Na 20 jaar 'trouble' blijft het nog duister in Belfast 'Overheid kan de kerken niet negeren' MINISTER Grote wijz regering HET 'BAYRUT VAN EUROPA' LEEFT IN DE GREEP VAN DE ANGST DE STEM ACHTERGROND. EXTRA DINSDAG 29 MAART 1988 STAATSCOMMISSIE GING TE RADE IN BUITENLAND nE STEM BUITEN PARAMARIBO - Het vredesproces in Suri- nanE zal volgende weefc in een stroomver- sneling terechtkomen. Het Comité Christelijke Keiken (CCK) zal dan 'eel belangrijke stap zetten die dit proces be slissend kan beïnvloe den'. Door Edith Lederer IN DE roomskatholieke wijken van west-Belfast patrouilleren Britse solda ten met de geweren in de aanslag door de grimmige straten. Op de muren de graffiti van het verboden Ierse Republikeinse Leger IRA. Aan de andere oever van de Lagan, in het voornamelijk protestante oost-Belfast, pa trouilleert de politie in ge wone wagens door schone straten met Victoriaanse hui zen en bomen. De meeste win kels hebben hier geen rollui ken. Een vergelijking met de verscheurde Libanese hoofd stad Bayrut dringt zich op, hoewel Belfast minder na drukkelijk de voorpagina's haalt. Er is geen sprake van internationale inmenging die vergelijkbaar is met die in Bayrut en Belfast ligt niet, zo als Bayrut, in het centrum van een geopolitiek kruitvat. Maar zoals Bayrut zijn Groene Lijn heeft, loopt het front in west-Belfast langs de kruispunten waar katholieke en protestante arbeiderswij ken elkaar raken. Het IRA en zijn protestan te, paramilitaire tegenvoeters, hebben hun aanslagen en ter reuracties echter in alle delen van de stad gepleegd. Overal heerst angst. De moordpar tijen van vorige week tijdens twee IRA-begrafenissen, waarbij vijf mensen omkwa men, hebben tot nieuwe span ningen geleid in de stad die al bijna 20 jaar gebukt gaat on der wat men eufemistische de 'troubles' noemt. Aan beide zijden van de sectarische scheidslijn heer sen frustratie, woede en een verlangen naar vrede. Maar een politieke oplossing is nog altijd niet in zicht en steeds meer mensen willen de stad nu verlaten. Ook voor de radikalere la gen van de bevolking en de gewapende milities hebben de Gemaskerde en gewapende leden van de IRA 'bewaken' een straat in Belfast. Kinderen spelen tissen uitgebrande wrakken van auto's en bussen in de Noord-Ierse - foto anp hoofdstad Belfast. gebeurtenissen van de afgelo pen weken niets veranderd. Hun standpunten hebben zich verder verhard. Het IRA en zijn legale poli tieke tak Sinn Fein blijven streven naar het vertrek van de Britten en hereniging van de in meerderheid protestante provincie met de conservatief katholieke Ierse Republiek in het zuiden. De protestantse milities zijn onder het motto 'No Sur render' (Geen overgave), even vastbesloten deel uit te blij ven maken van het Verenigd Koninkrijk. In de Irish Times verscheen deze week een spotprent met de bijbehorende tekst: 'In Ni caragua hebben ze na zeven jaar oorlog bijna een bestand. In Afghanistan praten ze na acht jaar oorlog over wat ze moeten doen als de Russen weg zijn. In Noordierland praten we na bijna 20 jaar vechten over politiebewaking bij toekomstige begrafenis sen'. Een hele generatie Noord- Ieren is intussen opgegroeid die nooit anders heeft meege maakt dan burgerkrijg. „Ik ben de trouble echt zat, van beide kanten," zei de 23-jarige studente Gail McCann. „Als het zo doorgaat denk ik dat ik na mijn afstuderen maar wegga om te werken. Er is hier geen toekomst." Gail McCann stond vorige week met een groot aantal anderen, voornamelijk pro testantse betogers voor het stadhuis van Belfast om de twee Britse soldaten te her denken die op 19 maart tij dens een IRA-begrafenis werden vermoord. De brute moorden op de twee korporaals, die met hun auto in de begrafenisstoet te recht waren gekomen, waren het hoogtepunt van twee we ken van toenemend geweld nadat Britse commando's drie IRA-strijders hadden doodge schoten in Gibraltar. Tijdens de begrafenis van de drie, op 16 maart, werd de rouwende menigte aangeval len door een protestantse ter rorist die drie mensen doodde en 68 mensen