Oostburg gaat chemisch afval ophalen
COLLEGE: TARIEVEN ACCOMMODATIES TWAALF PROCENT OMHOOG
Ingekort programma
bij kanodag in Sluis
De tram als oost-west-verbinding
Oostburg: surfen
aan banden leggen
PLAATSELIJK NIEUWS
DE STEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 22 MAART 1988
T20
OOSTBURG - Burgemeester en wethouders van
de gemeente Oostburg zijn van plan de tarieven
van sportaccommodaties met gemiddeld twaalf
procent te verhogen.
Privatiseren
Boskreek
Natuurrit van
Wielertoerist
School in actie
yoor speeltoestel
Afgesloten
Verlenging
Aardenburg
Sluis
Hoofdplaat
Nieuwvliet
OVERTREDERS STEVIG STRAFFEN
Acht plaatsen
V oorjaarsbeurs
Oostburg trekt
veel publiek
Verboden
Kinderclubwerk
voor Nicaragua
Van onze verslaggever
OOSTBURG - De gemeente
Oostburg gaat mogelijk in
toekomst klein chemisch
afval afhalen. Daarnaast
zou het huidige brengsys-
teem bij het centraal ge
meentelijk depot gehand
haafd blijven.
pat is de conclusie van een
ambtelijke notitie over de mo
gelijkheden van inzameling
van klein chemisch afval.
In de notitie wordt voorge
steld om het afval vier maal
per jaar af te halen in elke
kern. De inzameling zou dan
moeten worden verdeeld over
vijf dagen, in verband met de
uitgestrektheid van de ge
meente. Volgens de notitie kan
jaarlijks worden gerekend op
een opbrengst van 10.000 kilo.
De kosten van het dit systeem
worden inclusief verwerking
van het afval globaal geschat
op 30.000 gulden.
Wat betreft de uitvoering
van het haalsysteem zijn er
verschillende mogelijkheden.
Zo kan er worden gewerkt met
plastic draagtassen, maar dat
krijgt vanwege veiligheidsas
pecten niet de voorkeur. Beter
is, aldus de notitie, om zoge
naamde 'bewaarcontainers' te
plaatsen bij particulieren.
Daarvan zouden er 7300 moeten
worden aangeschaft tegen een
prijs van twintig gulden per
stuk. Probleem is daarbij dat
aanschaf van dergelijke con
tainers een aanzienlijke kos-
tenverzwaring zou betekenen
voor de burger. Een andere
mogelijkheid is het op vaste tij
den plaatsen van mobiele de
pots in de verschillende kernen,
of het rijden met een 'chemo
kar'. Bovendien ziet de ge
meente wel wat in het beschik
baar stellen van het gemeente
lijke depot voor eenmalige in
zamelingsacties.
De gemeente Oostburg is in
februari 1986 gestart met inza
meling van klein chemisch af
val via het brengsysteem. Per
kern kon eenmaal per maand
chemisch afval worden ingele
verd bij de kernwerkplaats.
Dat systeem bleek evenwel
geen succes. Na een halfjaar
werd besloten in het vervolg
alleen het centraal depot in
Oostburg open te stellen als in
zamelpunt. Hoewel de op
brengst in 1987 ten opzichte van
het jaar daarvóór steeg - van
4000 kilo tot 6000 - vond men dit
toch nog te weinig. In de hui
dige situatie zijn er verschil
lende knelpunten:
onder meer
een langzame bewustwording
bij burgers en bedrijven, de af
stand tot het depot, onvol
doende voorlichting en be
perkte menskracht in het cen
traal depot.
De notitie wordt op vrijdag
25 maart besproken door de ad
viescommissie voor gemeente-
financiën.
De vergadering be
gint om 14.00 uur in het ge
meentehuis.
Sporten Oostburg duurder
Van onze verslaggever
De verhoging zou onmiddellijk moeten ingaan, maar
reeds lopende huurcontracten blijven ongewijzigd.
