Derde net pakt
'live' uit
op openingsda|
Een re
politie
PATER LEOPOLD VERHAGEN GELOOFT IN TERUGKEER VAN EPILOOG OP TV
HENK SUÈR: INFORMATIE KOPPELEN AAN AMUSEMENT OP NET 3
Waarom André van Duin niet Den Haag Vandaag presenteert
WIECHER HUI
ZATERDAG 26 MAART
Zaniken
De pil
Dwingen
Dankbaar
Gerard Reve
Overleg
DE STEM BOEKEN
„Ik ben erachter gekomen dat ik nu in
tens gelukkig kan zijn met dit vakDat
gevoel had ik nog niet eerder gehad"
Joke Brulfs, zangeres
DE STEIVfc i
'Ik kijk alleen naar de EO'
Van onze verslaggever
Ooit was pater Leopold Verhagen een po
pulaire tv - figuur. Zijn epiloog, waarmee
de KRO de avond afsloot, was voor veel
mensen indertijd het hoogtepunt van de
dag. Pas als de pater Augustijn gesproken
had, ging men slapen.
Zullen deze gloriedagen binnenkort herleven?
Er is mogelijk een katholieke evenknie van de
EO op komst. In Hilversum is de stichting Ga
briel bezig met het plan de katholieken te vere
nigen die ontevreden zijn met de KRO. Men ziet
een grote toekomst voor de nieuwe evangelisa
tie, zoals paus Johannes Paulus II die wil, via
het televisietoestel.
Pater Leopold, die zelf ook niet zo gelukkig is
met de huidige KRO, weet heel zeker dat de
mensen zitten te springen om een nieuwe epi
loog - geestelijke.
„Ik vind dat het hoog tijd wordt", zegt de pa
ter in zijn woorvtoerkkamer in het Eindhovense
Augustijnenklooster. „De mensen hebben daar
weer behoefte aan. Maar dan moeten ze wel een
vlotte prater uitkiezen. Een goed programma,
van wie dan ook, trekt altijd kijkers. En dat is
toch de bedoeling."
Vierentwintig jaar lang heeft pater Leopold
zijn praatjes voor de radio gehouden en veertien
jaar verzorgde hij de KRO - dagsluiting. Het te
levisieoptreden lag hem uitstekend. „Ik begreep
toen snel dat je moet zorgen dat er op de televi
sie iets te zien moet zijn. Anders kun je je net zo
goed beperken tot de radio. Nou, mijn fantasie is
ongebreideld."
Ondanks zijn onuitroeibare faam heeft de pa
ter geen kriebels om weer te beginnen met zijn
nog altijd vertrouwde huiskamerbezoekjes.
„Nee, watdacht je. Ik ben nu 79 en het voordeel
van oud worden is, dat je juist niks meer hoeft.
Eens in de tien weken preek ik hier in de kerk
bij het klooster. Als ik dat niet meer wil, hoef ik
het maar te zeggen. Dat is niet vervelend, inte
gendeel. Ik ervaar het juist als erg bevrijdend."
Tien jaar geleden heeft de KRO pater Leopold
nogal abrupt aan de kant gezet. „Ik kreeg voor
iedere uitzending een apart contract, voor één
keer. Eerst verzorgde ik de epiloog eens in de
maand, later om de veertien dagen. De laatste
twee keer hadden ze mijn praatje verzet naar
acht uur en toen hoorde ik ineens niets meer.
Blijkbaar vonden ze toen dat ze de mensen
niet meer aan het hoofd moesten zaniken met
bovennatuurlijke dingen. In die tijd werd daar
over in katholieke en in protestantse kringen
nogal over gediscussieerd. Maar ze hebben me
nooit laten weten dat het genoeg was."
Nog een tijdlang heeft de pater stukjes ge
schreven voor tijdschriften en personeelsblaad-
jes. „Ja natuurlijk over het geloof," zegt hij. Wat
dacht je dan? Daar ben ik toch pater voor ge
worden?"
Pater Leo
pold Verha
gen: „Er moet
in deze tijd
weer zo'n ka
tholiek pro
gramma ko
men".
