S P EC I Prettige oliestoker i n 405-serie I E K Turbodiesel voor Corsa Poolse auto weer terug in Nederland Mitsubishi gaat Colt en Lancer vervangen 31000 Amerikanen op weg naar Europa Alfa 164 verrassing Mazd bedre DE STEM VAN BUMPER TOT BUMPER ANDERS In een tijd neiging hel ven uit te wagen in ni'-klasse. drukke ma Wij vergele der in Nede VRIJDAG 8 APRIL 1988 Passat eenling in zijn klasse </j Da nieuwe Volkswagen Passat overtreft zijn voorganger aan alle kanten. Door Jack Arentsen Een klasse beter. Die con clusie is snel gemaakt wan neer de oude en de nieuwe Volkswagen Passat met elkaar ver geleken worden. Niet alleen is het comfort (met een zee aan ruimte in het interieur) aanzienlijk toegeno men, ook de rij- en wegprestaties staan op een veel hoger niveau. De vernieuwingen hebben voor de potentiële klant echter ook een dui delijk negatief effect: de prijs is be hoorlijk gestegen. De goedkoopste Passat (met 1.6 liter motor) kost nu ƒ34.600.-. De prijsverhoging is voor een deel toe te schrijven aan het feit dat de L- versie in de Passat-reeks uit het pro gramma is verdwenen; de lijn start nu met een completer uitgevoerde CL met o.a. groen warmtewerend glas, van binnenuit verstelbare bui tenspiegels, breedstralende halo- geenkoplampen en een vijf-versnel lingsbak in de standaarduitrusting. Bij iedere Passat is de achterbank en de -leuning omklapbaar, waar door de al vrij forse kofferbak nog aanzienlijk vergroot kan worden. Veercomfort, stille motoren, ver nieuwde en heerlijk soepel schake lende versnellingsbakken, een heel strak stuurkarakter en de geweldige ruimte die nu ook passagiers op de achterbank tot hun beschikking heb ben, zijn de meest in het oog sprin gende facetten bij de nieuwe VW Passat. In bochten wordt het gedrag van de wagen duidelijk positief beïn vloed door de speciale silentblocs in de achtertrein, waardoor automa tisch spoorcorrecties worden uitge voerd. WEERSTAND De nu dwars voorin geplaatste motor heeft het mogelijk gemaakt dat in Wolfsburg gewerkt kon worden aan een Passat die van bumper tot bum per verschilt van het voorgaande model. Het motorconcept leidde er ook toe dat voor een extreem vlakke motorkap kon worden gekozen, waardoor een aërodynamische vormgeving binnen bereik kwam die voor een auto in deze klasse erg laag genoemd mag worden. De Passat heeft een luchtweerstandswaarde van cW 0,29 en is daarmee een van de minst rijwindgevoelige auto's. Maar niet alleen aan de buitenkant is de wagen, met regengoten die in het dakvlak zijn geïntegreerd, vlakliggende zijruiten, slanke raamlij sten en een nieuw deurconcept, uiterst modern te noemen, ook aan het interieur heeft men in Wolfsburg veel aandacht besteed. Het enigs zins in de richting van de bestuurder geplaatste dashbord, is niet alleen erg overzichtelijk en functioneel in gericht, maar mist gelukkig ook de saaiheid waarop VW patent leek te hebben. VERSTELBAAR Een opvallend detail in de Passat GL- en GT-versies, is de in lengte richting verstelbare achterbank. De stoelen kunnen afzonderlijk 8 cm naar voren worden geschoven; de beide delen van de achterbankleu ning kunnen om het zitcomfort nog verder naar de persoonlijke smaak in te stellen, ook nog eens 5 cm ver steld worden. Geen enkele auto in deze prijsklasse beschikt over een dergelijk systeem. Naast drie benzine-motoren (1.6, 1.8 en een 2 liter zestienklepper) kan over enige tijd ook gekozen wor den voor een 1.6 liter turbodiesel met een vermogen van 80 pk/59 kW. Alle benzinemotoren zijn standaard voorzien van uitlaatgasreiniging door een katalysator. De snelste Pas sat is natuurlijk de versie met de 2 li ter zestienkleppenmotor, die een topsnelheid van meer dan 200 km/u kan bereiken. In de loop van dit jaar zullen min stens 22 verschillende Passat-mo- dellen (vierdeurs en stationwagens) verschijnen. De basisprijzen zijn: Passat 1.6 CL (72 pk/53 kW) ƒ34.600.