Chagall-donatie te zien in Centre Pompidou 'Antilliaans Verhaal' ook boeiend als boel NOS, NCRV EN AVRO VIEREN VIJFTIGSTE VERJAARDAG VAN KONINGIN Museum Amstel- kring bestaat honderd jaar Fort Asperen krijgt negen Theaterbeeldenl )estemgids 2 DINSDAG 19 APRIL De vijftigste verjaardag van koningin Beatrix heeft Hilversum zo geïnspireerd dat drie avon den achter elkaar feestprogramma's worden uit gezonden. Majorettes Hella Haasse DEEL VAN KUNSTSCHAT VAN FRANSE STAAT GEËXPOSEERD Museum Groen VANAVOND LAATSTE TV-UITZENDIMJ DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 Leerschool „Er is in Vlaanderen een zekere slordigheid in het levenspatroon en die hangt samen met een bepaald taalgebruik. Ivo Michiels, schrijver DE STEM T2 Drie avonden Beatrix op de tv Van onze rtv-redactie De AVRO begint op 28 april, de NOS volgt op 29 en de NCRV heeft de beurt op 30 april. De programma's hebben een verschillend karakter, maar echte afspraken over de inhoud hebben de omroepen niet ge maakt. „Coördinatie, dat woord is niet zo bekend meer in Hil versum", zegt Hetty van Kem pen, betrokken bij de produktie van het NCRV-programma. „Wij zitten in ieder als enige op koninginnedag. Van Veronica hebben we die avond geen con currentie te duchten". De NCRV brengt op 30 april een show van anderhalf uur met de titel 'Zij die geluk brengt'. Daarin zijn video-op namen, 8mm-films en foto's te zien die door amateurs zijn op gestuurd na een oproep van de NCRV in februari. Het Bra bants Orkest begeleidt het ge heel en speelt een deel van de symfonie 'La Reine' van Haydn. Een speciaal voor de jarige koningin geschreven lied wordt gezongen door Lee Towers, Anita Meyer, Oscar Harris en andere Nederlandse artiesten. Verder zijn in de NCRV-show Michel Fugain, Henk Elsink en Montezuma's Revenge te zien. Voor de presentatie zorgen Li- sette Hordijk en Dick Pas- schier. Over de inzendingen van 'oranje-filmers' is de NCRV dit tevreden. Hetty van Kempen: „Nou en of. We hebben 200 films binnengekregen. Daar reken ik dan alles bij, van 8mm-filmpjes tot video-opna men. En er zijn 4% duizend fo to's. Het loopt van zeer rijp tot zeer groen. Er zijn foto's bij waarvan je je afvraagt: hoe is het mogelijk dat iemand het zo uit de hand kan. Maar soms zie je ook 700 hoofden met daar- Hella Haasse interviewt koningin Beatrix in het feestprogramma van de NOS. - FOTO ANP tussen een geel hoedje en dat is dan de koningin. De opdracht was ook heel simpel: de konin gin moest er op staan." Veel komt uiteraard niet in aanmerking voor uitzending op tv, maar er zijn genoeg bruik bare foto's en films. „Bij de filmpjes zitten hele leuke din-' gen. Er zijn kleurenfilms uit de allereerste tijd. Soms volgt een filmer het bezoek van de ko ningin aan zijn plaats. Dan zie veel muziekkorpsen en majo rettes en een heel klein stukje koninklijk mezoek. Maar er zijn films die echt goed zijn op genomen en professioneel ge monteerd." Het blijkt dat het wel en wee van de Oranjes veel mensen bezighoudt. „Je hebt mensen die in hun vakantie even langs Soestdijk rijden in de hoop dat de familie net naar buiten komt", aldus Hetty van Kem pen. „Mensen sprongen onmid dellijk op hun fiets toen ze hoorden van de verloving van Beatrix en dan schoten ze heet van de naald hun plaatjes." In het programma vertellen mensen over hun filmpjes. Ook de prijswinnaars zijn aanwe zig. Een jury, bestaande uit hoffotograaf Paul HufLeo Vo gelzang (winnaar Zilveren Ca mera) en cineast Frans Weisz, beoordeelde de inzendingen op kwaliteit en originaliteit. De