even UITBLAZEN Stekelenburg: niet dreigen met hel en verdoemenis! Tijdperk van de Verlichting heeft zijn beste tijd gehad VAN EEKEI Burgeraaf De Lisle Gestuntel en ge NIEUWE FNV-VOORZITTER WIL MEER ZEGGENSCHAP VOOR VAKCENTRALE DE STEM COM] DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 22 APRIL 1988 -DESTEM- jl pE STEM BINNENLAh Onuitroeibaar Gijzeling DEN HAAG - WD-fractie heeft gisteren de eigen WI len (Defensie) fors aangepa hinderd dat de Tweede K< wegsturen. WILLIAM burg graaf De L'Isle van Penshurst Place heeft zijn titel niet geërfd. Hij heeft hem zelf ver diend. Als militair, politi cus en diplomaat. Hij is een bijna even veelzijdig man als zijn verre voorva- WIM KOCK der Sir Philip Sydney, publiek kwam helpen de man die de Repu in de strijd tegen de Spanjaar den maar daarvoor wel Vlissin- gen in onderpand hield voor zijn vorstin Elisabeth I. Hij was behalve diplomaat en militair ook schrijver en dichter. Vol gens de Oxford History of English Literature is zijn werk zelfs na vier eeuwen nog 'schit terend'. William Sydney, de huidige burggraaf en de achttiende heer van die naam van Penshurst Place, is geen dichter. En hoe wel hij in Cambridge klassieken en geschiedenis studeerde, bleek hij vooral een hoofd voor koele cijfers te hebben. Na zijn diensttijd als reserve-officier bij de Grenadier Guards verdiepte hij zich in het geld- en bankwe zen en verwierf zich daarna een reputatie in de Londense finan ciële wereld. De oorlog riep hem terug naar zijn regiment en tijdens de landing en de daaropvolgende gevechten bij Anzio, Italië ver wierf hij het Victoria Cross, Brittanniës hoogste dapper heidsonderscheiding. In 1944 werd hij in het Lagerhuis geko zen. In de tweede regering- Churchill was hij vier jaar mi nister voor luchtvaart. In 1956 werd hij tot burggraaf verhe ven. Van 1961 tot 1965 was hij gouverneur-generaal van Australië. Daarna werd hij tot ridder geslagen in de Orde van de Kouseband, de oude, exclu sieve Wee-hem-die-er-kwaad- van-denkt-orde van maximaal 24 leden waartoe binnenkort ook koningin Beatrix behoort. De burggraaf klaagt over zijn steeds vaker falende geheu gen als ik hem vraag of ik het goed gehoord heb dat hij tij dens zijn tafelspeech zei dat hij in september naar Tilburg komt. „Tilburg? Nee Tilburg zegt me niets. Ik ben zo slecht met namen tegenwoordig. Dat doet de ouderdom." We lopen in een van zijn schitterende tui nen. „Ik kom er dadelijk nog wel op", zegt hij. Het blijkt ten slotte om Middelburg te gaan. Hij zal daar de Willem Mary-festiviteiten van 15 september bijwonen, waaron der een taptoe, roeiwedstrijden en een filmfestival. William Sydney erfde Pens hurst in 1945. Sindsdien leeft hij temidden van zijn eigen fa miliegeschiedenis. In elk ver trek kijken van de muren gene raties voorouders op hem neer. Om de muren waartegen zij rusten overeind en overkapt te houden, moeten ze dagelijks aanzien hoe toeristen voort- schuifelen tussen de koorden die hen gescheiden moeten houden van de kostbare pronk stukken die Sydneys gedurende vijf eeuwen verzamelden. Daar zijn ook nogal wat 'souvenirs' uit de Lage Landen bij, varië rend van schilderijen en een kostbaar kabinet tot een Delftsblauw bord waarop bom menwerpers zijn afgebeeld die pakken voedsel neerwerpen bo ven een Nederlandse stad. Dat bord kreeg de huidige burg graaf aangeboden toen hij mi nister van Luchtvaart was. De burggraaf wijst graag op de banden die zijn familie met de Nederlanden heeft. Philip Sydney natuurlijk. Maar er was ook nog Robert Sydney, wiens republikeinsgezinde broer Al gernon in 1683 wegens hoog verraad op het schavot terecht kwam. Robert was kolonel van een Brits regiment in dienst van de Republiek der Verenigde