STEM
foto archief de
Pater Leopold houdt er niet zo van om in het
verleden te spitten. Dat is voorbij en daar moet
je niet over aan de gang blijven. „Ik lees mijn
kranke en verder leid ik een ontzettend regel
matig leven. Ik sta precies om zestien minuten
over zeven op. Om tien over half acht is het och
tendofficie en daarna de conventsmis. Om half
elf drinken we koffie en precies om half een di
neren we.
Elke avond na het eten zie ik het laatste stuk
van Sesamstraat, het jeugdnieuws en meteen
daarna het andere journaal. Verder kijk ik al
leen naar de EO. Die hadden een mooie teken
film, 'Nathalie' over een meisje dat haar moeder
zocht. Jammer genoeg is die serie nu afgelopen."
In zijn glorietijd had de pater het zo druk, dat
hij een secretaris nodig had. „Ja, ik kreeg zoveel
brieven dat ik de antwoorden op een bandrecor
der moest dicteren. Anders was het niet te doen.
Maar op een keer had ik er zo'n hoop, dat ik er
zeker honderd in de ketel van de centrale ver
warming heb moeten gooien. Toen was ik weer
bij. Je kunt de mensen toch niet een jaar later
antwoord geven?"
De kijkers bestookten pater Leopold met de
meest uiteenlopende vragen. „In vaak heel per
soonlijke brieven reageerden ze op mijn ver
haaltjes. Of ze vroegen om raad. Over de pil
zelfs."
Het tijdperk Leopold Verhagen begon toen de
pater eens in een restaurantje zat te eten. „Jan
Castelijns, directeur van de KRO, had bij mij op
het gymnasium gezeten, hier in Eindhoven. Hij
zag me en zei: ik zit in de knoei, want we hebben
niemand die op Goede Vrijdag iets voor de tele
visie kan zeggen. Dat was, geloof ik in 1954. Hij
vroeg of ik het wilde doen en ik deed dat na
tuurlijk. Ons is niets te dol.
Ik had natuurlijk ervaring met preken en ik
had ook wel retraites verzorgd. Daarvan had ik
geleerd dat je - als je het goed wilt doen - de
mensen moet dwingen om te luisteren.
Dat heb ik met mijn tv - optredens ook be
reikt. Ik praatte een minuut of acht, tien vol. Er
was niets vastgelegd, ze zagen wel wat er uit
kwam. Tekst hoefden ze niet in te zien en als het
mooi was, mocht je uitlopen. De KRO was con
tent en dus vroegen ze me weer.
Ik verwerkte wel eens een kerkelijke feestdag
in mijn verhaaltje, maar dat was geen systeem.
Er kwam een enkele keer een kerstbal aan te
pas, maar de meeste mensen herinneren zich
toch de muis."
Misschien heeft pater Leopold het verhaal al
honderden keren moeten vertellen. Nog één
keertje dan.
„Het was eenvoudig. Ik had zo'n ijzeren muis,
die ik op een vierkante plank liet lopen. Er zat
een rubberbollelje op zijn neus en dat raakte de
plank. Kwam hij over de rand, dan draaide hij
om. Ik had ook een echte, levende muis bij me.
Die had ik van de directeur van Artis gekregen
en het beestje had ik zelf gedresseerd. Ik had
hem zelfs uit een lepeltje leren drinken. Dat
deed het goed op de tv.
Ik vertelde erbij, dat het eigenlijk niet eerlijk
was om over die speelgoedmuis zo enthousiast te
zijn. Daarop stond, aan de onderkant, 'Made in
Germany'. En ik zei: mensen, die andere muis is
'Made in Heaven'."
Heel Nederland sprak over zulke stunts van de
televisiepater. Ook de zak aardappelen was
goed voor bergen brieven.
„Gewoon als blikvanger. Het ging over dank
baarheid. Kinderen vinden het maar heel nor
maal dat er iedere middag aardappels zijn en als
er eens een keer een harde tussen zit, dan hoe
ven ze die niet. Nou, daarover zei ik dan dat ze
niet moesten vergeten dat alle moeders iedere
dag die aardappels moesten schillen. Dat waren
hoeveelheden toen, want ze hadden in die tijd
zes kinderen. Ik kreeg brieven van moeders die
het fijn vonden dat zoiets eens werd gezegd."