AVRO komt op donder dag 28 april in 'Als je koningin bent' met gesprekken met mensen die nauw betrokken zijn bij het protocol, de kleding, de diners. „Zij houden zich vooral bezig met het randge- beuren in de koninklijke huis houding," zegt men bij de AVRO. „Uiteraard wordt het programma gelardeerd met ar tiesten." Op vrijdag 29 april brengt de NOS een televisieportret van koningin Beatrix dat ongeveer twee uur duurt. Rudolf Spoor regisseert het programma, dat de titel kreeg 'Beatrix, konin gin'. NOS-tv-directeur Ed van Ed van Westerloo zorgde zelf voor samenstelling en eindred actie. Hoofdmoot vormen gesprek ken die schrijfster Hella Haasse voerde met de konin gin. De gesprekken zijn tussen augustus 1987 en maart 1988 opgenomen op Huis ten Bosch, in Paleis Noordeinde en op Het Loo. Hella Haasse spreekt met koningin Beatrix over de mo narchie, haar eigen functione ren als staatshoofd, de inhou delijke kant van haar werk en het uiterlijk vertoon van het koningschap. Verder praat ze over haar jeugd, haar gezin en tal van andere zaken die haar belangstelling hebben, zoals moderne kunst. In de film zijn opnamen te zien van de koningin in haar AMSTERDAM (ANP) - Mu seum Amstelkring aan de Oudezij ds Voorburgwal in Amsterdam, beter bekend onder de naam van het his torische schuilkerk] e 'Ons' Lieve Heer op Solder' dat zich in het pand bevindt, bestaat deze maand hon derd jaar. Dit eeuwfeest wordt gevierd met een aantal activiteiten. Ook de Oude Kerk op het Oud- kerksplein (de voorganger van 'Ons' Lieve Heer op Solder') en de St. Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade (de opvol ger van het zolderkerkje) zul len bij de eeuwfeestmanifesta tie worden betrokken. De manifestatie - die bestaat uit vier tentoonstellingen in drie kerken, een serie muzikale activiteiten zoals een concert serie, twee wandelconcerten, drie muzieklezingen, de uitvoe ring van een speciaal voor het eeuwfeest gecomponeerd werk en een serie andere lezingen - wordt gehouden onder het motto 'Vroomheid op de Oude zij ds'. De tentoonstellingen ge ven een beeld van zeven eeu wen kerkgeschiedenis. De vier tentoonstellingen in de drie kerken, die op een steenworp afstand van elkaar liggen, duren van 23 april tot en met 26 juni. De andere activi teiten gaan door tot het najaar. De drie muzieklezingen wor den ook in de drie kerken ge houden. De Amsterdamse mu sicoloog en kunsthistoricus drs. Pieter Fischer zal tijdens deze lezingen een beeld geven van zeven eeuwen kerkmuziek in Amsterdam. De andere lezin gen zullen allemaal worden ge houden in de Amstelkring. Ook de beurt zal bij de festiviteiten worden betrokken Door Bob van Huët PARIJS - Toen de Rus- sisch-Franse schilder Marc Chagall op 28 maart 1985 op 97-jarige leeftijd in Saint-Paul de laatste adem uitblies liet hij zijn erfgenamen behalve hui zen en vijftig kilo goud vooral een duizendtal kunstwerken na. Experts schatten de waarde van dat alles op een kleine 240 miljoen gulden. Veel te veel voor een aantal Franse sensatiekranten die bij voor baat smulden van de juridi sche oorlog die zeker zou los barsten tussen de verschil lende familieleden van de ar tiest. Het drama van de Pi- casso-erfenis lag nog vers in het geheugen. Maar Valentine ('Vava') Chagall, de 83-jarige tweede vrouw van de schilder, zijn wettige dochter Ida (72) uit het huwelijk met de in 1944 overleden Bella Rosenfeld, en zijn buitenechtelijke zoon David McNeil (42) gedroegen zich gelukkig waardiger dan de elkaar verscheurende Pi casso's. De drie erfgenamen kwamen