De tariefsverhogingen zijn een
gevolg van extra kortingen op
de rijksbijdrage sociaal-cultu
reel werk. Eerder, in 1987, werd
op die rijksbijdrage al stevig
gekort. De wijze waarop Oost-
burg dat wilde opvangen, is
door de nieuwe korting niet
meer genoeg.
Aanvankelijk werd gedacht
aan privatiseren van schoon-
maakwerkzaamheden bij veld-
sportverenigingen Die gingen
daar niet mee akkoord, omdat
ze al veel zelf doen en dezelfde
behandeling willen als andere
sporttakken. Een voorstel om
het baanonderhoud door ten
nisverenigingen zelf te laten
plegen ketste eveneens af.
Na nieuwe gesprekken in ja
nuari bleef er volgens het col
lege niets anders over dan tus
sentijdse tariefsverhoging. Al
leen wat betreft het schoonma
ken van de kleedlokalen in IJ-
zendijke heeft zich een veran
dering voorgedaan. Door ver
vanging van de schoonmaak
ster door een medewerker van
Dethon spaart de gemeente een
bedrag van 8.000 gulden uit.
Daarmee kan de tariefsverho
ging zo laag mogelijk worden
gehouden.
Een andere uitzondering be
treft Tennisvereniging De Bos
kreek uit Breskens. Het onder
houd van de banen kost die
vereniging meer dan enkele ja
ren geleden werd voorzien, om
dat een contract met Dethon
duurder is voor een particulier
dan voor de gemeente. Die
heeft nu een onderhoudscon
tract gesloten namens de ver
eniging, die daar vervolgens
een redelijker vergoeding voor
betaalt.
De tariefsverhogingen zullen
pas in 1989 de beoogde bezuini
gingen te zien geven. Ze gelden
voor sportvelden, tennisbanen,
de sporthallen in Oostburg en
Cadzand en de zwembadea
Gymnastieklokalen worden
buiten beschouwing gelaten,
omdat die jaarlijks al met vijf
procent worden verhoogd. Het
voorstel van B en W komt vrij
dag aanstaande aan de orde in
een vergadering van de finan
ciële commissie.
Van onze correspondent
SLUIS - Voor de zevende keer staat zaterdag 26 en zon
dag 27 maart het kanoweekeinde van de Brugsche Trim-
en Roeiclub (BTR) op het programma. Vijf maal voer
men 's zaterdags Sluis-Brugge en 's-zondags een rally
door de binnenstad van Brugge.
Vorig jaar werd de kayakrally
Sluis-Brugge omgezet in Brug-
ge-Sluis. Dat gebeurde op
voorstel van sportliefhebbers
uit Sluis, die gesteund werden
Van onze verslaggever
EEDE - De Internationale
Vereniging De Wielertoerist
inEede houdt op maandag 4
april, tweede paasdag, voor
de vijftiende maal haar Na-
tuurrit.
Start en aankomst zijn bij café
De Tol bij de grens met België.
De deelnemers kunnen kiezen
teen twee te fietsen afstan
den van zestig of 120 kilometer.
Ze kunnen zich van 9.00 tot
14.00 uur inschrijven en de slui-
hngstijd is 19.00 uur. Er zijn
Weeën voor de grootste club,
de verstkomende club en de
l°ngste en oudste deelne-
tes(sters).
onze correspondent
UZENDIJKE-De rk basis
school Molenbolwerk uit IJ-
j-chdijke houdt zaterdag 26
maart een actie in de vorm
at> een grote rommelmarkt
m het al geplaatste speel-
betal °P sPee^Plaats
jassen 10.00 en 16.00 uur wordt
de school door de leerkrach-
oudervereniging deze
j °°Pdag gehouden. Er wor-
elektv'fe schoolboeken, diverse
dc, e apparaten waaron
der ZWart-wit tv's, bandrecor-
S Un radin'Q maar ook
en
te koop aangebo-
er eventueel geld
-„l radio's, maar
,.L,u..mPels, puzzels
Blijft
ci cvtriiiuctii geiu
j. ap wordt dit besteed aan
ele*6 6n on(derwijsmid
door de middenstand van het
Walplein. Wegens ijsgang werd
gevaren op het kanaal Brugge-
Oostende. Het afwachtingspro-
gramma in Sluis ging wel door.
