95,-
DE STEM
Voorproefje van Jazzfestival Breda
'VOTA
MEE STARCO
ZATERDAG MINI-STREETPARADE, MAANDAG START KAARTVERKOOP
koop om:
Traditioneel ambacht
Bibliotheek Vaticaan
open voor onderzoek
Actie Dona Paz-eiland
in KRO's Brandpunt
CASINO BREDA. 'N AVONDJE OP VAKANTIE.
I Bredase
hofarchitect
^uws waar
even was
iback nog
Innenkwa-
[e auto die
kigheid en
at gaan van
in een heel
k is weer
zitten en
Corolla's
>.295,—, de
[95,- of de
kleppen-
lelmotor en
Ir als super-
ringen met
640-41250. BREDA-
3-Tel. 01100-14810.
- Scherpdeel 20 - Tel.
EBBEKX - Pr. Reinier-
DRIJF ANDREAE B.V. -
lUBtng
I financiering mogelijk
auto's APK-gekeurd
uw adres voor reparaties
lerken, banden en accu's
Kleurrijke Gloed
Mystieke taal
^eze ziet er aan"
2S1S en laat ie ee-
Brabant Nu
Hotelbedden
BREDA - Breda krijgt komende zaterdag een voorproefje van het 18e Oude
Stijl Jazz Festival, dat van 12 tot en met 15 mei wordt gehouden. Tijdens de
traditionele promotiedag lopen vijf orkesten tussen 12.00 en 16.30 uur door
de binnenstad. Gastvrouwen vergezellen de orkestleden.
Concours
DONDERDAG 21 APRIL 1988
A74|
„Er moet onderscheid worden gemaakt
"tussen slaag die de ziel kwetst en
slaag warbij dat niet het geval is"
Dr.H. Baartmans, hoogleraar pedagogiek
T2
*Off. Agent
53
STARCO
40.000 km
t
5, diverse opties,
27.500-
42.500-
18.500.-
18.500.-
12.500.-
9.250.-
5.250-
4.500.-
3.500.-
12.950-
5.750-
k, 1984
i. 1984
2 LPG-instal.
LPG! Ï98Ï:::::::..::::::t
,1979
Liftback, 1980
.1980
Laser-uitv.,4-drs.1984
S Station, 1980
ij aankoop van een Starco-occa-
sreoradiocass., ree.: financiering5
-laarman weg 5, Terneuzen
lefoon: 01150-30220
Sam Parabirsingh, kleur
etsen, Egypte-tekeningen en
jdein plastiek. Galerie De
Ark, Veemarktstraat 17, Bre
da. Open: normale winkeltij
den. Tot 29 mei.
PARABIRSINGH uit Don
gen, die de laatste tijd een
veel gevraagd exposant is in
Nederland, Duitsland en Bel
gië, is weinig te zien in de
eigen regio. In deze galerie
heeft hij een kleine selectie
uit zijn omvangrijke oeuvre
van de laatste tien jaar bij
eengebracht. Overheersend is
de kleurrijke gloed van zijn
knap gedrukte etsen. Deze
vertellen van zijn zwerftoch
ten over de wereld om te ont
dekken hoe mensen in uiteen
lopende culturen met elkaar
omgaan.
Zijn aarden kleuren zijn de
laatste tijd verschoven naar
een grotere transparantheid
Zijn laatste tochten naar de
graven en pyramides van de
Egyptische farao's (hij speurt
naar een relatie tussen dit
dee! van Afrika en Zuid-
Amerika) heeft onder meer
geresulteerd in een serie
grote pastels, waarvan er hier
een paar te zien zij a Deze to
nen een ontwikkeling, een
mogelijke overgang, van et
sen naar schilderen. Het geo
metrische van de pyramides
lost zich langzamerhand op in
expressionisme van kleur;
vertellingen verschuiven
naar een abstraherende emo
tie,
In Nepal leerde hij het
volksambacht van bronsgie-
ten in de grond Op deze ex
positie zijn enkele kleine
bronzen te zien, waarvan er
een paar in de richting van de
tekentaal op de etsen gaan;
letterlijk 'handwerk'. Een
warme tentoonstelling.