Nederlanden. Een jongere broer van Robert, Henry, was een van de toonaangevende Whigs (liberalen) die in 1688 Willem van Oranje kwamen vragen zijn schoonvader Jaco bus van de Britse troon te ver jagen. Later verhief Willem deze Henry Sidney tot graaf van Romney. De trots van Penshurst Place is de great halldie deel uitmaakt van het oorspronke lijke huis dat ene John de Pul- teney, een rijke handelaar en bankier, in de jaren '40 van de veertiende eeuw liet bouwen en dat, in vrijwel onveranderde staat, de kern vormt van het in later eeuwen steeds verder uit gebreide kasteel. Je ontkomt niet aan een gevoel van ontzag als je omhoog kijkt naar de 650 jaar oude kastanjehouten kap constructie, waarvan de nok 18 meter hoog is, ongeveer net zo hoog als de zaal lang is. Rond 1340 diende zo'n zaal de hele huisgemeenschap tot verblijf, dus niet alleen de familie van de landheer, maar ook allen die in en buiten het huis voor de familie werkten. De familie zat op een geringe verhoging tegen over de minstrelengalerij, de rest van het volk aan lange ta fels op de iets lager gelegen vloer. Een enorm houtvuur be vond zich in het midden van de zaal. Schoorstenen kende men niet. De rook ontsnapte via een gat in de het dak. Natuurlijk waren er wel ver trekken waarin de landheer en zijn familie zich konden afzon deren. In een van die vertrek-, ken wordt onze lunch opge diend, even Engels als Pens-' hurst zelf. Koude kalkoen en hani en veel rauwkost en sala des. Burggraaf De L'Isle ziet er persoonlijk op toe dat de wijnglazen gevuld blijven. „Mijn voorvaderen waren Whigs", zegt hij, „en ik ben al m'n hele leven een Whig. Ik ben voor een open samenle ving, vrijheid en vrede. En als de overige Europese landen de Brits-Nederlandse samenwer-' king van de laatste drie eeuwen als voorbeeld nemen, dan hoe ven ze voor 1992 geen vrees te hebben." Hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiaifn Ultgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; 71,85 per kwartaal of J 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, J 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat, 1,25.' Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RsnkrAlatiflQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Thom Meens OOK nu alle commotie achter de rug is en eigen lijk niets zijn uitverkiezing tot voorzitter van de FNV meer in de weg kan staan, blijft Johan Stekelenburg (46) toch loyaal aan de ver trekkende voorzitter Hans Pont. Hij vindt dat Pont het niet slecht heeft ge daan in de twee jaar die hij het roer van de grootste vakcentrale van het land in handen had. „Natuurlijk vind ik dat. Ik voel me als vice-voorzitter even verantwoordelijk voor alles wat er in die twee jaar is gebeurd. Hans en ik hadden de zaken zo verdeeld dat we samen voor het beleid zorg den." Zijn loyaliteit aan de ver trekkende voorzitter gaat desondanks niet zo ver dat hij Pont in alles de hand boven het hoofd houdt. Vooral het vertrek van Pont naar het mi nisterie van Binnenlandse Zaken zit Stekelenburg nog steeds dwars, hoewel het voor hemzelf toch de weg vrij maakte naar het voorzitter schap van de FNV. Stekelenburg: „Die over stap, daarvan blijf ik vinden dat dat niet kon. Niet omdat vakbondsmensen niet zouden mogen deelnemen aan wat ik de lange mars door de instel lingen noem. Het kan heel goed zijn dat een vakbond zijn mensen heeft op plekken waar beleid wordt gemaakt, of dat nu bij de overheid is of bij de werkgevers." „Op zichzelf heb ik geen moeite met een overstap. Maar als het gaat om deze stap, van deze man, op dit mo ment, dan zeg ik: 'Nee, dat kon niet'. De voorzitter van de FNV heeft nu eenmaal een politieke functie. Dan moet je als vakbond eisen kunnen