'Vertrouwen inboezemen met je stem' NP «PI ▲AI DJ BART VAN LEEUWEN LEGT ZUN HART IN DE RADIO Sky Channel begint met nieuwsbulletin Tollens-prijs voor dichter Koos Schuur Twee films over zaak Hans Kok in de maal Instrumentale muziek zou mooi kunnen zijn HILVERSUM - Vandaag wenst hij de natie over Radio 2 'een goeie morgen.' En vanmiddag duikt hij terug in de tijd met gouwe ouwe. Op het derde radionet vormt hij vrijdags een duo met Erik de Zwart. Zondag gaat hij de luisteraar voor, het Zwarte Gat in. Hij is de stem van Veronica's do cumentaires. Opboksen Kinderen Parodie IEDERE AVOND VIER SAMENVATTINGEN VAN TWEE MINUTEN C H A N N E L Faalangst hkeebii pB STEM GIDS 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 3 [2M6J DUITSLAND 1 "X 1 Pj5U'OE: xz. r" - JöKfc w «te h DUITSLAND 2 Batmobile Springsteen in Rotterdam ïamh one rdie al! m'n el „De enige keer dat ik op het mat j e werd geroepen, was toen ik spottend deed over Eddy Merckxdie tijdens een koers viel Carl Hulbrechts, BRT-verslaggever DE STEM 12 Door Jan Koesen Hij is 33 en heet Ton Egas, maar dat weet alleen zijn moe der. Bart van Leeuwen behoort tot de populairste disk-jockeys van Nederland. Een disk-jockey, een jock, een DJ, is een milieuramp, vin den velen. Het is een schreeuw lelijk, een platen-aan-elkaar- wauwelaar, een nit-wit, een ij deltuit met een algemene ont wikkeling die nauwelijks alge meen en nog minder ontwik keld is te noemen. Hij balkt een kwasi-Engels, weet het ver schil niet tussen Twente en de Achterhoek, noemt alles wat verder ligt dan Utrecht de pro vincie. Is dat nu allemaal waar? vraag ik Bart. Hij kijkt me onverstoord aan en neemt zich de tijd voor zijn antwoord, dat samengevat, na tuurlijk op 'nee' uitkomt. We bevinden ons in de kantine van Veronica: een lustoord in wit en blauw met palmen. Achterin de kantine is een radio-studio, vanwaar Bart en veel van zijn collega's de ether instappen. In 1973 wordt Bart DJ. Vero nica is nog een schip dat uit zendt op de 192 meter, later 538 meter. De piraat zoekt presen tatoren die als proef plaatjes mogen presenteren. „Ik was al tijd gek van Veronica en toen ik mijn proef gepresenteerd had, nodigde Rob Out me uit voor een gesprek. Ik was 18 en moest meteen opboksen tegen collega's die al jaren bezig wa ren. In het begin had ik het bij Veronica moeilijk. Ik had heel vies lang haar en dat werd me niet in dank afgenomen. Pas in 1977 ben ik er echt bijgeko men." „Een goede DJ", doceert Bart, „moet heel inventief zijn, een goede algemene ontwikke ling bezitten en oog hebben voor de dingen van het leven, ook het kleine. Platenkennis komt pas op de tweede plaats. Ik denk dat entertainen ook heel belangrijk is. Zelf hou ik niet zo van schreeuwen. Dan slaat mijn stem dicht. Maar Veronica is met die huisstijl wel de grootste omroep gewor den." „En toch", zegt Bart, „zul je het gek vinden, maar de grootste groep luisteraars van Radio 3 zit tussen de 35 en de 45. Maar op 3 moet je toch niet al te ge wichtig doen. Luchtig babbelen met een plaatje. Eigenlijk richt je je dan op kinderen tussen 12 en 16 jaar. 18 is al te oud. Als ik mezelf terughoor op de band, vind ik me altijd slecht. Wat ik doe is zo gauw vervlogen, zo snel gedateerd. Je roept iets en het is weg. Ik heb altijd veel op mezelf aan te merken. Het me rendeel van de DJ's deugt niet. Veel DJ's missen een uitstra ling. Ze draaien wat plaatjes achter elkaar, ze leggen hun hart niet in de radio, ze zijn bang zich bloot te geven." De miserabele talenkennis? vis ik. Frans hoor je nooit op de radio, want ze kunnen niet eens de titel