H.E,
Beelden van Henk Bexkens
in Galerie 47, Dubbelstraat 4
Bergen op Zoom. Open: don
derdag t/m zaterdag van 13.00
tot 17.00 uur, t/m 13 meL
Met in beeldhouwerskringen
onconventioneel materiaal
als papier maché heeft Henk
Bexkens opvallend markante
vormen gecreëerd Dit uiterst
voeglijke goedje heeft hij
aangewend om er in combi
natie met hout en triplex een
kleine serie fragiele construc
ties mee te bouwen.
Er zit in het werk van deze
perfectionist een duidelijk
aanwezige symetrie, evenals
een vervormconstrast. Wat
Bexkens van papier maché
maakte is gewelfd en heeft
een organisch karakter. Het
hout en triplex is daarente
gen streng geometrisch, over
wegend opgebouwd uit rechte
lijnen en rechte hoeken.
Kleur speelt ook een be
langrijke rol. Het papier ma-
ché is gepigmenteerd waar
door Bexkens net zo lang en
zo vaak als hij zelf wilde de
vorm kon veranderen en aan
zijn ideaalbeeld aan kon pas
sen, zonder dat er zichtbare
en storende naden ontston
den.
De Slapende Muze is bij
voorbeeld een grote heel in de
verte aan de vrouwenlichaam
herinnerende vorm in een
prachtig, gemarmerd grijs
gekleurd en glad geschuurd
Papier maché. Zij zweeft door
de ruimte met onder zich een
cylinder van triplex op z'n
kant als een soort wiel. Het is
alsof die met de nog niet ont
waakte muze weg zal rollen.
UR,
'Pieter de Swart (1709-1773),
hofarchitect. Noordbrabantse
Museum. Open: dagelijks, be-
dae nimi?andag van 10 (zon~
Au uur. Tot 5 juni.
chi tec tententoonstellingen
m^9,en Presenteren is heel
dr? d Samensteller is
Piot jH'ard Vermet. Van
niot ®wart persoonlijk is
zoveel bekend. Hij werd
in rtl nec!mber 1709 gedoopt
de Grote Kerk van Breda,
CC
Mé
waar zijn vader onderhoud-
stimmerman van het kasteel
was. Hij kreeg in Parijs zijn
'architectenopleiding' en
stierf in Den Haag. Na zijn
dood werden zielerust-missen
gelezen in het begijnhof van
Hoogstraten.
Uit zijn erfenis: 1773
maakte hij voor de stad
Breda zes stadsdecoraties, zes
stadspoorten in de Tos-
caanse-, Dorische e.a. stijlen
bij de intocht van prins Wil
lem IV; in 1774 zes hele ver
dienstelijke stadsgezichten
met o.a. de kerk van Marken-
dael, het Gasthuis en de
Waalse kerk. Terug uit Parijs
werd hij in 1774 hofarchitect
van Willem IV.
Wat hij wel naliet was het
tuinhek en het interieur van
Huis ten Bosch, huizen langs
de Lange Vijverberg en het
Lange Voorhout. Natuurlijk
bovenal het Gouvernement in
Den Bosch, waarin dit mu
seum nu gehuisvest is.
De Swart heeft duidelijk
zijn wijsheid in Frankrijk op
gedaan en liet hier fraaie re
sultaten in Lodewijk XV ach
ter. Het is heel prettig om op
deze expositie dit te volgea
H.E.
Leven, wonen en werken in
Noord-Brabant Noordbra
bants Museum, Den Bosch.
Open: dagelijks behalve
maandags van 10 (zondag 13)-
17 uur. Tot 23 mei.
DE Bredase fotograaf Rei
nout van den Bergh kreeg in
1986 een opdracht van het
Noordbrabants provinciebe
stuur om een fotoreportage
over het hedendaagse Bra
bant te maken. De serie zou
een tegenvoeter moeten wor
den van die van Martin Cop-
pens over het oudere Brabant.
