Vóórde snuffelt»;
toch ook al het nodige te
melden over schonere motoren*
PROGNOSE:
nelemor
GM
We schrijven eind jaren 60. In Rijnmond wordt de
allereerste snuffelpaal geplant. Een schuchter begin
van wat zou uitgroeien tot een landelijk luchtveront-
reiniging-meldingsnet. Maar tegelijkertijd - dat moge
duidelijk zijn - een signaal dat men zich alom meer en
meer bewust wordt van de noodzaak om uiterst
zorgvuldig om te springen met de lucht om ons heen.
Daarbij wordt, dat ligt voor de hand, in eerste
instantie gekeken in de richting van de zware
industrie. Al worden vrij spoedig daarna ook andere
„verdachten" bij de kop gevat. Eén daarvan is, de auto.
Het oprichten van die eerste snuffelpaal komt
voor Opel niet als een donderslag bij heldere hemel.
Opel beseft dan al dat een auto gewoon om zijn
alledaagse werk naar behoren te kunnen uitvoeren, te
veel aan schadelijke stoffen
uitstoot. Vandaar dat men op
het moment dat de snuffel
paal het tekentafelstadium
nog niet eens is gepasseerd
bij Opel al aan de studie is.
Volop aan de studie
naar manieren om auto's
„schoner" te maken.
1 1 1
wederom een behoorlijke stap wordt teruggedrongen.
En verder gaat dit schone verhaal: diesel, en
later, autogas worden ook brandstoffen -
waarmee elke Opel meer dan voortreffelijk kan lezen
en schrijven.
Van veel recenter datum
zijn de eisen die onze Europese
I bestuurders stellen ten aanzien
van de luchtverontreiniging door
uitlaatgassen. Hun boodschap laat
aan duidelijkheid niets te wensen
over: auto's moeten nog schoner.
Opel reageert uiterst zelf
verzekerd. En komt weldra met
een prima oplossing. Een tweele-
De lijn, de stroomlijn van de diverse Opel-
modellen is er daar één van. Door de jaren heen - neem
eens een Kadett uit 1962 in gedachten - zien we
die lijn steeds aërodynamischer worden. Wat ervoor
zorgt dat de luchtweerstand (Cw-waarde voor intimi)
terug- en terugloopt. En in die neergaande curve
gaat het brandstofverbruik mee naar beneden.
Daarbij komt dat Opel vanaf de jaren 70 al
voortdurend bezig is zijn brandstofsystemen
„magerder" af te stellen. Ontwikkelingen die zich heel
direkt laten vertalen in een vermindering van de hoe
veelheid schadelijke stoffen, die via de brandstof de
frisse lucht in wordt geblazen.
Bovendien zitten dan tal van heel knappe
koppen op de onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen
van General Motors in de Verenigde Staten en
van Opel bij onze oosterburen, diep gebogen over de
motoren die al die Opeis zo prinsheerlijk doen
rondtoeren. Met sukses, al zeggen we zelf, want door
alle mogelijke hoogtechnische snufjes worden de
krachtbronnen van Opel - zonder dat daarbij
overigens ook maar een letter van het woord „kracht"
wordt afgeknabbeld - aanmerkelijk minder gulzig.
Waarmee de kwalijke invloed van de auto op de lucht
dige oplossing, om precies te zijn.
Eén: de Euronormmotor. Een motor
met een cilinderinhoud van maxi
maal 2 liter, die-dat spreekt-keurig
binnen de EEG-luchtverontreini-
gingsnormen valt. En dat zonder ge
bruik te maken van een katalysator.
Waarmee niet is beweerd dat
Opel daarin geen heil ziet. Voor de
strengste milieu-eisen op motoren
boven 2 liter is toepassing van een
katalysator immers in ieder geval nodig. En dus kunt u
elk model uit de Opel-lijn - lid twee van de
oplossing - zonder meer afgeleverd krijgen inclusief
katalysator. Het is dan een zogeheten 3-weg-kataly-
sator, waarvan onafhankelijke specialisten
zonder uitzondering zeggen dat hij thuishoort in de
kategorie allerschoonste.
Waar het gaat om motoren die met het milieu
goede maatjes zijn, kunt u bij Opel, die konklusie is
zeker gerechtgevaardigd, dus werkelijk alle kanten op.
Maar, zo heeft Opel eveneens al jaren gele
onderkend, ook op andere punten kon en kari
nog aanzienlijk milieuvriendelijker.
Laten we om te beginnen eens een blik werpen
op zaken die in meer of mindere mate met de motor te
maken hebben. Want zo mogen we koppelingsplaten
en remvoeringen toch wel noemen.
Welnu, ook daar komt Opel als een van de
eerste autofabrikanten schoner voor de dag. Sinds
enige tijd worden die twee uitermate vitale onder
delen van uw auto immers uitgevoerd zonder asbest.
Asbest, een stof die niet behoort tot de allergezondste.
