TOON HERMANS GENIET VAN HET KLEINE GEÏMPROYISEER: I door dirk uellenga Wat een weelde! Tineke houdt op met ontbijt-tv TERDAG RIL 19881 ZATERDAG 9 APRIL 1988 artbeeld zalm 'a"eelHl„ T?lan- Pat ik iets Geploeter Hartoperatie Niet eeuwig Betere wereld Mistige fase Verwondering Versjes Respons Het succes gaat onze stoutste dromen ver te boven. Het is geweldig om deel uit te maken van de geschiedenis van de tv" Leonard Katzman, producer 'Dallas' DE STEM^ Nooit meer zo'n show' kwam de commandant kerstcadeautje voor een kabel vanuit de ka- ie doortrekken", vertelt I oe kan Albina ooit weer „Ik weet het niet. Mis- dkkelingshulp uit Neder- laar alstublieft hoe hard j hebben." En wie heeft a verwoest? „Ik weet het riet bij", luidt het veilige en vinden we een tweede i unilie. In een totaal leeg- erder in behoorlijke staat f etje aan de rand van de i touw Wong en haar kin- lust bij. „Wij zijn in ja-1 imen. Maar we moeten t nog krijgen. Onze zoon j bananen met Frans ijgen 50 gulden per weeli, elke maand een voed de Pater Albrink Stich- t veel voor zes personen.1 it we nodig hebben is j er. En het tweede wat we andere mensen die terug d om ons weer te gaan af- nilitairen. De jongen mei de borst tuurt naar de e rivier, waar de stad San in de avondzon. „Daar is n en croissants", zegt aar begint morgen ook de j assen de Surinaamse rege- j e Brunswijk, zeggen wij j ed. Er moet een einde ko- trijd. We hebben nu toet Suriname. Waarom zou j met vechten?" Toon, de laatste overlevende uit het tijdperk van de le gendarische Grote Drie (Kan, Sonne- veld, Hermans) is op 71-jarige leeftijd weer terug op de planken. Niet zo pro minent als voorheen, maar toch: Toon is er weer. De afgelopen week probeerde hij samen met zijn zoon Maurice en zangeres Gemma van Eek een nieuwe show uit in Sittard, Kerkradeen Heerlen. Het enthou siasme van het pu bliek deed de grij zende Hermans zichtbaar goed. Uit rustend van zijn suc ces vertelt de clown entertainer en filo soof over zijn lief de voor Limburg, thea ter en'de mensen'. Over verwondering en wonderen, over de ups en de downs van het ouder wordende kind. Toon Hermans: „Nu is iedereen bekend en dat komt echt door de televisie hoor." or Ray Simoen igs het Heilig Hartbeeld s blijven staan voor de toll n kerk. Als we Albina uil ken we in een steegje een Hij is 'Pension Oom Ja® imen. En hij moet een van olen zijn die de terugkeei heeft aangedufd. We spre- y maar hij blijft schuw op een en kijkt naar de grond, jn verhaal wel eens willen lij wil niks zeggen", stelt i' uit Nederland vast. R°)i ig glimlachen om zulk een, isme. „Wat hij wilde zeggen :straald", zegt de chauffer :rs zet naar Paramaribo. |„Een voorstelling in het Limburgs zou ik nog graag eens willen doen. Dat klinkt toch zo ontzettend nooi. Vooral het Maastrichts. jèaaankdat klinkt fantas- sch. Het wordt wel een lange voorstelling, maar zeker een me- llodieuze. Let maar op het Neder landse woord lang, dan weet je hoe kort dat allemaal is." Limburg brengt de geur van vlaai en de dreun van de deksels met carnaval. Toon Hermans zit onmmiddellijk op zijn praatstoel. „Ik zal nooit vergeten dat ik een jaar of zes geleden met een groep carnaval vierde in Maastricht. Ik had twee van die deksels bij me en ik geloof dat ik honderd miljoen keer met die dingen pp elkaar heb geslagen. We waren al lemaal verschrikkelijk toegetakeld. 