jverlast n zicht VRIJMETSELAARS WILLEN AF VAN GEHEIMZINNIG IMAGO ;itten met probleem DE STEM VAN ZEELAND 4 ZATERDAG 19 MAART 1988 an Gent euzen "enburg I Dat is haast onuitwisbaar. Het I heeft denk ik te maken met het verleden. Er is een tijd geweest, I tot aan het einde van de negen tiende eeuw toe, dat je er ge woon niet voor uit kon komen I dat je lid was. Een zakenman zou zijn klanten verliezen. Een [loonwerker zijn baan. Zo lag [dat gewoon. Dus bleef alles [achter gesloten deuren. Maar hoe toleranter de maatschappij werd, hoe meer Vrijmetselaars in de openbaarheid kwamen. Christelijk Verrassing TE SPEKKEN Een gulden Geheim Alleen mannen Kiezen Levensreis VRTING Zater- maart wordt in café art in Sas van Gent ote Paaskaarting, bi nder roem, gehouden, 19.30 uur kunnen de efhebbers inschrijven arting begint om 20.00 ÏOUWEN - De afde- meuzen van de Neder- Vereniging van Huis- en houdt dinsdag 22 een ledenavond in de Herderkerk. De bij. t begint om 19.30 uur. uw Booden houdt die een lezing. De lezing ver de geschiedenis van duurkunst uit vele lan- t de eeuwen heen. ng VRIJMETSELARIJ is voor de meeste mensen een onbekend en met veel mysteries omhangen verschijnsel. Eeuwenlang zijn Vrijmetselaars met name door de Rooms-Katholieke kerk en daaraan verwante macht hebbers vervolgd. Hun symbolische rituelen, besloten bijeenkomsten en felle hekel aan dogma's waren rege ringen met een autoritair karakter een doom in het oog. ISSIE - De leden van nissie voor het Burge- -r Van Dongensport- in Aardenburg vergade- oensdag 23 maart in het ntehuis. Op de agenda n de bespreking van Tiende reacties van ge- ers op de nota over het park en enkele zaken uishoudelijke aard. De 'ssievergadering begint .30 uur. oncordia; eerste klep: p, man, Willem Teil; tweede M. Verdonk, Doel naar Ho- lerde klep: L. van Dijke, St- itiaan; grootste aantal (7): J. :ter, Doel naar Hoger. Wip 2: e hoge vogel: L. van Dijke, ebastiaan; tweede hoge vo- Helmstrijd, Juliana; eerste gel: P. Vette, Concordia; de zijvogel: W. Boudens, zij vogel: P. Boonman, bei- Willem Teil; grootste aantal van de Dries, Soranus. De hoofdvogel was voor P. man. ltermijnmarkt: In bintje 50 oogst 1987, werden 68 con- en verhandeld voor levering bij een prijs van 15,00 tot 10 per 100 kg, 8 contracten le- >g mei tegen 17,50 tot 17,00 i contracten levering juni te- ƒ19,00 tot ƒ18,00. De stem- was vast. In bintje 40/50 oogst 1988 werden 4 contrac- verhandeld voor levering bij een prijs van 14,00. De tming was kalm. In bintje 50 oogst 1988, werden 46 con- ten verhandeld voor levering bij een prijs van 29,20 tot 00. De stemming was prijs- dend. Tijdens de Tweede Wereldoorlog nog stonden ze op Hit ler's zwarte lijst. Reden om na de oorlog hun principe over 'gehoorzaamheid aan de wetten des lands' te her zien. Gehoorzaamheid, mits het geweten het toelaat, heet 't nu. Begonnen als een Middeleeuws gilde van steenhou wers in Engeland, bevinden de Vrijmetselaars zich nu op de grens tussen geloven en weten, tussen religie en hu manisme. Terneuzen heeft ook een Vrijmetselaarsloge, l'Amitié Sans Fin (Vriendschap zonder einde). Het loge- gebouw is de oude kerk van de buurtschap Spui. Daar vertellen J. Flipse en J. Tazelaars, beiden 'broeders' bin nen de loge, over het wezen van de Vrijmetselarij. Of: 'hoe help je de fabeltjes de wereld uit'. 'Wij zijn doe-het-zelvers' Door Joep Trommelen ALS JE het fijn vindt dat alles in het leven voor je uitge stippeld is, dat iemand anders zegt wat je moet doen, is de Vrijmetselarij niets voor je", zegt J. Flipse. Wie niet zo denkt, kan vol gende week donderdag 24 maart in het Spuise logege- i bouw terecht. Dan geven de Zeeuws-Vlaamse Vrijmetse laars voorlichting. Zieltjes werven zullen ze naar eigen zeggen nooit doen. „Ze moeten zelf initiatief tonen". Sinds kort i heeft de Orde van Vrijmetsela- j ren onder het Grootoosten der Nederlanden zelfs een profes sionele voorlichter in dienst. De geestelijke bouwvakkers krui pen uit zijn schulp. Tazelaar en Flipse ontken nen dat de loges uit geheimzin nig mensen bestaan die het liefst alles wat ze doen binnen vier muren