ABLE:
STE.
DE STEM
Mooi televisieportret van Beatrix
'Buiten de Muren': ellende
van familie van gevangenen
'Drie mannen' nu op z'n Amerikaans
I
Frans plattelandsleven wreed
verstoord door criminelen
i I
werkt
iktie-
lerkers
Iers
?t werkt
Team
Ibureau
itzendburo
litzendburo
roordigers
iemedewerkers
jders
Verkoopster
medewerker
it-rijbewijs
VRIJDAG 29 APRIL 1988
blijk werk
ewerkers m/v
|s metaal
Ruiter
tekken Europa
De Marconizaal van
het Hilversumse NOS-
complex was gisteren
uitbundig gedecoreerd
I met oranje tulpen, en
op de tafel stonden de
oranjeittertjes gereed.
VIDEOPRODUKTIE KRITIESE FILMERS
Echtscheiding
MET TOM SELLECK, TED DANSON EN STEVE GUTTENBERG
'LE LIEU DU CRIME' VAN ANDRE TECHINE
SPEELFILMS 0P TV
00K IN DE BIOSCOOP
ai
A5ll
ontdekken Werknet a
werk. Een groeiende uil 1
werk van meer dan 60 ves
1. We hebben doorlopend I
pnsen, die hun talent enl
wisselende banen. Brennl
|d werkbezoek aan Werk I
or bij je in de buurt. 1
la en omgeving zijn wij 0p I
en aantal weken in
io Fashion
[aal in Oosterhout een
zaterdagmiddag.
Kerkstraat 2, Oosterhout.
r. en medewerker i.b.v.
i. Gen. Recycling 01620-31850.
T2
dag. 1 Door Boet Kokke
„n wij op zoek naar steviqe
wagens kunnen laden
1-22244 of kom direct langs
^tie, Adr. van Bergenstraat I
seweg 1 in Etten-Leur.
'rinsenbeek en Teteringen.
m o.a. uit het schoonmaken!
asperges en het verspenen
0 u. Ervaring niet vereist]
gs of bel
Breda, tel. 076-227005 en
lof Caroline van Domburg.
1 van haar relaties in Oosten
(gelijkbare opleiding.
bij een metaalverwerkend I
*t bezit zijn van de gevraagde!
voldoende ervaring beschik!
n. Het betreft werk voor een
Tjendienst.
Lint u kontakt opnemen mel|
1103, Oosterhout, tel. 01620-
en bedrijf in Oosterhout, dal
elen maakt, een
baan voor langere periode.
lunt u kontakt opnemen met
103, Oosterhout, tel. O1620-
|kt op free-lance basis
[an auto en telefoon,
er hoogwaardige bestekken en
Idt door een aangegevei
lager-Europa naar consument
j geschikt bevonden wordt en
|- te willen investeren als basis
per m/v per week in ca. 20 uur
jf dan voor volledige informatie
twoordnummer 2052, 5900 WB
Het was duidelijk dat tv-
directeur Ed van Westerloo
met de nodige trots 'Bea-
I trix Koningin' aan de ver
zamelde pers presenteerde.
Dat gebeurde op een ongebrui
kelijk laat tijdstip maar dat lag
aan de RVD, die als medepro-
ducent optrad en ervoor wilde
waken dat er te vroeg verhalen
naar buiten zouden komen.
Dat is tóch gebeurd - want in
enkele publikaties is beweerd
dat Beatrix dan wel bereid zou
zijn geweest zich voor het volk
een flink stuk bloot te geven,
maar dat zij alle beschikbare
vingers in de televisiepap wen
ste te houden.
Hetgeen zowel door Ed van
Westerloo als door de schrijf
ster Hella Haasse, die in 'Bea
trix Koningin' optreedt als ge
sprekspartner, in alle toonaar
den wordt ontkend.
„Wat er op het scherm te zien
is", zegt Ed van Westerloo, „is
mijn keuze, en die van mij al
leen". En Hella Haasse: „De
Koningin heeft niet één keer
geweigerd om een vraag te be
antwoorden".
Twee uur lang een nadere
kennismaking met de koningin,
waarbij de aanpak duidelijk
van deze tijd is. De tijd van de
uiterst onderdanige tv-repor-
ter - bij voorkeur van NCRV-
huize - die bijna over de vloer
kroop vanwege de grote eer dat
de vorstin zich via hem tot het
volk wilde richten, lijkt defini
tief voorbij.
