;rzet clubs nieuw-namen en graauw is onterecht [Het is voor kinderen, maar vader speelt ermee' INNEN UKKEN IS WERK IEKAST .AND Jongeren uit Hulst helpen vastenactie Verschoore ITWUK CNVOndernemers zijn in gebreke gebleven Veel lovende woorden voor Mieles de Waele (ODELSPOORWEGBOUW IS NU OVERAL STERK IN OPMARS in vel Nieuwe midgetgolfbaan in Terneuzen estie, PLAATSELIJK NIEUWS FOTO ERKOPING Expertises iff STEM VAN ZEELAND 2 MAANDAG 28 MAART 1988 3T - Bestuur en leden an de hockeyclub Rapide Hulst hebben zich uitge broken voor de aanleg van j kunstgrasveld. De club bereid om onderhoud van velden en bosschages |nd het complex in eigen jieer te verrichten. ,t bespaart de gemeente op assingen. Want AND helpt, zoveel toelaten, waar leningen échtte 'oor iedere Dankzij het egionale fdelingen en zo'n jers rondom onze ;te. lendenktf lland! ^^werkvgfl 3800 VB Amersfoort Tel.:033-63 5214 giro 625.000 electronica- Baanvakken Leutig Ongrijpbaar Kloosterzande Oostburg TOCH GOÉD OMT6WGTGN DAT U BIJ ONS OOK KUNTLGAS6N. OPVOLGER GAAT IN HOOFDPLAAT WONEN KWALITEITS KLEURENFOTO'S KLAAR terwijl U winkelt A3' i1988 beëindiging >langhebbenden inzake JBOOM sr. [fabriek te Schiedam I B.V. zal op DINSDAG 12 inaf 13.00 uur in de zaal Nieuwe Haven 155 te van Deurwaarderskan- 3 te Schiedam publiek VOLVERDRAAIBANK; 8 STERKEARMSCHAAF- jt; 2 (UNIVERSELE) HORI- UNIVERSELE VERT/ [.IJPMACHINE, ROND- IVLSLIJPMACHINE; 2 GE- pINES; 2 KOLOMBOOR- AG MACHINE; AFKORT- EXCENTERPERS; ,PPEN; BESCHERMGAS- 100 Amp.; 2 elektroden- tJOMPRESSORINSTALLA- allethefwagens cap. 1,2 DHAPPEN EN MACHINE- aal, partij draaibrons, ko lt, etc.; a. o. tekentafel met teken- igkast, hangmappenkast, nachine 'IBM', kopieer- jg 11 april 1988 van 9.- tot dag van verkoop van 9.- lek te Schiedam. anvraag: VEILINGEN B.V. les/beëdigde taxateurs ioolse Poort, Coolsingel 139 12 AG Rotterdam (I. 010-4.14.81.31 telefax 020 - 42 74 10 T6 apide wil kunstgrasveld jaarbasis ongeveer 40.000 gulden. De bedoeling is dat het be spaarde bedrag de eerstkomende jaren aangewend wordt voor de financiering van het nieuwe veld. „Al met al betekent dit voor de ge meenschap toch een besparing," aldus voorzitter A. Koen van Rapide. „Wij gaan uit van zo'n twintigduizend gul den. Daarnaast waren de leden vrij dagavond van mening dat een kunst grasveld voor een vereniging als de onze onderhand een noodzaak is ge worden." Volgens Koen liggen er momenteel zo'n 220 kunstgrasvelden in Neder land en zijn er circa dertig in aanleg. Clubs waartegen de Hulster vereni ging in competitieverband spelen be schikken vrijwel allemaal over een dergelijk veld. „Wij zijn echter nog genoodzaakt om in Den Duilaert te spelen. Dat drukt op onze begroting en vormt een belasting voor de ge meente. Beschikken ook wij over kunstgras, dan komen ook die huur gelden te vervallen," aldus Koen. De voorzitter is van mening dat de verzet van de voetbalclubs in Graauw en Nieuw-Namen tegen de aanleg van het kunstgrasveld voor Rapide onterecht is. „De gemeente streeft naar een verdere privatisering van de sportcomplexen en dat is door de wet houder ook gesteld. Als wij voor het onderhoud van ons eigen complex op draaien vormt dat geen belasting voor de gemeenschap. Integendeel," verduidelij kte hij Koen hoopt dat, nu de ledenverga dering heeft ingestemd met de plan nen, wethouder W. Kayser nog deze maand komt met een uitgewerkt voorstel. „Dat kan dan nog in de raadsvergadering van april aan de raad voorgelegd worden en hopelijk kunnen we dan ons nieuwe veld in gebruik nemen half augustus, wan neer het Reynaert-toernooi gehouden worden," aldus de