil 1 werk van meer dan 60 ves 1. We hebben doorlopend I pnsen, die hun talent enl wisselende banen. Brennl |d werkbezoek aan Werk I or bij je in de buurt. 1 la en omgeving zijn wij 0p I en aantal weken in io Fashion [aal in Oosterhout een zaterdagmiddag. Kerkstraat 2, Oosterhout. r. en medewerker i.b.v. i. Gen. Recycling 01620-31850. T2 dag. 1 Door Boet Kokke „n wij op zoek naar steviqe wagens kunnen laden 1-22244 of kom direct langs ^tie, Adr. van Bergenstraat I seweg 1 in Etten-Leur. 'rinsenbeek en Teteringen. m o.a. uit het schoonmaken! asperges en het verspenen 0 u. Ervaring niet vereist] gs of bel Breda, tel. 076-227005 en lof Caroline van Domburg. 1 van haar relaties in Oosten (gelijkbare opleiding. bij een metaalverwerkend I *t bezit zijn van de gevraagde! voldoende ervaring beschik! n. Het betreft werk voor een Tjendienst. Lint u kontakt opnemen mel| 1103, Oosterhout, tel. 01620- en bedrijf in Oosterhout, dal elen maakt, een baan voor langere periode. lunt u kontakt opnemen met 103, Oosterhout, tel. O1620- |kt op free-lance basis [an auto en telefoon, er hoogwaardige bestekken en Idt door een aangegevei lager-Europa naar consument j geschikt bevonden wordt en |- te willen investeren als basis per m/v per week in ca. 20 uur jf dan voor volledige informatie twoordnummer 2052, 5900 WB Het was duidelijk dat tv- directeur Ed van Westerloo met de nodige trots 'Bea- I trix Koningin' aan de ver zamelde pers presenteerde. Dat gebeurde op een ongebrui kelijk laat tijdstip maar dat lag aan de RVD, die als medepro- ducent optrad en ervoor wilde waken dat er te vroeg verhalen naar buiten zouden komen. Dat is tóch gebeurd - want in enkele publikaties is beweerd dat Beatrix dan wel bereid zou zijn geweest zich voor het volk een flink stuk bloot te geven, maar dat zij alle beschikbare vingers in de televisiepap wen ste te houden. Hetgeen zowel door Ed van Westerloo als door de schrijf ster Hella Haasse, die in 'Bea trix Koningin' optreedt als ge sprekspartner, in alle toonaar den wordt ontkend. „Wat er op het scherm te zien is", zegt Ed van Westerloo, „is mijn keuze, en die van mij al leen". En Hella Haasse: „De Koningin heeft niet één keer geweigerd om een vraag te be antwoorden". Twee uur lang een nadere kennismaking met de koningin, waarbij de aanpak duidelijk van deze tijd is. De tijd van de uiterst onderdanige tv-repor- ter - bij voorkeur van NCRV- huize - die bijna over de vloer kroop vanwege de grote eer dat de vorstin zich via hem tot het volk wilde richten, lijkt defini tief voorbij. Beatrix spreekt redelijk vrijuit over een aantal onder werpen, al wil ze niet ontken- Dat wordt moeilijk dus vanavond voor de koningsgezin- den onder ons die niet beschikken over Nederland 3 - en dat zijn er nog een heleboel. Want tussen half negen en half elf zendt de NOS op die zender een opmerkelijk pro gramma uit over de 50-jarige koningin Beatrix, dat boven dien zaterdag om half een nog eens wordt herhaald. nen dat ze altijd een 'rood lichtje' in haar hoofd heeft, als het er om gaat wat ze in haar positie wél en niet kan zeggen. Beatrix fungeert in het pro gramma als gids door verschil lende koninklijke verblijven. Het schitterend gerestaureerde paleis Noordeinde bijvoor beeld, dat door Beatrix en Claus met veel moderne kunst is opgesierd. Een aantal opmerkingen van de koningin uit het gesprek. Over het gevoel dat ze zelf als meisje had over haar toekomst: „Aan mij werden andere eisen gesteld dan aan mijn zusters, en ik was dan wel eens jaloers". „Ik