stellen aan de mate waarin zo'n man een pure individuele vrijheid heeft en gebruikt om na willekeurig welke tijd over te stappen naar ander werk. Ik vind datje daar als federa tie ook iets over te zeggen moet hebben." „Kijk, het wordt anders als iemand bijvoorbeeld'na twee volle periodes hier zegt dat het hem allemaal teveel wordt. Als zo iemand vervol gens, na even een parkeer- baan te hebben gehad, over stapt naar de andere kant, kan ik daar nog begrip voor opbrengen. Om dat al na twee jaar te doen, en dan zo direct. Daar heb ik grote bezwaren tegen." Dat heeft veel weg van een pleidooi voor een concurren tiebeding voor vakbondsbe stuurders. „Ja, zo zou je het kunnen noemen. Niet dat ik daarvoor pleit, per slot van rekening zijn we daar in de bedrijven ook fel tegen. Maar je moet als federatie toch een bepaalde zeggenschap hebben. Ik ben er nog niet uit. Nou ja, het probleem doet zich voorlopig ook niet meer voor." Stekelenburg blijft de eerste jaren ivêl zitten? „Minstens twee termijnen. Dus zes jaar. En als ze me wil len hebben, daarna ook nog. Tot mijn pensioen." Twee termijnen. Die heeft Pont ook genoemd toen hij kwam. Het werden twee jaar. „Is dat zo? Nou ik ben niet van plan eerder weg te gaan. Als er tenminste niets engs gebeurt met de gezondheid. Maar voor een andere baan. Nee hoor. Ik krijg nu een mooie baan. Dus waarom zou ik weggaan." Stekelenburg kiest bewust voor het voorzitterschap van de FNV, de federatie van 17 aangesloten bonden: hij laat een aanbod lopen om voorzit ter te worden van de Indus triebond. „Natuurlijk, ik ben een man uit de Industriebond. Daar liggen mijn wortels. Het was aantrekkelijk, maar mijn keus is gemaakt. Ik kies voor de federatie. Daar verwacht ik veel van. De samenwerking met de bonden, de toekomst van de vakbeweging, de be strijding van de werkloos heid, het overleg met kabinet en werkgevers. Er is nog veel te doen." Dan, na .enige aarzeling: „Daar komt nog bij dat de werksfeer hier me uitstekend bevalt. Ik werk met plezier. Dat is me ook wat waard." Hij erkent dat de voorzitter van de FNV weinig macht heeft, maar laat direct daarna weten dat als een grote uitda- Johan Stekelenburg loyaal tegenover Hans Pont ging te zien. „Het klopt dat wij als federatie niets te zeg gen hebben. De bonden zijn autonoom. In theorie kunnen ze alle afspraken die de fede ratie maakt, naast zich neer leggen. De kracht van de fe deratie ligt er nu net in dat ze dat niet doen. Als wij hier iets afspreken is dat het eindre sultaat van een discussie waarin de belangen van elke bond zijn afgewogen. Dan is er overeenstemming. Zo'n be sluit weegt zwaar." Het gebeurt anders nogal eens dat bonden een FNV-stand- punt van de federatie aan hun laars lappen. Of afspraken die U met de overheid maakt, niet nakomen. Noem mij eens één cao waarin afspraken zijn ge maakt over deeltijd of bestrij ding van langdurige werk loosheid? „Zulke cao's zijn er genoeg hoor. Deeltijd komt misschien wat minder aan bod, scholing en jeugdwerkloosheid des te meer. Er zijn cao's waarin af spraken zijn gemaakt over de wet Vermeend-Moor (een wet die het aannemen van lang durig werklozen financieel aantrekkelijk maakt voor werkgevers, T.M.). Aan de an dere kant: wat meer verplich tend zou inderdaad geen kwaad kunnen. Er is nu hele maal geen sanctiemogelijk heid voor de federatie als bonden hun eigen gang gaan. Op zich vind ik dat goed. Je moet zaken in overleg kunnen regelen. Dreigen met hel en verdoemenis is ook niet alles, maar ik wil toch proberen de vakcentrale wat meer zeg genschap te geven." Èn wat als de andere bonden dan weglopen, zeggen "barst jij maar met je federatie' dan blijft er niets over van de FNV. „Dóór ben ik niet bang voor. De