voorzitter. biedingen in de j ieel mee en gaten wat vnciers Idelen per rtentie wordt af m aangeprezen. KUSSE dringt langzaam aar zeker speelgoedland anen. Poppen moeten innen praten en dingen len die echte mensjes ook egen te doen. Tot wate- itoe. De jongeljes jak- ren met supersonisch sdoor de huiskamer, die alen en geknetter uitsto- Via de televisie wordt ieo-praat gemeengoed, om met me spelen," nkthet in blik-engels. wat doen de vaders on- ïtussen, die zitten boven zolder te solderen, te utsen, te spelen. De mo- bouwers nemen in aan- toe. Ook in Zeeuwsch- aanderen, alhoewel het Dr de hobbyisten in deze >ioerg moeilijk is om ihet nieuwste materiaal tomen. De modelbouw- eniging Oostburg, die laatste maanden haar en bestand zag groeien een dikke zestig, pre- iteerde zaterdag in zaal Kombuis' haar nieuw- activiteit: de model- orwegbouw op modules, limpressie. ir Corrny van Gremberghe I IS druk in het zaaltje, gons worden aangesleept en de zes meter lange baan ge- „Verzet die wissel eens?" rdt er gevraagd. Twee man- zijn bezig om een stuk »r aan te sluiten op een Bsformator. Iets verderop at een collectie wagons uit- 1ald. Er is veel bekijks. Een «pje adolescenten kijkt iaf de toog toe hoe een tien volwassenen met treintjes a „Moet je daar zo oud geworden zijn," grapt een leer gestoken figuur. Zijn lts lachen mee. >r de leden van de Oost- 'gse modelbouwvereniging ter niets te lachen. Model- ren is voor hen een serieuze d. Dat mag ook wel at de prijzen voor een door slocomotief van Duitse ma- ik schommelen rond de «honderd gulden. Een jje wagon, daar wordt al drie, vier tientjes voor fgeteld. dure hobby? Ja, dat ligt Mar aan," zegt Wim Wa ter, „als je alles in een %oedwinkel kopen moet, hen je zo een hele hoop geld h Maar dat hoeft niet. Een hoel dingen zijn zelf te ma- i maar dan moet je wel een Een van de modelbouwers geeft uitleg aan het publiek beelje verstand hebben van electronica." Walenboer (37) speelt al vanaf zijn vijfde met treintjes. Zijn eerste loc rijdt nog steeds. Een volhouderlje dus. Arie Vinke is echter pas met zijn veertigste beginnen 'sporen'. „Het is zoals met veel hobbies, je begint eraan en je raakt er aan verslaafd. Met model- spoorbouw kun je ontzettend veel kanten op. Je kunt je toe spitsen op het electronisch ge deelte, maar ook op de land schapsbouw, hetgeen voor de niet-technisch aangelegde hob byist ook veel mogelijkheden biedt. Probleem is altijd, zeker met de HO-schaal, 1 op 87, dat er zoveel ruimte voor nodig is. Voor een beetje baan ben je toch al vlug een kamer kwijt. Vandaar ook dat de module bouw, het bouwen van baan- segmenten, veel uitkomst biedt," vertelt hij. Bij modulebouw bouwt elk clublid naar eigen inzicht een compleet baanvak van een me ter met spoor, huisjes en an dere landschapselementen. Willen de leden eens lekker treinen, dan worden alle seg menten aan elkaar vastge maakt en onstaat er een baan van grote afmetingen. „Kijk," vervolgt Walenboer, „we zijn nog maar net met z'n vieren begonnen, maar we heb ben nu al een baan van een me ter of zes. Dat kun je uitbreiden zover je wilt. Ander voordeel is dat we samen met andere clubs of vereniging ook iets kunnen doen. Want het is simpel, baan vakken aan elkaar en rijden maar. Daarbij komt nog dat je thuis geen ruimte hoeft op te slorpen met je hobby." De Oostburgenaren hebben niet het modernste rollend ma terieel op de rails staaa Vinke: „Dat is een bewuste keuze. We hebben ons toegelegd op de ja ren '50 - '70, omdat we dan ook stoomlocs in kunnen zetten. Bovendien is er uit die periode veel materiaal te koop." Terwijl we aan