heb, toen ik jong was, nogal opstandige gevoelens ge had over mijn toekomst". Over het functioneren als koningin:. „Er is altijd sprake van druk, maar dat hoeft geen verdrukking te zijn" en „Het is soms moeilijk te accepteren dat mijn rol nu eenmaal een an dere is". De koningin is niet altijd ze ker van zichzelf. Beatrix ver telt Haasse hoe ze af en toe 'stiekem' naar het toneel gaat, na in het geheim kaartjes te hebben laten kopen. „Maar het is me gebeurd dat dan, als ik binnenkwam, iedereen opstond en begon te applaudisseren. Dat is erg lief, maar ik voel me dan erg opgelaten". Grote onthullingen zal men in het programma vergeefs zoeken, maar kleine onthullin gen zijn vaak wél zo aardig. Als premier Lubbers bijvoorbeeld op bezoek komt, begint hij het gesprek met dezelfde opmer king die op dat moment door talloze andere op bezoek ko mende Nederlanders moet zijn gemaakt: „Zo, er is een mooi zonnetje bij vandaag". Jaloers hoeven we op de be woonster van de vele paleizen overigens niet te zijn, want Beatrix maakt overduidelijk dat het pézen is, en dat haar agenda overvol is: „Ile kan u precies vertellen wat ik mor gen over een jaar aan het doen ben". Als Beatrix tijd voor zichzelf neemt, dan trekt ze zich bij voorkeur terug in haar beeld- houwatelier, waar ze zeer ver dienstelijk werk levert. De ma kers hebben er uitvoerig kun nen filmen, en dat levert unieke beelden op. Wat doet Beatrix met al die werkstuk ken? „Soms geef ik het cadeau aan mensen, maar het is vaak groot en onhandig, dus niet iedereen is er blij mee". Misschien wel het aardigste stuk van het programma is dat waarin Ed van Westerloo prins Claus en zijn zonen uithoort over echtgenote en moeder. Claus vertelt dat perfectio nisme de belangrijkste karak tertrek van zijn gade is, en de jongens springen daar op in. Prins Claus vertelt hoe Bea trix tot in de kleine uurtjes zit te werken. „Ik zeg dan: moetje dat nou werkelijk allemaal le zen, dat leest de minister zélf niet eens". Willem Alexander: „Ik zou dat niet opbrengen". Claus: „Soms lukt het ons met z'n vieren niet haar van gedachten te doen veranderen". Soms, had Beatrix tevoren al aan Hella Haasse bekend, zit het haar wel dwars dat haar rol zo'n beperkte is. Want ze zou soms dolgraag zelf datgene doen wat een vorst in een con stitutionele monarchie nu een- maai niet mag doen. Door Marjan Mes „Je bent er niet en toch leg je iedere dag beslag op m'n leven", zegt een van de twee vrouwen van gedetineerden in de nieuwe videofilm van deKritiese Filmers uit Bre da. De persoonlijke en maatschappelijke proble matiek van het gezin van iemand, die gevangenisstraf moet uitzitten, vormt het onderwerp van 'Buiten de Muren'. Een informatieve speelfilm van 35 minuten gemaakt door Anne-Mieke van den Berg-van Roem- burg. „Kinderen die zoiets meege maakt hebben, hebben weinig vertrouwen meer in grote men sen", is een opmerking van de andere vrouw in de film. Beide uitlatingen geven een fractie weer van de ellende waarmee de 'thuisblijvers' van veroor deelden te maken krijgen. De ene vrouw wordt plotseling ge confronteerd met het overhoop halen van haar huis; haar man's boekhouding wordt door de politie meegenomen. Hij heeft gefraudeerd en zij wist van niets. De andere vrouw zien wij in gesprek met een interviewster, waarbij zij vertelt over haar teleurstellende ervaringen met hulpverlenende instanties en reclassering. Haar echtgenoot moet een straf uitzitten wegens een zedendelict, dat door de sa menleving zwaar wordt ver oordeeld met