'Het leed is nog niet verwerkt' Moskou maakt particuliere uitgeverij mogelijk MAURICE DE WILDE (64) BLUFT VOOR BRT GRAVEN IN DE OORLOG Molukkers: emoties en 'eisenpakketten' BRUSSEL - Onder aanzwellende muziek loopt een man in regenjas naar de voordeur van een woning. Sabotage Harder Neergekogeld Schoolplein Bedreigd Concessie Gefusilleerd DINSDAG 29 MAART 1988 FEDÜCO BRENGT VIERLUIK Werkloosheid REGERING SOVJETUNIE GEEFT 3500 VERBODEN TITELS VRU „Laatst stond ik in Story mat een foto van 'mij en mijn dochter Desi. Vind ik leuk. Ook voor Desivoor later" Mariëtte Bruggeman, tv-omroepster DE STEM poor Frans Boogaard Kort nadat hij aangebeld heeft, haalt hij een 9 millime- -pistool te voorschijn. De man die opendoet, krijgt van een meter afstand een voltreffer tussen de ogen. Hij slaat achterover. Bloed spat in het rond. „Ik heb", erkent twee uur later BRT-programmamaker Mau rice De Wilde (64), „zelf nogal aarzelingen gehad bij deze ope ningsscène. Ik sta bekend als een sober tv-maker. Maar in de eerste plaats wil ik de vrijheid die ik voor mezelf opeis in mijn werk, aan mijn medewerkers en mijn regisseur niet ontzeg gen. En in de tweede plaats: de oorlog is een zeer wrede tijd geweest. We mogen dat niet wegstoppen. In tegendeel, we moeten dat onze jongeren laten zien. Omdat niemand vergeten mag hoe gruwelijk die tijd is geweest, moeten we laten zien dat in oorlogstijd de ene mens werkelijk een wolf voor de an dere is." Terwijl op het tweede net nog de herhaling loopt van zijn suc cesvolle serie over de politieke collaboratie, komt De Wilde begin april alweer met zijn nieuwe reeks op de buis. Rode draad in die acht, elk ongeveer anderhalf uur durende pro gramma's zijn de represailles waarmee verzet en collaboratie elkaar bestookten en die, zo be nadrukt De Wilde op zijn werkkamer bij de BRT, vooral niet mogen worden verward met de repressie. „De repressie, waarover ik trouwens later nog een serie hoop te maken, voltrok zich na de oorlog en in de tijd van de bevrijding. De represailles, of vergeldings maatregelen, situeren zich tijdens de oorlog, en dan vooral in de laatste oorlogsj aren." „In oktober '42 werd in Duitsland de verplichte ar beidsinzet ingevoerd, en vanop moment zijn veel jonge mannen ondergedoken en van- zelf - ze moesten óók eten - bij het gewapende verzet terecht gekomen. Je had hier een keur van verzetsgroepen: de witte ides, het geheime leger, de gewapende partizanen, die ver bonden waren met het Front de l'lndépendance. Het waren ze niet allemaal communis ten, maar veel acties, vooral van de gewapende partizanen, waren wèl door communisten geïnspireerd. Zij gingen verder dan andere verzetsgroepen; voerden grote en gevaarlijke sabotagedaden uit, en pleegden aanslagen op collaborateurs." De Wilde, al jaren bezig met het in beeld brengen van colla boratie en verzet in Vlaande ren en Wallonië, wijst erop dat «n complex van factoren som mige verzetsgroepen tot steeds harder acties aanspoorde. Hon ger en kou, het wegvoeren van joden en politieke gevangenen, he terechtstelling van gijze laars, maar ook de langzaam kerende kansen van de Duit sers in de oorlog, werkten dat proces in de hand. Eind '42 be gonnen gewapende partizanen m heel België stelselmatig col laborateurs uit te schakelen, waarbij vooral verklikkers en uniformdragers het moesten ontgelden. De Wilde: „De haat tegen non was in feite groter dan te- de Duitsers. Vaak waren zwarten die zich hadden aan gesloten bij de Sicherheits- dienst of bij de Algemene SS- Vlaanderen fanatieker dan de vijand. Maar bovendien waren de collaborateurs een makkelijker doelwit. Bij aanslagen op colla borateurs traden de Duitsers minder