Oostburg gaat chemisch afval ophalen COLLEGE: TARIEVEN ACCOMMODATIES TWAALF PROCENT OMHOOG Ingekort programma bij kanodag in Sluis De tram als oost-west-verbinding Oostburg: surfen aan banden leggen PLAATSELIJK NIEUWS DE STEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 22 MAART 1988 T20 OOSTBURG - Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostburg zijn van plan de tarieven van sportaccommodaties met gemiddeld twaalf procent te verhogen. Privatiseren Boskreek Natuurrit van Wielertoerist School in actie yoor speeltoestel Afgesloten Verlenging Aardenburg Sluis Hoofdplaat Nieuwvliet OVERTREDERS STEVIG STRAFFEN Acht plaatsen V oorjaarsbeurs Oostburg trekt veel publiek Verboden Kinderclubwerk voor Nicaragua Van onze verslaggever OOSTBURG - De gemeente Oostburg gaat mogelijk in toekomst klein chemisch afval afhalen. Daarnaast zou het huidige brengsys- teem bij het centraal ge meentelijk depot gehand haafd blijven. pat is de conclusie van een ambtelijke notitie over de mo gelijkheden van inzameling van klein chemisch afval. In de notitie wordt voorge steld om het afval vier maal per jaar af te halen in elke kern. De inzameling zou dan moeten worden verdeeld over vijf dagen, in verband met de uitgestrektheid van de ge meente. Volgens de notitie kan jaarlijks worden gerekend op een opbrengst van 10.000 kilo. De kosten van het dit systeem worden inclusief verwerking van het afval globaal geschat op 30.000 gulden. Wat betreft de uitvoering van het haalsysteem zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kan er worden gewerkt met plastic draagtassen, maar dat krijgt vanwege veiligheidsas pecten niet de voorkeur. Beter is, aldus de notitie, om zoge naamde 'bewaarcontainers' te plaatsen bij particulieren. Daarvan zouden er 7300 moeten worden aangeschaft tegen een prijs van twintig gulden per stuk. Probleem is daarbij dat aanschaf van dergelijke con tainers een aanzienlijke kos- tenverzwaring zou betekenen voor de burger. Een andere mogelijkheid is het op vaste tij den plaatsen van mobiele de pots in de verschillende kernen, of het rijden met een 'chemo kar'. Bovendien ziet de ge meente wel wat in het beschik baar stellen van het gemeente lijke depot voor eenmalige in zamelingsacties. De gemeente Oostburg is in februari 1986 gestart met inza meling van klein chemisch af val via het brengsysteem. Per kern kon eenmaal per maand chemisch afval worden ingele verd bij de kernwerkplaats. Dat systeem bleek evenwel geen succes. Na een halfjaar werd besloten in het vervolg alleen het centraal depot in Oostburg open te stellen als in zamelpunt. Hoewel de op brengst in 1987 ten opzichte van het jaar daarvóór steeg - van 4000 kilo tot 6000 - vond men dit toch nog te weinig. In de hui dige situatie zijn er verschil lende knelpunten: onder meer een langzame bewustwording bij burgers en bedrijven, de af stand tot het depot, onvol doende voorlichting en be perkte menskracht in het cen traal depot. De notitie wordt op vrijdag 25 maart besproken door de ad viescommissie voor gemeente- financiën. De vergadering be gint om 14.00 uur in het ge meentehuis. Sporten Oostburg duurder Van onze verslaggever De verhoging zou onmiddellijk moeten ingaan, maar reeds lopende huurcontracten blijven ongewijzigd. De tariefsverhogingen zijn een gevolg van extra kortingen op de rijksbijdrage sociaal-cultu reel werk. Eerder, in 1987, werd op die rijksbijdrage al stevig gekort. De wijze waarop Oost- burg dat wilde opvangen, is door de nieuwe korting niet meer genoeg. Aanvankelijk werd gedacht aan privatiseren van schoon- maakwerkzaamheden bij veld- sportverenigingen Die gingen daar niet mee akkoord, omdat ze al veel zelf doen en dezelfde behandeling willen als andere sporttakken. Een voorstel om het