het gevolg, dat deze vrouw in conflict komt met haar eigen solidariteit je gens haar man. Beide vrouwen besluiten overigens, ondanks de lange, vervreemdende scheiding en het feit dat hun man een mis daad heeft begaan, het op nieuw met hun huwelijk te proberen. Deze positieve oplos sing heeft volgens Anne-Mieke van den Berg vooral ook te ma- hen met de aard van de op dracht. Zij heeft 'Buiten de Muren' gemaakt in opdracht van de Vereniging van Relaties van Gedetineerden. Deze ver- eniging heeft twintig werk groepen over het hele land ver spreid, zodat in eerste instantie twintig kopieën van deze vi deofilm bestemd zijn voor deze werkgroepen. »Ik heb," vertelt Anne-Mieke van den Berg-van Roemburg, «gesprekken gehad met tien vrouwen waarvan de mannen wegens heel uiteenlopende de licten in de gevangenis zitten, ui de praktijk bleek er vaak wel sprake van een echtschei ding, vooral wanneer het om Ware delicten ging. Maar de vereniging wilde een film die luist moet bijdragen aan de op lossing van het grootste pro- eem waar een echtgenote mee worstelt: dat zij van haar man moet blijven kunnen hou- j en, ook al heeft hij een mis daad gepleegd." In de film horen we het een van de twee vrouwen ook zeg den-' „Ik kan geen knopje om draaien waardoor ik opeens niet meer van hem houd." Maar dat legt een grote druk op de vrouw, want de buitenwe reld reageert of zij ook mede plichtig is, hetgeen in de meeste gevallen niet zo is. 'Buiten de Muren' levert geschikte stof voor discussie en is dan ook te huur of te koop door geïnteres seerden. De 'verhalen' van de twee vrouwen lopen door elkaar. Af wisselend zien we de ene vrouw met haar twee kinderen en de andere in gesprek met wat een maatschappelijk werkster zou kunnen zijn, maar die door de maakster als 'interviewer' is bedoeld. Er wordt redelijk goed geacteerd zonder dat het dramatisch wordt. Kim Schrier deed de spelregie, Herman Boogaerdt bediende uitstekend de camera en Marcel Siegmund het geluid. 'Buiten de Muren' werd ge subsidieerd door de Vereniging Reclasseringsinstellingen, Ko ningin Juliana Fonds en het ministerie van Sociale Zaken. Anne-Mieke van den Berg: „In de media is er uitsluitend be langstelling voor de crimine len, maar het thuisfront wordt meestal vergeten. Terwijl dat gelijktijdig met de gedeti neerde echtgenoot wordt ver oordeeld. Vandaar het belang van deze film." Scène uit 'Buiten de Muren' van de Kritiese Filmers met Dorothé Joosen (rechts) en Jannah Kok. - foto danny elsen. Van onze filmredactie Veilig en traditioneel Frans plattelandsleven wordt in de mooie, klassieke film 'Le Lieu du Crime' van André Téchiné wreed verstoord door de komst van twee ontsnapte gevangenen. Een alleenstaande vrouw (Ca therine Deneuve) en haar veer tienjarige zoon raken door deze plotselinge gebeurtenis aardig van de kook en realiseren zich hoe duf en saai hun leventje eigenlijk is. Alleen de groot moeder (Danielle Darrieux) doet alsof er niets aan de hand Van onze filmredactie Hoe leuk is het om een ma cho als Tom Selleck te zien stuntelen met een baby? Heel leuk, vinden heel veel Amerikanen, want de film komedie 'Three men and a baby' heeft in de Verenigde Staten voor volle, schaterla chende zalen gezorgd. Ook in ons land wordt er veel van verwacht, want de film werd meteen in ruim vijftig bioscopen uitgebracht. Hollywood voelt altijd haarfijn aan waar de veranderende be langstelling van het grote pu bliek naar uit gaat. Kennelijk is er momenteel behoefte aan de terugkeer naar de veiligheid van