Kan Rudolf de Korte nog dieper zakken? Commercieel onderwijs op maat even._ UITBLAZEN Sinds 1980 in Borssele 77 bijna ongelukken Geen advocaat bij politieverhoor FABRIKAJN1 Winter van niks Genante verto WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 24 MAART 1988 -DESTEM- NIEUWE WÉT MAAKT CONTRACT-ONDERWIJS GEMAKKELIJKER KORTHALS ALTES HOUDT VAST AAN OUDE MENING: MACHTSVERTOON VAN DE POLITIE nESTEM binnen DEN HAAG - Paspoortp drie weken de tijd om et maken. HET wil maar niet wennen dit jaar. Elke morgen kijk ik verbaasd naar de groene scheuten in het struikge was. Mentaal nog geen af scheid genomen van de winter en daar heb je de lente al. Net als ieder voorjaar verkennen mezen- paartjes het houten nesthokje waarvan het ronde ingangetje net iets te ruim bemeten is voor mezen. Dat luistert heel nauw, heb ik eens ergens gelezen en dat kan best kloppen, want de mezen vliegen regelmatig af en aan, maar hebben er nog nooit in genesteld. Een van hen gaat steeds het hokje binnen terwijl de andere de wacht houdt op een tak van de lijsterbes in de buurt. Wie doet hier wat? Ver kent het vrouwtje de eventuele nestplaats of doet het mannetje dat? Wat weten we eigenlijk meer van de natuur dan dat vo gels vliegen, vissen zwemmen en dat het al maandenlang te veel regent? Er heeft deze winter niet eens sneeuw gelegen. De aarde tussen de weer opkomende vaste planten, die in het najaar is omwoeld en kluiterig de win ter in kon, is weer aangetreden door ontelbare paren vogel pootjes. We hebben deze winter geen zaadbollen, pinda-netjes en spekzwoerden buiten hoe ven hangen. Dat scheelt hope lijk de komende zomer met on kruid wieden. De drie plastic bloembakken zijn de hele win ter op het terras blijven staan, met de aarde en de verdorde stengels er nog in. Toen door de herfstregens de bakken vol water kwamen te staan, werden ze door de merels in gebruik genomen als baden. Bijna per manent werd er in die bakken gefladderd en gespetterd dat het een lieve lust was. Het kij ken naar vogels kan heel ver makelijk zijn. De roodborst bleek een hooghartige opportunist. Hij was er wel, maar kwam niet zo dichtbij de keukendeur als an ders. Dan zat hij daar met vriendelijke kraaloogjes - dat leek zo tenminste - naar ons te kijken, hoe wij de vogelmaaltijd bereidden. Stukjes oud brood voor het gewone volk van mus sen, spreeuwen en merels en wat zaadjes voor de roodbor- stige edelman. Deze winter had hij genoeg te schaften, keurde ons met geen blik waardig en vloog soms zelfs voorbij zonder even te stoppen tussen de tak-1 ken van de jasmijn. Geleidelijke veranderingen zijn er ook. Er zijn bijvoorbeeld veel minder mussen dan in de jaren dat we hier pas woonden. De spreeuwen komen niet dik wijls meer en als ze komen zijn het er maar een paar. Ook de stoeten meeuwen zien we niet meer met de vroegere regel maat. Ze hebben hun dagelijkse pendelvluchten gestaakt sinds de vuilnisbelt, verderop is ge sloten. Steeds vaker vliegen er rei gers over. Ze zijn afkomstig van de eens zo uitgestrekte en stille polder in het noorden, nu met het jaar verder wijkend voor de zich uitbreidende stad. De rei gers vliegen in de richting van het centrum, op zoek naar een een vette goudvis. De vijver achter de pastorie is al eens leeggeroofd door een blauwe reiger, evenals de vijver van een van onze vrienden, ook al mid den in de stad. Deze week dronken we even wat bij een jarige buurvrouw toen er een torenvalk op het schuurtje landde. Stootvogels zijn regelmatige bezoekers ge worden van ons tuinencom- plex. Eerder deze zelfde week werd mijn vrouw 's-morgens wakker van het gekras van kraaien. Ze