baanonderhoud door ten nisverenigingen zelf te laten plegen ketste eveneens af. Na nieuwe gesprekken in ja nuari bleef er volgens het col lege niets anders over dan tus sentijdse tariefsverhoging. Al leen wat betreft het schoonma ken van de kleedlokalen in IJ- zendijke heeft zich een veran dering voorgedaan. Door ver vanging van de schoonmaak ster door een medewerker van Dethon spaart de gemeente een bedrag van 8.000 gulden uit. Daarmee kan de tariefsverho ging zo laag mogelijk worden gehouden. Een andere uitzondering be treft Tennisvereniging De Bos kreek uit Breskens. Het onder houd van de banen kost die vereniging meer dan enkele ja ren geleden werd voorzien, om dat een contract met Dethon duurder is voor een particulier dan voor de gemeente. Die heeft nu een onderhoudscon tract gesloten namens de ver eniging, die daar vervolgens een redelijker vergoeding voor betaalt. De tariefsverhogingen zullen pas in 1989 de beoogde bezuini gingen te zien geven. Ze gelden voor sportvelden, tennisbanen, de sporthallen in Oostburg en Cadzand en de zwembadea Gymnastieklokalen worden buiten beschouwing gelaten, omdat die jaarlijks al met vijf procent worden verhoogd. Het voorstel van B en W komt vrij dag aanstaande aan de orde in een vergadering van de finan ciële commissie. Van onze correspondent SLUIS - Voor de zevende keer staat zaterdag 26 en zon dag 27 maart het kanoweekeinde van de Brugsche Trim- en Roeiclub (BTR) op het programma. Vijf maal voer men 's zaterdags Sluis-Brugge en 's-zondags een rally door de binnenstad van Brugge. Vorig jaar werd de kayakrally Sluis-Brugge omgezet in Brug- ge-Sluis. Dat gebeurde op voorstel van sportliefhebbers uit Sluis, die gesteund werden Van onze verslaggever EEDE - De Internationale Vereniging De Wielertoerist inEede houdt op maandag 4 april, tweede paasdag, voor de vijftiende maal haar Na- tuurrit. Start en aankomst zijn bij café De Tol bij de grens met België. De deelnemers kunnen kiezen teen twee te fietsen afstan den van zestig of 120 kilometer. Ze kunnen zich van 9.00 tot 14.00 uur inschrijven en de slui- hngstijd is 19.00 uur. Er zijn Weeën voor de grootste club, de verstkomende club en de l°ngste en oudste deelne- tes(sters). onze correspondent UZENDIJKE-De rk basis school Molenbolwerk uit IJ- j-chdijke houdt zaterdag 26 maart een actie in de vorm at> een grote rommelmarkt m het al geplaatste speel- betal °P sPee^Plaats jassen 10.00 en 16.00 uur wordt de school door de leerkrach- oudervereniging deze j °°Pdag gehouden. Er wor- elektv'fe schoolboeken, diverse dc, e apparaten waaron der ZWart-wit tv's, bandrecor- S Un radin'Q maar ook en te koop aangebo- er eventueel geld -„l radio's, maar ,.L,u..mPels, puzzels Blijft ci cvtriiiuctii geiu j. ap wordt dit besteed aan ele*6 6n on(derwijsmid door de middenstand van het Walplein. Wegens ijsgang werd gevaren op het kanaal Brugge- Oostende. Het afwachtingspro- gramma in Sluis ging wel door. Daar werden kano-demonstra ties, kano-touwtrek- en kano- polowedstrijden gehouden. De gemeente stelde een beker be schikbaar voor het jaarlijkse Belfort kano-polotoernooi. Af gevaardigden van diverse sportbonden en overheden werden in het stadhuis ontvan gen in de veronderstelling dat men in Sluis een kanoproject kon oprichten. Promotie Sluis nam de orga nisatie over en de onderne mersvereniging werkte in het geheim een watersportproject uit. Dat buiten medeweten van de initiatiefnemers die een re creatiesportplan met kanova ren uitgewerkt hadden. Nadat nog enkele bedrijven een aan vraag bij rijkswaterstaat in dienden besloot deze geen per manente vergunning te verle nen. Rijkswaterstaat is eige naar van het kanaal. Inciden teel kan vergunning aange vraagd worden voor gebeurte nissen zoals nu op 26 maart. Ook