Toen pater Leopold in kleur op het scherm
verscheen, kwamen niet alleen zijn markante
witte manen en zijn zwarte pij nog prachtiger
uit, maar ook een vertrouwd attribuut: de rode
boerenzakdoek. Geen blikvanger deze keer.
„Nee en het is geen boerenzakdoek, maar een
echte paterszakdoek. Wij gebruiken die altijd en
de paters Capucijnen ook. Ze zijn goed groot en
lekker zacht. Veeg je je neus niet kapot."
Na zijn priesterwijding heeft de pater drie
jaar biologie gestudeerd in Leiden. Jarenlang
kweekte hij tropische vissen („ik was wel goed
in moeilijke vissen, maar guppies kweken lukte
mij nooit"), hield hij er hele mierennesten op na
en kolonies oorwormen. „Ik was altijd in de
weer met de dierenwereld. Nu niet meer en ik
mis mijn hobby ook niet. Als je het niet goed
doet, ziet je aquarium er bijvoorbeeld niet mooi
uit. Dan kun je er beter mee ophouden."
De pater praat er zonder spijt over.
„Wat voorbij is, is voorbij. Het was vroeger
voor de mensen een openbaring dat paters zo
konden praten als ik in mijn programma's. Ook
voor de mensen met een andere levensovertui
ging. Protestanten waren bijvoorbeeld gewend
aan de plechtige toon van dominees. Dan vinden
ze iets heel anders ook wel eens leuk. Het hoeft
misschien niet meer op die manier, maar ik ben
er absoluut van overtuigd dat er in deze tijd
weer zo'n katholiek programma moet komen."
HILVERSUM - De bespe
lers van het derde net heb
ben elkaar gevondeft. De
partners houden rekening
met elkaar. Dat had niet
iedereen verwacht bij een
zo gemêleerd gezelschap.
De grootste bespeler van
Ned 3 is de NOS, die ruim
driekwart moet vullen, in
de verte gevolgd door de
IKON. Helemaal aan de
horizon zijn een stuk of
dertien, veertien dwergjes.
Het derde net is vooral een in-
formatienet. De jeugd heeft in
de nieuwe opzet behoorlijk de
ruimte gekregen en is bij de
NOS zelfs een aparte afdeling
geworden. Dageljks krijgt de
jeugd tussen kwart over ze
ven en kwart voor acht infor
matie.
Het Journaal is natuurlijk
de belangrijkste informatie
drager. Maar na 8 uur komt er
op maandag een wekelijkse
informatierubriek: het popu
laire en beproefde Horizon,
voorts Rok en Rol, Voor Niets
Gaat de Zon Op en als vierde
een rubriek over automatise
ring. Henk Suèr, hoofd infor
matie NOS: „En deze rubriek
gaat niet over bits en bytes,
maar over studiefinanciering,
de pincode, ingewikkelde ver
keersknooppunten enzovoort.
We hebben er nog geen titel
voor bedacht." De maandag
eindigt dan met Sport Studio,
het alternatieve broertje van
Studio Sport.
Henk Suèr, hoofd informatie bij de NOS: Ook Teleac
gaat zich meer op publiek richten. - fotonos
Op de dinsdag is hetzelfde
stramien zichtbaar, maar na
het Journaal verschijnt Van
Gewest Tot Gewest dat met
zijn ijzersterke formule het
nog wel jaren zal doen.
Na het
kleine concert biedt de dins
dag een grote dokumentaire.
Henk Suèr: „Voorheen bracht
de NOS 50 tot 60 dokumentai-
res per jaar.
Er was veel in
koop bij. Bij de besprekingen
over drie hebben alle bespe
lers van dit net laten weten de
dokumentaire zeer begeerlijk
te vinden. Voortaan krijgen
we op 3 zo'n stuk of 80 doku-
mentaires. 30 ervan worden
door de NOS gemaakt, 20 ko
men van de IKON, onze na
tuurlijke partner op het derde
net, en een stuk of 20 maken
Feduco en Teleac. Ook de
RVU maakt er een paar. Wij
proberen als het enigszins kan
alles gezamenlijk te redige
ren. Wij moeten ook samen
werken bij de aankoop."