bonden zien heus wel wat ze aan de federatie heb ben. Wij kijken over de grens en hebben hier een kwalita tief goed apparaat zitten met deskundigen op allerlei ge bied. Wij weten wat er speelt in alle sectoren, van het on derwijs tot het vervoer om eens wat te noemen. Als de aangesloten bonden dat alle maal zelf zouden moeten bij houden, kwamen ze tijd te kort." Dat geldt misschien voor de kleine bonden, de grote bind je niet met een goed apparaat. Die hebben hun eigen deskun digen. Hoe houd je die dan binnen? „Dat ligt wat moeilijker. Hoewel, die zien ook dat Lub bers met ons belt als hij de FNV nodig heeft. Die gaat heus niet al die bonden afbel len. En De Koning (minister van Sociale Zaken en Werk gelegenheid) ook niet." Nee, maar als er geen FNV was, deed hij dat wel. „Dat kan wel zijn, maar je ziet het ook aan de leden zelf. Die voelen zich primair lid van de FNV. Dat merk je als ze spreekt. Of ze nu in de In dustriebond zitten of in de Voedingsbond. De aangeslo ten bonden ontlenen een deel van hun bestaansrecht aan het feit dat er een grote fede ratie is. Dat weten ze ook heel goed. Er is daar niemand die twijfelt aan het nut of het be staansrecht van de federatie." Hans Pont heeft in zijn laatste toespraak als FNV-voorzitter gepleit vppr een vorm van col lectief lidmaatschap van de vakbond. Op de totale loon som van een bedrijf zou 0,1 procent moeten worden inge houden als bijdrage voor de vakbond. Wordt dat inderdaad FNV-beleid? „Wij zien niets in een ver plicht lidmaatschap. Mensen die niet willen, moet je niet dwingen. Ik weet dat dat bij de grafische-cao wel zo is, maar ook daar kunnen men sen die per se niet willen, hun geld op een andere rekening storten. Daar staat tegenover dat wij als bond nu ook de kastanjes uit het vuur halen voor mensen die geen lid zijn Die profiteren mee van onze onderhandelingsresultaten. Het is raar dat die mensen netto meer geld overhouden dan onze leden. Want die moeten van hetzelfde loon hun contributie nog betalen Van mij mag dat gat in belo ning kleiner worden. Daar wil ik ook naar laten kijken" Dat lijkt mij iets waar al enen weinig van terecht zal komen als van de meeste a/spraken die de vakbeweging maakt I met kabinet en werkgevers in voor- en najaarsoverleggen. „Zo negatief zie ik dat niet, Die overleggen hebben hun waarde. Aan overleg omwille van het overleg, zou ik niet meedoen. Het akkoord dat in 1982 is gesloten, zeg maar tus-1 sen Kok (toenmalig FNV-1 voorzitter) en Van Veen (toenmalig VNO-voorzitter| was het begin van de discussie over de arbeidstijdverkorting I en de deeltijdarbeid." „Het akkoord van 1984 ovet de jeugdwerkloosheid heeft 1 ook zijn uitwerking Toen hebben we afspraken! gemaakt over die grote groe pen jongeren die van school! kwamen met een diploma en 1 toch direct werkloos werden Daar zijn goede plannen voor 1 gemaakt. Achteraf denk ik I dat de wil van het kabinet en de werkgevers om daaraan mee te werken vooral komt omdat ze zelf net kinderen hadden in die leeftijd. Dan ac cepteer je een verloren gene-1 ratie niet zo snel. Er was op dat moment opvallend veel aandacht voor jongeren." „Alleen in 1986 waren mogelijkheden om centraal I iets te doen wat minder. Dat I krijg je zo als de rentabiliteit I van de bedrijven ineens weer I toeneemt en de werkloosheid I langzaam terugloopt Dan I neemt de wil af om afspraken I te maken. De noodzaak is minder groot bij kabinet i werkgevers. Dan zijn wij aan I bod. Wij blijven erop hame-| ren dat Lubbers met ons die afspraak heeft gemaakt om ii vier jaar de werkloosheid te I verminderen met 200.000 1 mensen. Dat laten wij niet f wegdefiniëren door een an-1 dere telling. Al hoor je mij c dit moment ook niet dat het zal