orsa
Colt
ingen
k\
anen
ropa
ing
bedreiging voor Peugeot 205
'Katalysator brengt
import kleine
auto's in gevaar*
Loodvrij normaal uit vele pompen verdwenen
i
In een tijd dat autoproducenten alleen maar de
neiging hebben om hun modellengamma naar bo
ven uit te breiden, komt Mazda met een nieuwe
wagen in wat de Engelsen noemen de 'Supermi-
ni'-klasse. De nieuwe 121 komt in het bijzonder
drukke marktsegment van 15 tot 20 mille terecht.
Wij vergeleken de auto met de absolute marktlei
der in Nederland: de Peugeot 205.
gomstandigheden.
vatergekoeld en de
capaciteit dan in de
vermogen bedraagt
Iheid 168 km/u; ac-
100 km/u in 13 se-
5 fabrieksgegevens
irandstofverbruik uit
tiet alleen te vinden
urs modellen, maar
rsa GT kan er mee
goedkoopste Corsa
|rs Swing) kost
kleurkeuze rood en
9.999,-; de station-
ft een prijs van
tel, de Prima, kan uit
worden; rood, wit
van het uitrustings
zen: Prima 1.5 CLE
5SLEf 12.749,-.
ïzljn.
één dieselmotor die in
an 1.3 liter totl .8 liter;
1 en 145 pk.
\iaakt Mitsubishi overwe-
de technieken die ook
i bij de Colt. De wieiba
kr is echter 7,5 centime
nkt dit jaar rond 1000
zuropa te kunnen verko-
nerikanen hun verkoop-
betekent dat nog altijd
it topjaar is 1979 toen
erikaanse auto's op het
land aan de man/vrouw
iet rijtje van vier was Alto
beurt om een nieuw top-
arkt te brengen. De auto-
tan konden daardoor ge
n de ervaringen die eer-
ia en Fiat hadden opge
creaties. De tussentijdse
Mfa Romeo door Fiat, Ie
Italianen nog een winst-
'at de wagen voor serie
vrijgegeven, hielden de
nsen bij Fiat zich ook nog
ieuwe Alfa. Fiat-baas Ghi-
hoogstpersoonlijk bezig
de veerafstemminmg van
it hij wilde per se dat de
'stekend compromis zou
rijcomfort en een effec
ting.
(4-deurs, motoren dwars
élaandrijving en rondom
wielophanging) is door de
3 doorontwikkeling onge
eest verfijnde technische
'/po 4-project geworden.
Door Willem Reijn
De Mazda 121 is sinds een
paar weken te koop in
Nederland. De wagen is
leverbaar met een 1.1 en met een
1.3-liter motor. De prijzen variëren
van 17.995 voor de eenvoudigste
1.1-uitvoering en lopen op tot een
kleine 24 mille voor de 1.3 Carbio
Top, een wagen met een dak dat
zich over de volle lengte van de ca
bine laat openen. De 121 is alleen in
driedeurs benzine-uitvoeringen ver
krijgbaar.
De Peugeot 205 is al vijf jaar op de
markt. Het is een uiterst vlot
wagentje, dat bij de Auto van het
Jaar verkiezing slechts met een
neuslengte werd geklopt door de
Fiat Uno. De 205 is in Nederland de
best verkochte kleine auto. De wa
gen is inmiddels in alle denkbare uit
voeringen te koop: van een zeer so
bere driedeurs 205 XE via de beste
kleine diesel ter wereld tot de uiterst
atractieve GTI. En daarnaast is er
nog een prachtige cabriolet. De wa
gen is ook met vijf deuren leverbaar
en krijgt dan een G in plaats van een
X op het typeplaatje.
De vergelijking die wij hier maken
is die tussen de Mazda 121 1.1 L en
de Peugeot 205 XL vijfbak. Maar we
hebben voor wat betreft de ver
bruikscijfers een kleine omrekening
gemaakt, omdat de importeur voor
ons een 205 met vierbak ter beschik
king had. Daarom zijn wij uitgegaan
van de eigen ervaringscijfers en heb
ben de vijfbak voor vijf procent zuini
ger gehouden - een vuistnorm in de
autobranche.
NADEEL
De Mazda 121 is niet echt een 'eye
catcher'. De auto is zeer algemeen
gelijnd en mist een eigen gezicht.
Dat lijkt ons op voorhand een nadeel
in dit marktsegment. Immers: welke
mensen kopen een kleine auto?
Veelal jongere mensen en juist die
willen voor hun geld niet alleen iets
goeds, maar vooral ook iets leuks.
