95,- DE STEM Voorproefje van Jazzfestival Breda 'VOTA MEE STARCO ZATERDAG MINI-STREETPARADE, MAANDAG START KAARTVERKOOP koop om: Traditioneel ambacht Bibliotheek Vaticaan open voor onderzoek Actie Dona Paz-eiland in KRO's Brandpunt CASINO BREDA. 'N AVONDJE OP VAKANTIE. I Bredase hofarchitect ^uws waar even was iback nog Innenkwa- [e auto die kigheid en at gaan van in een heel k is weer zitten en Corolla's >.295,—, de [95,- of de kleppen- lelmotor en Ir als super- ringen met 640-41250. BREDA- 3-Tel. 01100-14810. - Scherpdeel 20 - Tel. EBBEKX - Pr. Reinier- DRIJF ANDREAE B.V. - lUBtng I financiering mogelijk auto's APK-gekeurd uw adres voor reparaties lerken, banden en accu's Kleurrijke Gloed Mystieke taal ^eze ziet er aan" 2S1S en laat ie ee- Brabant Nu Hotelbedden BREDA - Breda krijgt komende zaterdag een voorproefje van het 18e Oude Stijl Jazz Festival, dat van 12 tot en met 15 mei wordt gehouden. Tijdens de traditionele promotiedag lopen vijf orkesten tussen 12.00 en 16.30 uur door de binnenstad. Gastvrouwen vergezellen de orkestleden. Concours DONDERDAG 21 APRIL 1988 A74| „Er moet onderscheid worden gemaakt "tussen slaag die de ziel kwetst en slaag warbij dat niet het geval is" Dr.H. Baartmans, hoogleraar pedagogiek T2 *Off. Agent 53 STARCO 40.000 km t 5, diverse opties, 27.500- 42.500- 18.500.- 18.500.- 12.500.- 9.250.- 5.250- 4.500.- 3.500.- 12.950- 5.750- k, 1984 i. 1984 2 LPG-instal. LPG! Ï98Ï:::::::..::::::t ,1979 Liftback, 1980 .1980 Laser-uitv.,4-drs.1984 S Station, 1980 ij aankoop van een Starco-occa- sreoradiocass., ree.: financiering5 -laarman weg 5, Terneuzen lefoon: 01150-30220 Sam Parabirsingh, kleur etsen, Egypte-tekeningen en jdein plastiek. Galerie De Ark, Veemarktstraat 17, Bre da. Open: normale winkeltij den. Tot 29 mei. PARABIRSINGH uit Don gen, die de laatste tijd een veel gevraagd exposant is in Nederland, Duitsland en Bel gië, is weinig te zien in de eigen regio. In deze galerie heeft hij een kleine selectie uit zijn omvangrijke oeuvre van de laatste tien jaar bij eengebracht. Overheersend is de kleurrijke gloed van zijn knap gedrukte etsen. Deze vertellen van zijn zwerftoch ten over de wereld om te ont dekken hoe mensen in uiteen lopende culturen met elkaar omgaan. Zijn aarden kleuren zijn de laatste tijd verschoven naar een grotere transparantheid Zijn laatste tochten naar de graven en pyramides van de Egyptische farao's (hij speurt naar een relatie tussen dit dee! van Afrika en Zuid- Amerika) heeft onder meer geresulteerd in een serie grote pastels, waarvan er hier een paar te zien zij a Deze to nen een ontwikkeling, een mogelijke overgang, van et sen naar schilderen. Het geo metrische van de pyramides lost zich langzamerhand op in expressionisme van kleur; vertellingen verschuiven naar een abstraherende emo tie, In Nepal leerde hij het volksambacht van bronsgie- ten in de grond Op deze ex positie zijn enkele kleine bronzen te zien, waarvan er een paar in de richting van de tekentaal op de etsen gaan; letterlijk 'handwerk'. Een warme tentoonstelling. H.E, Beelden van Henk Bexkens in Galerie 47, Dubbelstraat 4 Bergen op Zoom. Open: don derdag t/m zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur, t/m 13 meL Met in beeldhouwerskringen onconventioneel materiaal als papier maché heeft Henk Bexkens opvallend markante vormen gecreëerd Dit uiterst voeglijke goedje heeft hij aangewend om er in combi natie met hout en triplex een kleine serie fragiele construc ties mee te bouwen. Er zit in het werk van deze perfectionist een duidelijk aanwezige symetrie, evenals een vervormconstrast. Wat Bexkens van papier maché maakte is gewelfd en heeft een organisch karakter. Het hout en triplex is daarente gen streng geometrisch, over wegend opgebouwd uit rechte lijnen en rechte hoeken. Kleur speelt ook een be langrijke rol. Het papier ma- ché is gepigmenteerd waar door