DE STEKft serie over wraakactie van bedrogen vrouw op vara-tv uivelin van Fay Weldon slaat toe 'Kunst heeft alles te maken met aanraken' Voor hetzelfde geld nu 7pagina's meer informatie en programma's V" Concertgebouw helft groter na renovatie Tel: 01150-94300 4,00- 0.00 4,00' •21.00 UUR •18,00 UUR -18.00 UUR DONDERDAG 7 APRIL 1988 Schreeuwpartij Eerste slag Tel: 01155-1651 Tel: 01146-161 N Tel: O115O-810C iigentijds ;roots Sprookjes EEUWFEEST GEBOUW EN ORKEST Zijvleugel Nuttig Beton Mikro Gids verrast opnieuw: II 1 Zwart en wit zijn geen kleuren. Anders had iedereen kleuren-tv" Dre Flip de Wijs, medialoog en petomaan .oor Dirk Vellenga f)E mooiste vrouw speelt niet de hoofdrol in de BBC-serie 'Leven en Liefdes van een Duivelin', die de VARA vanaf zondag (10 april) gaat uitzen den Ruth de centrale figuur, is een vrouw van 1 tneter 89 en 90 kilo, met wel erg opvallende haren op bovenlip en kin en die nogal onhandig is in haar bewegingen. fee wordt door haar man vernederd en bedrogen, maar heemt wraak op nauwkeurige, fantasierijke en vooral adicale wijze. De serie van vier delen is gebaseerd op het ;elijknamige boek van Fay Weldon, dat in 1983 ver- Icheen. jay Weldon houdt zich in al har romans op cynische wijze Lig met de machtsverhoudin gen in onze samenleving, fin haar visie zijn vrouwen harvan vaak het slachtoffer. j> werkt niet met theorieën of bgans aan een andere maat- ^happij, maar beschrijft met jen knipoog de wrange werke- fikheid. In 'Leven en Liefdes san een Duivelin' gaat de ,...npathie van de kijker snel aar de hoekige, struikelende ;uth, die van onderdanige ismus verandert in een on- nbare duivelin. iRuth en haar maan Bobbo, jen geslaagd zakenman, wonen in een welvarende wijk. „We jebben het goed, hoor ik van jobbo. Hij is steeds minder .aak thuis, dus zegt hij het niet Beer zo vaak als vroeger", laat Fay Weldon haar Ruth zeggen. Bobbo heeft een vriendin, Mary Fisher, een blonde godin, die in een toren aan de kust woont en zeer succesvolle liefdesroman netjes schrijft. Ruth omschrijft zichzelf als volgt: „Zo blond als Mary Fis her is, zo donker ben ik en ik heb een vooruitstekende kaak, zoals je vaker bij lange, don kere vrouwen ziet en ogen die tamelijk diep in mijn gezicht verzonken liggen en een kromme neus. Mijn schouders zijn breed en hoekig en mijn heupen breed en vlezig en de beenspieren goed ontwikkeld. Mijn armen, ik zweer het, zijn te kort voor mijn lichaam. Mijn aard en mijn uiterlijk zijn met elkaar in tegenspraak. Ik had pech, zou je kunnen zeggen, inde grote loterij die her vrou wenleven is." Als de ouders van Bobbo op be zoek komen en Ruth voor een uitgebreide maaltijd moet zor gen, barst de bom. Schalen schieten over het tapijt, de hond en de kat gaan tekeer en de conversatie eindigt in een schreeuwpartij. „Je bent een slechte moeder en een nog slechtere echtgenote en koken kun je ook niet", snauwt Bobbo. „Volgens mij ben je helemaal geen vrouw. Volgens mij ben je een duivelin". Ruth is volkomen uit het Julie Wallace (links) als de robuuste duivelin in de BBC-serie die de VARA uitzendt. lood geslagen. „Hij zal wel ge lijk hebben", denkt ze. „Hij doet het zo goed in de wereld en ik zo slecht, dat ik wel moet aannemen dat hij gelijk heeft". Als Bobbo definitief de benen neemt naar de luxueuze toren van Mary Fisher, gaat Ruth zich plotseling ook als duivelin gedragen. Ze steekt haar