1 ook, ik zag er beestachtig uit. Maar r vind dat heerlijk hè. Als je dat [iedereen aan het verstand zou kunnen brengen, hoe heerlijk dat is om lekker "nee te deinen met die kleurrijke nensen allemaal. Wat me het meest is bijgebleven, dat we een straat ingingen en opeens "tilstonden voor een beeld, dat ik nau welijks kende. Dat was het beeld van Dlterdissen. Die kinderen klommen er toen op en pakten die man om de hals. Dat was zoiets moois. Dat had iets van een naïviteit en lievigheid dat er echt door ontroerd was. Daar eekt toch een bepaald gevoel voor Taditie achter." „Ik woonde toen in de Stokstraat en s ik met uitging met carnaval, dan vam dat allemaal langs mijn raam. Vooral s nachts was dat mooi als de laatste uit het café langs kwam en je hoorde die laatste galm. Zo'n kreet Jiver dje steentjes, zo mooi vol melan- uiohe en eenzaamheid, geluk en zat- AU® zat in die laatste kreet, s heb het zo vaak nagedaan." En door het chique hotel galmt de ec imitatie van een dronken Jf Ijk*01 een nachtelijke straat. riKt °P "it zijn kleine show en zegt r®ontschuldigend: „Ohje wilt mis- u®n lets anders weten?" naar een landelijk dag- ton' v k°P 'Toon is weer herre- nVerzinkt in gepeins en legt de ant misprijzend terzijde. of ik dood te" ee- lioer óf s bekende geouwe- Waari 6611 bekende man bent. vat k emaal niks aan kunt doen, wL,, ma,al H"*5 bijzonders is. cho rl^a?r enkel be meest spasti- ntmoowleSA<?P krijg, als mensen me an hi,Iff 'k iets anders ben s i]ks, dat is mijn hele leven al Het gesprek komt nu in wat serieuzer vaarwater, het reepje snor plooit zich niet meer zo komisch. Nadat hij jaren zelf in kleine zaaltjes in boerendorpen geploeterd en geschaafd heeft aan zijn métier, hindert hem de instant bekendheid van de beeldbuis-gezich ten. „Iets wat me ontzettend intrigeert is hoe bekendheid en bekwaamheid tegenwoordig door elkaar lopen. Nu denken ze dat bekendheid hetzelfde is als bekwaamheid. Toen ik pas begon moest je nog een bepaalde bekwaam heid hebben om aan de bak te kunnen komen en bekend te worden. De me dia hadden toen nog niet hun verte kenende macht. Van een goed dok tertje zeiden ze: dae in Munsterge- laen, da's 'ne gooie, dae kent 't good. Nu is iedereen bekend en dat heeft de televisie echt gedaan hoor. De men sen, die alleen maar zeggen wat er komt op de televisie, die gaan het land in en verhuren zich voor ƒ5000 per avond, gewoon om de modeshow aan elkaar te praten. Nou kan ik toch wel iets hè? Niet veel, maar ik kan nog wel iets. Ik zit al 50 jaar in dit vak. Maar dat iemand nog helemaél niets kan en dan toch nu totaal bekend wordt, dat gaat er bij mij niet in. Iedereen, die zijn smoel op dat kastje laat zien kan een jaar later een one-man-show beginnen." „Ik had dat geploeter niet willen mis sen. Ik ben er blij om dat het zo gelo pen is. En mijn zoon Maurice, die nu 15 jaar meeloopt in dat vak, die heeft ook alles gedaan: lichten, regie bij de televisie en vloeren geveegd. Nu staat hij dan te zingen. Het is aan hem te zien dat het dit zijn wereld is gewor den. Het resultaat is er nu. Het is niet bewust zo gepland. We hebben 't in eens tijdens de repetities ontdekt. De muzikanten zeiden: waarom laat je die jongen niet zingen, hij heeft een mooie stem. Zo is het begonnen. Er is iets in je lijf, een uitstraling. Je hebt die of je hebt hem niet. En Maurice heeft een buitengewone