'Ik wil dat ze me aardig vinden' Rijk krijgt 13 oude Meesteri BRAM VERMEULEN OVER MELANCHOLIEUFO'S EN GELUK Academies uit vier landen op weg naar no-nonsense kunst Amateur Dansfestiva] in Breda met zes Westbrabantse groepe Fran^oise Sagan kwaa over aanklacht in cocaïne-affaire T2 BRAM Vermeulen heeft een nieuwe plaat ge maakt. 'Rode wijn'. Een LP vol autobiografische nummers. Met echte muziek. Dus zonder synthe sizers en drumcomputers. Nederigheid Verlegen Spoken Dromen TENTOONSTELLING 'GERMINATIONS 4' IN DE BEYERD IN BREDA Kabouters Decadent LEGAAT VAN MILJOENEN GULDENS pE STEM GIDS 2 D "NEDERLAND 1 [TBJÖ] NEDERLAND 2 20.20 DUITSLAND 2 19.30 Suske en Wiske: De 26 maart t/m 4 april 22ste NEDERLANDS KUNST- E ANTIEKBEURS BRED) „Een programma als Service Salon Ja, dat zou ik een enorme uitdaging vinden" Hans van der Togt, tv-omroeper DE STEM Door Mick Salet Een gesprek met Bram Ver meulen. 41 jaar. Ex van Freek de Jonge. Componist. Tekst schrijver. Muzikant. Het lied begint met van die sniksnotterende zigeunermu- ziek, die het hart kan laten hui len. „Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde. Het wa ter gaat er anders dan voor heen. De stroom van een rivier hou je niet tegen. Het water vindt er altijd een weg om heen." Snik. Slik. De zanger krijgt er een brok in zijn keel van. „Nu weet ik dat ik nóóit zal zijn vergeten. Ik leverde bewijs van mijn bestaan. Omdat door het verleggen van die ene steen, de stroom nooit meer de zelfde weg zal gaan." Langzaam, als de laatste ademtocht van een accordeon, sterft de melancholische mu ziek weg. Maar ómdat het ge zongen is, ómdat er naar ge luisterd is, heeft het lied iets veranderd aan het leven van zanger en luisteraar. En dat is de bedoeling van tekstschrijver en zanger Bram Vermeulen. Hij wil iets veranderen aan de loop van het leven om daarmee te bewijzen dat hij bestaan heeft. „Ja. Dat wil ik. Maar ik wil wel dat dat bewijs iets triviaals is. Iets simpels. Iets kleins. Iets dat groot is in nederigheid. Een be wijs dat ik er geweest ben. Een oeuvre. Kinderen. Levenste kens. Ik heb het ook een keer in het echt gedaan, dat met die stenen waarover ik zing. We waren op vakantie in Italië. En daar heb ik toen een toren van stenen gebouwd. Nou, als je in de na tuur een toren van méér dan drie stenen op elkaar ziet, dan weet je bijna zeker dat die door mensen gemaakt is. Want dat er door het toeval vier stenen op elkaar komen te staan, dat is bijna uitgesloten. Nou, om het verhaal af te maken. Vijf jaar later kwam ik door stom toeval wéér bij die rivier en zag dat er twaalf van die torens stonden. Dat vond ik zó wonderbaarlijk. Dat mensen mijn voorbeeld hadden ge volgd. Dat je met zoiets sim pels, een leventekens van ste nen, zó'n reactie op kunt roe pen. Maar het gaat om méér. Ik heb kinderen. Ik denk dat dat ook voortkomt uit de drang om te laten zien dat je er geweest bent. De drang tot voortbe staan. Zoiets als 'Killroy was here'. Het zijn allemaal levenste kens. Voor anderen. Maar mis schien ook voor mezelf. Als ik later in een ander leven terug kom. Want ik geloof niet dat je maar één keer op aarde bent. Ik geloof dat je hier bent om iets te leren voor een volgend leven. Net zoals ik nu vaak het gevoel heb dat ik dingen weet en doe die ik in dit leven niet geleerd kan hebben. Is dat aan geboren talent? Of gaat het om dingen die ik in een vorig leven geleerd heb? Ik geloof niet dat je maar één keer leeft. Er moet toch iets na het leven op aarde zijn? Ach, misschien is het wel uit wan hoop dat het leven geen zin heeft, dat je zoiets mystieks zoekt." Bram Vermeulen: „Freek en ik waren niet cynisch, we waren bang en daarom schreeuw den we zo hard- foto archief de stem Af en toe moet hij er zelf ook nog wat om