Daar werden kano-demonstra
ties, kano-touwtrek- en kano-
polowedstrijden gehouden. De
gemeente stelde een beker be
schikbaar voor het jaarlijkse
Belfort kano-polotoernooi. Af
gevaardigden van diverse
sportbonden en overheden
werden in het stadhuis ontvan
gen in de veronderstelling dat
men in Sluis een kanoproject
kon oprichten.
Promotie Sluis nam de orga
nisatie over en de onderne
mersvereniging werkte in het
geheim een watersportproject
uit. Dat buiten medeweten van
de initiatiefnemers die een re
creatiesportplan met kanova
ren uitgewerkt hadden. Nadat
nog enkele bedrijven een aan
vraag bij rijkswaterstaat in
dienden besloot deze geen per
manente vergunning te verle
nen. Rijkswaterstaat is eige
naar van het kanaal. Inciden
teel kan vergunning aange
vraagd worden voor gebeurte
nissen zoals nu op 26 maart.
Ook deze eendags-manifestatie
kent de nodige problemen. De
Belgische clubs hebben geen
interesse om te spelen tegen de
sterke ploeg van BTR. BTR
speelde mee in de Nederlandse
competitie en is Europees kam
pioen geworden in de eerste
klasse. Dit jaar start voor het
eerst een Belgische competitie
kanopolo. Ook kanoclub Zee
land is afwezig. Deze ploeg be
staat voornamelijk uit studen
ten en het polotoernooi valt
precies voor hun tentamens.
Wat overblijft van deze dag
is de aankomst van de kanoral
ly. Vanaf drie uur komen circa
300 kanovaarders aan in de ha
ven van Sluis. „Het blijft een
leuk gezicht natuurlijk," aldus
Piet Koster, „als zoveel kano
vaarders aankomen in ons
stadje. Het is jammer dat het
attractiefste onderdeel uit ons
programma wegvalt. We hopen
het Belf orttoernooi nu op te ne
men in de braderiefeesten." De
clubs van Brugge en Zeeland
kunnen dan wel aanwezig zijn.
DIT VOORJAAR staat het
openbaar vervoer in de
belangstelling. Het onder
werp voor de thematen
toonstelling die in het
Streekmuseum te IJzen-
dijke wordt gehouden en
die zaterdag 9 april wordt
geopend luidt: 'Van tram
tot bus. De geschiedenis
van het openbaar vervoer
in Zeeuwsch-Vlaanderen'.
Daarnaast wordt 26 maart te
Draaibrug een open dag ge
houden door de streekver-
voersmaatschappij Zuidwest
Nedeland (ZWN) in verband
met de opening van de
nieuwe autobusgarage daar.
Zoals bekend werd de garage
te Draaibrug vorig jaar door
brand verwoest en werd een
aantal autobussen een prooi
van de vlammen. Redenen om
eens aandacht te besteden
aan het openbaar vervoer
vroeger.
Het mag bekend worden
verondersteld dat Oost- en
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
vroeger twee geheel van elk
aar gescheiden gebieden wa
ren. De Braakman vormde
een natuurlijke scheiding. Er
was zelfs geen verbinding
over land tussen beide ge-
biedsdelea Om van het ene
naar het andere gebied te
gaan moest men gebruik ma
ken van een voetpad over
Belgisch grondgebied, over de
zogenaamde Vrije Dijk. Dit
begon werkelijk een groot
probleem te worden toen, na
dat de Duitsers tijdens de
Eerste Wereldoorlog dit deel
van België bezet hadden, het
passeren van de grens uitein
delijk door een elektrische
draad onmogelijk werd ge
maakt.
