erloren zoon van de soulmuziek
t
Gladstone/so
RTHUR 'SWEET SOUL MUSIC' CONLEY DUIKT OP IN RUURLO
Verlies zendtijd
bij sluikreclame
V eronica-directeur
tv op non-actief
Nieuwe concertmeester
voor Brabants Orkest
25 Hardbox 4.25
Het Nederlandse landschap roept bij mij de her-
Wring op aan Georgia. Het lijkt er op. Als ik
daarnaar kijk, maakt het me warm van binnen,
aarom wandel ik ook graag hier in de omgeving
an Ruurlo. Want daar kom ik vandaan".
rootste hit
Andere stijl
Jeugd
Nieuw leven
Componeren
Frank Boeijen
Onding kunst
Vier uit Dordt
Teleurstelling
EXPOSITIES
DONDERDAG 17 MAART 1988
Gladstone Mild Lekker Mild
„Dokters leven langer dan hun
patiënten, maar hébben er, getuige
j,un hogere zelfmoordcijfers, niet
verplezier in",
j.p, Mackenbach, stelling In proefschrift
DE STEM
T2
poorHuubvan As
leeft helemaal op bij de denken over de volgende stap
erinnering. Tot dan toe stond
et gesprek in mineur. Arthur
ee Conley (42) is al zo lang uit
de spotlights, hij is al twee
ecennia niet meer de ster
e menigeen ooit in hem
-g en hij vertelt hoe dat zo
ekomen is.
Zijn domein: een ruime
venkamer in een groot
uis even buiten de kom van
uurlo. Het decor: een syn-
esizer, opname-appara-
ur, stapels banden en een
'crofoon bengelend aan
n touwtje vanaf het pla-
"ond.
Gezeten op een zelf ont-
orpen en vervaardigde,
akke, aërodynamische,
'chtblauwe bank, zoals alle
eubels in de kamer door
emzelf zijn ontworpen,
onley laat zich voortaan
een smaak meer aanpra-
n. Dat heeft hij in het ver
eden wel gedaan en daar
eeft hij van geleerd. „Ik
aat me niet meer gek ma-
en. Ik vul mijn leven voor-
an zelf in." Dat is de mo-
aal van zijn verhaal.
Ik had in 1967 mijn grootste
't 'Sweet soul music' gehad,
'e haalde de tweede plaats in
e VS. Ik heb toen veel aan Otis
dding gehad. Die organi-
rde mijn carrière in feite. De
laten die ik toen voor platen-
aatschappij Atlantic maakte,
aaronder 'Sweet soul music'
erden ook door hem geprodu-
rd."
„Dat succes betekende alles
t mij. Niet alleen geld. Het
s vooral plezier, voor mij en
froor het publiek. Want het was
(en prettige plaat. Er sprak op-
1 nisme uit. Ondanks alle
kte, had ik de tijd om na te
in mijn carrière."
Echter, juist op dat moment
overleed zijn steun en toever
laat Otis Redding. Hij klapt in
de handen: „Destruction has
been made." Vrij vertaald:
'Toen ging ik de vernieling
in'. „Het werd me toen dui
delijk dat ik alleen verder
moest. Otis kwam en ver
dween. Hij heeft me voorbe
reid op wat er zou komen."
„Ik heb hetzelfde karakter
als Sam Cooke. En ook de
stem. Maar mijn manager,
de platenproducers, ieder
een verwachtte van mij dat
ik vanaf dat moment én
Sam Cooke én Wilson Pic
kett én Sam and Dave én
Otis Redding was. Ik veran
derde, maar mijn omgeving
niet. Het materiaal voor
nieuwe platen, dat ze aan
droegen, paste helemaal niet
bij mij. Ik kon niet goed uit
leggen wat ik voelde en ik
was er bang voor om hen te
gen de schenen te schop
pen."
„Mijn manager, Phil Walden,
begon toen het Capricorn-Iabel
en vroeg mij om mee te doen.
Het was een geheel andere stijl.
Er werd een nummer voor mij
gemaakt, 'More sweet soul mu
sic', maar dat had alleen in
naam iets met dat vorige num
mer te maken. Ze wilden mij
een stijl opdringen, waarmee ze
met andere artiesten wel suc
ces hadden. Maar ik had alleen
met mijn eigen carrière te ma
ken. Iedereen zat op een hit te
wachten, maar ik had de sleu
tel. Toen, in 1969, ben ik ge
stopt."