Bexkens net zo lang en zo vaak als hij zelf wilde de vorm kon veranderen en aan zijn ideaalbeeld aan kon pas sen, zonder dat er zichtbare en storende naden ontston den. De Slapende Muze is bij voorbeeld een grote heel in de verte aan de vrouwenlichaam herinnerende vorm in een prachtig, gemarmerd grijs gekleurd en glad geschuurd Papier maché. Zij zweeft door de ruimte met onder zich een cylinder van triplex op z'n kant als een soort wiel. Het is alsof die met de nog niet ont waakte muze weg zal rollen. UR, 'Pieter de Swart (1709-1773), hofarchitect. Noordbrabantse Museum. Open: dagelijks, be- dae nimi?andag van 10 (zon~ Au uur. Tot 5 juni. chi tec tententoonstellingen m^9,en Presenteren is heel dr? d Samensteller is Piot jH'ard Vermet. Van niot ®wart persoonlijk is zoveel bekend. Hij werd in rtl nec!mber 1709 gedoopt de Grote Kerk van Breda, CC Mé waar zijn vader onderhoud- stimmerman van het kasteel was. Hij kreeg in Parijs zijn 'architectenopleiding' en stierf in Den Haag. Na zijn dood werden zielerust-missen gelezen in het begijnhof van Hoogstraten. Uit zijn erfenis: 1773 maakte hij voor de stad Breda zes stadsdecoraties, zes stadspoorten in de Tos- caanse-, Dorische e.a. stijlen bij de intocht van prins Wil lem IV; in 1774 zes hele ver dienstelijke stadsgezichten met o.a. de kerk van Marken- dael, het Gasthuis en de Waalse kerk. Terug uit Parijs werd hij in 1774 hofarchitect van Willem IV. Wat hij wel naliet was het tuinhek en het interieur van Huis ten Bosch, huizen langs de Lange Vijverberg en het Lange Voorhout. Natuurlijk bovenal het Gouvernement in Den Bosch, waarin dit mu seum nu gehuisvest is. De Swart heeft duidelijk zijn wijsheid in Frankrijk op gedaan en liet hier fraaie re sultaten in Lodewijk XV ach ter. Het is heel prettig om op deze expositie dit te volgea H.E. Leven, wonen en werken in Noord-Brabant Noordbra bants Museum, Den Bosch. Open: dagelijks behalve maandags van 10 (zondag 13)- 17 uur. Tot 23 mei. DE Bredase fotograaf Rei nout van den Bergh kreeg in 1986 een opdracht van het Noordbrabants provinciebe stuur om een fotoreportage over het hedendaagse Bra bant te maken. De serie zou een tegenvoeter moeten wor den van die van Martin Cop- pens over het oudere Brabant. Van den Bergh maakte ruim veertig foto's van het land schap, schuttersgilde, Bra bants Orkest, spelende kinde ren, veemarkt, fabrieken etc. Ze missen de brille van die van Coppens, maar passen bij het wat nuchtere- en ratione lere van deze tijd. De opstel ling van de fotograaf is ook meer een rationeel-artistieke dan een documentaire Ze zijn dan ook niet typisch Bra bants, maar zouden in iedere provincie gemaakt kunnen zijn (we bedoelen dit niet in een oubollige zin). Mogelijk staan we er nog niet ver ge noeg af om er het Noord-Bra bant van nu in getypeerd te vinden. H.E. Please Disturb; Michel Szulc Krzyzanowski. Schouwburg Tilburg. Open: 10-17 en 19-21.30 uur. Tot 16 mei. DE in 1949 in Oosterhout ge boren foto-kunstenaar heeft na zijn academietijd in Breda en Den Bosch internationaal furore gemaakt met zijn werk. Hij toont zich daarbij vooral een sociaal geënga geerde artiest. Zijn in boek vorm verschenen serie 'Hen- ny' was onlangs nogal in het nieuws. Via zogeheten inte rieurverslagen heeft hij in het verleden maatschappe lijke situaties onder de loep genomen. „Het idee van hotelkamers kwam vorig jaar bij me op; met name het onpersoonlijke van deze interieurs. Ik zwerf voor mijn opdrachten over de wereld en heb toen de kamers waarin ik verbleef - in een prijsklasse van ƒ20,- tot 600,- per nacht - gefotogra feerd. Achteraf herken ik het vaak niet meer. Het hotel wordt als een j as die je leent," vertelde hij bij de opening. De intentie van Krzyza nowski is - als meestal - het verwachtingspatroon, het cli ché-denken, van de kijker te ontregelen; vervreemdingsef fecten op te roepen. Het do zijn foto's