Een drieluik als destijds
'Maria' van Jef Rademakers
zal in de nieuwe opzet een uit
zondering worden. IKON en
RVU plannen een serie over
buitenlandse voedselstrate-
gieën en Feduco waagt zich
aan een serie over 48 gezonde
steden. De dinsdag is overdui
delijk de dokumentaire-dag
van 3 en de NOS heeft er hoge
verwachtingen van. Volgens
Henk Suèr is er wat extra
geld beschikbaar gesteld,
waardoor er aardige projec
ten mogelijk zijn. „Externe fi
nanciering is heel belangrijk
geworden."
De waardering voor een do
kumentaire kan sterk varië
ren. De aflevering over incest
trok liefst 1300 000 kijkers en
dat is ongehoord veel. De Ma-
ria-serie daarentegen, die
toch met flair en fraaie
plaatjes was gemaakt plus de
niet weg te poetsen aanwezig
heid van Gerard Reve, haalde
ruim 300 000 kijkers, maar de
H Maagd moest dan ook op
boksen tegen 'Wedden dat...'
van Jos Brink.
Suèr: „Wij zijn in zendtijd
vooruitgegaan. Eens per
maand krijgen we een discus
siegroep over welsprekend
heid, dat 'Arena' gaat heten.
Wij zoeken thema's aan de
maatschappij ontleend. De
eerste keer luidt de stelling:
Ieder boven de 50 met pen
sioen. Dan zoeken wij voor-
en tegenstanders. Het publiek
is de jury.
Elke zaterdag brengen wij
'Nieuwsspits' met als presen
tator Frits Spits. Dat zijn jon
gens en meisjes van 18 tot 24
die samen met Frits Spits het
nieuws doornemen."
Informatie moet tegen
woordig verteerbaar verpakt
worden, anders loopt de klas
leeg. Suèr: „Niet iedereen wil
amusement, maar toch zullen
we straks informatie gekop
peld aan amusement brengen.
Meer dan ooit is het nu nodig
dat je een programma presen
teert dat levendig en interes
sant is."
Met zoveel partners onder een
dak heb je drie keuzes: laai
ende ruzie, onverschilligheid
of samenwerken. De bewo
ners van het derde net hebben
voor de laatste optie gekozen.
Henk Suèr: „We moeten alle
maal wennen aan meer over
leg met de partners. Maar
daar komen ook leuke dingen
uit. Zo zal Teleac bij thema
avonden veel publieksgerich-
ter te werk gaan. De cursus
Italiaans wordt bijvoorbeeld
vergezeld door een cursus
Belcanto. En Frans krijgt er
een cursus haute cuisine bij."
De buitenlandse zendge
machtigden krijgen op het
derde net meer ruimte dan
voorheen op de netten 1 en 2
waar ze een beetje als de
schobberdebonk werden be
handeld. Moslems e d krijgen
meer zendtijd, maar de Italia
nen en Spanjaarden worden
voortaan korter gehouden,
omdat zij al voldoende in onze
maatschappij geïntegreerd
zijn.
Op de vrijdag zal maande
lijks een thema groots behan
deld worden. Zo brengt de
NOS een avond over de
Tweede Wereldoorlog, ver
zorgd door Hans Keiler en
'doet' Feduco de Surinamers.
Teleac gaat de wetenschap
een avond in het zonnetje zet
ten en de IKON buigt zich
over vredesactiviteiten.
„Drie," zegt Suèr gedeci
deerd, „wordt geen ratjetoe.
Het net is lang niet volmaakt.
Maar we hebben een aantal
houvasten voor de kijker. De
NOS heeft altijd graag dat
derde net gehad. Nu kunnen
we tenminste wat beleidsma
tiger te werk gaan, dat was
voorheen onmogelijk door de
verbrokkeling. Televisie weet
van alle media het beste met
emoties en amusement om te
gaan. Waar de gemiddelde
kijker de pest aan heeft, dat is
de schoolse benadering. Met
een leukere presentatie kom
je veel verder, maar je moet
er natuurlijk geen potje van
maken. Je kunt André van
Duin niet Den Haag Vandaag
laten presenteren. De infor
matie mag niet tot louter en
tertainment voeren."