Rancune? Volgens Conley
zelf eerder teleurstelling. Hij
wilde alleen maar leuke, opge-
Arthur Conley in zijn volgestouwde studiootje in Ruurlo.
wekte muziek maken. Maar dat
kon kennelijk niet. T just
wanted to sing to girls'. Het
was toen de tijd van de hot
pants and all that stuff. Het
was, net zoals zijn songs,
flirty.
Arthur Conley verliet in
dat jaar, 1969, Amerika .en
toog naar Europa om in En
geland op te treden met on
der anderen Sam and Dave.
Platen maken was er niet
meer bij. Zijn woonplaatsen
waren achtereenvolgens
Brussel, Amsterdam en
Ruurlo. Kon hij zo gemak
kelijk z'n land veriaten?
„Het was gemakkelijk
voor mij. My destiny is to
move. Echt los van Amerika
kom ik toch niet. Mijn fami
lie en vrienden hadden er
begrip voor dat ik ging. De
hele wereld is mijn huis."
Zo'n uitspraak kan niet los
worden gezien van zijn verle
den. Conley heeft in feite geen
ouderlijk huis gekend. Hij
kwam al vrij vroeg met zijn
broer en zus bij 'de dominante
kracht in mijn jeugd', zijn
grootmoeder in Houndsville,
Georgia en later in Atlanta te
wonen omdat zijn ouders uit
elkaar gingen. „Mijn vader
ging z'n eigen weg. Ik heb door
die slechte relatie veel verloren
in mijn jeugd."
Tijdens een tour in Duits
land, eind jaren zeventig, wis
ten mensen hem toch weer voor
een platencontract te interesse
ren. „CBS wilde met mij in zee,
voor één single. Er werd duide
lijk bij gezegd dat het alles of
niets was. Ik wilde zelf ook,dat
de naam Arthur Conley weer
ging rouleren. Als A-kant werd
gekozen voor het Sonny and
Cher-nummer 'I got you babe'.
Niet mijn materiaal, zoals de
B-kant 'Another time'."
Overbodig te zeggen dat het
niets werd.
Conley: „Toen sloot ik af van
die wereld. Ik wilde de draad
oppakken die ik in mijn vroege
jeugd had losgelaten. Ik was
nooit een echte teenager ge
weest Ik stond al vrij vroeg in
locale etablissementen op de
- FOTO G.H. BRAAKHEKKE
Bühne, als een jonge Sam
Cooke. Ik moest allerlei dingen
gaan inhalen. Ik begon met
studeren, begon te schilderen.
Van het leven te genieten. An
dere mensen te ontmoeten."
Onder de naam Lee Roberts, de
meisjesnaam van zijn moeder,
ging hij van Brussel naar Am
sterdam om een nieuw leven te
beginnen. Hij ontmoette er
schilders en muzikanten. „In
het Rijksmuseum raakte ik aan
de praat met een zekere mijn
heer Jos Jansen. Die maakte
wollen tapijten en dat wilde ik
ook wel gaan doen. We hadden
veel gemeen."
Roberts begon in Amster
dam een band, Lee Roberts and
The Sweaters, die vooral in de
Bijlmer furore maakte. „Het
ging heel goed, maar op een ge
geven moment voelden enkele
mensen nattigheid. Ze herken
den mijn stem in die van Ar
thur Conley. Dat raakte steeds
meer bekend. Ik raakte de con
trole kwijt. Ik werd weer de
kant van Arthur Conley op ge
trokken. Toen stopte ik met die
band."
Dat was het moment dat Jos
Jansen hem vroeg in zijn huis
in Ruurlo te komen wonen.
„Het is beter voor je als je hier
naar toe komt, zei hij. In
Ruurlo is het rustiger. Dat heb
ik toen maar gedaan. Amster
dam is zo'n melting pot."
Hij is op dit moment druk
in de weer met componeren.
Veel ideeën, maar iets afge
ronds zit er nog niet bij.
Luisteren naar andere ar
tiesten doet hij veel en, ge
vraagd naar zijn favorieten,
noemt hij verrassend ge
noeg geen enkele zwarte ar
tiest. Geen Marvin Gaye,
Anita Baker, Aretha
Franklin, Al Green of Ann
Peebles.