uitspreken. En zelfs de voertaal van de popwereld, En gels, wordt niet beheerst. Dat is aanleiding voor Bart van Leeuwen om twee bevesti gende anekdotes te vertellen. „Een collega interviewt een Engelse zangeres die toevallig een paardestal heeft. En hij vraagt haar: 'Do you fock your own horses?' Adam Curry moet een Duitse interviewen en heeft als laatste zin; 'Ich gratu- liere Ihnen,' maar hij maakt ervan 'Ich heirate Ihnen'. tja, dat kan gebeuren. Maar ver- „Ik. hoop dat de luisteraar denkt: Bart van Leeuwen is een aardige jongen." geet niet, we zijn allemaal ze nuwachtig bij zo'n interview. Het is praktisch altijd live en dan kun je niets meer corrige ren. Jouw opmerkingen over het onbenul van DJ's en Radio 3 vind ik wat ongenuanceerd. 3 moet oppervlakkig zijn. Het ir riteert me als iemand als Frits Spits dan toch probeert te mo raliseren. Daar is die zender niet voor, ik kan er niet tegen, dat moet hij maar ergens an ders doen." Ik vind dat een DJ binnenkomt in de sfeer van thee en koffie, hij schuift bij de tafel aan, zit naast de mensen in de huiska mer. Ik roep wel eens: 'Het wordt al licht om half 6.' Nou, het wordt al een miljoen jaar licht op half zes, maar ik roep het toch elke week, ik word een parodie op mezelf. De stem... dat is heel belangrijk. Dat is zo belangrijk. Je weet niet waar het hem in zit, maar een stem kan irritant zijn. De klank kleur is belangrijk, je moet vertrouwen inboezemen met je stem. Het interesseert me niet of de mensen me persoonlijk aardig vinden, maar ik hoop wel dat de luisteraar denkt als hij mijn stem hoort: 'Bart van Leeuwen is een aardige jon gen.' Jeroen van Inkel vind ik een van de beste DJ's. Die werkt heel anders dan ik, hij denkt SK/ AMSTERDAM (ANP) - Het commerciële televisie station Sky Channel be gint op 2 mei met de uit zending van nieuwsbulle tins. De twee minuten du rende samenvattingen van de belangrijkste (in ternationale) gebeurtenis sen van de dag, zullen vier keer per avond door een presentator worden voor gelezen. Het nieuws wordt betrokken van het Engelse dagblad The Times, dat evenals Sky Channel tot het media-impe rium van de Australiër Ru pert Murdoch behoort. Sky Channel heeft zes jaar gewacht met de start van een nieuwsvoorziening. Het con currerende station Super Channel pakte vanaf het be gin flink uit met een vol waardig journaal, vervaar digd door ITN. Inmiddels heeft Super Channel van wege de enorme kosten die daaraan verbonden zijn, wat gas terug moeten nemen. Volgens een woordvoerster van Sky is juist vanwege dat kostenaspect gekozen voor de huidige opzet, waarin geen beelden of interviews zijn te zien van en over de nieuws- feiten' Wel kan het nieuw- sproject gezien worden als een bescheiden proeftuin voor de aspiraties van Mur doch om te komen tot een Europees nieuwskanaal. In dit licht is het ook niet uitge sloten dat Sky in een later stadium de nieuwsvoorzie ning zal uitbreiden. diep en lang van tevoren na. Zijn programma is een bad van geluidjes, dat heeft hij zo uitge kiend. Het is allemaal even wichtig bij hem. Dat heb ik niet. Ik ben zo lui als de sode mieter. Maar ik ben dan ook een DJ van de ouwe stempel. Ik groeide op in een bedrijf dat 24 uur per dag met 50 DJ's platen draaide. Ik deed wel 6 pro gramma's per dag. En alles moest aan elkaar gepraat wor den. Ik en mijn pickup, dat is meer mijn stijl. Improvisatie, altijd produceren. Onderzoek heeft uitgewezen, dat een non-stop radiopro gramma het populairst is, een programma dus waarbij de presentator zwijgt. Dan zou je zeggen: oké, we schaffen alle DJ's af, maar radio is toch meer