Beatrix spreekt redelijk
vrijuit over een aantal onder
werpen, al wil ze niet ontken-
Dat wordt moeilijk dus vanavond voor de koningsgezin-
den onder ons die niet beschikken over Nederland 3 - en
dat zijn er nog een heleboel. Want tussen half negen en
half elf zendt de NOS op die zender een opmerkelijk pro
gramma uit over de 50-jarige koningin Beatrix, dat boven
dien zaterdag om half een nog eens wordt herhaald.
nen dat ze altijd een 'rood
lichtje' in haar hoofd heeft, als
het er om gaat wat ze in haar
positie wél en niet kan zeggen.
Beatrix fungeert in het pro
gramma als gids door verschil
lende koninklijke verblijven.
Het schitterend gerestaureerde
paleis Noordeinde bijvoor
beeld, dat door Beatrix en
Claus met veel moderne kunst
is opgesierd.
Een aantal opmerkingen van
de koningin uit het gesprek.
Over het gevoel dat ze zelf als
meisje had over haar toekomst:
„Aan mij werden andere eisen
gesteld dan aan mijn zusters,
en ik was dan wel eens jaloers".
„Ik heb, toen ik jong was,
nogal opstandige gevoelens ge
had over mijn toekomst".
Over het functioneren als
koningin:. „Er is altijd sprake
van druk, maar dat hoeft geen
verdrukking te zijn" en „Het is
soms moeilijk te accepteren dat
mijn rol nu eenmaal een an
dere is".
De koningin is niet altijd ze
ker van zichzelf. Beatrix ver
telt Haasse hoe ze af en toe
'stiekem' naar het toneel gaat,
na in het geheim kaartjes te
hebben laten kopen. „Maar het
is me gebeurd dat dan, als ik
binnenkwam, iedereen opstond
en begon te applaudisseren.
Dat is erg lief, maar ik voel me
dan erg opgelaten".
Grote onthullingen zal men
in het programma vergeefs
zoeken, maar kleine onthullin
gen zijn vaak wél zo aardig. Als
premier Lubbers bijvoorbeeld
op bezoek komt, begint hij het
gesprek met dezelfde opmer
king die op dat moment door
talloze andere op bezoek ko
mende Nederlanders moet zijn
gemaakt: „Zo, er is een mooi
zonnetje bij vandaag".
Jaloers hoeven we op de be
woonster van de vele paleizen
overigens niet te zijn, want
Beatrix maakt overduidelijk
dat het pézen is, en dat haar
agenda overvol is: „Ile kan u
precies vertellen wat ik mor
gen over een jaar aan het doen
ben".
Als Beatrix tijd voor zichzelf
neemt, dan trekt ze zich bij
voorkeur terug in haar beeld-
houwatelier, waar ze zeer ver
dienstelijk werk levert. De ma
kers hebben er uitvoerig kun
nen filmen, en dat levert
unieke beelden op. Wat doet
Beatrix met al die werkstuk
ken? „Soms geef ik het cadeau
aan mensen, maar het is vaak
groot en onhandig, dus niet
iedereen is er blij mee".
Misschien wel het aardigste
stuk van het programma is dat
waarin Ed van Westerloo prins
Claus en zijn zonen uithoort
over echtgenote en moeder.
Claus vertelt dat perfectio
nisme de belangrijkste karak
tertrek van zijn gade is, en de
jongens springen daar op in.
Prins Claus vertelt hoe Bea
trix tot in de kleine uurtjes zit
te werken. „Ik zeg dan: moetje
dat nou werkelijk allemaal le
zen, dat leest de minister zélf
niet eens".
Willem Alexander: „Ik zou
dat niet opbrengen".
Claus: „Soms lukt het ons
met z'n vieren niet haar van
gedachten te doen veranderen".
Soms, had Beatrix tevoren al
aan Hella Haasse bekend, zit
het haar wel dwars dat haar
rol zo'n beperkte is. Want ze
zou soms dolgraag zelf datgene
doen wat een vorst in een con
stitutionele monarchie nu een-
maai niet mag doen.
Door Marjan Mes
„Je bent er niet en toch leg
je iedere dag beslag op m'n
leven", zegt een van de twee
vrouwen van gedetineerden
in de nieuwe videofilm van
deKritiese Filmers uit Bre
da. De persoonlijke en
maatschappelijke proble
matiek van het gezin van
iemand, die gevangenisstraf
moet uitzitten, vormt het
onderwerp van 'Buiten de
Muren'. Een informatieve
speelfilm van 35 minuten
gemaakt door Anne-Mieke
van den Berg-van Roem-
burg.