hard op dan bij aansla gen op 'eigen' mensen." Op bescherming van orde handhavers als politie en rijks wacht hoefden de collabora teurs, een enkel geval daarge laten, al evenmin te rekenen, maar dat leidde er wel toe dat zij, geholpen door de SS, de vergelding steeds meer in eigen hand namen. Eind '42 ontstond in de gelederen van de Alge mene SS-Vlaanderen een ver geldingscommando, dat onder leiding van Robert Verbelen talloze represaille-acties on dernam, waarbij niet alleen verzetslui, maar ook tal van vooraanstaande burgers om het leven werden gebracht. De aanslagen en overvallen na men toe, en begin '43 was de ge weldsspiraal onomkeerbaar. Verzetscellen manifesteerden zich buitengewoon brutaal, de 'andere kant' sloeg buitenge woon hard terug. Tegen die achtergrond greep ook het drama plaats van Meensel- Kiezegem; een klein, uit twee parochies bestaand dorpje middenin de driehoek Leu ven/ Diest/Tienen, centraal in het oostelijk van Brussel gele gen Hageland. De Wilde: „Eind juli '44 had in de omgeving van Meensel-Kie- zegem, waar tot dan het verzet eigenlijk maar op een heel laag pitje stond, een toevallige ont moeting plaats. Drie partiza nen van het gewapende verzet, twee mannen en een vrouw, op zoek naar een geschikte plaats voor het droppen van wapens, stuitten daar op Gaston Merckx, oom van een bekende andere Merckx, en drie vrien den van hem. Zij waren onder weg naar de kermis in Attenro- de-Wever, niet ver vandaar. Het verzet in die tijd was al heel brutaal, en één van de drie partizanen moet geroepen heb ben: 'Halt, Gestapo!', waarna ze ook de papieren van Merckx en zijn vrienden nog opvroe gen. Maar Merckx, die bekend stond als een collaborateur en soms ook openlijk in uniform liep, reageerde meteen: 'Die zijn niet van de Gestapo, want dan zou ik ze kennen'. Over wat er daarna gebeurd is, lopen de lezingen uiteen. Volgens het verzet heeft Merckx zijn pistool getrokken - hij was gewapend - maar werd hij al neergekogeld voor hij iets kon doen. Volgens de vrienden van Merckx is de Gaston op de vlucht geslagen en werd hij in een korenveld naast de weg, dwars door een schoof, kapot geschoten. Hoe dan ook, de gevolgen zijn verschrikkelijk geweest. Op 1 augustus werd in het dorp een razzia gehouden, waarbij drie inwoners ter plekke wer den doodgeschoten en een vierde in zijn hoeve levend werd verbrand. Tijdens een Maurice de Wilde rakelt in zijn nieuwe oorlogsserie gevallen op, die het Belgische verzet liever verzwijgt. Hij constateert dat niet alleen aan de kant van de collaboratie fouten zijn gemaakt. - foto archief de stem Met ingang van 8 april brengt de BRT-tv een nieuwe, acht-delige se rie over de oorlog: 'De tijd der vergelding'. Daarin belicht program mamaker Maurice De Wilde (bekend van 'De Nieuwe Orde' en van 'De Kotiaboratie' die deze weken op donder dag wordt herhaald) de overvallen en dodelijke aanslagen van collabo rateurs en verzetsmen sen, die in delen van België zó talrijk waren dat er een burgeroorlog aan de gang leek. Onze correspondent in Brussel sprak met De Wilde en zag één van zijn uitzendingen: een 'case-study' over een klein Vlaams dorpje, waar de oorlog nog steeds niet voorbij is. tweede razzia, tien dagen later, werden honderd inwoners van Meensel-Kiezegem opgepakt. Daarvan zijn er 71 weggevoerd naar Duitse kampen, en van die 71 zijn er maar een handje vol meer teruggekomen. Uit eindelijk is één op de acht in woners van die terreur het slachtoffer geworden. Voor een dorpje als Meensel-Kiezegem is dat een vreselijke tol geweest. Er is geen gezin dat aan die wraakacties geen vader, moe der of zoon verloren heeft." In een volledig aan het drama in