sterke aan wezigheid. Dat merk ik aan het pu bliek. Mensen pakken hem na tien minuten. Hij heeft ze op zijn hand. Dat is geen verdienste, maar een na tuurlijke gang van zaken. Als je het niet hebt, kun je je gek zingen, rot studeren, dan lukt het je nooit." loof ook dat ik het welletjes vind. Ik weet niet wanneer. Ik weet nooit wanneer. Heb mijn hele leven nooit geweten wanneer." De nieuwe show, waarvan de try-outs gehouden werden in Sittard, Kerk- rade en Heerlen, zijn niet opgezet om zoon Maurice alleen te leren optreden, zegt hij met nadruk. „Ik heb natuurlijk geen zin om hier eeuwig mee door te gaan. Ik heb nog wel iets in mijn hoofd wat ik ga doen, maar ik ga nooit meer zo'n grote show doen met 15 man op de weg. Dat is om te beginnen onbetaalbaar. En ik ge- Na een hartoperatie was het een tijdje stil rond Toon. Maar nu is hij er dan weer. Wat is de reden voor deze come back op 71-jarige leeftijd? „Theater is het belangrijkste in mijn leven. Het ontspant me ontzet tend. En als je het zolang hebt gedaan krijg je toch heimwee naar mensen. Ik heb het theater altijd beschouwd als een ontspanning. Zoals andere mensen naar het café gaan zo ga ik naar het theater. Een beetje lol en flauwekul trappen en dan ga ik weer naar huis. Overdag doe ik heel andere dingen. Met andere mensen gezellig genieten, dat heb ik nodig. Dat houdt ook in dat die hele kritiek me hele maal niets doet. Zo'n meneer, die het allemaal gaat analyseren en verklaren waarom dat allemaal zo leuk was, da's toch hele maal niet nodig. Da's toch luguber. Laat die optredens maar allemaal zo klein blijven en zo flexibel en geïm proviseerd. Daarom improviseer ik altijd zo op het toneel. Ik wil ook nooit hetzelfde doen. Iedere avond is als het ware een try-out. Ik kan niet als een machine iedere dag aflopen. Ik moet zin hebben en we moeten kunnen la chen." Zonder een zweem van sentimenta liteit: „In zekere zin is het toch een vorm van liefde, hoe theatraal dat ook mag klinken. Maar het woord liefde klinkt al gauw theatraal omdat het bijna nooit in de ware zin van het woord wordt gebruikt in deze tijd. Als je het uitspreekt ben je tegelijk een dominee of een sentimentalist." Zijn woorden doen wat prekerig aan, de ogen hebben inmiddels hun pretglans verloren. Toon is serieus. „Er is ontzaglijk veel liefde. Maar dat durft niemand te zeggen omdat we dan versleten worden voor week of zwak." De handen worden gevouwen en de ogen kijken door de dakkapel naar buiten. Groen licht valt naar binnen. „Er zijn zeker tekenen die erop wij zen dat we op weg zijn naar het goede. Na de tweede wereldoorlog is het toch steeds maar beter geworden. Toen ik de kop van Gorbatsjov voor de eerste keer zag, zei ik tegen mijn vrouw: de wereld wil veranderen. Er zijn wer kelijk tekenen. Dat zie je ook aan de kinderen en kleinkinderen. Als ik nu mijn kleinkinderen zie, dan zie ik hoeveel die anders zijn dan ik zelf was. Daar zie ik toch iets in van een heel nieuwe wereld. Een betere we reld." Heeft die bypass en uw ziekte uw vi sie op uw leven veranderd? Heeft het ook in uw werk doorgespeeld? „Ik geloof het wel" zegt hij half fluisterend. Het gefriemel aan een koekje houdt op. „Je hecht meer aan dingen die je blijdschap geven. Aan genegenheid bijvoorbeeld. Ik geloof dat ieder mens uit iedere impasse enorm veel moed, wijsheid en kracht haalt. Daar dienen die dingen