God in Rusland snn DE STEM EXTRA DONDERDAG 21 APRIL 1988 ■4; «STEM GIDS 2 De standpunten van de studenten lig gen tamelijk vast. „Ik heb de hypo these van een God niet nodig", luidt het meest voorkomende argument. Zo staat het ook in het boekje. Een al wat oudere student uit Centraal-Azië zegt: „In mijn land bestaat de meerderheid van de gelovigen uit ouderen en onge- letterden." Sovj et-feminisme 'Godsdienst in' NEDERLAND 3 BELGIE NED 2 Mode-verschij nsel DUITSLAND 1 Patroonheilige T49 De Moskouse Lomonosov-universiteit heeft in de 233 jaar van haar bestaan me nige beroemdheid afgeleverd. Michail Gorbatsjov studeerde er rechten en leerde er Raissa kennen die op de filosofische fa culteit studeerde en later zijn vrouw zou worden. Sinds de Oktoberrevolutie worden alle studieplannen gedomineerd door het mar- xisme-leninisme. De afdeling atheisme neemt een prominente plaats in, een hele verdieping op de negende etage. De stu denten van de werkgroep geschiedenis van de godsdiensten besluiten hun 'djenj tvortsjestva' (de 'dag van de zelfwerk zaamheid' waarop ze zelf een referaat moeten houden) met een 'Ontmoeting met een Nederlandse journalist'. De vraag of er een gelovige in de zaal is wekt verbijstering. Atheïsme is blijkbaar een zeer ernstige zaak. De opmerking dat 'djenj tvortsjestva' ook 'dag van de schep ping' betekent lijkt in dit serieuze gezel schap kansloos. Het sluitend bewijs Archimandriet Georgy van het Drievuldigheids klooster in Zagorsk. Sovjetjeugd zoekt naar de zin van het bestaan Door Leo van Vlijmen Hij geeft echter toe dat er ook jongeren zijn die geloven. „Dat zijn over het algemeen mensen die teleurgesteld zijn in hun idealen. Negatieve processen leiden tot godsdienst." Dus gelovige Sovjetburgers zijn achterlijk? Behalve de jongeman uit Centraal-Azië wil niemand dat ge zegd hebben. De discussie begint enige kleur te krijgen wan neer de geschiedenis van Rusland aan de orde komt. Sommigen ontkennen glashard dat die geschiedenis een christelijk stempel draagt. Anderen geven ech ter toe dat bijvoorbeeld de Russische cultuur een christelijke traditie heeft. Een vrouwelijke studente noemt Jezus „een leraar van menselijke waarden" die ook voor een atheïst gelden. Heeft het atheïsme evenals de godsdienst een antwoord op de vraag naar de zin van de dood? Eigenlijk een rotvraag aan jongemensen van rond de twintig. „De dood is verschrikkelijk", zegt een van hen. Dan blijft het enige tijd stil. Totdat de pro fessor opstaat. „Mag ik ook wat zeggen?" Hij mag. „Katholieke theologen als Karl Rahner noemen de dood de voltooiing van het leven van de mens. Daar ben ik het mee eens, niet als een religieuze ervaring, maar in de zin van de evaluatie van het menselijk leven." Voor de studenten is dit blijkbaar nieuw. Ze blijven althans niet-begrijpend en afwachtend kij ken. Maar er komt niets meer. Over de bevrijdingstheologie kunnen ze beter mee praten. Ze noemen het waarderend een „stap in de richting van het marxisme-leninisme." Bestaat er ook een bevrijdings-atheïsme? „In de Sovjetunie is iedereen al bevrijd. Wij hebben geen sociale of politieke bevrijding meer nodig." Dat is weer volgens het boekje. Maar hoe zit het met het feminisme? De professor meldt zich nog eens, deze keer om zijn waardering uit te spreken voor de fe ministische theologie van Catharina Halkes. Hij verbaast zich erover, dat zij aan een katholieke uni versiteit heeft mogen doceren. Haar