S P EC I
Prettige oliestoker i n 405-serie
I E K
Turbodiesel voor Corsa
Poolse auto weer
terug in Nederland
Mitsubishi gaat Colt
en Lancer vervangen
31000 Amerikanen
op weg naar Europa
Alfa 164 verrassing
Mazd
bedre
DE STEM
VAN BUMPER TOT BUMPER ANDERS
In een tijd
neiging hel
ven uit te
wagen in
ni'-klasse.
drukke ma
Wij vergele
der in Nede
VRIJDAG 8 APRIL 1988
Passat eenling
in zijn klasse
</j
Da nieuwe
Volkswagen
Passat overtreft
zijn voorganger
aan alle kanten.
Door Jack Arentsen
Een klasse beter. Die con
clusie is snel gemaakt wan
neer de oude en de nieuwe
Volkswagen Passat met elkaar ver
geleken worden. Niet alleen is het
comfort (met een zee aan ruimte in
het interieur) aanzienlijk toegeno
men, ook de rij- en wegprestaties
staan op een veel hoger niveau.
De vernieuwingen hebben voor de
potentiële klant echter ook een dui
delijk negatief effect: de prijs is be
hoorlijk gestegen. De goedkoopste
Passat (met 1.6 liter motor) kost nu
ƒ34.600.-.
De prijsverhoging is voor een deel
toe te schrijven aan het feit dat de L-
versie in de Passat-reeks uit het pro
gramma is verdwenen; de lijn start
nu met een completer uitgevoerde
CL met o.a. groen warmtewerend
glas, van binnenuit verstelbare bui
tenspiegels, breedstralende halo-
geenkoplampen en een vijf-versnel
lingsbak in de standaarduitrusting.
Bij iedere Passat is de achterbank
en de -leuning omklapbaar, waar
door de al vrij forse kofferbak nog
aanzienlijk vergroot kan worden.
Veercomfort, stille motoren, ver
nieuwde en heerlijk soepel schake
lende versnellingsbakken, een heel
strak stuurkarakter en de geweldige
ruimte die nu ook passagiers op de
achterbank tot hun beschikking heb
ben, zijn de meest in het oog sprin
gende facetten bij de nieuwe VW
Passat. In bochten wordt het gedrag
van de wagen duidelijk positief beïn
vloed door de speciale silentblocs in
de achtertrein, waardoor automa
tisch spoorcorrecties worden uitge
voerd.
WEERSTAND
De nu dwars voorin geplaatste motor
heeft het mogelijk gemaakt dat in
Wolfsburg gewerkt kon worden aan
een Passat die van bumper tot bum
per verschilt van het voorgaande
model. Het motorconcept leidde er
ook toe dat voor een extreem vlakke
motorkap kon worden gekozen,
waardoor een aërodynamische
vormgeving binnen bereik kwam die
voor een auto in deze klasse erg laag
genoemd mag worden. De Passat
heeft een luchtweerstandswaarde
van cW 0,29 en is daarmee een van
de minst rijwindgevoelige auto's.
Maar niet alleen aan de buitenkant
is de wagen, met regengoten die in
het dakvlak zijn geïntegreerd,
vlakliggende zijruiten, slanke raamlij
sten en een nieuw deurconcept,
uiterst modern te noemen, ook aan
het interieur heeft men in Wolfsburg
veel aandacht besteed. Het enigs
zins in de richting van de bestuurder
geplaatste dashbord, is niet alleen
erg overzichtelijk en functioneel in
gericht, maar mist gelukkig ook de
saaiheid waarop VW patent leek te
hebben.
VERSTELBAAR
Een opvallend detail in de Passat
GL- en GT-versies, is de in lengte
richting verstelbare achterbank. De
stoelen kunnen afzonderlijk 8 cm
naar voren worden geschoven; de
beide delen van de achterbankleu
ning kunnen om het zitcomfort nog
verder naar de persoonlijke smaak in
te stellen, ook nog eens 5 cm ver
steld worden. Geen enkele auto in
deze prijsklasse beschikt over een
dergelijk systeem.
Naast drie benzine-motoren (1.6,
1.8 en een 2 liter zestienklepper)
kan over enige tijd ook gekozen wor
den voor een 1.6 liter turbodiesel
met een vermogen van 80 pk/59 kW.