deze eendags-manifestatie kent de nodige problemen. De Belgische clubs hebben geen interesse om te spelen tegen de sterke ploeg van BTR. BTR speelde mee in de Nederlandse competitie en is Europees kam pioen geworden in de eerste klasse. Dit jaar start voor het eerst een Belgische competitie kanopolo. Ook kanoclub Zee land is afwezig. Deze ploeg be staat voornamelijk uit studen ten en het polotoernooi valt precies voor hun tentamens. Wat overblijft van deze dag is de aankomst van de kanoral ly. Vanaf drie uur komen circa 300 kanovaarders aan in de ha ven van Sluis. „Het blijft een leuk gezicht natuurlijk," aldus Piet Koster, „als zoveel kano vaarders aankomen in ons stadje. Het is jammer dat het attractiefste onderdeel uit ons programma wegvalt. We hopen het Belf orttoernooi nu op te ne men in de braderiefeesten." De clubs van Brugge en Zeeland kunnen dan wel aanwezig zijn. DIT VOORJAAR staat het openbaar vervoer in de belangstelling. Het onder werp voor de thematen toonstelling die in het Streekmuseum te IJzen- dijke wordt gehouden en die zaterdag 9 april wordt geopend luidt: 'Van tram tot bus. De geschiedenis van het openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen'. Daarnaast wordt 26 maart te Draaibrug een open dag ge houden door de streekver- voersmaatschappij Zuidwest Nedeland (ZWN) in verband met de opening van de nieuwe autobusgarage daar. Zoals bekend werd de garage te Draaibrug vorig jaar door brand verwoest en werd een aantal autobussen een prooi van de vlammen. Redenen om eens aandacht te besteden aan het openbaar vervoer vroeger. Het mag bekend worden verondersteld dat Oost- en West-Zeeuwsch-Vlaanderen vroeger twee geheel van elk aar gescheiden gebieden wa ren. De Braakman vormde een natuurlijke scheiding. Er was zelfs geen verbinding over land tussen beide ge- biedsdelea Om van het ene naar het andere gebied te gaan moest men gebruik ma ken van een voetpad over Belgisch grondgebied, over de zogenaamde Vrije Dijk. Dit begon werkelijk een groot probleem te worden toen, na dat de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog dit deel van België bezet hadden, het passeren van de grens uitein delijk door een elektrische draad onmogelijk werd ge maakt. Al spoedig na de bezetting be gonnen berichten over afslui ting van de grens in de pers te verschijnea Woensdag 11 no vember 1914 werd gemeld dat de bruggen over het Leopold- kanaal door de Duitse schild wachten waren opgeblazen, zodat men vanaf Heist tot Watervliet dit kanaal niet meer overkon. De toegangs wegen uit Nederland naar België werden afgesloten. Vijftien dagen later meldde de krant dat het nu onmoge lijk was om per voertuig van uit West-Zeeuwsch-Vlaande ren Philippine te bereiken omdat Duitse posten het on derling verkeer belemmer den. In de afgelopen week was een bierbrouwer uit het wes ten, die zijn klanten aan de andere kant van De Braak man had bezocht, aan de Maagd van Gent bij zijn te rugkeer aangehouden en met verlies van paard en wagen bedreigd, wanneer hij nog eens de grens over zou komen. Maandag 7 december 1914 meldde de krant dat sedert vrijdagavond vanuit Philip pine de toegang tot België Stoomtrammetje van de lijn Breskens - Maldegem. volledig verboden was. Op het gehucht De Posthoorn vlak langs de grens was de weg naar het Belgische Boek- houte met prikkeldraad afge sloten. Een Belgische genees heer uit Boekhoute was het zelfs verboden zijn patiënten te Philippine te te bezoeken. Ook de vrachtrijders uit Gent en omstreken die gewoon wa ren mosselen te komen halen, werden verplicht langs een hele andere weg Philippine te bereiken. ■Een en ander was aanleidng om te zorgen dat er zo spoedig mogelijk een verbinding kwam tussen oost en west. De aanleg van een weg zou vele