het gezinsleven, waarin een lieve baby niet mag ont breken. Yuppie Diane Keaton wordt in 'Baby Boom' tegen haar zin opgescheept met een baby waar ze helemaal verliefd op wordt. Hetzelfde is het eval met de drie verstokte vrijgezel len in 'Three men and a baby'. Zij laten zich niet binden door een vrouw. Avontuurtjes voor één nacht behoren bij hun luxueuze levensstijl. Onver wachts vinden Tom Selleck en Steve Guttenberg echter de vrucht van zo'n 'one night stand' in een reiswiegje voor hun deur. De derde bewoner van hun vrijgezellenflat, Ted Danson (uit 'Cheers'), blijkt de vader. De moeder vindt dat hij maar eens even de verant woordelijkheid voor zijn kind op zich moet nemen. Danson had zijn twee vrien den wel terloops laten weten dat er een pakje bezorgd zou worden. Maar een baby was wel het laatste waar ze aan hadden gedacht. Het kindje plast meteen op hun bank, maar lacht zo lief, dat de twee macho's Tom en Steve onmid dellijk vertederd raken. Het koddige geklungel van de man nen met luiers en zuigflesjes moet ook het hart van de kijker doen smelten. Inderdaad wordt er ook nog een ander pakje bezorgd, waardoor het drietal ongewild betrokken raakt bij een heroï nezaak. Regisseur Leonard Ni- moy maakte een bescheiden amusementsfilm, die helemaal werd afgekeken van een Frans voorbeeld: 'Trois hommes et un couffin' van Coline Serreau. In 1985 ontving deze luchtige Franse komedie een Oscar-no minatie. Hollywood zag er toen ingetwijfeld al het ideale on derwerp in voor een Ameri kaanse film rond drie eigen mannelijke sterren van het witte doek. "Three men and a baby' van Leo nard Nimoy draait in Grand Thea ter in Breda en Roxy 1 in Bergen op Zoom. Catherine Deneuve in een scène uit 'Le Lieu du Crime' (De plaats van de moord). foto movies Tom Selleck als vertederde vrijgezel met baby in "Three men and a baby'. - foto warner bros is. Tegen beter weten in houdt zij vast aan de illusie dat het landelijke familieleven ideaal is. Fraai komt dat tot uitdruk king tijdens een dinertje ter ge legenheid van de plechtige communie van de jongen, dat door hem wordt verpest met een agressieve uitlating. De twee boeven duiken on der in het dorpje in het zuid westen van Frankrijk en pro beren contact te krijgen met een vriendin, die hun ontsnap ping naar het buitenland moet regelen. Het gaat fout doordat ze ontdekt worden door de 14- jarige jongen, die bijna door een van hen gewurgd wordt. De ander redt hem het leven door de aanvaller te doden. Een ingrijpende gebeurtenis in het leven van de jongen, maar ook voor zijn moeder die hopeloos verliefd wordt op de overgeble ven misdadiger. Cathérine Deneuve speelt in gehouden deze vrouw met haar sluimerende hartstochten, die als ze eenmaal gekozen heeft voor de liefde en het gevaar niet meer terug kan. De vrien din van de man komt echter haar recht opeisen en schiet hem neer wanneer ze wordt af gewezen. Deneuve belandt in de gevangenis. Vooral fraai ge tekend is het vreedzame land leven tegen de achtergrond van een prachtig, herfstachtig landschap. De heftige emoties blijven aan de binnenkant, waarbij de aangename muziek van Phi lippe Sarde met zijn onheils zwangere elementen een sterke rol speelt. Het scenario werd geschreven door André Téchi né ('Barocco' en 'Les Soeurs Brontë') en de filmcritici Oli vier Assayas en Pascal Bonit- zer (van de Cahiers du Ciné ma). 