„Kinderen die zoiets meege
maakt hebben, hebben weinig
vertrouwen meer in grote men
sen", is een opmerking van de
andere vrouw in de film. Beide
uitlatingen geven een fractie
weer van de ellende waarmee
de 'thuisblijvers' van veroor
deelden te maken krijgen. De
ene vrouw wordt plotseling ge
confronteerd met het overhoop
halen van haar huis; haar
man's boekhouding wordt door
de politie meegenomen. Hij
heeft gefraudeerd en zij wist
van niets.
De andere vrouw zien wij in
gesprek met een interviewster,
waarbij zij vertelt over haar
teleurstellende ervaringen met
hulpverlenende instanties en
reclassering. Haar echtgenoot
moet een straf uitzitten wegens
een zedendelict, dat door de sa
menleving zwaar wordt ver
oordeeld met het gevolg, dat
deze vrouw in conflict komt
met haar eigen solidariteit je
gens haar man.
Beide vrouwen besluiten
overigens, ondanks de lange,
vervreemdende scheiding en
het feit dat hun man een mis
daad heeft begaan, het op
nieuw met hun huwelijk te
proberen. Deze positieve oplos
sing heeft volgens Anne-Mieke
van den Berg vooral ook te ma-
hen met de aard van de op
dracht. Zij heeft 'Buiten de
Muren' gemaakt in opdracht
van de Vereniging van Relaties
van Gedetineerden. Deze ver-
eniging heeft twintig werk
groepen over het hele land ver
spreid, zodat in eerste instantie
twintig kopieën van deze vi
deofilm bestemd zijn voor deze
werkgroepen.
»Ik heb," vertelt Anne-Mieke
van den Berg-van Roemburg,
«gesprekken gehad met tien
vrouwen waarvan de mannen
wegens heel uiteenlopende de
licten in de gevangenis zitten,
ui de praktijk bleek er vaak
wel sprake van een echtschei
ding, vooral wanneer het om
Ware delicten ging. Maar de
vereniging wilde een film die
luist moet bijdragen aan de op
lossing van het grootste pro-
eem waar een echtgenote
mee worstelt: dat zij van haar
man moet blijven kunnen hou-
j en, ook al heeft hij een mis
daad gepleegd."
In de film horen we het een
van de twee vrouwen ook zeg
den-' „Ik kan geen knopje om
draaien waardoor ik opeens
niet meer van hem houd."
Maar dat legt een grote druk op
de vrouw, want de buitenwe
reld reageert of zij ook mede
plichtig is, hetgeen in de meeste
gevallen niet zo is. 'Buiten de
Muren' levert geschikte stof
voor discussie en is dan ook te
huur of te koop door geïnteres
seerden.
De 'verhalen' van de twee
vrouwen lopen door elkaar. Af
wisselend zien we de ene
vrouw met haar twee kinderen
en de andere in gesprek met
wat een maatschappelijk
werkster zou kunnen zijn,
maar die door de maakster als
'interviewer' is bedoeld. Er
wordt redelijk goed geacteerd
zonder dat het dramatisch
wordt. Kim Schrier deed de
spelregie, Herman Boogaerdt
bediende uitstekend de camera
en Marcel Siegmund het geluid.
'Buiten de Muren' werd ge
subsidieerd door de Vereniging
Reclasseringsinstellingen, Ko
ningin Juliana Fonds en het
ministerie van Sociale Zaken.
Anne-Mieke van den Berg: „In
de media is er uitsluitend be
langstelling voor de crimine
len, maar het thuisfront wordt
meestal vergeten. Terwijl dat
gelijktijdig met de gedeti
neerde echtgenoot wordt ver
oordeeld. Vandaar het belang
van deze film."
Scène uit 'Buiten de Muren' van de Kritiese Filmers met
Dorothé Joosen (rechts) en Jannah Kok. - foto danny elsen.
Van onze filmredactie
Veilig en traditioneel Frans
plattelandsleven wordt in
de mooie, klassieke film 'Le
Lieu du Crime' van André
Téchiné wreed verstoord
door de komst van twee
ontsnapte gevangenen.
Een alleenstaande vrouw (Ca
therine Deneuve) en haar veer
tienjarige zoon raken door deze
plotselinge gebeurtenis aardig
van de kook en realiseren zich
hoe duf en saai hun leventje
eigenlijk is. Alleen de groot
moeder (Danielle Darrieux)
doet alsof er niets aan de hand
Van onze filmredactie
Hoe leuk is het om een ma
cho als Tom Selleck te zien
stuntelen met een baby?
