erloren zoon van de soulmuziek t Gladstone/so RTHUR 'SWEET SOUL MUSIC' CONLEY DUIKT OP IN RUURLO Verlies zendtijd bij sluikreclame V eronica-directeur tv op non-actief Nieuwe concertmeester voor Brabants Orkest 25 Hardbox 4.25 Het Nederlandse landschap roept bij mij de her- Wring op aan Georgia. Het lijkt er op. Als ik daarnaar kijk, maakt het me warm van binnen, aarom wandel ik ook graag hier in de omgeving an Ruurlo. Want daar kom ik vandaan". rootste hit Andere stijl Jeugd Nieuw leven Componeren Frank Boeijen Onding kunst Vier uit Dordt Teleurstelling EXPOSITIES DONDERDAG 17 MAART 1988 Gladstone Mild Lekker Mild „Dokters leven langer dan hun patiënten, maar hébben er, getuige j,un hogere zelfmoordcijfers, niet verplezier in", j.p, Mackenbach, stelling In proefschrift DE STEM T2 poorHuubvan As leeft helemaal op bij de denken over de volgende stap erinnering. Tot dan toe stond et gesprek in mineur. Arthur ee Conley (42) is al zo lang uit de spotlights, hij is al twee ecennia niet meer de ster e menigeen ooit in hem -g en hij vertelt hoe dat zo ekomen is. Zijn domein: een ruime venkamer in een groot uis even buiten de kom van uurlo. Het decor: een syn- esizer, opname-appara- ur, stapels banden en een 'crofoon bengelend aan n touwtje vanaf het pla- "ond. Gezeten op een zelf ont- orpen en vervaardigde, akke, aërodynamische, 'chtblauwe bank, zoals alle eubels in de kamer door emzelf zijn ontworpen, onley laat zich voortaan een smaak meer aanpra- n. Dat heeft hij in het ver eden wel gedaan en daar eeft hij van geleerd. „Ik aat me niet meer gek ma- en. Ik vul mijn leven voor- an zelf in." Dat is de mo- aal van zijn verhaal. Ik had in 1967 mijn grootste 't 'Sweet soul music' gehad, 'e haalde de tweede plaats in e VS. Ik heb toen veel aan Otis dding gehad. Die organi- rde mijn carrière in feite. De laten die ik toen voor platen- aatschappij Atlantic maakte, aaronder 'Sweet soul music' erden ook door hem geprodu- rd." „Dat succes betekende alles t mij. Niet alleen geld. Het s vooral plezier, voor mij en froor het publiek. Want het was (en prettige plaat. Er sprak op- 1 nisme uit. Ondanks alle kte, had ik de tijd om na te in mijn carrière." Echter, juist op dat moment overleed zijn steun en toever laat Otis Redding. Hij klapt in de handen: „Destruction has been made." Vrij vertaald: 'Toen ging ik de vernieling in'. „Het werd me toen dui delijk dat ik alleen verder moest. Otis kwam en ver dween. Hij heeft me voorbe reid op wat er zou komen." „Ik heb hetzelfde karakter als Sam Cooke. En ook de stem. Maar mijn manager, de platenproducers, ieder een verwachtte van mij dat ik vanaf dat moment én Sam Cooke én Wilson Pic kett én Sam and Dave én Otis Redding was. Ik veran derde, maar mijn omgeving niet. Het materiaal voor nieuwe platen, dat ze aan droegen, paste helemaal niet bij mij. Ik kon niet goed uit leggen wat ik voelde en ik was er bang voor om hen te gen de schenen te schop pen." „Mijn manager, Phil Walden, begon toen het Capricorn-Iabel en vroeg mij om mee te doen. Het was een geheel andere stijl. Er werd een nummer voor mij gemaakt, 'More sweet soul mu sic', maar dat had alleen in naam iets met dat vorige num mer te maken. Ze wilden mij een stijl opdringen, waarmee ze met andere artiesten wel suc ces hadden. Maar ik had alleen met mijn eigen carrière te ma ken. Iedereen zat op een hit te wachten, maar ik had de sleu tel. Toen, in 1969, ben ik