Tsjern aar ik 'GELOVIGEN KOMEN ERACHTER DAT ZE NIKS MEER TE VREZEN HEBBEN' God in Rusland DE STEM MAANDAG 25 APRIL 1988 Bij de volkstelling van 1937 liet Stalin, vol ver trouwen op het succes van de atheïstische propa ganda, nog een rubriek 'gelovig/niet gelovig' op de formulieren zetten. De volkstelling werd hal verwege stopgezet, onder meer omdat de vraag over het geloof door de meerderheid van de be volking anders werd beantwoord dan Stalin had verwacht. Nieuwe koers Oudste godsdienst Obstakels voor paus 1 x IpWfiTEM EXTRA OP gpOREN RADIOA< Discriminatie Grote invloed 4 té I Door Girard Steichen (AP) Schapen Terwijl de chauffeur van buslijn 28 precies op tijd wegrijdt komt een bepakte en bezakte baboesjka de hoek om. Ze zet haar drie volle tassen neer en pro beert druk gebarend de aandacht van de chauffeur te trekken. Deze laat zijn tijdschema voor wat het is en trapt op de rem. Hij pakt zelfs de tassen aan en baboesjka klautert zich be kruisend de bus in en heeft nog net adem genoeg om tegen de chauffeur te zeg gen: „God zegene je, mijn jongen." Baboesjka is blijkbaar een van deja, van de hoe veel gelovigen in de Sov- Perestrojka zal kerken geen windeieren leggen jetunie? Dat zal voorlopig wel een vraag blijven, want over het godsdien stige leven worden ook in het land van glasnost geen statistieken bijgehouden. Door Leo van Vlijmen Nadien is er in een volkstellingsformulier nooit meer een vraag over de godsdienst opgenomen. Joerij Smirnov, wiens ouders nog tot de categorie 'gelovigen' behoren, is woordvoerder van de Raad voor godsdienstige aangelegenheden en beschikt evenmin over exacte cijfers. „We weten dat het aantal do pen en kerkelijke huwelijken en begrafenissen de laatste tijd stijgt. Maar omdat kerk en staat sinds 1917 gescheiden zijn wordt er niets geregistreerd, dus het cijfermateriaal dat we hebben is natte vinger-werk." Het patriarchaat blijft aan de voorzichtige kant en houdt het op rond 25 miljoen Rus- sisch-orthodoxe gelovigen. Joerij Smirnov vindt dat „een reële schatting." Maar ene va der Innokenti noemde vorig jaar in het tijdschrift 'Sociolo gische onderzoekingen' een aantal van 45 miljoen. „We moeten in elk geval con stateren dat er sprake is van een opgaande lijn", zegt Joerij Smirnov. „Met name de jeugd toont in toenemende mate een grote belangstelling voor de Russische geschiedenis en daardoor komt ze automatisch bij de kerk terecht en vervol gens niet zelden in de kerk." Ook de werkzaamheden van de driehonderd ambtenaren van de Raad voor godsdienstige aangelegenheden zijn de afge lopen jaren flink toegenomen. Smirnov: „Wij moeten er op toezien, dat zowel de kerken als de autoriteiten zich aan de wet houden. Het aantal klachten van gelovigen is momenteel ze ker het dubbele van een paar jaar geleden. Bijvoorbeeld over kerkgebouwen die ten onrechte gesloten werden. Of over de weigering van lokale autoritei ten om een nieuwe gemeente (die minstens twintig leden moet tellen) te registreren. Of over gevallen van discrimina tie; dat komt ook nog wel eens voor." De stijging van het aantal klachten - vorig jaar waren het er drieduizend - hangt volgens Smirnov samen met de nieuwe koers. „In de loop van het de mocratiseringsproces beginnen de gelovigen te ontdekken dat ze niets meer te vrezen heb ben." En hij voegt er veelbete kenend aan toe: „Niet het aan tal gelovigen, maar het aantal praktiserende gelovigen is aan het groeien." De Raad moet er overigens ook op toezien dat de kerken de wet niet overtreden. Godsdien stonderricht is bijvoorbeeld verboden, ook in het kerkge bouw. Smirnov: „Dat raakt de Russisch-orthodoxe kerk nau welijks, want daar vindt men godsdienstonderwijs niet zo be langrijk. Maar katholieken en protestanten hebben er wel problemen mee. De islamieten weer niet. Die zeggen gewoon dat ze Arabisch leren en daar is uiteraard niets op tegen. Intus sen lezen ze natuurlijk de Ko