dan platen achter elkaar draaien." Bart van Leeuwen heeft veel documentaires op de televisie ingesproken, maar is daar vrij wel nooit op te zien. „Ja, ik heb altijd faalangst gehad. Zet een camera voor mijn neus en daar word ik 's nachts wakker van. Ik ben oud en wijs genoeg ge worden om in te zien dat de glorie van televisie niet zalig makend is. En ik vind het heer lijk dat ik op een terrasje kan zitten zonder lastig gevallen te worden." De naamsomzetting van Ton Egas in Bart van Leeuwen is een staaltje van omgekeerd Ve- ronica-denken. „Ik kwam bij Veronica en daar waren al een paar Tonnen. Toen noemden ze me Bartje, omdat die tv-serie (van het Drentse jongetje dat niet voor brune bonen bad) toen draaide. En toen moest er nog een achternaam bij gevon den worden. Het moest niet zo'n klinkende naam zijn, zei den ze bij Veronica, want daar hadden ze al teveel van en het deed zo geforceerd aan. Laten we eens gewoon doen. Lex Harding heet ook in werkelijk heid geen Lex Harding, Rob Out heet geen Rob Out. Toen heb ik de achternaam van mijn moeder gekozen: van Leeu wen." Wat is er waar van de verha len dat de pluggers de DJ's vol stoppen met attenties om hun te gekke hits gedraaid te krij gen? Bart van Leeuwen: „Dat ouwe verhaal van omkopen, hè? Je zult het geloven of niet, maar de hitlijsten worden heel eerlijk opgesteld aan de hand van regels. Het is om te begin nen heel moeilijk om te bepalen wat een hit wordt en wat niet. Voorts mogen de DJ's op de dag dat ze presenteren geen contact met een plugger hebben. Het kiezen van een alarmschijf ge beurt heel serieus. Daar komt geen plugger tussen. Boven dien, wat zou zo'n plugger me moeten geven? Een fles cham pagne moet wel het minimum zijn. Maar daar ga ik toch echt geen plaatje van draaien dat ik niet zie zitten. Kom nou! Wat moet ik met die rommel." AMSTERDAM (ANP) - De Tollensprijs 1988 vanhs Tollensfonds (opgericht in 1851) is toegekend aa dichter Koos Schuur (Veendam, 1915). Schuur krij, de prijs voor de hoge kwaliteit van zijn gehele oeutj en zijn bijdrage daarmee aan de Nederlandse litera tuur. De Tollensprijs (ingesteld in 1903), die eennia- in de vijf jaar wordt toegekend, bestaat uit een bron zen legpenning en een bedrag van 4.000 gulden, wordt in juni uitgereikt, aldus heeft het fonds mef deeld. Aan deze periode herin» vooral zijn prozawerk va 1953 'En de kookabun, lacht'. De Tollensprijs ging der onder meer naar Lodè wijk van Deyssel (1913), j> cobus van Looy en Willen Kloos (1918), Arthur Vj Schendel (1933), Bertus A; jes (1953), F.C. Terbcii (1968), Michel van der Pb (1978) en Belcampo (1983). Het bestuur van 1, fonds, dat de prijs toeken! bestaat uit prof. dr. E. ches, Tine van Buul, Kees Fens, Hella S. H; dr. G.W. Huygens, A. K«j haas, Sjoerd Leiker, Wüle G. van Maanen en Ha» Michaelis. Koos Schuur was oprichter en redacteur van het letter kundig tijdschrift 'Het woord', waarin de avant- garde van kort na de Tweede Wereldoorlog zich manifesteerde. In 1941 ver scheen, na enige tijdschrift- publikaties van zijn hand de eerste gedichtenbundel, 'Windverhaal', gevolgd door de clandestiene uitgaven 'Novemberland' (1943), 'De zeven vloeken' (1944) 'Re genherberg' (1945). In 1946 verscheen 'Herfst, hoos en hagel', in 1956 'Fata mor gana voor Nederlanders', in 1963 'Gedichten' en in 1980 'Waar het was'. Koos Schuur woonde van 1951 tot 1963 in Australië. AMSTERDAM (ANP) - Er bestaan op twee fronten plannen voor een film over Hans Kok. De kraker die in oktober 1985 overleed in een Amsterdamse politiecel na ongeregeldheden tussen krakers en politie in de