boeken zijn in deze werkgroep blijkbaar gemeengoed. Er wordt, door de mannelijke studenten, wat ge ginnegapt over de bevrijding van de vrouw. Een oudere dame, een wetenschappelijke assistente, verklaart ferm dat ze volledig bevrijd is. Maar dat blijkt een achterhoedegevecht, want een van de stu dentes staat op en houdt een vurig pleidooi voor een praktisch marxistisch feminisme dat de vrouw in de Sovjetunie bevrijdt van haar dubbele taak als werkende kameraad en huisvrouw. Ze krijgt in stemming van al haar vrouwelijke collega's. De dis cussie over de zin van de dood en de vraag naar God is blijkbaar snel vergeten. Voor de studenten aan de theologische academie in Zagorsk (een van de twee opleidingscentra waar- Duizend jaar geleden nam Rusland het christendi aan en de Russisch-orthodoxe kerk wordt - medj dankzij perestrojka - in de gelegenheid gesteld0 dit feit feestelijk te herdenken. De officiële viering van dit millennium begint opi juni en duurt totlO juli. Onze redacteur Leo van Vlijmen bezocht de plaatsen waar de plechtighei plaats vinden, sprak met bisschoppen, monnikenj gelovigen en ging ook buiten de feestvierende R® sisch-orthodoxe kerk op zoek naar 'God in Ruslat Vandaag het tweede deel van zijn driedelige rep tage. litairen bijzonder populair is gebleven. Het! Leger krijgt nu dus zijn eigen patroonheilige. De groeiende belangstelling van de Russen vi hun religieus-culturele verleden zit de partij J autoriteiten kennelijk danig dwars. Vladimir lajevitsj Kroepin, praktiserend Russisch-orthi christen en secretaris van de Schrijversbond, „Ik ben nog geen vijftig jaar en ik heb zes keer gemaakt dat onze geschiedenis werd herscl maar tot nu toe is er geen enkele keer weest van een rehabilitatie van de religie. In de ra tuur bijvoorbeeld is de spirituele traditie schrijvers als Dostojevskij of Tolstoj bewust broken. Nu is er gelegenheid om die traditie weer'j te pakken. Maar de schrijvers die de oorlog stagnatie hebben meegemaakt komen daar niet toe want die zijn druk bezig met het verwerken' hun verleden. De generatie van de veertigers toe ik behoor is echter zeer geïnteresseerd in roerselen van de ziel, in het onderbewustzijn, ii problemen van leven en dood. Maar wij kunnen tuurlijk niet de priester vervangen." Een roman schrijven over een religieus lijkt Vladimir Kroepin nog een riskante zaak. vindt er waarschijnlijk geen uitgever voor. staat een grote inertie ten aanzien van de religii helaas is het niveau van het atheisme als wi schap nog erg primitief. De atheïstische pi ganda richt zich vooral op de sekten, maar de ij sisch-orthodoxe kerk zelf is veel bekwamer bestrijding van de sekten." week startte de met 'Het sluitend be lts' "een serie documentai- óver het werk van ge- htelijke laboratoria in geland. Vanavond is de Jveede aflevering te zien, ge- Hteld 'De bankoverval'. Op 10 eotember 1976 pleegde een een bankoverval. Hij hoot een onschuldige bank ende dood en nam 2500 ■d mee. De ooggetuigen- erklaringen boden de politie j 20.29^ Schevenlngen Muziekconcours Jiele dagen geleden is voor tweede maal het interna- jnaal Muziekconcours van eheveningen gehouden. Dit ar konden jonge fluitisten 1 laten inschrijven. Bij de jtO is vanavond een com- jïatie te zien van de halve des en de finale-avonden. 