Wat dat betreft heeft Peugeot met
de 205 een gouden greep gedaan.
Ook letterlijk, want de wagen sleepte
het PSA-concern uit de rode cijfers.
Zeker in de driedeursversie met de
karakteristieke 'handgrepen' in de
lijsten achter is het wagentje een lust
voor het oog. Er is een speciale Ac
cent-uitvoering die met subtiele stri
ping het wagentje net af maakt. De
GTI-topper heeft het hele gamma
een sportief imago meegegeven.
MILIEU
De nieuwe schone motor die Peu
geot in de 205 monteert, heeft de
1.1-versies bovendien ook zelf spor
tief gemaakt. Het motortje hééft alles
voor op de vorige - vuile - versie: be
ter voor het milieu, gunstig verbruik,
door het gebruik van een tandriem in
plaats van een ketting is de motor
stiller geworden en biedt bovendien
een paar peekaatjes meer.
Het wagentje trekt nu echt dat het
een lieve lust is. De fabriekscijfers
(14.2 seconden van 0 naar 100 en
een topsnelheid van 153) zijn aan de
bescheiden kant, zo is onze erva
ring. De acceleratie gaat sneller (wij
klokten 13.5 seconden) en de snel
heidsmeter wees zelfs 170 aan. Met
een verrekening voor de onzuiver
heid komen we dan nog tegen de
160 echte kilometers. En de aardig
heid: het wagentje gaf geen krimp bij
die snelheid.
BRANDSTOF
Ook bij de Mazda hadden we niet te
klagen, maar toch bleef in een di
recte confrontatie de Japanner iets
achter bij de Fransoos. We haalden
de opgegeven acceleratie van 13.5
seconden hier niet (iets boven de 14)
en de topsnelheid werd pas na lang
aandringen bereikt. Maar laten we
wel wezen: aan de 1.1 komt de ge
middelde autorijder echt niets tekort.
Wel viel de wagen ons qua brand
stofverbruik iets tegen. We bleven op
1 op 13 steken, terwijl de Peugeot
hier nog makkelijk 1 op 14 scoorde.
Maar Mazda's staan niet om hun zui
nigheid bekend. Ze zuipen niet,
doch mogen wel als gezellige drin
kers worden aangemerkt.
De vergelijking valt echter zeer in
het voordeel van de Mazda uit als we
de binnenruimte bekijken. De Mazda
is wat dat betreft echt een topper in
de klasse van de kleine auto's. Met
vier volwassenen reden we een tocht
van tweehonderd kilometer en tot
onze verbazing (en opluchting) ging
dat uitstekend. De wagen is hoog ge
bouwd en de daklijn loopt ver door,
zodat ook achter niemand onderuit
hoeft te zakken om het hoofd een
plaats te geven.
BEHELPEN
Dan is het in de Peugeot behelpen.
Voorin hoef je niet te klagen, maar
achter kom je zowel met benen als
met hoofd in de knel. Een voordeel
van de Peugeot is dat met instap-
stoelen een weg naar de achterbank
kan worden gebaand, terwijl bij de
Mazda de stoelen op hun plaats blij
ven en de leuning opnieuw in cje
goede stand moet worden gesteld bij
het terugklappen. Dat zal de fabri
kant in de tweede 121-serie wel ver
beteren, maar het is altijd raar dat
zoiets niet in één keer kan worden
geregeld. De Peugeot klopt de
Mazda op veercomfort: niet boter-
maar wel vederzach't.
Öfe} - /d
De afwerking van beide wagens is
goed, van de Mazda nog iets beter
dan van de Peugeot. Bij de Frans
man moesten we elke keer na het in
stappen de buitenspiegel weer goed
stellen, omdat die pleegt de flappe
ren. De onhandigheidjes van de
Mazda konden ook irriteren: we had
den te weinig ruimte voor de rechter
voet bij het gaspedaal. De midden
console is iets te breed en als de be
stuurder wat naar voren moet, zit het
rechterbeen op lange ritten fout. De
achterklep had geen knop. En we
misten handvaten in beide wagens.
Zeker bij de in bochten overhellende
205 is dat een gemis.
De uitrusting van de Supermini's is
beperkt. Want hoewel we hier op pa
pier met de luxere uitvoeringen van
doen hebben, misten we eenvoudige
zaken als een klokje, een aansteker
en een dagteller. Er zijn concurren
ten die dat wel voor dat geld leveren.
De Mazda was zeer terecht wel een
achterruitwisser toebedeeld. Dat is
bij deze wagens een veiligheids-eis.
