Wij staken vóór
ook al heel
terugdringen
■EN
isv
uitspraa:
m I
Merijntje
Wij schrijven de overgang van 1973 naar 1974. In
gedragen bewoordingen richt wijlen premier Den Uyl
zich tot de massa. „We moeten met elkaar beseffen dat
wij niet kunnen doorgaan met het verbruik van
beperkte voorraden brandstoffen en grondstoffen",
klinkt het over radio en televisie.
Op 4 november
1973 maakt heel
Nederland - zij
het aanvankelij;
ietwat lacherig
vaak onwennig
wankel fietsen'
brommend of
wandelend kennis
met het fenomeen autoloze zondag. Daar bovenop gaat
op 7 januari 1974, met 15 liter per week per personen
auto, benzine op de bon. En nog geen maand later,
6 februari op de kop af, krijgt in
principe iedereen die op snelwegen
meer dan 100 km en op alle andere wegen over de 80
km op de teller tovert een aanzienlijk grotere bon te
slikken dan voorheen. Glashelder is de boodschap: we
dienen veel en veel minder „gulzig" om te springen met
wat ons nog aan brandstof ter beschikking staat.
En dus zien we inderdaad her en der in de
straat de gordijnen 's avonds een uurtje of wat eerder
dichtgaan. En krijgt bij allerhande doe-het-zelf-
zaken het isolerend materiaal een veel prominentere
plek toegemeten.
Maar, de boodschap reikt verder dan de huise
lijke kring. Ook in de auto-industrie komt ze prima over.
Zo ook bij Opel. Al is men zich daar dan al veel langer
bewust dat de voorraad brandstof voor ons wagenpark
niet onbeperkt is. Door de jaren heen staat het zoeken
naar brandstofbesparende maatregelen bij Opel, en
natuurlijk ook bij General Motors in de Verenigde
Staten, al hoog op het programma.
En dat dat nog steeds het geval is, mag blijken
uit het feit dat alleen al in de laatste drie jaar het
gemiddelde verbruik van elk model Opel met zo'n 25
procent is teruggedrongen. Wat neerkomt op ongeveer
2 liter op elke 100 kilometer. Wat dat zegt, die 25
procent? Cijfertu even mee. In de laatste 3 jaar zijn er in
ons land, zeg maar, 270.000 Opeis verkocht. Dat hele
leger bespaart dus 270.000 maal 2 liter. Juist, dat is
540.000 liter. Op; let wel, elke 100 kilometer. Nemen we
aan dat elk van die Opeis jaarlijks gemiddeld soepel
17.000 kilometer draait, dan komt dat in 3 jaar neer op
51.000 kilometer. En daarmee komt het totaal aantal
bespaarde liters brandstof op - houd u vast -
275.400.000, tweehonderd vijfenzeventig rryjjperi
leveren. En tegelijkertijd schoner. Hoe minder
brandstofverbruik, hoe minder schadelijke stoffen de
lucht in gaan. Want ook op dat punt staat Opel zijn man
netje. Euronorm-motor zonder katalysator, motoren
met 3-weg-katalysator, ze dragen bij tot een schoner
milieu. Waarbij meteen
Nog meer
vierhonderdduizend liter. Waarmee toch al gauw
een paar supertankers te vullen zijn. Scheelt een leuke
slok op een borrel, niet?
Wat bijvoorbeeld heeft bijgedragen tot die
besparing, is de stroomlijn van al die Opel-modellen.
Die is - u ziet nog wel eens zo'n Opel uit vroeger tijden
rondtoeren - in de loop der jaren heel wat
oogstrelender geworden. Die meer aërodynamische
lijn zorgt voor een fors lagere luchtweerstand en een
vermindering van het brandstofverbruik.
Maar, in eerste instantie is het hoofdstukje
zuinigheid door de technici van Opel en GM benaderd
via de motor. Per slot van rekening wordt daar de
brandstof - verzamelnaam overigens voor benzine,
diesel en LPG - letterlijk opgesoupeerd. En dus
zijn Opel-krachtbronnen via alle mogelijke high-tech
ingrepen minder en minder gulzig geworden.
Bovendien is op dat punt het einde nog lang
niet in zicht. Wat wel bewezen wordt door de
Sunraycer, een GM-voertuig dat vorig jaar november
als winnaar uit de bus kwam bij een 3200 kilometer
lange race door Australië. Een race voor louter door?-
zonneënergie aangedreven wagens. Waarmee maMjj
gezegd is dat Opel - al zien we u weliswaar wel heel
zonnig maar nog niet een-twee-drie zongest.uurd o|
weg gaan - alles doet om zijn modellen zuiniger
GM
mm^m
vermeld dient te worden dat
bij Opel milieuvriendelijkheid
verder gaat dan wat zich
onder de motorkap afspeelt.
