NEDERLANDSE SPEELFILMS TE ZIEN IN FILMHUIZEN Het verschil tussen boek en film Eindelijk directeur voor Filmfestival Venetië Antiekbeurs Breda meer gericht op publiek Zenda: via hu bredanaar s Twintig paar schoenen in 1 minuut 15 m VRIJDAG 18 MAART if In het kader van de Boekenweek heeft de Vereni ging van Brabantse Filmtheaters de cyclus 'Film en Nederlandse literatuur' georganiseerd. Realistisch Bedreiging Rademakers VERONICA BRENGT MORGEN 'MODESPECIAL' Octopus SPEELFILMS OP TV pESTEM WETENSCH; OOK IN DE BIOSCOOP 3REDA - Radio-zend- imateurs over de hele /ereld 'praten' tegen- /oordig met elkaar via ïun computers in ilaats van door de mi crofoon. Steeds vaker langen amateurs de licrofoon 'aan de spij- ter' zoals dat heet. Be DE STEM T2 Door Marjan Mes In elf Brabantse filmhuizen worden tussen 16 maart en 7 april negentien Nederlandse speelfilms vertoond, die zijn gebaseerd op romans en verhalen van Nederlandse schrijvers. De grote filmhuizen, waaronder het Bredase, vertonen de complete serie, de kleinere zoals de filmhui zen Oosterhout, Roosendaal en Dongen, maken een selec tie. Bij de keuze van de films en de samenstelling van de begelei dende brochure werd vooral rekening gehouden met het middelbaar onderwijs. De sa menstellers van de brochure, Rose-Anne Mutsaers en Mo- niek Verhaaren, vinden dat het onderwijs in deze tijd van beeldcommunicatie te weinig aandacht besteedt aan het kri tisch kijken naar films, naast het kritisch lezen. Zij zien het als een taak van het literatuur onderwijs om veel meer verfil mingen van literaire werken bij het onderricht te betrekken. Een leemte waarin dit 'festival' nu aardig voorziet, al zijn de meeste films al in de bioscoop te zien geweest. Een uitdaging vormt in ieder geval de mogelijkheid om aan de hand van de gelezen boeken en te vertonen films beter te le ren onderscheiden welke de verschillen tussen de twee me dia zijn. Dat pregnante verschil is vaak de oorzaak dat lezers teleurgesteld zijn in een film naar een boek. Een filmer moet zijn verhaal nu eenmaal in beelden vertellen, terwijl de le zer zich vaak in zijn hoofd al een bepaald beeld van een boek heeft gevormd. „Ik had me de personages heel anders voorge steld", is een veelgehoorde klacht. Waar het geschreven woord heel fijne nuances kan aan brengen daar moet de cineast zijn toevlucht nemen tot expli ciete beelden, die zich realis tisch en objectief aan de kijker voordoen. Vaak zal een letter lijk in beeld brengen de lite raire strekking van het oor spronkelijke werk volkomen verknoeien. Daarom zal een filmer meestal ook naar een filmische vorm zoeken waarin een goed beeldend equivalent wordt gevonden voor de taal. Een boek prikkelt niet zelden de verbeelding van de lezer, een film is de verbeelding zelf. In Nederland zijn maar wei nig originele scenarioschrij vers. Gevolg is dat de meeste Nederlandse filmers naar een bestaande roman of verhaal grijpen. Zeker driekwart van de Nederlandse speelfilmpro- duktie is gebaseerd op een be staand boek van een Neder lands auteur. Vooral het werk van Jan Wolkers is als filmma teriaal erg geliefd. Hij schrijft zo beeldend, dat een scenario schrijver zich niet overmatig hoeft in te spannen om een Scene uit 'Dokter Pulder zaait papavers', naar het boek vcan Anton Koolhaas. Met Kees Brusse, Dora van der Groen en Sacco van der Made. - foto archief de stem boek van deze auteur om te zet ten in filmtaal. Het scenarioschrijven is in ons land dan ook geen echt vak en wordt bovendien slecht be taald. Het besparen van tijd en daardoor geld is - in tegenstel ling tot in Amerika - de groot ste bedreiging van de kwaliteit van filmscenario's en de film opnamen zelf. Het aardige van de cyclus 'Film