huis in brand en brengt haar twee kinderen naar Mary en Bobbo. Dan begint ze aan een lange wraakactie, die gericht is op de vernietiging van Mary Fisher. Het verhaal neemt dan een bijna bovennatuurlijke wen ding. De geloofwaardigheid wordt op speelse wijze geweld aan gedaan. Zodra Ruth een duivelin is geworden is alles mogelijk. Ze laat haar oude le ven achter zich en begeeft zich eerst naar een motel, waar ze voor geld heren behaagt. Ver volgens duikt ze als hulpkracht onder in het bejaardentehuis 'Restwood', waar de oude moe der van Mary Fisher verpleegd wordt. Ze brengt de bejaarden vitamine B in plaats van va lium en iedereen leeft od. Dan wordt haar plan duidelijk. Ze zorgt ervoor dat Mary's moeder een bezoek brengt aan haar dochter. Mary Fisher is niet gesteld op deze indrings ter, maar kan niet voorkomen dat haar moeder bij haar in trekt en haar privé-leven blij vend komt verstoren. Dat is de eerste slag die Ruth de 'she-de- vil' de gehate Mary toebrengt. Als Vesta Rose begint ze een eigen uitzendbureau, dat vrou wen aan werk helpt. Ondertus sen dringt ze regelmatig bin nen in het kantoor van haar ex-man en rommelt ze in zijn boeken. Ze maakt in zijn naam grote sommen geld over naar een rekening in Zwitserland. Als die transacties aan het licht komen, moet Bobbo er voor boeten. I ny I na Brio Bm< Keramiek van Carmen Dionyse, tekeningen van Fons de Vogelaere. Galerie Wil- 'iam Wouters, Oosteeklo. ïpen: do. t/m ma. van 14.00- 19.00 uur. Tot 17 april a.s. De zalen van galerie William Wouters aan de Antwerpse Heirweg 5 te Oosteeklo (gem. Assenede) zijn ditmaal ge vuld met het werk van de in ternationaal befaamde Belgi sche keramiste Carmen Dio nyse en haar man, de teke naar Fons de Vogelaere. Nog nooit waarschijnlijk heeft ien de naam van een beel dend kunstenaar in de loop fier j aren de essentie van haar werk zo zien dekken als bij naar, die haar tweede, van de Griekse god Dionysos afge telde voornaam als haar beeldhouwerspseudoniem ge bruikt. Immers de bustes, koppen en maskers, die sedert te jaren zestig vrijwel haar iiug onderwerp vormen, ichijnen regelrecht aan de 'oes van een hallucinerend >nderbewustzijn tevoorschijn t omen dat, hoewel gevoed ioor het zien van grootse ele mentaire landschappen en de meldende kunst van vele leemde culturen blijk geeft 'an een onvervreemdbaar igen signatuur. De koppen, die zij met vo leindigd technisch meester schap in klei boetseert en ver- 'olgens, bedekt met verfijnde p zeldzame glazuren, in het 'venvuur hun bestendige 'onn verleent, hebben het tij- teloze en raadselachtige van nensen die duizenden jaren ier in turfvenen gemummif i- •*rd werden, zo hieratisch houding en gelaat- rekken. Ze zijn om beurten Frans Erkelens, schilderijen en Ton van Grunsven, keramiek. Restaurant Markendael, Bouvignelaan 3, Breda. Open: tot en met 24 april. Open: dage lijks 11-21 uur. In het voorjaar begint alles te kriebelen wat leven heet. Waarom dan ook niet in de kunst! Zoals wellicht bekend organi seert de stichting PING in Breda een se rie lezingen en workshops in Marken dael en op 1 mei een beurs in Turfschip in het kader van een gezonde levens kunst. Omdat beeldende kunst ook iets te maken kan hebben met een gelukkig en gezond leven zijn Frans Erkelens en Ton vanm Grunsven uitgenodigd onder dit gesternte hun kunst hier te tonen. „Kunst heeft alles te maken met aan raken. Scheppen