ge stopt." Rancune? Volgens Conley zelf eerder teleurstelling. Hij wilde alleen maar leuke, opge- Arthur Conley in zijn volgestouwde studiootje in Ruurlo. wekte muziek maken. Maar dat kon kennelijk niet. T just wanted to sing to girls'. Het was toen de tijd van de hot pants and all that stuff. Het was, net zoals zijn songs, flirty. Arthur Conley verliet in dat jaar, 1969, Amerika .en toog naar Europa om in En geland op te treden met on der anderen Sam and Dave. Platen maken was er niet meer bij. Zijn woonplaatsen waren achtereenvolgens Brussel, Amsterdam en Ruurlo. Kon hij zo gemak kelijk z'n land veriaten? „Het was gemakkelijk voor mij. My destiny is to move. Echt los van Amerika kom ik toch niet. Mijn fami lie en vrienden hadden er begrip voor dat ik ging. De hele wereld is mijn huis." Zo'n uitspraak kan niet los worden gezien van zijn verle den. Conley heeft in feite geen ouderlijk huis gekend. Hij kwam al vrij vroeg met zijn broer en zus bij 'de dominante kracht in mijn jeugd', zijn grootmoeder in Houndsville, Georgia en later in Atlanta te wonen omdat zijn ouders uit elkaar gingen. „Mijn vader ging z'n eigen weg. Ik heb door die slechte relatie veel verloren in mijn jeugd." Tijdens een tour in Duits land, eind jaren zeventig, wis ten mensen hem toch weer voor een platencontract te interesse ren. „CBS wilde met mij in zee, voor één single. Er werd duide lijk bij gezegd dat het alles of niets was. Ik wilde zelf ook,dat de naam Arthur Conley weer ging rouleren. Als A-kant werd gekozen voor het Sonny and Cher-nummer 'I got you babe'. Niet mijn materiaal, zoals de B-kant 'Another time'." Overbodig te zeggen dat het niets werd. Conley: „Toen sloot ik af van die wereld. Ik wilde de draad oppakken die ik in mijn vroege jeugd had losgelaten. Ik was nooit een echte teenager ge weest Ik stond al vrij vroeg in locale etablissementen op de - FOTO G.H. BRAAKHEKKE Bühne, als een jonge Sam Cooke. Ik moest allerlei dingen gaan inhalen. Ik begon met studeren, begon te schilderen. Van het leven te genieten. An dere mensen te ontmoeten." Onder de naam Lee Roberts, de meisjesnaam van zijn moeder, ging hij van Brussel naar Am sterdam om een nieuw leven te beginnen. Hij ontmoette er schilders en muzikanten. „In het Rijksmuseum raakte ik aan de praat met een zekere mijn heer Jos Jansen. Die maakte wollen tapijten en dat wilde ik ook wel gaan doen. We hadden veel gemeen." Roberts begon in Amster dam een band, Lee Roberts and The Sweaters, die vooral in de Bijlmer furore maakte. „Het ging heel goed, maar op een ge geven moment voelden enkele mensen nattigheid. Ze herken den mijn stem in die van Ar thur Conley. Dat raakte steeds meer bekend. Ik raakte de con trole kwijt. Ik werd weer de kant van Arthur Conley op ge trokken. Toen stopte ik met die band." Dat was het moment dat Jos Jansen hem vroeg in zijn huis in Ruurlo te komen wonen. „Het is beter voor je als je hier naar toe komt, zei hij. In Ruurlo is het rustiger. Dat heb ik toen maar gedaan. Amster dam is zo'n melting pot." Hij is op dit moment druk in de weer met componeren. Veel ideeën, maar iets afge ronds zit er nog niet bij. Luisteren naar andere ar tiesten doet hij veel en, ge vraagd naar zijn favorieten, noemt hij verrassend ge noeg geen enkele zwarte ar tiest. Geen Marvin Gaye, Anita Baker, Aretha Franklin, Al Green of Ann Peebles. De eerste die hem te bin nen schiet is, nog verklaar baar, Rod