Van den Bergh maakte ruim
veertig foto's van het land
schap, schuttersgilde, Bra
bants Orkest, spelende kinde
ren, veemarkt, fabrieken etc.
Ze missen de brille van die
van Coppens, maar passen bij
het wat nuchtere- en ratione
lere van deze tijd. De opstel
ling van de fotograaf is ook
meer een rationeel-artistieke
dan een documentaire Ze
zijn dan ook niet typisch Bra
bants, maar zouden in iedere
provincie gemaakt kunnen
zijn (we bedoelen dit niet in
een oubollige zin). Mogelijk
staan we er nog niet ver ge
noeg af om er het Noord-Bra
bant van nu in getypeerd te
vinden.
H.E.
Please Disturb; Michel
Szulc Krzyzanowski.
Schouwburg Tilburg. Open:
10-17 en 19-21.30 uur. Tot 16
mei.
DE in 1949 in Oosterhout ge
boren foto-kunstenaar heeft
na zijn academietijd in Breda
en Den Bosch internationaal
furore gemaakt met zijn
werk. Hij toont zich daarbij
vooral een sociaal geënga
geerde artiest. Zijn in boek
vorm verschenen serie 'Hen-
ny' was onlangs nogal in het
nieuws. Via zogeheten inte
rieurverslagen heeft hij in
het verleden maatschappe
lijke situaties onder de loep
genomen.
„Het idee van hotelkamers
kwam vorig jaar bij me op;
met name het onpersoonlijke
van deze interieurs. Ik zwerf
voor mijn opdrachten over de
wereld en heb toen de kamers
waarin ik verbleef - in een
prijsklasse van ƒ20,- tot
600,- per nacht - gefotogra
feerd. Achteraf herken ik het
vaak niet meer. Het hotel
wordt als een j as die je leent,"
vertelde hij bij de opening.
De intentie van Krzyza
nowski is - als meestal - het
verwachtingspatroon, het cli
ché-denken, van de kijker te
ontregelen; vervreemdingsef
fecten op te roepen. Het do
zijn foto's is opgehangen in
een nagebouwde stereotype
hotelkamer, zodat een soort
Droste-effect ontstaat. Het
vreemde, onpersoonlijke dat
eraf straalt is niet te wijten
aan het feit dat het hier gaat
om kamers in Amerika,
Afrika of Rusland; ook in
onze eigen omgeving is het
niet anders. Via goed in hun
vlak zittende en terzake be
lichte foto's wordt dat effect
bereikt.
H.E.
Pieter dUont (70), Etcetera,
Steenbergsestraat 6, Bergen
op Zoom. Open dagelijks be
halve maandag van 14.00 tot
17.00 uur, t/m 1 mei.
Of Pieter d'Hont in zijn lange
en werkzame leven ooit voor
Grolsch model heeft gestaan,
weet ik niet. Maar als op
iemand de kreet; 'Vakman
schap is meesterschap' van
toepassing kan worden ver
klaard, is het wel op deze
Utrechtse beeldhouwer die
vorig jaar zijn 70e verjaardag
vierde en waarvan deze ten
toonstelling een uitvloeisel is.
Pieter d'Hont heeft een ont
zagwekkend groot oeuvre.
Het is daarom een praktische
gedachte van het Etcetera-
bestuur geweest om een kaart
van Nederland op te hangen
in de hal van haar nieuwe on
derkomen, dat met deze expo
sitie werd ingewijd, waarop
het verspreidingsgebied is
aangegeven van het werk van
d'Hont met in Utrecht de
hoogste concentratie. d'Hont
woont en werkt daar nog
steeds; hij bracht er het
grootste deel van zijn leven
door. Je kunt dan ook geen
plein of park in Utrecht pas
seren zonder een beeld van
hem tegen te komen.
Van het Anne Frank-
beeldje op het Janskerkhof is
een exemplaar op de tentoon
stelling te zien, evenals van
een aantal andere bekende
beelden, die allemaal de ro
buuste levenskrachtige sig
natuur van d'Hont dragen.