Weet u dat u lid bent van een doelgroep? Weet u dat over u
wordt nagedacht in tientallen kantoren? Heren maken
dikke rapporten over uw gedrag en uw inkomen. Ja, u -
bezorgt vele duizenden mannen en vrouwen lange
werkweken. Voordat de tv de dagelijkse reclamefilmpjesopj
u persoonlijk loslaat, is er vele maanden gewikt, gewogen
en gestoeid over tienden van seconden.
Daarna is de vraag: heeft de aanval op uw portemonnee
succes gehad? De effecten van de STER-spots van 1987 zijn
onderzocht door Aselect, een adviesbureau voor marketing
en onderzoek. Mensen moesten een antwoord geven op de
vraag welke tv-reclame ze zich kort na een STER-
uitzending konden herinneren. C&A met Johnny en Rijk
scoorde het hoogst, daarna kwam Iglo (vissticks) en dan
volgden maar liefst vier biermerken, die slechts door Hak
werden onderbroken: Heineken (3), Amstel (4), Oranjeboom
(5) en Bavaria (7).
De ondervraagden konden zich spontaan een op de vier
spotjes herinneren. Als de enquêteur even de naam vaneen
produkt voorzei, kwamen de ondervraagden met meer
kennis en konden ze de helft van de filmpjes noemen. Alle
ondervraagden bleken zich Johnny en Rijk in het
Concertgebouw te herinneren, een score van 100%. Het is
niet gezegd dat men de spots uit de top tien ook de leukste
vindt. Ze hebben zich alleen het sterkst in het geheugen
gegrift.
De gelauwerde reclamemakers zullen tevreden zijn met
deze cijfers en daar horen ook de bedenkers van filmpjes
voor Gamma, Coca Cola, Ajax en Leerdammer bij. Maar als
je een hele avond tv kijkt, moet je constateren dat het
totaalbeeld minder blij maakt. Er wordt zo langzamerhand
zo veel tijd besteed aan reclamekreten voor diverse
doeleinden dat de kans steeds kleiner wordt dat u in uw
huiskamer (in uw specifieke woon- en leefsituatie, zoals dt
marketing-lui zeggen) er door getroffen wordt.
Een gemiddelde TROS-avond heeft veel weg van een
wervingsavond van Tupperware of Badmode '88. De STER,
is een vaste onderbreker en zal in april nog vaker toeslaan.
Maar er is veel meer. André van Duin maakt al weken
achtereen reclame voor het Wereld Natuur Fonds: wij
moeten dieren voor uitsterving behoeden, anders heeft
André niemand meer om te imiteren. Een goed doel dus.
Dan komen we in het curus-circuit, ook een sector
boordevol idealisme. De TROS biedt 'Eten uit eigen tuin' in I
dertien delen en daar hoort natuurlij k een gids bij die men
krijgt door 69,50 over te maken op het gironummer van
TROS KIOSK. Ook wordt bijna om het uur reclame
gemaakt voor de nieuwe cursus 'Kreatief met papier'. Ook
knippen moet je tegenwoordig leren aan de hand van een
luxueus cursus-pakket.
De prijs van de cursusgidsen staat in schril contrast mete
abonnement op het blad TROS-Kompas, waarvoor op zo'n
avond ook heel wat minuten worden uitgetrokken.
Daarvoor betaal je maar twee tientjes en Ivo Niehe zegte
keer of vier: „Dat is een bedrag dat ik persoonlijk een
unicum vind".
Er was ook nog 'consumentvriendelijke voorlichting',
buiten het STER-blok dus, voor de Hypothekengids vandi
vereniging Eigen Huis. De TROS maakt net als de andere
omroepen druk reclame voor de eigen programma's en d
komt nog bij dat de omroepen zich nu ook sterk moeten
maken voor hun net.
TROS, AVRO en Veronica maken lawaai voor hun ATV-
net (Nederland 2), maar omdat de onderlinge samenwerldi
niet zo hecht is, moeten ze het voorlopig afleggen tegen de
propaganda-wals van Nederland 1 en Nederland 3. VAR
KRO en NCRV plaatsen Nederland 1 op de hoogste trede
van een sport-platform'Da's goed bekeken'. De NOS zit
middenin een soepele campagne voor Nederland 3, waaraj
Peter Faber meewerkt: '3, net wat je zoekt'.