lachen, maar Bram Vermeulen voelt zich steeds meer aangetrokken door de wirwarwondere wereld die wetenschappers en theologen niet in kaart kunnen brengen. Hij is, aan de hand van zijn vriendin Shireen Strooker, al op bezoek geweest bij iemand met paranormale gaven. „Als ik tien jaar geleden naar zo iemand was gegaan, dan had ik daar van het lachen over de vloer gerold. Maar nu zat ik 'm te knijpen als een we zel. Ik ben erin gaan geloven. En al is het zelfsuggestie. Dat maakt toch niets uit. Ik wil me zelf heel graag bedriegen als ik daar gelukkiger van word. Zo lang ik er niemand kwaad mee doen, is daar toch niks mis mee? Ik weet ook wel dat er nuch tere mensen zijn die om weten schappelijke bewijzen vragen. Maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet meetbaar. Er valt vaak niets te bewijzen. Het is vaak een kwestie van voelen. Net als met muziek. Het is niet meetbaar wat je voelt bij de muziek van Beethoven en Mo zart. Maar dat je wat voelt, dat staat vast. Voor mij is het ook zeker dat er bij ons thuis iets, of iemand, is dat niet deugt. Er gebeuren dingen die eigenlijk niet kun nen gebeuren. Wat? Deuren die ik op slot gedaan heb, staan op eens open. En we horen voet stappen in de gang als er nie mand te zien is. Spoken? Ik heb het zelf ge hoord. Shireen ook. De kinde ren ook. Ik dacht eerst nog: ik word toch niet dement? Ik ben toch te nuchter om dit te gelo ven. Maar het gebeurt echt. Ik heb steeds vaker het gevoel dat we leven in verschillende we relden die af en toe over elkaar heen schuiven. Net als met die Ufo's boven Amsterdam. Toen ik dat hoorde, dacht ik: hé fijn, daar komen ze eindelijk." Schiet hij nu niet een beetje door? Er zijn deze maand in derdaad meldingen binnenge komen over Ufo's boven Am sterdam. Maar volgens de cyni sche sterrenkundige prof. Cees de Jager waren dat geen man netjes van Mars, maar gewoon gezichtsbedriegende verschij ningen aan de hemel. „Daar gaat het niet om. Ufo's zijn ufo's. En dat staat voor hoop en verlangen. Als er eens een messias komt, dan komt die toch uit de hemel? Nou dan." Voor Bram Vermeulen zijn Ufo's zoiets als fantastische dromen, onbereikbare verlan gens, die je moet blijven koes teren. „Met verlangens moetje spe len. Als je met je verlangens speelt, zoals een poes met een muis, raak je ook niet getrau matiseerd. Als je graag in Italië wil wonen, moet je daar geen huis kopen, maar moet je er van blijven dromen. Want als je daar eenmaal zit, dan heb je het bereikt. Dan valt er niets meer te dromen. Dan kan het alleen nog maar tegenvallen. Dat zie je bij mensen die in korte tijd beroemd worden. Die krijgen alle aandacht die ze willen. Die verdienen opeens zoveel geld dat ze alles kunnen kopen waar ze van gedroomd hebben. Die houden geen ver langens meer over. En wat is het resultaat? Na drie jaar zijn ze over en uit." Zou Brom Vermeulen nooit we reldberoemd ithllen worden? „Je wordt nooit beroemd als je beroemd wil worden." Zou hij geen tophits willen sco ren? „Ik worstel mijn hele leven al met de hit. Waarom? De ra dio is al lang een doorgeefluik van de platenindustrie. Die twee beïnvloeden elkaar sterk. En de artiest? Die is volstrekt ondergesneeuwd. Het gaat he lemaal niet meer om de arties ten. Het gaat niet om de mu ziek. Heel af en toe breekt er nog iets goeds door op de radio. 