Als traditioneel beeldhouwer
is hij zich nooit aan nieuwig
heden te buiten gegaan, maar
altijd zijn stiel van het hak
ken in steen en het opkneden
in klei of was trouw gebleven.
De bronzen beelden en stenen
reliëfs uit de gehele loopbaan
van deze nog steeds gestaag
doorwerkende beeldhouwer,
staan door het hele land.
Wat er in Bergen op Zoom
te zien is geeft een goede im
pressie van dit arbeidzame
artistieke leven. Er zijn veel
portretten van bekende figu
ren (de koningin, Maigret) en
uit de directe omgeving van
de kunstenaar (vader, moe
der, zoon en dochter). Op de
kleine binnenplaats die met
z'n gesloten en serene karak
ter voor een beeldententoon
stelling unieke mogelijkhe
den biedt, staan een aantal
kloeke beesten, waarvan de
hupse stier en het Meisje op
het kermispaard van een wel
dadige uitbundigheid zijn,
volkomen in tegenstelling
met de rest van het werk
waaruit spanningen en ge
zoek naar de ideale vorm
spreekt.
Voor d'Hont is dat zowel de
plastisiteit van het materiaal
eer aan doen als het treffen
van de juiste toon. Zijn ruwe
manier van opkneden en zijn
vermogen om z'n observaties
heel gevoelig in beelden, die
geen duplicaten maar im
pressies zijn, om te vormen,
geven zijn werk het bijzon
dere karakter waarin onver
zettelijke levenskracht met
een hang naar het ideaalbeeld
sterk tot uiting komen.
L.R.
Humphrey Lyttelton and His Band
- FOTO ARCHIEF DE STEM
De promotiedag wordt gehou
den om de liefhebbers opmerk
zaam te maken op het begin
van de voorverkoop, maandag
25 april, op zeven adressen in
Breda en Prinsenbeek. Ook za
terdag kunnen er trouwens al
kaarten gekocht worden en wel
in een speciaal kraampje dat
bij Bart Smit in de Karnemelk-
straat staat.
Na afloop van de mini-
streetparade komen alle orkes
ten naar de Grote Markt voor
een gezamenlijk optreden. Dat
zal rond 16.30 uur zijn. De deel
nemende orkesten zijn Blue
Marbel Silver Cornet Band,
Dirty Dozen, Footsteps, Inter
city Brassband en Scat Cats.
Tijdens het jazzfestival zul
len er in de stad zeven podia
worden opgebouwd op de Grote
Markt, de Havermarkt en het
Kerkplein, waar vrijwel vier
dagen lang live jazz gespeeld
gaat worden. Het Ginneken zal
meer dan voorheen betrokken
worden bij het festival. Er ko
men op de Ginnekenweg en op
de Ginnekenmarkt ook podia te
staan, waarop op vrijdag 13 en
zaterdag 14 mei van 17.00 tot
19.00 uur gespeeld gaat worden.
Wil Zwanenburg van de orga
niserende stichting zegt dat
Op donderdag 12 en vrijdag 13
mei zullen in Het Turfschip de
voorrondes worden gehouden
van het internationale con
cours voor amateurorkesten
oude stijl jazz. De grote finale
van dat concours is op zondag
15 mei. Veertien orkesten uit
zeven landen zullen strijden
om de Golden Skol Trumpet.
De deelnemende groepen ko
men uit Nederland, Zweden,
Belgie, Duitsland, Denemar
ken, Italië en Zwitserland.
Op donderdagavond is er in
Het Turfschip een themacon
cert, dat de titel 'Jazz Jubilee'
krijgt. Er worden die avond
twee jubilea gevierd. Het eerste
is van Humphrey Lyttelton,
een van de meest vooraan
staande jazzmusici van Enge
land, die tijdens het festival in
Breda zijn 40-jarig jubileum
viert als leider van de Humph
rey Lyttelton Band.