Meensel-Kiezegem gewijde uitzending, 'case-study' in de tv-wereld, reconstrueert De Wilde de verhoren op het schoolplein, en praat hij 'on the spot' met overlevenden. In indrukwekkende, vaak uiterst moeizaam tot stand ge komen gesprekken laat hij we duwes aan het woord, die tij dens de razzia's hun echtge noot, soms ook hun ouders en kinderen verloren, en dat nog altijd niet hebben verwerkt; vrouwen, die tijdens hun ver hoor met koppelriemen op de rug en geslachtsdelen werden geslagen; een met de SS sym pathiserende De-Vlagger, die vanwege die puur-sadistische martelpraktijken weigerde aan de tweede razzia deel te nemen; de dienstdoend SS-officier, die zich de naam van het dorp niet meer weet te herinneren; en een man die na drie kampen te rugkeerde, en die voor de ca mera in snikken uitbarst als hij zich voor de geest roept hoe een vrachtauto met lijken die bij een Duits kamp in de modder wegzakte moest worden gelost, en zich temidden van die licha men nog een overlevende be vond die hem aankeek. „Meensel-Kiezegem," zegt De Wilde, „is een drama ge weest dat het menselijk bevat tingsvermogen ver te boven gaat. Niemand in het dorp, of die nu aan de kant van het ver zet of van de bezetter stond, wil daarover nog praten. Op de film zie je dat soms iemand wat zegt over het verlies van een familielid. Dat is dan 's nachts om kwart over twee gebeurd, nadat ik daar al van 's morgens tien uur af zat te praten. Het leed is na 44 jaar nog steeds niet verwerkt." In zijn documentaire, met name die over Meensel-Kieze gem, heeft De Wilde, die vooral heeft willen laten zien tot welke wreedheden de mens in oorlogstijd in staat is, zich zeer terughoudend opgesteld. Hijzelf legt bijvoorbeeld geen relatie tussen Eddie Merckx en diens oom Gaston. In de eerste plaats omdat hij dat journalistiek niet relevant vindt; in de tweede plaats om dat van de familie Merckx een deel aan de goede en een deel aan de verkeerde kant stond, en de latere wielrenner uit de goede tak afkomstig is. De vrienden van Gaston Merckx, die hem vergezelden toen hij onderweg naar de ker mis werd doodgeschoten, ko men niet in beeld, en wie nu feitelijk de dodelijke kogel heeft afgevuurd op de toen 22- jarige collaborateur, is tot op de dag van vandaag zelfs voor de gewezen partizanen in Meensel-Kiezegem zelf een ge heim. De Wilde: „Ik heb, ook in de documentaire, een aantal ge sprekken met Louis van Brus sel, één van de leiders van het gewapende verzet in de regio Leuven. Hij was bereid als zegsman van de partizanen op te treden, maar hij was zeer onaangenaam verrast toen ik er uiteindelijk tóch achter kwam wie de vrouw en de twee mannen waren die op die be wuste dag Merckx en zijn vrienden tegenkwamen. Ik heb hen alle drie gesproken, maar één van hen bedreigde mij met het leven als ik in de uitzending hun namen zou onthullen. Ik heb dan een concessie gedaan door slechts hun verzetsnamen te noemen." In zijn uitzending schrijft De Wilde de aanslag, die om be grijpelijke redenen door het verzet nooit werd opgeëist, aan bataljonscommandant Léon, René en Gilberte toe. Voor de gedreven en wettelijk tot ob jectiviteit verplichte tv-jour- nalist (BRT-statuut!) is het moeilijk verteerbaar dat hij niet verder kon gaan, maar Van Brussel, de Leuvense par tizanenleider, vraagt daarvoor in de uitzending begrip. De prijs voor de dood van Merckx, vinden achteraf ook de sympa thisanten van het verzet, was veel te hoog. In het dorp is nog altijd de woede niet geluwd over de wraaklust van de moeder van de vermoorde collaborateur, die na de dood van haar zoon eiste dat honderd inwoners van Meensel-Kiezegem zouden worden gegijzeld en gefusil leerd. De familie