lukken.'" Door Jan van de Ven HET tijdperk van de Verlichting zou zijn beste tijd wel eens gehad kunnen hebben. Twee honderd jaar heeft zij het uitgehou den: het tijdvak dat begon met de verbrei ding van staatsideeën, verkondigd door Rousseau en zijn tijdgenoten in de acht tiende eeuw. Weg met de vorst, die het al leen voor het zeggen heeft. Leve het volk, dat zelf zijn wetten maakt en er naar leeft. Om het failliet van de Verlichting, de volks- souvereiniteit, te voorspellen zou de boodschap van Rechtsstaat en sturing, een door juristen uitgegeven bundel lezingen, dienst kunnen doen. De boodschap luidt: waar de overheid zonder echte tegenwerking van het parlement (om de coalitie te sparen) ongebreideld wetge ving ter sturing van beleid mag gebruiken, vervaagt de rechtsstaat. Het volk regeert dan alleen nog in naam, maar feitelijk worden de verworvenheden van de Verlichting van tafel geveegd. Juristen schrijven niet alleen, zij spreken ook. Hoe vaak hebben de laatste tijd niet hoog leraren een minister publiekelijk de mantel uitgeveegd. Lubbers, Korthals Altes, Brink man, Deetman, De Koning, allen moeten zij er om beurten aan geloven. Inhoud van elke uit brander: de minister neemt een loopje met de wet. Volksinvloed komt er niet aan te pas als rechten worden aangetast, want het parlement krij gt geen been om op te staan. J. Heldring, NRC-columnist, vraagt zich af of de Verlichting is uitgewerkt. Twee verwor venheden ervan, socialisme en liberalisme, schuiven van links en rechts naar het midden van de politiek om daar te versmelten met het confessionele blok. PvdA-voorzitter Maijanne Sint komt er openlijk voor uit, dat het socia lisme in de huidige vorm heeft afgedaan. WD-fractievoorzitter Voorhoeve verkondigt ook een middenkoers. Hij laat zich niet door Wiegel naar rechts drukken. Zoudeit socialisme en liberalisme na twee eeuwe» zijn uitgewerkt, omdat zij hun doelen hebben bereikt? Blijft de kerk - in welke vorm dan ook - in het midden over? Heldring laat op eenvoudige vragen geen simpel antwoord vol gen. Hij geeft er wel blijk van de tijdgeest aan te voelen: er is iets mis met de rechtsstaat; we staan mogelijk aan de vooravond van verande ringen. En waar gaat het heen? Heldring: 'Ook een politiek van het midden kwetst belangen groepen, die dan hun heil zullen zoeken in ideologieën. Ze zullen niet noodzakelijkerwijs de democratie onaangetast laten'. Ook zonder onheilspellende profetieën daagt de toekomst zonder volksinvloed aan de hori zon. Op EG-niveau opereert een parlement zonder wezenlijke bevoegdheden. In Brussel regeren feitelijk ministers door min of meer democratische voorstellen in de ijskast te zet ten en voor zover de stemmenverhouding dat toelaat een eigen gang te gaan. Mogen twaalf regeringsleiders een ongecontroleerde macht uitoefenen; de enkeling zal in eigen land pro beren hetzelfde te doen. Thatcher moge een spraakmakend voorbeeld zijn. Onze eigen Lubbers tracht met een brij van woorden het zelfde te doen. Tegen de achtergrond van deze voor de de mocratie (volksinvloed op de rechtsstaat) zorgwekkende ontwikkeling verschijnt een vertaling van Rousseau's werk 'Sociaal con tract'. De vertalers geven het werk de titel mee: Het maatschappelijk verdrag of Beginse len der staatsinrichting. Het is op de markt ge bracht door Tilburg University Press. Wat zegt Rousseau over het maatschappe lijk verdrag? 'Daar mensen geen nieuwe krachten in het leven kunnen roepen, doch en kel de bestaande kunnen verenigen en sturen, hebben zij geen ander middel meer tot zelfbe houd dan hun krachten te bundelen tot een ge heel dat de weerstand zou kunnen overwin nen.' 