maanden in beslag nemen, dus zocht men naar een an dere oplossing. De tram was toen het openbare vervoer middel en daarom werd koortsachtig gewerkt om een tramverbinding tot stand te brengen. En zo kon woensdag 6 januari 1915 rustig en zon der de anders onvermijde lijke feestelijkheid het stoom- tramverkeer tussen de beide delen van Zeeuwsch-Vlaan deren worden geopend. De maatschappij die de concessie had gekregen, de NV Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij (ZVTM), was er nog niet ge heel op voorbereid. Ze had er nog geen eigen rollend mate rieel voor. Vanwege de oorlog stagneerde de aanvoer uit Duitsland en moest materieel gehuurd wordea Ondanks de oorlogstijd had de aannemer de aanleg van de trambaan toch op tijd klaar gekregen. De dag tevoren was de ope- ningsrit gemaakt, waaraan werd deelgenomen door leden - FOTO'S ARCHIEF DE STEM die pogingen zou steunen en daarvoor subsidie zou verle nen, afhankelijk van de mate waarin het algemeen belang daarbij betrokken zou zij a Een diplomatieke uit spraak! In de Provinciale Staten was het het Zeeuw- Vlaamse statenlid dr. Petrus Dieleman die in de vergade ring van 30 november 1916 op het provinciaal belang wees en al zijn oratorisch talent gebruikte om het ongehoorde van de bestaande toestand duidelijk te maken. Het zou nog tot 1921 duren voor de verbindingsweg voor het ver keer kon worden opengesteld. Nog langer zou het duren voordat het oosten een tram verbinding kreeg met de ha ven van Breskens. Al in sep tember 1915 was daarvoor door de ZVTM een concessie aangevraagd, toen deze maatschappij al een verbin ding had tot Hoofdplaat. Breskens was toen de hoofd invoerhaven ten zuiden van de Westerschelde, waar ver schillende verkeerswegen sa menkwamen. Deze gunstig gelegen haven nam voortdu rend in betekenis toe door de verbeteringen die in de haven werden aangebracht en de vergroting van de veerboten die de verbinding met Vlis- singen en derhalve met het Nederlandse spoorwegennet vormden. De lijn Hoofdplaat - Breskens moest niet worden be schouwd als een op zichzelf staande tramweg, maar als een verlenging van de be staande lijn Pyramide- Hoofdplaat. Ze was niet al leen van plaatselijk belang, maar vooral van betekenis voor het doorgaande verkeer. De lengte van de ontwor pen lijn bedroeg 9025 meter. Ze begon bij Hoofdplaat-Tol en eindigde op het rijksha venterrein in Breskens, waar Een locomotief die de ZVTM inzette om de verbinding tussen het oosten en het wes ten te verbeteren. van het bestuur, enkele over heidspersonen, belangstellen den en belanghebbenden. De nieuwe dienst IJzendijke- Philippine-Sas van Gent was slechts een beperkte dienst voor personen, maar in de ge geven omstandigheden was men er blij mee. De nog primitieve lijn bleek in een behoefte te voor zien. In harije winter werden dagelijks gemiddeld 150 pas sagiers vervoerd en men ver wachtte in de komende maanden een veel groter aan tal. Enige maanden later werd de tramlijn doorgetrok ken naar Biervliet en Hoofd plaat, zodat nu alle belang rijke dorpen in West- Zeeuwsch-Vlaanderen op het stoomtramnet waren aange sloten. Ook kwamen er bezwaren. Aan de haven van Philippine was voor de aanleg van de trambaan een deel van het haventerrein gebruikt, zodat de gelegenheid tot lossen van de mosselschepen werd be perkt. Eenparig wendden zich dan ook de mosselhandelaren tot de ZVTM met het verzoek om de nodige veranderingen aan te brengen. Met mede werking van de autoriteiten zou de maatschappij moeten zien gedaan te krijgen dat er meerdere aanlegplaatsen zouden komen en een uitge breider terrein om te lossen. Vanzelfsprekend werd ook geijverd voor een verkeers- weg tussen oost en west. De een emplacement werd aan- minister van Waterstaat was gelegd. Los- en