beschikte bij de Duitsers blijkbaar over een dermate groot krediet, dat aan die wens gevolg werd gegeven. „Moeder Merckx moest haar goesting krijgen," zegt in de film één van de overlevenden. Volgens Maurice De Wilde - die eind dit jaar met pensioen gaat, maar die van de BRT-lei- ding de gelegenheid hoopt te krijgen ook de militaire en pa ra-militaire organisaties en de repressie nog in documentaire programma's om te zetten - zijn de represailles vooral in de omgeving van Leuven en in Belgisch Limburg buitenge woon hevig geweest. Over en weer werden daar bij ook 'vergissingen' begaan, dat wil zeggen: verkeerde men sen omgebracht. De Wilde sprak in Leuven een vrouw waarvan het verzet de moeder, twee zussen en een broertje terechtstelde. De vrouw zelf kreeg een nekschot, maar de kogel, die er via de wang weer uitkwam, raakte geen vitale delen, en als bij wonder overleefde ze de aan slag. Achteraf bleek het hele gezin volmaakt onschuldig aan de collaboratie waarvan het door het verzet was verdacht. De Wilde: „Het verzet is er niet blij mee dat ik dergelijke gevallen oprakel, maar het is duidelijk dat niet alleen aan de kant van de collaboratie fouten zijn gemaakt. Er werden per soonlijke vetes uitgevochten, en vaak waren er wraakgevoe lens over het wegvoeren van familieleden. Bij het plannen van nieuwe overvallen of aan slagen (in zijn documentaires vermijdt De Wilde het woord 'moord') speelde dat mee. De felheid van veel aanslagen is daaruit te verklaren." De Wilde zelf schetst het ge val van een verzetsman uit Belgisch Limburg, van wie na een aantal verzetsacties twee broers worden opgepakt en ge fusilleerd. Bij een inval bij hem thuis worden de vader, de zus ter en zijn nog jonge echtgeno te, die net bevallen is, naar een concentratiekamp gevoerd. Al leen de baby en de grootmoeder blijven achter. De Wilde: „De grootmoeder heeft waarschijnlijk aan die baby haar leven te danken, maar de betrokken verzets man, Remy Nulens, heeft ge zworen dat hij collaborateurs ging schieten, zoveel hij er kon raken. Men had hem mij gesig naleerd als iemand die veel had gedood, en dat bleek ook wel te kloppen. Hij heeft mij geen precies aantel willen noemen, maar toen ik hem vroeg: 'Ben ik er ver af als ik zestig zeg?', was zijn antwoord: 'Nee, ge zijt in de buurt.' Dat wil zeggen dat die ene persoon tegen de zestig tegen standers van kant heeft ge maakt. De meeste verzetsmen sen hadden daarvoor een 7.65 politierevolver, maar er waren er ook die met een Parabellum 9 millimeter rondliepen. Dan waren ze nog zekerder dat ze niet naast schoten. En aan de andere kant ging het al net zo hard. Na de aanslag op de re- xistisehe burgemeester van Groot-Charleroi, Oswald Englebin, en zijn vrouw en zoon, kregen de rexisten de goedkeuring van de hoogste SS-leiders in ons land om bij wijze van vergelding honderd gijzelaars op te pakken. Op vluchtenden werd in het wilde weg geschoten, en als er iemand niet thuis was, werd een familielid of zelfs dienst personeel meegenomen. Uit eindelijk zijn 21 gijzelaars in de kelder van een kleine arbei derswoning opgesloten, en die zijn op twee na één voor één doodgeschoten. Vlak vóór de woning, zodat de anderen wis ten wat hen te wachten stond." 