voor. Als het altijd op een lijn ging zou het veel treuriger zijn dan met die ups en downs. Dat is leven. De ups horen bij de downs." Toon raakt aan een van zijn stok paarden. „Geluk, dat voel ik als ik aan het schrijven ben. Geluk moet je niet als één geheel beschouwen maar als honderdduizend kleine dingetjes. Wonderen hebben zijn leven evenzeer bepaald als de 'putten', waar hij vaak in is geraakt. Vooral de crisis tussen zijn 50e en 60e staat hem nog goed voor ogen. En Toon zou zichzelf niet zijn als hij ook daar niet een wonder inzag en de woordspeling niet zou op zoeken. „Toen had ik 't gevoel dat ik door een mist heen moest. Tja, een erg mistige fase. Dan denk je: ik kan niks meer, ik heb nog een paar jaar te gaan. Maar het is toch de mooiste fase van je leven. Een fase, die treurig lijkt en tegelijk een triomf is." Goed eten, drinken en een vriend, zoals hij in een van zijn versjes zegt, willen dan nog wel eens helpen. „Ik had een goeie vriend, die had dat goed door. Ik ben drie weken bij hem geweest en ik kwam daar 16 kilo aan. Hij liet me eten als een varken en van dattum (maakt pimpelend ge baar), zodat ik elke avond strontzat naar mijn bed ging. Maar ik kwam toch mooi uit die mist Een paar maanden later had ik een volkomen vernieuwde blik op alles. En je staat versteld later, alsof je altijd achter matglas hebt gekeken. Alles was weer doorzichtig geworden." Ouderdom brengt vaak heimwee naar de geboortegrond. Gaat u terug naar Limburg? „Nee, heimwee naar mijn geboorte grond heb ik niet. Dat komt natuur lijk omdat ik te lang ben weggeweest. Wel gehecht aan mijn geboortegrond hoor, maar da's iedereen. De vent, die zingt van 'I left my heart in Sweijk- huizen' net zo goed als de vent, die zingt 'I love New York'. De mens is net een konijn, gehecht aan het hol letje, waar hij uitgekropen komt. Dat heeft niets te maken met je verstand, maar alles met je ziel. Wat brengt de toekomst voor een 71-jarige? „Ik weet nog niet hoe het zal gaan, ik ben nog jong hè, dus misschien als ik tachtig ben, wie weet," grinnikt hij. Hebt u wel spijt over iets dat u niet gelukt is? - foto frans welters „Nou, als ik terugkijk op mijn leven is er aleen maar verwondering, dat het zo gelopen is. Ik begrijp er niets van, geen barst. Ik ben zoveel mislukt en ook zo vaak. En ik heb ook zoveel dingen goed gedaan dat ik niet meer bijhoud wat goed en fout is gegaan. Ik doe. En daar is alles mee gezegd. Ik doe wat ik wil en wat mijn impulsen mij ingeven. Er hoeft niemand meer te zeggen of ik goed of slecht ben. Om te beginnen ben ik goed, want ik ken mijn vak. En als een ander dat niet goed vindt, vind ik dat best. Dan moet hij naar een ander gaan kijken die hij wél goed vindt. Zo simpel is dat. Naar de tv ('dat altaar van onbe nul') kijkt hij amper. Intellectualiteit zegt hem niets. Wel boeken over filo sofie. Vooral de Grote Ziel uit India, Gandhi, roert hem enorm. „Van Gandhi, die dezelfde gevoelens heeft over het leven, heb ik veel geleerd. Maar Gandhi was van een dienaar van zijn volk. Ik ben maar een klein klootje." Wat vind u van al die mensen, die het geloof voor ons moeten vorm ge ven? Hebt u veel vertrouwen in men sen als Gij sen en de paus? „God is veel te groot voor een be paalde gemeenschap of groep. Ik her ken in de kerk een signaal van leven van Christus, maar meer niet. Maar dat signaal kan ik op