Stewart. Maar dan: The Bee Gees, Barbra Streisand. En in Nederland: Robert Long, Benny Ney- man en Frank Boeijen. Maar die zingt toch voor meis jes van dertien Ontwape nend: „Ik weet niet waarover hij zingt, want ik versta dat Nederlands niet. Ik kan alleen afgaan op zijn stem en die heeft toch wel iets." Hij zegt het op een oprechte, eerlijke manier. Welke kant hij met zijn mu ziek op gaat, weet hij zelf nog niet. „Wat ik wel weet is dat iedereen aan me begint te trek ken nu men weet dat Arthur Conley still alive en in Ruurlo is. Ik heb al weer zo veel telefoontjes gehad, ook van platenmaatschappijen. Het is nu al zover dat ze zeg gen dat ik in de studio wel kom ben zodra ik daar voor voel. Maar ik raak er vrese lijk uitgeput van. Nu ik me niet langer kan verschuilen achter de naam Lee Roberts, komt de druk weer terug. Het enige verschil is dat ik me niet meer laat opjutten." Het onding Kunst. Gale rie Stalker, Kloosterlaan Breda. Open: do. t/m ion 13-17 uur. Tot I mei. De tentoonstelling, die mo- Menteel bij Stalker te zien is weeg haar kader tijdens in leidende lezingen en discus sies in het afgelopen week eind. Heb je die niet gevolgd ean zal het moeilijk zijn kon- takt te krijgen met de objec ten die er door vijftien kun stenaars uit België, Frankrijk, oe Verenigde Staten en Duits land neergezet zijn. Over het hoe en waarom van deze ma- estatie schreven we uitvoe- r'g in De Stem van 10 maart. net klinkt misschien wat Mkkerig, maar wat er nu in stalker te zien is, lijkt me nogal gedateerd. Het geheel roept herinneringen op aan de conceptual art in de geest van Kosuth, Atkinson, Bald- en enigszins Buren, Waarbij het materiële object vervangen wordt door het im materiële (de idee). Paul de Vylder, die op de ?kS'tie aantal zeisen «bonden heeft met heiligen- 'ddren, verpakte bij zijn le ng zijn beeldtaal in een ..^tetenbrei zoals dat pas- d is bij de concept-kunst, maakt er een filosofies ..tietje van, waarbij hij met kritiek op de 'nieuw- i.kv masteertaal' en het oüc-relations-jargon ver- JJ a's kuituurkritiek' te- «mt kwam in de Utopie als ge plaats waar kunst als if g kan gedeien; onding H91 de taal on-taal wordt, ecterf lopend langs de ob- ir e-d. waarmee een '7e, "aar identificatie met dot illustreert, de econo om.,, luchtballon wordt - JtePrfkt, Buchenwald en "Cewijn/Fabiola als maat schappelijke exponenten op de korrel genomen worden, beschadiging aan klassieke schilderijen in musea aan de orde is, terwijl er een mes kapt in een 'Rembrandt', Dü- rer en andere oude gereno- meerden 'geanalyseerd' wor den, een postmodern 'meubel stuk' wordt gepresenteerd overvalt me het gevoel dat dit Spielerei voor een incrowd is, terwijl deze niet beseft achter de feiten aan te lopea HE Christa Maatjens, René de Jong, Hans Heijligers en Henk van Dalen, olieverf, te keningen en collages. Tonger- lohuys, Molenstraat 2, Roosendaal. Open: dagelijks 14-17 uur. Tot en met 20 maart. Door misverstand een wat late reactie op deze tentoon stelling, die nog enkele dagen te zien zal zijn. Het is een hele sympathieke expositie die dan wel niet met Brinkman op de top van de berg zit, maar hal verwege de top, waar méér ruimte voor meer kunste naars is, soms fraaie uitzich ten biedt. De vier exposerende kunstenaars werken allen in Dordrecht Christa Maaljens is overi gens in Roosendaal op haar basis terug. Dat kun je van haar 'werken op papier' niet zeggen. We hebben