De reclamebureaus doen goede zaken in Nederland. De
gigant Saatchi Saatchi gaat de PvdA weer aantrekkelij)
maken voor u! De VARA perst ons met opvallend veel
geweld een nieuwe rtv-gids door de strot. De gids heet '1
Magazine' en de lettertjes VARA zijn nauwelijks meer te
lezen. Karin Bloemen treedt op als het boegbeeld van de
VARA. Een slimme zet, want de kijkers waarderen haar
optreden in de STER-spots voor Amstel-bier, die ze doet
damen met Peter Faber (van Nederlands 3!).
Reclame is dé sport van dit moment en het draait allemail
om u. Maar als u 's avonds dolgedraaid in uw bedje kruip)
weet u dan bijvoorbeeld nog bij welke
verzekeringsmaatschappij de kreet 'Even Apeldoorn belle
hoort?
HILVERSUM (ANP) - De openingsdag van Nederland
4 april zal worden gekenmerkt door rechtstreekse uit
dingen en prijsuitreikingen.
Het wordt de langste uitzend
dag in de Nederlandse televi
siegeschiedenis waar het gaat
om gevarieerd programma
aanbod, meent Leo Kool, on
derdirecteur televisie van de
NOS, Het openingsprogramma
(voor jongeren) start om half
negen en de dag wordt om 23.00
uur afgesloten met een Edison-
popconcert dat duurt tot 00.15
uur. De officiële opening wordt
om 11.30 uur verricht door mi
nister Brinkman van WVC.
Eveneens uniek is het over
weldigende aanbod van 'live'
programma's. Van de 12 pro
gramma-onderdelen, de jour
naals even niet meegerekend,
worden er negen rechtstreeks
uitgezonden. Gedurende het
programma vinden drie prijs
uitreikingen plaats, een voor de
winnaar van de Eurovisiewed
strijd voor jonge musici, de Li-
bris Woutertje Pieterse prijs
voor kinderboeken en de Edi
son populair 1988.
poor Henk Egbers
De laatste regels: die
verschrikkelijke schreeuw
over het water die schreeuw
in het water en dan al die
stilte helemaal stilte deze
stilte". Op de omslag het
schilderij 'Melancholie' (De
gele boot) van Edvard
Munch. Binnen de omslag
272 pagina's met de debuu
troman van Albert Hage
naars uit Bergen op Zoom;
steeds meer beeldend kun
stenaar met woorden.
„De beweging eb-vloed; het
aan- en aftrekken; een boek
met een psychologische lading;
diepte". Ons gesprek met Al-
bert zoekt aanknopingspunten
bij zijn roman 'Dood tij', die
soms even moeilijk 'grijpbaar'
is als hoofdpersoon André, die
op en neer (eb en vloed) reist
tussen een plaats in het Neder
landse zuiden (met kenmerken
van Bergen op Zoom) en Parijs.
Op en neer tussen zijn wat ont
wrichte nest en avontuurlijke
veranderingen; op weg naar
zichzelf. Je neemt jezelf overal
mee heen. In Parijs komt hij de
kunstschilder Albert tegen.
Een grapje? Zijn afsplitsing?
(ja je echt zoeken in 'Dood tij'
dan vind je op de bodem veel,
want, zegt Albert, de roman
heeft een doorwrocht schema.
H(j heeft er zeven jaar aan ge
werkt.
Er is sprake van een getal-
matige harmonie met ondeel
bare getallen. Drie hoofdstuk
ken Bergen op Zoom; vijf
hoofdstukken Parijs. Het getal
zeven speelt een grote rol. Een
geliefde, die op de zevende
etage woont; een kantoorflat
met zeven etages etc. Zou hij er
daarom zeven jaar aan ge
werkt hebben? „Nee, ik heb
niet het geijkte proces afge
handeld: poëzie, schetsen, ver
halen, roman." Toen hij in 1986
zijn gedichtenbundel 'Intriges'
bij In de Knipscheer uitgaf,
stond 'Dood tij' al ver in de
steigers. „Vanuit bepaalde op
vattingen over poëzie zit er in
deze roman ook poëzie," zegt
Albert.
