orsa Colt ingen k\ anen ropa ing bedreiging voor Peugeot 205 'Katalysator brengt import kleine auto's in gevaar* Loodvrij normaal uit vele pompen verdwenen i In een tijd dat autoproducenten alleen maar de neiging hebben om hun modellengamma naar bo ven uit te breiden, komt Mazda met een nieuwe wagen in wat de Engelsen noemen de 'Supermi- ni'-klasse. De nieuwe 121 komt in het bijzonder drukke marktsegment van 15 tot 20 mille terecht. Wij vergeleken de auto met de absolute marktlei der in Nederland: de Peugeot 205. gomstandigheden. vatergekoeld en de capaciteit dan in de vermogen bedraagt Iheid 168 km/u; ac- 100 km/u in 13 se- 5 fabrieksgegevens irandstofverbruik uit tiet alleen te vinden urs modellen, maar rsa GT kan er mee goedkoopste Corsa |rs Swing) kost kleurkeuze rood en 9.999,-; de station- ft een prijs van tel, de Prima, kan uit worden; rood, wit van het uitrustings zen: Prima 1.5 CLE 5SLEf 12.749,-. ïzljn. één dieselmotor die in an 1.3 liter totl .8 liter; 1 en 145 pk. \iaakt Mitsubishi overwe- de technieken die ook i bij de Colt. De wieiba kr is echter 7,5 centime nkt dit jaar rond 1000 zuropa te kunnen verko- nerikanen hun verkoop- betekent dat nog altijd it topjaar is 1979 toen erikaanse auto's op het land aan de man/vrouw iet rijtje van vier was Alto beurt om een nieuw top- arkt te brengen. De auto- tan konden daardoor ge n de ervaringen die eer- ia en Fiat hadden opge creaties. De tussentijdse Mfa Romeo door Fiat, Ie Italianen nog een winst- 'at de wagen voor serie vrijgegeven, hielden de nsen bij Fiat zich ook nog ieuwe Alfa. Fiat-baas Ghi- hoogstpersoonlijk bezig de veerafstemminmg van it hij wilde per se dat de 'stekend compromis zou rijcomfort en een effec ting. (4-deurs, motoren dwars élaandrijving en rondom wielophanging) is door de 3 doorontwikkeling onge eest verfijnde technische '/po 4-project geworden. Door Willem Reijn De Mazda 121 is sinds een paar weken te koop in Nederland. De wagen is leverbaar met een 1.1 en met een 1.3-liter motor. De prijzen variëren van 17.995 voor de eenvoudigste 1.1-uitvoering en lopen op tot een kleine 24 mille voor de 1.3 Carbio Top, een wagen met een dak dat zich over de volle lengte van de ca bine laat openen. De 121 is alleen in driedeurs benzine-uitvoeringen ver krijgbaar. De Peugeot 205 is al vijf jaar op de markt. Het is een uiterst vlot wagentje, dat bij de Auto van het Jaar verkiezing slechts met een neuslengte werd geklopt door de Fiat Uno. De 205 is in Nederland de best verkochte kleine auto. De wa gen is inmiddels in alle denkbare uit voeringen te koop: van een zeer so bere driedeurs 205 XE via de beste kleine diesel ter wereld tot de uiterst atractieve GTI. En daarnaast is er nog een prachtige cabriolet. De wa gen is ook met vijf deuren leverbaar en krijgt dan een G in plaats van een X op het typeplaatje. De vergelijking die wij hier maken is die tussen de Mazda 121 1.1 L en de Peugeot 205 XL vijfbak. Maar we hebben voor wat betreft de ver bruikscijfers een kleine omrekening gemaakt, omdat de importeur voor ons een 205 met vierbak ter beschik king had. Daarom zijn wij uitgegaan van de eigen ervaringscijfers en heb ben de vijfbak voor vijf procent zuini ger gehouden - een vuistnorm in de autobranche. NADEEL De Mazda 121 is niet echt een 'eye catcher'. De auto is zeer algemeen gelijnd en mist een eigen gezicht. Dat lijkt ons op voorhand een nadeel in dit marktsegment. Immers: welke mensen kopen een kleine auto? Veelal jongere mensen en juist die willen voor hun geld niet alleen iets goeds, maar vooral ook iets leuks. Wat dat betreft heeft Peugeot met de 205 een gouden greep gedaan. Ook letterlijk, want de