'Max' van Paolo Conté bijvoor beeld. Lekker vals. Slecht rit me. Echte muziek. En wat ge beurt er dan met zo'n nummer? Dat hoor je overal. Zelfs bij Sport in Beeld. Er is zo'n wan hopige behoefte aan echte mu ziek, dat iedereen gelijk op dat ene plaatje van topkwaliteit springt. Ik wil ook échte muziek ma ken. Ik maak niet wat de pla- Door Henk Egbers BREDA - „Een van de be- langrijkste gebeurtenissen in het culturele leven van Europa dit jaar", noemt de Franse minister van cul tuur, Francois Léotard, 'Germinations'. Voor de Benelux is Breda de enige stad waar deze manifesta tie van 53 jonge kunste naars van kunstacademies in Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland momenteel te zien is. Moet de slogan van Léotard wat gerelativeerd worden, de expositie in Breda is op zijn minst een hele plezie rige confrontatie met het kunstvakonderwijs in vier Europese landen. Anke Brunn, de minister voor 'Wissenschaft und Forschung Nordrhein-Westfalen' zegt Germinations te ervaren als een bevestiging en ondersteu ning van een politiek die kunst en cultuur hoog in het vaandel heeft staan. De En gelse secretaris voor 'Educa tion and Science' noemt Ger minations 'een toonvenster voor kunst en een gebeurtenis van betekenis voor het kunst onderwijs in Europa'. Geen wonder dat burge meester Feij van Breda, na deze uitspraken van promi nenten, de kans te baat neemt om Germinations te zien als 'een erkenning van de kwali teit van de academie St.-Joost in Breda', die met De Beyerd voor de manifestatie werd aangezocht. Vrij vertaald zou je kunnen zeggen: „Minister, bezig met de sanering van het kunstvakonderwijs in Neder land, bedenk wel dat je St.- Joost in de toekomst niet kunt missen wil je in Nederland het kunstvakonderwijs kwa litatief houden Georges Boudailles spreekt terecht in de fraaie catalogus (van de hand van oud-St.- Joost directeur Jacques Pee- ters) over 'jonge onderzoe kers, die onder bijzonder gun stige omstandigheden konden dromen, fantaseren en ideeën ontwikkelen'. Hij wijst erop dat van de vijftien Fransen er maar vier tweedimensionaal werken; op de verschuiving van het abstracte naar het fi guratieve; de verscheidenheid aan materialen en de ver scheidenheid binnen het kunstvakonderwij s. In Duitsland leverde het zoeken naar 'nieuwe tenden- zen' op de academies nogal wat moeilijkheden op bij de landenjury voor Germina tions. Het ging over een 'eigen exclusieve verantwoordelijk heid' ten aanzien van de vijf tien gegadigden voor Germi nations, die uit 12 academies gekozen moesten worden. De Duitsers pik je er dan ook zo uit deze erfgenamen van Kijken naar 'Tiente cochons dans un pré' van de Franse Gilbert Cuty op Germinations - foto marcel bekken Wagner en consorten. Maar dat geldt voor ieder land. Neem nou Nederland, dat met zijn 'kleine gebaar' (zoals Phi lip Peters het karakteriseert) zich duidelijk onderscheidt van het Duitse grote gebaar. Maar houd ze in de gaten die Hollanders. Doen ze klein, ze bedoelen grootDe revolutie wordt gepredikt door kabou ters. Peters leverde de beste bijdrage aan de catalogus on der het motto: 'doe maar ge woon dan doe je al gek ge noeg': Nederland het land van orde, tolerantie, kleinschalig heid en moreel besef. Het kleinste object op de expositie is dan ook van een Nederlan der. Maar onze kleine preten ties zitten vol huizenhoge ar- roganties. Het gaat even over de klimaten op deze expositie. Heel leuk, dat verenigde Europa, zelfs als het op kunst aankomt. Nederland neemt slechts deel met zes jonge kunste naars, Camile Courbois en Peter Eijgenraam van de aca demie in Arnhem; Inge van 't Klooster en Lia Reijnders voor het Bredase St.