Heel leuk, vinden heel veel
Amerikanen, want de film
komedie 'Three men and a
baby' heeft in de Verenigde
Staten voor volle, schaterla
chende zalen gezorgd. Ook
in ons land wordt er veel
van verwacht, want de film
werd meteen in ruim vijftig
bioscopen uitgebracht.
Hollywood voelt altijd haarfijn
aan waar de veranderende be
langstelling van het grote pu
bliek naar uit gaat. Kennelijk
is er momenteel behoefte aan
de terugkeer naar de veiligheid
van het gezinsleven, waarin
een lieve baby niet mag ont
breken. Yuppie Diane Keaton
wordt in 'Baby Boom' tegen
haar zin opgescheept met een
baby waar ze helemaal verliefd
op wordt. Hetzelfde is het eval
met de drie verstokte vrijgezel
len in 'Three men and a baby'.
Zij laten zich niet binden
door een vrouw. Avontuurtjes
voor één nacht behoren bij hun
luxueuze levensstijl. Onver
wachts vinden Tom Selleck en
Steve Guttenberg echter de
vrucht van zo'n 'one night
stand' in een reiswiegje voor
hun deur. De derde bewoner
van hun vrijgezellenflat, Ted
Danson (uit 'Cheers'), blijkt de
vader. De moeder vindt dat hij
maar eens even de verant
woordelijkheid voor zijn kind
op zich moet nemen.
Danson had zijn twee vrien
den wel terloops laten weten
dat er een pakje bezorgd zou
worden. Maar een baby was
wel het laatste waar ze aan
hadden gedacht. Het kindje
plast meteen op hun bank,
maar lacht zo lief, dat de twee
macho's Tom en Steve onmid
dellijk vertederd raken. Het
koddige geklungel van de man
nen met luiers en zuigflesjes
moet ook het hart van de kijker
doen smelten.
Inderdaad wordt er ook nog
een ander pakje bezorgd,
waardoor het drietal ongewild
betrokken raakt bij een heroï
nezaak. Regisseur Leonard Ni-
moy maakte een bescheiden
amusementsfilm, die helemaal
werd afgekeken van een Frans
voorbeeld: 'Trois hommes et un
couffin' van Coline Serreau. In
1985 ontving deze luchtige
Franse komedie een Oscar-no
minatie. Hollywood zag er toen
ingetwijfeld al het ideale on
derwerp in voor een Ameri
kaanse film rond drie eigen
mannelijke sterren van het
witte doek.
"Three men and a baby' van Leo
nard Nimoy draait in Grand Thea
ter in Breda en Roxy 1 in Bergen
op Zoom.
Catherine Deneuve in een scène uit 'Le Lieu du Crime' (De plaats van de moord). foto movies
Tom Selleck als vertederde vrijgezel met baby in "Three men and a baby'. - foto warner bros
is. Tegen beter weten in houdt
zij vast aan de illusie dat het
landelijke familieleven ideaal
is. Fraai komt dat tot uitdruk
king tijdens een dinertje ter ge
legenheid van de plechtige
communie van de jongen, dat
door hem wordt verpest met
een agressieve uitlating.
De twee boeven duiken on
der in het dorpje in het zuid
westen van Frankrijk en pro
beren contact te krijgen met
een vriendin, die hun ontsnap
ping naar het buitenland moet
regelen. Het gaat fout doordat
ze ontdekt worden door de 14-
jarige jongen, die bijna door
een van hen gewurgd wordt.
De ander redt hem het leven
door de aanvaller te doden. Een
ingrijpende gebeurtenis in het
leven van de jongen, maar ook
voor zijn moeder die hopeloos
verliefd wordt op de overgeble
ven misdadiger.
Cathérine Deneuve speelt in
gehouden deze vrouw met haar
sluimerende hartstochten, die
als ze eenmaal gekozen heeft
voor de liefde en het gevaar
niet meer terug kan. De vrien
din van de man komt echter
haar recht opeisen en schiet
hem neer wanneer ze wordt af
gewezen. Deneuve belandt in
de gevangenis. Vooral fraai ge
tekend is het vreedzame land
leven tegen de achtergrond van
een prachtig, herfstachtig
landschap.