De Bob Wilber Big Band, die
later op de avond optreedt, zal
een 'remake' brengen van het
beroemde concert van Benny
Goodman in de Carnegie Hall
in 1938. Tijdens het concert in
1938 zat in de zaal een zekere
Albert Max met één microfoon
in feite clandestien op te ne
men. De langspeelplaat hier
van is pas in de jaren vijftig
uitgekomen en is een van de
best verkochte platen uit de ge
hele jazzgeschiedenis gewor
den. Het hele concert uit 1938 is
via de opnamen grondig bestu
deerd, opnieuw vastgelegd in
arrangementen en alle soli zijn
nageplozen. De luisteraar anno
1988 kan het legendarische con
cert dus opnieuw 'live' onder
gaan.
hiermee een start gemaakt
wordt op weg naar een nog
grotere betrokkenheid van
Ginneken bij het festival. „Op
de Havermarkt zijn ze tenslotte
ook zo begonnen".
Vrijdagavond is de avond voor
de echte dansliefhebber ion Het
Turfschip. Onder meer de Ori-
ginel Prague Syncopated Or
chestra, Fat Sams Band en de
Temperance Seven zorgen voor
de muziek. Een speciaal gecon
strueerde dansvloer staat de
dansers ter beschikking.
De Bredase binnenstad is za
terdagmiddag weer de plaats
voor de streetparade. Twintig
straatorkesten trekken dan
door het centrum, 's Avonds
vindt in Het Turfschip een
ware jazzhappening plaats.
Alle zalen van het congrescen
trum op het Chasséveld wor
den dan bezet door tientallen
orkesten uit diverse landen. Te
noemen vallen o.m. Jazzin' Ba-
bies uit Duitsland, Delta Jazz
Band uit Argentinië, Fat Sams
Band, South Frisco Jazz Band
uit de VS, Harlem Jazz Camels
uit Zweden en een super-gele
genheidsformatie van leden
van de diverse orkesten, die op
zal treden onder de naam
Breda Giants '88.
Naast de finale van het jazz-
concours vindt zondag 15 mei
ook de jazz-kerkdienst plaats
in de Grote Kerk, waar altijd
zo'n 3000 mensen op af komen.
Van onze verslaggevers
DEN BOSCH - Het Fili-
pijnse eiland Samar staat
morgenavond centraal in
KRO's Brandpunt. Rond
dit eiland hebben zich het
afgelopen jaar een groot
aantal rampen vertrok
ken. De belangrijkste is
het vergaan van de veer
boot Dona Paz, een cata
strofe die 3000 doden
eiste. De nabestaanden
van deze slachtoffers
hebben nog geen enkele
financiële hulp ontvan
gen.
Aanleiding voor de Brand
punt-uitzending is mede een
pas gestarte hulpaktie van
de stichting Mensen in Nood
uit Den Bosch. Medewerker
Joost Klaassen van Mensen
in Nood bezocht onlangs de
Filipijnen. Hij constateerde
dat het eiland Samar, zelfs
naar Filipijnse begrippen,
onthutsend arm is.
Behalve de Dona Paz-
ramp werden de bewoners
in 1987 ook geconfronteerd
met een droogte die twee
derde van de oogst verniel
de. Verder raasden er drie
wervelstormen over het
eiland, terwiil massale vis
sterfte de vissers vrijwel
brodeloos maakte.
Ondertussen lijdt de be
volking ook nog onder de
strijd tussen het geregelde
Filipijnse leger en opstande
lingen.
Bijna 80 procent van de 1,6
miljoen Samarezen is on
dervoed, de helft is anafal-
beet. Grootgrondbezitters
hebben er de macht in han
den. Zij eisen als pacht
tweederde van de oogst op.
„Het is een eiland van
rampen. Je kunt er bijna de
klok op gelijk zetten dater
elk jaar wel een paar wer
velstormen overheen gaan.
Dat kun je niet voorkomen,
maar je kunt wel helpen het
leed te verzachten", aldus
Joost Klaassen.
Ondersteund door publi
citeit in kranten en op tele
visie wil Mensen in Nood
geld bijeenbrengen om op
het eiland Samar drie pro
jecten te starten. Die projec
ten zijn: rechtsbijstand voor
de nabestaanden van de
Dona Paz, het oprichten van
een rampenbestrijdings-
brigade en het oprichten van
boeren-en visserscoopera-
ties.
