Wij staken vóór ook al heel terugdringen ■EN isv uitspraa: m I Merijntje Wij schrijven de overgang van 1973 naar 1974. In gedragen bewoordingen richt wijlen premier Den Uyl zich tot de massa. „We moeten met elkaar beseffen dat wij niet kunnen doorgaan met het verbruik van beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen", klinkt het over radio en televisie. Op 4 november 1973 maakt heel Nederland - zij het aanvankelij; ietwat lacherig vaak onwennig wankel fietsen' brommend of wandelend kennis met het fenomeen autoloze zondag. Daar bovenop gaat op 7 januari 1974, met 15 liter per week per personen auto, benzine op de bon. En nog geen maand later, 6 februari op de kop af, krijgt in principe iedereen die op snelwegen meer dan 100 km en op alle andere wegen over de 80 km op de teller tovert een aanzienlijk grotere bon te slikken dan voorheen. Glashelder is de boodschap: we dienen veel en veel minder „gulzig" om te springen met wat ons nog aan brandstof ter beschikking staat. En dus zien we inderdaad her en der in de straat de gordijnen 's avonds een uurtje of wat eerder dichtgaan. En krijgt bij allerhande doe-het-zelf- zaken het isolerend materiaal een veel prominentere plek toegemeten. Maar, de boodschap reikt verder dan de huise lijke kring. Ook in de auto-industrie komt ze prima over. Zo ook bij Opel. Al is men zich daar dan al veel langer bewust dat de voorraad brandstof voor ons wagenpark niet onbeperkt is. Door de jaren heen staat het zoeken naar brandstofbesparende maatregelen bij Opel, en natuurlijk ook bij General Motors in de Verenigde Staten, al hoog op het programma. En dat dat nog steeds het geval is, mag blijken uit het feit dat alleen al in de laatste drie jaar het gemiddelde verbruik van elk model Opel met zo'n 25 procent is teruggedrongen. Wat neerkomt op ongeveer 2 liter op elke 100 kilometer. Wat dat zegt, die 25 procent? Cijfertu even mee. In de laatste 3 jaar zijn er in ons land, zeg maar, 270.000 Opeis verkocht. Dat hele leger bespaart dus 270.000 maal 2 liter. Juist, dat is 540.000 liter. Op; let wel, elke 100 kilometer. Nemen we aan dat elk van die Opeis jaarlijks gemiddeld soepel 17.000 kilometer draait, dan komt dat in 3 jaar neer op 51.000 kilometer. En daarmee komt het totaal aantal bespaarde liters brandstof op - houd u vast - 275.400.000, tweehonderd vijfenzeventig rryjjperi leveren. En tegelijkertijd schoner. Hoe minder brandstofverbruik, hoe minder schadelijke stoffen de lucht in gaan. Want ook op dat punt staat Opel zijn man netje. Euronorm-motor zonder katalysator, motoren met 3-weg-katalysator, ze dragen bij tot een schoner milieu. Waarbij meteen Nog meer vierhonderdduizend liter. Waarmee toch al gauw een paar supertankers te vullen zijn. Scheelt een leuke slok op een borrel, niet? Wat bijvoorbeeld heeft bijgedragen tot die besparing, is de stroomlijn van al die Opel-modellen. Die is - u ziet nog wel eens zo'n Opel uit vroeger tijden rondtoeren - in de loop der jaren heel wat oogstrelender geworden. Die meer aërodynamische lijn zorgt voor een fors lagere luchtweerstand en een vermindering van het brandstofverbruik. Maar, in eerste instantie is het hoofdstukje zuinigheid door de technici van Opel en GM benaderd via de motor. Per slot van rekening wordt daar de brandstof - verzamelnaam overigens voor benzine, diesel en LPG - letterlijk opgesoupeerd. En dus zijn Opel-krachtbronnen via alle mogelijke high-tech ingrepen minder en minder gulzig geworden. Bovendien is op dat punt het einde nog lang niet in zicht. Wat wel bewezen wordt door de Sunraycer, een GM-voertuig dat vorig jaar november als winnaar uit de bus kwam bij een 3200 kilometer lange race door Australië. Een race voor louter door?