herinne ringen aan haar figuratieve tekeningen en andere uitin gen (onder meer tot uitdruk king gebracht in een fraaie doorzichtige raamposter, die er verkrijgbaar is). Met deze collages zoekt ze naar nieuwe wegen. In de beide composi ties is ze vooral onderweg naar kleur, maar het beeld zelf blijft zwoegend. Interes santer zjjn de beeldingen waarop collage zich mengt met schilderwerk; met name in 'Hogerop' en ook wel in 'Vuur'. Dan ontstaan er mooie spanningea René de Jong werkt met acryl op doek en papier. Eén schilderij lijkt Cobra-achtige vertrekpunten te hebben. De andere schilderijen zijn veel meer opgebouwd uit hoekige vlakjes. Ze hebben te maken met Tunesische oorden en woestijnen. Dat staat erbij. De sfeer uit die gebieden slaat Deze armband in goud en halfedelstenen uit de collectie Cleto Mu- nari is te zien op de ten toonstelling CLETO MU- NARI'S ZILVER, die tot en met 17 april open is in het Museum voor Heden daagse Kunst, Het Kruit huis, Citadellaan 7, in Den Bosch. Munari is een Italiaanse industrieel die over dertien zilverwerk plaatsen beschikt Sedert een jaar of tien legt hij zich toe op collectioneren van zilveren en gouden gebruiksvoorwerpen, waarbij het accent ligt op het ambachtelijke. Hij inspireert toonaan gevende architecten en vormgevers tot het ver vaardigen van kleine op lagen schalen, bestekken, kandelaars, serviezen, sie raden e.d. Mario Bellini, Achille Castigüoni, Jo seph Hofmann, Michele de Lucchi, Richard Meier, Meret Oppenheim, Ettore Sotsass, Matteo Thun, Ro bert Venturi, Marco Za- nuso en vele anderen de den dat. Het Kruithuis begint met het collectioneren van een internationale sieraden-collectie. Italië als het Mekka van het design kwam in het Kruithuis achtereenvol gens aan de orde met de tentoonstellingen Mem phis, Alchemia, Objects for the electronic age en Miracles of glass. niet op mij over ondanks het prettige kleurgebruik, maar de bouw van het totale vlak is dan ook niet zo suggestief. Hans Heijligers lijkt een verhaal apart. Zijn grote doe ken bestaan uit korte, veel kleurige penseelstreken in olieverf, die egaal over het hele vlak zijn verdeeld. Uit de ritmische patronen die daar bij min of meer inpliciet ont staan distelleert hij koppen en figuren. Het proces doet een beetje denken aan een kinder spel: liggend in je bed figuren fantaseren in het bloemetjes- behang. Het 'behang' zelf is eigenlijk al interessant ge noeg. Henk van Dalen tenslotte toont zich een talentvolle te kenaar met pastel, krijt, acryl, lak, penseel, inkt en gouache. Met name met zijn beide Nachtbeelden roept hij op een romantische manier sferen op, waarbij hij zijn hang naar overdaad binnen de grenzen houdt. HE Geert Meyer, schilderijen en tekeningen. Galerie Esprit, Gravenstraat, Clinge. Open woe tot en met zo., ma., di., ge sloten. Tot en met 27 maart a.s. De nieuwste expositie bij Galerie Esprit te Clinge wordt bevat werk van een gast 'uit het hoge Noorden', uit Gro ningen, waar hij ruim acht tien jaar het beroep van do cent aan Minerva uitoefende om zich daarna geheel aan de schilderkunst te wijden. Welnu, de docent, de uiter aard handige en vakkundige vakman ziet men Meyers werk aan en dat geldt voor zijn tekeningen zowel als voor zijn schilderijen; hij weet ef fecten te bereiken en hij weet dat zelf ook met grote zeker heid. Het sympathiekst en ef fectiefst komt dit uit in zijn tekeningen, die met enkele lij - nen