en Nederlandse Literatuur' is dat het accent ligt op films met een zekere li teraire kwaliteit, waarin zowel het karakter van de schrijver als de eigen identiteit van de filmer tot hun recht komen. Een aantal films is van re cente datum en draaide nog on langs in de bioscopen: 'Van ge luk gesproken' van Pieter Ver hoef f (Marijke Höweler), 'Ha- vinck' van Frans Weisz (Marja Brouwers), 'Vroeger is dood' van Ine Schenkkan (Inez van Dullemen) en 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg (naar de Leon de Winter). Commerciële bekendheid ge nieten ook 'Van de koele meren des doods) van Nouchka van Brakel (naar Couperus), 'De vierde man' van Paul Verhoe ven (naar Gerard Reve), 'Het meisje met het rode haar' van Ben Verbong (naar Theun de Vries) en 'Menuet' van Lili Ra demakers (naar Louis Paul Boon). Interessanter is daarom wel licht de vertoning van een film als 'Dorp aan de rivier' uit 1958 naar het boek van Antoon Coo- len, 'Dokter Pulder zaait papa vers' uit 1975 naar een roman van Anton Koolhaas en 'Als twee druppels water' uit 1963 naar het boek van W. F. Her mans. Alle drie deze films wer den gemaakt door Fons Rade makers, Nederlands meest standvastige literatuurverfil mer wiens verfilming van 'De Aanslag' vorige jaar zelfs een Amerikaanse Oscar won. Uit cinematografisch oog punt is ook 'De elektriseerma chine van Wimshurst' uit 1978 van Erik van Zuylen, geba seerd op het verhaal van W. F. Hermans, de moeite waard. En 'Het Gangstermeisje' van Frans Weisz naar het boek van Remco Campert uit 1966. Van de onlangs overleden cineast Adriaan Ditvoorst, de surrea list onder de Nederlandse fil mers, wordt 'De blinde foto graaf' uit 1982, ook al naar een verhaal van Hermans, ge draaid. Verder staan dan nog op het programma: 'Twee vrouwen' van George Sluizer (naar de ro man van Mulisch) 'Terug naar Oegstgeest' van Theo van Gogh naar Wolkers (vorig jaar suc ces in de bioscoop), 'Un soir, un train' van de Belg André Del- vaux naar een novelle van Jo- han Daisne en de eveneens Bel gische film 'De Loteling' van Roland Verhavert naar een verhaal van Hendrik Conscien ce. Een wat merkwaardige keuze in een serie over Neder landse literatuurverfilmingen. Aantrekkelijker was het ge weest om bijvoorbeeld de nieuwe film van Hedy Honing- mann, 'Hersenschimmen' naaar het boek van Bernlef te kunnen zien. De brochure 'Film en Nederlandse literatuur', waarin het complete pro gramma is opgenomen, is gra tis verkrijgbaar bij de filmhui zen. Informatie kan worden verkregen bij de Vereniging van Brabantse Filmtheaters, tel. 013-431712 of 362033. Vijf modellen uit de 'Modespecial', met rechts Patty Brard. foto veronica Door Jan Koesen HILVERSUM - Als Vero nica informatie geeft, wordt dat meestal gepresenteerd tegen een achtergrond van muziekgebulder en flit sende beelden van jong spul. Wezenlijke voorlich ting is er doorgaans niet bij. Zo is de 'Modespecial', die de jongste omroep zaterdag brengt, in feite een wande lende Avenue of Cosmopoli tan. Voor wie meer wil weten, is er een zwaar gesponsorde bij drage in de Veronieagids waar Ie ook nauwelijks wijzer van wordt. Of dit een handige kop peling is van omroep en blad, dan wel de consequentie van Veronica's filosofie dat alleen de jeugd het verleden, heden en de toekomst heeft, is niet dui delijk. Daar struinen vijf manne quins, waaronder de tanden- blikkerende Patty Brard, door het oude Jeruzalem en Eilat. Twee heren stellen een Miami Vice-achtig duo voor. Er is een mager verhaaltje, waarin de 2 heren de 3 dames gaan zoeken. Ondertussen wordt het een en ander geshowed tegen de achtergrond van historie, een woestijn en veel zon. En ik kom tot de conclusies dat ik mooie, stilstaande modefoto's