verwondde. De twee soldaten werden ver moord tijdens de begrafenis van een van de drie doden die waren gevallen op 16 maart. De politie zette direct een punt achter het nog maar even eerder ingevoerde de-es- calatiebeleid om weg te blij ven bij IRA-begrafenissen. „Ik wil niet meer Iers ge noemd worden," zegt een ambtenaar tijdens de demon stratie bij het stadhuis. „Het is waanzinnig, beestachtig. Ik zie geen toekomst meer. Ik denk niet dat het kan veran deren tot onze kinderen sa men naar school gaan." Andere protestanten, van wie sommigen Britse vlaggen meevoeren, zijn alleen maar woedend. „Voer de doodstraf weer in voor beide partijen," schreeuwt een man van mid delbare leeftijd. „Maar begin met Sinn Fein!" vult een jon gere aan. Een paar kilometer verder op, in het hart van het katho lieke westen van de stad, staat een oudere man in de deur van het buurthuis van Ander- sonstown, een Iers nationalis tisch bolwerk met uitzicht op de vervuilde parkeerplaats waar de lijken van de twee Britse korporaals werden ge dumpt. „Voor ons is het ge woon een doordeweekse dag," zegt hij. „Er is nog spanning genoeg." Op Andersonstown Road, waar de twee soldaten met hun auto werden aangehou den, staan twee jongere ka tholieken zich boos te maken om de opwinding over de dood van de twee soldaten. Hun woede betreft de manier waarop de Britse anti-ter- reureenheid van de SAS in Gibraltar de drie nationalis ten doodde en de terreuraan slag op de begrafenis in Mill- town. „De SAS-mannen die de drie vermoordden krijgen een medaille, dus waarom geven ze geen medaille aan de man nen die die twee soldaten ver moordden?" zegt een van hen. Zijn vriend vult aan: „Het is al 20 jaar hetzelfde liedje; depressie en frustratie. Zij (de katholieken) kunnen er niets aan doen, maar ze laten zich niet meer pakken." De op de muren gekalkte leuzen spreken boekdelen. Op Andersonstown Road staat de jongste betekenis van de af korting SAS: „Stripped And Shot" (Uitgekleied en doodge schoten). Om de hoek, in de militant protestantse Shankill Road wordt gelezen: „Three dead with one stone" (Drie dood met één steen). De dader van de terreuraanslag op de be- graafplaats Milltown heet Michael Stone. In iedere straat wordt een soort scorebord bijgehouden. De katholieken tellen de doodgeschoten soldaten en de protestanten tellen de dood geschoten IRA-leden en ka- tholieken. Een ander beeld krijgt men in het meer welvarende noor den van Belfast. Het is het do- mein van de middenklasse, katholiek en protestant. Een 26-jarige bewoonster, Karen McComish, zegt: „In zekere mate kun je het hier vergeten, Na de gebeurtenissen van v<f rige week is het moeilijk ge- worden, maar je doet het of je moet hier weg". Het centrum van Bell bloeit. De belangrijkste win kelstraten zijn afgesloten voor auto's, met speciale vei ligheidshekken. Het bedrijfs- leven doet er goede zaken en de overheid stimuleert inves teringen. Bekende warenhuizen en winkels uit Londen hebben vestigingen in Belfast ge- opend. De afgelopen drie jaar zijn er bijna 200 restaurants en enkele tientallen nacht clubs bijgekomen. Zelfs toerisme is met 14 procent ge- stegen. In een van de theaters van de stad wordt het toneelstuk The Hostage opgevoerd. Het is een stuk over IRA-strijders die in een bordeel in Dublin een Britse soldaat gegijzeld houden. De auteur van het stuk, Brendan Behan, werd toen hij 17 was opgeslot vanwege IRA-activiteiten. Maar ook achter de schijn van het vrolijk ogende cen trum, waar de burgeroorlog wordt nagespeeld, heerst de angst voor de realiteit. Mary Eakin, een pr-functionaris van een van de bedrijven in de stad zegt: „Het is zo erg. I wil weg. Maar mijn man zegt: ik hou van Ierland'." (AP) Door Jan Bouwmans ONDER het bewind van mr. Fons van der Stee op het ministerie van Finan ciën werden de laatste fi nanciële banden tussen de Staat der Nederlanden en de kerkgenootschappen doorgesneden. Het kappen der 'zilveren koorden' betekende de vol tooiing van het lange proces van de scheiding van kerk en staat. Maar daarmee bleek de kous