Brandpunt, vrijdag,
uur, Nederland 1.
22.00
VATICAANSTAD (NCNS)
- Voor geleerden en studen
ten is de bibliotheek van het
Vaticaan misschien wel het
laatste grote jachtgebied
waar zij een grote schat
kunnen opdelven. De boe
ken zijn wel in kaart ge
bracht, maar nooit uitput
tend onderzocht en de
150.000 manuscripten - tek
sten op boomschors, papy
rus, perkament en papier -
kunnen voor de oplettende
lezer nog altijd iets volko
men nieuws opleveren.
Sinds paus Leo XIII aan het
eind van de vorige eeuw de re
gels voor toegang tot de biblio
theek versoepelde, hebben spe
cialisten uit tal van landen de
weg naar de toegangsdeuren in
het hart van Vaticaanstad ge
vonden. Het binnenterrein,
eens het privé-terrein van de
monsignori van de Curie, her
bergt tegenwoordig tussen de
150 en 200 wetenschappelijke
onderzoekers per dag.
Evenals de musea in Rome is
ook de bibliotheek alleen 's
ochtends open. De onderzoe
kers zitten in een helder ver
lichte leeszaal aan antieke hou
ten tafels onder een plafond
met fresco's uit de renaissance.
Als men goed luistert, hoort
men het zacht de bladzijden
omslaan. Hier maken weten
schappelijke onderzoekers car
rière.
Een paar weken geleden ver
diepte een jezuïet uit India zich
in een tekst op een stuk vastge
naaide boomschors van 2,5 bij
100 centimeter. Het 350 jaar
oude document, vol vreemde
tekens, was belangrijk voor
zijn studie over de Malayalam-
taal in India. Een Chinese on
derzoeker, net in Rome aange
komen, kreeg een rondleiding.
Hij wilde een paar van de vele
manuscripten onderzoeken die
in de zeventiende eeuw door
onder anderen de befaamde
missionaris Matteo Ricci uit
China naar Rome zijn overge
bracht.
Een vrouw uit Italië zocht in
het kaartsysteem ijverig naar
een editie uit 1477 van Dantes
Divina Comedia. Zij had dat
boek nodig omdat het in de
kantlijn aantekeningen bevat
van de dichter en humanist
kardinaal Pietro Bembo, over
wie zij een proefschrift voorbe
reidt.
Zelfs de beroemdste en meest
geraadpleegde werken kunnen
iets nieuws opleverea Zo sloeg
een Amerikaanse hoogleraar
vorige zomer de 'Palatijnse
Vergilius' open, een boek dat al
door vele classici is geraad
pleegd. Maar door de manier
waarop het zonlicht de leeszaal
binnenkwam, werd deze keet
een noot in de kantlijn zicht
baar. De hoogleraar ontdekte
bij nadere bestudering maar
liefst meer dan 700 van deze
bijna onzichtbare, inktloze no
ten. Hij bereidt nu een publika-
tie over deze belangrijke ont
dekking voor. De noten blijken
namelijk een uniek commen
taar op Vergilius uit de ne
gende eeuw op te leveren.
Ook schoonmaaksters doen
soms een belangrijke ontdek
king. Toen pas geleden een
plank met boeken werd ver
wijderd, ontdekten zij een zak
met vellen papier uit de jaren
'60 van de vorige eeuw. Het
bleek te gaan om een unieke
collectie van schotschriften te
gen de paus, voorzien van sati
rische tekeningen. Boyie denkt
dat de tas daar is neergezet
door een medewerker van de
bibliotheek en daarna in verge
telheid is geraakt. Nu behoren
zij tot de collectie.
(ADVERTENTIE)
Bij Ons kunt U
Uitgebreid Nakaarten.
Bijster 50. - Holland Casinos: Amsterdam - Breda - Rotterdam - Scheveningen - Valkenburg - Zandvoort.