20.29 Arena de titel 'Arena' zendt NOS tijdens het zomersei- n vijf discussieprogram- s uit. Tijdens de veertig iuten durende uitzending twee tegenstanders met ar in debat. Het publiek alt aan het eind wie de aar is. Gespreksleider is Kuin. Vanavond wordt ussieerd over de toe- van de vakbeweging, tegenstanders in de arena |n de nieuwe ABOP-voor- |tter, mevrouw EUa Voge- r en drs. Van der Schoot, Iviseur bedrijfsvraagstuk- 0.15 Mijn eerste vrouw Studenten van de Lomonosov-universiteit-pleidooi voor Sovjet-feminisme. Letzten Tage des Eros over de Russisch-orthodoxe kerk beschikt) vormen feminisme en bevrijdingstheologie geen thema. Marxisme-leninisme trouwens evenmin. Archimandriet Georgij, die behalve abt van het Drievuldigheidsklooster ook de verantwoordelijke voor de discipline onder de studenten is, vindt dat vrouwen eigenlijk niet op een theologische oplei ding thuis horen omdat ze toch geen priester kun nen worden. En daaraan laat hij ook niet tornen. Aan de theologische academie in Leningrad worden overigens wel vrouwen toegelaten die na hun studie als theologisch publiciste werkzaam kunnen zijn. Zagorsk heeft momenteel drie opleidingen: een kerkschool voor aanstaande koordirigenten en pa rochiële assistenten, een priesterseminarie en een hoger theologisch instituut. In totaal telt Zagorsk ruim dertienhonderd studenten, waarvan eenderde ook in het klooster woont; de rest volgt een schrifte lijke cursus. Het aantal kandidaten is met name de laatste jaren veel groter dan het aantal studieplaat sen. Hoe dat komt? „Godsdienst is blijkbaar in", zegt een van de monniken. Zagorsk is op de eerste plaats het geestelijke cen trum van het Russisch-orthodoxe Rusland. Hier ko men alle dagen van het jaar, ook gedurende de zes maanden waarin het kloostercomplex onder een sneeuw- en ijsdek ligt, gelovigen uit heel de Sovjet unie om zich op deze heilige plaats even thuis te voelen. In een van de kloosterkerken wordt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de liturgie gevierd, in andere kerken zingen de monniken om beurten lange litanieën en overal staan gelovigen mee te bidden of knielen verdiept in hun eigen devotie. De jeugd is opvallend goed vertegenwoordigd. Ook de gemiddelde leeftijd in het klooster is verras send laag. „Tussen de dertig en vijfendertig jaar", vertelt een jonge monnik die er uit ziet zoals men zich Aljosja Karamazov voorstelt: een vrolijk open jongensgezicht met een baardgroei als van dons. „Ongeveer eenderde van de priesterstudenten, wordt monnik. Het komt maar weinig voor dat ze het klooster na enige tijd weer verlaten. Dat ligt waarschijnlijk daaraan dat wie nu monnik wordt heel bewust daarvoor kiest. Hij heeft de militaire dienst achter de rug - dat is verplicht - en wordt door niemand gedwongen om monnik te worden, maar komt uit vrije wil." 'Aljosja' vertelt boeiend over de betekenis die het Drievuldigheidsklooster in de Russische geschiede nis heeft gehad, waarmee hij ongevraagd de stu denten van de Lomonosov-universiteit van repliek dient. De aanleiding voor zijn betoog blijkt trou wens zeer actueel. In 1380 kwam vorst Dmitrij bij Sergej van Radonezj, de stichter van het klooster, de zegen vragen alvorens hij tegen de Mongoolse usurpators ten strijde trok. En nadat hij hen bij Koelikovo aan de Don had verslagen kwam hij hier ook weer God danken voor zijn overwinning. Dmi trij, die de bijnaam Donskoj kreeg, is een van dege nen die tijdens de millennium-viering wordt heilig- verklaard en hij gaat dus een sterke troef worden voor degenen die de nadruk leggen op het religieus- culturele