houden. Waar ko- j men die vooroordelen en afkeer bij veel mensen dan vandaan? Flipse: „De mensen denken dat het een geheimzinnig boeltje is. Nu is het in Nederland heel ge woon om te zeggen dat je bij een loge bent". „Over geen enkele groep I gaan onder de spraakmakende menigte zulke onzinnige ver- haaltjes rond als over de Magons of Vrijmetselaars", schrijven B. van Gelder en drs. E. Hoekstra in het boek 'Spoor zoeken' (Amsterdam, 1980), dat een overzicht probeert te geven van religieuze en levensbe schouwelijke stromingen in Nederland. In hun hoofdstuk over het verschijnsel stellen ze het niet eens om een le vensbeschouwing gaat, maar eerder om een levenshouding. Of, zoals Tazelaar zegt: „Wij zijn doe-het-zelvers". Doe-het-zelvers. Een uitdruk king die zowel letterlijk als fi guurlijk het wezen van de Vrij - metselarij raakt. Wanneer de gilden van de steenhouwers voor het eerst het karakter kregen van een gezelschap dat zich bezighoudt met 'ontwikke ling van al die eigenschappen van geest en gemoed, die de mens en de mensheid kunnen opvoeren naar hoger geestelijk en zedelijk peil' (uit: de begin selverklaring in de Grondwet van de Nederlandse Vrijmetse laren) is niet bekend. Er be staan geen geschriften over. In 1717 verenigden zich voor het eerst loges in een 'Grootlo- ge'. Wel is volgens Flipse de band met het christelijk geloof te verklaren. „De steenhouwers in de Middeleeuwen werkten veel aan kerken. Die behoorden tot de weinige stenen gebou wen in die tijd. En het spreekt vanzelf dat ze daarvoor gelo vige werklieden namen". Het steenhouwen, de daarbij gebruikte instrumenten en 'vakjargon' zijn onlosmakelijk verbonden aan de symboliek en denkwijze van de logeleden. 'Vrij' 'metselen' aan de geest van de mens. Flipse: „We zien de mens die niet gevormd is als een ruwe brok steen. Een ont wikkelde mens als een steen die bewerkt is. Wé streven naar het ideaal van de kubieke steen, iets wat je nooit kan be reiken maar wel naar kunt streven. Aan die gedachte kun je de hele symboliek waarmee we werken ophangen". .et de bewoners van het sense wethouder J. van :n oplossing kan komen hebben over de contai- r. :rs te dicht bij hun huizen d met puin om het geschikt rigens niet in strijd is met Tollenaar heeft al aange- ners tegemoet te komen en en er samen wel uitkomen, toond, zal hij wel iets moe- an Rooijen opnieuw met de 1 iets verandert. Hij wil de meter van de huizen hou- maken en een groenvoor- ;et gebied van de planologie met de gemeente regelen. - gde een noodweer er voot Groenoord onder wateï am te staan waardoor sttent scheurde en in allen)' Iers diende te worden opge' nwd. In nauwe samenwet' ïg met de gemeente Terneu- i en de Sluiskilse bevolkinj nden de Gildefeesten door- ng vinden. Penningmeester van de Gil leesten Piet de Kerf: J* mtane giften en de bliksem- terij die enkele trouwe te :kers tijdens de afgelop® ;sten organiseerden hebber ngetoond dat Sluiskil zlJ" ldefeesten wenst te behou- n. Wij als bestuur vinden n» t het onze taak is de op® n deze feesten onverander laten. Vandaar dat wij besje hebben het financiële te' irt niet weg te werken doo :t heffen van entree, rnaa >or het organiseren van lasactie waarvan wij hop6 it Sluiskil ons zal steunen.' Een week voor de paasdag® il in Sluiskil huis-aan-huis rentuele bestelling word® jgenomen voor een 'PaassW - lak voor de paasdagen wo® 2ze paasstol bezorgd. Het te ;uur heeft er vertrouwen 1 at deze actie zal slagen en aardoor de gratis entree v® e Gildefeesten en K°m" eurs 1988 gewaarborgd blij" Het zwaard van de meester Er zijn voorschriften voor de uitvoering van de rituelen. Flipse en Tazelaar hebben wei nig zin om die uit de doeken te doen. Niet omdat ze per sé ge heim zijn. Flipse beweert zelfs dat 'ze overal bij De Slegte ge bundeld te koop zijn'. Het tweetal vindt echter dat een verhaal over de rituelen niet meteen in de goede context te plaatsen is en de Vrijmetselarij zelfs 'belachelijk' zou kunnen maken. Bovendien hebben nieuwe leden het meest aan de rituelen als er sprake is van een verrassingseffect. „En als we nu alles zouden vertellen, is dat weg". De