Staatsliedenbuurt. Filmmaker Pieter Verhoeff en scenarioschrijver Harry Hos- man lieten vorige week al we ten research te doen voor een dergelijke film. De VPRO zou interesse hebben getoond. Een definitieve beslissing over het al dan niet doorgaan van deze film wordt eind mei verwacht. De film zou in het najaar opge nomen kunnen worden, meld den desgevraagd Verhoeff en Hosman. Gisteren bleek echter dat ook Lane Filmprodukties in Am sterdam een film over Hans Kok voorbereidt. Barbara den Uyl (regie) en Leen van den Berg (produktie) zeggen in een verklaring 'enigszins overrom peld' te zijn door de berichten over Verhoeff en Hosman: „Wij werken al een half jaar aan een filmscenario over dezelfde zaak." voornemens de zaak te verdof Israël 40 jaar Pf, EO herdenkt vanavond het 40-jarig bestaan van de staat Israël. Centraal in de Drogrammering staat de uit- jendtag Israël 40 jaar*, die vanuit Jeruzalem wordt ge presenteerd. Tijdens een feestelijk concert treedt een aantal gasten op, onder wie 0jff Richard, Ofra Haza en pebby Boone. Daarnaast wordt in het programma met president Chaim Herzog en de burgemeester van Jeruza lem, Teddy Collek, stilge staan bij de huidige politieke situatie en de geschiedenis van Israël. Koninginne dagconcert Voor het vierde jaar in suc- eessie zendt de NOS het Ko- pinginneconcert uit Dit jaar ontvingen koningin Beatrix en prins Claus genodigden in de balzaal van het Paleis Woordeinde. Het concert stond in het teken van het 100-jarige Concertgebouw in Amsterdam. Leden van het Concertgebouworkest speel- TT ,T den in wisselende formaties Den Uyl en Van den Ba kamermuziek uit de geschie- zetten zich tevens af tegen 1 denis van gebouw en orkest, concurrentie. „Wij zijn ni, jpjjg het strijkkwintet opus gg in F van Brahms. Dit werk zelen door deze op te hang; dateert van 1882, het jaar van aan zogenaamd goedwilleni de acte van oprichting van de rijksrechercheurs."Indevers fiVHetConcertgebouw, van Lane Produkties wij 'onverbloemd en waarheids; trouw' de politie-inspecte opgevoerd die in feite 'het vo: nis over het leven van Kok heeft geveld'. Carol van Herwijnen bij Lane de rol van deze poiit man. Bij Verhoeff en Hos® Iwutrale gast in 'Showge- chichten' is cabaretier Emil Showge- schlchten is acteur Gerard Thoolenas.K™vr"'" gezocht voor een hoofdrol ptemberger. De voormalige wordt in ieder geval gersta postbode uit Zwitserland had naar een verhaal waarin Hs ?«nlang veel succes met Kok niet de heldenrol van 11 p11 beraamde parodieën op telaar krijgt. nenselijke zwakheden, maar Den Uyl en Van den Bei '«ft *Mh nu bijna geheel „Onze film wordt een gedr an bet toneel teruggetrok- matiseerde reconstructie t en. Ook reisde hg een jaar als brandpunt alles wat in ang circus Knie mee, doofpot is verdwenen en nit Eu" mer door de betrokken auto [j^k vermaakte. Zijn satire teiten openbaar is toegege» "er ^bweizeimacher* is een T Iran na nmimira VimtBAaaa De film zal tot stand komi nauwe samenwerking met betrokken krakers, bui woners, advocaat, ver wensarts en vrienden van Hl Kok". de weinige Zwitserse producties, die een suc- in eigen land werden. Das Haus ImSüden de sociaal-kritische re- iur Sergio Olhovich is de xicaanse film 'La casa del die het ZDF vanavond het scherm brengt De vertelt het verhaal van n boerendorp, dat gedwon- !n wordt te evacueren. In ;n mijnstreek in het noor- n van Mexico raken vol- ns de autoriteiten de bo- w en de mijnen uitgeput dreigt honger en armoede, irom moet de bevolking iar een dorp in het zuiden xhuizen. Slechts weinigen wetten zich tegen dit plan. De zaak van de gestorven