wil zeggen dat de geest de materie aanraakt. Onze Westerse cul tuur zit vol taboes betreffende het aan raken. Zo kan een schilderij ook een ge nezende werking hebben op degene die erdoor wordt 'aangeraakt'. Ik zeg niet dat dit perse door mijn schilderijen ge beurt", aldus Frans Erkelens. Ook voor Frans van Grunsven heeft kunst alles van doen met 'aanraken'. Als amateur- archeoloog komt hij voortdurend in aan raking met de aarde. Dat zet zich voort in zijn omgaan met klei om voorwerpen te maken die weer geïnspireerd worden door vondsten die uit deze aarde te voor schijn kwamen. „Ik voel me daar erg goed bij" zegt hij. Frans Erkelens werkte met visueel gehandicapten. „Dat heeft me ontzettend veel gedaan op het gebied van de tast zin". Hij exposeerde in dit verband met de groep Inkvis in de Nieuwe Kerk in Amsterdam; een tentoonstelling die door prinses Juliana geopend werd. Hij werd indertijd ingedeeld bij het Fantastisch Realisme; in een gelijknamig boek dat over deze 'beweging' verscheen. Frans: „Ik laat mij niet indelen. Ik ben de afge lopen vijfentwintig jaar - ik studeerde in 1961 af op de Koninklijke Academie in Den Haag - bij mezelf gebleven". Zijn stijl is in die periode niet erg veranderd. Dat heb je als je jezelf blijft, zegt hij. Zelf presenteert hij zich nu als een ar- chaisch realist. „De leer der ouden blijft. Ik wordt aangetrokken door Joodse, In donesische, Chinese en vele andere voor vaderen. Ik ben in Indonesië geboren en dat land is een vergaarbak van alle mo gelijke invloeden. Ik ben geen magisch realist. Dat is me te beperkt. Het esote risch denken boeit me. Ja, ik gebruik symbolen, maar dit begrip is zo'n cliché geworden. Het symbool bestaat in mijn werk, maar met een eigen interpretatie. De beelden komen in me op als gunst. Concentreren, mediteren en bezig zijn is daarvoor nodig. Dan komt er iets bin nen; ontstaat er een link. Dat wil zeggen dat je wil bij het werk ingebed wordt in een stroom, die vertakkingen krijgt. Je moet kiezen. Het animisme is daarbij be langrijk voor mijniet de guna-guna. Schilderen is een aanrakingsritueel. Dat kennen we in het Westen niet meer. In musea mag je hier niets aanraken bij voorbeeld. In de joodse cultuur begint het al met het aanraken van de klaag muur. Ook in de Indische cultuur zie je dat bij godenbeelden. De essentie van liefde is aanraken. Geestelijke aanra king vraagt om een lichamelijke verta ling. Een gedicht schrijven over rozen zonder daarbij rozen aan te raken is on echt. Op mijn schilderijen is onder meer sprake van een elfen-cultuur. Die heeft zeer te maken met een aanrakingscul tuur, maar door het Christendom is deze 'onschadelijk' gemaakt door er een sprookjescultuur van te maken", aldus Erkelens. Verder ben ik bezig geweest de laatste tijd met de joodse cultuur; werkte met het thema 'genezen' en schilderde inspi- ratief. Dat laatste neigt naar het ab stracte. Wat het thema 'genezen' betreft: als ik een doek maak met de intentie er een geneeskrachtige werking in te leg gen, kan het mogelijk zijn dat die inten tie bij de beschouwer omgezet wordt in werkelijkheid. Je kunt bijvoorbeeld een boerderij met bomen schilderen waar van een rustig-makende werking uit gaat. Het schilderen wil zo en bijdrage zijn aan het zoeken naar harmonie in de mens. Erkelens haalt zijn thema' s ook uit de klassieke mythologie (bijvoorbeeld Leda en de Zwaan) of