;rzet clubs nieuw-namen en graauw is onterecht
[Het is voor kinderen, maar vader speelt ermee'
INNEN
UKKEN
IS WERK
IEKAST
.AND
Jongeren uit Hulst
helpen vastenactie
Verschoore
ITWUK
CNVOndernemers zijn
in gebreke gebleven
Veel lovende woorden
voor Mieles de Waele
(ODELSPOORWEGBOUW IS NU OVERAL STERK IN OPMARS
in vel
Nieuwe midgetgolfbaan in Terneuzen
estie,
PLAATSELIJK NIEUWS
FOTO
ERKOPING
Expertises
iff STEM VAN ZEELAND 2 MAANDAG 28 MAART 1988
3T - Bestuur en leden
an de hockeyclub Rapide
Hulst hebben zich uitge
broken voor de aanleg van
j kunstgrasveld. De club
bereid om onderhoud van
velden en bosschages
|nd het complex in eigen
jieer te verrichten.
,t bespaart de gemeente op
assingen. Want
AND helpt, zoveel
toelaten, waar
leningen échtte
'oor iedere
Dankzij het
egionale
fdelingen en zo'n
jers rondom onze
;te.
lendenktf
lland!
^^werkvgfl
3800 VB Amersfoort
Tel.:033-63 5214
giro 625.000
electronica-
Baanvakken
Leutig
Ongrijpbaar
Kloosterzande
Oostburg
TOCH GOÉD
OMT6WGTGN
DAT U BIJ
ONS OOK
KUNTLGAS6N.
OPVOLGER GAAT IN HOOFDPLAAT WONEN
KWALITEITS
KLEURENFOTO'S
KLAAR
terwijl U winkelt
A3'
i1988
beëindiging
>langhebbenden inzake
JBOOM sr.
[fabriek
te Schiedam
I B.V. zal op DINSDAG 12
inaf 13.00 uur in de zaal
Nieuwe Haven 155 te
van Deurwaarderskan-
3 te Schiedam publiek
VOLVERDRAAIBANK; 8
STERKEARMSCHAAF-
jt; 2 (UNIVERSELE) HORI-
UNIVERSELE VERT/
[.IJPMACHINE, ROND-
IVLSLIJPMACHINE; 2 GE-
pINES; 2 KOLOMBOOR-
AG MACHINE; AFKORT-
EXCENTERPERS;
,PPEN; BESCHERMGAS-
100 Amp.; 2 elektroden-
tJOMPRESSORINSTALLA-
allethefwagens cap. 1,2
DHAPPEN EN MACHINE-
aal, partij draaibrons, ko
lt, etc.;
a. o. tekentafel met teken-
igkast, hangmappenkast,
nachine 'IBM', kopieer-
jg 11 april 1988 van 9.- tot
dag van verkoop van 9.-
lek te Schiedam.
anvraag:
VEILINGEN B.V.
les/beëdigde taxateurs
ioolse Poort, Coolsingel 139
12 AG Rotterdam
(I. 010-4.14.81.31
telefax 020 - 42 74 10
T6
apide wil kunstgrasveld
jaarbasis ongeveer 40.000 gulden.
De bedoeling is dat het be
spaarde bedrag de eerstkomende
jaren aangewend wordt voor de
financiering van het nieuwe
veld.
„Al met al betekent dit voor de ge
meenschap toch een besparing," aldus
voorzitter A. Koen van Rapide. „Wij
gaan uit van zo'n twintigduizend gul
den. Daarnaast waren de leden vrij
dagavond van mening dat een kunst
grasveld voor een vereniging als de
onze onderhand een noodzaak is ge
worden."
Volgens Koen liggen er momenteel
zo'n 220 kunstgrasvelden in Neder
land en zijn er circa dertig in aanleg.
Clubs waartegen de Hulster vereni
ging in competitieverband spelen be
schikken vrijwel allemaal over een
dergelijk veld. „Wij zijn echter nog
genoodzaakt om in Den Duilaert te
spelen. Dat drukt op onze begroting
en vormt een belasting voor de ge
meente. Beschikken ook wij over
kunstgras, dan komen ook die huur
gelden te vervallen," aldus Koen.