Al spoedig na de bezetting be
gonnen berichten over afslui
ting van de grens in de pers te
verschijnea Woensdag 11 no
vember 1914 werd gemeld dat
de bruggen over het Leopold-
kanaal door de Duitse schild
wachten waren opgeblazen,
zodat men vanaf Heist tot
Watervliet dit kanaal niet
meer overkon. De toegangs
wegen uit Nederland naar
België werden afgesloten.
Vijftien dagen later meldde
de krant dat het nu onmoge
lijk was om per voertuig van
uit West-Zeeuwsch-Vlaande
ren Philippine te bereiken
omdat Duitse posten het on
derling verkeer belemmer
den.
In de afgelopen week was
een bierbrouwer uit het wes
ten, die zijn klanten aan de
andere kant van De Braak
man had bezocht, aan de
Maagd van Gent bij zijn te
rugkeer aangehouden en met
verlies van paard en wagen
bedreigd, wanneer hij nog
eens de grens over zou komen.
Maandag 7 december 1914
meldde de krant dat sedert
vrijdagavond vanuit Philip
pine de toegang tot België
Stoomtrammetje van de lijn Breskens - Maldegem.
volledig verboden was. Op
het gehucht De Posthoorn
vlak langs de grens was de
weg naar het Belgische Boek-
houte met prikkeldraad afge
sloten. Een Belgische genees
heer uit Boekhoute was het
zelfs verboden zijn patiënten
te Philippine te te bezoeken.
Ook de vrachtrijders uit Gent
en omstreken die gewoon wa
ren mosselen te komen halen,
werden verplicht langs een
hele andere weg Philippine te
bereiken.
■Een en ander was aanleidng
om te zorgen dat er zo spoedig
mogelijk een verbinding
kwam tussen oost en west. De
aanleg van een weg zou vele
maanden in beslag nemen,
dus zocht men naar een an
dere oplossing. De tram was
toen het openbare vervoer
middel en daarom werd
koortsachtig gewerkt om een
tramverbinding tot stand te
brengen. En zo kon woensdag
6 januari 1915 rustig en zon
der de anders onvermijde
lijke feestelijkheid het stoom-
tramverkeer tussen de beide
delen van Zeeuwsch-Vlaan
deren worden geopend.
De maatschappij die de
concessie had gekregen, de
NV Zeeuwsch-Vlaamsche
Tramweg Maatschappij
(ZVTM), was er nog niet ge
heel op voorbereid. Ze had er
nog geen eigen rollend mate
rieel voor. Vanwege de oorlog
stagneerde de aanvoer uit
Duitsland en moest materieel
gehuurd wordea Ondanks de
oorlogstijd had de aannemer
de aanleg van de trambaan
toch op tijd klaar gekregen.
De dag tevoren was de ope-
ningsrit gemaakt, waaraan
werd deelgenomen door leden
- FOTO'S ARCHIEF DE STEM
die pogingen zou steunen en
daarvoor subsidie zou verle
nen, afhankelijk van de mate
waarin het algemeen belang
daarbij betrokken zou zij a
Een diplomatieke uit
spraak! In de Provinciale
Staten was het het Zeeuw-
Vlaamse statenlid dr. Petrus
Dieleman die in de vergade
ring van 30 november 1916 op
het provinciaal belang wees
en al zijn oratorisch talent
gebruikte om het ongehoorde
van de bestaande toestand
duidelijk te maken. Het zou
nog tot 1921 duren voor de
verbindingsweg voor het ver
keer kon worden opengesteld.
Nog langer zou het duren
voordat het oosten een tram
verbinding kreeg met de ha
ven van Breskens. Al in sep
tember 1915 was daarvoor
door de ZVTM een concessie
aangevraagd, toen deze
maatschappij al een verbin
ding had tot Hoofdplaat.