toch niet af. Behoefte aan nieuwe duidelijkheid over de betrekkingen tussen staat en kerk was er ontegen zeggelijk. „Je krijgt soms de indruk dat men denkt dat de schei ding van kerk en staat bete kent, dat ze nog niet naar elk aar mogen kijken, laat staan dat ze een of andere financiële relatie onderhouden. Maar zo is het natuurlijk niet", zegt prof. mr. Ernst Hirsch Ballin. Deze Tilburgse hoogleraar is de voorzitter geweest van de commissie, die in opdracht van de regering de ideologi sche en praktische problemen op het vlak van staat en le vensbeschouwelijke genoot schappen op een rijtje zette. In ons gesprek aan de voor avond van de aanbieding van het commissierapport aan mi nister Van Dijk (Binnen landse Zaken) meldt hij niet zonder trots, dat alle aanbe velingen de unanieme instem ming hebben gekregen van de, naar hun geestelijke ach tergrond zeer verscheiden commissieleden. Eerder bracht zijn commis sie een tussenrapport uit over de geestelijke verzorging in de krijgsmacht en de justitiële strafinrichtingen. De verde ling van het aantal geestelijke verzorgers in de krijgsmacht wordt door het Humanistich Verbond is al jaar en dag aan geklaagd. Het tussenadvies van de commissie Hirsch Bal lin was om de dienstplichti gen zelf te laten bepalen aan welke soort geestelijke ver zorging ze behoefte hadden. De kerken wezen dit af. Later kwam staatssecreta ris Van Houwelingen van De fensie met een uitgebreider plan om de controverses tus sen de kerkgenootschappen en het Humanistisch Verbond te overbruggen. De commissie Hirsch Ballin heeft de kerken in haar eindrapport niets toe gegeven, maar wijst ook de ideeën van de staatssecretaris van de hand. De geestelijke verzorging in de krijgsmacht zal nog de no dige discussie geven, ver wacht Hirsch Ballin. Maar eerst de meer principiële kant van de zaak. Wat wil het nou zeggen dat kerk en staat ge scheiden zijn? Het lijkt er soms op dat het Nederlandse staatsrecht in toenemende mate wordt misverstaan. Ter controle heeft de commissie haar licht ook maar eens op gestoken in de ons omrin gende landen België, Frank rijk, Duitsland, Denemarken en Engeland. In al die landen wordt er eensluidend over ge dacht en ons staatsrecht wijkt niet af. Scheiding van kerk en staat betekent, dat beide zich niet mengen in eikaars in terne aangelegenheden. Het betekent niet dat beide niets met elkaar te maken mogen hebben, vooral financieel niet. Algemene subsidiëring van het godsdienstige en levens beschouwelijke leven is vol gens de commissie uit den bo ze. Dat zou de overheid te veel doen treden in de interne ker kelijke verhoudingen en de levensbeschouwelijke genoot schappen te veel binden aan subsidievoorwaarden en an dere overheidsregels. „Maar dit betekent niet", aldus Hirsch Ballin, „dat er totaal geen taak voor de overheid ligt wat betreft de uitoefening van de vrijheid van gods dienst en levensovertuiging. Net als bij andere grondrech ten geldt ook bij dit grond recht, dat er bijzondere om standigheden kunnen zijn, waarin de uitoefening van dit grondrecht in de knel dreigt te komen. Bijzondere omstan digheden, die de uitoefening van godsdienst en levensover tuiging bedreigen, kunnen aanleiding geven tot over heidssteun." Hirsch Ballin benadrukt dat niet elk knelpunt reden tot overheidshulp is of moet zijn. Aan knelpunten die bij voorbeeld hun oorzaak vinden in de genootschappen zelf, heeft de overheid geen enkele boodschap. De bijzondere om standigheden waarop de com missie is gestuit, betreffen si tuaties waar de overheid ook uit andere hoofde mee te ma ken heeft. Het gaat hierbij om vier gebieden. Allereerst de overheidsinstellingen zelf: krijgsmacht en strafinrich tingen. Vervolgens de door de overheid geregelde en gefi nancierde particuliere voor zieningen: gezondheidszorg en bejaardenzorg. Verder de momumentale kerkgebou wen. Tenslotte de positie van minderheden in de samenle ving. De krijgsmacht is het heet ste hangijzer. De commissie Hirsch Ballin blijft vasthou den aan haar voorstel om op grond van een peiling van de