kraker Hans Kok leidde in t sterdam verschillende malen tot emotionele tafrelen. f FRANK Zappa maakte onder het motto 'Shut up and play yer guitar' al eens platen waarop louter gitaarmuziek te horen was. Miles Copeland, grote baas van IRS, gebiedt nu: 'No speak' en heeft daar mee een gelijknamig platen label in het leven geroepen. In die serie zullen louter instru mentale platen verschijnen. De eerste vier elpees op het label zijn afkomstig van Mi- les' broer Stewart Copeland die we kennen als de drum mer van de Police, van ene Pete Haycock, van ene Wil liam Orbit en van, schrik niet, Wishbone Ash. In een begeleidende hoestekst wordt over 'No speak' gezegd dat het label progressieve rock wil laten horen. Het moet muziek zijn die je ook in de jaren '70 kon horen en eigen lijk is 'No speak' bedoeld voor de mensen die destijds naar die muziek luisterden, want 'die hebben weinig meer op met nieuwe bandjes die pro testliedjes zingen voor op groeiende tieners'. De vier acts op 'No speak' hebben er ieder een geheel eigen plaat van gemaakt. Ste wart Copeland heeft zijn bij drage 'The equalizer and other cliff hangers' genoemd. Die equalizer is een tv-serie die op de Belgische tv onder de titel 'De vereffenaar' wordt uitgezonden. Copeland draagt steeds de muzikale thema's voor die afleveringen aan. 'The equalizer and other cliff hangers' is de moeilijkste plaat in dit 'No speak'-aan- bod. Stewart Copeland neigt eerder naar complexe mo derne jazz dan naar rock. Bo vendien is de plaat niet echt leuk en blijf je net iets te veel het idee dat het broertje van de platenbaas ook een elpee heeft mogen opnemen. Pete Haycock is bij sommi gen wellicht bekend als gita rist van de Climax Blues Band. Die Engelse groep had aan het eind van de jaren '70 vooral in Amerika succes met blanke funk en rhythm blues. 'Couldn't get it right' was de grote hit. In Nederland heeft de groep nooit veel bete kend. Ik herinner me een con cert in Tilburg in 1978 dat welgeteld 52 bezoekers trok, terwijl in datzelfde jaar in de VS voor tienduizenden men sen tegelijk werd gespeeld. Pete Haycock was destijds EINDREDACTIE WIM VAN LEEST met zijn kenmerkende gitaar spel en zijn grote compositori sche inbreng verantwoorde lijk voor het Climax-geluid. Op zijn nu verschenen elpee 'Guitar and son' laat hij horen dat hij door de jaren heen als gitarist is blijven groeien en hij is zeker beter geworden. De vraag is echter of hij er ook interessanter op gewor den is. Dat geloof ik eerlijk gezegd niet, maar wie een plaat met lekkere ouderwetse gitaarmuziek wil horen die moet beslist naar deze 'Guitar and son' gaan luisteren. Mensen met een dergelijke belangstelling kunnen ook wat hebben aan de elpee 'Nouveau calls' van Wishbone Ash. Miles Copeland was des tijds de manager van Wish bone Ash en hij zag hoe de band aan het begin van de ja ren '70 successen boekte met elpees als 'Pilgrimage' en vooral 'Argus'. Na het vertrek van gitarist Ted Turner ging het minder met de groep tot er uiteindelijk na 1984 amper nog iets van Wishbone Ash vernomen werd. Copeland heeft voor zijn 'No speak'-project Wishbone Ash in de oude samenstelling, dus met Ted Turner, bij elk aar gebracht. De muziek is degelijk en als vanouds. Het kan mij niet meer zo boeien, maar ik kan me voorstellen dat een heleboel mensen hier nog plezier aan kunnen bele ven. Leukste elpee in de 'No speak'-serie is 'Strange cargo' van William Orbit. Orbit werkte in het verleden al eens samen met Sting, Stan Ridg- way en Belinda Carlisle en hij was producer van de zojuist genoemde Wishbone Ash-el- pee 'Nouveau callsa'. Orbit is vooral actief op het gebied van de filmmuziek en dat is op 'Strange cargo' goed te ho ren. Orbit maakt hele sfeer- rijke muziek waarbij het licht fantaseren is. 