passer en de winkelhaak zijn de voornaamste symbolen van een Vrijmetselaar. In de logezaal in Spui sieren zij een Bijbel, die 'Het Grote Licht' wordt genoemd. Lichtsymbo- liek speelt een belangrijke rol bij de rituelen, waarmee aspi rant-leden in de loge worden opgenomen en verder worden ingewijd in de denkwereld In de schitterende logezaal, waar de tekens van de dierenriem de muren sieren, staan drie kaar sen midden in de zaal: symbo len van Wijsheid, Kracht en Schoonheid. Tijdens bijeen komsten van de loge komt daartussen het tableau met de 'Ken u zelve'; de ingang van de logezaal Vrijmetslaarstekeno te liggen: het bouwplan voor de mense lijk kubieke steen. Boven de deur, aanfde Oostzijde van de zaal, staat de spreuk 'Ken U Zelve' Aan de Westkant staat de stoel van de meester, de voorzitter van de loge. Taze laar: „Uit het westen komt het licht, daar is onze hoop op ge vestigd. Het oosten is de wereld waar we allemaal naar terug moeten, in de hoop dat we iets van dat licht kunnen meene- De symboliek is voor de Vrij metselaars een houvast, letter lijk een instrument, om de wer kelijkheid om hen heen te ont rafelen en een denkwijze te ontwikkelen. „Iedereen her kent er dingen in uit zijn eigen leven", zegt Flipse. „Maar er is niet voorgeschreven wat er precies achter zit. We zeggen: hier heb je de symbolen, zie maar watje er mee doet" Achter de twee rijk versierde stoelen van de 'Opzieners', die vlak bij de deur gezeten de twee rijen logeleden 'in de ga ten' moeten houden zit een aar dige anekdote verbonden. Ta zelaar vertelt dat het om authentieke Vrijmetselaars- stoelen van Engels fabrikaat gaat. „Die zijn hiet gekomen met een begrafeniswagen. Er moest een lijk vanuit Neder land naar Engeland gehaald worden. De begrafenisonder nemer heeft toen die stoelen voor ons meegenomen. We heb ben ze voor een gulden gekocht, en een consumptie voor de chauffeur". De geschiedenis van de l'A mitié Sans Fin in Zeeuwsch- r 'n de logezaal staan drie kaarsen midden in de zaal: symbolen van Wijsheid, Kracht i ^hoonheid Vlaanderen gaat terug tot 1750, toen Sluis een garnizoensstad werd. Het garnizoen bracht zo genaamde veldloges mee, die de Zeeuws-Vlamingen voor de eerste keer met de Vrijmetsela: rij in contact brachten. l'Amitié Sans Fin was al snel een feit. Op die manier is de Vrijmetse larij in de streek blijven han gen. In 1818, na de Napoleoniti- sche tijd, verdween l'Amitié voor de eerste keer, om in 1868 weer in Sluis terug te keren. Zeven jaar later verhuisde de loge naar Terneuzen, om bij het uitbreken van de Eerste We reldoorlog opnieuw ter ziele te gaan. In 1967 staken de Vrij metselaars de koppen weer bij elkaar, om in 1975 het logege- bouw in Spui te betrekken. l'A mitié Sans Fin telt momenteel 28 leden en is daarmee een kleine loge; in Nederland be staan 139 loges in zeventig plaatsen met ruim 6300 leden. Bekende streekgenoten als de vroegere burgemeester van Terneuzen Geill en Donze Vis ser speelden ooit een belang rijke rol binnen de beweging. De loges zijn besloten gemeen schappen, reden dat er vaak gesproken wordt over een ver ondersteld 'Geheim van de Vrijmetselarij'. Flipse: „Er be staat geen Geheim in die zin dat er iets is wat de anderen niet mogen weten. Wat je het Geheim zou kunnen noemen is de ervaring die een groep man nen samen heeft als ze langere tijd met elkaar omgaan in een sfeer van volledige openheid. Ze krijgen een band door sa menwerking. Dat onuitspreke lijke iets mag je voor mijn part het Geheim noemen. Maar daar kun je niet over vertellen, dat is niet in woorden te vatten. Vragen naar het Geheim is net zoiets als vragen naar de smaak van een sinaasappel. Dat kun je alleen maar proe ven. Veel mensen begrijpen dat niet en verwijten ons dat we zo gesloten zijn. Maar als je zo'n open verhouding hebt, gooi je toch niet zomaar alles op straat?" „De religieuze belevenis speelt een voorname rol, zeker voor de mensen die al een gelo vige achtergrond hebben. Maar je vindt het niet terug in dog ma's. Het stelsel van rituelen is zo, dat iedereen er zich in kan vinden, ongeacht welk geloof of levensbeschouwing. Er