voorkeur onder de dienst plichtigen de verdeelsleutel voor de geestelijke verzorging vast te stellen. „De kerken vinden 'behoefte' een voor de overheid haast ongepast cri terium", merkt Hirsch Ballin op. Daar zit volgens hem het beeld achter - „en ik kan dat best begrijpen" - dat behoefte aan geestelijke zorg niet iets is, dat je even met een mo mentopname op een papiertje kunt vastleggen. Dat het iets is dat zich ontwikkelt en waarbij iets hogers in het spel is. Hirsch Ballin: „Maar wij hebben ook niet de pretentie om die innerlijke behoefte aan geestelijke zorg van men sen te kunnen doorgronden. Bovendien houden degenen, die geen voorkeur uitspreken, toch toegang tot de geestelijke verzorging. Alleen, je moet ze buiten beschouwing laten bij de vaststelling van de ver deelsleutel. En elke soldaat blijft vrij gedurende zijn diensttijd gebruik te maken van een andere richting dan hij heeft opgegeven." Half december vorig jaar kwam staatssecretaris Jan van Houwelingen met een nieuwe oplossing, gebaseerd op drie pijlers. Behalve het vragen naar voorkeur zou ook de omvang van de kerkge nootschappen in de samenle ving worden meegeteld. Ver der zou op basis van sociolo gisch onderzoek de betekenis van de diverse geestelijke stromingen in de samenleving worden meegewogen. Hirsch Ballin: „Wij betwij felen of dit een oplossing is voor de problemen. Ons was gevraagd - en we denken ook dat het nodig is dit te hebben - een objectief criterium. Met een combinatie van die drie pilaren heb je wel een ruim discussiekader, maar waar het op aan komt, is nog hele maal open. Wat vind je pre cies relevant aan structurele gegevens over een genoot schap in de samenleving? Wat is de vraagstelling bij het so ciologisch onderzoek? En hoe stem je al die zaken, die niet goed met elkaar te vergelij ken zijn, op elkaar af? Wij zijn er nog steeds van over tuigd dat onze oplossing een voudig en doeltreffend is. En eigenlijk ook dat de overheid niet het recht heeft verder te gaan dan te vragen naar de voorkeur van de betrokkenen. Want het gaat om de mensen, die in de situatie zijn gebracht van de militaire dienst en daardoor geconfronteerd worden met vaak zwaarwe gende ethische problemen." Het voorkeuren-model kan wel iets verfijnd worden. De commissie stelt nu voor de peiling om de vijf jaar te hou den. „Je hoeft niet per maand de verdeelsleutel tussen de kerken en de andere levens beschouwelijke instanties te gaan bijstellen. Je zou ook met enquêtes onder de af zwaaiers het feitelijk gebruik van de geestelijke verzorging kunnen onderzoeken. Als die nu opvallende afwijkingen tonen, kan dat tot bijstellin gen aanleiding geven", aldus Hirsch Ballin die nogmaals benadrukt dat voor de over heid de behoeftevraag de enig legitieme vraag is. Hij vindt het zaak de knoop nu eens door te hakken. Minderheden: moslims en hindoes in het leger. Hun aan tal zal sterk groeien. Elk van beide groepen moet met in gang van 1 januari 1989 een eigen dienst geestelijke ver zorging in de krijgsmacht krijgen, ieder bemand door twee geestelijke verzorgers. Voorlopig voor vijf jaar. Beide diensten moeten be schouwd worden als voorzie ning om knelpunten op te hef fen, bijvoorbeeld ten aanzien van voedselvoorschriften en religieuze feestdagen. Verge lijk het met de krijgsmach trabbijnen. Ook voor de justitiële straf inrichtingen moet er voor moslims en hindoes een eigen dienst geestelijke verzorging komen, ook weer met twee formatieplaatsen. Voor het overige zijn de commissie in deze sector geen moeilijkhe den gebleken. Zijn er geen minderheidsgroepen die bui ten de boot vallen? Hirsch Ballin: „Je moet redelijke grenzen in acht nemen. Je kunt niet per geestelijke stro ming in ons land een dienst inrichten. Het gaat om de wat grotere groeperingen in onze samenleving: katholieken, protestanten, joden, moslims, hindoes en humanisten. Voor een Syrisch-orthodoxe chris ten die in de gevangenis bij voorbeeld geestelijke hulp no dig heeft, zal incidenteel een oplossing gevonden moeten worden." De zieken- en bejaarden