Alle benzinemotoren zijn standaard
voorzien van uitlaatgasreiniging
door een katalysator. De snelste Pas
sat is natuurlijk de versie met de 2 li
ter zestienkleppenmotor, die een
topsnelheid van meer dan 200 km/u
kan bereiken.
In de loop van dit jaar zullen min
stens 22 verschillende Passat-mo-
dellen (vierdeurs en stationwagens)
verschijnen. De basisprijzen zijn:
Passat 1.6 CL (72 pk/53 kW)
ƒ34.600.-; 1.8 liter CL (90 pk/66
kW) ƒ38.250.-; 1.8 liter CL 107
pk/79 kW ƒ45.800.-; Turbo diesel
CL ƒ46 .050.-. In GL- of GT-uitvoe-
ring kost de goedkoopste Passat res
pectievelijk 43.300.- en 44.550.-
De prijslijst bij de Variant begint bij
36800.- voor de CL-versie met 72
pk/53 kW motor; de turbodiesel gaat
48.250.-kosten.
Door Jack Arentsen
Ondanks het feit dat
steeds meer automobi
listen in Europa belang
stelling hebben voor auto's met die
selmotoren, dalen in de meeste
Europese landen toch de verkoopcij
fers.
Prijsverschillen bij de aanschaf,
brandstofprijzen en fiscale heffingen
liggen (afhankelijk van de landen)
voornamelijk ten grondslag aan de
dalende verkoopcijfers.
Een kort geleden door Peugeot in
gesteld onderzoek, leverde toch een
aantal verrassende details op. In
Groot Brittanië verklaarde bijvoor
beeld 25 van de potentiële kopers
belangstelling te hebben voor een
dieselauto; in Franrijk 41 in West
Duitsland 42 en in Italië had zelfs
56 belangsteling voor een diesel.
De huidige verkoopcijfers laten
echter een ander beeld zien. In
Groot-Brittanië en in Frankrijk stijgen
de verkopen op de dieselmarkt nog
enigszins, maar in West Duitsland
(van 20,1 in 1986 naar 15,5 vorig
jaar) en in Italië (van 39,3 naar 36,3
loopt de belangstelling terug. Ook
in ons land een lichte teruggang: van
16,4 naar 15%.
De onderzoeken van de autofabri
kanten laten ook zien dat er vol
doende belangstelling voor dieselau
to's bestaat in de wat duurdere mid
denklasse. Voor heel wat merken is
dat aanleiding om juist in dit seg
ment met nieuwe modellen uit te ko
men. De Peugeot 405 is de laatste
nieuweling in deze sector.
OPVALLEND
Peugeot heeft, als onderdeel van het
PSA-concern waarin ook Citroën is
ondergebracht, de afgelopen jaren
een reeks opvallende 'oliestokers' in
de 205- en 309-reeks op de weg ge
bracht. Citroën deed hetzelfde in de
BX-serie. Niet alleen zijn deze
krachtbronnen (door soepelheid en
Peugeot heeft de 405-serle uitgebreid met een behoorlijk vlotte en vrij stille dieselversle.
minder geluid) een fraai voorbeeld
van ontwikkelingen door de huidige
moderne techniek, ook de prestaties
en rijkwaliteiten zijn gelijktijdig op
een niveau gekomen die duidelijke
overeenkomsten hebben met benzi
nemotoren.
VLOT
Al bij de introduktie van de Peugeot
405, die tot 'Auto van het Jaar 1988'
werd uitgeroepen, kondigde de
Franse fabrikant al aan dat het niet al
te lang zou duren of ook bij de 405
zou gekozen kunnen worden voor
diesels. De produktie in de Franse en
Britse fabrieken voor de 405 verloopt
momenteel zo vlot, dat er ruimte be
schikbaar is voor de diesels. Voor
Peugeot aanleiding om twee zeifont-
stekers uit het 'PSA-rek' te halen:
een 1.905 cc 70 pk/51 kW en een
1768 cc turbo die een vermogen
heeft van 90 pk/66kW. De motoren
zijn gekoppeld aan 5 vijf-versnel
lingsbakken en zijn respectievelijk
goed voor topsnel heden van 165 en
180 km/u.
Peugeot heeft aan het basisprincipe
van de 405 maar weinig hoeven te
veranderen om de diesels te kunnen
monteren. De wielophanging is vrij
wel gelijk aan die van de benzinemo
dellen, alleen is door de nieuwe mas
saverdeling (60 kg meer op de voor
as) de afstelling van de wielophan
ging wat gewijzigd. De motoren
vroegen wel om een aanpassing van
de verhoudingen en de eindreduktie
in de versnellingsbakken. Als naar
de uitrusting (dashbord en interieur)
wordt gekeken, dan zijn de diesels
gelijk aan de benzineversies.