De roman bevat enerzijds 'het
verhaal' over een jongeman die
Een paar hoogtepunten uit
het rechtstreekse aanbod is het
optreden van het Nationaal
Ballet in 'Het Zwanenmeer'
vanuit het Muziektheater in
Amsterdam om 14.00 uur en een
Nederlandse of Engelse voet
baltopper die integraal zal
worden uitgezonden om 17.45
uur. Voorts kan de kijker zich
een beeld vormen van wat de
minister van cultuur zich als
hoogtepunt voorstelt in een
door hem zelf ingevuld pro
gramma 'Elco's Leiden', date
11.45 uur wordt uitgezonden,
Volgens directeur tele»'
van de NOS, Van Westerlo
met opzet gekozen voor
woon een leuke televisie
en geen verzameling van
gramma-aankondigingen
de diverse bespelers van!
derde net. Dat betekent
weer niet dat de kijker
weerspiegeling te zien
van wat het derde net op
normale uitzenddag te bie
heeft, maar wel wat de poti
is van het derde net.
Een grapje tussendoor is]
'Drienettenspel', dat in
vijf minuten duurt en eigen
alleen goed gespeeld kan
den door kijkers die in hett
zijn van een afstandsbedien
Door op bepaalde momerl
van het ene Nederlandse
naar het andere te schakt
kan een raadsel worden op
lost. Veel meer wil de progfi
mamaker er niet over zeg
alleen dat dit waarschijnlijk
eerste en enige keer is dal
derde net zo zal samensp
met de andere twee netten.
Om kijkers die in de loop'
de dag inschakelen bel»
zaam te zijn, worden gerei
'Memo-clips' uitgezonden. 1
clip bestaat voor de helft
een korte terugblik op del
gramma's die al zijn uitgei
den en voor de andere helft]
een vooruitblik aangevuld'
de hoofdpunten uit het ac"
nieuws van die dag.
Door Wim van Leest
Twee weken geleden werd
in Indonesië president Su
harto voor de vijfde achter
eenvolgende maal gekozen
als president. Van mededin
gers naar het hoogste ambt
was amper sprake. De Indo
nesische machthebbers heb
ben sowieso weinig last van
oppositie. Het generaalsre-
gime heeft de touwtjes
strak in handen en de
macht is zo goed georgani
seerd dat tegenstanders
geen schijn van kans ma
ken.
Journalist Wiecher Hulst
I (Vrije Volk, NRC, Interme-
i aiair) beschrijft in zijn boek
Van Sabang tot Merauke' hoe
ver de lange armen van de ge
neraals reiken en hoe vooral de
I Javanen die macht eerbiedi
gen. 'Van Sabang tot Merauke'
I is tevens een onderzoek naar de
f mogelijke aanwezigheid van
I militante moslim-fundamenta-
I listen in Indonesië. Die speur-
I tocht levert niet veel meer op
I ™j* de conclusie dat de islam in
I r! nestë misschien wel de li-
5 beraalste versie van deze we-
I mldgodsdienst is. Van makke-
l bjk te mobiliseren volksmas-
I sa's is evenwel geen sprake.
'Van Sabang tot Merauke'
|was de leus van de Indone-
J s]s?he nationalisten in hun
[strijd tegen Nederland om het
[bezit van Nieuw-Guinea. Met
[me kreet wilden ze aangeven
[dat heel Nederlands Indië, van
[babang op Atjeh in het uiterste
[westen tot Merauke in het
[Uiterste oosten van Nieuw-
muea, bij Indonesië hoorde.
IjVviecher Hulst doet in zijn
[boek verslag van de reis die hij
jvan Sabang naar Merauke
maakte. Hemelsbreed is dat
|S de Bie: 'De Boekcorner
h25nï?nie' Priis 19,90. Geïnspira
L, ,p°ppe en het gedoe' heeft De
i imdsld die Wim de Bie in de Bof
L ®i onder het pseudoniem gI
anrf houdt zich bezig met we
nuere wegwerplectuur. Geen vei
rwerken, maar vergelijkingen 3
Bie schrijft in de taal die je hooi
Margriet Prinssen: 'Nieuwe mq
wanderende kijk op het moeder
ar> Prijs 28,50. Vrouwen die do,
j zelfstandig bestaan hebben
van'fste hi®2®11 voor een kind
an de vrouwenboekenkrant Su
sn ervaringen.