huizen. De overheid heeft de financiering van de totale verzorging in deze voorzie ningen geregeld. Daar hoort dus ook de geestelijke verzor ging bij voor wie daar prijs op stelt. De commissie stelt zich dan ook op het standpunt dat in elk ziekenhuis en bejaar denhuis geestelijke verzor gers beschikbaar moeten zijn. Het is de verantwoordelijk heid van het bestuur van elke afzonderlijke instelling hier voor te zorgen door er boij- voorbeeld mensen voor in dienst te nemen. Het gaat daarbij niet aan, dat een con fessionele instelling alleen maar voor geestelijke zorg van de eigen richting als de instelling een regionale func tie heeft. Elke patiënt heeft recht op geestelijke bijstand van zijn of haar keuze en de instelling heeft het aanbod te garanderen. Er moet op dit punt een actief beleid worden gevoerd. In deze iets opleggen kan de overheid niet. De wijze waarop de overheid de zie ken- en bejaardenhuizen fi nanciert, kan de geestelijke verzorging zelfs gemakkelijk in de verdrukking brengen. De tehuizen ontvangen name lijk een totaalsom. Hoe die verder besteed wordt, maakt elk tehuis zelf uit. Om nu te voorkomen dat tehuizen ten onrechte op de geestelijke verzorging beknibbelen, wil de commissie dat een breed aanbod van geestelijke ver zorging tot de erkennings- voorwaarden gaat behoren. Sinds de bejaardenoorden onder de provinciale overhe den vallen, ontwikkelt zich het beleid ongelijkmatig, is de commissie gebleken. „In som mige delen van het land zijn er tendenzen", zegt Hirsch Ballin, „om de geestelijke ver zorging af te stoten. In Am sterdam bijvoorbeeld wil men die in 1990 beëindigen. Dat is zorgelijk. Wij stellen dan ook voor in de wet op de bejaar denoorden vast te leggen, dat de geestelijke verzorging be hoort tot de normale kosten die voor vergoeding vatbaar zijn. Een provinciale overheid kan dan niet meer staande houden dat geestelijke ver zorging geen normaal deel is van de zorg." Een apart probleem in ge- zondheids- en bejaardenzorg vormen ook weer de minder heden. Om een lang verhaal kort te maken: de commissie vindt dat de landelijke orga nisaties van de minderheids groepen met tijdelijke over heidssteun gedurende vijf jaar een landelijke dienst of servicebureau moeten opbou wen. Dit bureau moet dan een netwerk over het land opzet ten voor geestelijke verzor ging in de gezondheids- en bejaardenzorg. Na die vijf jaar moeten de instellingen dit netwerk voor geleverde diensten betalen. Nog op een ander punt be hoort de overheid de minder heden tijdelijk te hulp te ko men, vindt de commissie Hirsch Ballin. De Tweede Ka mer mag zich dan via de mo tie Dales-Wiebenga hebben gekeerd tegen een algemene subsidieregeling ten behoeve van gebouwen voor minder- Prof. mr. Ernst Hirsch Ballin: „Huidige regeling moedigt verwaarlozing van monu mentale kerkgebouwen aan. Onderhoud wordt immers niet gesubsidieerd, restauratie Wel." - fotoriensiers heden, toch is op dit gebied sprake van onevenwichtig heid in de feitelijke effecten van het overheidsbeleid. Hirsch Ballin legt uit dat de kerkgenootschappen in het verleden van overheidssteun hebben kunnen profiteren met de subsidieregeling ker kenbouw. Ook de eerste golf moslims uit het Middellandse Zeege bied - Turken en Marokkanen - hebben zich met tijdelijke overheidssteun alle kansen gehad om goede voorzienin gen op te bouwen. De latere stroom hindoes uit Suriname bijvoorbeeld helemaal niet en die kampen wel met grote problemen. Daarom wil de commissie een tijdelijke sub sidieregeling voor uitsluitend die gevallen die nooit eerder een beroep op overheidssteun hebben kunnen doen. Er moet daarbij sprake zijn van aan toonbare financiële nood en de subsidie moet aanvullend zijn. Tenslotte de monumentale kerkgebouwen. Monumenten- 'zorg betaalt restauraties ge heel of gedeeltelijk. Voor het onderhoud draaien de eigena ren bijna helemaal zelf op. Dat brengt (kleine) parochies en gemeenten in noodsitua ties. „Je zou kunnen zeggen", stelt Hirsch Ballin: „laat ze dan een ander en sober ge bouw betrekken om hun kerkdiensten te