Tijdens de eerste kennismaking met
de 405 diesels vielen vooral de pres
taties van de 'niet geblazen' zeifont-
steker op. Bij deze diesel is een com
binatie van trekkracht en motorsou-
plesse bereikt, die tot voor enkele ja
ren geleden als onmogelijk werd ge
houden. Door extra geluidsisolatie'
onder de motorkap aan te brengen,
dringt ook nog maar heel weinig die-
sellawaai tot het interieur door.
De voordelen van de ongetwijfeld
veel duurder wordende turbo in de
405-reeks, zijn natuurlijk terug te vin
den in de acceleratie en de topsnel
heid. Voor de in september te ver
wachten turbo-diesel is de prijs nog
niet vastgesteld. Bij de 'gewone' 405-
diesels kan gekozen worden uit 2
verschillende uitvoeringen. De 405
GLD heeft een prijs van ƒ33.990.-
en de 405 GRD kost 36450.-
Opel maakt haast met het introduceren
van 'Japanse' dieselmotoren in het lichte
personenwagen-programma. Van de Ja
panse dieselspecialist Isuzu betrekt men
nu ook een zelfontsteker met turbolading
voor de Opel Corsa.
Eerder was in de Corsa-reeks al een ge
wone diesel te vinden. De belangstelling
uit de zakenwereld was voor deze diesel
zo groot, dat men besloot om een krach
tiger krachtbron aan het totaal toe te voe
gen.
Opel ingenieurs hebben de 1.5 liter
turbodiesel van Isuzu afgestemd op
Europese rij- en wegomstandigheden.
De turbo charger is watergekoeld en de
oliekoeler heeft meer capaciteit dan in de
Japanse versie. Het vermogen bedraagt
67 pk/49 kW; topsnelheid 168 km/u; ac-
celeratie van O naar 100 km/u in 13 se
conden. Volgens de fabrieksgegevens
komt het gemiddeld brandstofverbruik uit
op rond 1 op 17.
De turbodiesel is niet alleen te vinden
in drie, vier en vijfdeurs modellen, maar
ook de sportieve Corsa GT kan er mee
worden uitgerust. De goedkoopste Corsa
turbodiesel (3-deurs Swing) ki
f24.686.-.
Het Poolse automerk FSO is terug op de
Nederlandse markt. De vorig jaar ge
staakte import is door de nieuwe impor
teur Abimex in Ridderkerk ter hand geno
men.
De keuze bestaat uit vier modellen die al
lemaal worden aangedreven door 1.5 li
ter motoren. De Classic SLE is een van
de weinige auto's die in ons land net on
der de prijsklasse van f 10.000,- ligt. De
De nieuwe Mitsubishi- Lancer zal vanaf deze zomer In ons land te zien zijn.
In de loop van dit jaar komt Mitsubishi
met twee nieuwe modellen uit: eind sep
tember is de duidelijke gewijzigde Colt te
verwachten, terwijl na de herfst de al eer
der in Japan geïntroduceerde Lancer
naar Europa komt.
Bij de Lancer gaat het om een heel
nieuwe voorwielaangedreven vierdeurs
sedan, uitgerust met naar keuze vijf ben-
Rond 31OOO 'Amerikanen' zullen dit jaar
naar Europa komen. General Motors ver
wacht 10. OOO wagens te gaan exporte
ren; vorig jaar kwam de totale Ameri
kaanse auto-industrie tot een exportcijfer
van rond 8. OOO stuks.
Naast de 10.000 wagens van General
Motors, komt Chrysler met 5.000 perso
nenwagens en liefst 15.000 Jeeps naar
Zelden heeft Alfa Romeo een auto in huis
gehad, waarmee met zoveel vertrouwen
de toekomst tegemoet kan worden ge
zien, als met de nieuwe Alfa 164 die de
komende zomer naar ons land komt.
Hoewel de wagen pas enkele maanden in
Italië op de weg is, heeft de Alfa 164 niet
alleen een flinke geschiedenis achter de
rug, ook is het concept van de wagen al
zover doorontwikkeld dat gesproken kan
worden van een wagen die alle kinder
ziekten achter de rug moet hebben.