-Joost en Peter Lindhout en Ellen Vom- berg van de Rotterdamse aca demie. De andere landen ko men telkens met zestien men sen. Ze zijn alfabetisch geca talogiseerd, zodat het begelei dende boekwerk een toon beeld van verbroedering is en de landenverschillen relati veert. Opvallend is het vele schil derwerk en de bij na-afwezig heid van de grafische discipli ne. Er is ook betrekkelijk wei nig fotowerk; een aantal sculpturen en laten we de rest maar objecten of projekten noemen. Bij het schilderen frapperen de Engelsen met hun grote realistische doeken met zeer ouderwetse vertel lende taferelen vol sociaal realisme, symbolische of ma- gisch-realisme, in technieken die verraden dat er goed ge keken is in kunsthistorische boeken. Binnen deze context heb ben zij vaak een behoorlijke kwaliteit. Het opvallende van deze hele expositie is trou wens dat er heel wat terugge koppeld wordt. Soms vraag je je af of je in 1988 bent of hal lucineert binnen voorbije pe riodes. Het Duitse schilderen - ook al heeft dat vaak nog re laties met het geruchtma kende nieuwe expressionisme - boeit me meer. Er is méér gedaan met de van anderen overgenomen kundigheden. Dat hoeft dan nog niet eens zo'n omvangrijk environment van schilderijen te zijn, zoals dat centraal staat opgesteld, maar er wordt hier en daar toch opnieuw gespeeld met de Duitse kunst om intimiteit en bravour te combineren. Frankrijk en Nederland lij ken dichterbij elkaar te lig gen; het geboeid zijn door de matertie-sèc gevoed door een wat decadente aandacht voor het omringende leven proef ik bij beiden, al is de uitkomst anders gekleurd. Tja, en dan die objecten; die gedrevenheid om de materie te accentueren met betrekking tot de ruimte - onderbouwd door al of niet uitgesproken concepten -. Op dat gebied zijn er hele aardige vondsten te melden. Ook de terugkeer naar het 'echte' beeldhouwwerk, de min of meer klassieke sculptuur is er te speuren; onder meer met een heel mooi bronzen meis jesfiguur. Maar evenzeer is er het spel van een vogelkooitje met lampen en spiegels als vorm va kinetische licht- kunst; het drellerige plastic; de schoonheid van scherven of de ontdekte vorm in de grillige eigenheid van steen. Momenteel wordt de verva ging der grenslijnen in de kunst opgediend als nieuwe vondst, alsof de beschouwin gen en de kunstpolitiek daar van niet bol stonden zo'n twintig jaar geleden. Die ver vaging is hier aanwezig door de diversiteit, maar tevens speur je de hang naar oude zekerheid en is kunst steeds minder avontuur, maar no- nonsens produkt aan het wor den. Academie studenten worden weer braaf. Hun kunst niet minder. Germinations 4, De Beyerd, Breda. Open: maandag-zon dag 10 (zaterdag-zondag 13)- 17 uur. Tot 10 april. tenindustrie vraagt. Ik verkoop mijn integriteit niet voor geld. Ik maak geen hits om rijk te worden. Ik maak muziek die ik zelf mooi vind." Dat is vaak wat melancholi sche muziek. Blues, ballades en andere muziek die een sfeerge voelige luisteraar misschien naar de fles doen grijpen. Maar Bram Vermeulen heeft geen drank nodig om melancholisch te worden. „Oh nee, als ik 's morgens om negen uur nuchter door België rijd, word ik ook heftig door melancholie overvallen. Ik ben gewoon een melancholiek mens. Ik begrijp vaak pas wat geluk is, als het voorbij is en ik dus niet meer gelukkig ben. Ik geloof dat dit een manne lijke eigenschap is. Ik heb een hekel aan dat onderscheid tus sen mannelijk en vrouwelijk, maar ik geldof dat het in dit ge val zo is. Dat vrouwen prakti scher op geluk reageren dan mannen. Vrouwen herkennen het geluk direct. Mannen be seffen dat later pas. Als ze droevig terugkijken. Bij mij is de voorpret ook steeds minder geworden. Vroe ger kon ik nog ergens naar toe leven. Maar door allerlei te leurstellingen doe ik dat niet meer. Als je denkt dat iets mooi en leuk wordt, kan het alleen maar tegenvallen. Daarom kijk ik met minder veel plezier vooruit. Want ik weet dat er na de leuke dingen vervelende dingen komen." Als je die filosofie extreem doorvoert, biedt het weerbericht alleen nog maar regen. „Ja, maar ik voer het geluk kig ook niet te ver door. Ik ben ook geen cynicus. Door mijn verleden met Neerlands Hoop wordt me dat wel eens toege dicht. Maar we waren niet cy