uit de Bijbel (bijvoor beeld Esther) en een andere keer zoekt hij een cadans in het ritme van bijvoor beeld de paleistuin bij het Loo. Hij zegt geen boodschappen te hebben, maar wel wil meedelen (in plaats van mededelen). Kleur is daarbij voor hem minstens even belangrijk als de vorm. Zij doeken en te keningen hebben iets van een ver droomde dramatiek, die dan weer prachtig gecomponeerd in de hand ge houden wordt en dan weer de indruk wekt van een gelegenheidsstuk dat let terlijk en figuurlijk niet zo goed uit de verf gekomen is. Frans Erkelens uit Den Haag is een vruchtbaar producent met hele mooie doeken en tekeningen binnen dit genre en dan weer met missers. Er vaar èn kijk. Ton van Grunsven uit Drunen is een onderwijsman. Met zijn acte mo-b plas tische vormgeving geeft hij handvaar- digheidslessen in Vlijmen. Maar het liefst loopt hij over het land om te speu ren naar oude voorwerpen van onze voorouders. „Ik loop er wat af en mijn huis wordt te klein door de vele vond sten. Ja, het is vooral het kontakt met de grond dat me aanspreekt. Onze Westerse cultuur is er een van raak me niet aan; afstand. Je mag hier in musea niets vastpakken. Dat mag je hier wel met de dingen die ik maak". Dat zijn uit de klei getrokken voorwerpen die min of meer te maken hebben met de gevonden ste nen werktuigen. Ze hebben een aarden glazuur en liggen lekker in de hand. Ze hebben alles van doen met vasthouden. Verder vallen op een aantal 'vreemde mannetjes'; koppen als eieren (dat wil zeggen handgevormde modellen die fijn liggen binnen de beslotenheid van een toegeknepen hand). Vorm en kneep zijn verder met elkaar in relatie gebracht door die hoofdjes in te passen in drape rieën rond de kopjes. Tenslotte maakte hij kleine staande plastieken, die te ma ken hebben met takken en stukken hout die hij ook vond op zijn tochten. Ze zijn, vereeuwigd in klei, opgezet. Tenslotte vind je er enkele vazen, die hij zelf het liefts vergelijkt met stuif zwammen. Ton: „Het is allemaal niet zo diepgra vend. Ik beleef er op de eerste plaats ple zier aan en hoop dat dit ook bij anderen het geval is." zoals Rilke het uitdrukte, schoon en verschrikkelijk. Zij roepen het beeld op van de mens zoals dat de goden in de droom verschenen zou kun nen zijn voordat zij de mens schiepen met alle mogelijkhe den van verzaliging tot eeu wige vloek. Ze zijn onaan- randbaar en door een grote zone van stilte omgeven en van een tot onder de huid dringende expressiviteit. Menselijk leven met al zijn gevoelsmogelijkheden als rimpels water bevroren tot een laatste staat van bevrij ding en rust. Men moet deze keramische beelden zien, om dat zij volmaakt uitdrukken wat nauwelijks in woorden te vatten is en zeker ook om te ervaren wat werkelijk grote eigentijdse kunst kan zijn. Zozeer de kunst van Car men Dionyse voortkomt uit askese, drang naar het ele mentaire en wezenlijke en door intuïtie en instinct wordt geleid, zo zeer worden de te keningen van Fons de Voge laere bepaald door een speels, fantaserend en associërend intellect dat leidt tot vrijwel altijd absurde of makabere voorstellingen, getuigend van virtuoos vakmanschap en originele verbeelding. Het be hoeft wel geen betoog dat beide kunstenaar, Carmen Dionyse en Fons de Vogelae re, elk op hun en toch ook er gens verwante wijze de ruim ten van Galerie William Wouters onder een voelbare spanning zetten die men