De heftige emoties blijven
aan de binnenkant, waarbij de
aangename muziek van Phi
lippe Sarde met zijn onheils
zwangere elementen een sterke
rol speelt. Het scenario werd
geschreven door André Téchi
né ('Barocco' en 'Les Soeurs
Brontë') en de filmcritici Oli
vier Assayas en Pascal Bonit-
zer (van de Cahiers du Ciné
ma).
'Le Lieu du Crime' van André Té
chiné draait in Filmhuis Concor
dia, 19.30 en 22.00 uur tot en met 4
mei.
I i
ZATERDAG
Soldaat van Oranje (Nederland 1979, Ned. 2, 21.22 uur).
Twee Leidse studenten krijgen opdracht om een commando
actie op de Nederlandse kust uit te voeren. Avonturenfilm
van Paul Verhoeven naar de autobiografische roman van
Erik Hazelhoff Roelfzema. Met Jeroen Krabbé en Rutger
Hauer.
Come back to tbe 5 Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean
(USA 1982, Ned. 2, 00.05 uur). Zes vrouwelijke fans van Ja
mes Dean houden twintig jaar na het overlijden van hun
idool een reünie in Texas. Verfilming van toneelstuk door
Robert Altman met o.a. Cher, Karen Black en Sandy Dennis.
The son of the sheik (USA 1926, Did. 1,10.55 uur). Rudolf
Valentino in het vervolg op 'The sheik', waarin hij verliefd
wordt op een danseres.
My side of the mountain (USA 1969, Did. 1,15.45 uur). Een
dertienjarig Canadees jongetje loopt van huis weg om een
jaar in de wildernis door te brengen. Verfilming van een be
kroond jeugdboek.
The long good friday (Engeland 1980, Did. 1, 00.20 uur).
Londense gangsterbaas wil bij een ontwikkelingsproject in
het oude havengebied zijn grote slag slaan. Hij roept hulp
van Amerikaanse mafia in. Met Eddie Constantine en Bob
Hoskins.
Immer die Radfahrer (W.-Dld./Oostenrijk 1958, Did. 2,
20.15 uur). Drie jeugdvrienden herhalen een fietstocht van 25
jaar geleden. Met Heinz Erhardt, Hans Joachim Kulen-
kampff en Wolf Albach Retty.
The stunt man (USA 1979, Did. 2, 23.10 uur). Een op de
vlucht zijnde jongeman duikt onder bij een filmploeg,
die een stuntman kan gebruiken, omdat de vorige is
verongelukt. Peter O'Toole in de rol van dolgedraaide
filmregisseur. Steven Railsback speelt de stuntman.
Father's little dividend (USA 1951, Did. 3 WDF, 20.00 uur).
Vervolg op de komedie 'Father of the bride' met Spencer
Tracy en Elizabeth Taylor. Tracy heeft problemen, omdat
hij grootvader wordt.
The front page (USA 1974, België 1,16.00 uur). Aan het eind
van de jaren twintig wil een journalist met trouwplannen
uit het vak stappen. Zijn hoofdredacteur doet alles om dit te
voorkomen. Film van Billy Wilder met Jack Lemmon en
Walter Matthau spelen erin.
ZONDAG
Ziegfeld Girl (USA 1941, Did. 1, 14.30 uur). Drie meisjes
worden bij de Ziegfeld Girls geëngageerd en hopen op een
grote carrière. Musicalfilm met Lana Turner, Judy Garland
en James Stewart.
Darling (Engeland 1965, Did. 2, 23.10 uur). Een fotomodel
vlindert van man tot man om tenslotte met iemand van de
jet-set te trouwen. Ze blijft eenzaam. Julie Christie kreeg
een Oscar voor deze rol.
Zwei unter milionen (W.-Duitsland 1961, Did. 3 WDF, 20.00
uur). Een Oostduits meisje vlucht naar het westen, wordt er
verliefd en trouwt. Om haar man aan geld te helpen, doet ze
een greep in de kassa van haar baas. Drama met Hardy
Krüger en Loni von Friedl.
MAANDAG
These three (USA 1936, Ned. 2,16.30 uur). Twee jonge vrou
wen richten een chique meisjesinternaat op. De school flo
reert, totdat kwaadaardige praatjes rondgaan. Verfilming
van een roman van Lillian Hellman door William Wyler.