Breskens was toen de hoofd
invoerhaven ten zuiden van
de Westerschelde, waar ver
schillende verkeerswegen sa
menkwamen. Deze gunstig
gelegen haven nam voortdu
rend in betekenis toe door de
verbeteringen die in de haven
werden aangebracht en de
vergroting van de veerboten
die de verbinding met Vlis-
singen en derhalve met het
Nederlandse spoorwegennet
vormden.
De lijn Hoofdplaat - Breskens
moest niet worden be
schouwd als een op zichzelf
staande tramweg, maar als
een verlenging van de be
staande lijn Pyramide-
Hoofdplaat. Ze was niet al
leen van plaatselijk belang,
maar vooral van betekenis
voor het doorgaande verkeer.
De lengte van de ontwor
pen lijn bedroeg 9025 meter.
Ze begon bij Hoofdplaat-Tol
en eindigde op het rijksha
venterrein in Breskens, waar
Een locomotief die de ZVTM inzette om de verbinding tussen het oosten en het wes
ten te verbeteren.
van het bestuur, enkele over
heidspersonen, belangstellen
den en belanghebbenden. De
nieuwe dienst IJzendijke-
Philippine-Sas van Gent was
slechts een beperkte dienst
voor personen, maar in de ge
geven omstandigheden was
men er blij mee.
De nog primitieve lijn
bleek in een behoefte te voor
zien. In harije winter werden
dagelijks gemiddeld 150 pas
sagiers vervoerd en men ver
wachtte in de komende
maanden een veel groter aan
tal. Enige maanden later
werd de tramlijn doorgetrok
ken naar Biervliet en Hoofd
plaat, zodat nu alle belang
rijke dorpen in West-
Zeeuwsch-Vlaanderen op het
stoomtramnet waren aange
sloten.
Ook kwamen er bezwaren.
Aan de haven van Philippine
was voor de aanleg van de
trambaan een deel van het
haventerrein gebruikt, zodat
de gelegenheid tot lossen van
de mosselschepen werd be
perkt. Eenparig wendden zich
dan ook de mosselhandelaren
tot de ZVTM met het verzoek
om de nodige veranderingen
aan te brengen. Met mede
werking van de autoriteiten
zou de maatschappij moeten
zien gedaan te krijgen dat er
meerdere aanlegplaatsen
zouden komen en een uitge
breider terrein om te lossen.
Vanzelfsprekend werd ook
geijverd voor een verkeers-
weg tussen oost en west. De een emplacement werd aan-
minister van Waterstaat was gelegd. Los- en laadplaatsen
bereid om, wanneer door met halten waren er te Roo-
meer onmiddellijk belang- denhoek, Sasput en aan de
hebbenden pogingen in het dijk bij Nieuwerhaven. De
werk werden gesteld om een iyn was jn afwijking van het
verharde weg te krijgen, hij oorspronkelijke plan een ki
lometer zuidelijker aange
legd, waardoor ze van meer
belang was voor het suiker-
bietenvervoer.
De aanlegkosten bedroegen
ƒ499.500,- of ƒ55.300,- per ki
lometer hoofdlijn. Door de
provincie Zeeland werd bij
Besluit van 20 juli 1926 een
renteloos voorschot verleend
van 166.500,-. Uit 's rijks kas
werd eenzelfde voorschot
verleend. Een gelijk bedrag
moest ook door de tramweg
maatschappij worden bijeen
gebracht. De Rotterdamsche
Bankvereeniging werd bereid
gevonden een krediet van
200.000,- te verstrekken, zo
wel voor deze lijn als voor een
paar zijlijnen voor goederen
vervoer die de maatschappij
reeds uit eigen middelen had
aangelegd. Het duurde nog
tot 1928 voor de lijn er kwam
en het oosten ook een tram
verbinding had met de haven
van Breskens.
COLLECTE - De collecte voor
het nationaal Reumafonds
heeft 1487,75 opgebracht. De
vorige collecte voor dit fonds
werd in 1984 gehouden.