'Le Lieu du Crime' van André Té chiné draait in Filmhuis Concor dia, 19.30 en 22.00 uur tot en met 4 mei. I i ZATERDAG Soldaat van Oranje (Nederland 1979, Ned. 2, 21.22 uur). Twee Leidse studenten krijgen opdracht om een commando actie op de Nederlandse kust uit te voeren. Avonturenfilm van Paul Verhoeven naar de autobiografische roman van Erik Hazelhoff Roelfzema. Met Jeroen Krabbé en Rutger Hauer. Come back to tbe 5 Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean (USA 1982, Ned. 2, 00.05 uur). Zes vrouwelijke fans van Ja mes Dean houden twintig jaar na het overlijden van hun idool een reünie in Texas. Verfilming van toneelstuk door Robert Altman met o.a. Cher, Karen Black en Sandy Dennis. The son of the sheik (USA 1926, Did. 1,10.55 uur). Rudolf Valentino in het vervolg op 'The sheik', waarin hij verliefd wordt op een danseres. My side of the mountain (USA 1969, Did. 1,15.45 uur). Een dertienjarig Canadees jongetje loopt van huis weg om een jaar in de wildernis door te brengen. Verfilming van een be kroond jeugdboek. The long good friday (Engeland 1980, Did. 1, 00.20 uur). Londense gangsterbaas wil bij een ontwikkelingsproject in het oude havengebied zijn grote slag slaan. Hij roept hulp van Amerikaanse mafia in. Met Eddie Constantine en Bob Hoskins. Immer die Radfahrer (W.-Dld./Oostenrijk 1958, Did. 2, 20.15 uur). Drie jeugdvrienden herhalen een fietstocht van 25 jaar geleden. Met Heinz Erhardt, Hans Joachim Kulen- kampff en Wolf Albach Retty. The stunt man (USA 1979, Did. 2, 23.10 uur). Een op de vlucht zijnde jongeman duikt onder bij een filmploeg, die een stuntman kan gebruiken, omdat de vorige is verongelukt. Peter O'Toole in de rol van dolgedraaide filmregisseur. Steven Railsback speelt de stuntman. Father's little dividend (USA 1951, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Vervolg op de komedie 'Father of the bride' met Spencer Tracy en Elizabeth Taylor. Tracy heeft problemen, omdat hij grootvader wordt. The front page (USA 1974, België 1,16.00 uur). Aan het eind van de jaren twintig wil een journalist met trouwplannen uit het vak stappen. Zijn hoofdredacteur doet alles om dit te voorkomen. Film van Billy Wilder met Jack Lemmon en Walter Matthau spelen erin. ZONDAG Ziegfeld Girl (USA 1941, Did. 1, 14.30 uur). Drie meisjes worden bij de Ziegfeld Girls geëngageerd en hopen op een grote carrière. Musicalfilm met Lana Turner, Judy Garland en James Stewart. Darling (Engeland 1965, Did. 2, 23.10 uur). Een fotomodel vlindert van man tot man om tenslotte met iemand van de jet-set te trouwen. Ze blijft eenzaam. Julie Christie kreeg een Oscar voor deze rol. Zwei unter milionen (W.-Duitsland 1961, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Een Oostduits meisje vlucht naar het westen, wordt er verliefd en trouwt. Om haar man aan geld te helpen, doet ze een greep in de kassa van haar baas. Drama met Hardy Krüger en Loni von Friedl. MAANDAG These three (USA 1936, Ned. 2,16.30 uur). Twee jonge vrou wen richten een chique meisjesinternaat op. De school flo reert, totdat kwaadaardige praatjes rondgaan. Verfilming van een roman van Lillian Hellman door William Wyler. WOENSDAG The hiding place (USA 1975, Ned. 1, 20.25 uur). Productie van de Billy Graham Evangelistic Society naar het autobio grafische boek van Corrie ten Boom. Tijdens de oorlog wordt het huis van het gezin Ten Boom in Haarlem een schuil plaats voor joodse onderduikers. Corrie is de enige, die de oorlog overleeft. Met Jeanette Clift en Arthur O'Connell. Het bittere kruid (Nederland 1985, Ned. 2, 22.40 uur). Ver filming van Marga Minco's novelle, waarvan de schrijfster zich distantieerde. Ester