De eerste die hem te bin
nen schiet is, nog verklaar
baar, Rod Stewart. Maar
dan: The Bee Gees, Barbra
Streisand. En in Nederland:
Robert Long, Benny Ney-
man en Frank Boeijen.
Maar die zingt toch voor meis
jes van dertien Ontwape
nend: „Ik weet niet waarover
hij zingt, want ik versta dat
Nederlands niet. Ik kan alleen
afgaan op zijn stem en die heeft
toch wel iets." Hij zegt het op
een oprechte, eerlijke manier.
Welke kant hij met zijn mu
ziek op gaat, weet hij zelf nog
niet. „Wat ik wel weet is dat
iedereen aan me begint te trek
ken nu men weet dat Arthur
Conley still alive en in
Ruurlo is. Ik heb al weer zo
veel telefoontjes gehad, ook
van platenmaatschappijen.
Het is nu al zover dat ze zeg
gen dat ik in de studio wel
kom ben zodra ik daar voor
voel. Maar ik raak er vrese
lijk uitgeput van. Nu ik me
niet langer kan verschuilen
achter de naam Lee Roberts,
komt de druk weer terug.
Het enige verschil is dat ik
me niet meer laat opjutten."
Het onding Kunst. Gale
rie Stalker, Kloosterlaan
Breda. Open: do. t/m
ion 13-17 uur. Tot I mei.
De tentoonstelling, die mo-
Menteel bij Stalker te zien is
weeg haar kader tijdens in
leidende lezingen en discus
sies in het afgelopen week
eind. Heb je die niet gevolgd
ean zal het moeilijk zijn kon-
takt te krijgen met de objec
ten die er door vijftien kun
stenaars uit België, Frankrijk,
oe Verenigde Staten en Duits
land neergezet zijn. Over het
hoe en waarom van deze ma-
estatie schreven we uitvoe-
r'g in De Stem van 10 maart.
net klinkt misschien wat
Mkkerig, maar wat er nu in
stalker te zien is, lijkt me
nogal gedateerd. Het geheel
roept herinneringen op aan
de conceptual art in de geest
van Kosuth, Atkinson, Bald-
en enigszins Buren,
Waarbij het materiële object
vervangen wordt door het im
materiële (de idee).
Paul de Vylder, die op de
?kS'tie aantal zeisen
«bonden heeft met heiligen-
'ddren, verpakte bij zijn le
ng zijn beeldtaal in een
..^tetenbrei zoals dat pas-
d is bij de concept-kunst,
maakt er een filosofies
..tietje van, waarbij hij met
kritiek op de 'nieuw-
i.kv masteertaal' en het
oüc-relations-jargon ver-
JJ a's kuituurkritiek' te-
«mt kwam in de Utopie als
ge plaats waar kunst als
if g kan gedeien; onding
H91 de taal on-taal wordt,
ecterf lopend langs de ob-
ir e-d. waarmee een
'7e, "aar identificatie met
dot illustreert, de econo
om.,, luchtballon wordt
- JtePrfkt, Buchenwald en
"Cewijn/Fabiola als maat
schappelijke exponenten op
de korrel genomen worden,
beschadiging aan klassieke
schilderijen in musea aan de
orde is, terwijl er een mes
kapt in een 'Rembrandt', Dü-
rer en andere oude gereno-
meerden 'geanalyseerd' wor
den, een postmodern 'meubel
stuk' wordt gepresenteerd
overvalt me het gevoel dat dit
Spielerei voor een incrowd is,
terwijl deze niet beseft achter
de feiten aan te lopea
HE
Christa Maatjens, René de
Jong, Hans Heijligers en
Henk van Dalen, olieverf, te
keningen en collages. Tonger-
lohuys, Molenstraat 2,
Roosendaal. Open: dagelijks
14-17 uur. Tot en met 20
maart.