De voorzitter is van mening dat de
verzet van de voetbalclubs in Graauw
en Nieuw-Namen tegen de aanleg
van het kunstgrasveld voor Rapide
onterecht is. „De gemeente streeft
naar een verdere privatisering van de
sportcomplexen en dat is door de wet
houder ook gesteld. Als wij voor het
onderhoud van ons eigen complex op
draaien vormt dat geen belasting
voor de gemeenschap. Integendeel,"
verduidelij kte hij
Koen hoopt dat, nu de ledenverga
dering heeft ingestemd met de plan
nen, wethouder W. Kayser nog deze
maand komt met een uitgewerkt
voorstel. „Dat kan dan nog in de
raadsvergadering van april aan de
raad voorgelegd worden en hopelijk
kunnen we dan ons nieuwe veld in
gebruik nemen half augustus, wan
neer het Reynaert-toernooi gehouden
worden," aldus de voorzitter.
biedingen in de
j
ieel mee en
gaten wat
vnciers
Idelen per
rtentie wordt af
m aangeprezen.
KUSSE dringt langzaam
aar zeker speelgoedland
anen. Poppen moeten
innen praten en dingen
len die echte mensjes ook
egen te doen. Tot wate-
itoe. De jongeljes jak-
ren met supersonisch
sdoor de huiskamer, die
alen en geknetter uitsto-
Via de televisie wordt
ieo-praat gemeengoed,
om met me spelen,"
nkthet in blik-engels.
wat doen de vaders on-
ïtussen, die zitten boven
zolder te solderen, te
utsen, te spelen. De mo-
bouwers nemen in aan-
toe. Ook in Zeeuwsch-
aanderen, alhoewel het
Dr de hobbyisten in deze
>ioerg moeilijk is om
ihet nieuwste materiaal
tomen. De modelbouw-
eniging Oostburg, die
laatste maanden haar
en bestand zag groeien
een dikke zestig, pre-
iteerde zaterdag in zaal
Kombuis' haar nieuw-
activiteit: de model-
orwegbouw op modules,
limpressie.
ir Corrny van Gremberghe
I IS druk in het zaaltje,
gons worden aangesleept en
de zes meter lange baan ge-
„Verzet die wissel eens?"
rdt er gevraagd. Twee man-
zijn bezig om een stuk
»r aan te sluiten op een
Bsformator. Iets verderop
at een collectie wagons uit-
1ald. Er is veel bekijks. Een
«pje adolescenten kijkt
iaf de toog toe hoe een tien
volwassenen met treintjes
a „Moet je daar zo oud
geworden zijn," grapt een
leer gestoken figuur. Zijn
lts lachen mee.
>r de leden van de Oost-
'gse modelbouwvereniging
ter niets te lachen. Model-
ren is voor hen een serieuze
d. Dat mag ook wel
at de prijzen voor een door
slocomotief van Duitse ma-
ik schommelen rond de
«honderd gulden. Een
jje wagon, daar wordt al
drie, vier tientjes voor
fgeteld.
dure hobby? Ja, dat ligt
Mar aan," zegt Wim Wa
ter, „als je alles in een
%oedwinkel kopen moet,
hen je zo een hele hoop geld
h Maar dat hoeft niet. Een
hoel dingen zijn zelf te ma-
i maar dan moet je wel een
Een van de modelbouwers geeft uitleg aan het publiek
beelje verstand hebben van
electronica."
Walenboer (37) speelt al
vanaf zijn vijfde met treintjes.
Zijn eerste loc rijdt nog steeds.
Een volhouderlje dus. Arie
Vinke is echter pas met zijn
veertigste beginnen 'sporen'.
„Het is zoals met veel hobbies,
je begint eraan en je raakt er
aan verslaafd. Met model-
spoorbouw kun je ontzettend
veel kanten op. Je kunt je toe
spitsen op het electronisch ge
deelte, maar ook op de land
schapsbouw, hetgeen voor de
niet-technisch aangelegde hob
byist ook veel mogelijkheden
biedt. Probleem is altijd, zeker
met de HO-schaal, 1 op 87, dat
er zoveel ruimte voor nodig is.
Voor een beetje baan ben je
toch al vlug een kamer kwijt.
Vandaar ook dat de module
bouw, het bouwen van baan-
segmenten, veel uitkomst
biedt," vertelt hij.
Bij modulebouw bouwt elk
clublid naar eigen inzicht een
compleet baanvak van een me
ter met spoor, huisjes en an
dere landschapselementen.
Willen de leden eens lekker
treinen, dan worden alle seg
menten aan elkaar vastge
maakt en onstaat er een baan
van grote afmetingen.
„Kijk," vervolgt Walenboer,
„we zijn nog maar net met z'n
vieren begonnen, maar we heb
ben nu al een baan van een me
ter of zes. Dat kun je uitbreiden
zover je wilt. Ander voordeel is
dat we samen met andere clubs
of vereniging ook iets kunnen
doen. Want het is simpel, baan
vakken aan elkaar en rijden
maar. Daarbij komt nog dat je
thuis geen ruimte hoeft op te
slorpen met je hobby."