dacht eerst dat ze droomde, maar toen ze uit bed stapte en naar buiten keek zag ze een heel squadron van die zwarte joekels m onze kronkel wilg zitten. Als een tafereel uit Hitchcocks The Birds. De ek sters komen al langer in de stadstuintjes. Op hun eentje, speurend naar nesten van an dere vogels, denk ik. De pergola die onze tuin van die van de buren scheidt heeft het begeven tijdens een van de laatste winterstormen. De palen zijn doorgerot. De constructie wordt overeind ge houden door de vereende krachten van twee kamperfoe lies, wat klimrozen en de taaie, dwars daar doorheen gevloch ten uitlopers van een trom petklimmer. Dat wordt nog een dilemma. We kunnen die rotte, groen uitgeslagen palen niet zo slordig scheef laten staan en hangen, maar al dat groen weg snijden is ook nogal wat. De kamperfoelie komt uit de bos- wachterij Dorst en staat er al vijftien jaar. Tussen de weer opschie tende groene pollen van mon nikskap, ridderspoor en bran dende liefde staat nog steeds een eenzame, spichtige chry sant. Die bloeit al sinds okto ber. Eén enkele paarsig roze bloem die nu wel wat begint te verschrompelen. Een klem na tuurwonder vind ik dat, hoewel het misschien juist dat is wat er gebeurt met een vergeten chiy- sant in een vorstloze winter; dat zij blijft bloeien tot ze ver droogt of verschrompelt. Ik heb, eerlijk gezegd, de winter gemist. Niet de ijzel, de gladheid, de pekel of andere vuiligheid en ongemak. Wel de besneeuwde velden en bossen, de berijpte boomtakken in de ochtendzon, wit afstekend te gen de blauwe lucht. Ook de geluidloze avond in onze straat na een versgevallen pak sneeuw en vooral de frisse, opwek kende vrieslucht waar je je zo supergezond van kunt voelen. Het was een winter van niks, een klimatologische aanflui ting. Allerheiligen, Kerstmis, Driekoningen, Vastenavond: het was één pot nat. We zullen wel een heel droge zomer krijgen. !iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiin7=. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Telefax 076-236405. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: 24,90 per maand; f 71,85 per kwartaal of 279,15 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van resp. 1,- per maand, 1,90 per kwartaal, 7,60 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m zat. j 1,25. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-17.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangenOnze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter Eggen HET WORDT zo langza merhand gênant. Kan hij nog dieper zakken? Rudolf de Korte, minister van Economische Zaken en vi ce-premier in het tweede kabinet-Lubbers, is deze week opnieuw leeggelopen als een ballon. Met een kracht en inzet - een betere zaak waardig - ver zette De Korte zich deze week tegen een onderzoek naar 'lekkende' ambtenaren op zijn ministerie. Als een leeuw ver weerde de minister zich tegen de dringende verzoeken van de Tweede Kamer om te on derzoeken of ambtenaren op zijn departement in februari bedrijven hadden ingelicht over het toen naderende einde van de WIR (investeringspre mie voor bedrijven). Eén gesprek met premier Lubbers was voldoende om De Korte als een blad aan de boom te laten omdraaien. Twee weken geleden al wekte De Korte de ergernis van Kamerleden op, toen hij eveneens een hoge borst op zette over het WIR-'lek'. Tij dens overleg met de vaste Ka mercommissies voor Econo- mische Zaken en Rijksuitga ven hield dezelfde De Korte bij hoog en bij laag staande dat er geen ambtenaar van Economische Zaken 'gelekt' kon hebben, „omdat ik nie mand op het ministerie be trokken heb bij de besluitvor