-; 1.8 liter CL (90 pk/66 kW) ƒ38.250.-; 1.8 liter CL 107 pk/79 kW ƒ45.800.-; Turbo diesel CL ƒ46 .050.-. In GL- of GT-uitvoe- ring kost de goedkoopste Passat res pectievelijk 43.300.- en 44.550.- De prijslijst bij de Variant begint bij 36800.- voor de CL-versie met 72 pk/53 kW motor; de turbodiesel gaat 48.250.-kosten. Door Jack Arentsen Ondanks het feit dat steeds meer automobi listen in Europa belang stelling hebben voor auto's met die selmotoren, dalen in de meeste Europese landen toch de verkoopcij fers. Prijsverschillen bij de aanschaf, brandstofprijzen en fiscale heffingen liggen (afhankelijk van de landen) voornamelijk ten grondslag aan de dalende verkoopcijfers. Een kort geleden door Peugeot in gesteld onderzoek, leverde toch een aantal verrassende details op. In Groot Brittanië verklaarde bijvoor beeld 25 van de potentiële kopers belangstelling te hebben voor een dieselauto; in Franrijk 41 in West Duitsland 42 en in Italië had zelfs 56 belangsteling voor een diesel. De huidige verkoopcijfers laten echter een ander beeld zien. In Groot-Brittanië en in Frankrijk stijgen de verkopen op de dieselmarkt nog enigszins, maar in West Duitsland (van 20,1 in 1986 naar 15,5 vorig jaar) en in Italië (van 39,3 naar 36,3 loopt de belangstelling terug. Ook in ons land een lichte teruggang: van 16,4 naar 15%. De onderzoeken van de autofabri kanten laten ook zien dat er vol doende belangstelling voor dieselau to's bestaat in de wat duurdere mid denklasse. Voor heel wat merken is dat aanleiding om juist in dit seg ment met nieuwe modellen uit te ko men. De Peugeot 405 is de laatste nieuweling in deze sector. OPVALLEND Peugeot heeft, als onderdeel van het PSA-concern waarin ook Citroën is ondergebracht, de afgelopen jaren een reeks opvallende 'oliestokers' in de 205- en 309-reeks op de weg ge bracht. Citroën deed hetzelfde in de BX-serie. Niet alleen zijn deze krachtbronnen (door soepelheid en Peugeot heeft de 405-serle uitgebreid met een behoorlijk vlotte en vrij stille dieselversle. minder geluid) een fraai voorbeeld van ontwikkelingen door de huidige moderne techniek, ook de prestaties en rijkwaliteiten zijn gelijktijdig op een niveau gekomen die duidelijke overeenkomsten hebben met benzi nemotoren. VLOT Al bij de introduktie van de Peugeot 405, die tot 'Auto van het Jaar 1988' werd uitgeroepen, kondigde de Franse fabrikant al aan dat het niet al te lang zou duren of ook bij de 405 zou gekozen kunnen worden voor diesels. De produktie in de Franse en Britse fabrieken voor de 405 verloopt momenteel zo vlot, dat er ruimte be schikbaar is voor de diesels. Voor Peugeot aanleiding om twee zeifont- stekers uit het 'PSA-rek' te halen: een 1.905 cc 70 pk/51 kW en een 1768 cc turbo die een vermogen heeft van 90 pk/66kW. De motoren zijn gekoppeld aan 5 vijf-versnel lingsbakken en zijn respectievelijk goed voor topsnel heden van 165 en 180 km/u. Peugeot heeft aan het basisprincipe van de 405 maar weinig hoeven te veranderen om de diesels te kunnen monteren. De wielophanging is vrij wel gelijk aan die van de benzinemo dellen, alleen is door de nieuwe mas saverdeling (60 kg meer op de voor as) de afstelling van de wielophan ging wat gewijzigd. De