overeen gebruik te maken van de mogelijkheid hun successierechten en ver mogensbelasting af te kopen door schenking van een aan tal kunstwerken aan de Franse staat. Deze twintig jaar geleden door president Pompidou be dachte donatie-regeling heeft de Franse staat een kleine 500 Chagall's opgele verd. Een deel van de 46 schilderijen, 151 gouaches, 229 tekeningen, 27 operade cors en vele boekillustraties 'Maries a la Tour Eiffel' van Marc Chagall. kan tot 5 juni worden bewon derd in het Centre Georges Popidou in Parijs. Wat er daarna met de werken gaat gebeuren is overigens nog onduidelijk. De weduwe van de kunstenaar hoopt op een nieuw, aan haar man gewijd museum in Parijs. Waar schijnlijker is echter dat de donatie wordt verspreid over verschillende Franse musea, waarbij het bestaande Cha- gall-museum in Nice zeker niet vergeten zal worden. De familie Chagall toonde zich als gezegd meegaander dan de Picasso's. „Zoekt u maar uit", zou Vava Chagall vorig jaar zelfs tegen de met de afwikkeling van de dona tie belaste cultuurambtena ren hebben gezegd. Naar ver luidt kon de staat voor 56 miljoen gulden uitzoeken in het atelier van de in de - FOTO ARCHIEF DE STEM Oekraïne geboren schilder, die in 1937 Fransman werd. Hoewel de expositie in het Centre Pompidou uit elekto- rale overwegingen wat haas tig in elkaar is gezet (een ca talogus was niet voorhanden) kan men toch een goede in druk krijgen van de enorme schat die de Fransen ten deel is gevallen. Vrijwel alle etap pes uit het veelbewogen le ven van de surrealist zijn vertegenwoordigd. Interes sant is het eerste zelfportret, geschilderd tijdens de leerja ren in Sint-Petersburg. Maar ook de donkere landschappen uit de eerste tijd. Ze contrasteren scherp met een gloeiend schilderij als 'De Bruiloft' (1910-'ll), waarin Chagall met prachtig heldere kleuren uitdrukking geeft aan zijn joodse kinder jaren in het dorpje Vitebsk. Na een verblijf in Parijs heeft hij, terug in zijn ge boorteland, een teleurstel lende Revolutie-ervaring als 'regionaal commissaris voor schone kunsten'. De kunst theorieën van de partij-ideo logen botsten met de opvat tingen van Chagall. Uit die bewogen tijd dateert wel een van de mooiste werken van de donatie-expositie: 'Bella met een witte kraag. Van de prachtige serie 'De Bijbelse Boodschap', waar aan Chagall in 1948 begon na een verblijf in Amerika zijn ondermeer te zien: 'Koning David', 'Exodus' en 'De Tocht door de Rode Zee', waarop een groene volk van Israël wordt achtervolgd door knalrode Egyptenaren. Cha- galls beroemde symbolen als de hanen en vliegende won- derrabijen ontbreken uiter aard niet. De meeste schilde rijen en tekeningen zijn doortrokken van heimwee naar het oude Rusland, zijn enige, echte vaderland. De expositie 'Marc Cha gall, donaties' duurt tot 5 juni in het Centre Pompidou in Parijs (metro: Rambuteau). Openingstijden: dagelijks van 12.00 tot 22.00 uur, week einde en feestdagen vanaf 10.00 uur, dinsdags gesloten. Toegang: 20 francs. LEERDAM (ANP) - Van 28 mei tot 1 augustus I wordt in Fort Asperen de manifestatie 'Theater-1 beelden' gehouden. Negen kunstenaars richten I elk in een door hen uitgekozen deel van het forti een ruimte in die op zich een theatraal beeld op.