houden. Maar er is ook een algemeen so ciaal-cultureel belang ge moeid met die kerkgebouwen. Bovendien moedigt de huidige regeling verwaarlozing van monumentale kerkgebouwen aan. Onderhoud wordt im mers niet gesubsidieerd, res tauratie wel. Vandaar ons voorstel om 80 procent van d< onderhoudskosten te subsi' diëren. En om een door d< overheid gefinancierde kerk- gebouwendienst in te stellen, bemand door een aantal des kundigen die het bouwtechni sche beheer onder hun hoede neemt. Zodat goed onderhoud gewaarborgd wordt." Rest de vraag wat de voor stellen de overheid gaan kos ten. Uitvoerige berekeningen blijkt de commissie niet te hebben gemaakt. Maar de ex tra kosten zijn volgens voor zitter Hirsch Ballin zeer be trekkelijk. De gevraagde voorzieningen voor de min derheden vergen extra uitga ven. Voor het overige gaat het vooral om betere waarborgen voor geestelijke verzorging binnen bestaande mogelijk heden. En gebouwenonder houd wordt op restauratie te rugverdiend. Vre Van onjï verslaggevers pit leeft de voorzitter van het CCK, mgr. Aloysius Zi ehen, verklaard. Hij wilde niet n details treden maar zei vel optimistisch te zijn over iet verloop van de be middelingspoging in het conflct in Oost- en Mid- den-Juriname tussen het naticiale leger en het Junglecommando van Roniie Brunswijk. Bissaop Zichem zal dinsdag- ochtad een gesprek voeren met ninister Van den Broek van buitenlandse Zaken, die zondgavond voor een twee- daag, bezoek in Suriname is aangkomen. Daarbij zal onder andee de bemiddeling tussen de rgering en het Junglecom- mano aan de orde komen. He CCK is al ruim zeven wekn bezig met zijn bemidde- lingooging maar de voorzitter wildt niet kwijt hoe de contac ten net vertegenwoordigers van strijdende partijen tot standzijn gekomen en worden ondenouden. Het comité is door president Ramsewak Shanar benaderd met het ver zoek ot bemiddeling, nadat de kerkn te kennen hadden gege ven iun goede diensten te wil len anbieden. Zwel het Junglecommando als je regering hebben expli ciet te kennen gegeven in t stehmen met de bemiddelings- ASKING (DPA) - China wil ilingspolitiek grote wijzing eringsapparaat. Ie Chinese staatsraad Song ing legde maandag het Natio- lale Volkscongres, het Chinese 'arlement, een plan voor, dat roorziet in afschaffing van 'eertien ministeries en de vor- ning van tien nieuwe ministe- es en commissies. Volgens het plan komt er een 'lancommissie van de staat, en soort 'superministerie', te 'ormen uit huidige plan- en Konomie-commissies. De 'lancommissie krijgt de ver in tvoordelij kheid voor de eco- lomsche en sociale ontwikke- ing van China. Bovendien zal ut een aantal aparte ministe- ies voor olie, kolen en derge- ijke één ministerie moeten 'oorkomen, dat zorg gaat dra len voor de energie-huishou- ling van het land. De hervormingen moeten ïidentot een grotere mate van cheidng tussen staat en partij n tussen overheid en bedrijfs- ven.De stroomlijning van het verhddsapparaat zal niet tot utslajen leiden. Weliswaar ervalen 10.000 arbeidsplaat- en bj de centrale overheid, laar leze ambtenaren zullen laers ïerplaatst worden. Minsteries zullen niet lan- er beirijven direct onder hun cheer hebben. De controle ver bdrijven wordt gedecen- raliseird naar corporaties, die e" gfite mate van autonomie uilen [rijgen. In theorie zullen e minsteries alleen nog de al- emem lijn aangeven en zich iet me de dagelijkse gang van ■aken lemoeien. In d-ie zwakke sectoren - "ansfxrt, energie en grond- "Mfenoevoer - van de econo- Ue ziji ook belangrijke reor- yASIINGTON (RTR) tenenal Manuel Antonio Jorieja, de sterke man van anana, heeft ingestemd het hit sturen van een ver- egenvoordiger naar een hjeenmmst van Latijns- hheri;aanse leiders in -osta lica. is naandagmorgen verno men inkringen van de Ameri kaanse regering. De bijeen- ;ornst zou de voorwaarden ,?°r ht vertrek van Noriega uenene bespreken. Volgas de bronnen is de bij- enkonst voor maandag en "hsdaj belegd door de Costa- caans president Oscar Arias.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 4