raak de werkelijkheid van landschap, paardesport of strandleven weten vast te leg gen. Hier heeft men het gevoel dat Meyer werkelijk en onbe vangen kijkt naar zijn onder werp en minder naar de kans om te behagen of te verkopen. Dat lijkt irriterend het geval met een hele serie strandge zichten en paardesportschil- derijen, die als partijen lijken te zijn ontstaan: hier een strandhuisje en daar een strandhuisje, een paar fi guurtjes meer, een paar fi guurtjes minder, een surf plank op het zand en zo ook de taferelen met paarden en rui ters. Alles handig in de verf gezet met aantrekkelijke blijde kleuren en zo geschikt voor boven het buffet, in de eethoek en passend bij vele soorten gordijnen. Nog mercantieler doen de op een aparte tafel uitgestalde kleinere schilderen met het motief Venetië (waarvan sommige in een ovale lijst ge vat!) aan, allemaal 'mooie' plaatjes, herinneringsflarden van een busreiziger, die niets met het geheimzinnige wezen van de Dogenstad, zoals dat door een schrijver als Thomas Mann of een komponist als Franz Liszt gesuggereerd werd, van doen hebben. Dan zijn er in Venetië zelf vele Straatschilders en -tekenaars, die meer van hun stad weten te maken! Hopelijk slaagt de volgende expositie bij Esprit er in ons weer boven onze teleurstel ling, over de thans lopende uit te tillen. W.E. TILBURG: 'Uit het erotisch plakboek van Gerrit van 't Net' is de titel van een exposi tie die vrijdag 18 maart om 20 uur geopend wordt door dr. Richter Roegholt in de stads schouwburg. Van 't Net (1910- 1971) hoorde met o.a. Jopie Moesman tot de Utrechtse surrealisten. Het is voor het eerst dat dit plakboek in het openbaar getoond wordt. Na de primeur in Tilburg volgt er nog een serie exposities door Nederland Er verschijnt bij deze tentoonstelling een pu- blikatie, die talrijke repro- dukties bevat. De stichting Modern Maecenaat te Breda maakt dit alles mogelijk. Tot 10 april. ROTTERDAM: Zaterdag 19 maart opent om 15 uur de am bassadeur van Italië in mu seum Boymans-van Beunin- gen de tentoonstelling 'Uit het licht van de lagune'. Hélène Kuhn-Ferruzi en Nora Fer- ruzi bedrukken textiel met motieven en kleuren, die geïnspireerd zijn op de omge ving van Venetië. Dat laten zij hier zien. Tevens toont Lino Tagliapietra, de glasmeester van Murano, zijn heden daagse glasverwerking van oude Venetiaanse technieken. Tot 23 mei. UDEN: In het Museum voor Religieuze Kunst wordt op za terdag 19 maart om 15 uur de tentoonstelling 'Heiligen uit de modder' geopend. Deze penningen-expositie met reli- quien uit het Zeeuwse ver dronken land was eerder - ten dele - te zien in Bergen op Zoom en Middelburg. Op 22 maart, 12 april en 3 mei wor den om 20 uur lezingen bij deze tentoonstelling gehou den. Tot 23 mei. HEESWIJK-DINTHER: Vrijdag 18 maart om 20 uur wordt in galerie Het Schoor, Het Schoor 12, een tentoon stelling geopend met aquarel len van Froukje van Vuren (1964 Erp) en sculpturen van Else-Marie Meurkens-van Geldrop, die in 1976 debu teerde in art gallery White House te Breda. Tot 18 april. ANTWERPEN: Vanavond, donderdag 17 maart wordt om 19 uur in galerie Marcatore, Leopoldstraat 9, de tentoon stelling 'Dromen van kleur en licht' geopend. Ze bevat het 'oogverblindende vuurwerk van kleur'; zoals Jaap Hille- nius deze op schilderijen en aquarellen heeft vastgelegd bij zijn landschappelijke er varingen. Zijn 'antipode' Rudi Polder toont polders, marines en landschappelijke impres sies als tijdloze poëzie. Tot 17 april. EERSEL: galerie De Hoge Hees laat nog tot 27 maart zien beelden in albast van Maria Huls uit Oosterbeek en Sieraden/objecten van Ric Nillesen uit Schin op Geul. OIRSCHOT: Bij de NBKS, Markt 1, tot 25 april 'Spinning - Spinsels' - schilderijen van Gerard v. d. Dobbelsteen uit Den Bosch. 