met ontroering en bewondering ondergaat. W.E. Biem Kikkert, schilderijen en litho's, Paul Stap, schilde rijen. Galerie Kunst onder de Toren, Torenpassage, Breda. Open: woe-za 13-17 uur. Tot en met 23 april. Deze tentoonstelling heeft, wat de sfeer betreft, een beetje van doen met die in Markendael. Kikkert schil dert een sprookjesachtige we reld, met een ironische onder toon. Hij doet dat in pastel- achtige tinten en met een zachte streek. Het laat scè- nisch een beetje voor de hand denken aan Jeroen Bosch (meer niet, want dat zou te veel eer zijn). Ze lijken opge bouwd en ingevuld vanuit willekeurige verfformaties; zoiets als het uitwerken van een Rorhschachttest met ge droomde taferelen. Mooie fragmenten wisselen af met vastgelopen 'oplossingen'. Zijn grafische bladen zijn uit hetzelfde hout gesneden en zwart-wit veel onbarmharti ger. Maar ook hier prachtige partijen van met name land schappen naast armoedige invullingen. Daarbij zie je hoe Paul Stap collages maakt. Er hangt een serie abstracten, die leuk decoractief is, maar waarvan de inhoud niet veel verder komt dan die van een vin dingrijke leerling op een creatief centrum. Als hij de collage-techniek echter com bineert met schilderen en te kenen gebeurt er wel wat. Een serie interessante koppen laat dat zien. Hier komt hij tot een eigen uitdrukkings vorm die boeiende resultaten oplevert. In zijn schilderijen komen vorm en kleur tot een soort gebalde explosie. HE Tenslotte laat Ruth zich in een kliniek in Californië omto veren in een knappe vrouw. Mary Fisher sterft van ellende, Ruth neemt haar intrek in de toren aan de kust, waar de ge knakte Bobbo voor haar kruipt. De duivelse wraakactie van Ruth duurt vier zondagavon den. Julie T. wallace speelt de rol van Ruth, Dennis Water man is Bobbo en Patricia Hodge is Mary Fisher. De serie toont aan dat het bioscoopsuc ces 'Fatal Attraction' maar kinderspel is en betekent bo vendien een aardige kennisma king met het werk van Fay Weldon. Een concert anno 1888 van het Concertgebouworkest wordt opnieuw opgenomen voor de documentaire van TROSAktua. - foto polygoon Door Jan Bik AMSTERDAM - Het Concertgebouw in Am sterdam is, na een ingrij pende bouwkundige ope ratie, vrijwel gereed voor het begin van de feeste lijkheden ter gelegenheid van het honderdjarig be staan. Ook voor het al even oude Concertge bouworkest breken er vreugdevolle dagen aan. Met plezier zal het zijn sterk verbeterde accom modatie in het gebouw in gebruik nemen. Het heeft wat afgeleden in de tijd van de verbouwing en uitbreiding van het ge bouw. Niet alleen de musici hebben het moeilijk gehad. Ook voor de instrumenten, zoals de vleugels, was het een barre tijd. Stof dringt immer overal door en hecht zich met name aan de ha merkoppen. Vandaar dat directeur Martij n Sanders van het Concertgebouw dankbaar het aanbod van een particu lier accepteerde om op haar kosten in Hamburg een nieuwe vleugel te gaan uit zoeken. Dat betekent een gift van rond 125.000,-. Morgenavond wijdt TROS Aktua een special van een half uur aan het ver nieuwde gebouw onder de titel 'Van lier tot vleugel' (Nederland 2, 20.20 uur). De techniek komt ruim aan bod, maar ook worden concerten van rond 1888 opnieuw in scène gezet. Prins Claus verricht op 11 april in die nieuwe vleugel de heropening van het ge bouw. Hij onthult een ge denkplaat, waarop de na men van de belangrijkste