ming". Volgens bronnen bij Econo mische Zaken is dit wonder lijke verhaal nog waar ook. De Korte hééft het WIR-be- sluit alleen en met de ambte lijke en politieke top van Fi nanciën voorbereid. Topamb tenaren op Economische Za ken hebben daarover kort na het kabinetsbesluit woedend hun gram geuit tegenover de minister. Zo gaat een be windsman niet om met zijn ambtenaren. De enige die 'gelekt' kan hebben bij Economische Za ken is De Korte zelf dus, zo wordt duidelijk. Maar dat is niet waarschijnlijk. Als De Korte van een onderzoek niets te vrezen had, waarom dan de boot afgehouden? Kringen rond De Korte en de WD zeggen dat het De Kortes opzet was door een Minister De Korte. - FOTO DE STEM/J0HAN VAN GURP weigering de Kamer zover te krijgen dat een onderzoek naar alle departementen die met de WIR te maken hebben zou worden ingesteld. Dus ook naar de departementen van de CDA-ministers De Koning (Sociale Zaken) én Lubbers (Algemene Zaken). De Korte redeneerde dat als hij in het Kamerdebat van dinsdag onderzoek op Econo mische Zaken had toegezegd, het daarbij zou zijn gebleven en niet dus ook naar die CDA- ministeries zou worden geke ken. Stilletjes hoopt De Korte erop dat bij Lubbers' Alge mene Zaken één ambtenaar wordt gevonden, die een be vriende ondernemer ergens in het land getipt heeft. Door nu in het Kamerdebat onderzoek te weigeren, zou hij - zo had De Korte met zijn strategische brein bedacht - de Kamer dwingen het onder zoek te verbreden. Dat het uiteindelijk allemaal weer een slag anders verliep, heeft De Korte niet vooruit gezien. Nu leek het alsof hij van een mug een olifant had gemaakt (een weinig zeggend onder zoekje) en dat De Korte later die dag telefonisch de bol was gewassen door Lubbers, zodat hij 's avonds bij 'Den Haag Vandaag' deemoedig moest melden dat hij toch bewilligde in het onderzoek. Rudolf de schlemiel, zo zag hij er een beetje uit. Intussen zit De Korte wel met de brokken in eigen huis. Betrokken ambtenaren bui ten je werk houden is niet netjes en tast de loyaliteit van die ambtenaren aan. (Het voorkomt wel 'lekken'). De WIR-affaire is overigens een typisch De Korte-ongeval. Sinds hij in de zomer van 1986 minister van Economische Zaken en vice-premier werd, heeft hij verwoede pogingen in het werk gesteld politieke daden van allure te verrich ten. Bovendien kon hij door daadkrachtig optreden het vacante leiderschap in de WD naar zich toe trekken. Hoe anders liep het. De Korte bleek als vakminister zeer matige dossierkennis te bezitten, wat hem enkele ma len op smadelijke nederlagen in Kamerdebatten kwam te staan. Vooral op die momen ten dat hij gebrek aan feiten kennis probeert te compense ren met politieke spierballen- taal of ingewikkeld bedoelde verhandelingen. Op het grote politieke vlak maakte hij eind '86 een fabu leuze schuiver. Op een spreekbeurt in de Utrechtse Heuvelrug verijdelde hij een staatsbezoek van koningin Beatrix aan Japan door er in politieke zin - en bovendien vroegtijdig - aandacht aan te besteden. De Korte haalde het oorlogsverleden aan van kei- zer Hirohito en noemde een eventueel bezoek van Beatrix een klap in het gezicht van het verzet. Premier Lubbers - als mi- nister 'van' het koningshuis in zijn hemd gezet - droogde De Korte met het historische 'eens maar nooit meer' open lijk af in de Tweede Kamer. De verhouding tussen Ik Korte en Lubbers is sinds die dagen grondig verziekt. Een jaar geleden toonde De Korte nog eens overvloedig zijn gebrek aan politiek ver nuft en kennis van zaken toen hij premier Lubbers (griepje) moest vervangen bij een so ciaal-economische debat Stuntelend en haspelend sloeg