'Het gaat erom een vorm van samenleven te vinden die met alle gemeenschappelijke kracht de persoon en de goederen van iedere deelge noot verdedigt en beschermt, en waardoor ieder, in de vereniging met allen, toch zichzelf gehoorzaamt en even vrij blijft als tevoren'. Daar zijn we tot nu toe aardig in geslaagd. De bundeling van krachten heeft na acceptatie van de raadgeving geleid tot afschaffing van absolute monarchie, parlementaire democra tie, evenredige vertegenwoordiging. Rousseau spitst de essentie van zijn betoog toe op: Teder van ons brengt zijn persoon en heel zijn kunnen in onder de hoogste leiding van de algemene wil; en gezamenlijk nemen wij ieder lid op als onscheidbaar deel van het geheel'. Een voor allen, allen voor een; de drie musketiers zeiden het al. In zo'n gemeenschap leven we niet. Het leek er even op, maar bezui nigingsdriften van de regering - zo luiden vaak gehoorde klachten uit verschillende gele dingen van de samenleving - veroorzaken grote ongelijkheid. Ook wel omschreven als: de een is gelijker dan de ander. Met het citeren van Rousseau's werk moeten we echter oppassen. Vertaler/filosoof Bert van Roermunds waarschuwing aan de lezer: 'Du contrat social is een van die boeken, waaruit ieder zijn eigenlijk probeert te halen. Dat mag gelden voor grote denkers over recht en staat, zoals Kant, Hegel, Marx. Het geldt zeker ook voor grote politici als Robespierre, Napoleon, Che Guevarra. Als het om beginselen van staatsinrichting gaat, wordt 'maatschappelijk verdrag' zowel het manifest van de moderne rechtsstaat als het handvest van het totalita risme genoemd'. 'Daarmee is waarschijnlijk voor een deel verklaard, waarom het meer geciteerd dan ge lezen wordt. Want alleen in citaten kan Rous seau teken van politieke tegenspraak blijven, omdat hij daar geboekstaafd staat als de ro manticus die de directe democratie zou hebben verheerlijkt'. Bert van Roermund bouwt niettemin een doorkijkje op voor Rousseau's politieke filoso fie. 'Het volk beschikt als soeverein over de wetgevende macht en kan deze niet afstaan aan een enkeling, of delegeren aan vertegen woordigers, of afsplitsen van andere politieke machten, zoals uitvoerende of rechtsprekende macht: deze zijn volstrekt ondergeschikt.' En: 'Rousseau zegt zelf dat de burgers slechts een schijnbare vrijheid bezitten wanneer hun enige politieke zeggenschap erin bestaat op ge zette tijden naar de stembus te gaan.' Hem staat als ideaalbeeld het oude Rome voor ogen, waar het volk werkelijk aan de wetgeving deelnam. Bij een vergelijking tussen 'de' denkbeelden van de Verlichting en onze afbrokkelende ver worvenheden kan licht de conclusie volgen, dat I het tijdperk van de Verlichting op een einde loopt. Het zoeken van een kleurloos politiek midden miskent de scherpe kleurschakeringen in de samenleving. De Nederlandse gemeen schap is geen eenheidsworst En er bestaat ze ker geen consensus over het hakken in sociale zekerheidsrechten. Om het wat ingewikkelder te maken: tot de I denkbeelden van Rousseau behoort ook de op-1 vatting, dat iedereen in de staat het met elkaar eens kan zijn vanuit puur eigenbelang. In dat I geval spreekt niet de algemene wil maar de egoïst. Een politieke partij kan uit eigenbelang spreken en ook een bevolkingsgroep. Denken dat ontkleuring en aantasting van rechten te-1 vens het einde van de Verlichting betekenen, zou een te snelle conclusie zijn. 