laadplaatsen bereid om, wanneer door met halten waren er te Roo- meer onmiddellijk belang- denhoek, Sasput en aan de hebbenden pogingen in het dijk bij Nieuwerhaven. De werk werden gesteld om een iyn was jn afwijking van het verharde weg te krijgen, hij oorspronkelijke plan een ki lometer zuidelijker aange legd, waardoor ze van meer belang was voor het suiker- bietenvervoer. De aanlegkosten bedroegen ƒ499.500,- of ƒ55.300,- per ki lometer hoofdlijn. Door de provincie Zeeland werd bij Besluit van 20 juli 1926 een renteloos voorschot verleend van 166.500,-. Uit 's rijks kas werd eenzelfde voorschot verleend. Een gelijk bedrag moest ook door de tramweg maatschappij worden bijeen gebracht. De Rotterdamsche Bankvereeniging werd bereid gevonden een krediet van 200.000,- te verstrekken, zo wel voor deze lijn als voor een paar zijlijnen voor goederen vervoer die de maatschappij reeds uit eigen middelen had aangelegd. Het duurde nog tot 1928 voor de lijn er kwam en het oosten ook een tram verbinding had met de haven van Breskens. COLLECTE - De collecte voor het nationaal Reumafonds heeft 1487,75 opgebracht. De vorige collecte voor dit fonds werd in 1984 gehouden. BOLLING - Bolclub De Ware Vrienden hield een bolling. Uitslag: 1. R. de Vriend, 2. E. Rijckaert, 3. E. de Paepe, 4. G. Engels, 5. J. Focke. BOLLING - Bolclub De Ware Vrienden hield de zevende clubbolling. Uitslag: 1. H. Bruggeman, 2. G. Verheije, 3. J. Focke, 4. J. Rieteco, 5. E. Rijckaert. BRIDGEDAG - Westrijdlei- der Ton Haggenburg kan te rugkijken op een succesvol top-integraaltoernooi voor bridgeparen in Het Vogel huis. Er was een maximale bezetting met veertig paren en het was gezellig. Er werd gebridged van 11.00 tot 16.30 uur. Uitslag: 1. mevrouw De Vuyst/de heer Pieters, Oost- burg/Knokke; 2. familie Bak ker, Sluis; 3. heren De Pret/ Jacobs, België. Zaterdag 9 april wordt een viertallen- toernooi gehouden. EXPO - In de kelder van het stadhuis wordt van 2 tot 8 april een tenstoonstelling ge houden van schilderijen en tekeningen van de Schoon- dijkse kunstenaar Johnny Beerens. KOORAVOND - In de rk kerk wordt vrijdag 25 maart een grote kooravond gehou den. De uitvoering wordt ver zorgd door de christelijke ge mengde koren uit Breskens en Nieuwvliet, de rk ge mengde koren uit Sluis en IJ- zendijke, het Nederlands her vormd koor uit Cadzand en het jongerenkoor De SLuisse Rakkers. De begeleiding wordt verzorgd door de mu ziekvereniging Excelsior uit Cadzand. HENGELEN - Aan de eerste clubwedstrijd van HSV De Schelde namen 26 vissers deel, onder wie vier junioren. Gezamenlijk ving men 22,7 kilogram vis. Uitslag: 1. W. de Maillie 3744 punten, 2. C. Deijl 2784,3. H. van de Velde 1880,4. E. de Waele 1231, 5. mevrouw Vonhout 1096 punten. Eerste junior, tevens debutant, werd Robbie Jonkman met 999 punten. Clubkampioen van vorig jaar Niek de Poorter werd met 891 punten de tweede junior. De volgende wedstrijd is 17 april, aanvang 14.15 uur. WAFELACTIE - De vrou wenvereniging Hoofdplaat houdt vandaag een wafelac tie. De bedoeling van deze ac tie is om de kas te spekken. Vanaf 10.30 uur komt men langs de deuren. Verder is het mogelijk om de wafels telefo nisch te bestellen. TOERTOCHT - Vanaf ster- punt recreatiecentrum De Pannenschuur wordt zondag 27 maart een sterrit verreden. Bij een sterrit rijden de deel nemers in clubverband of in dividueel clublokaal-ster- punt-clublokaal. Men kan in schrijven tusen 09.00 en 12.00 uur. Van onze verslaggever OOSTBURG - Het Oostburgse college van B en W wil een aantal surflocaties opnemen in de algemene politie verordening. Surfen buiten die aangewezen plekken moet worden bestraft met een boete van ten hoogste 500 gulden. Met dit voorstel hoopt het col lege een eind te maken aan de talrijke