de minister zich door de drie dagen durende Uiteenzetting met de Kamer en het was mi nister Ruding (Financiën) die in het debat de politieke bo ventoon voerde. Door Willem de Haan IN DE kerncentrale van Borssele hebben sinds 1980 zevenenzeventig grote be drijfsstoringen plaatsge vonden. Een aantal van die storingen had op een ramp kunnen uitlopen. Dat staat in de zojuist verschenen nota 'ongelukken met kernenergie na Harrisburg en Tsjemobyl', die de Gro ninger kernenergie des kundige drs. H. Damveld in opdracht van de Gro ninger Milieufederatie heeft geschreven. Van de 77 gemelde storingen vallen er vijftien in de catego rieën 3 én 4, die het Ministerie van Sociale Zaken sinds 1980 hanteert voor storingen in Nederlandse kerncentrales. Het betreft dan storingen waarbij het veiligheidssys teem van de kerncentrale in het geding is. Een aantal ma len zijn er in het recente ver leden problemen geweest met de (nood)stroomvoorziening van de centrale. Zoals op 17 februari 1986: het ernstigste ongeval tot nu toe. Door een storing bij het testen van een transformator viel die datum de elektrische voeding van de centrale uit. Dat gebeurde op het moment dat de centrale tijdelijk stil lag vanwege het wisselen van brandstofsta ven. Een kerncentrale kan, ook als die tijdelijk stil ligt, nooit zonder stroom, omdat de pompen die het koelwater la ten circuleren permanent in werking zijn. Zonder stroom valt bovendien de controleka mer uit. Volgens het rapport van drs. Damveld zou 'moge lijk een ernstig ongeval' zijn gebeurd, wanneer ook de stroom van buiten zou zijn uitgevallen. Naast het uitvallen van de noodstroomvoorzieningen vermeldt het overzicht van drs. Damveld onder andere storingen met ventilatieklep- pen, fabricagefouten in de koelleidingen, roestvorming en een brandalarm op 26 fe bruari 1982. Voor Dodewaard vermeldt het rapport 76 be drijfsstoringen, waarvan eveneens 15 in categorie 3 en 4. Storingen in de (nood) stroomvoorziening zoals hier boven beschreven, kunnen zeer ernstige gevolgen heb ben. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de - eveneens in het rap port gemelde - gebeurtenissen in de Amerikaanse Rancho Seco centrale in de staat Cali fornia Daar viel op 26 decem ber 1985 de stroomvoorziening van het controlesysteem uit. Alle meters gingen in het midden van de schaal staan. Dat had tot gevolg dat de toe voer van voedingswater met 50% werd verminderd, en dat de kleppen half open gingen staan. De reactor maakte na 15 minuten een noodstop. De operators waren niet in staat het afblazen van stoom door de half open staande kleppen tegen te gaan. Na enige tijd werd een koudwa- ter injectiepomp ingescha keld, waardoor veel koud wa ter in de reactor terecht kwam. Hierdoor trad een temperatuurschok op, waar door de kans bestond dat het. reactorvat zou barsten Voor de reparatie werd 240 miljoen dollar begroot, maar in de cember 1987 werd bekend dat de centrale waarschijnlijk de finitief zal worden stilgelegd. Volgens het rapport van drs. Damveld is sinds 1980 al voor 426 miljoen gulden ver spijkerd aan de kerncentrale van Borssele. Veel meer dan de totale bouwkosten van de kerncentrale, 300 miljoen. Volgens het rapport is de stroom uit Borssele en Dode waard (samen goed voor 8% van de totale Nederlandse elektriciteitsvoorziening) nu al 50 miljoen gulden per jaar duurder dan een vergelijk bare hoeveelheid elektriciteit uit een op kolen of gas ge stookte centrale. De Nederlandse kerncen trales zijn niet alleen in tech nisch opzicht kwetsbaar, vol gens minister De Koning van Sociale Zaken (waaronder de veiligheid van kerncentrales valt), wordt 