De Oostburgenaren hebben
niet het modernste rollend ma
terieel op de rails staaa Vinke:
„Dat is een bewuste keuze. We
hebben ons toegelegd op de ja
ren '50 - '70, omdat we dan ook
stoomlocs in kunnen zetten.
Bovendien is er uit die periode
veel materiaal te koop."
Terwijl we aan een tafeltje
zitten te praten jakkeren de
treinstellen de baan rond. Af en
toe houdt er een trein stil bij
het station Putte. Hans Walen
boer speelt stationschef. Haalt
een dieselloc van de baan af en
zet er een iets modernere snel
trein op. Met de gelljkrichter is
het een kleine moeite om de
treinstellen zonder veel pruts
werk op de rail te krijgen.
Enkele tientallen mensen
schuiven langs de uitgestalde
baan. Vrouwen, mannen, kin
deren en bejaarden. Een Bres-
siaanse visser, die even bin
nenwipt vindt het maar niks.
„Wie heb je daar nu aan,"
gromt hij. Een oude man dient
hem van repliek. „Noe moe' je
's luusteren. Ik ben slecht ter
been en dan is 't gewoon leutig
ajje da' kan doen. Zo moejje 't
oek 's bekieken," stelt hij. Er
volgt geen reactie meer.
Wim Walenboer vindt dat de
modeltreinen absoluut geen
kinderspeelgoed is. „Vroeger
met een simpel rondje en een
goedkoop stelletje wagons, dan
ging dat nog wel voor een kind,
maar tegenwoordig, nee. Het
spul is duur en bovendien
wordt er door de fabrikanten
echt ingespeeld op de electroni
ca. Wat moet een kind daar
mee, niets toch?
Willem Hajee uit Middelburg
valt hem bij. „Oh, ja, er wordt
altijd gesteld dat treintjes en de
moederborst voor kinderen be
stemd zijn, maar als puntje bij
paaltje komt, dan speelt vader
ermee. Hoe je het ook bekijkt,
het is een hobby waarmee je
alle kanten uitkunt. Probleem
in Nederland is echter dat er
niet genoeg materiaal te krij
gen is. Rollend materieel, dat
valt nog wel mee, maar voor de
aankleding van een beetje baan
ontstaan al snel moeilijkheden.
In Engeland is erg veel te krij
gen. Daar staat echter tegen
over dat de mensen die met
modelspoor bezig zijn een be
roep moeten doen op htm fan
tasie en dat geeft soms erg
leuke resultaten," aldus Hajee.
De Middelburger staat in het
zuidwesten bekend als een mo
deltreinfanaat pur sang. Een
van de weinigen, die van zijn
hobby zijn werk gemaakt
heeft. „Van kinds af aan was ik
met treintjes bezig. Ik had een
grote collectie Marklin-mate-
rieel, maar dat lag opgeborgen
en ik deed er eigenlijk niets
mee. Toen ik vorig jaar een
pandje kocht voor m'n drukke
rij tje in te vestigen kreeg ik de
beschikking over erg veel
ruimte. Mijn vrouw zei toen:
'stel die baan op, dat is leuk'.
Nou van het een kwam het an
der. Geïnteresseerden klopten
aan en vroegen allerlei infor
matie. Dat ging maar door en
op een gegeven moment ben ik
begonnen met de verkoop van
allerhande spoorgerei. Nu sta
ik op het punt om mijn drukke
rij op te doeken en me volldig
te wijden aan mijn hobby. Wel
iswaar met een commercieel
doel, maar toch blijf ik spelen."
luidt zijn verhaal.
Volgens Hajee willen veel
treinfanaten zich niet laten
kennen. „Het is gek, maar ik
durf te stellen dat in een van de
acht, misschien wel een van de
zes huizen in elke straat een
- FOTO WIM KOOYMAN
modelbaan ligt. Of het nu om
dokters of vrachtwagenchauf
feurs gaat, er wordt achter heel
wat deuren en op heel wat zol
derkamertjes gespeeld. Treinen
vormen voor veel mensen een
ongrijpbaar iets. Met een auto
kunnen ze in het echt rijden,
met een vliegtuig, dat is ook
nog wel mogelijk, een brevet is
te halen, maar treinmachinist
worden, dat kan niet iedereen.
Vandaar," benadrukte hij.