BOLLING - Bolclub De Ware
Vrienden hield een bolling.
Uitslag: 1. R. de Vriend, 2. E.
Rijckaert, 3. E. de Paepe, 4. G.
Engels, 5. J. Focke.
BOLLING - Bolclub De Ware
Vrienden hield de zevende
clubbolling. Uitslag: 1. H.
Bruggeman, 2. G. Verheije, 3.
J. Focke, 4. J. Rieteco, 5. E.
Rijckaert.
BRIDGEDAG - Westrijdlei-
der Ton Haggenburg kan te
rugkijken op een succesvol
top-integraaltoernooi voor
bridgeparen in Het Vogel
huis. Er was een maximale
bezetting met veertig paren
en het was gezellig. Er werd
gebridged van 11.00 tot 16.30
uur. Uitslag: 1. mevrouw De
Vuyst/de heer Pieters, Oost-
burg/Knokke; 2. familie Bak
ker, Sluis; 3. heren De Pret/
Jacobs, België. Zaterdag 9
april wordt een viertallen-
toernooi gehouden.
EXPO - In de kelder van het
stadhuis wordt van 2 tot 8
april een tenstoonstelling ge
houden van schilderijen en
tekeningen van de Schoon-
dijkse kunstenaar Johnny
Beerens.
KOORAVOND - In de rk
kerk wordt vrijdag 25 maart
een grote kooravond gehou
den. De uitvoering wordt ver
zorgd door de christelijke ge
mengde koren uit Breskens
en Nieuwvliet, de rk ge
mengde koren uit Sluis en IJ-
zendijke, het Nederlands her
vormd koor uit Cadzand en
het jongerenkoor De SLuisse
Rakkers. De begeleiding
wordt verzorgd door de mu
ziekvereniging Excelsior uit
Cadzand.
HENGELEN - Aan de eerste
clubwedstrijd van HSV De
Schelde namen 26 vissers
deel, onder wie vier junioren.
Gezamenlijk ving men 22,7
kilogram vis. Uitslag: 1. W. de
Maillie 3744 punten, 2. C. Deijl
2784,3. H. van de Velde 1880,4.
E. de Waele 1231, 5. mevrouw
Vonhout 1096 punten. Eerste
junior, tevens debutant, werd
Robbie Jonkman met 999
punten. Clubkampioen van
vorig jaar Niek de Poorter
werd met 891 punten de
tweede junior. De volgende
wedstrijd is 17 april, aanvang
14.15 uur.
WAFELACTIE - De vrou
wenvereniging Hoofdplaat
houdt vandaag een wafelac
tie. De bedoeling van deze ac
tie is om de kas te spekken.
Vanaf 10.30 uur komt men
langs de deuren. Verder is het
mogelijk om de wafels telefo
nisch te bestellen.
TOERTOCHT - Vanaf ster-
punt recreatiecentrum De
Pannenschuur wordt zondag
27 maart een sterrit verreden.
Bij een sterrit rijden de deel
nemers in clubverband of in
dividueel clublokaal-ster-
punt-clublokaal. Men kan in
schrijven tusen 09.00 en 12.00
uur.
Van onze verslaggever
OOSTBURG - Het Oostburgse college van B en W wil
een aantal surflocaties opnemen in de algemene politie
verordening. Surfen buiten die aangewezen plekken
moet worden bestraft met een boete van ten hoogste 500
gulden.
Met dit voorstel hoopt het col
lege een eind te maken aan de
talrijke klachten over gevaar
lijke situaties die zich 's zomers
aan de kust voordoen.
Die situaties doen zich voor
waar zwemmers en surfers ge
bruik maken van dezelfde wa
tergedeelten. In de algemene
politieverordening is al een ar
tikel opgenomen dat het surfen
binnen voor zwemmers afge
bakende gedeelten verbiedt.