'Strange cargo' bevat een soort muziek voor je ogen: heel avontuurlijk en bij vlagen heel verrassend. Alles bij elkaar genomen is het 'No speak'-project voor- Batmobile: extra produktief. alsnog meer pretentie dan een daadwerkelijke verrijking van de hedendaagse popmu ziek. De gekozen acts hebben daarvoor te weinig binding met de hedendaagse muziek, maar hebben bovendien, met uitzondering van Stewart Co peland wellicht, ook in het verleden te weinig betekend om nu ineens als relevant te worden beschouwd. BATMOBILE heeft 1988 ken nelijk bestemd tot een extra produktief jaar. Onlangs nog verscheen er een dubbelelpee met demo's en live-opnamen en nu is er alweer een nieuwe elpee. Die plaat heet 'Bail was set at 6,000,000' en werd op genomen voor het Engelse Nervous Records. De elpee is inmiddels ook in Nederland uit, maar niet nadat de plaat eerst in het Verenigd Konink rijk in de winkels lag. 'Bail was set at 6,000,000' werd opgenomen in de stu dio's van Normaal in het Ach- terhoekse Zelhem. De plaat werd geproduceerd door Ber tus Borgers. Borgers had Bat mobile voordien begeleid tij dens een onderwij s-proj eet dat in samenwerking met de stichting Brabant Pop was opgezet. 'Bail was set at '$6,000,000' laat horen waartoe Batmobile in een goede studio en met een goede producer in staat is. De elpee klinkt zeer energiek en gedreven. Zowel nationaal als internationaal is Batmobile met deze plaat toonaangevend in de diverse rockabilly-va- riaties die tegenwoordig ge speeld worden. Zanger/gitarist Jeroen Haamers, bassist Eric Haam- ers en drummer Johnny Zuidhoff zorgen gedrieën voor een massaal en bij vla gen bijna authentiek rocka- billy-geluid. Het is onweer staanbaar swingend en heel vaak onderhoudend en amu sant. Batmobile heeft er in middels een soort traditie van gemaakt om sterke eigen nummers af te wisselen met merkwaardige covers. Na eerder hits van Garry Glitter en The Sweet te hebben be werkt, namen ze dit keer 'Ace of spades' van Motorhead on der handen. Het resultaat is heel leuk, want de toch al snelle speedmetal wordt nog een versnellinkje hoger op zijn rockabillys gespeeld. 'Bail was set at '$6,000,000' is een prima plaat van een groep die in zeer korte tijd een hoog niveau heeft bereikt. Voor sommige bands wil dat nog wel eens aanleiding zijn om de lauweren te gaan rus ten. Batmobile laat met deze plaat horen aan dergelijk onnodige rust nog lang niet! willen denken. emed Bruce Springsteen en zijn Street Band geven op 28 ji een concert in het Feyenooi stadion in Rotterdam. Wa neer de voorverkoop begint, i nog niet bekend. Organisat Mojo in Delft schat dat ov een paar weken die voorvf koop zal beginnen. Dat best eens onaangekom kunnen gebeuren. Hou goed radio, tv en andere dia in de gaten. De agenda voor de komende ken ziet er als volgt uit: Rush, 2 mei in Rotterdam voorverkoop begint 12 maart) Frank Zappa, 3 en 4 mei in 8° terdam (Ahoy) David Sylvian, 15 mei in RotW dam (Ahoy) Michael Jackson, 5, 6 en 7 juni Rotterdam (Feyenoord-stadion) Pink Floyd, 13 en 14 juni in B° terdam (Feyenoord-stadion) Alice Cooper, 5 mei in ArnW (Rijnhal) The Rainblrds, The Godfatt» Aswad, Herman Brood andj Wild Romance, Red Hot Peppers, The Pogues, The Cbn tians, Sinead O'Connor en Cocker, 23 mei in op Pinkpop Landgraaf (Renbaan) Fleetwood Mac en Adventure), en 15 juni in Rotterdam (Ahoy)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 18