De Middelburger zit er, met
het oog op de belangstelling,
misschien niet ver naast. De
hele middag door komen
nieuwsgierigen een blik wer
pen op het rollend, stilstaand
en ander mini-materieel. De
echte hobbyisten bleven hun
rondjes draaien, rangeren en
frunniken. De quasi-serieuze
opmerkingen van het publiek
over spelende volwassenen
worden teniet gedaan met "je
kunt beter spelen dan pinten
pakken'.
De echte hobbyisten wachten
nu nog op het nieuwste snufje
op de markt. Een loc met inge
bouwd cameraatje. „Het zit er
aan te komen," meldt hande
laar Hajee.
„In Duitsland zijn
ze al zo ver. Dan kunnen de va
ders op een beeldschermpje
zien hoe ze met hun 'speelgoed'
echte reisjes maken."
krant.
an onze correspondent
TERNEUZEN - De Terneuzense fiets-
®ossclub Flying Dutchman vierde zater-
het eerste lustrum op een bijzonder
Geconfronteerd met een terugloop
het aantal leden koos het bestuur eie-
!en voor haar geld en liet een volwaar-
®gemidgetgolfbaan aanleggen. Zaterdag
werd de baan officieel geopend dor loco-
"IJrgerneester J. van Rooijen.
oorzitter Koos van Doorn had de bui al lang
?n aankomen: „Fietscrossen was een rage
uit Amerika is overgekomen. Hadden we
toen we van de verkeerstuin een fiets-
jossbaan maakten, zo'n driehonderd leden.
,ujuin er nog slechts negen wedstrijdrij-
«fqes over. Toen wisten we ook niet wat we
u wel weten: fietscrossen is een individuele
wt en sterk afhankelijk van de inzet van de
ia k Zo moest er vaak ver gereden worden
|Tr belangrijke wedstrijden. Als resultaten
«"Uitblijven zakt de zaak in elkaar."
Er werd besloten een midgetgolfbaan aan te
leggen. Via de verkoop van obligaties kreeg
Flying Dutchman het benodigde geld bijeen.
In tegenstelling tot het fietscrossen is midget
golf juist een gezinssport.
Loco-burgemeester J. van Rooijen: „De
nieuwe midgetgolfbaan is een aanvulling op
de vrije tijdsbesteding die Terneuzen te bieden
heeft. We hopen dat er velen zowel recreatief
als in wedstrijdverband veel plezier aan de
baan zullen beleven." Vervolgens nam de loco-
burgemeester de eerste hole in gebruik door in
twee beurten het balletje in te slaan. De mid
getgolfbaan bestaat uit achttien holes.
Flying Dutchman is aangesloten bij de Ko
ninklijke Nederlandse Midgetgolf Bond en is
gerechtigd officiële wedstrijden te houden op
de baan. De jeu de boulesbaan is al in gebruik
genomen door de bejaarden die regelmatig dit
van origine Franse gezelschapsspel spelen. In
juni kan de Terneuzense jeugd kennismaken
met deze nieuwe tak van sport tijdens het
sportkennismakingsprogramma van de ge
meente Terneuzen.
Wethouder J. van Rooijen geeft een mep tegen de eerste bal
FOTO WIM KOOYMAN
KAARTWEDSTRIJD - De in
café De Katanje gevestigde
kaartclub houdt van-
daag(maandag) kaartwed-
strijden in bieden zonder
roem en jokeren. Aanvang
14.00 uur.
FNV - De Industriebond
FNV, afdeling Oostburg
houdt woensdag 30 maart in
café L'Ambassadeur in oost
burg een thema-avond over
pensioenen.
Op deze avond,
die geleid wordt door dis
trictsbestuurder Pieter Haze-
lag wordt aandacht besteed
aan pensioenbreuk, de op
bouw van pensioenen en bij
komende zaken.
De bijeen
komst begint om 19.30 uur.
TERNEUZEN - De Zeeuws-
Vlaamse ondernemers en
het Gewestelijk Arbeidsbu
reau in Terneuzen zijn niet
goed ingesprongen op de
Wet Vermeend/Moor, die er
op gericht is langdurig
werklozen aan de slag te
helpen, aldus het CNV.
In Zeeuwsch-Vlaanderen wer
den slechts 22 langdurig werk
lozen uit de brand geholpen.
Het GAB heeft daarmee de be
oogde zestig plaatsen niet be
haald. Elders in Zeeland le
verde de maatregel wel op po
sitieve resultaten op.
Het districtsbestuur van de
CNV in Zeeland meent dan ook
dat de ondernemers en werk
geversorganisaties in gebreke
zijn gebleven. Temeer, omdat
gemeenten en Kamer van
Koophandel wel bijzonder veel
aandacht aan de Maatregel
Langdurig Werklozen (MLW)
hebben besteed.