'De tijd der vergelding' van Maurice De Wilde wordt uit gezonden via BRT-1, elke vrijdagavond met ingang van 8 april. De uitzending, gewijd aan het drama in Meensel- Kiezegem, is de vierde in de reeks, die op vrijdag 27 mei wordt afgesloten. Een Molukse punker wekt ook in eigen kringen bevreemding. fotofeduco Door Jan Koesen HILVERSUM - Drie generatie Molukkers komen aan de orde in 'Asas Bergelombang', een vierluik doku-drama's, door Feduco gebracht op 11,18 en 25 april en op 2 mei. Een doku-drama is een krui sing tussen een dokumentaire en een toneelstuk je. Met deze vórm kun je zonder al te schoolmees- terig te doen, veel informatie kwijt. Feduco heeft een rubriek 'Medelanders-Nederlan ders' en jaarlijks zijn de Molukkers hierin onder werp. Deze keer gaat de rubriek vooral over de emoties waar elke Mo- lukker doorheen moet. Hoe denken zij individu eel over hun verleden, de aanleiding van hun ver blijf in Nederland en hun idealen? Vier hoofdpun ten worden in het vier luik besproken. In de eer ste aflevering krijgen we het probleem van de be jaarden in de Molukse sa menleving. Opname van een bejaarde vader of moeder is een gezin van de kinderen is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger of in het thuis land. Nu bestaat de mo gelijkheid dat bejaarde Molukkers terug keren naar de kampong van weleer. In aflevering 2 staat de vrouwenemancipatie centraal. Een vrouw wil meedoen aan een typisch westers fenomeen: de vrouwengroep. Deze acti viteit vergt nogal veel in zet in een Molukse wijk. In de aflevering zien we het verzet van de man die het allemaal maar onzin vindt dat zijn vrouw de deur uitgaat. Heel typisch is het bezoek dat enkele vrouwen brengen aan een oude tante, die zij willen inschakelen. De man, de oom dus, gedraagt zich als een regelrechte tiran en verbiedt zijn vrouw 's avonds de deur uit te gaan. Tevens wordt het probleem besproken van de dochter die moet kie zen tussen Havo en Mavo. Ze kan prima de Havo aan, maar wil liever met haar vriendin naar de Mavo. Haar ouders ver zetten zich hier tegen. In de derde aflevering komt de onevenredig grote werkloosheid onder jonge Molukkers ter sprake. Velen verkeren in een uitzichtloze situatie. De vader van het gezin vindt eindelijk werk, maar de prijs hiervoor is dat hij de wijk uitmoet. In de slotaflevering schaft de jonge David zich een veelkleurige ha- nekam aan. De vader wordt woest, dreigt met geweld, uiteindelijk valt het best mee, maar als David met zijn super- punkhoofd in de oude wijk komt, wacht hem hoon en onbegrip, ook van de jongeren. 'Asas Bergelombang' (Cultuur in beweging) verschaft ons de Molukse optiek. Toch is het verba zingwekkend om te zien hoezeer de Molukse si tuaties lijken op die van de blanke Nederlanders. Generatie-conflicten zijn er overal. Waar laten we de bejaarden, is alom een onopgeloste vraag, werk loosheid is zeker niet al leen tot de Molukkers be perkt en vrouweneman cipatie waarachtig ook niet. Het opvallendste Mo lukse element is de twee taligheid. Iemand begint een zin in het Moluks Ma leis, en gaat halverwege over op Nederlands en omgekeerd. De ondertite ling is dan ook tweetalig. Deze vermenging van twee telen is normaal voor Molukkers, verzeke ren ons de Molukse ma kers van het programma. Het is boeiend om Maleis te horen en te lezen en opeens flitsen daar woor den tussendoor als 'wijk- gebouw', 'eisenpakket' 'subsidie-aanvraag' en 'thema-avond.' Het ideaal van de RMS, dat destijds tot kapingen en gijzelingen leidde, komt maar heel terloops ter sprake, in de vorm van enkele foto's. De pro grammamakers hebben toch wel op hun tenen rond deze afschuwelijke geschiedenis gelopen. Iets minder benauwdheid was wel zo goed geweest, je kunt dit hoogte- of dieptepunt in de Molukse geschiedenis niet verdon keremanen. De Moluk kers vechten om behoud van him eigen cultuur, maar krijgen het hier steeds moeilijker mee. Stalin: boeken die hij ver- )00<ï, zijn nu weer verkrijg- Mar. foto anp MOSKOU (AP) - Om het te kort aan 'goede' boeken in de Sovjetunie tegen te gaan heeft de regering twee maatregelen aangekondigd. Ten eerste zullen 