in een glimmend magazine toch aan trekkelijker vind dan dit bla derboek. Daar zien we Yvonne met een tafeltennisbatje in haar hand. Ze kan het ding niet vasthouden, de schat, de top spin moet uit haar bloesje ko men. Daar pakt Patty de keu, om relaxed te gaan biljarten in een creatie die me dan ontgaat, want ik vrees het ergste voor het laken. Dan: 20 paar schoe nen in 1 minuut 15. Alleen Ve ronica komt op zo'n idee. De westernlook is uit, de de- sertlook in. Verder brengt de mode: een gebloemde beugel- bh, roze hemdjes met grijze kant-inzet, veel gel in het haar, overdag een onschuldige, frisse make-up, de comeback van de eyeliner, nail-art creaties, off white, grijs, zwart, veel stre pen, de anti-fit spijkerbroek en boothalstruitje, canvasschoe- nen en marinestijl. Voorts is Veronica voor deze modespecial even in een MAVO in Terborg neergestre ken. Tien leerlingen zijn bereid zich aan een revisie te onder werpen. Plamuur op de puist jes, lipstick ook voor de boys. Twee visagistes (schoonheids specialisten) en drie Cosmo- kapsters maken van tien een voudige bewoners uit de Ach terhoek wezens uit het turbo tijdperk. Regisseur Bert van der Veer: „Een poos geleden heb ik ook een modespecial gemaakt. Toen koos ik voor de opzet met foto modellen en zei ik, 'gaat u maar hangen en draaien'. Maar later, bij het monteren, bleek dat ik nog maar 4 minuten overhield. De rest was verschrikkelijk saai. Daarom heb ik nu voor de verhaalvorm gekozen. Mode, ach, de echte trend is nu dat al les mag. We krijgen inderdaad geen stortvloed aan informatie over mode. Ik heb geen profes sionele mode-modellen geko zen, maar acteurs, die kunnen zingen, dansen en acteren, zo dat him inbreng wat persoon lijker is. Mensen die wat meer willen weten over de zomermo- de, moeten de gids maar ko pen." Door onze correspondent Gerard Kessels ROME - Na een Italiaanse operette met tal van dramatische elementen heeft het beroemde Filmfestival van Venetië weer een directeur. De schermutselingen en in triges hebben de benoeming echter zo vertraagd dat de nieuwe festival-baas Guglielmo Biraghi alle zeilen bij zal moe ten zetten om er in september iets van be hoorlijks van te maken. Uiteindelijk kwam het bestuur van het festi val na een reeks miskleunken uit bij Biraghi, de man die vorig jaar 'Venetië' al organiseer de. Toen moest de filmcriticus van de Ro meinse krant 'II Messagero' op het laatste mo ment als compromis-kandidaat inspringen omdat het bestuur het alsmaar niet over een benoeming eens kon worden. Biraghi, zo was de bedoeling, zou dit jaar vervangen worden door een nieuwe full time directeur met een mandaat voor vier jaar. Maar alles wat er maar mis kon gaan, ging mis. De politieke crisis in Venetië, dat het maandenlang zonder stadsbestuur moest doen, had ook zijn terugslag op het festival. De oorlog tussen de partijen ging in het bestuur van de Biennale gewoon verder. Socialisten, christen-democraten en communisten stonden elkaar naar het leven. Wanneer er geen tijds druk was geweest, zou er nu waarschijnlijk nog geen benoeming zijn. De Biennale is een soort culturele octopus, met afdelingen voor beeldende kunst (o.a. de be roemde tweejaarlijkse 'Biennale'), muziek, film etc. Al deze afdelingen vallen onder een en hetzelfde, sterk gepolitiseerde bestuur. Bij de selectie van bestuursleden wordt niet al leen gekeken naar deskundigheid, maar vooral ook naar het lidmaatschap van de juiste politieke partij. Filmregisseur Ermanno Olmi stapte onlangs uit het bestuur als protest tegen de politieke "pressie. De problemen zijn nog versterkt door geldgebrek. De Biennale heeft een jaarlijks budget van enkele tiental len miljoenen guldens, maar komt daar nau welijks