In een brief aan de Zeeuws-
Vlaamse gemeentebesturen en
de Kamer van Koophandel
verzoekt het CNV nogmaals om
aandacht aan de maatregel te
besteden. „Deze kwetsbare
groep verdient alle ondersteu
ning," zo stelt districtsbestuur
der L. Phernambucq in de op
roep.
Van onze correspondente
HULST - De weergoden lie
ten de jeugd van Hulst niet
in de steek. Zaterdag trap
pelden tientallen kinderen
van ongeduld om geld bij
een te fietsen voor de vas-
tenaktie van de Willibror-
dusparochie.
Veertig jongere kinderen wa
ren om 10.00 uur present bij de
stadsmolen. Zij liepen een
wandeltocht over de Hulsterse
wallen en werden na afloop be
loond met warme chocomel.
Ook kregen de bezitters van de
mooiste ingeleverde kleurpla
ten een leuk prijsje mee naar
huis.
Om half twee stonden 120
moedige pedaalridders aan de
start bij het Jagertje. Zij reden
verdeeld in groepen de tocht
door het Land van Hulst en
fietsten zo bijna drie en half
duizend gulden bij elkaar. Geld
dat ze vandaag en morgen bij
hun sponsors gaan inzamelen.
Onderweg kreeg de jeugd als
versterking een koek en een
glas limonade. De kop soep, na
afloop van de gezellige maar
toch ook wel vermoeiende tocht
ging er ook goed in.
De jeugd uit Hulst neeft met
aktiviteiten zoals de Waterlo-
opleinmarkt en de voettocht en
fiets-in nu al ruim 7000 gulden
opgehaald. Een mooi resultaat.
Een groot deel van de vas-
tenaktie is bestemd voor pater
Swinne in Colombia. Deze
week volgt nog een huis aan
huis collecte en dan kan de or
ganisatie de eindbalans opma
ken.
(ADVERTENTIE)
VOLVO
Leasing
CAPPENDIJK
AUTO'S
TERNEUZEN
Mr. FJ. Hurwrai 49 T* 01150-97456
Van onze correspondent
HOOFDPLAAT - „U was een manusje van alles die niet
beroerd was een kast te verzetten voor een ander. U was
vol waardering voor uw eigen Hoofdplaat, maar andersom
was Hoofdplaat vol waardering voor uw persoon. In uw
functie als vraagbak voor de bevolking naar de gemeente
toe hebt u duidelijk een stempel op het aanzien van het
dorp gezet."
Deze lovende woorden sprak de
Oostburgse burgemeester J.
Kruize tegen Mieles de Waele.
De afscheidsreceptie van de
Hoofdplaatse kernvoorman
Mieles de Waele werd erg druk
bezocht. Kruize omschreef hem
als een unieke persoonlijkheid,
die op een eigen manier een in
vulling gaf aan zijn functie van
kernvoorman. Namens de ge
meente Oostburg overhandigde
de burgemeester hem een plaat
van de gemeente en de gebrui
kelijke cheque. Voor zijn echt
genote was er een boeket.
Chef technisch beheer I.
Geensen noemde De Waele
iemand die Hoofdplaat goed
verzorgd heeft achtergelaten.
„Vanuit het verre Oostburg
vormde hij voor ons een steun
punt. U maakt gebruik van de
regeling om in de VUT te gaan,
omdat volgens u ook een jon
gere een kans moet krijgen."
Namen het personeel van de
afdeling technisch beheer
overhandigde J. Laning de
door De Stem gepubliceerde in
gelijste foto. Van de Hoofd
plaatse dorpsraad kreeg hij een
bord met het wapen van de
oude gemeente Hoofdplaat
Dorpsraadvoorzitter J. van de
Ameele was volwaardering
over het functioneren van De
Waele. „Het is jammer dat je
afscheid moet nemen van
iemand die het goed doet."
Over de opvolging van de
Hoofdplaatse kernvoorman zei
hij het volgende: „Als het
iemand van buiten Hoofdplaat
is zou het wenselijk zijn dat hij
voor de aanspreekbaarheid in
Hoofdplaat woont."
Burgemeester Kruize: „In de
functie van de heer De Waele is
benoemd Bram Luteijn, 55 jaar
en woonachtig in de kern Oost-
burg. Hij staat bekend als de
vroegere molenaarszoon uit
Nieuwvliet. Hij is bereid zich te
zijner tijd in Hoofdplaat te ves
tigen."
(ADVERTENTIE)
's-Gravenhofptein 8 - Hulst - Tel. 01140-16162
op Kodak 2001 hightech papier
I