ran." Imam Sjamil zegt dan ook dat hij geen klagen heeft. Sa men met twee collega's en een moeeddzin heeft hij de zorg voor de driehonderdduizend is lamieten die in en rond Moskou wonen. Het zijn overwegend Tataren, maar het komt niet zelden voor dat een Russisch meisje wil overgaan naar de is lam om met een islamiet te kunnen trouwen. Imam Sjamil verzekert, dat de islamieten in Moskou zich op geen enkele manier gedis crimineerd voelen. „Onze mos kee is de hele dag open en vijf maal per dag wordt er hier ge beden. Wij werken hecht sa men met de vertegenwoordi gers van andere godsdiensten en wij zullen bijvoorbeeld ook deelnemen aan de plechtighe den die straks naar aanleiding van het christelijke millen nium plaats vinden." Hij moet wel even kwijt, dat de centraal-aziatische republie ken al in het jaar 922 de leer van Mohammed hebben aange nomen en dat de islam in de Sovjetunie derhalve de oudste godsdienst is. Over het conflict tussen de Armeense christenen en de Azerbajdzjaanse mos lims: „Ik geloof niet dat dit conflict een godsdienstige basis heeft." Bijzonder trots is imam Sja mil op de internationale con tacten „ook met de fundamen talisten in Iran en de Af ghaanse mujaheddin", maar hij wil daar niet dieper op in gaan. Wel: „Wij kunnen na tuurlijk ook naar Mecca, hoe wel dat inzoverre problema tisch is, dat de Sovjetunie geen diplomatieke betrekkingen met Saudiarabie onderhoudt. We moeten dus bijvoorbeeld via Syrië reizen en daar een visum aanvragen." Of dat echter de enige reden is waarom van de naar schatting vijftig miljoen Sovjet-islamieten er jaarlijks slechts enkele tientallen een Mecca-bedevaart kunnen ma ken? Ook de andere cijfers geven trouwens niet de indruk dat het de islam in de Sovjetunie echt voor de wind gaat. In de vijf is lamitische centraal-aziatische republieken zijn nu tweehon derd grote moskeeën in ge bruik. Voor de Oktoberrevolu tie bedroeg het aantal grote en kleine islamitische bedehuizen veertigduizend. De driehon derd imams die momenteel in de Sovjetunie werkzaam zijn kunnen niet aan alle godsdien stige wensen voldoen. Het is dan ook niet verba zingwekkend dat er in Cen- traal-Azië inmiddels een on dergronds islamitisch circuit is ontstaan met een wildgroei van molla's en naar schatting acht tienhonderd illegale moskeeën. Dat de Sovjetautoriteiten niets tegen dit illegale circuit onder nemen lijkt echter een aanwij zing dat de officiële houding ten opzichte van de islam mo menteel soepeler is dan een paar jaar geleden De Oekraïense katholieke kerk is, sinds zij in 1946 op bevel van Stalin in de Russisch-ortho doxe kerk is opgenomen, offi cieel verboden. Volgens de in Rome residerende Oekraïense kardinaal Lubachivskij telt deze illegale kerk rond vijf miljoen gelovigen. Vorig jaar traden twee bis schoppen en een aantal pries ters en leken uit de anonimiteit toen zij de Opperste Sovjet ver zochten „in het kader van pere- strojka en gezien de gunstiger omstandigheden in de Sovjet unie" deze kerk weer te legali seren. In 1983 hadden partij en regering al eens aangeboden deze kerk weer te erkennen, echter op voorwaarde dat zij zich van Rome zou losmaken. Dat weigerden de Oekraïense katholieken en ook nu wijzen zij een dergelijke voorwaarde van de hand. ;i wJUM ---- - -«*- N .WK, - - -- - J»*"V •*"-V- V j!* - - .o I Duizend jaar geleden nam Rusland het christendom aan en de Russisch-orthodoxe kerk wordt - mede dankzij perestrojka - in de gelegenheid gesteld om dit feit feestelijk te herdenken. De officiële viering van dit millennium begint op 5 juni en zal duren tot om en nabij 10 juli. Onze redac teur Leo van Vlijmen bezocht de plaatsen waar de plechtigheden plaats vinden, sprak met bisschop pen, monniken en gelovigen en ging ook buiten de feestvierende Russisch-orthodoxe kerk op zoek naai j 'God in Rusland'. Vandaag publiceren wij het laat ste deel van zijn driedelige reportage. Joerij Smirnov: „Waarom zouden kerk niet gebruiken?" ■geweeru, umv wij de macht van i. Istralingsdoses ■Turksp rpfrpri 1.r 1 Bidden tot Allah in het centrum van Moskou. a 'i. w. -Jï*. De Oekraïense katholieke kerk vormt een van de twee obstakels waarop een Rusland reis van paus Johannes Paulus II tijdens dit millennium-jaar is afgeketst. Het andere strui kelblok is het katholieke Litou wen dat de paus dan ook had willen bezoeken. Metropoliet Vladimir zegt er wat knorrig over: „Wij wilden de paus uitnodigen, maar hij stelde onmogelijke voorwaar den. We vieren het millennium van de Russisch-orthodoxe kerk, niet van de katholieke kerk in Litouwen." Ongetwijfeld vrezen de Sov- jetrussische autoriteiten echter vooral, dat een bezoek van de paus aan de Oekraïne en aan Litouwen 'Poolse toestanden' tot gevolg zou kunnen hebben en de toch al sterk aanwezige nationalistische gevoelens nog zou aanwakkeren. „Elke nationalistische bewe ging is godsdienstig gekleurd", zegt Joerij Smirnov. „Dat komt omdat een volk zich altijd met zijn traditionele geloof identi ficeert. We zien dat heel duide lijk in Litouwen en in Armenië, maar ook in Azerbajdzjan. Dat geeft allemaal niet zolang de gelovigen maar de politieke en economische doelstellingen van onze staat onderschrijven en er zich ook voor inzetten." Blijft de vraag of gelovigen ook wanneer zij zich helemaal inzetten toch niet worden ge discrimineerd. Smirnov: „Wanneer 't om het geloof als zodanig gaat dan is dat geen hinderpaal. Maar wanneer we het over praktizerende gelovi gen hebben dan zijn er natuur lijk wel problemen. Dat kun nen we niet ontkennen. Hoe je ze ook telt, de gelovigen vor men nu eenmaal een minder heid in onze Sovjetsamenleving en minderheden hebben altijd en overal problemen. Neem bij voorbeeld onze scholen. Daar zullen gelovigen als leerkrach ten geweerd worden, niet om dat er zo'n wet bestaat, maar het is gewoon praktijk dat ac tieve gelovigen op onderwijsin stituten geen kans maken. Dat geldt natuurlijk niet voor de echte uitblinkers. De Russisch- orthodoxe aartsbisschop van Tasjkent, Loeka, was bijvoor beeld een bekende chirurg wiens handboeken nog steeds op de universiteiten gebruikt worden. Bij een man van dat formaat speelt het geen rol of hij praktizerend gelovige is of niet. Maar een deel van de ge lovigen, laten we zeggen de middenlaag, kan inderdaad met problemen te maken krij gen." In sommige republieken, bij voorbeeld in Litouwen, Est land, Letland en Armenië vor men de gelovigen echter geen minderheid, maar juist een meerderheid. Smirnov verze kert: „Daar wordt ook alleen op capaciteit gelet en niet op het feit of je naar de kerk gaat of niet." Met name de Russisch-ortho doxe kerk, die juist omdat ze in de Russische bodem wortelt toch wel een groot aantal streepjes voor heeft op de an dere kerken, dringt sterk aan op verandering van de wetge ving met betrekking tot kerke lijke kwesties. Joerij Smirnov: „Daar wordt momenteel ook hard aan gewerkt. De wetten die we nu hebben stammen uit 1929. Ze moeten op zijn minst worden aangepast aan de si tuatie van nu. De kerk wordt niet meer als politieke tegen stander beschouwd en wordt dus ook niet meer onderdrukt. Na alles wat we hebben moeten doormaken heeft de kerk nu een plaats in onze staatsstruc tuur gevonden. Dat moet ook in de wetgeving tot uitdrukking komen. Het is alleen de vraag hoe ver je moet gaan. De ker ken mogen zich bijvoorbeeld niet met caritas bezig houden. Zouden we dat nu toch toe staan dan ga je waarschijnlijk discrimineren want je hebt arme kerken en rijke kerken en de arme kerken kunnen zich geen caritas veroorloven. Dat zijn de problemen waar we nu een oplossing voor moeten pro beren te vinden." Het lijkt er op dat pere strojka de kerk geen wind eieren zal leggen. De conclusie van Joerij Smirnov luidt in elk geval: „De kerk heeft op mil joenen mensen een grote in vloed. Waarom zouden wij dan de