wagen sleepte het PSA-concern uit de rode cijfers. Zeker in de driedeursversie met de karakteristieke 'handgrepen' in de lijsten achter is het wagentje een lust voor het oog. Er is een speciale Ac cent-uitvoering die met subtiele stri ping het wagentje net af maakt. De GTI-topper heeft het hele gamma een sportief imago meegegeven. MILIEU De nieuwe schone motor die Peu geot in de 205 monteert, heeft de 1.1-versies bovendien ook zelf spor tief gemaakt. Het motortje hééft alles voor op de vorige - vuile - versie: be ter voor het milieu, gunstig verbruik, door het gebruik van een tandriem in plaats van een ketting is de motor stiller geworden en biedt bovendien een paar peekaatjes meer. Het wagentje trekt nu echt dat het een lieve lust is. De fabriekscijfers (14.2 seconden van 0 naar 100 en een topsnelheid van 153) zijn aan de bescheiden kant, zo is onze erva ring. De acceleratie gaat sneller (wij klokten 13.5 seconden) en de snel heidsmeter wees zelfs 170 aan. Met een verrekening voor de onzuiver heid komen we dan nog tegen de 160 echte kilometers. En de aardig heid: het wagentje gaf geen krimp bij die snelheid. BRANDSTOF Ook bij de Mazda hadden we niet te klagen, maar toch bleef in een di recte confrontatie de Japanner iets achter bij de Fransoos. We haalden de opgegeven acceleratie van 13.5 seconden hier niet (iets boven de 14) en de topsnelheid werd pas na lang aandringen bereikt. Maar laten we wel wezen: aan de 1.1 komt de ge middelde autorijder echt niets tekort. Wel viel de wagen ons qua brand stofverbruik iets tegen. We bleven op 1 op 13 steken, terwijl de Peugeot hier nog makkelijk 1 op 14 scoorde. Maar Mazda's staan niet om hun zui nigheid bekend. Ze zuipen niet, doch mogen wel als gezellige drin kers worden aangemerkt. De vergelijking valt echter zeer in het voordeel van de Mazda uit als we de binnenruimte bekijken. De Mazda is wat dat betreft echt een topper in de klasse van de kleine auto's. Met vier volwassenen reden we een tocht van tweehonderd kilometer en tot onze verbazing (en opluchting) ging dat uitstekend. De wagen is hoog ge bouwd en de daklijn loopt ver door, zodat ook achter niemand onderuit hoeft te zakken om het hoofd een plaats te geven. BEHELPEN Dan is het in de Peugeot behelpen. Voorin hoef je niet te klagen, maar achter kom je zowel met benen als met hoofd in de knel. Een voordeel van de Peugeot is dat met instap- stoelen een weg naar de achterbank kan worden gebaand, terwijl bij de Mazda de stoelen op hun plaats blij ven en de leuning opnieuw in cje goede stand moet worden gesteld bij het terugklappen. Dat zal de fabri kant in de tweede 121-serie wel ver beteren, maar het is altijd raar dat zoiets niet in één keer kan worden geregeld. De Peugeot klopt de Mazda op veercomfort: niet boter- maar wel vederzach't. Öfe} - /d De afwerking van beide wagens is goed, van de Mazda nog iets beter dan van de Peugeot. Bij de Frans man moesten we elke keer na het in stappen de buitenspiegel weer goed stellen, omdat die pleegt de flappe ren. De onhandigheidjes van de Mazda konden ook irriteren: we had den te weinig ruimte voor de rechter voet bij het gaspedaal. De midden console is iets te breed en als de be stuurder wat naar voren moet, zit het rechterbeen op lange ritten fout. De achterklep had geen knop. En we misten handvaten in beide wagens. Zeker bij de in bochten overhellende 205 is dat een gemis. De uitrusting van de Supermini's is beperkt. Want hoewel we hier op pa pier met de luxere uitvoeringen van doen hebben, misten we eenvoudige zaken als een klokje, een aansteker en een dagteller. Er zijn concurren ten die dat wel voor dat geld leveren. De