motoren vroegen wel om een aanpassing van de verhoudingen en de eindreduktie in de versnellingsbakken. Als naar de uitrusting (dashbord en interieur) wordt gekeken, dan zijn de diesels gelijk aan de benzineversies. Tijdens de eerste kennismaking met de 405 diesels vielen vooral de pres taties van de 'niet geblazen' zeifont- steker op. Bij deze diesel is een com binatie van trekkracht en motorsou- plesse bereikt, die tot voor enkele ja ren geleden als onmogelijk werd ge houden. Door extra geluidsisolatie' onder de motorkap aan te brengen, dringt ook nog maar heel weinig die- sellawaai tot het interieur door. De voordelen van de ongetwijfeld veel duurder wordende turbo in de 405-reeks, zijn natuurlijk terug te vin den in de acceleratie en de topsnel heid. Voor de in september te ver wachten turbo-diesel is de prijs nog niet vastgesteld. Bij de 'gewone' 405- diesels kan gekozen worden uit 2 verschillende uitvoeringen. De 405 GLD heeft een prijs van ƒ33.990.- en de 405 GRD kost 36450.- Opel maakt haast met het introduceren van 'Japanse' dieselmotoren in het lichte personenwagen-programma. Van de Ja panse dieselspecialist Isuzu betrekt men nu ook een zelfontsteker met turbolading voor de Opel Corsa. Eerder was in de Corsa-reeks al een ge wone diesel te vinden. De belangstelling uit de zakenwereld was voor deze diesel zo groot, dat men besloot om een krach tiger krachtbron aan het totaal toe te voe gen. Opel ingenieurs hebben de 1.5 liter turbodiesel van Isuzu afgestemd op Europese rij- en wegomstandigheden. De turbo charger is watergekoeld en de oliekoeler heeft meer capaciteit dan in de Japanse versie. Het vermogen bedraagt 67 pk/49 kW; topsnelheid 168 km/u; ac- celeratie van O naar 100 km/u in 13 se conden. Volgens de fabrieksgegevens komt het gemiddeld brandstofverbruik uit op rond 1 op 17. De turbodiesel is niet alleen te vinden in drie, vier en vijfdeurs modellen, maar ook de sportieve Corsa GT kan er mee worden uitgerust. De goedkoopste Corsa turbodiesel (3-deurs Swing) ki f24.686.-. Het Poolse automerk FSO is terug op de Nederlandse markt. De vorig jaar ge staakte import is door de nieuwe impor teur Abimex in Ridderkerk ter hand geno men. De keuze bestaat uit vier modellen die al lemaal worden aangedreven door 1.5 li ter motoren. De Classic SLE is een van de weinige auto's die in ons land net on der de prijsklasse van f 10.000,- ligt. De De nieuwe Mitsubishi- Lancer zal vanaf deze zomer In ons land te zien zijn. In de loop van dit jaar komt Mitsubishi met twee nieuwe modellen uit: eind sep tember is de duidelijke gewijzigde Colt te verwachten, terwijl na de herfst de al eer der in Japan geïntroduceerde Lancer naar Europa komt. Bij de Lancer gaat het om een heel nieuwe voorwielaangedreven vierdeurs sedan, uitgerust met naar keuze vijf ben- Rond 31OOO 'Amerikanen' zullen dit jaar naar Europa komen. General Motors ver wacht 10. OOO wagens te gaan exporte ren; vorig jaar kwam de totale Ameri kaanse auto-industrie tot een exportcijfer van rond 8. OOO stuks. Naast de 10.000 wagens van General Motors, komt Chrysler met 5.000 perso nenwagens en liefst 15.000 Jeeps naar Zelden heeft Alfa Romeo een auto in huis gehad, waarmee met zoveel vertrouwen de toekomst tegemoet kan worden ge zien, als met de nieuwe Alfa 164 die de komende zomer naar ons land komt. Hoewel de wagen pas enkele maanden in Italië op de weg is, heeft de Alfa 164 niet alleen een flinke geschiedenis achter de rug, ook is het concept van de wagen al zover doorontwikkeld dat gesproken kan worden van een wagen