Door misverstand een wat
late reactie op deze tentoon
stelling, die nog enkele dagen
te zien zal zijn. Het is een hele
sympathieke expositie die dan
wel niet met Brinkman op de
top van de berg zit, maar hal
verwege de top, waar méér
ruimte voor meer kunste
naars is, soms fraaie uitzich
ten biedt. De vier exposerende
kunstenaars werken allen in
Dordrecht
Christa Maaljens is overi
gens in Roosendaal op haar
basis terug. Dat kun je van
haar 'werken op papier' niet
zeggen. We hebben herinne
ringen aan haar figuratieve
tekeningen en andere uitin
gen (onder meer tot uitdruk
king gebracht in een fraaie
doorzichtige raamposter, die
er verkrijgbaar is). Met deze
collages zoekt ze naar nieuwe
wegen. In de beide composi
ties is ze vooral onderweg
naar kleur, maar het beeld
zelf blijft zwoegend. Interes
santer zjjn de beeldingen
waarop collage zich mengt
met schilderwerk; met name
in 'Hogerop' en ook wel in
'Vuur'. Dan ontstaan er mooie
spanningea
René de Jong werkt met
acryl op doek en papier. Eén
schilderij lijkt Cobra-achtige
vertrekpunten te hebben. De
andere schilderijen zijn veel
meer opgebouwd uit hoekige
vlakjes. Ze hebben te maken
met Tunesische oorden en
woestijnen. Dat staat erbij. De
sfeer uit die gebieden slaat
Deze armband in
goud en halfedelstenen
uit de collectie Cleto Mu-
nari is te zien op de ten
toonstelling CLETO MU-
NARI'S ZILVER, die tot
en met 17 april open is in
het Museum voor Heden
daagse Kunst, Het Kruit
huis, Citadellaan 7, in
Den Bosch. Munari is een
Italiaanse industrieel die
over dertien zilverwerk
plaatsen beschikt Sedert
een jaar of tien legt hij
zich toe op collectioneren
van zilveren en gouden
gebruiksvoorwerpen,
waarbij het accent ligt op
het ambachtelijke.
Hij inspireert toonaan
gevende architecten en
vormgevers tot het ver
vaardigen van kleine op
lagen schalen, bestekken,
kandelaars, serviezen, sie
raden e.d. Mario Bellini,
Achille Castigüoni, Jo
seph Hofmann, Michele
de Lucchi, Richard Meier,
Meret Oppenheim, Ettore
Sotsass, Matteo Thun, Ro
bert Venturi, Marco Za-
nuso en vele anderen de
den dat.
Het Kruithuis begint
met het collectioneren
van een internationale
sieraden-collectie. Italië
als het Mekka van het
design kwam in het
Kruithuis achtereenvol
gens aan de orde met de
tentoonstellingen Mem
phis, Alchemia, Objects
for the electronic age en
Miracles of glass.
niet op mij over ondanks het
prettige kleurgebruik, maar
de bouw van het totale vlak is
dan ook niet zo suggestief.
Hans Heijligers lijkt een
verhaal apart. Zijn grote doe
ken bestaan uit korte, veel
kleurige penseelstreken in
olieverf, die egaal over het
hele vlak zijn verdeeld. Uit de
ritmische patronen die daar
bij min of meer inpliciet ont
staan distelleert hij koppen en
figuren. Het proces doet een
beetje denken aan een kinder
spel: liggend in je bed figuren
fantaseren in het bloemetjes-
behang. Het 'behang' zelf is
eigenlijk al interessant ge
noeg.
Henk van Dalen tenslotte
toont zich een talentvolle te
kenaar met pastel, krijt, acryl,
lak, penseel, inkt en gouache.
Met name met zijn beide
Nachtbeelden roept hij op een
romantische manier sferen
op, waarbij hij zijn hang naar
overdaad binnen de grenzen
houdt.
HE
Geert Meyer, schilderijen
en tekeningen. Galerie Esprit,
Gravenstraat, Clinge. Open
woe tot en met zo., ma., di., ge
sloten. Tot en met 27 maart
a.s.
De nieuwste expositie bij
Galerie Esprit te Clinge wordt
bevat werk van een gast 'uit
het hoge Noorden', uit Gro
ningen, waar hij ruim acht
tien jaar het beroep van do
cent aan Minerva uitoefende
om zich daarna geheel aan de
schilderkunst te wijden.
Welnu, de docent, de uiter
aard handige en vakkundige
vakman ziet men Meyers
werk aan en dat geldt voor
zijn tekeningen zowel als voor
zijn schilderijen; hij weet ef
fecten te bereiken en hij weet
dat zelf ook met grote zeker
heid. Het sympathiekst en ef
fectiefst komt dit uit in zijn
tekeningen, die met enkele lij -
nen raak de werkelijkheid
van landschap, paardesport of
strandleven weten vast te leg
gen.