nisch. We waren bang. En daarom schreeuwden we zo hard. Ik heb dat nog altijd. Ik ben verlegen. Ik heb er nu wat minder last van dan vroeger. Toen schreeuwde ik omdat ik bang was dat ze me niet zagen. Nu heb ik me meer aangepast aan mijn verlegenheid. Maar ik vind het nog altijd vervelend om de telefoon aan te nemen. Ik voel me nog steeds snel buiten gesloten. Ik voel me nog steeds snel miskend. En ik ben ook nog altijd bang dat mensen me niet aardig vinden. Ik weet dat het vaak kinder achtig van me is. En dat ik me onterecht zo voel. Maar zo ben ik nu eenmaal." Van onze kunstredactie TWINTIG groepen zijn geselecteerd voor de eindpresentatie van het Brabants Amateur Dansfestival, dat op zon dag 24 april in Concordia Breda wordt gehouden. Daaronder zijn slechts zes Westbrabantse deel nemers. Sportvereniging De Zwa- luwe uit Lage Zwaluwe presenteert 'Atlantis', cho reografie van Joan van de Mast. Balletgroep Canonia van de Muziek- en Ballet school van Bergen op Zoom komt met 'Clochards' van Gilbert Serres. Hedwig van Wezel (van Animo) uit Roosendaal met 'No fish to day', Jef Mahieu uit Roosendaal met 'De dans van Hamfej', Miriam Polack uit Roosendaal met 'Qué ran' en Anja van den Hil, eveneens uit Roosendaal met de choreografie 'Let's dance'. Tijdens voorronden in Oosterhout, Helmond, Til burg en Roosendaal Weii deze selectie gemaakt een jury bestaande Erica Rooda, Els Els de Vries, Trix en Eddie Tijssen. Bij menstellen van het gramma is niet alleen op de choreografische trekkelijkheid van de sentaties, maar werd pro, Pre- gelet op leef tij dsgroepei dansstijlen. Een aparte categorie men de choreografieën door de amateurdansers werden gemaakt. Het E bants Amateur Dansfestii- wordt jaarlijks georganj. seerd door de Verenig» Dansdocentenoverleg Noord-Brabant. Er geen prijzen aan verbond® omdat het niet om de 1 petitie gaat, maar om het van elkaar leren. Op 24 april in Breda jgg een jury onder leiding Hans Snoek (oprichtsfe Scapino Ballet), die een lectie zal maken voor ij uiteindelijke lan" amateurdansfestival. Antliliaans verhaal Door onze kunstredactie UTRECHT - Dertien kostbare, oude schilderijen zijn langs vermaakt aan de Nederlandse Staat. Dit legaat vei tegenwoordigt een bedrag van enkele tientallen miljoen» guldens. De werken-onder meer van Ferdinand Bol j voetsDoren' i« d* 1680), Jan Brueghel de Oude (1568-1625), Bartolome Muri jtel van de tweede afleve- (1618-1682) en Salomon van Ruysdael (circa 1600- 1670) fog van 'Antilliaans ver- zullen worden ondergebracht in de collecties van vit ïaal'. In de zestiende en ze- Tijksmusea. De schilderijen zijn per testa ment geschonken door de in 1987 overleden Haagse me vrouw L.Thurkow-van Huffel. Sinds 1970 was zij weduwe van irCThFThurkow. Deze startte in de twintiger jaren een kunstverzameling. Het echtpaar bewoonde jaren ach tereen een pand aan het Haagse Plein, momenteel de ambtswoning van de Britse ambassadeur. Zes doeken komen te hangen in het Rijksmuseum Het Ca- tharijneconvent in Utrecht. Mevrouw Thurkow-van Huffel had als dochter van een Utrechtse antiquariaat-houder een speciale voorkeur voor dit museum. Het Rijksmuseum in Am sterdam krijgt twee schilderij en, evenals het Mauritshuis in Den Haag. Het Rijksmuseum Twente ontvangt ook een doek, een landschap van Hendrick ten Oever (1639-1716). Het mu seum in Enschede bezat al de tegenhanger van deze voorstel ling. Voor het dertiende schil derij van Canaletto: 1697-1768) Eten uit eigen tuin Aan het begin van de lente start de TROS met de tuin- cursus 'Eten uit eigen tuin'. Aspirant-tuiniers worden de komende maanden door Mi- rtille Bekkoy en Wim Ouds hoorn ingewijd in de gehei- men van de moestuin. In der tien lessen kunnen de kijkers alles te weten komen over het