sponsors staan vermeld. De renovatie was ingrij pend. De onrustbarend slechte fundering werd, dank zij een ingenieuze aan pak, compleet vernieuwd. Er werd een kelder onder het gebouw gegraven, waarin nieuwe technische ruimtes voor het personeel konden worden aangelegd. Voor dirigenten en solis ten zijn er behoorlijke ka mers gekomen. En er is, met name voor koren, een nieuwe zaal ingericht als in- zingzaal, onder de Spiegel zaal. Een ronde ruimte, die ook voor andere doeleinden, zoals voor congressen en presentaties kan worden ge bruikt. Er is een projectieca bine geïnstalleerd. Bijzon der is verder, dat om de Kleine Zaal een omloop werd verwezenlijkt. Dank zij de renovatie werd de beschikbare vloer- ruimte in het gebouw met meer dan de helft vergroot. Tijdens de werkzaamheden is er angstvallig gewaakt over de grandioze akoestiek. Er zijn door akoesticus ir. Peutz van het begin af aan metingen gedaan. De afwij kingen hebben nooit meer bedragen dan enkele hon derdsten van seconden. Het karwei heeft de akoestiek niet aangetast, zo is vastge steld. Van de meeste technische ingrepen merkt het publiek overigens niets. Waar het wel mee te maken krijgt, is met een compleet nieuwe in gang, waarmee tevens de foyerruimte aanzienlijk werd vergroot. Het Concertgebouw heeft er aan de zijde van het nu tot Concertgebouwplein om gedoopte Jan Willem Brou wersplein, de linkerkant van het gebouw, een nieuwe zijvleugel bij gekregen. Het is een merkwaardige sensatie in die door architect ir. Pi de Bruijn ontworpen zijvleugel te vertoeven. Die is immers tegen het Concer- gebouw 'aangeplakt'. Bezoe kers zijn er binnen en buiten tegelijk. De bouw van die zijvleugel betekende een pijnlijke architectonische ingreep, die veel kritiek kreeg, maar die ondanks protesten werd verwezen lijkt. Het grote nut is duidelijk. Het publiek is er ten zeerste mee gebaat. Maar het eigen lijke gebouw is er door aan getast. De spots, die in de nieuwe vleugel op de oude zijgevel van het gebouw ge richt worden, zullen dat dui delijk blijven maken. Architect De Bruijn over die aanbouw: „Deze vleugel met overdekte promenade behoort in zijn geheel tot het gebouw. De vormgeving is simpel, met veel glas, waar door het oude gebouw in zijn waarde is gelaten. De kleu ren van het Concertgebouw, van lichtgrijs naar donker rood, vindt men in deze aan bouw terug, verwerkt in duurzame natuursteensoor ten." Sponsoring was noodza kelijk om het verzakkende Concertgebouw te redden. Er werd op grote schaal ac tie gevoerd. Er werd 35 mil joen bij elkaar gebracht. Het Concertgebouw begint zijn eeuwfeestviering, die een jaar zal duren, op een gezonde fundering. Immers, de tweeduizend vermolmde houten palen werden tijdens de reddingsoperatie vervan gen door 375 betonnen palen. De belangstelling voor de eeuwfeestviering is groot. De openingsconcerten - het Concertgebouworkest voert onder leiding van de ver trekkende Bernard Haitink de achtste symfonie van Mahler uit - zijn alle uitver kocht. (ADVERTENTIE! Met de komst van Nederland Hl groeit Mikro Gids in omvang. En hoe! Elke dag een volle pagina meer program ma's en programma-informatie, Mikro Gids is nu nóg overrkhte- lljker, nóg informatiever. Totaal 7 pagina's meer. zonder dat u dat één cent extra kost» Mikro Gids is en blijft het goedkoopste omroepblad van Nederland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19