is opgehangen in een nagebouwde stereotype hotelkamer, zodat een soort Droste-effect ontstaat. Het vreemde, onpersoonlijke dat eraf straalt is niet te wijten aan het feit dat het hier gaat om kamers in Amerika, Afrika of Rusland; ook in onze eigen omgeving is het niet anders. Via goed in hun vlak zittende en terzake be lichte foto's wordt dat effect bereikt. H.E. Pieter dUont (70), Etcetera, Steenbergsestraat 6, Bergen op Zoom. Open dagelijks be halve maandag van 14.00 tot 17.00 uur, t/m 1 mei. Of Pieter d'Hont in zijn lange en werkzame leven ooit voor Grolsch model heeft gestaan, weet ik niet. Maar als op iemand de kreet; 'Vakman schap is meesterschap' van toepassing kan worden ver klaard, is het wel op deze Utrechtse beeldhouwer die vorig jaar zijn 70e verjaardag vierde en waarvan deze ten toonstelling een uitvloeisel is. Pieter d'Hont heeft een ont zagwekkend groot oeuvre. Het is daarom een praktische gedachte van het Etcetera- bestuur geweest om een kaart van Nederland op te hangen in de hal van haar nieuwe on derkomen, dat met deze expo sitie werd ingewijd, waarop het verspreidingsgebied is aangegeven van het werk van d'Hont met in Utrecht de hoogste concentratie. d'Hont woont en werkt daar nog steeds; hij bracht er het grootste deel van zijn leven door. Je kunt dan ook geen plein of park in Utrecht pas seren zonder een beeld van hem tegen te komen. Van het Anne Frank- beeldje op het Janskerkhof is een exemplaar op de tentoon stelling te zien, evenals van een aantal andere bekende beelden, die allemaal de ro buuste levenskrachtige sig natuur van d'Hont dragen. Als traditioneel beeldhouwer is hij zich nooit aan nieuwig heden te buiten gegaan, maar altijd zijn stiel van het hak ken in steen en het opkneden in klei of was trouw gebleven. De bronzen beelden en stenen reliëfs uit de gehele loopbaan van deze nog steeds gestaag doorwerkende beeldhouwer, staan door het hele land. Wat er in Bergen op Zoom te zien is geeft een goede im pressie van dit arbeidzame artistieke leven. Er zijn veel portretten van bekende figu ren (de koningin, Maigret) en uit de directe omgeving van de kunstenaar (vader, moe der, zoon en dochter). Op de kleine binnenplaats die met z'n gesloten en serene karak ter voor een beeldententoon stelling unieke mogelijkhe den biedt, staan een aantal kloeke beesten, waarvan de hupse stier en het Meisje op het kermispaard van een wel dadige uitbundigheid zijn, volkomen in tegenstelling met de rest van het werk waaruit spanningen en ge zoek naar de ideale vorm spreekt. Voor d'Hont is dat zowel de plastisiteit van het materiaal eer aan doen als het treffen van de juiste toon. Zijn ruwe manier van opkneden en zijn vermogen om z'n observaties heel gevoelig in beelden, die geen duplicaten maar im pressies zijn, om te vormen, geven zijn werk het bijzon dere karakter waarin onver zettelijke levenskracht met een hang naar het ideaalbeeld sterk tot uiting komen. L.R. Humphrey Lyttelton and His Band - FOTO ARCHIEF DE STEM De promotiedag wordt gehou den om de liefhebbers opmerk zaam te maken op het begin van de voorverkoop, maandag 25 april, op zeven adressen in Breda en Prinsenbeek. Ook za terdag kunnen er trouwens al kaarten gekocht worden en wel in een speciaal kraampje dat bij Bart Smit in de Karnemelk- straat staat. Na afloop van de mini- streetparade komen alle orkes ten naar de Grote Markt voor een gezamenlijk optreden. Dat zal rond 16.30 uur zijn. De deel nemende orkesten zijn Blue Marbel Silver Cornet Band, Dirty Dozen, Footsteps, Inter city Brassband en Scat Cats. Tijdens het jazzfestival zul len er in de stad zeven podia worden opgebouwd op de Grote Markt, de Havermarkt en het Kerkplein, waar vrijwel vier dagen lang live jazz gespeeld gaat worden. Het Ginneken zal meer dan voorheen betrokken worden bij het festival. Er ko men op de Ginnekenweg en op de Ginnekenmarkt ook