mee uit. Toen het bestuur na maandenlang gekra keel eindelijk een directeur voor de film-afde ling koos, leek de lijdensweg ten einde. Maar oud-RAI-directeur Sergio Zavoli, kersvers be noemd, trok zich terug na felle kritiek van Ita- lië's nationale bond van filmcritici. Daarop werd Giorgio Tinazzi, hoogleraar aan de uni versiteit van Padua, benoemd. Tijdens het fes tival vorig jaar had Tinazzi de 'Week van de Kritiek' georganiseerd. Tinazzi moest echter voor de eer bedanken omdat hij het werk voor het festival niet combineren met zijn bezighe den aan de universiteit. Toch weer Biraghi dus. Vorig jaar deed hij het uitstekend, maar hij had in de ogen van het bestuur een groot nadeel. Biraghi is geen lid van een politieke partij. Uiteindelijk stem den tien bestuursleden voor Biraghi, precies het minimaal benodigde aantal voor een be noeming. Wat voor een festival zal Biraghi organise ren? „Een gestroomlijnd festival, net als vorig jaar. Ik wil een opeenstapeling van films ver mijden die geen mens meer kan verwerken." Van de kunstredactie BREDA - Van 26 maart tot en met 4 april vindt voor de 22e keer de Nederlandse Kunst- en Antiek beurs plaats in het Turfschip te Breda. Het accent ligt bij deze beurs op een versterking van de publieksvriendelijke benadering. Op de vooravond, donderdag 24 maart om 14.30 uur wordt in de Grote Kerk van Breda een sym posium gehouden over het behoud van oude kunstvoorwerpen. De beurs die de laatste jaren telkens zo'n 20.000 bezoekers trekt telt een vijftigtal stands met zeer uiteenlo pende aanbiedingen op gebied van kunst en antiek. Er is weer een inter ne- en externe commssie die vooraf alle artikelen toetst op hun echtheid. Als extra verzorgen zes interieur-be drijven een inzending waarbij klas siek en modern gecombineerd wor den. De Kalmthoutse ontwerpster van tuinen en groen W. Pairon verleent daarbij assistentie. Verder zijn er nu een aantal dienstverlenende bedrij ven op gebied van kunstboeken en - tijdschriften, vitrines, lijsten, trans port, verzekering en financiering aan wezig. Voor het sympoisium, dat in sa menwerking met de Amro-bank wordt gehouden op 24 maart, zijn 800 mensen uitgenodigd. Deskundige sprekers zullen de samenhang belich ten tussen kunst en antiek, fiskale as pecten, beleggingsmogelijkheden, rendement en museumbeleid. Die sprekers zijn: drs P.Kroon, hoofd bu reau vaktechniek Moret Gudde Brinkman, belastingadviseurs; drs M. van Boven, directrice van het Noord brabants Museum in Den Bosch; ir W. van der Schoot, directeur-generaal van de Amro-bank en J.Ritman, voor zitter van de raad van bestuur van De Ster. De deelnemers aan het sympo sium krijgen een voorbezichtiging van de beurs. Voor het publiek is de beurs open van 26 maart tot en met 4 april van 14 - 22 uur. Zondag, goede vrijdag, paas zaterdag en beide paasdagen van 11 - 18 uur. Dit schilderij van de hand van Isaac Israels is te koop op de Bre dase kunst en antiekbeurs (26 maart tot 4 april). - foto f. van vliet ZATERDAG Alle lieben Peter (W.-Duitsland 1959, Did. 1,15.55 uiujj medie met Peter Kraus, tieneridool uit de jaren vijftig, rol van een student die verliefd wordt. Carbine Williams (USA 1952, Did. 1, 22.55 uur). Jonge lx*, renzoon wordt tot dertig jaar dwangarbeid veroordeeld,j dat hij een politieman heeft gedood. Met James Stewart. Suddenly single (USA 1971, Did. 2,14.30 uur). Op zoek na® een woning leert een pas gescheiden man twee vrouw® kennen, tussen wie hij heen en weer fladdert. Tragi-kom( die van Jud Taylor met Hal Holbrook, Barbara Rush* Margot Kidder. Touchez pas au grisbi (Frankrijk 1954, Did. 2, 23.10 un Twee bevriende gangsters van middelbare leeftijd een laatste grote slag slaan. Thriller van