een landweg of in de Vogelstruys vinden. Voor die God hoef ik niet naar de kerk. De weg naar God loopt via het we reldwijde, het kosmische. Niet via het bisdom Roermond. Dat is maar een zandkorreltje op de eeuwigheid van het geloof. Je moet, als je over God spreekt, proberen het allemaal veel groter te zien. Dan moetje aan de hele santekraam denken en niet aan een meneertje, of die nu Gij sen of Kneu- termans heet. Van dat geloof getuigt hij vaak in zijn goed verkochte boeken. Geen litera tuur volgens mensen die zich kenners wanen. Hindert dat niet? „Mijn versjes zijn kleine opmer- kinkjes. Ik schrijf ze voor het volk, bepaalde gedachtetjes. Verdere pre tenties hebben ze niet. Wat ze van mijn versjes zeggen, interesseert me nooit. Wie zegt dat het niks is, moet het niet lezen." Hij denkt net zo over zijn liedjes: „Ja god, het zijn zeepbelletjes, deuntjes, melodietjes. Die moet je ook niet zo vaak repeteren. Ach het wag gelt en wiebelt zo'n beetje. Dat moet je ook zo laten. Ik ben geen man die de wereld gaat verbeteren of scherpe op merkingen maakt over het leven. Ik ambieer dat ook helmaal niet. Dat moet je ergens anders doen, niet in het theater. Voor mij is een entertai ner een vent die de zaak aan het la chen maakt en kleine leuke dingetjes zingt, die smaken als een koekje." Je voelt je als kijker een stuk rijker. Sinds maandag hebben we er een kanaal bij en op de drie Nederlanden zijn zoveel nieuwe dingen te zien dat je je een soort Kuifje in Wonderland voelt. Wat een zendtijd, wat een mogelijkheden, wat een weelde! Het is alsof zendtijd geen cent meer kost. Maandag mocht Elco Brinkman na de officiële opening van Nederland 3 zelf een programma presenteren. Hij stond op een boot en wandelde door Leiden en mocht van de NOS-leiding net zo vaak 'eh' zeggen als hij wilde. Hij wordt zo'n beetje gepresenteerd als de weldoener die ons eh Nederland eh 3 heeft geschonken en daarom had hij eh waarschijnlijk het recht zoveel clichés over zijn stad te vertellen, dat de aflevering van 'Ontdek je plekje' over Leiden (vrijdag) volkomen overbodig werd. Uren heeft Nederland 3 over voor voetbal, ook al worde) wedstrijden niet uitgezonden. Op Tweede Paasdag ging Engelse wedstrijd niet door en woensdag kréaqq wp Aj niet te zien, maar Tom Egbers hield het jhöófqp^béli Dar maar een documentaire herhalen en wat ujtis weinig beoefende sporten geven. "t, Cultuurzoekers en zeker Jan Blokker en deijfffish', diejjaltijd hebben gepleit voor een cultuurnet, hebben al de eers teleurstelling te verwerken gekregen. De film 'Vroegi dood' met Jasperina de Jong moest wijken voor het voetbalgeweld. Nederland 3 kreeg in de eerste' week uitgelezen kans het Grote Publiek te trekken en niet boeiende wedstrijd Real-PSV kon men móqitèloos sci Voetbalcommentator Theo Reitsma is ëen toonbeeld rust vergeleken bij de opgebonden Evef Poelmann, maar hij was naarjvjadridgi huiswerk te doen. Spaanse namen spral Michel moet je niet op z'n Engels uitspn van invaller Llorente had hij toeh moeteri weten d; dubbele L in Spanje een J worcft «Blijkbaafcluisteri goed naar de Spanse verslaggevers óm tffirrrjieen, 1 gebruikte ook redelijk vaak het wooriredelijk. Acl zijn maar kleinigheden op een net dat eigenlijk noi verkeert in de pioniersfase. De Journaals zien er gestructureerd en profession' in het nieuws van half elf zit zelfs een economisch