„De ervaring leert echter dat
dit verbod onvoldoende wordt
nageleefd. Er moeten maatre
gelen worden genomen om een
betere scheiding tussen beide
categorieën recreanten te krij
gen", schrijven B en W. Een al
ternatief menen zij nu te heb
ben gevonden in een zonering
■van het strand. Bij bepaalde
stukken zou dan alleen mogen
worden gesurfd, daarbuiten is
het voor de surfers taboe.
Omdat het surfen erg populair
is, moet er volgens het college
een voldoende groot aantal
strandvakken voor surfers
worden aangewezen. Daar
naast moet er ter plekke steeds
een voldoende begaanbare
overgang zijn en voldoende
parkeerruimte. Op grond van
die criteria heeft het college
Van onze correspondent
OOSTBURG - Evenals vo
rig jaar mocht ook dit jaar
de Oostburgse vooij aars-
beurs niet klagen over be
langstelling. Duizenden be
zochten de tent op het Le-
delplein in het hart van de
West-Zeeuws-Vlaamse ge
meente.
„Het voldoet volledig aan onze
verwachtingen", aldus Piet
Verduin, voorzitter van de or
ganiserende winkeliersvereni
ging.
Tijdens de beurs werd ook
begonnen met de actie ver
keersveiligheid, een gezamen
lijke actie van de politie, BO-
VAG, Veilig Verkeer Neder
land en het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid.
Honderd stands zetten van
vrijdag tot zondagavond hun
beste beentje voor met als spe
ciale attracties Jacques d'An-
cona (bekend van de sound-
mixshows) en Jack en Mieke
Tijstermans (bekend van Pa
rijs Dakar.
acht locaties uitgekozen, onder
meer ten oosten van de uitwa
teringssluis bij Cadzand-Bad,
tussen paalhoofd 17 en 18 bij de
Nieuwe Sluis en tussen de
veerhaven en de handelshaven
in Breskens.
Behalve de maximale geld
boete bij overschrijding van de
aangewezen surflocaties, wil
len B en W ook parkeerverbo
den vastleggen voor surfers op
andere dan daartoe aangewe
zen wegen. Het voorstel wordt
op vrijdag 25 maart besproken
tijdens een vergadering van de
financiële commissie. Die be
gint om 14.00 uur in het ge
meentehuis. De commissie zal
zich dan tevens buigen over
een voorstel om een krediet van
380.000 gulden uit te trekken
voor het uitvoeren van inspec
ties aan de rioleringen vijf ker
nen van de gemeente. In een
aparte, besloten vergadering
komt een notitie aan de orde
over het betaald parkeren aan
de kust.
Van onze verslaggever
EEDE - Kinderclubwerk
Eede houdt zaterdag 9 april
een sponsor wandel- en
fietstocht, ter ondersteu
ning van het ontwikke
lingswerk in Nicaragua.
Jong en oud kunnen daaraan
meedoen door bepaalde afstan
den af te leggen, terwijl door
henzelf gezochte sponsors een
bepaald bedrag per afgelegde
kilomter beschikbaar stellen.
De eindopbrengst wordt over
gedragen aan het Nicaragua
Komitee Zeeuwsch-Vlaande
ren en is onder meer bedoeld
voor de bouw van een schooltje
voor de jeugd van Santa Teresa
en omgeving.
Vorig jaar gaf Kinderclub
werk ook al een bijdrage voor
dat project. Een vrijwilligster
uit IJzendijke is toen zes weken
naar Santa Teresa geweest. Af
gelopen zaterdag waren de
door haar gemaakte dia's voor
de jeugd en andere belangstel
lenden te zien.
In een brief aan B en W van
Aardenburg vraagt Kinder
clubwerk of de gemeente be
reid is eenzelfde bedrag als de
sponsors bij elkaar brengen toe
te voegen aan de opbrengst.
Kinderclubwerk wil daarbij
een beroep doen op de speciale
begrotingspost, die de Aarden
burg voor ontwikkelingswerk
heeft opgesteld.
De deelnemers vertrekken 9
april om 13.00 uur.