| levert. nieuwe figuren: de thi termaker die zijn eif visuele vormgever is t_ worden, de decorontwer-1 per die niet exclusief I voor theater werkt en ds I beeldende kunstenaar I die zich eigener bewe-1 ging met theater is bezighouden. Ze he gemeen dat ze een onor-ï thodoxe houding koeste-l ren ten opzichte van l neeltradities. Tweede uitgangspunt I is de tendens van het spe-1 len op lokatie buiten de theaters, berustend opdsl behoefte aan de conven-l ties van het theater ts| ontsnappen en zich ongebruikelijke or vingen te laten inspire-1 ren. Lost Empires Het bestuur van de Stichting Fort Asperen heeft gisteren meege deeld dat hiervoor de volgende kunstenaars zijn gekozen: Jan Fabre en Marie-Jo Lafontaine, beiden uit België, Falso Movi Mento uit Italië, de Amerikaan John Jesse- run alsmede Sanne Danz, Floris Guntenaar, Martin Jongema, Julian May- nard Smith en Johan Vonk. Zij zullen situaties scheppen die theatraal werken zonder dat er spelers aan te pas komen. Het eerste uitgangs punt voor de organisato ren van de manifestatie is de ontwikkeling van de visuele aspecten van het theater. Die toont drie De NCRV, die deze zevende- Nee Engelse serie eerst 'Kla tergoud' had gedoopt, maar Wan ijlings van afzag toen bleek dat de VARA vroeger tl een serie met die naam bad gebracht, toont weer een reeks van sterren, waaronder Sir Laurence Olivier. In deze {levering trekt Richard de iatuur in om te schilderen, naar ook heeft hij oog voor je charmes van Nancy. Harry Burrard, de eens zo revierde komiek, zakt steeds fcerder af, maar weigert Voorlopig plaats te ruimen. Het verloofde paar rijdt door Den Haag (29 juni, 1965). Foto's en films van amateurs van deze en andere gebeurtenissen zijn te zien in het programma van de NCRV. m F0T0ANP werkkamer, in haar beeldhou- watelier, tijdens het paardrij den op het strand bij Wasse naar en tijdens een skivakantie in Lech. Ook zijn beelden te zien van de koningin tijdens officiële werkbezoeken in bin nen- en buitenland. In Lech, het wintervakantie- oord van de koninklijke fami lie, praatte Ed van Westerloo met de prinsen Claus, Willem- Alexander, Friso en Constan- tijn over de koningin. Op Koninginnedag zelf wordt het herhaald na de re portages van het koninklijk be zoek aan Kampen en Genemui- den. inriet Titulaer weer met ieuwtjes van de elektroni- iche markt. Een robot die ran schrijven op een lichtge lend kladblok, een computer jic vingerafdrukken her- rent, een autotelefoon waar je niet stiekem mee kunt bel len, een couveuse die voedsel POor een baby berekent, een childerende computer en en pannenspons van kera- ïiek. De plank :n klassiek geworden Brits lomisch filmpje van Eric Sy- ;es over het vervoer van een s meter lange plank. Zo ien we onder meer de oude jt Arthur Lowe bijgestaan [oor Joanna Lumley, Brian :urphy en Lionel Blair. De won enkele jaren de ouden Roos van Montreux in is ook al eerder op de Ne- lerlandse tv te zien geweest. 23.00 Kultur- welt Kees van Langeraad. Door Henk Egbers Vanavond is de zesde - en laatste uitzending van de dol mentaire-serie 'Antilliaans verhaal' (Ned. 3, 21.30 uur).| reacties bij de kijkers zijn bijzonder positief. Inmiddel ook het boek 'Antilliaans verhaal' verschenen. Voor i die deze serie met interesse gevolgd heeft, maar ook" hen die gevoelens voor 'De West' hebben, is dit kleurrijlj en goed gedocumenteerde boek aanbevolen. (et valt niet mee om avant- ardistich filmmaker te zijn de Bondsrepubliek. Jonge lmers trekken weinig pu- liek en moeten hard sappe- :n voor de karige centen. Iet buitenland is wat guller iet zijn waardering, maar fik e toestand is nijpend voor e film- en videokunst. Van Antilliaanse kijkers naar de serie hoor je: „Ik merk nu pas dat ik mijn eigen land niet (goed) ken". Van de autochtone Nederlanders: „Dit uitstekend gedocumenteerde verhaal geeft toch een hele andere