Vele jaren geleden, toen Saab, Fiat,
Lancia en Fiat besloten om gezamenlijk
een wagen te ontwikkelen voor de bo
venlaag van de middenklassers, is de ba
sis gelegd voor deze 164. Uit het plan,
dat als Tipo 4-project een eigen autole
ven is gaan leiden, verschenen achter
eenvolgens de Saab 9000, de Lancia
Thema en de Fiat Croma. Auto's die stuk
voor-stuk een eigen gezicht hebben,
maar die wel dezelfde 'bodem' als uit
gangspunt hebben, waardoor ook het
middelste deel van de carrosserie bij alle
wagens overeenkomsten heeft.
SLE, met alleen de kleurkeuze rood en
wit, kost namelijk f 9.999,-; de station
car-uitvoering heeft een prijs van
12.499,-.
Bij het tweede model, de Prima, kan uit
drie kleuren gekozen worden; rood, wit
en blauw. Afhankelijk van het uitrustings
niveau zijn de prijzen: Prima 1.5 CLE
f 11.999,-; Prima 15 SLE f 12. 749,-.
zine-motoren en één dieselmotor die iry
inhoud variëren van 13liter totl.8liter']
vermogen tussen 61 en 145 pk.
Bij de Lancer maakt Mitsubishi overwe
gend gebruik van de technieken die ooi
toegepast worden bij de Colt. De wielba
sis van de Lancer is echter 7,5 centime
ter langer.
Europa. Ford denkt dit jaar rond 1M
'Amerikanen' in Europa te kunnen verko
pen.
Wanneer de Amerikanen hun verkoop
cijfer halen, dan betekent dat nog altijc
geen record. Het topjaar is 1979 toen
ruim 50.000 Amerikaanse auto's op het
Europese vastenland aan de man/vroun
gebracht werden.
Als laatste in het rijtje van vier was
Romeo aan de beurt om een nieuw top
model op de markt te brengen. De auto
bouwers in Milaan konden daardoor ge
bruik maken van de ervaringen die sei
der Saab, Lancia en Fiat hadden opge
daan met hun creaties. De tussentijdse
overname van Alfa Romeo door Fiat, Ie
verde voor de Italianen nog een winst
punt op: voordat de wagen voor serie
produktie werd vrijgegeven, hielden
hoogste topmensen bij Fiat zich ook noj
bezig met de nieuwe Alfa. Fiat-baas Ghi-
della heeft zich hoogstpersoonlijk bezij
gehouden met de veerafstemminmg vil
de wagen, want hij wilde per se dat
wagen een uitstekend compromis zou
bieden tussen rijcomfort en een effec
tieve schokdemping.
De Alfa 164 (4-deurs, motoren dwars
voorin, voorwielaandrijving en rondof
onafhankelijke wielophanging) is door
tijdwinst en de doorontwikkeling onge
twijfeld de meest verfijnde technischt
creatie in het Tipo 4-project geworden.
De Mazda 121, een aangenaam
Door Willem Re
De Ma;
paar
Nede
leverbaar met e
1.3-liter motor,
van 17.995 vo>
1.1-uitvoering er
kleine 24 mille
Top, een wager
zich over de voll
bine laat openen
driedeurs benzir
krijgbaar.
De Peugeot 20
markt. Het is
wagentje, dat bj
Jaar verkiezing
neuslengte wen
Fiat Uno. De 20
best verkochte
gen is inmiddels
voeringen te koo
bere driedeurs 2
kleine diesel ter
atractieve GTI.
nog een prachtk
gen is ook met v
en krijgt dan een
X op het typepla
De vergelijking
is die tussen de"
de Peugeot 205
hebben voor w
bruikscijfers een
gemaakt, omdat
ons een 205 met
king had. Daaror
van de eigen erv«
ben de vijfbak vo
ger gehouden -
autobranche.
NADEEL
De Mazda 121 is
catcher'. De aut
gelijnd en mist
Dat lijkt ons op v»
in dit marktsegn
mensen kopen
Veelal jongere r
willen voor hun
goeds, maar
Wat dat betrelj
de 205 een gou
Ook letterlijk, wa
het PSA-concern
Zeker in de drie
karakteristieke
lijsten achter is I
Op een groot aa
■s geen loodvrij*
meer In de pomp
Door een wetti
ten alle benzin,
vrij gaan aanbie
tlons slechts h
kunnen verkop