30% van de grote bedrijfsstoringen in de Ne derlandse kerncentrales ver oorzaakt door menselijke handelingen. Waar menselijk falen toe kan leiden, bewijzen niet alleen Harrisburg (28 maart 1979) en Tsjemobyl (26 april 1986). In totaal zijn volgens het rapport van drs. Damveld in de Verenigde Staten sinds 1980 28.300 ongevallen 'met minstens een afwijking van de technische specificaties' bekend. In West-Duitsland zijn 1470 'meer dan alledaagse storingen' gesteld; in Enge land waren er 134 ongevallen 'van significante betekenis'. In Frankrijk waren de laatste acht jaar drie tot vierduizend incidenten, waarvan sommige ernstig. Uit de Oostbloklan den zijn zestien kerncentrales bekend waar zich serieuze problemen hebben voorge daan, onder andere bij de (nog in werking zijnde) kerncen trales van Tsjemobyl. Daar ging het sinds de grote kern ramp van 26 april '86 volgens Sovjet-bronnen nog minstens 36 maal mis. Het rapport merkt overi gens op dat het moeilijk is om precies inzicht te krijgen in omvang en aard van de onge vallen met kernenergie. Sinds 1979 bestaat er een internatio naal meldsysteem voor onge lukken in Wenen Maar er zijn geen afspraken wat een 'belangrijk' ongeluk is, en wat niet. Bovendien vallen de on gelukken die in Wenen wor den gemeld onder het hoofd stuk Vertrouwelijk'. Door Ans van Goch Onderwijs op maat.Het nieuwe wetsvoorstel van minister Deetman en staatssecretaris Ginjaar- Maas (Onderwijs) dat het geven van contract-onder wijs op scholen voor voort gezet onderwijs toestaat, lijkt zowel onderwijs-in- stellingen als het bedrijfs leven toegesneden moge lijkheden te bieden. De scholen pikken vooral een financieel graantje mee - hard nodig omdat de inhoud van Deetmans ruif waaruit ze kunnen graaien steeds schaarser wordt-, terwijl het bedrijfsleven niet meer de hele markt af hoeft te grazen om geschikte cursussen te vinden om medewerkers (bij) te scholen. Kort gezegd houdt het nieuwe wetsvoorstel in dat bedrijven en instellingen con tracten af kunnen sluiten met scholen voor voortgezet on derwijs en middelbaar en ho ger beroepsonderwijs. De school in kwestie verplicht zich tot het geven van een les- senreeks 'op maat' en hangt daar een prijskaartje aan. Het principe van het feno meen contract-onderwijs is overigens niet echt nieuw. Al vanaf augustus 1986 hebben scholen voor hoger beroeps onderwijs toestemming om contract-onderwijs te geven. Het nieuwe aan het nieuwe wetsvoorstel is nu dat ook de scholen voor middelbaar on derwijs commerciële curuss- sen mogen organiseren, zon der dat ze er aparte zijweg getjes als het oprichten van speciale stichtingen voor hoe ven te bewandelen. Aan de andere kant is het helemaal niet verplicht om als onderwij s-instelling commer ciële nevenactiviteiten te ont plooien Ze verliezen er in principe niks mee als ze het niet doen. Contract-onderwijs wordt echter, zo wordt van de zijde van verschillende onderwijs instituten gemeld, steeds aan- Deetman .toestemming. FOTO DE STEM/JOHAN trekkelijker. Juist omdat de geldstroom van het ministerie van Onderwijs steeds meer ontaardt in een soms wel erg traag kabbelend beekje. En het wordt voor scholen steeds moeilijker om het hoofd bo ven water te houden. De directeur van de sector techniek van de hogeschool West-Brabant, ing. A. Brug- mans, is een van de schoollei ders die bevestigen dat het steeds zinvoller is om op basis van contracten doelgerichte curussen aan medewerkers van ondernemingen te geven „Nu is het natuurlijk niet zo dat we duizenden contracten hebben. We zitten pas in de beginfase. Een school moet de middelen hebben om aan een vraag te