een tafeltje zitten te praten jakkeren de treinstellen de baan rond. Af en toe houdt er een trein stil bij het station Putte. Hans Walen boer speelt stationschef. Haalt een dieselloc van de baan af en zet er een iets modernere snel trein op. Met de gelljkrichter is het een kleine moeite om de treinstellen zonder veel pruts werk op de rail te krijgen. Enkele tientallen mensen schuiven langs de uitgestalde baan. Vrouwen, mannen, kin deren en bejaarden. Een Bres- siaanse visser, die even bin nenwipt vindt het maar niks. „Wie heb je daar nu aan," gromt hij. Een oude man dient hem van repliek. „Noe moe' je 's luusteren. Ik ben slecht ter been en dan is 't gewoon leutig ajje da' kan doen. Zo moejje 't oek 's bekieken," stelt hij. Er volgt geen reactie meer. Wim Walenboer vindt dat de modeltreinen absoluut geen kinderspeelgoed is. „Vroeger met een simpel rondje en een goedkoop stelletje wagons, dan ging dat nog wel voor een kind, maar tegenwoordig, nee. Het spul is duur en bovendien wordt er door de fabrikanten echt ingespeeld op de electroni ca. Wat moet een kind daar mee, niets toch? Willem Hajee uit Middelburg valt hem bij. „Oh, ja, er wordt altijd gesteld dat treintjes en de moederborst voor kinderen be stemd zijn, maar als puntje bij paaltje komt, dan speelt vader ermee. Hoe je het ook bekijkt, het is een hobby waarmee je alle kanten uitkunt. Probleem in Nederland is echter dat er niet genoeg materiaal te krij gen is. Rollend materieel, dat valt nog wel mee, maar voor de aankleding van een beetje baan ontstaan al snel moeilijkheden. In Engeland is erg veel te krij gen. Daar staat echter tegen over dat de mensen die met modelspoor bezig zijn een be roep moeten doen op htm fan tasie en dat geeft soms erg leuke resultaten," aldus Hajee. De Middelburger staat in het zuidwesten bekend als een mo deltreinfanaat pur sang. Een van de weinigen, die van zijn hobby zijn werk gemaakt heeft. „Van kinds af aan was ik met treintjes bezig. Ik had een grote collectie Marklin-mate- rieel, maar dat lag opgeborgen en ik deed er eigenlijk niets mee. Toen ik vorig jaar een pandje kocht voor m'n drukke rij tje in te vestigen kreeg ik de beschikking over erg veel ruimte. Mijn vrouw zei toen: 'stel die baan op, dat is leuk'. Nou van het een kwam het an der. Geïnteresseerden klopten aan en vroegen allerlei infor matie. Dat ging maar door en op een gegeven moment ben ik begonnen met de verkoop van allerhande spoorgerei. Nu sta ik op het punt om mijn drukke rij op te doeken en me volldig te wijden aan mijn hobby. Wel iswaar met een commercieel doel, maar toch blijf ik spelen." luidt zijn verhaal. Volgens Hajee willen veel treinfanaten zich niet laten kennen. „Het is gek, maar ik durf te stellen dat in een van de acht, misschien wel een van de zes huizen in elke straat een - FOTO WIM KOOYMAN modelbaan ligt. Of het nu om dokters of vrachtwagenchauf feurs gaat, er wordt achter heel wat deuren en op heel wat zol derkamertjes gespeeld. Treinen vormen voor veel mensen een ongrijpbaar iets. Met een auto kunnen ze in het echt rijden, met een vliegtuig, dat is ook nog wel mogelijk, een brevet is te halen, maar treinmachinist worden, dat kan niet iedereen. Vandaar," benadrukte hij. De Middelburger zit er, met het oog op de belangstelling, misschien niet ver naast. De hele middag door komen nieuwsgierigen een blik wer pen op het rollend, stilstaand en ander mini-materieel. De echte hobbyisten bleven hun rondjes draaien, rangeren en frunniken. De quasi-serieuze opmerkingen van het publiek over spelende volwassenen worden teniet gedaan met "je kunt beter