- zonneënergie aangedreven wagens. Waarmee maMjj gezegd is dat Opel - al zien we u weliswaar wel heel zonnig maar nog niet een-twee-drie zongest.uurd o| weg gaan - alles doet om zijn modellen zuiniger GM mm^m vermeld dient te worden dat bij Opel milieuvriendelijkheid verder gaat dan wat zich onder de motorkap afspeelt. Koppelingsplaten, remvoerin- gen, ze worden - Opel is op dat punt nummer één - uitgevoerd zonder de bepaald niet gezonde stof asbest. Bovendien wordt elke Opel fraai gespoten met lak ken die vrij zijn van zware metalen als lood en cadmium. En elke leek weet dat die stoffen niet echt bijdragen tot een mooie natuur. Een mooie natuur, die Opel ook in de jaren die komen graag wil blijven beschermen. En dat Opel binnen de automarkt dè voorloper is op het punt brandstofbesparing, dat zal daar voor een heel groot deel toe bijdragen. Wat betekent dat u, al was het maar in het belang van uw eigen portemonnee, zuinigheid moeiteloos bij kunt schrijven in de al be hoorlijk lange lijst van pluspunten die u zouden kunnen doen besluiten om bij de aankoop van een nieuwe auto, Opel zeer sterk in overweging te nemen. En dat u dat elk jaar al in groten getale doet, ach, Opel is niet zomaar al 19 jaar lang het best gekochte automerk in ons land. Dat verklaart meteen waarom u dag in, dag uit onderweg zoveel Corsa's, Kadetts, Ascona's, Manta's,| Omega's en Senators ziet. Al kunt u die natuurlijk ook in alle rust bewonderen bij de Opel-dealer vlak bij j u in de buurt. HILVERSUM - Een uit Hof van Justitie kan aar hevige concurrentieslag Afpersing in naam heilige pTsiagerij^ Nooren 125 jaar 'l%i^ A." x «ii. tit H i I ZEN? Varo"** d"n d» Kle*ntJ®s" door te pereen. Er stut vaat Iets „en uw Qadlno t>IJ. Ook vandaag I 128ste jaargang Kantorei m ISEHMORl OPEL z Van onze verslaggever AMSTERDAM - Vandaal prins Willem-Alexander jaardag met een feestje het Amsterdamse geij wordt aangeboden. De raadsleden van PSP, CF ben, in navolging van voor de eer bedankt Ze heb aan de prins uitgelegd waaf niet komen. Door zijn verjaardag in j vieren geeft de kroonprins i partijen aan dat hij bereid staatshoofd te aanvaarden. 'Daarmee loopt u enigsz Van onze verslaggevers Het Hof bepaalde dat buiten in hun programma's op J gen stoppen. Nederland mag gelijke reclame het eigen on aldus het Hof. Overigens ontstond direct na de uitspraak grote verwarring over inhoud ervan. Liet minis ter Brinkman (Cultuur) weten dat het Europese Hof de hui dige Mediawet onaangetast laat, het bedrijfsleven haalt er uit dat buitenlandse tv-zenders niet meer mogen worden gedis crimineerd. Die zenders kunnen straks op Nederland gerichte reclame uitzenden, mits ze zich houden aan de reclame-voorschriften die ook voor de Nederlandse omroepen gelden. Zo mogen re clame-boodschappen niet hal verwege programma's worden uitgezonden en mag op een to taalprogramma niet meer dan 5 procent aan reclame besteed worden. Van onze correspondent ROME - „Geef een bij drage aan Sint Janua- rius, onze patroonheili ge. Hij zal u bescher men en goed voor u zorgen. Een dezer da gen sturen wij iemand langs om uw bijdrage op te halen". Met deze oproep perst de Camorrra, de georgani seerde misdaad van Na pels, de eigenaren van de meest chique winkels in het centrum van de stad af. Dat hier sprake is van een grap, gelooft in Na pels geen mens. De Ca- morra heeft de onderne mers van de stad in een ij zeren greep. Volgens een schatting van de politie betaalt tachtig procent van de winkeliers maandelijks een bedrag voor rust en bescherming door de pa troonheilige'. Wie weigert, moet er rekening mee houden dat zijn zaak door brand of een bom vernield wordt (ADVERTENTIE) Open dag 27 april Haagsemarkt 28 'lmmmuwVW z 1988CI X Het doel heiligt de middelen DAAR STAAT DE WERELD VAN GENERAL MOTORS ACHTE»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 24