voldoen. De know how moet in huis zijn, facili teiten en dergelijke. Een be drijf klopt bij de onderwijs instelling aan, maakt wensen kenbaar. Het wil bijvoorbeeld een bijscholingscursus op spe cifiek techisch gebied. Een school kan deze geven, hangt er een prijskaartje aan en brengt vervolgens een offerte uit. Het is dus geen confectie- onderwijs, maar echt maat werk." Dat de prijs voor dergelijke cursussen al gauw in de dui zenden guldens loopt, is vol gens hem in feite niet meer dan logisch. „Het normale uurtarief van de docent moet worden be taald, de reis- en onkosten vergoedingen, het gebruik van eventuele leermiddelen en dergelijke. Een docent die lesgeeft aan een commerciële opleiding valt uit. in het ge wone onderwijs. Én ook de or ganisatie om hem of haar te vervangen kost geld", legt Brugmans uit. De school in kwestie krijgt zodoende heel wat geld bin nen. Wanneer de onkosten verrekend zijn, blijft er nog wat over. Wat er met dat geld gebeurt? Brugmans: „Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor de vervanging van ver ouderde apparatuur. Het is tegenwoordig niet zo gemak kelijk om daarvoor geld van het ministerie van Onderwijs los te krijgen. Bovendien be schikken de meeste onder- Door Jan van de Ven MINISTER Korthals Altes wil er niets van weten. Van hem mogen advocaten niet bij verhoor van ver dachten door de politie zijn. De minister hangt de argumenten aan van justi tie en politie, die zich al ja ren verzetten tegen de komst van advocaten naar het politiebureau. Een ge degen, wereldwijd onder zoek en een proefschrift, die juist pleiten voor rechtskundige hulp bij verhoren, brengen daar geen verandering in. Van een luidkeels 'nee' van Korthals Altes hoeft niemand te schrikken. De minister hangt de mening van zijn ambtenaren aan. Als hoogste justitie-baas mag hij kenne lijk de objectiviteit uit het oog verliezen en voorbij gaan aan redelijke adviezen van weten schappers. Zijn woord is niet het laatste in de discussie. De Tweede Kamer bepaalt uit eindelijk wat er gaat gebeu ren: voorzetting van de be staande verhoorpraktijk of het invoeren van de mogelijk heid om advocaten cliënten tijdens verhoor door de politie bijstand te laten verlenen. Als het er al op korte ter mijn van komt. De discussie over een rol voor raadslieden in politiebureaus golft zo'n vijftien jaar door de gelederen van betrokkenen en belang stellenden. Tot vijf jaar gele den had het onderwerp een min of meer vrijblijvend ka rakter. In 1983 kreeg de pro blematiek van het politiever hoor een serieuzere wending, toen de minister de Tweede Kamer beloofde een onder zoek te laten instellen naar de wenselijkheid juridische bij stand tijdens verhoren Speelt de minister eerlijk spel dan worden er knopen doorgehakt. Denkt hij met po litiek gemanoeuvreer een hem onwelgevallige eindbeslissing voor zich uit te schuiven dan kunnen verdachten in het po litiebureau nog lang op hun raadsman wachten. Uitspraken van de minister geven al aan, waar het voor lopig op uitdraait. In 1983 bleek een mt erderheid van de Kamer niet ongevoelig voor de argument» n van de advo catuur. De volksvertegen woordiging w as bereid het werkterrein van raadslieden te verruimen. 'Wacht even', argumenteerde de minister. 