klachten over gevaar lijke situaties die zich 's zomers aan de kust voordoen. Die situaties doen zich voor waar zwemmers en surfers ge bruik maken van dezelfde wa tergedeelten. In de algemene politieverordening is al een ar tikel opgenomen dat het surfen binnen voor zwemmers afge bakende gedeelten verbiedt. „De ervaring leert echter dat dit verbod onvoldoende wordt nageleefd. Er moeten maatre gelen worden genomen om een betere scheiding tussen beide categorieën recreanten te krij gen", schrijven B en W. Een al ternatief menen zij nu te heb ben gevonden in een zonering ■van het strand. Bij bepaalde stukken zou dan alleen mogen worden gesurfd, daarbuiten is het voor de surfers taboe. Omdat het surfen erg populair is, moet er volgens het college een voldoende groot aantal strandvakken voor surfers worden aangewezen. Daar naast moet er ter plekke steeds een voldoende begaanbare overgang zijn en voldoende parkeerruimte. Op grond van die criteria heeft het college Van onze correspondent OOSTBURG - Evenals vo rig jaar mocht ook dit jaar de Oostburgse vooij aars- beurs niet klagen over be langstelling. Duizenden be zochten de tent op het Le- delplein in het hart van de West-Zeeuws-Vlaamse ge meente. „Het voldoet volledig aan onze verwachtingen", aldus Piet Verduin, voorzitter van de or ganiserende winkeliersvereni ging. Tijdens de beurs werd ook begonnen met de actie ver keersveiligheid, een gezamen lijke actie van de politie, BO- VAG, Veilig Verkeer Neder land en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid. Honderd stands zetten van vrijdag tot zondagavond hun beste beentje voor met als spe ciale attracties Jacques d'An- cona (bekend van de sound- mixshows) en Jack en Mieke Tijstermans (bekend van Pa rijs Dakar. acht locaties uitgekozen, onder meer ten oosten van de uitwa teringssluis bij Cadzand-Bad, tussen paalhoofd 17 en 18 bij de Nieuwe Sluis en tussen de veerhaven en de handelshaven in Breskens. Behalve de maximale geld boete bij overschrijding van de aangewezen surflocaties, wil len B en W ook parkeerverbo den vastleggen voor surfers op andere dan daartoe aangewe zen wegen. Het voorstel wordt op vrijdag 25 maart besproken tijdens een vergadering van de financiële commissie. Die be gint om 14.00 uur in het ge meentehuis. De commissie zal zich dan tevens buigen over een voorstel om een krediet van 380.000 gulden uit te trekken voor het uitvoeren van inspec ties aan de rioleringen vijf ker nen van de gemeente. In een aparte, besloten vergadering komt een notitie aan de orde over het betaald parkeren aan de kust. Van onze verslaggever EEDE - Kinderclubwerk Eede houdt zaterdag 9 april een sponsor wandel- en fietstocht, ter ondersteu ning van het ontwikke lingswerk in Nicaragua. Jong en oud kunnen daaraan meedoen door bepaalde afstan den af te leggen, terwijl door henzelf gezochte sponsors een bepaald bedrag per afgelegde kilomter beschikbaar stellen. De eindopbrengst wordt over gedragen aan het Nicaragua Komitee Zeeuwsch-Vlaande ren en is onder meer bedoeld voor de bouw van een schooltje voor de jeugd van Santa Teresa en omgeving. Vorig jaar gaf Kinderclub werk ook al een bijdrage voor dat project. Een vrijwilligster uit IJzendijke is toen zes weken naar Santa Teresa geweest. Af gelopen zaterdag waren de door haar gemaakte dia's voor de jeugd en andere belangstel lenden te zien. In een brief aan B en W van Aardenburg vraagt Kinder clubwerk of de gemeente be reid is eenzelfde bedrag als de sponsors bij elkaar brengen toe te voegen aan de opbrengst. Kinderclubwerk wil daarbij een beroep doen op de speciale begrotingspost, die de Aarden burg voor ontwikkelingswerk heeft opgesteld. De deelnemers vertrekken 9 april om 13.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19