Harmen Siezen is nu de grijze eminentie in de Journaalstudio geworden. Toen de uitslag van Olympique- Ajax in het Journaal werd getoond, deed hij de kijkers voor hoe je je ogen moest sluiten als je die uitólag nog niet wilde weten. Eerder was hij al geïnterviewcMfï 'TV 3', het nieuwe programma vóór acht uur, dat een aardige aanwinst kan worden. Het nieuws kwam de NOS in de eerste week van Nederland 3 te hulp, ook al was het dramatische en trièst. Donderdagmiddag was er een extra uitzending over de zaak-Heijn en 's avonds zullen de Journaals druk bekeken zijn. Diezelfde dag bleek echter ook dat de Nederlandse tv, ondanks alle nieuwe mogelijkheden, tekort kan schieten. Geen van de drie netten had donderdag een actualiteitenrubriek en de omroepen namen ook geen maatregelen om het avondprogramma aan te passen en achtergrondinformatie over het brandende nieuws te brengen. De VARA verving Goedele niet voor een actuele uitzending, de AVRO maakte op Nederland 2 geen ruimte voor een extra 'Opsporing Verzocht', zoals in december, en Nederland 3, het net waarop toch alles mogelijk is, bleef zich met andere zaken bezighouden. We moeten kenelijk nog leren hoe we met onze kijkweelde om moeten gaan. ris gn Napel eh aan zonder kijn jij verkeerd Uit. ken en bij dé naam feen Tineke, weer naar de middag. Van onze rtv-reactie - foto anp HILVERSUM - Tineke houdt na dit seizoen op met haar tv-ontbijtshows voor Veronica. Het komend najaar gaat zij voor die omroep elke zaterdagmiddag een 'onderhoudend en informatief' programma ma ken over eten en drinken. De ontbijtshow wordt dan voortgezet met andere presentatoren, Rolph Pagano en (waarschijnlijk) Simone Wiegel. „Ik had gehoopt dit hele seizoen elke week ontbijt-tv te kunnen maken, maar dat bleek niet mogelijk te zijn door gebrek aan zendtijd en aan geld. Het was gewoon te hoog gegrepen. Zo'n programma is toch vrij ambitieus, omdat wij ons eigen nieuws maken en daarvoor heb je nogal wat medewerkers nodig", aldus Tineke. „Ontbijt-tv is leuk, maar het was wel vervelend dat ik het tot deze week maar een keer in de drie weken kon doen. Daar werd ik gek van. Zelfs de fanatiekste kijker raakt dan op een gegeven moment van slag af. Want als die za terdags wakker wordt, denkt die: 'Is Tineke nou wel of niet vandaag?"'. De vraag of de lage kijkcijfers op de zaterdagochtend haar naar de middagtelevisie hebben teruggedreven, beant woordt Tineke ontkennend: „Ik heb het wel op willen zet ten, maar ik wilde er niet altijd aan vast blijven zitten. Bo vendien weet je van tevoren dat je 's ochtends minder kij kers trekt dan later op de dag. We hebben dit seizoen als record bijna een half miljoen kijkers gehad, maar de res pons is inderdaad veel geringer dan op de shows die 's avonds werden uitgezonden. Toch zie ik zeker mogelijkhe den in ontbijt-tv, net als Rob Out (directeur van Veronica, red.) trouwens. Dat is in het buitenland wel bewezen, maar dan moet er vijf dagen per week een uitzending zijn. Vero nica wil dat ook wel, maar ik denk dat dat pas kan als we commercieel worden". Veronica zet deze week een klein stapje vooruit in de ge wenste richting. Na de invoering van Nederland 3 wordt de freqentie van de ontbijtshows vanaf vandaag opgevoerd tot eens per week. Dat blijft ook volgend seizoen zo, maar dan zonder Tineke.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 33