'We laten eerst een onderzoek instellen. En op grond van wetenschappelijke bevindin gen nemen we een beslissing'. Prima, vond de Kamer. Pro fessor Cyrille Fijnaut ging aan het werk en had vijf jaar nodig om alle aspecten op een rijtje te zetten. Het monni kenwerk, neergelegd in het boek 'De toelating van raads lieden tot het politiële ver dachtenverhoor', had de markt nog niet bereikt of Korthals Altes had zijn me ning al klaar: Nee. Vijf jaar. uitstel had de mi nister niet van gedachten doen veranderen. Zou hij er op gokken, dat de commissie Justitie van de Tweede Ka mer inmiddels een andere Een arrestant bezwijkt snel onder imposant overwicht van de politie. Opsluiting, ondervraging in een kale ruimte, slimme verhoortechnieken ondermijnen het zelfvertrouwen van de verdachte. Hij werkt mee aan eigen veroordeling. Reden om te pleiten voor juridische bijstand tijdens het politieverhoor. De advocatuur maakt zich er sterk voor en de politie verzet zich. De politiek moet knopen doorhakken. mening is toegedaan? Cyrille Fijnaut bouwde in zijn rap port een waarschuwing in. Wie erover oordeelt zonder het te lezen mag niet louter 'nee' of ja' zeggen. Ongewild deelt hij Korthals Altes een berisping uit, omdat deze bij de overhandiging van de stu die zijn 'nee' Maar had. Fijnaut: „Deze studie is niet voor hen (die oordelen zonder het rapport te lezen) gemaakt. Zij is aan hen ook niet be steed. Dit rapport is wel ge schreven voor mensen met een open oog voor wat zich in het vooronder van de straf rechtspleging afspeelt en voor wat er daar en bovendeks mo gelijk zal veranderen wan neer advocaten worden toege laten tot het bovenbedoelde verhoor". Had Fijnaut voor het schrijven de stellingname van de minister gekend, zou hij mogelijk zijn kritiek op sub jectieve meningen anders hebben ingekleed. Nu schopt hij aan ('zij is aan hen ook niet besteed') tegen de man, die hem opdracht heeft gegeven voor onderzoek en daarop volgend rapport. Lezen we na de opmerking van Korthals Altes tussen de regels van Fij - nauts opmerking dan zegt hij, dat de minister met het geven van de opdracht eigenlijk geld over de balk heeft gegooid. Een besteding om de Kamer geruime tijd af te houden van een beslissing. De algemene conclusie van Cyrille Fijnaut luidt: Er zijn niet voldoende steekhoudende argumenten om de verdachte nog langer het recht op aan wezigheid van zijn raadsman bij het politieverhoor te ont zeggen. Er hoeft niet te wor den gevreesd voor schok kende negatieve gevolgen. Kosten mogen geen argument I zijn om af te zien van verster- king van de rechtspositie van I verdachten. Voor diegenen onder hen die daadwerkelijk I behoefte aan betrokken rechtsbijstand voelen, 1 deze van onschatbare beteke-1 nis zijn.' Mochten politie-organisa-1 ties en justitie in het verzet I (voorlopig) sterker zijn dan de I ontwikkeling in de leer dan I weet J. Lensing wel een tus- r senoplossing. In zijn proef-1 schrift 'Het verhoor van ver; dachte in strafzaken' doet hij I de suggestie versneld tot ge-1 rechtelijk vooronderzoek over I te gaan. Zodra immers een I rechter bij de verdachte be-1 trokken raakt, mag raadsman bij de verhoren aanwezig zijn. Serie met afleveringen op 24,25 en 26 maart wijs-instellingen niet over een riante spaarpot voor dat soort uitgaven. Een ander voordeel is dat er een stukje werkgelegenheid in stand blijft." Het grote voordeel van dit systeem voor het bedrijfsle ven is dat het toegesneden cursussen krijgt Het wordt steeds meer en vooral steeds vaker met allerlij vernieu wingen geconfronteerd. Op maat gesneden onderwijs geeft het de mogelijkheid met de nieuwste technolo-1 gieën in de pas te blijven lo-1 pen. Maar ook de werkgever I met een moederbedrijf in Frankrijk kan een contract afsluiten met een middelbare school om de werknemers wat basiskennis van de Franse taal bij te brengen. Een behoorlijke wisselwer king tussen bedrijven en I scholen is dan ook een eerste vereiste. „En die wordt trou wens steeds beter", is Brug- j mans' ervaring. „In