s p E C F E K n X d moet •engen ng voor ïbraken I I DE STEM ÜWHWll KLEURIG EN PRAKTISCH VISITEKAARTJE VOOR DE CONSUMENT 5f 1' y 1 NlOfè ikens VAN STATE: irde 1ILD: io Bevelanden/Schou. uiveland. In december loor bisschop H. Er™ gewijd. Zondag 3, (roepingenzondag de heer Van Hees om ur in de parochiekerk H.-Maria Magdalen, zijn eerste heilige mi, nsluitend is er tot 13 35 1 receptie in restaurant tadhuis aan de Grot, in Goes. Zondag 15 mej ons van Hees voor in i, listieviering van U jq 1 de Martinuskerk ade-Spekholzerheide. heer Wagenaar, 3. me- De Badts-de heer Van toy. Groep B: 1. me- Hendriksen-de heer Ier Hooft, 2. mevrouw Wanrooy-de heer D, 3. heren Hermans-De .R - In de christelijke I chool Op de Bres wordt ;dag 27 april een bazar den, die is opgezet door •achten en de activitei- nmissie. Ze willen hier- ;eld ophalen voor leer den voor de school. Er is ommelmarkt, spelletjes, •ad van avontuur met rrijzen en er kan koffie I 1 gedronken. De hoofd-1 een weekeinde of mid-1 in een stacaravan .ng De Bommerd tel tapelle. De bazar duurt I 8.00 tot 21.00 uur. JE - Gedeputeerde I ouwer P. de Nood uit le dijk tuusen de Ca- tulpolder terug brengt i heeft die dijk in 19841 aven, omdat zijn uit- rdvoerders van het pro- estuur en de gemeente rg hebben tijdens de be ing van het geschil be lt grote waarde te hech- 1 de bescherming van de jdijken. Dat De Nood de onder vergunning heeft aven, vinden ze een ke zaak. ïeentewoordvoerder A. essel: „Het gaat om een aantasting van het haam". •ovinciebestuur vindt dat I langen van De Nood in I raak ondergeschikt zijn et provinciale beleid om mendij k te beschermen, iciewoordvoerder G j rs: „Dat is er op gerikt ndijken vanwege de I an verbonden landschap-1 natuurwetenschappe- en cultuurhistorische ien zoveel mogelijk inl te houden." afdeling voor de geschil- an bestuur van de Raad tate zal in het kader van I ijdelijke Wet Kroong® en over enige tijd een uit-1 k doen in deze zaak. r inbraken, vooral 111 nannen uit Goes, Axel Middelburg. Dit waren 1D. B. (19), de 23-jarige H. (Schore), die aan het k allen werden veroor- ng- n vastgesteld dat hij een had om koortsachtig op te gaan naar geld. BH n die periode zwaar ver- 1 aan het gokken en ha" I ïiervoor diep in de schul-1 estoken. een en andere jongens 'speciale redenen', maar zo meldden hun raad® l meegesleept door he'l psgebeuren'. Allen hebb® ntussen aan de groep 0®' en zijn een studie b® of aan het werk g® I reden waarom drie va» annen veroordeeld werd® I •oorwaardelijke gevang®-1 raffen van twee maand® 5 uur dienstverlening, de vierde (de Axelaah zijn kleinere aandeel e® id voorwaardelijk kr#» egd en 75 uur dienstver!® VRIJDAG 22 APRIL 1988 De nieuwe cultuur van de plastic tas Door Henriëtte Verburgh Dat alleen de inhoud telt en niet de verpakking, is een oude wijsheid, die door de tijd is achterhaald. Het gaat vandaag de dag om allebei. Met een gewoon pakpapiertje maakt een detaillist het dan ook niet meer. Zeker niet als hij exclusieve life-styl artikelen wenst te slijten. Er zal min stens en snelle plastic draagtas aan te pas moeten komen. Met een uiter lijk dat zo aantrekkelijk is dat een klant er graag zijn aankoop in ziet verdwijnen. Een dure grap voor de winkelier? Helemaal niet. In feite betreft het hier een hele goedkope manier van ad verteren, waarbij koning klant zelf zo vriendelijk wil zijn om als venter van een reclameboodschap te fungeren. Want ook op een draagtas van allure ontbreekt natuurlijk de firmanaam niet. Ja, en hoe mooier de tas, en hoe sjieker de zaak, hoe gretiger de klant om dit vrijwilligerswerk op zich te nemen. Ook nog lang nadat een koop is gesloten. Immers bepaalde plastic zakken hebben zelf de status van life-style attribuut. „Zelfs een beginnend ondernemer moet van zijn plastic draagtas geen sluitstuk op de begroting maken", is dan ook de vaste overtuiging van Ti- nie Mulder van Mulder Draagtassen, een firma die zich geheel heeft toe gelegd op de produktie van bijzon dere (plastic) zakken. Samen met haar man Butch adviseert zij detail listen door heel Nederland ten aan zien van de brandende kwestie: de verpakking. WCOIJVEREN Het merendeel van de clientèle be weegt zich op het gebied van de ex clusieve mode en mode-accessoires, maar ook een luxe warenhuis als Metz Co in Amsterdam bestelde zijn draagbaar imago bij Mulder. Geen wonder want wat Mulder te bieden heeft aan zakken en tassen kan wedijveren met het beste op dit gebied in de wereld. En dat terwijl dit familiebedrijfje zich met het buiten land nauwelijks inlaat, 'omdat het in Nederland zelf razend interessant is'. „We deden