Is er een markt voor de Mazda
121? Ja. Het is een aangenaam
wagentje voor de ruimtezoeker.
Maar Mazda kan ook best het Paard
van Troje op de weg hebben gezet.
De wagen zal worden verkocht op
degelijkheid, een belangrijk aan
koopargument voor het merk. Het is
zeer wel mogelijk dat Mazda 323-rij-
ders binnen het eigen merk over
stappen naar de 121, die degelijk
heid en ruimte combineert voor een
lagere prijs. Zie de uitstekende ver
wachtingen van de lease-maat
schappij.
De 121 zal echter veel moeite heb
ben om Peugeot-rijders (of bezitters
van bijvoorbeeld een Fiat Uno) over
te laten stappen. De Peugeot is snel
ler, sportiever en zuiniger. Ook na
vijf jaar, met deze nieuwe motor telt
de 205 nog volop mee, sterker: is het
in prijs, verbruik, onderhoud en rest
waarde een topper.
MAZDA 121L 1.1
TYPE
PEUGEOT 2051.1 XL
f 19.595.-
PRIJS
f 19.875.-
3475x1605x1450
MATEN
3705x1562xgeen oog.
725 kg
GEWICHT
745 kg
1138 cc 4 cil.
MOTOR
1124 cc 4 cil.
40 kW (55 pk)
MAX. VERMOGEN
40 kW (55 pk)
5
VERSNELLINGEN
5
13.6 sec.
150 km/u
PRESTATIES
ACCEL. 0-100
TOPSNELHEID
14.5 sec.
158 km/u
1 op 18.2
1 op 13.3
1 op 12.8
1 op 13.0
VERBRUIK
(fabrleksopgave)
90 km/u
120 km/u
stadsrit
testgemiddelde*
1 op 22.2
1 op 17.0
1 op 15.4
1 op 14.0
normaal
SRT. BRANDSTOF
super (ook ongelood)
zeer veel binnenruimte
solide indruk
goed afgewerkt
goed handelbaar
GOED
goede prestaties
vlot model
gunstig verbruik
goede stoelen
geen eigen gezicht
geen instapstoelen
aantal onhandigheidjes
sobere uitrusting
MINDER
weinig trekkracht bij
lage toerentallen
sober uitgerust
helt over in bochten
beperkte binnenruimte
Kosten berekend door een
looptijd van drie jaar en 60.0(
19.595.-
10.845.-
4 cent/km
f 540.-
onafhankelijke leasemaa
)0 km:
NIEUWPRIJS
RESTWAARDE
R.O.B.**
LEASETARIEF***
tschappij op basis van een
19.875.-
10.980.-
4.1 cent/km
f 558.-
Verbruik Peugeot 205: gereden met vier-bak omgerekend naar vijf-bak met
vijf procent gunstiger verbruik.
R.O.B.: Kosten van reparaties, onderhoud en banden per kilometer exclu
sief BTW.
Leasetarief excl. BTW. In het tarief zijn begrepen afschrijving, rentelasten,
verzekering, motorrijtuigenbelasting, R.O.B. en vervangende auto.
Op een groot aantal benzinestations
Is geen loodvrije normale brandstof
meer In de pompen te vinden.
Door een wettelijke maatregel moe
ten alle benzinestations Euro Lood
vrij gaan aanbieden. Omdat veel sta
tions slechts twee soorten benzine
kunnen verkopen (te weinig pom-
pem en te weinig opslagtanks onder
de grond) heeft men daarom nor
male (loodvrije) benzine uit het 'as
sortiment' genomen. Daarvoor in de
plaats is Euro Super (loodvrij) geko
men.
Bij de benzine-stations, die over
een groot aantal pompen beschik
ken, blijft de voordelige normale
benzine beschikbaar. In de loop van
dit jaar komen er, afhankelijk van de
benodigde overheidstoestemming,
nog een paar honderd van deze sta
tions bij.
Het tanken van Euro Super In
plaats van de loodvrije benzine, die
sinds april 1986 uit alle 'Normaal'
pompen komt, levert geen schade
op voor de motor, maar kost wel ge
middeld 5 cent per liter meer. Wan
neer de motor eenmaal aan Euro Su
per gewend Is, verdient het bij de
meeste auto's aanbeveling om op
deze brandstof te blijven rijden.
FOTO MARCEL BEKKEN
Door Mariëtte Mulkens
Alsof er een man uit de motorkap wil kruipen. Dat griezelige effect
heeft Benjamin Grootswagers (21) uit Sprang-Capelle bereikt op zijn
lichtgele Volkswagen Golf uit 1980.