spelen dan pinten pakken'. De echte hobbyisten wachten nu nog op het nieuwste snufje op de markt. Een loc met inge bouwd cameraatje. „Het zit er aan te komen," meldt hande laar Hajee. „In Duitsland zijn ze al zo ver. Dan kunnen de va ders op een beeldschermpje zien hoe ze met hun 'speelgoed' echte reisjes maken." krant. an onze correspondent TERNEUZEN - De Terneuzense fiets- ®ossclub Flying Dutchman vierde zater- het eerste lustrum op een bijzonder Geconfronteerd met een terugloop het aantal leden koos het bestuur eie- !en voor haar geld en liet een volwaar- ®gemidgetgolfbaan aanleggen. Zaterdag werd de baan officieel geopend dor loco- "IJrgerneester J. van Rooijen. oorzitter Koos van Doorn had de bui al lang ?n aankomen: „Fietscrossen was een rage uit Amerika is overgekomen. Hadden we toen we van de verkeerstuin een fiets- jossbaan maakten, zo'n driehonderd leden. ,ujuin er nog slechts negen wedstrijdrij- «fqes over. Toen wisten we ook niet wat we u wel weten: fietscrossen is een individuele wt en sterk afhankelijk van de inzet van de ia k Zo moest er vaak ver gereden worden |Tr belangrijke wedstrijden. Als resultaten «"Uitblijven zakt de zaak in elkaar." Er werd besloten een midgetgolfbaan aan te leggen. Via de verkoop van obligaties kreeg Flying Dutchman het benodigde geld bijeen. In tegenstelling tot het fietscrossen is midget golf juist een gezinssport. Loco-burgemeester J. van Rooijen: „De nieuwe midgetgolfbaan is een aanvulling op de vrije tijdsbesteding die Terneuzen te bieden heeft. We hopen dat er velen zowel recreatief als in wedstrijdverband veel plezier aan de baan zullen beleven." Vervolgens nam de loco- burgemeester de eerste hole in gebruik door in twee beurten het balletje in te slaan. De mid getgolfbaan bestaat uit achttien holes. Flying Dutchman is aangesloten bij de Ko ninklijke Nederlandse Midgetgolf Bond en is gerechtigd officiële wedstrijden te houden op de baan. De jeu de boulesbaan is al in gebruik genomen door de bejaarden die regelmatig dit van origine Franse gezelschapsspel spelen. In juni kan de Terneuzense jeugd kennismaken met deze nieuwe tak van sport tijdens het sportkennismakingsprogramma van de ge meente Terneuzen. Wethouder J. van Rooijen geeft een mep tegen de eerste bal FOTO WIM KOOYMAN KAARTWEDSTRIJD - De in café De Katanje gevestigde kaartclub houdt van- daag(maandag) kaartwed- strijden in bieden zonder roem en jokeren. Aanvang 14.00 uur. FNV - De Industriebond FNV, afdeling Oostburg houdt woensdag 30 maart in café L'Ambassadeur in oost burg een thema-avond over pensioenen. Op deze avond, die geleid wordt door dis trictsbestuurder Pieter Haze- lag wordt aandacht besteed aan pensioenbreuk, de op bouw van pensioenen en bij komende zaken. De bijeen komst begint om 19.30 uur. TERNEUZEN - De Zeeuws- Vlaamse ondernemers en het Gewestelijk Arbeidsbu reau in Terneuzen zijn niet goed ingesprongen op de Wet Vermeend/Moor, die er op gericht is langdurig werklozen aan de slag te helpen, aldus het CNV. In Zeeuwsch-Vlaanderen wer den slechts 22 langdurig werk lozen uit de brand geholpen. Het GAB heeft daarmee de be oogde zestig plaatsen niet be haald. Elders in Zeeland le verde de maatregel wel op po sitieve resultaten op. Het districtsbestuur van de CNV in Zeeland meent dan ook dat de ondernemers en werk geversorganisaties in gebreke zijn gebleven. Temeer, omdat gemeenten en Kamer van Koophandel wel bijzonder veel aandacht aan de Maatregel Langdurig Werklozen (MLW) hebben besteed. In een brief aan de Zeeuws- Vlaamse gemeentebesturen en de Kamer van Koophandel verzoekt het CNV nogmaals om