3500 boe ken die voorheen verboden waren, weer op de planken mogen verschijnen, en ten tweede wordt een nieuwe wet voorbereid om uitgeve rijen toe te staan die wer ken publiceren op kosten van de auteurs. De Sovjet-bevolking klaagt al jaren dat de boekwinkels vol staan met politieke tractaten, moralistische lektuur en wer ken van partijfunctionarissen, maar dat de boeken van goede schrijvers uit binnen- en bui tenland, nauwelijks te krijgen zijn. De Pravda bericht dat schrijvers die bereid zijn hun eigen geld te riskeren, hun werk mogen laten publiceren. De eventuele winst moet dan gedeeld worden met de over heid, die de boeken distri bueert, maar verliezen zullen door de schrijvers zelf gedra gen moeten worden. Alia Kozdreva, juridisch ad viseur van de Staatsuitgeverij, die toezicht zal houden op het particuliere project, zei dat la ter deze maand normen zullen worden opgesteld voor de in houd van werken en de oplage. Het project is voornamelijk bedoeld om freelance schrij vers naar de publieke markt te lokken en weg te houden bij de ondergrondse uitgeverijen. Volgens de huidige voorschrif ten mogen alleen broodschrij vers die het goedkeuringsstem- pel van de overheid hebben ge kregen, hun poezie en proza le gaal uitgeven. De Staatsuitgeverij wil op deze manier ook nieuwe bron nen van inkomsten aanboren, zo legde de Pravda uit. Onder Sovjet-leider Gorbatsjov heb ben overheidsinstellingen de opdracht gekregen om de uit gaven zoveel mogelijk te dek ken. Maar onder Gorbatsjov wordt ook een grotere vrijheid voor de kunst en kunstenaars bepleit en worden tal van wer ken gepubliceerd die eerder verboden waren. Spoedig zul len dan ook nieuwe uitgaven verschijnen van populaire werken als 'De Meester en Margharita' van Michail Boel- gakov en van 'Dokter Zjivago' van Boris Pasternak. De Sovjetskaja Koeltoera berichtte dat de GlavLit, de staatsinstelling die al tientallen jaren zorg draagt voor de cen suur, zich op het ogenblik buigt over de eventuele vrijgave van zo'n 6.000 boeken, die in spe ciale pakhuizen zijn opgesla gen. De meeste van deze titels werden onder Stalin verboden en uit de bibliotheken en win kels verwijderd, omdat hun schrijvers politiek gevaarlijke ideeën zouden hebben. „Het merendeel van deze boeken waren werken van schrijvers die verdacht waren ten tijde van Stalins persoon lijkheidscultus", zei Vladimir Solodin, lid van de GlavLit, te gen de Sovjetskaja Koeltoera. „De andere hadden andere ge breken, zoals een voorwaard van dergelijke verdachte poli tici, citaten uit hun werken of hun foto". Zo bevatten 180 van deze boeken een verwijzing naar Nikolai Boecharin en 70 een verwijzing naar Alexei Ry- kov, twee vooraanstaande poli tici uit de beginperiode van de Sovjetunie, die door Stalin werden geëxecuteerd maar vo rige maand door Gorbatsjov zijn gerehabiliteerd. GlavLit, het Directoraat ter Bescherming van Staatsgehei men in de Uitgeverij, werd in 1922 ingesteld om ervoor te zor gen dat gepubliceerde werken niet mank zouden gaan aan ideologische onzuiverheden. Sindsdien heeft het steeds als censurerende instelling ge functioneerd en heeft het ver moedelijk zelf ook de verboden boeken in de ban gedaan. Volgens de krant heeft een commissie van GlavLit zich vorig jaar gebogen over 4000 boeken en daarvan 3500 voor publicatie geschikt geacht. De 500 boeken die verboden ble ven, waren overwegend 'uiterst opruiende literatuur en natio nalistische geschriften', aldus Solodin. Het besluit om ze in de pakhuizen te houden is echter nog niet definitief; ze zullen opnieuw bekeken worden als alle boeken een eerste keer zijn afgewerkt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 21