Mazda was zeer terecht wel een achterruitwisser toebedeeld. Dat is bij deze wagens een veiligheids-eis. Is er een markt voor de Mazda 121? Ja. Het is een aangenaam wagentje voor de ruimtezoeker. Maar Mazda kan ook best het Paard van Troje op de weg hebben gezet. De wagen zal worden verkocht op degelijkheid, een belangrijk aan koopargument voor het merk. Het is zeer wel mogelijk dat Mazda 323-rij- ders binnen het eigen merk over stappen naar de 121, die degelijk heid en ruimte combineert voor een lagere prijs. Zie de uitstekende ver wachtingen van de lease-maat schappij. De 121 zal echter veel moeite heb ben om Peugeot-rijders (of bezitters van bijvoorbeeld een Fiat Uno) over te laten stappen. De Peugeot is snel ler, sportiever en zuiniger. Ook na vijf jaar, met deze nieuwe motor telt de 205 nog volop mee, sterker: is het in prijs, verbruik, onderhoud en rest waarde een topper. MAZDA 121L 1.1 TYPE PEUGEOT 2051.1 XL f 19.595.- PRIJS f 19.875.- 3475x1605x1450 MATEN 3705x1562xgeen oog. 725 kg GEWICHT 745 kg 1138 cc 4 cil. MOTOR 1124 cc 4 cil. 40 kW (55 pk) MAX. VERMOGEN 40 kW (55 pk) 5 VERSNELLINGEN 5 13.6 sec. 150 km/u PRESTATIES ACCEL. 0-100 TOPSNELHEID 14.5 sec. 158 km/u 1 op 18.2 1 op 13.3 1 op 12.8 1 op 13.0 VERBRUIK (fabrleksopgave) 90 km/u 120 km/u stadsrit testgemiddelde* 1 op 22.2 1 op 17.0 1 op 15.4 1 op 14.0 normaal SRT. BRANDSTOF super (ook ongelood) zeer veel binnenruimte solide indruk goed afgewerkt goed handelbaar GOED goede prestaties vlot model gunstig verbruik goede stoelen geen eigen gezicht geen instapstoelen aantal onhandigheidjes sobere uitrusting MINDER weinig trekkracht bij lage toerentallen sober uitgerust helt over in bochten beperkte binnenruimte Kosten berekend door een looptijd van drie jaar en 60.0( 19.595.- 10.845.- 4 cent/km f 540.- onafhankelijke leasemaa )0 km: NIEUWPRIJS RESTWAARDE R.O.B.** LEASETARIEF*** tschappij op basis van een 19.875.- 10.980.- 4.1 cent/km f 558.- Verbruik Peugeot 205: gereden met vier-bak omgerekend naar vijf-bak met vijf procent gunstiger verbruik. R.O.B.: Kosten van reparaties, onderhoud en banden per kilometer exclu sief BTW. Leasetarief excl. BTW. In het tarief zijn begrepen afschrijving, rentelasten, verzekering, motorrijtuigenbelasting, R.O.B. en vervangende auto. Op een groot aantal benzinestations Is geen loodvrije normale brandstof meer In de pompen te vinden. Door een wettelijke maatregel moe ten alle benzinestations Euro Lood vrij gaan aanbieden. Omdat veel sta tions slechts twee soorten benzine kunnen verkopen (te weinig pom- pem en te weinig opslagtanks onder de grond) heeft men daarom nor male (loodvrije) benzine uit het 'as sortiment' genomen. Daarvoor in de plaats is Euro Super (loodvrij) geko men. Bij de benzine-stations, die over een groot aantal pompen beschik ken, blijft de voordelige normale benzine beschikbaar. In de loop van dit jaar komen er, afhankelijk van de benodigde overheidstoestemming, nog een paar honderd van deze sta tions bij. Het tanken van Euro Super In plaats van de loodvrije benzine, die sinds april 1986 uit alle 'Normaal' pompen komt, levert geen schade op voor de motor, maar kost wel ge middeld 5 cent per liter meer. Wan neer de motor eenmaal aan Euro Su per gewend Is, verdient het bij de meeste auto's aanbeveling om op deze brandstof te blijven rijden. FOTO MARCEL BEKKEN Door Mariëtte Mulkens Alsof er een man uit de motorkap wil kruipen. Dat griezelige effect heeft Benjamin Grootswagers (21) uit Sprang-Capelle bereikt op zijn lichtgele Volkswagen Golf uit 1980. Op de motorkap heeft hij eigenhandig een vijf centimeter hoog reliëf gemaakt van kunsthars. Het stelt een gezicht