kijk op dit gebied. Heel spannend". Opval lend in de serie is bijvoorbeeld de grote aandacht voor de Bo venwindse eilanden (St. Maar ten, St. Eustatius en Saba). Kees van Langeraad, NOS- regisseur, die met Antilliaanse tv-organisaties en 140 mensen tweeënhalf jaar werkte aan deze serie, wijst er in zijn voor woord van het boek op, dat Ne derlanders hun kijk op de Ne derlandse Antillen tot op de dag van vandaag laten bepalen door stereotypen. Hij zegt er nu zelf van genezen te zijn. Maar het is me bekend dat, wat hij noemt 'het selecteren en inter preteren van historisch mate riaal naar Antilliaanse maat staven' heel wat strubbelingen heeft opgeleverd. Ook voor (po litiek) Nederland is het moei lijk om in het dekolonialise- ringstijdvak over de stereoty pen heen te leren kijken. De uitzendingen, maar zeker ook dit boek (waarin nog tal rijke zaken staan, waarvoor in de film nauwelijks of geen ruimte was) zijn daarvoor een prima bijdrage. Luis Daal maakte het scenario voor de tv-serie. Dit boek, dat hij sa men met Ted Schouten schreef, is daarvan een wat journalis tieke uitwerking. Op de tv heeft men vooral gewerkt met interviews; emotioneler van toon dan de neutrale en voor zichtige opstelling van beide auteurs. Wel concluderen ze aan het slot: „De Nederlandse dekolo nisatie-politiek is toe aan een meer genuanceerde benade ring.Het streven naar een spoedige onafhankelijkheid van de Antillen - tegen de wil van het volk - in de huidige omstandigheden, is in de ogen van sommigen 'kolonialisme van het ergste soort'." Suriname is een goede leer school voor de Antillen, al wordt dat niet gezegd 1 terne 'kolonialisme' - het] volkings/rassen-vraagstuk I komt niet echt aan de ordef selecteren van de gegevei uiteraard al een gekleu keuze, maar het interpn (letterlijk) ervan is nog t rijker. Daaraan hebbenI auteurs zich nauwelijks f waagd. De Nederlandse AntillenJ geforceerde éénheid, c Nederlands koloniaal is een onmogelijke erfenis! goed verstaander heeft onj te begrijpen maar woord nodig. De beide i liaanse auteurs hebben c' logisch in compact maar h geschreven, korte hoofd: ken het verhaal verteld 1 Genesis tot de Arubaanse j tus Aparte. Niemand in de Apocalyps eruit zal i Nederlandse zeerovers» len met de Zeeuwen op de Ij in de Caribische Zee von spil van deze historie Nederland nu dan wel nietlj teplichtig (we moeten nieuwe erfzonden maar wel schatplichtig i Een relatief grote groepj tillianen maken moir deel uit van het maatsd lijke leven in Nederland] zijn mensen met hun eigen karaktertrekken van de aardige kanten boek is dat je - zo denk ik j meer zicht krijgt op dat! rende. Maar omgekeerd t' ook al gehoord dat Anti" door serie en boek beter t gaten kregen wie ze zelf] hoe ze zijn samengesteld inzicht kan alleen maar| goede komen aan die l nuancering bij de wedei verhoudingen. Het boek is overdadig streerd (ten dele in kleut presenteert een stuk Hf] landse geschiedenis prettige manier; niet mend en niet verkett maar met de intentie te i naar een nieuw soort i heid, aan weerszijden plas. Luis Daal en Ted 'Antilliaans verhaal' Walburg Pers, prijs 35. Krieg der Töne i deze videomusical (stereo) jioet de twaalfjarige Ino een root pianiste van haar moe- er worden. Om dit doel te ereiken, moet een rock-ve- eraan eerst de kaduke vleu- el repareren. En voorts boet Ino meedoen aan de jiuiekwedstrijd 'Ein Herz iir Moart', een reclamestunt an een platenconcern. Het is en kruising tussen een tv- el en een videoclip

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20