'Wereld van dro men'. HILVERSUM (ANP) - Als een omroep hardnek kig weigert sluikreclame uit zijn programma's te weren, kan hem een gedeelte van zijn zendtijd ontnomen wordea Dat is één van de sancties die het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft voorgesteld aan de omroepen om paal en perk aan de sluikreclame op radio en televisie te stel len. De voorstellen zijn al enige tijd geleden naar de omroepen gestuurd die er tot eind maart commen taar op kunnen leveren, zo bevestigde een woord voerder van het CvdM gistermorgen. Het CvdM kijkt (en luistert) sinds 1 januari naar de media om te zien of er ook verborgen re clame-uitingen inzitten. Deze kijk- en luister- dienst viel vroeger onder het ministerie van wel zijn, volksgezondheid en cultuur. Het voorstel van de CvdM aan de omroe pen houdt nu in dat als een overtreding wordt geconstateerd een advies aan het bestuur van de CvdM volgt en dat daarna een onafhanke lijke commissie de over treding nog eens bekijkt. Dan wordt een sanctie opgelegd. De hoogte hier van hangt af van het soort overtreding en wordt bepaald door het medium en het bereik. Het standaardbedrag is 10.000 gulden (landelijk) wat wordt verdubbeld voor tv. Voor regionale uitzendigen is dat 5.000 gulden en lokale uitzen digen 1.000 gulden. HILVERSUM (ANP) - Ve- ronica-directeur T. Koele- wijn is deze week op non- actief gesteld door het be suur van de omroeporgani satie. Dat heeft een woord voerder van Veronica woensdagochtend beves tigd. Koelewijn is op non-actief ge steld wegens een al enige tijd durend conflict over de werk zaamheden op de afdeling tele visie, aldus de woordvoerder. Over de directe aanleiding kon hij niets zeggen. Het is ook nog niet bekend of Koelewijn ont slagen wordt of dat er een an dere functie binnen Veronica voor hem wordt gezocht. Zijn werkzaamheden worden over genomen door Veronca-direc- teur Out en de adjunct-direc teur televisie, Smits. DEN BOSCH - Met ingang van het concertseizoen 1988/ 1989 is, als opvolger van Anton Koene, tot eerste concert meester van Het Brabants Orkest, naast Jean Kerssemeec- kers, Maurits van den Berg benoemd. Aan het Amsterdams Mu- zieklyceum ging Maurits van den Berg viool studeren bij Os car Back en piano bij Jaap Spaanderman. Daarna ver volgde hij zijn vioolstudie bij Wolfgang Schneiderhan in Lu- zern en bij Herman Krebbers in Amsterdam. Tot 1960 was hij eerste violist van het Radio Fil harmonisch Orkest, waarna hij in 1960 concertmeester werd van het Frysk Orkest. In 1963 en 1964 werkte hij eerste violist in het Concertgebouworkest, tot hij in 1965 concertmeester werd van het voormalige Over ijssels Philharmonisch Orkest. Tevens speelde hij vanaf het seizoen 1983/1984 tot de ophef fing in 1985 als concertmeester in het Utrechts Symfonie Or kest. Maurits van den Berg is hoofdvakleraar viool aan het conservatoria van Enschede en Tilburg. Maurits van den Berg trad veelvuldig als solist op met diverse Nederlandse or kesten. (ADVERTENTIE! NIEUW& MENTHOL f?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23