macht van de kerk niet ge bruiken?" Betekent dit dat de kerken Gorbatsjov een handje zouden moeten helpen met zijn pere strojka? Voor de baboesjka's die al heel wat erger hebben meegemaakt kan dat er waar schijnlijk ook nog wel bij. Zo lang perestrojka er voor zorgt dat ze hun bus niet missen en de kerken open blijven mag God voor hun part Gorbatsjov zegenen zoveel Hij wil. Imam Sjamil-geen klagen. #52 5 f TWEE jaar na de kern ramp in Tsjernobyl wor den in Groot-Brittannië nog grote kudden besmette schapen apart gehouden, laten Turken nog altijd hun favoriete thee staan, en blijven bezorgde ouders in de Bondsrepubliek me tingen verrichten naar ra dioactiviteit. In het Oost blok is de nieuwbouw van kerncentrales sinds de ramp intussen op volle sterkte voortgezet. DE ergste kernramp uit de ge schiedenis gebeurde op 26 april 1986. Een reactor van de kern centrale in de Oekraïne barstte open tengevolge van een explo sie en daarop volgende brand, en stuurde grote wolken radio actieve stof de lucht in. Gedra gen door sterke wind ver spreidde de radioactieve fallout zich over de wereld, om het zwaarst neer te komen waar het op dat moment regende of meeuwde. Buiten de Sovjetunie werden met name Scandinavië, Polen, Groot-Brittannië en het zuiden an de Bondsrepubliek getrof fen. In de Sovjetunie kwamen 31 mensen om het leven en erden duizenden anderen ilootgesteld aan gevaarlijke loses radioactieve straling. Hoewel de meeste Westeuro- se landen snel maatregelen offen en de schade daardoor iperkt hielden, kampen de raarst getroffen gebieden ee jaar na dato nog met aan- ienlijke problemen. In de min der ernstig besmette gebieden an Zuideuropa melden de lutoriteiten dat de radioactieve itraling in lucht en voedsel eer is teruggezakt tot aan- aardbare niveaus. Toch dur en de Turken nog altijd niet an hun eigen thee te drinken, 'hee en hazelnoten uit Turkije erden na de ramp door de EG ;eweerd, omdat zij te hoge bevatten. De kse regering heeft gezegd at de partijen zijn vernietigd, aar volgens recente persbe- ichten hebben heel wat gewe- rnloze handelaren de thee ge- oon overgepakt en onder an- lere naam verkocht. Groot-Brittannië worden op 750 boerderijen 500.000 be smette schapen apart gehou- len, en in Zweden zijn dit jaar 30.000 rendieren ongeschikt verklaard voor consumptie, nadat vorig jaar 75.000 van deze 'ieren wegens te hoge besmet- tgsgraad werden vernietigd. Zweden heeft gezegd dat een inelle reactie op het ongeluk de endierindustrie en het tradi- ionele bestaan van de Laplan- lers die ze fokken voor de on dergang heeft behoed. Volgens 'oorzitter Bengt Ekendahl van n door de regering benoemde 'mmissie zal het echter nog 20 it 30 jaar duren voor de ren- ierteelt de gevolgen teboven il zijn gekomen, vooral omdat le dieren zich voeden met mos- in die heel lang radio-actief 'lijven. Zweedse milieu-acti- ten zeggen dat niet alleen endieren, maar ook vissen, addestoelen, bessen en vlees "t het zwaarst getroffen cen- Door Jan Paalman WIE op 19 maart de weekend bijlage van de Volkskrant opensloeg, kon daar onder de kop 'Volstrekt onverklaar baar en toch genezen' een op- merkelijk artikel aantreffen. De journalist Michiel Hege- ner berichtte over de wonder baarlijke verrichtingen van Filipijnse wondergenezers, die met blote handen, pijnloos en zonder een litteken achter te laten, aan de lopende band bloedige operaties verrichten „Volgens bijna iedereen die het verschijnsel van dichtbij heeft waargenomen," schrijft Hegener. „hoort het thuis in de categorie volstrekt on verklaarbaar". Een patiënt, Unita Ligte- ringen uit Hilversum, laat ach psychisch opereren om dat ze last heeft van wegra kingen. Unita: „Toen rustte een hand even boven mijn nek, vlak onder de schedel- rand, en het volgende mo- ment, met een straal van warmte, schoot die hand naar binnen, alsof er geen enkele

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4