die alle kinder ziekten achter de rug moet hebben. Vele jaren geleden, toen Saab, Fiat, Lancia en Fiat besloten om gezamenlijk een wagen te ontwikkelen voor de bo venlaag van de middenklassers, is de ba sis gelegd voor deze 164. Uit het plan, dat als Tipo 4-project een eigen autole ven is gaan leiden, verschenen achter eenvolgens de Saab 9000, de Lancia Thema en de Fiat Croma. Auto's die stuk voor-stuk een eigen gezicht hebben, maar die wel dezelfde 'bodem' als uit gangspunt hebben, waardoor ook het middelste deel van de carrosserie bij alle wagens overeenkomsten heeft. SLE, met alleen de kleurkeuze rood en wit, kost namelijk f 9.999,-; de station car-uitvoering heeft een prijs van 12.499,-. Bij het tweede model, de Prima, kan uit drie kleuren gekozen worden; rood, wit en blauw. Afhankelijk van het uitrustings niveau zijn de prijzen: Prima 1.5 CLE f 11.999,-; Prima 15 SLE f 12. 749,-. zine-motoren en één dieselmotor die iry inhoud variëren van 13liter totl.8liter'] vermogen tussen 61 en 145 pk. Bij de Lancer maakt Mitsubishi overwe gend gebruik van de technieken die ooi toegepast worden bij de Colt. De wielba sis van de Lancer is echter 7,5 centime ter langer. Europa. Ford denkt dit jaar rond 1M 'Amerikanen' in Europa te kunnen verko pen. Wanneer de Amerikanen hun verkoop cijfer halen, dan betekent dat nog altijc geen record. Het topjaar is 1979 toen ruim 50.000 Amerikaanse auto's op het Europese vastenland aan de man/vroun gebracht werden. Als laatste in het rijtje van vier was Romeo aan de beurt om een nieuw top model op de markt te brengen. De auto bouwers in Milaan konden daardoor ge bruik maken van de ervaringen die sei der Saab, Lancia en Fiat hadden opge daan met hun creaties. De tussentijdse overname van Alfa Romeo door Fiat, Ie verde voor de Italianen nog een winst punt op: voordat de wagen voor serie produktie werd vrijgegeven, hielden hoogste topmensen bij Fiat zich ook noj bezig met de nieuwe Alfa. Fiat-baas Ghi- della heeft zich hoogstpersoonlijk bezij gehouden met de veerafstemminmg vil de wagen, want hij wilde per se dat wagen een uitstekend compromis zou bieden tussen rijcomfort en een effec tieve schokdemping. De Alfa 164 (4-deurs, motoren dwars voorin, voorwielaandrijving en rondof onafhankelijke wielophanging) is door tijdwinst en de doorontwikkeling onge twijfeld de meest verfijnde technischt creatie in het Tipo 4-project geworden. De Mazda 121, een aangenaam Door Willem Re De Ma; paar Nede leverbaar met e 1.3-liter motor, van 17.995 vo> 1.1-uitvoering er kleine 24 mille Top, een wager zich over de voll bine laat openen driedeurs benzir krijgbaar. De Peugeot 20 markt. Het is wagentje, dat bj Jaar verkiezing neuslengte wen Fiat Uno. De 20 best verkochte gen is inmiddels voeringen te koo bere driedeurs 2 kleine diesel ter atractieve GTI. nog een prachtk gen is ook met v en krijgt dan een X op het typepla De vergelijking is die tussen de" de Peugeot 205 hebben voor w bruikscijfers een gemaakt, omdat ons een 205 met king had. Daaror van de eigen erv« ben de vijfbak vo ger gehouden - autobranche. NADEEL De Mazda 121 is catcher'. De aut gelijnd en mist Dat lijkt ons op v» in dit marktsegn mensen kopen Veelal jongere r willen voor hun goeds, maar Wat dat betrelj de 205 een gou Ook letterlijk, wa het PSA-concern Zeker in de drie karakteristieke lijsten achter is I Op een groot aa ■s geen loodvrij* meer In de pomp Door een wetti ten alle benzin, vrij gaan aanbie tlons slechts h kunnen verkop

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 24