van een man voor en twee handen, die als het ware verrijzen uit de auto. „Ik ben op het idee gekomen door een griezelfilm, daar zie je dat ook wel eens in", zegt de 21-jarige schilder. Hij heeft het kunstwerk een paar maanden geleden aangebracht op zijn auto. „Het is een eigen ontwerp. Ik wilde graag eens wat bijzon ders met mijn wagen. Ik had er al een hoop aan veranderd. Spoilers erop en zoMaar dit maakt de wagen echt apart". Met zijn auto, waarmee hij dagelijks naar zijn werk gaat, oogst Ben- jamift veel bewondering bij zijn vrienden. „Sommigen zouden het ook best willen, maar het staat niet op alle wagens. De mijne zag er al op vallend uit, dus dat ging best. En niet iedereen kan zoiets zelf. Je moet er een beetje handig voor wezen". Nadat hij het relief had aangebracht moest de motorkap overge spoten worden, om zo een mooi geheel te krijgen. „Het lijkt door de egale kleur net alsof de man in de motorkap vast zit. Ik vind het heel goed gelukt", zegt Benjamin Grootswagers trots. Een goedkope hobby is het niet: alleen al voor de kunsthars voor zijn auto moest hij driehonderd gulden neertellen. Daar moest het spuiten nog bij. Een beroep wil Benjamin niet maken van het opsieren van auto's, voor hem blijft het voorlopig een hobby. „Ik vind het leuk om te doen. Ik ben op het moment bezig met een drie-dimensionaal kruis in glas in de tank van een brommer. Dat wordt ook prachtig als het af is". Als Nederland zelfstandig voor auto's tot f400 cc zoals een verplichting tot katalysator - om de schade aan het milieu terug te dringen, dan zat een aantal modellen niet meer inge voerd worden. Het gaat om modellen van automerken uit landen die niet voelen voor strengere normen, zo als Groot-Brittannië, Frank rijk en Italië. Voorlichter Gfasius van de RAI, de organisatie die de autoimporteurs vertegen woordigt: „De import van de modellen tot zo'n f 12.000 zal ophouden. Voor die auto's staat de in- tor van 1.500 tot 1.700 gul den niet in verhouding tot de prijs. Er zijn noga) wat merken die het vooral van de verkoop van die auto's moeten hebben: Flat, Peu geot en Renault bijvoor beeld". Er worden jaarlijks onge veer 250.000 auto's tot 1400 cc verkocht. Minister Nijpels van Mi lieubeheer heeft op een bij eenkomst van de EG-mi- llueraad een voorstel ge daan om fe komen tot strengere regels om de uit stoot van stikstof in uitlaat gassen terug te dringen. Groot-Brittannië, Frank rijk en Italië waren tegen omdat de strengere nor men slecht zouden zijn voor hun autoindustrieën. West-Duitstand gaf als enige autoproducerend land aan op dezelfde lijn te zitten. Ook Portugal, Dene marken en Griekenland steunden Nijpels' voorstel. In juni komt de Milieu raad weer bij elkaar. Voor die tijd heeft de EG gespro ken met de Europese auto fabrikanten over de moge- tijkheden voor de invoering van katalysatoren. woordvoerster van van Milieubeheer: „Gaan de lidstaten dan niet ak koord met het Nederlandse voorstel, dan wil Nijpels met West-Duitsland en De nemarken tot gezamenlijke invoering van de strengere normen komen. De EG zal ons dan wel op juridische gronden terugfluiten, maar daarover gaan we proce deren. Dat duurt lang en in de tussentijd kunnen we de maatregel alvast invoe ren". De RAI is nog niet ver ontrust over Nijpels' bewe ringen. Wij hopen dat hij geen verbod op auto's zonder katalysator uitvaar digt, maar een premie zet op auto's met een katalysa tor. Zoals hij nu een premie stelt op auto's die op lood vrije benzine rijden. Dat hebben we hem eind vorig Ze voegt er aan toe dat voordien overleg gepleegd zat worden met de RAI en de Bovag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 25