oorspronkelijk in land en tuinbouw plastic", vertelt Tinie Mulder in de royale patriciërswoning in het hartje van Hoorn. ITAUAAR „Een jaar of tien geleden kwamen wij in aanraking met een Italiaan, die zei dat hij 'daarginds over de bergen' iets deed in plastic draagtassen. Of dat misschien ook iets voor ons was. De man bleek de schitterendste ex emplaren te maken onder meer voor Benneton. Een gulden per stuk moesten ze kosten. Dat was in die tijd belachelijk duur en de midden stand zag het dan ook absoluut niet zitten. Een Italiaanse modezaak, hier in Hoorn, nam ze niettemin af en vanaf die tijd is het langzaam berg- opwaar.s gegaan en hebben We ook onze eigen formule gevonden". Dat de plastic zak uiteindelijk zo'n successtory is geworden, schrijft Ti nie Mulder toe aan de grote prakti sche waarde ervan en aan de iritro- m H Bi®; ws0m~ ■Sr, mi s® fm m 6^ maal per jaar stellen wij onze con cepten bij". Dat smaakvol en duur niet gelijk op hoeven te gaan, wordt gedemon streerd aan de hand van twee ont werpen bestemd voor de juweliers branche. Een vertederend choco lade bruin plastic zakje kost 40 cent, terwijl een ingewikkeld, maar niet uit gesproken 'mooier' exemplaar van geplastificeerd papier ongeveer ƒ1.50 moet opbrengen. Voor de duurste zak van Mulder legt de de taillist zo'n acht gulden neer. „Op het moment is de papieren draagtas erg in trek, aldus Butch Mulder. Hij appelleert aan de waar dering voor het natuurlijke, pure, dat als luxe wordt ervaren. Geliefde op drukken zijn die uit de jaren vijftig met tafereeltjes van de happy fami ly". Hij toont een afbeelding van een overgelukkige permanenthaar-moe- der plus blozende baby. Zij worden door een Gary Grant-achtige huisva der in een grote bolle automobiel door een fleurig landschap gere den". BROM Het is maar een van de duizenden plaatjes in de meest uiteenlopende genres, vervaardigd gedurende de afgelopen twee eeuwen, die Butch Mulder in de loop der tijd heeft ver zameld. Zij dienen als inspiratiebron. Butch Mulder: „Om in deze branche te slagen moet je kijk hebben op di verse stijlen en op kwaliteit. Anders dan een kunstenaar, die uitsluitend volgens zijn eigen visie schildert, mag je geen vooringenomen stand- -y A •V t>l f duktie op het juiste historische mo ment. TOUWTJES Tinie Mulder: „Een twee decennia terug stonden er achter de paktafels van de grote warenhuizen drie meis jes, fulltime bezig met het uitrollen van papier, het vouwen van doosjes en het omwikkelen met touwtjes. Het ging hier om het nederigste winkel- werk, maar het was niettemin erg kostbaar voor de ondernemer, vooral toen de verplichte jeugdlonen kwamen. Met de plastic zak maakte je in een klap het meeste pakwerk overbodig, zonder de service aan te tasten". SMAAKVOL Hoewel er door het hele land mo menteel vrijwel de zelfde hoogwaar dige mode wordt verkocht, blijken er wel degelijk plaatselijke verschillen in voorkeur ten aanzien van de zak te onderscheiden. Tinie Mulder: „Amsterdam is de maker, die geeft de toon aan, met Rotterdam als grote modieuze navolger. Het zuiden heeft naar mijn mening de meest fijn zinnige smaak. Hoe het ook zij, twee punt innemen. Naast een goed ge voel voor het 'nu' en de zeer nabije toekomst staat of valt de zaak met het kunnen invoelen wat die heel verschillende klanten bedoelen". VERZAMELAARS Nederland telt naar schatting een be hoorlijk aantal stille verzamelaars van de plastic draagtas. Lieden die dit kleinood van onze massacultuur waarderen om de zak zelve. Een van hen is Henk Overduin, directeur ad interim van Het Haagse Gemeente museum. Overduin: „Wat in het re cente verleden de blikken trommels waren, zijn nu de platenhoezen en de plastic zakken. Voor dat soort tri viale voorwerpen heeft men in een museum doorgaans weinig belang stelling. Ik ben destijds begonnen aan dat verzamelen van plastic draagtassen uit een soort ernstige ironie. Zonder enig selectiecriterium in acht te nemen. Want ik besefte heel goed dat nergens in Nederland die dingen officieel en systematisch werden bijeen gebracht. Ik heb ooit eens bepleit dat het Openlucht Mu seum in Arnhem er aan zou begin nen, als museum dat zich met volks kunde bezig houdt. Nu en niet een halve eeuw na ons, want dan krijg je het nooit meer echt voor elkaar. Daarom heb ik mijn tassenbestand ook per testament aan dat museum vermaakt". WEKELIJKSE CONSUMENTEBIJLAGE. EINDREDACTIE HEIN SLUIJTER, VORMGEVING AD COUWENBERGH. Mooie, grappige, rustige en opvallende plastic tassen In alle kleuren van de regenboog. FOTO DESTEM/ JOHAN VANGURP "V'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 13