Hier heeft men het gevoel
dat Meyer werkelijk en onbe
vangen kijkt naar zijn onder
werp en minder naar de kans
om te behagen of te verkopen.
Dat lijkt irriterend het geval
met een hele serie strandge
zichten en paardesportschil-
derijen, die als partijen lijken
te zijn ontstaan: hier een
strandhuisje en daar een
strandhuisje, een paar fi
guurtjes meer, een paar fi
guurtjes minder, een surf
plank op het zand en zo ook de
taferelen met paarden en rui
ters. Alles handig in de verf
gezet met aantrekkelijke
blijde kleuren en zo geschikt
voor boven het buffet, in de
eethoek en passend bij vele
soorten gordijnen.
Nog mercantieler doen de
op een aparte tafel uitgestalde
kleinere schilderen met het
motief Venetië (waarvan
sommige in een ovale lijst ge
vat!) aan, allemaal 'mooie'
plaatjes, herinneringsflarden
van een busreiziger, die niets
met het geheimzinnige wezen
van de Dogenstad, zoals dat
door een schrijver als Thomas
Mann of een komponist als
Franz Liszt gesuggereerd
werd, van doen hebben. Dan
zijn er in Venetië zelf vele
Straatschilders en -tekenaars,
die meer van hun stad weten
te maken!
Hopelijk slaagt de volgende
expositie bij Esprit er in ons
weer boven onze teleurstel
ling, over de thans lopende uit
te tillen.
W.E.
TILBURG: 'Uit het erotisch
plakboek van Gerrit van 't
Net' is de titel van een exposi
tie die vrijdag 18 maart om 20
uur geopend wordt door dr.
Richter Roegholt in de stads
schouwburg. Van 't Net (1910-
1971) hoorde met o.a. Jopie
Moesman tot de Utrechtse
surrealisten. Het is voor het
eerst dat dit plakboek in het
openbaar getoond wordt. Na
de primeur in Tilburg volgt er
nog een serie exposities door
Nederland Er verschijnt bij
deze tentoonstelling een pu-
blikatie, die talrijke repro-
dukties bevat. De stichting
Modern Maecenaat te Breda
maakt dit alles mogelijk. Tot
10 april.
ROTTERDAM: Zaterdag 19
maart opent om 15 uur de am
bassadeur van Italië in mu
seum Boymans-van Beunin-
gen de tentoonstelling 'Uit het
licht van de lagune'. Hélène
Kuhn-Ferruzi en Nora Fer-
ruzi bedrukken textiel met
motieven en kleuren, die
geïnspireerd zijn op de omge
ving van Venetië. Dat laten zij
hier zien. Tevens toont Lino
Tagliapietra, de glasmeester
van Murano, zijn heden
daagse glasverwerking van
oude Venetiaanse technieken.
Tot 23 mei.
UDEN: In het Museum voor
Religieuze Kunst wordt op za
terdag 19 maart om 15 uur de
tentoonstelling 'Heiligen uit
de modder' geopend. Deze
penningen-expositie met reli-
quien uit het Zeeuwse ver
dronken land was eerder - ten
dele - te zien in Bergen op
Zoom en Middelburg. Op 22
maart, 12 april en 3 mei wor
den om 20 uur lezingen bij
deze tentoonstelling gehou
den. Tot 23 mei.
HEESWIJK-DINTHER:
Vrijdag 18 maart om 20 uur
wordt in galerie Het Schoor,
Het Schoor 12, een tentoon
stelling geopend met aquarel
len van Froukje van Vuren
(1964 Erp) en sculpturen van
Else-Marie Meurkens-van
Geldrop, die in 1976 debu
teerde in art gallery White
House te Breda.
Tot 18 april.
ANTWERPEN: Vanavond,
donderdag 17 maart wordt om
19 uur in galerie Marcatore,
Leopoldstraat 9, de tentoon
stelling 'Dromen van kleur en
licht' geopend. Ze bevat het
'oogverblindende vuurwerk
van kleur'; zoals Jaap Hille-
nius deze op schilderijen en
aquarellen heeft vastgelegd
bij zijn landschappelijke er
varingen. Zijn 'antipode' Rudi
Polder toont polders, marines
en landschappelijke impres
sies als tijdloze poëzie. Tot 17
april.