bestaat niet zoiets als de enige uitleg. Je moet er samen over praten. In de geschiedenis van de ker ken zie je dat er na verloop van tijd een splitsing kwam, omdat de leden het niet met elkaar eens waren. Bij de Vrijmetse larij komt dat niet voor. Wij willen wegnemen wat de men sen verdeeld". Het is niet helemaal waar dat de Vrijmetselarij niet verdeelt. Dat doen de 'broeders' zelf al door alleen mannen toe te la ten. Als reactie daarop is er nu ook een orde voor vrouwen, met een symboliek rond spin nen en weven, en een ge mengde orde. Niet dat ze op vijandelijke voet staan met elkaar. Zo komen er binnen kort enkele leden van de vrou welijke orde vertellen over hun werk. Maar de Vrijmetselaars willen de werelden van man nen en vrouwen tijdens hun bijeenkomsten strikt scheiden. Wel is er een keer in de maand een bijeenkomst waar de vrou wen en kinderen ook bij mogen zijn. Maar dan blijven de ritue len in de logezaal achterwege. Gezelligheid staat dan voorop. Flipse: „Ten eerste is het masculine karakter een tradi tie, maar dat zegt natuurlijk nog niet alles. Maar ik heb nog nooit gezien dat mannen niet veranderen als er een vrouw bij is. Mannen onder elkaar die open staan voor elkaar doen anders als er alleen mannen zijn. dat moet je niet versto ren". „Er zijn een hoop vrou wen die best in de Vrijmetsela rij passen. We vinden absoluut niet dat vrouwen onderge schikt aan mannen zijn. Maar we selecteren steng voordat we iemand toelaten. Daarbij wordt veel gevraagd. Het lid moet iets aan ons hebben en wij moeten iets aan hem hebben. Je kunt als man niet aan een vrouw vragen om persoonlijke dingen te vertellen en haar vervolgens te vertellen dat ze niet in aan merking komt. Dat is een zwaarwegend praktisch be zwaar". Ook atheïsten kunnen lid zijn van de Vrijmetselaars. Wel gaat de orde uit van een 'Op perbouwmeester'. Voor een ka tholiek of protestant is dat God, voor een vrijdenker kunnen dat bijvoorbeeld kosmische krachten zijn. Er is duidelijk sprake van een hiërarchie binnen de loges; volgens het Gildenstelsel zijn er leerlingen en gezellen en de voorzitter (een loge is in de zin van de wet een vereniging) heet een meester. „Ook dit is alleen maar van symbolische betekenis", legt Flipse uit. „Om de rituele arbied te kunnen doen. De meester wordt demo cratisch gekozen. Eenmaal ge kozen heeft hij vrij veel macht, dat is waar. Men zal daar niet gauw tegenin gaan. Landelijk is dat ook zo. Het hoofdbestuur is afhankelijk van de lande lijke vergadering, dat is een soort Tweede Kamer zeg maar. In Terneuzen kiezen we om de twee jaar een nieuw bestuur. We vinden het goed als mensen niet te lang op dezelfde plaats zitten". De Vrijmetselaars spreken on derling van een 'levensreis'. Tijdens die reis leert de mens de tegenstellingen in zijn bin nenste te overbruggen. Een reis van duisternis naar licht. Het 'bouwen' is orde brengen in de chaos. En dat bouwen doet ieder voor zich, alleen de werk tuigen zijn binnen de orde ge lijk. De Vrijmetselaars zouden het liefst een doorsnee van de samenleving vormen. „Helaas is dat niet zo. Er be- De versierde zetel van de meester. staat een drempel die dat be lemmert. Het is inderdaad waar dat de grootste groep le den behoort tot de 'intellectuele bovenlaag' van de maatschap pij, ook al zijn het lang niet al lemaal academici. Een frisse inbreng van onderen zou zeer welkom zijn", zegt Flipse. Hij is er overigens van overtuigt dat de vrijmetselarij anno 1988 ze ker nog een nuttige toekomst heeft. „Groot zullen we in Ne derland nooit worden. Zolang er echter zoveel positieve reac tie komen van de leden die zeg gen dat het voor hun leven een betekenis heeft kunnen we verder Er komt bij ons een Belgische psycholoog die hier gemakkelijker Vrijmetselaar kan zijn dan in Belgïe, waar het nog helemaal niet geaccep teerd is. Hij vertelde me dat de Vrijmetselarij dingen toepast waar zijn vak pas na tweehon derd jaar achter is gekomen. Het gaat bij ons niet om wat je hebt, maar om watje bent". De bijbel, door de vrijmetselaars 'Het Grote Licht' ge- noctrvd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23