Jacques E met Jean Gabin, René Dary en Lino Ventura. Grosse Freiheit nr. 7 (Duitsland 1943/44, Did. 3 WDF, 20.0 uur). Tijdens de nazi-tijd verboden film met Hans Albetst. de rol van een zeeman, die de liefde verkiest boven de zee. ZONDAG Meine Tochter lebt in Wien (Duitsland 1940, Did. 1, ïsj, uur). Een kleine middenstander gaat in Wenen op zoek na® zijn dochter. Hij denkt dat ze met een rijke fabrikant is trouwd. Met Hans Moser. Friday the Rabbi slept late (USA 1976, Did. 1, 20.45 uur).lj een klein stadje wordt een jonge vrouw vermoord. Aanwij. zingen leiden naar rabbi David Small, maar de politiecom missaris laat al snel de verdenking vallen. Met Stuart Mat- golin en Art Carney. Ice Station Zebra (USA 1967, Did. 2,21.45 uur). Spionageiik van John Sturges naar de roman van Alistair MacLean.lt meteorologisch station op de Noordpool heeft zich een i ploffing voorgedaan. Rock Hudson en Patrick McGooh; onzerzoeken de zaak. MAANDAG Nine to five (USA 1980, Ned. 2,19.27 uur). Drie secretares.. slaan de handen ineen om zich te wreken op hun slavendri) ver van een baas. Komedie met Dolly Parton, Jane Fonda a Lily Tomlin. Prodlouzeny cas (Tsjechoslowakije 1984, Did. 1, 23.00 uur Als een oudere professor hoort, dat hij kanker heeft, pro beert hij de resterende tijd zo nuttig mogelijk te besfe Komedie van Jaromil Jires. DINSDAG The Godfather (USA 1972, Ned. 1, 23.00 uur). Tweede dal van Francis Ford Coppola's film over de mafia-familieCotf leone. Al Pacino als Michael Corleone moet na zijn wraako; de vijanden van zijn vader naar Sicilië vluchten. Kismaszat és a gézengüzok (Hongarije 1984/85, Did. 2, j uur). Een stel jongens vindt in Boedapest een baby, die; vergissing door een Zweeds toeristenpaar werd achtergelij ten. Bekroonde jeugdfilm van Miklós Markos. Csók, anyu (Hongarije 1986, Did. 2, 19.30 uur). Portret een Hongaarse familie, van wie het leven perfect georganil seerd lijkt. Er blijft echter weinig tijd over om met elkaar; communiceren. WOENSDAG La passante du Sans-Souci (Frankrijk 1982, Did. 1,20.15 uurjl Laatste film van Romy Schneider, waarin zij dubbel») speelt. Tijdens een proces kijkt een joodse vluchteling t op een drama in zijn leven. Dan leert zijn vrouw hemp goed kennen. Met Michel Piccoli. Nuevo mundo (Mexico 1980, Did. 2, 23.25 uur). In de I eeuw krijgt de geestelijke Don Pedro opdracht de gehe schuilplaatsen van Indianen in Mexico op te sporen. I komt hierdoor in gewetensnood. Era notta a Roma (Italië 1960, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Tire film uit de Rossellini-serie, waarin tijdens de w stand in 1943 drie geallieerde krijgsgevangenen onderduikt bij een zwarthandelaarster met een communistische w| loofde. Leo Genn speelt een van de hoofdrollen. Intruder in the dust (USA 1951, België 2, 20.15 uur). Ine zuidelijk Amerikaans stadje vol rassenvooroordelen woiil een moord gepleegd. Automatisch krijgt een neger de schuil en de bevolking staat te springen om hem te lynchen. Verli| ming van William Faulkners roman. DONDERDAG Exodus (USA 1960, Ned. 1, 20.28 uur). Tweede deel van 0 Premingers epos naar de bestseller van Leon Uris. Nail aankomst van de joodse vluchtelingen in Haifa beginnen)] conflicten over de manier, waarop de onafhankelijkheids Israël verkregen moet worden. Al Capone (USA 1959, Did. 3 WDF, 20.00 uur). Rod Steig een van zijn beste rollen als de beruchte misdadiger, d de jaren twintig de onderwereld van Chicago in zijn n had. Coming up roses (Engeland 1986, België 2, 20.15 uur). E operateur probeert na de sluiting van zijn bioscoop te v hinderen dat het gebouw een parkeergarage wordt. 