EERSEL: galerie De Hoge
Hees laat nog tot 27 maart
zien beelden in albast van
Maria Huls uit Oosterbeek en
Sieraden/objecten van Ric
Nillesen uit Schin op Geul.
OIRSCHOT: Bij de NBKS,
Markt 1, tot 25 april 'Spinning
- Spinsels' - schilderijen van
Gerard v. d. Dobbelsteen uit
Den Bosch. 'Wereld van dro
men'.
HILVERSUM (ANP) - Als een omroep hardnek
kig weigert sluikreclame uit zijn programma's te
weren, kan hem een gedeelte van zijn zendtijd
ontnomen wordea Dat is één van de sancties die
het Commissariaat voor de Media (CvdM) heeft
voorgesteld aan de omroepen om paal en perk
aan de sluikreclame op radio en televisie te stel
len.
De voorstellen zijn al
enige tijd geleden naar de
omroepen gestuurd die er
tot eind maart commen
taar op kunnen leveren,
zo bevestigde een woord
voerder van het CvdM
gistermorgen.
Het CvdM kijkt (en
luistert) sinds 1 januari
naar de media om te zien
of er ook verborgen re
clame-uitingen inzitten.
Deze kijk- en luister-
dienst viel vroeger onder
het ministerie van wel
zijn, volksgezondheid en
cultuur. Het voorstel van
de CvdM aan de omroe
pen houdt nu in dat als
een overtreding wordt
geconstateerd een advies
aan het bestuur van de
CvdM volgt en dat
daarna een onafhanke
lijke commissie de over
treding nog eens bekijkt.
Dan wordt een sanctie
opgelegd. De hoogte hier
van hangt af van het
soort overtreding en
wordt bepaald door het
medium en het bereik.
Het standaardbedrag is
10.000 gulden (landelijk)
wat wordt verdubbeld
voor tv. Voor regionale
uitzendigen is dat 5.000
gulden en lokale uitzen
digen 1.000 gulden.
HILVERSUM (ANP) - Ve-
ronica-directeur T. Koele-
wijn is deze week op non-
actief gesteld door het be
suur van de omroeporgani
satie. Dat heeft een woord
voerder van Veronica
woensdagochtend beves
tigd.
Koelewijn is op non-actief ge
steld wegens een al enige tijd
durend conflict over de werk
zaamheden op de afdeling tele
visie, aldus de woordvoerder.
Over de directe aanleiding kon
hij niets zeggen. Het is ook nog
niet bekend of Koelewijn ont
slagen wordt of dat er een an
dere functie binnen Veronica
voor hem wordt gezocht. Zijn
werkzaamheden worden over
genomen door Veronca-direc-
teur Out en de adjunct-direc
teur televisie, Smits.
DEN BOSCH - Met ingang van het concertseizoen 1988/
1989 is, als opvolger van Anton Koene, tot eerste concert
meester van Het Brabants Orkest, naast Jean Kerssemeec-
kers, Maurits van den Berg benoemd.
Aan het Amsterdams Mu-
zieklyceum ging Maurits van
den Berg viool studeren bij Os
car Back en piano bij Jaap
Spaanderman. Daarna ver
volgde hij zijn vioolstudie bij
Wolfgang Schneiderhan in Lu-
zern en bij Herman Krebbers
in Amsterdam. Tot 1960 was hij
eerste violist van het Radio Fil
harmonisch Orkest, waarna hij
in 1960 concertmeester werd
van het Frysk Orkest. In 1963
en 1964 werkte hij eerste violist
in het Concertgebouworkest,
tot hij in 1965 concertmeester
werd van het voormalige Over
ijssels Philharmonisch Orkest.
Tevens speelde hij vanaf het
seizoen 1983/1984 tot de ophef
fing in 1985 als concertmeester
in het Utrechts Symfonie Or
kest.
Maurits van den Berg is
hoofdvakleraar viool aan het
conservatoria van Enschede en
Tilburg. Maurits van den Berg
trad veelvuldig als solist op
met diverse Nederlandse or
kesten.
(ADVERTENTIE!
NIEUW&
MENTHOL
f?