Koppelingsplaten, remvoerin-
gen, ze worden - Opel is op dat
punt nummer één - uitgevoerd
zonder de bepaald niet gezonde
stof asbest. Bovendien wordt
elke Opel fraai gespoten met lak
ken die vrij zijn van zware metalen
als lood en cadmium. En elke leek weet dat die stoffen
niet echt bijdragen tot een mooie natuur. Een mooie
natuur, die Opel ook in de jaren die komen graag wil
blijven beschermen.
En dat Opel binnen de automarkt dè voorloper
is op het punt brandstofbesparing, dat zal daar voor
een heel groot deel toe bijdragen. Wat betekent dat u, al
was het maar in het belang van uw eigen portemonnee,
zuinigheid moeiteloos bij kunt schrijven in de al be
hoorlijk lange lijst van pluspunten die u zouden kunnen
doen besluiten om bij de aankoop van een nieuwe auto,
Opel zeer sterk in overweging te nemen. En dat u dat
elk jaar al in groten getale doet, ach, Opel is niet zomaar
al 19 jaar lang het best gekochte automerk in ons land.
Dat verklaart meteen waarom u dag in, dag uit
onderweg zoveel Corsa's, Kadetts, Ascona's, Manta's,|
Omega's en Senators ziet. Al kunt u die natuurlijk
ook in alle rust bewonderen bij de Opel-dealer vlak bij j
u in de buurt.
HILVERSUM - Een uit
Hof van Justitie kan aar
hevige concurrentieslag
Afpersing in
naam heilige
pTsiagerij^
Nooren
125 jaar
'l%i^ A." x «ii. tit
H
i I
ZEN?
Varo"** d"n d»
Kle*ntJ®s" door te
pereen. Er stut vaat Iets
„en uw Qadlno t>IJ.
Ook vandaag I
128ste jaargang Kantorei
m
ISEHMORl
OPEL
z
Van onze verslaggever
AMSTERDAM - Vandaal
prins Willem-Alexander
jaardag met een feestje
het Amsterdamse geij
wordt aangeboden.
De raadsleden van PSP, CF
ben, in navolging van
voor de eer bedankt Ze heb
aan de prins uitgelegd waaf
niet komen.
Door zijn verjaardag in j
vieren geeft de kroonprins i
partijen aan dat hij bereid
staatshoofd te aanvaarden.
'Daarmee loopt u enigsz
Van onze verslaggevers
Het Hof bepaalde dat buiten
in hun programma's op J
gen stoppen. Nederland mag
gelijke reclame het eigen on
aldus het Hof.
Overigens ontstond direct na
de uitspraak grote verwarring
over inhoud ervan. Liet minis
ter Brinkman (Cultuur) weten
dat het Europese Hof de hui
dige Mediawet onaangetast
laat, het bedrijfsleven haalt er
uit dat buitenlandse tv-zenders
niet meer mogen worden gedis
crimineerd.
Die zenders kunnen straks
op Nederland gerichte reclame
uitzenden, mits ze zich houden
aan de reclame-voorschriften
die ook voor de Nederlandse
omroepen gelden. Zo mogen re
clame-boodschappen niet hal
verwege programma's worden
uitgezonden en mag op een to
taalprogramma niet meer dan
5 procent aan reclame besteed
worden.
Van onze correspondent
ROME - „Geef een bij
drage aan Sint Janua-
rius, onze patroonheili
ge. Hij zal u bescher
men en goed voor u
zorgen. Een dezer da
gen sturen wij iemand
langs om uw bijdrage
op te halen".
Met deze oproep perst de
Camorrra, de georgani
seerde misdaad van Na
pels, de eigenaren van de
meest chique winkels in
het centrum van de stad
af.
Dat hier sprake is van
een grap, gelooft in Na
pels geen mens. De Ca-
morra heeft de onderne
mers van de stad in een ij
zeren greep.
Volgens een schatting
van de politie betaalt
tachtig procent van de
winkeliers maandelijks
een bedrag voor rust en
bescherming door de pa
troonheilige'. Wie weigert,
moet er rekening mee
houden dat zijn zaak door
brand of een bom vernield
wordt
(ADVERTENTIE)
Open dag 27 april
Haagsemarkt 28
'lmmmuwVW
z
1988CI
X
Het doel
heiligt
de middelen
DAAR STAAT DE WERELD VAN GENERAL MOTORS ACHTE»