podia te staan, waarop op vrijdag 13 en zaterdag 14 mei van 17.00 tot 19.00 uur gespeeld gaat worden. Wil Zwanenburg van de orga niserende stichting zegt dat Op donderdag 12 en vrijdag 13 mei zullen in Het Turfschip de voorrondes worden gehouden van het internationale con cours voor amateurorkesten oude stijl jazz. De grote finale van dat concours is op zondag 15 mei. Veertien orkesten uit zeven landen zullen strijden om de Golden Skol Trumpet. De deelnemende groepen ko men uit Nederland, Zweden, Belgie, Duitsland, Denemar ken, Italië en Zwitserland. Op donderdagavond is er in Het Turfschip een themacon cert, dat de titel 'Jazz Jubilee' krijgt. Er worden die avond twee jubilea gevierd. Het eerste is van Humphrey Lyttelton, een van de meest vooraan staande jazzmusici van Enge land, die tijdens het festival in Breda zijn 40-jarig jubileum viert als leider van de Humph rey Lyttelton Band. De Bob Wilber Big Band, die later op de avond optreedt, zal een 'remake' brengen van het beroemde concert van Benny Goodman in de Carnegie Hall in 1938. Tijdens het concert in 1938 zat in de zaal een zekere Albert Max met één microfoon in feite clandestien op te ne men. De langspeelplaat hier van is pas in de jaren vijftig uitgekomen en is een van de best verkochte platen uit de ge hele jazzgeschiedenis gewor den. Het hele concert uit 1938 is via de opnamen grondig bestu deerd, opnieuw vastgelegd in arrangementen en alle soli zijn nageplozen. De luisteraar anno 1988 kan het legendarische con cert dus opnieuw 'live' onder gaan. hiermee een start gemaakt wordt op weg naar een nog grotere betrokkenheid van Ginneken bij het festival. „Op de Havermarkt zijn ze tenslotte ook zo begonnen". Vrijdagavond is de avond voor de echte dansliefhebber ion Het Turfschip. Onder meer de Ori- ginel Prague Syncopated Or chestra, Fat Sams Band en de Temperance Seven zorgen voor de muziek. Een speciaal gecon strueerde dansvloer staat de dansers ter beschikking. De Bredase binnenstad is za terdagmiddag weer de plaats voor de streetparade. Twintig straatorkesten trekken dan door het centrum, 's Avonds vindt in Het Turfschip een ware jazzhappening plaats. Alle zalen van het congrescen trum op het Chasséveld wor den dan bezet door tientallen orkesten uit diverse landen. Te noemen vallen o.m. Jazzin' Ba- bies uit Duitsland, Delta Jazz Band uit Argentinië, Fat Sams Band, South Frisco Jazz Band uit de VS, Harlem Jazz Camels uit Zweden en een super-gele genheidsformatie van leden van de diverse orkesten, die op zal treden onder de naam Breda Giants '88. Naast de finale van het jazz- concours vindt zondag 15 mei ook de jazz-kerkdienst plaats in de Grote Kerk, waar altijd zo'n 3000 mensen op af komen. Van onze verslaggevers DEN BOSCH - Het Fili- pijnse eiland Samar staat morgenavond centraal in KRO's Brandpunt. Rond dit eiland hebben zich het afgelopen jaar een groot aantal rampen vertrok ken. De belangrijkste is het vergaan van de veer boot Dona Paz, een cata strofe die 3000 doden eiste. De nabestaanden van deze slachtoffers hebben nog geen enkele financiële hulp ontvan gen. Aanleiding voor de Brand punt-uitzending is mede een pas gestarte hulpaktie van de stichting Mensen in Nood uit Den Bosch. Medewerker Joost Klaassen van Mensen in Nood bezocht onlangs de Filipijnen. Hij constateerde dat het eiland Samar, zelfs naar Filipijnse begrippen, onthutsend arm is. Behalve de Dona Paz- ramp werden de bewoners in 1987 ook geconfronteerd met een droogte die twee derde van de oogst verniel de. Verder raasden er drie wervelstormen over het eiland, terwiil massale vis sterfte de vissers vrijwel brodeloos maakte. Ondertussen lijdt de be volking ook nog onder de strijd tussen het geregelde Filipijnse leger en opstande lingen. Bijna 80 procent van de 1,6 miljoen Samarezen is on dervoed, de helft is anafal- beet. Grootgrondbezitters hebben er de macht in han den. Zij eisen als pacht tweederde van de oogst op. „Het is een eiland van rampen. Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten dater elk jaar wel een paar wer velstormen overheen gaan. Dat kun je niet voorkomen, maar je kunt wel helpen het leed te verzachten", aldus Joost Klaassen. Ondersteund door publi citeit in kranten en op tele visie wil Mensen in Nood geld bijeenbrengen om op het eiland Samar drie pro jecten te starten. Die projec ten zijn: rechtsbijstand voor de nabestaanden van de Dona Paz, het oprichten van een rampenbestrijdings- brigade en het oprichten van boeren-en visserscoopera- ties. Brandpunt, vrijdag, uur, Nederland 1. 22.00 VATICAANSTAD (NCNS) - Voor geleerden en studen ten is de bibliotheek van het Vaticaan misschien wel het laatste grote jachtgebied waar zij een grote schat kunnen opdelven. De boe ken zijn wel in kaart ge bracht, maar nooit uitput tend onderzocht en de 150.000 manuscripten - tek sten op boomschors, papy rus, perkament en papier - kunnen voor de oplettende lezer nog altijd iets volko men nieuws opleveren. Sinds paus Leo XIII aan het eind van de vorige eeuw de re gels voor toegang tot de biblio theek versoepelde, hebben spe cialisten uit tal van landen de weg naar de toegangsdeuren in het hart van Vaticaanstad ge vonden. Het binnenterrein, eens het privé-terrein van de monsignori van de Curie, her bergt tegenwoordig tussen de 150 en 200 wetenschappelijke onderzoekers per dag. Evenals de musea in Rome is ook de bibliotheek alleen 's ochtends open. De onderzoe kers zitten in een helder ver lichte leeszaal aan antieke hou ten tafels onder een plafond met fresco's uit de renaissance. Als men goed luistert, hoort men het zacht de bladzijden omslaan. Hier maken weten schappelijke onderzoekers car rière. Een paar weken geleden ver diepte een jezuïet uit India zich in een tekst op een stuk vastge naaide boomschors van 2,5 bij 100 centimeter. Het 350 jaar oude document, vol vreemde tekens, was belangrijk voor zijn studie over de Malayalam- taal in India. Een Chinese on derzoeker, net in Rome aange komen, kreeg een rondleiding. Hij wilde een paar van de vele manuscripten onderzoeken die in de zeventiende eeuw door onder anderen de befaamde missionaris Matteo Ricci uit China naar Rome zijn overge bracht. Een vrouw uit Italië zocht in het kaartsysteem ijverig naar een editie uit 1477 van Dantes Divina Comedia. Zij had dat boek nodig omdat het in de kantlijn aantekeningen bevat van de dichter en humanist kardinaal Pietro Bembo, over wie zij een proefschrift voorbe reidt. Zelfs de beroemdste en meest geraadpleegde werken kunnen iets nieuws opleverea Zo sloeg een Amerikaanse hoogleraar vorige zomer de 'Palatijnse Vergilius' open, een boek dat al door vele classici is geraad pleegd. Maar door de manier waarop het zonlicht de leeszaal binnenkwam, werd deze keet een noot in de kantlijn zicht baar. De hoogleraar ontdekte bij nadere bestudering maar liefst meer dan 700 van deze bijna onzichtbare, inktloze no ten. Hij bereidt nu een publika- tie over deze belangrijke ont dekking voor. De noten blijken namelijk een uniek commen taar op Vergilius uit de ne gende eeuw op te leveren. Ook schoonmaaksters doen soms een belangrijke ontdek king. Toen pas geleden een plank met boeken werd ver wijderd, ontdekten zij een zak met vellen papier uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Het bleek te gaan om een unieke collectie van schotschriften te gen de paus, voorzien van sati rische tekeningen. Boyie denkt dat de tas daar is neergezet door een medewerker van de bibliotheek en daarna in verge telheid is geraakt. Nu behoren zij tot de collectie. (ADVERTENTIE) Bij Ons kunt U Uitgebreid Nakaarten. Bijster 50. - Holland Casinos: Amsterdam - Breda - Rotterdam - Scheveningen - Valkenburg - Zandvoort.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21