'Recht en staat', schrijft Van Roermund, I 'zijn voor de Fransman geen noodzakelijke voorwaarden van de samenleving. Dat komt niet omdat er geen verband zou zijn tussen die principes en een feitelijke modus van samenle ven, maar omdat niet a priori gegeven is wat het begrip van de feiten van het samenleven inhoudt.' Komen delen van de bevolking in op-1 stand tegen bijvoorbeeld het beknotten van ze-1 kerheidsrechten dan zouden zij best het gelijk aan hun kant kunnen hebben. Heldring vraagt zich wat angstig af: 'Wan-1 neer het (politieke) midden nieuwe ongelijkhe-1 den schept, dan is de kans groot dat de slacht-1 offers zich tegen de democratie kerea Wat zal I dan het ideaal zijn - het socialisme is immers I 'uitgewerkt' - dat de ontevredenen inspireert I en mobiliseert?' Waarschijnlijk ligt het ant-l woord toch binnen de Verlichting. Algeme»! wil bestaat niet door recht en staat, maar on-1 danks recht en staat. Het samenvallen van alle kritiek op Lubbers I en de zijnen, de bezorgdheid van columnist Heldring en het verschijnen van 'Het maat-i schappelijk verdrag' mag toeval zijn. Het he-1 ruitgegeven, vertaalde werk van Tilburgse ft-1 losofen komt wel precies op tijd. Het boekje I draagt bij aan de bezinning over de vraag waarmee we als gemeenschap bezig zijn. HET lijkt een onuitroeibaar misverstand, dat ieder ogenblik weer opduikt; zo ook in De Stem van 13 april jl. De indruk werd gewekt als zou de Latijnse Mis weer zijn toegestaan door toedoen van bisschop Lefbvre. De Mis in het latijn is nooit weggeweest. De liturgie is vernieuwd na Vaticanum II en kan zowel in het latijn als in de volkstaal worden gevierd. Waar Lefèbvre en de zij nen voor ijveren is het vie ren van de oude liturgie van vóór Vaticanum II, omdat zij onder meer menen dat in de vernieuwde liturgie het offerkarakter zou zijn ver doezeld. Zij mogen volgens een in dult van 1984 de oude Mis- orde (in het Latijn) weer vieren steeds met speciale toestemming van de plaat selijke bisschop. In diverse kerken en ka pellen in Nederland wordt iedere zondag de Latijnse Mis gevierd volgens de nieuwe Ordo en dit al sinds 1969, zo ook in Breda in de kapel van de zusters in de Nieuwstraat om 10.30 uur. Deze missen hebben niets met de traditionalistische beweging van Lefèbvre te maken en hiervoor is ook geen speciale toestemming van de bisschop nodig. Amstelveen A. F. M. de la Porte IN De Stem van 13 april maakt de redactie een on derscheid tussen gijzeling van Israëliërs en gijzeling van Arabieren onderling. Gijzeling van Arabieren wordt afgekeurd. Over gij zeling van .Israëliërs is de redactie niet zo duidelijk af wijzend. De redactie dient te beseffen dat gijzeling van onschuldi- gen altijd een minderwaar dig bedrijf is. Mensen die eenmaal gegijzeld werden, lijden in de regel levenslang aan de gevolgen. Maar bo vendien wie eenmaal het wapen van de gijzeling han teert, moet ermee rekenen dat het uit de hand loopt. De recente gijzeling be wijst dat wie eenmaal zijn tegenstanders met dit wa pen te lijf gaat op den duur geen verschil maakt tussen tegenstander en tegenstan der. Daarom is het te betreu ren dat de redactie zo'n ver schil maakt tussen verschil-1 lende gevallen van gijzeling Gijzeling is een verachtelijk' bedrijf. We kunnen en mo-l gen het niet goedpraten «'I het nu politieke tegenstan-| ders of zakenlieden betreft I Het ware te wensen hal iedere redactie duidelijk al-1 stand nam van dit misdrijf Door onderscheid te make,'l tussen gijzeling en gijzelWl trekken we een mistgordvl op waardoor de geweWl van velen worden geschaad Breda JA. van der Meiden Van onze verslaggever oEN HAAG - De rijles- markt gaat moeilijke jaren Smoet. Over 10 jaar zul len jaarlijks rond 50 min der rijbewijsexamens afge nomen worden dan op dit moment het geval is. Oorzaak: rond 1997 zal, in ver- Scl „„Hiking met nu, het aantal 18- gei iarigen aanzienlijk minder in ge eetal zijn. Deze cijfers zijn, na 0m èen onderzoek van het bureau we Van den Broecke Research, bij ho directeur J.P. Vaessen van het noi Centraal Bureau Rijvaardig- be' heidsbewijzen in Den Haag, als m{ WD Van onze Haagse redactie Een motie van wantrouwen vj Tweede Kamer tegen Van Eek ringspartijen CDA en WD vei ter heeft daarmee in korte tijd motie overleefd waarin om z vraagd. De PvdA wilde het vertrek van Ee Van Eekelen omdat de minister - 1 twee jaar geleden te dure dol- zog lars heeft gekocht en daarover ko; de kamer pas eind verleden op jaar informeerde. De Tweede pet Kamer debatteerde gisteren om over de gevolgen die deze mis- te greep voor Van Eekelen moest dol hebben. 