WOENSDAG
The hiding place (USA 1975, Ned. 1, 20.25 uur). Productie
van de Billy Graham Evangelistic Society naar het autobio
grafische boek van Corrie ten Boom. Tijdens de oorlog wordt
het huis van het gezin Ten Boom in Haarlem een schuil
plaats voor joodse onderduikers. Corrie is de enige, die de
oorlog overleeft. Met Jeanette Clift en Arthur O'Connell.
Het bittere kruid (Nederland 1985, Ned. 2, 22.40 uur). Ver
filming van Marga Minco's novelle, waarvan de schrijfster
zich distantieerde. Ester Spitz vertolkt de hoofdrol van het
joodse meisje Sara, dat als enige van haar familie de oorlog
overleeft.
A perfect couple (USA 1979, Did. 2, 23.25 uur). Bittere ko
medie van Robert Altman over een volkomen verschillend
paar, dat via de computer aan elkaar komt. Met Paul Dooley
en Marta Heflin.
Stromboli, terra di Dio (Italië 1949, Did. 3 WDF, 22.30 uur).
Een vluchtelinge uit Litouwen trouwt met een visser van
Stromboli om aan het interneringskamp te ontkomen. Ze
wordt echter op zijn eiland niet geaccepteerd. Ingrid Berg
man debuteert bij Roberto Rossellini.
Flesh (USA 1932, België 2, 20.15 uur). Melancholiek drama
over worstelaar Wallace Beery, die delinquente Karen Mor-
ley opvangt na haar ontslag uit de gevangenis.
DONDERDAG
The return of the Pink Panther (Engeland 1975, Ned. 2,
20.29 uur). Tweede optreden van Peter Sellers als de blunde
rende inspecteur Clouseau. Hij moet beroemde diamant op
sporen.
The prince who was a thief (USA 1951, Did. 3 WDF, 20.00
uur), Tony Curtis in zijn eerste grote rol van een Oosterse
prins, die uit de weg geruimd moet worden. Een dief redt
zijn leven en geeft hem een gedegen vakopleiding.
'No Way Out' is een opvallende thriller van de Australiër
Roger Donaldson. Een jonge marine-offcier moet opboksen
tegen machtige figuren in het Amerikaanse defensie-appa
raat. De film draait in Roxy 2 in Bergen op Zoom.
•Wall Street', de film van David Stone over de keiharde
geldwereld, met Charlie en Martin Sheen en Michael
Douglas, draait in De Koning van Engeland in Hulst.
'Baby Boom' van Charles Shyer en Nancy Meyers gaat
door in Casino 4 in Breda. Ouderwetse komedie over een
succesvolle zakenvrouw (Diane Keaton), die met een baby
wordt opgescheept en dan kiest voor het onbedorven landle
ven. Zij ontmoet ook de ware Jacob en houdt het bij een rus
tig gezinsleven, hoewel haar zakentalent haar een gouden
toekomst biedt. De humor is weinig verrassend, de moraal
reactionair en de romantiek uit de Bouquet-reeks.
'Cant buy me love' is geprolongeerd in Cinésol 3 in Breda.
Tienerfilm over een jongen die zich populariteit koopt op
school. Het mooie meisje dat zich, betaald, met hem vertoont,
wordt echt verliefd op hem.
'Empire of the Sun' van Steven Spielberg draait door in
Cinésol 1 in Breda. Sprookjesachtig oorlogsverhaal over een
12-jarige jongen die in een Japans concentratiekamp terecht
komt in China, 1941.
'Cry Freedom' van Richard Attenborough blijft in Casino 1
in Breda.
The Last Emperor' van Bertolueci gaat weer verder in
Casino 2 in Breda, Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De
Koning van Engeland in Huist. Met negen Oscars bekroond
filmepos over de laatste keizer van China.
'Fatal Attraction' is nog steeds te zien in Casino 3 in Breda,
City 1 in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst.
'Dirty Dancing' is nog steeds niet uitgedraaid en loopt nu
in Cinésol 2 in Breda, Centraal 2 in Geertruidenberg en De
Koning van Engeland in Hulst.
'Amsterdamned' van Dick Maas draait nog in Mignon in
Breda en Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom.
'I've heard the mermaids singing' van Patricia Rozema is
op donderdag 5 mei te zien in Filmhuis Roosendaal, 6 mei in
Filmhuis Oosterhout, 8 mei bij Filmliga Dongen. Heel bij
zonder Canadees speelfilmdebuut met een aandoenlijke
hoofdrol van Sheila McCarthy als een naïef meisje dat in de
dure kunstwereld belandt. De vorm is ongewoon, met grof
korrelige zwart-witdroombeelden tussendoor.