de praktijk lob beide partijen even fanatiek. I Bedrijven roepen soms hard om opleidingen en de scholen I kunnen het extra geld dat een I en ander oplevert, goed ge-1 bruiken." I VERVOLG VAN PAGINA 1 yet AZWZ heeft inmiddels overleg geopend met de Zie kenfondsraad over een zaak tegen de Terneuzense tand arts om zodoende steun en middelen te krijgen om de vorderingsprocedure suc cesvol te maken. Gemiddeld kan het fonds per Uit Van onze Haagse redactie Daarna beslist het kabinet KEP. Is dat het geval, dan dige pas op zijn vroegst op 9 ten in Zuid-Holland, Utrech den ingevoerd. Dat deelde minister Van den Broek (Buitenlandse Zaken) de Tweede Kamer gisteren mee. In een gisteren aan de Kamer verzonden brief komen de Cen trale Recherche Informatie dienst (CRI) en de marechaus see tot de voor velen nogal schokkende conclusie dat met de nieuwe pas makkelijk te knoeien is en dat knoeierijen nauwelijks kunnen worden op gemerkt. Ook een eerder rap port van TNO leverde heel wat aanmerkingen op de fraudebe stendigheid van de nieuwe pas op. In het proces is voor de CRI een belangrijke plaats inge ruimd. De recherche-informa tiedienst zal KEP van advies dienen bij het verhelpen van de mankementen. Tenslotte zal de CRI paspoortproducent KEP eind april de definitieve eind- test afnemen. Een ruime Kamermeerder heid kon zich gisteren redelijk goed in dit voorstel van minis ter Van den Broek (Buiten landse Zaken) vinden. CDA en WD beoordeelden het voorstel van de minister als een goed plan, PvdA'er De Visser twij felde eraan of de CRI wel de juiste instantie is om de pas uitgebreid te testen. Volgens hem zijn andere organisaties, bijvoorbeeld TNO, daarvoor veel beter geschikt. D66'er Kohnstamm wilde volstrekt niets weten van een dergelijke oplossing. „KEP is gezakt voor het examen, doet nu herexamen en mag vante- voren bij de CRI, de examina tor nota bene, de vragen in zien". Hij maakte zich sterk voor uitstellen van de invoe- DAT HET TWEEDE kabinet Lub kjdt is de afgelopen twee dagen o komen. De regeringsploeg had vroegtijdig uitlekken van de WIR-| meer weg van een gezelschap i van de daadkrachtige beslissers c De meest genante vertoning was Poort dat gisteren weer een verve KEP mag nog een keer proberen aebestendig paspoort af te levere I- zoveelste - opdracht, dan is ochiedamse firma. De twijfel dat KEP zal slagen is na lui en marechaussee die onor geven dat het reisdocument eer aan ooit. De coalitiegenoten hebt aangegrepen om alsnog uit het p; ^aar zelfs wanneer KEP het onr aan valt de politieke schade die h 'ge paspoort heeft aangericht ni aanzien van staatssecretaris Van purende lange tijd heeft Van d hn7en dat niet hij, maar de vor T. dse Zaken van Eekelen de gro !tiek van Van der Linden ten hal? van Defensie de ene b ti m, basis Selegd voor het co ar. Even waar is echter dat Var I tor1anden geen enkele maal blijk ®L?nder controle te hebben. Cor how voortgezet, waardoor hij I eaereen heeft verspeeld. „®'fs *ijn eigen partijgenoten he tie t Zii hebben echter geweic Ihnrt trekken- Om het solidariteit lliii ,trePen werd gisteren zelfs a=m verantwoordelijke minister hot nezigheid ''idens de debatter n„ ®yentHeel heenzenden van V; non a ziin Positie ter discussie z voJ?? CDA of WD durft deze en t beschouwd als de.kroonpr om het f overigens in d '-"■h jaren f op test. alles de ee bet w rt„ kramPachtige poging lanril6 rekken. Past overig Winn pol'tiek de laatste l "rasheden weigeren z~" QeahC°al'tie die voor 'n aurd. Dat de betreffende konn?node als 'a£ p t°e genomen. 'C UCIICIICI IUC u 'aangeschoten on

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 2