Op de motorkap heeft hij eigenhandig een vijf centimeter hoog reliëf
gemaakt van kunsthars. Het stelt een gezicht van een man voor en
twee handen, die als het ware verrijzen uit de auto. „Ik ben op het
idee gekomen door een griezelfilm, daar zie je dat ook wel eens in",
zegt de 21-jarige schilder.
Hij heeft het kunstwerk een paar maanden geleden aangebracht op
zijn auto. „Het is een eigen ontwerp. Ik wilde graag eens wat bijzon
ders met mijn wagen. Ik had er al een hoop aan veranderd. Spoilers
erop en zoMaar dit maakt de wagen echt apart".
Met zijn auto, waarmee hij dagelijks naar zijn werk gaat, oogst Ben-
jamift veel bewondering bij zijn vrienden. „Sommigen zouden het ook
best willen, maar het staat niet op alle wagens. De mijne zag er al op
vallend uit, dus dat ging best. En niet iedereen kan zoiets zelf. Je
moet er een beetje handig voor wezen".
Nadat hij het relief had aangebracht moest de motorkap overge
spoten worden, om zo een mooi geheel te krijgen. „Het lijkt door de
egale kleur net alsof de man in de motorkap vast zit. Ik vind het heel
goed gelukt", zegt Benjamin Grootswagers trots.
Een goedkope hobby is het niet: alleen al voor de kunsthars voor
zijn auto moest hij driehonderd gulden neertellen. Daar moest het
spuiten nog bij.
Een beroep wil Benjamin niet maken van het opsieren van auto's,
voor hem blijft het voorlopig een hobby. „Ik vind het leuk om te doen.
Ik ben op het moment bezig met een drie-dimensionaal kruis in glas in
de tank van een brommer. Dat wordt ook prachtig als het af is".
Als Nederland zelfstandig
voor auto's tot f400 cc
zoals een verplichting tot
katalysator - om de schade
aan het milieu terug te
dringen, dan zat een aantal
modellen niet meer inge
voerd worden. Het gaat om
modellen van automerken
uit landen die niet voelen
voor strengere normen, zo
als Groot-Brittannië, Frank
rijk en Italië.
Voorlichter Gfasius van de
RAI, de organisatie die de
autoimporteurs vertegen
woordigt: „De import van
de modellen tot zo'n
f 12.000 zal ophouden.
Voor die auto's staat de in-
tor van 1.500 tot 1.700 gul
den niet in verhouding tot
de prijs. Er zijn noga) wat
merken die het vooral van
de verkoop van die auto's
moeten hebben: Flat, Peu
geot en Renault bijvoor
beeld".
Er worden jaarlijks onge
veer 250.000 auto's tot
1400 cc verkocht.
Minister Nijpels van Mi
lieubeheer heeft op een bij
eenkomst van de EG-mi-
llueraad een voorstel ge
daan om fe komen tot
strengere regels om de uit
stoot van stikstof in uitlaat
gassen terug te dringen.
Groot-Brittannië, Frank
rijk en Italië waren tegen
omdat de strengere nor
men slecht zouden zijn
voor hun autoindustrieën.
West-Duitstand gaf als
enige autoproducerend
land aan op dezelfde lijn te
zitten. Ook Portugal, Dene
marken en Griekenland
steunden Nijpels' voorstel.
In juni komt de Milieu
raad weer bij elkaar. Voor
die tijd heeft de EG gespro
ken met de Europese auto
fabrikanten over de moge-
tijkheden voor de invoering
van katalysatoren.
woordvoerster van
van Milieubeheer: „Gaan
de lidstaten dan niet ak
koord met het Nederlandse
voorstel, dan wil Nijpels
met West-Duitsland en De
nemarken tot gezamenlijke
invoering van de strengere
normen komen. De EG zal
ons dan wel op juridische
gronden terugfluiten, maar
daarover gaan we proce
deren. Dat duurt lang en in
de tussentijd kunnen we de
maatregel alvast invoe
ren".
De RAI is nog niet ver
ontrust over Nijpels' bewe
ringen. Wij hopen dat hij
geen verbod op auto's
zonder katalysator uitvaar
digt, maar een premie zet
op auto's met een katalysa
tor. Zoals hij nu een premie
stelt op auto's die op lood
vrije benzine rijden. Dat
hebben we hem eind vorig
Ze voegt er aan toe dat
voordien overleg gepleegd
zat worden met de RAI en
de Bovag.