Spitz vertolkt de hoofdrol van het joodse meisje Sara, dat als enige van haar familie de oorlog overleeft. A perfect couple (USA 1979, Did. 2, 23.25 uur). Bittere ko medie van Robert Altman over een volkomen verschillend paar, dat via de computer aan elkaar komt. Met Paul Dooley en Marta Heflin. Stromboli, terra di Dio (Italië 1949, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Een vluchtelinge uit Litouwen trouwt met een visser van Stromboli om aan het interneringskamp te ontkomen. Ze wordt echter op zijn eiland niet geaccepteerd. Ingrid Berg man debuteert bij Roberto Rossellini. Flesh (USA 1932, België 2, 20.15 uur). Melancholiek drama over worstelaar Wallace Beery, die delinquente Karen Mor- ley opvangt na haar ontslag uit de gevangenis. DONDERDAG The return of the Pink Panther (Engeland 1975, Ned. 2, 20.29 uur). Tweede optreden van Peter Sellers als de blunde rende inspecteur Clouseau. Hij moet beroemde diamant op sporen. The prince who was a thief (USA 1951, Did. 3 WDF, 20.00 uur), Tony Curtis in zijn eerste grote rol van een Oosterse prins, die uit de weg geruimd moet worden. Een dief redt zijn leven en geeft hem een gedegen vakopleiding. 'No Way Out' is een opvallende thriller van de Australiër Roger Donaldson. Een jonge marine-offcier moet opboksen tegen machtige figuren in het Amerikaanse defensie-appa raat. De film draait in Roxy 2 in Bergen op Zoom. •Wall Street', de film van David Stone over de keiharde geldwereld, met Charlie en Martin Sheen en Michael Douglas, draait in De Koning van Engeland in Hulst. 'Baby Boom' van Charles Shyer en Nancy Meyers gaat door in Casino 4 in Breda. Ouderwetse komedie over een succesvolle zakenvrouw (Diane Keaton), die met een baby wordt opgescheept en dan kiest voor het onbedorven landle ven. Zij ontmoet ook de ware Jacob en houdt het bij een rus tig gezinsleven, hoewel haar zakentalent haar een gouden toekomst biedt. De humor is weinig verrassend, de moraal reactionair en de romantiek uit de Bouquet-reeks. 'Cant buy me love' is geprolongeerd in Cinésol 3 in Breda. Tienerfilm over een jongen die zich populariteit koopt op school. Het mooie meisje dat zich, betaald, met hem vertoont, wordt echt verliefd op hem. 'Empire of the Sun' van Steven Spielberg draait door in Cinésol 1 in Breda. Sprookjesachtig oorlogsverhaal over een 12-jarige jongen die in een Japans concentratiekamp terecht komt in China, 1941. 'Cry Freedom' van Richard Attenborough blijft in Casino 1 in Breda. The Last Emperor' van Bertolueci gaat weer verder in Casino 2 in Breda, Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Huist. Met negen Oscars bekroond filmepos over de laatste keizer van China. 'Fatal Attraction' is nog steeds te zien in Casino 3 in Breda, City 1 in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst. 'Dirty Dancing' is nog steeds niet uitgedraaid en loopt nu in Cinésol 2 in Breda, Centraal 2 in Geertruidenberg en De Koning van Engeland in Hulst. 'Amsterdamned' van Dick Maas draait nog in Mignon in Breda en Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom. 'I've heard the mermaids singing' van Patricia Rozema is op donderdag 5 mei te zien in Filmhuis Roosendaal, 6 mei in Filmhuis Oosterhout, 8 mei bij Filmliga Dongen. Heel bij zonder Canadees speelfilmdebuut met een aandoenlijke hoofdrol van Sheila McCarthy als een naïef meisje dat in de dure kunstwereld belandt. De vorm is ongewoon, met grof korrelige zwart-witdroombeelden tussendoor.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21