kweken van groente, kfuiden en fruit, de indeling van de tuin, grondbewerking en wat dies meer zij. De Peet vader Vanavond brengt de TROS het tweede en laatste deel van Coppola's mafia-epos The Godfather". Don Vito's jongste zoon Michael heeft op een bloedige manier wraak genomen voor de aanslag op zjjn vader. Na Michaels vlucht naar Sicilië breekt er tussen de twee concurre rende mafia-families de to tale oorlog uit. Terwijl Don Vito herstellende is neemt zoon Sonny tijdelijk de lei ding over. Op Sicilië ontmoet Michael de koopmansdochter Apollonia en trouwt met baar. Voor niks gaat de zon op De NOS-consumentenru- briek zet alle aspecten van een-huis-kopen op een rijtje. Aan de hand van een ge speelde situatie met een jong paartje, dat een eigen huis toekt, leveren twee deskun digen van de Vereniging Eigen Huis commentaar. pentiende eeuw worden de ■es eilanden in de Caribische (een gezicht op Venei See overstroomd met koop- ieden, militairen en kolonis- nog een plek in beraad geta en uit Spanje en de Repu- den. iliek der Verenigde Neder- Aan het legaat zijn enkel anden, die geleidelijk aan verplichtingen gesteld. De I* iet gezag overnemen. Samen langrijkste is wel, dat de dit net de ken minstens negen maandi rormcn per jaar getoond moeten m den. Voor de vier musea is iping. geen enkele belemmering, doeken behoren tot de topkla se. De schilderijen zijn nu zien in het Rijksmuseum Catharijneconvent in Utree Daar worden zijn getoond ti mei. De schenking werd Rijksdienst voor Afrikaanse negers zij de eerste kern ran de toekomstige be vol- Als onderdeel van een Hon gaarse avond zendt het ZDF .Beel(r 'e vorig jaar in Hongarije KimstbestempeM aiseenl lekroonde film 'Küsschen fom Mama' uit. Deze film an Janos Rózsa is een kri- isch en humoristisch portret nifestatie van vertrouwen I verzamelaars in de N«k landse staat'. Directeur Haas bracht daarbij de opwi »n een moderne Hongaarse H amilie. Het leven van de fa- Kalmar lijkt voorbeel- herinnermg. Ooit geschort Jg georganiseerd. Ieder lid aan een openbare instelling, leeft een taak volgens een na zoveel jaar bijna 'verkw «oster, dat in de keuken on seld'uit geldgebrek. prikbord hangt. Hierop rorden ook wensen kenbaar smaakt, zoals bijvorbeeld: •lama, ik moet met je pra- Mari'. PARIJS (AP) - De Franse schrijfster Francoise Sagan is er zeer verbolgen over dat de justitie de tegen haar in gebrachte aanklacht van cocaine-gebruik in de pu bliciteit heeft gebracht. De schrijfster heeft toegegeven dat zij cocaine gebruikt, maar is kwaad dat zij de aanklacht dienaangaande via de Franse televisie moest vernemen. „Men heeft 30 personen gear resteerd, maar ik ben de enige waarover in de affaire wordt gesproken", aldus Sagan, die meent dat zij het slachtoffer is geworden van justitieel optre den met 'politieke bijgedach ten'. Zij ontkent overigens de be schuldiging in de tenlastd ging dat zij ook cocaine' vervoerd als koerier. „Voor kan dat vervoer niet meer tekenen dan vervoer van eetkamer naar mijn slas mer", aldus de schrijfster werd onlangs door een bank in Lyon in staat va» schuldiging gesteld. De nu 52-jarige Sagan begin jaren '50 doorbrak haar roman 'Bonjour Triste en sindsdien een uitgel oeuvre op haar naam bri werd al meer dan twee door de autoriteiten in deg< gehouden in verband met cainegebruik en mogelijke trokkenheid bij een internat nale drugsbende. Küsschen von Mama Orom nu o! is m tiht mrorn in f> mm 52 toonaangeve' antiquairs1 kunsthandel^ 7 interieur ontwei* en 7 dienstverlener bedrijven W u van h* welk^ Openingstijden: Dagelijks 14-22 uur, Zondag, Goede Vrijdag, Paaszaterdag en beide Paasdagen 11 -18 uur. Het Turfschip, Chasséveld, Breda. Tel.: 076 222888

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 22