verleden van Rusland. De jonge monnik is blijkbaar een van hen. Nog pikanter is trouwens, dat vorst Dmitrij van wege zijn grote strategische kwaliteiten en zijn hel denmoed tot op de huidige dag bij de Russische mi- Als tweede film van de in ëderland geboren Australi- she regisseur Paul Cox Vladimir Kroepin geeft toe, dat er sprake lijkt ■engt BRT 2 'Mijn eerste zijn van een godsdienstige opleving onder dejei «uw1. Het psychologische maar hij is veel minder optimistisch dan de mos ima gaat over een echtge- ken in Zagorsk. „Bij een groot deel van de jeuji x>t, die na veertien jaar hu- het een kwestie van mode. Een kruisje om jeh elijk door zijn vrouw wordt hangen of godsdienstige afbeeldingen op je kleè srlaten. Hij heeft altijd dragen, dat blijft alles nog aan de oppervlakte, ird gewerkt en daardoor kinderen spelen met deze dingen, maar mett tolt voldoende 1 aandacht gieuze zaken moet je niet spelen. Godsdienstig»! »r haar gehad. Ze is van voelens zij n moeilij k te traceren. In elk geval via mand anders gaan houden, het van de mens om van heel veel dingen af tem; D* man blijkt ontroostbaar Sommigen zien in de neiging van de jeugd omide wanhoop nabij, ligieuze symbolen te hanteren alleen maar een; testhouding tegen het atheïstische gezag dat g antwoord kan geven op de levensvragen dit jeugd stelt. Kroepin: „Dat is heel goed mogel want per slot van rekening zoeken alle mensen,! 121.50 zeker ook de jongeren naar de zin van het Ie» h. Maar ik denk dat niemand momenteel op dien In de serie *Miterlebt' is van gen een pasklaar antwoord kan geven, het i me-leninisme niet en de kerk niet." Toch gelooft Vladimir Kroepin onvoorwaar in de toekomst van de kerk. Hij beaamt dat gla en perestrojka tot nu toe een positieve invloed 1 ben gehad op de verhouding tussen kerk en i „Maar het zou mooi zijn indien onze staat een voorbeeld zou nemen aan Polen, waat| verhouding tussen de kerk en de autoriteiten 1 goed is. Of neem de respectvolle omgang staat met de kerk in Bulgarije. En wat te over Hongarije, waar het heel normaal is partijlid zijn kinderen laat dopen en ook zelf: de kerk gaat? Zover zijn we hier nog lang niet." Kan het die richting uit gaan? Sinds kort is| niet meer nodig, dat Sovjetburgers zich legitin wanneer ze hun kind laten dopen, in de kerk I wen of een familielid kerkelijk laten begraij Daarmee is in elk geval een stuk bedreig staatscontrole weggevallen. En er wordt met f stelligheid rondverteld, dat de moeder van Mie] Gorbatsjov een trouwe kerkgangster is. Wel gooit God in Rusland toch nog hoge ogen. ond een reportage te zien r de ondergang van de -centra in Hamburg. In 17 was het Hamburgse Er- I-Center de eerste officiële mtröleerde liefdestempel Duitsland. In de film 'ken Carl Heinz Ibe en old Kujawa naar de 'aken van de malaise in betaalde liefde. Tegen het id van de zeventiger jaren :1 er reeds een kentering te istateren, maar de ziekte ids gaf tenslotte de genade- NOS 08.55 slecht! 09.00 lente 11.10-1 FryskJ 13.00 slecht! 17.15 slecht] 17.20 17.30 17.46 18.00 Joego 18.15 18.30 1 19.00 19.10 jeugdp 19.25 20.00 20.29 disc 21.15 over 1 'Neehd Rubin 21.40 22.05 Engels badkai 22.30 22.40 22.55 slecht] 17.00 i 17.55 J| 18.00 18.05 Het Drie vuldigheids klooster in Zagorsk, het geestelijk centrum van orthodox Rusland. Vladimir Nikolajevitsj Kroepin: „Godsdien stige gevoe lens zijn moeilijk te traceren."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 26