aandacht aan de maatregel te besteden. „Deze kwetsbare groep verdient alle ondersteu ning," zo stelt districtsbestuur der L. Phernambucq in de op roep. Van onze correspondente HULST - De weergoden lie ten de jeugd van Hulst niet in de steek. Zaterdag trap pelden tientallen kinderen van ongeduld om geld bij een te fietsen voor de vas- tenaktie van de Willibror- dusparochie. Veertig jongere kinderen wa ren om 10.00 uur present bij de stadsmolen. Zij liepen een wandeltocht over de Hulsterse wallen en werden na afloop be loond met warme chocomel. Ook kregen de bezitters van de mooiste ingeleverde kleurpla ten een leuk prijsje mee naar huis. Om half twee stonden 120 moedige pedaalridders aan de start bij het Jagertje. Zij reden verdeeld in groepen de tocht door het Land van Hulst en fietsten zo bijna drie en half duizend gulden bij elkaar. Geld dat ze vandaag en morgen bij hun sponsors gaan inzamelen. Onderweg kreeg de jeugd als versterking een koek en een glas limonade. De kop soep, na afloop van de gezellige maar toch ook wel vermoeiende tocht ging er ook goed in. De jeugd uit Hulst neeft met aktiviteiten zoals de Waterlo- opleinmarkt en de voettocht en fiets-in nu al ruim 7000 gulden opgehaald. Een mooi resultaat. Een groot deel van de vas- tenaktie is bestemd voor pater Swinne in Colombia. Deze week volgt nog een huis aan huis collecte en dan kan de or ganisatie de eindbalans opma ken. (ADVERTENTIE) VOLVO Leasing CAPPENDIJK AUTO'S TERNEUZEN Mr. FJ. Hurwrai 49 T* 01150-97456 Van onze correspondent HOOFDPLAAT - „U was een manusje van alles die niet beroerd was een kast te verzetten voor een ander. U was vol waardering voor uw eigen Hoofdplaat, maar andersom was Hoofdplaat vol waardering voor uw persoon. In uw functie als vraagbak voor de bevolking naar de gemeente toe hebt u duidelijk een stempel op het aanzien van het dorp gezet." Deze lovende woorden sprak de Oostburgse burgemeester J. Kruize tegen Mieles de Waele. De afscheidsreceptie van de Hoofdplaatse kernvoorman Mieles de Waele werd erg druk bezocht. Kruize omschreef hem als een unieke persoonlijkheid, die op een eigen manier een in vulling gaf aan zijn functie van kernvoorman. Namens de ge meente Oostburg overhandigde de burgemeester hem een plaat van de gemeente en de gebrui kelijke cheque. Voor zijn echt genote was er een boeket. Chef technisch beheer I. Geensen noemde De Waele iemand die Hoofdplaat goed verzorgd heeft achtergelaten. „Vanuit het verre Oostburg vormde hij voor ons een steun punt. U maakt gebruik van de regeling om in de VUT te gaan, omdat volgens u ook een jon gere een kans moet krijgen." Namen het personeel van de afdeling technisch beheer overhandigde J. Laning de door De Stem gepubliceerde in gelijste foto. Van de Hoofd plaatse dorpsraad kreeg hij een bord met het wapen van de oude gemeente Hoofdplaat Dorpsraadvoorzitter J. van de Ameele was volwaardering over het functioneren van De Waele. „Het is jammer dat je afscheid moet nemen van iemand die het goed doet." Over de opvolging van de Hoofdplaatse kernvoorman zei hij het volgende: „Als het iemand van buiten Hoofdplaat is zou het wenselijk zijn dat hij voor de aanspreekbaarheid in Hoofdplaat woont." Burgemeester Kruize: „In de functie van de heer De Waele is benoemd Bram Luteijn, 55 jaar en woonachtig in de kern Oost- burg. Hij staat bekend als de vroegere molenaarszoon uit Nieuwvliet. Hij is bereid zich te zijner tijd in Hoofdplaat te ves tigen." (ADVERTENTIE) 's-Gravenhofptein 8 - Hulst - Tel. 01140-16162 op Kodak 2001 hightech papier I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 9