En dan ook niet zomaar al sinds 1978 in tal van toe
passingen stevig aan banden is gelegd, dan wel
helemaal verboden.
Vervolgens nemen we de fraaie kleuren waar
in u elke Opel bij u kunt laten voorrijden wat nader
onder de loep. Kleuren die (ook buiten België) zeker
en vast als schoon mogen worden be
titeld. Per slot van rekening
gebruikt Opel lakken die op milieu
vriendelijke wijze worden
opgebracht en die vrij zijn van zware
metalen als lood en cadmium,
bepaald ook geen lieverdjes voor
alles wat om ons heen groeit
en bloeit.
Opeljs binnen de automarkt dus dè voor-
loper op het punt milieuvriendelijkheid, al is met
die konstatering alleen bij Opel de koek bij lange na
nog niet op.
Onderzoek en ontwikkeling gaan in alle hevig
heid verder. En zullen, zoals steeds, met klinkende
resultaten op de proppen komen.
Vanwaar dat wellicht ietwat zelfverzekerde?
Ach, het milieu-denken is bij Opel zo langzamerhand,
zeg maar, in het produktieproces ingebakken. Vandaar.
Met als prettig gevolg dat u milieuvriendelijkheid
probleemloos kunt toevoegen aan de al lange reeks
steekhoudende argumenten waarom u Opel bij
aanschaf van een nieuwe auto helemaal bovenaan uw
verlanglijstje mag zetten.
Al weten wij net als u - kwestie van onderweg zo
nu en dan eens even om u heen kijken - dat de Corsa, de
Kadett, de Ascona, de Manta, de Omega en de
Senator daar in al hun uitvoeringen nu al vaak ruim
schoots aan kop prijken. Of u gaat langs de Opel-
dealer bij u in de buurt. Want daar is al dat schoo
natuurlijk ook te bewonderen.
bouw/toffe
A
MIDDELBURG - Zeeland r
op een Agrarisch Onderwijs
eerlingen-prognose, opgest
Zeeland, geeft dat aan.
l
Nieuwbouw
"NV: Aandacht
trouwen in
mannenberoepen
wco I ci vi VHN UIINÖUAU ia AKHIL 1988
KEUKENS - BADKAMERS - Ki
TEGELS - BOUWMATERIALEM
prinsenstraat 12, tel
A
Gëop. 9.00-18.00 u„ zat. 9.00-16.00
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Met ingang
van het nieuwe schooljaar
wordt de afdeling lager
agrarisch onderwijs aan
scholengemeenschap De
Vaart in Temeuzen geslo
ten. De animo om dit onder
wijs te volgen blijkt te laag
om verantwoord deze afde
ling in stand te houden.
De zes leerlingen van de hui- aa
dige derde klas mogen volgend di<
aar hun eindexamenklas af- wi
naken en proberen het di- sk
Pl
ui
m
an
til
Kans
Van onze verslaggever
:n de jaren negentig zullen zo'n
de middelbare scholen in Goes
;ere Groene school in Kapelle
üeeland honderd leerlingen bov
minimum van zeshonderd.
De drie Zeeuwse scholen zijn
klaar om op te gaan in een
groot verband, zoals het ver-
mtwoordelijke ministerie van i
andbouw dat wil. Voor een
ran de drie scholen, de middel-
iare agrarische school in j
Schoondijke, is de toekomst
log onzeker. Een leerlingentai j
ongeveer achttien per leer-
volstaat voor een depen- i
iance van het Zeeuwse AOC.
laar als eenmaal een Wester-
chelde Oeververbinding is
langelegd, zal Schoondijke
raarschijnlijk de deuren moe-
en sluiten.
'an onze verslaggever
TERNEUZEN - De FNV be-
iteedt 20 april tijdens het
naandelijkse bezoek van de
'ijdende vakbondswinkel
ian Temeuzen aandacht
ian mannenwerk door
irouwen.
edereen die daar wat over te
;SSen heeft kan zich tussen
100 en 16.00 uur vervoegen bij
e wagen die naast het stad-
uis staat opgesteld. Overigens
an men bij de bus ook voor
ndere zaken terecht. Vragen
ver huursubsidie, loonstrook-
|es en scholingsmogelijkheden
borden door de medewerkers
ran de bond ter plekke beant
woord.
OPEL
mm—m
.DAAR
STAAT DE WERELD VAN GENERAL MOTORS ACHTEHj
u A rijkspolitie in Hulst
•«gelopen weekeinde een dode
ructorhokje aan de Waterstrae
6611 woordvoerder van de
lair I100** eerder voorgekomen,
'uet heeft geen enkel nut. Een t
strvL destructor als hij een dc
fe hn,,:?r zelf naar de boerderij om he
ihari p Van koe af wilde, he
In heeft ons last bezorgd".
Val if destructorhokje kunnen Huli
iten 1'°,ok bijvoorbeeld dode ka
in af,?hokje worden gedepone
id hJ* rechtstreeks aan de destruc
ideren nU guur aan de Waterstri