7 Wales geproduceerde film met Dafydd Hywel in de hoofd" Mickey Rourke in de film 'Barfly- foto archief nes] 'Cry Freedom' van Richard Attenborough draait voor J tweede week in Casino 1 in Breda. Meeslepend filmeposiOt de vriendschap tussen Steve Biko, zwarte vrijheidsstrijd en Donald Woods, journalist, en hun gezamenlijke strijdl gen de apartheid in Zuid-Afrika. Spanning en sentimenj grootscheeps verfilmde historische gebeurtenissen i rende de periode 1975-1977. •Barfly' van Barbet Schroeder is geprolongeerd in Cinésd| in Breda en draait ook in Cinem'actueel 3 in Bergen f Zoom. Mickey Rourke en Faye Dunaway acteren subliem! twee alcoholisten tijdens een kroegentocht. Het scenr werd geschreven door Charles Bukowski, Amerika'5 dichter van de zelfkant. 'Nuts' van producente Barbra Streisand en regisseur N Ritt gaat weer door in Casino 4 in Breda. Boeiend ps, drama over een aan lager wal geraakte vrouw (Strei die tijdens een rechtbankzitting het slachtoffer van blijkt te zijn geweest. 'Amsterdamned', de actie-thriller van Dick Maas, blijf) zien in Grand Theater in Breda, Centraal 1 in Geertrui»] berg, City 2 in Roosendaal en De Koning van 1 Hulst. •Dirty Dancing1 met Jennifer Grey en Patrick Sway® nog steeds volle zalen in Mignon en Cinésol 1 en 2 in Br® City 1 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en D«'| ning van England in Hulst. •Wall Street', de film van Oliver Stone over de kei Amerikaanse geldwereld, is te zien in Luxor in TerneuzCf 'Amadeus' van Milos Forman over het leven van MC (Tom Hulce) is weer terug in enkele voorstellingen vafll nésol 1 in Breda. f The Last Emperor* van Bertolucci blijft in Casino 2 in en ook in Luxor in Terneuzen. 'Fatal Attraction' is nog te zien in Casino 3 in Breda, C m'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van I Hulst. Hans Weijers tussen zijn appara echts naast hem de zend-apparatu Door René Kloeg 'e tikken een boodschap >p het beeldscherm van de computer en met een sim ile uiterst effectieve druk )p de knop suist de bood schap met een snelheid van 1200 letters per seconde, 24 feer sneller dan een telex )ijvoorbeeld, door de ether ïaar het zendstation waar le boodschap voor bestemd t De ontwikkelde appara- rnr is zo slim dat iedere imputer uit de duizenden ïrichten die uitgezonden forden precies die berich- 5n haalt die voor hem zijn istemd. Deze vorm van radio-com- punicatie heet Packet Radio, pet verzenden van pakketten Informatie. De laatste twee lpr zÖn 'n landen in West- europa bemande en onbe- Jhande netwerken opgericht Jan dit soort computerzendsta tions. Zend-amateur Hans Wei de eer: die we: spil drii mi jan den tw< zijn dini de mai mei ven vrie Het Door Kees Buijs De militaire wetenschap slokt wereldwijd honderd- yijftig miljard gulden per jaar op. Dit is veel meer dan het wetenschappelijke werk voor vreedzame toe passingen krijgt. Bovendien profiteren het zuiver wetenschappe lijk onderzoek en het toe gepaste civiele onderzoek nauwelijks van de resulta ten van militair onder zoek. Dit blijkt uit verkenningen me onafhankelijke deskundi- binnen- en buitenland hebben opgesteld ter onder kenning van het Nederlandse wetenschapsbeleid. ~~n veelgehoord excuus te- vnü j verminderen van geld Ij de militaire wetenschap t ®r zoveel waardevolle Pm off gaat van militaire «aar meer vreedzame techno- „i,,, In het verleden hebben Produkten inderdaad wot gehad van militaire Een bekend baM .is het anti-aan- nm-o aa®e in de tefalpan, dat I vonrPa0riA is ontwikkeld vaart er'haanse ruimte- cii!ii^ar 'let ontwikkelen van van rÜ- Pthdukten als spin off moJvlj ire is een heel dure °de. Het zou veel goed- koj du Bo| fe de lit; dal afm son linl trol del gel lig' we lin; gei Ha ziil du ne:> lar hu koi me ma sch nol we las!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 20