ssr luwe Egberts m Nede I WÊÈm^ MOCCA ROYAL VAN DOUWE EGBERTS. T IS DE MOCCA DJIMMA-BOON DIE 'M ZO BIJZONDER MAAKT. DONALD J 4 Textiele ku lS Sr De Mocca Djimma-boon. Het lijkt misschien een gewone, alledaagse koffieboon die hier ligt te prijken. Maar de echte kenner heeft 't waarschijnlijk al gezien: dit moet de Mocca Djimma zijn. Langwerpig en net iets ronder dan andere koffie bonen. En bovendien veel zeldzamer. Hij groeit namelijk maar op één plek in Oost-Afrika, waar de oogsten bepaald niet gul en op z'n best onzeker Zijn. Toch is-ie voor 'n echte mokka koffie als Mocca Royal - onontbeerlijk. Want 't is juist deze Mocca Djimma- boon die voor de typische mokkageur en smaak zorgt- Volgens de koffie- experts geeft deze boon mits goed gedoseerd net dat tikje Zoetige en volle aan de smaak- En verrijkt het aroma met een bloemig accent. Volgens diezelfde koffie-experts kan koffie zonder de Mocca Djimma - boon wel uitste kende koffie zijn, maar eigenlijk geen echte mokka- Als u wilt weten hoe zo'n echte mokkakoffie smaakt, moet u Mocca Royal van Douwe Egberts maar ns proberen. Dan proeft u vanzelf wat we bedoelen. TIJDELIJK TER KENNISMAKING MET 25 WAARDEPUNTEN. A54 ZONDER DEZE KOFFIEBOON ZOU 'T EEN GEWONE KOFFIE ZIJN. tfjjtowui T :al r l"iGan£oh,IS ÉÉÉI nWAAROM ik nog steeds de l heb? Wat is dat nou voor een Amerikaans of een Nederlanc toch niet uit. Wat stellen gren maakt toch niet uit of ik de Ai heb of de Nederlandse. Mijn e hart. Waarom stel je nou zo'n onbei niemand in geïnteresseerd. Vi over de Palestijnse kwestie. O belangrijke zaken. Als ik een Tim Krabbé of een andere bel zijn dat ook de dingen waar ik ze eten of drinken en of ze een ik niet te weten. Dat gaat ook privé." Een gesprek met Donald Jone; tief in de Nederlandse theater teur. Kortom, als allround art: hij, samen met Johnny Kraay; Fantast. Door Mick Salet RODDELBLADEN.Je hoeft er maar één bij naam te noe men om Donald Jones bruisend boos te krijgen. „Ik haat ze. Ik haat ze. Stront is het. Het zijn vieze roddelbladen die vol leu gens staan. Kranten en tijd schriften moeten goede infor matie geven. Geen roddels en onwaarheden. Ik lees ze nooit, maar ik ben er een paar keer achter geko men dat ze leugens over mij ge schreven hebben. De laatste keer was ik bood schappen aan het doen in de supermarkt. Zei de kassiere dat ik in één van die bladen stond. Ik gelijk kijken. En ja, hoor. mijn hele dag verpest. Stond er een verhaal in dat ik ruzie met mijn zoon had. Om dat ik niet naar Los Angeles ging voor zijn huwelijk. Onzin. Bullshit. Leugens. Dat mijn zoon in Los Angeles trouwde en ik er niet bij was, dat klopt. Maar ruzie? Hele maal niet. Ik zou heel graag naar L.A. zijn gegaan voor zijn huwelijk. Maar ik had gewoon geen tijd. Ik moest spelen. En dan schrijft zo'n klootzak Sonia Delauny, dessins. Ne derlands Textielmuseum, Goirkestraat 96, Tilburg. Open: dinsdag-vrijdag 10-17 uur, zaterdag-zondag 12-17 uur, Tot en met 29 mei. DE meesten, die zich inte resseren voor kunsthistorie, denken waarschijnlijk bij het horen van de naam Delauny aan schilderkunst: Robert De launy (1885-1941), die in zijn werk zo ongeveer alle opval lende stromingen uit het begin van deze eeuw opnam. Sonia Delauny-Terk (1885-1979), voor zover bekend, werd in het voetspoor van haar man vooral met de vrije beeldende kunst geassocieerd; soms met theaterkostuumontwerpen. De museale belangstelling voor theatervormgeving is de laatste jaren gestegen. In Til burg staat sedert twee jaar een prachtige geoutileerd tex tielmuseum. Yvonne Brentjes verrichtte onderzoek naar So- jpa Delauny en haar presta ties op het gebied van toege paste, textiele kunst. Een zeer interessante expositie, voor den van een prima catalogus (J 49,75), was het gevolg. Een veelbelovende start in het ka der van een vij fj aren-exposi- tieplanning met vier tentoon stellingen per jaar, voorbereid door afzonderlijke project groepen. Deze is één jaar lang voorbereid; acht musea in ankrijk en drie in Neder land verleenden hun mede werking. Met haar 117 num mers blijft de tentoonstelling zeer doorzichtig. Het beeld van Sonia De launy is op deze expositie toe gesneden naar dat van een oaanbrekend dessinontwerp- li ^en denkster van nieuwe Kleding en theaterkostuums, veel ervan is op dit moment weer of nog zó in de mode, dat jf mogelijk verwonderd naar «e datering kijkt. Het is i?ar,T 8°ed eerst naar het ankbeeid in de filmzaal te o J"? kijken. Je krijgt dan heel sped een beeld van de (kunst) historische context. mZ,eJ'e, dit Rusland stam- u kunstenares werkte in Parijs van begin deze

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 22