2 PvdA'er Vos diende een mo- koe tie in waarin stond dat de mi- als nister de Kamer onvoldoende zal had ingelicht. Waardoor de mi controlerende taak van de Ka- de mer onmogelijk zou zijn ge- de maakt. Om een toelichting ge- koe vraagd bevestigde hij dat de uit motie als een motie van wan- i trouwen jegens de minister ein moest worden gelezen. blu Daarop volgde een ordede- rag batje over de motie. PvdA- na. fractievoorzitter Kok haalde de nai woorden aan van WD-kamer- vei lid Bolkestein, die deze week in ren de Kamer had gezegd dat be- \r windslieden te weinig aftreden. V 1 Volgens Kok was er nu alle re- ¥-< den voor Van Eekelen om op te in stappen of anders te worden weggestuurd. HA WD-fractievoorzitter Voor- ope hoeve reageerde daarop door te jja stellen dat 'in dit geval aftre- ver den een te zware sanctie' is. Hij T hield heel nadrukkelijk open V dat Van Eekelen onder andere r® omstandigheden wel weg zou 'be moeten. Voorhoeve hield de E. z minister voor dat 'het niet de zev vraag is of er sancties moeten wo; volgen, maar welke'. De nog zwaarste sanctie - het wegstu- I ren van een minister - achtte lief Voorhoeve niet op zijn plaats. ber De opwinding in de Kamer kor. ontstond over een verkeerde doo beslissing van twee jaar gele- tiet den. Op dat moment - Van woi HET EERSTE verstandige kabinetsbe Iiaire, Met die omschrijving van een I sussing van het kabinet om af te ziei door de Schiedamse fabriek KEP on Tekarakteriseerd. Het kabinet heeft de bereidheid om [achter de urenlange discussies over [ontwikkelde identiteitsbewijs nu wel q Is 1 E(e uiteindelijke testresultaten ware |ier dan eerdere versies, voldoet de e "oort nog steeds niet aan de eis van ft tn het kabinet verbindt aan die du bat het maar afgelopen moet net KEP. De regering beraadt zich bet contract op te zeggen, li!® !/an?er te lezen. Het staat verhulc Ip.h .e complicaties die een duic hirwen-!ujnnen meebrengen, maar de Wl1- als het even (vooral financ n?^ en a,le daarmee samenhang uat duidelijke principe-besluit om rnnHH^' 's het eni9e winstpunt. Want na ae invoering van de nieuwe pas "«ziet, raakt toch uiterst bedroefd vi En wat is trouwens het netto-t -i^dervmk Van Eekelen en brekebee Jl®!IS weer terug bij af: er zal voorl spoort komen, de Nederlanders m u "(°9 doen met 'het oude, zwarte v »nf k'euwe fraudebestendige paspc ipkL„,s wel k°men. De Staatsdri *>n f 5 vaak 'a,en doorschemeren u!;audebestendig paspoort te kunn /an e». net wist dat overigens al, de i/prk™? en (Buitenlandse Zaken, th rten n s.echter bijna blindelings KEP. aen niet opgevraagd. iuifip^iiüu.bliiken de gevolgen van di ,te worden. Het kabinet zal is h!» 1 al direct aan het begin - aenc „j71®9 waar ziin dat staatssecret fat nr o!r? van doortastend optrad en iet nco f aan de hand was, maar de :ekpifof zich nu 'aat aanzien de Gp?,u°m maar met KEP in zee te ge aar c u9.9isteren gebleken dat iet kcd w kabinet wil een streep ha alen Vervolgens mogen de jurist Aic k1^ ?u v.°°r de schade moet opc )root H®, abinet consequent is en len op? Staatsdrukkerij/Johan Er JiteindpiuLom ®en nieuwe pas te ont\ jit waa? J 2li het veel later dan oorsp we eigenlijk wezen moeten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2