Pastorale effectiviteit steeds groter vraagteken Tenachon-project leest bijbel anders Radicale keuze van Wojtyla voor armen ONDERZOEK NAAR 'LUDEN EN LEVENSBESCHOUWING' DE STEM EXTRA WOENSDAG 16 MAART 1988 NIJMEGEN - „We we ten heel goed hoe 'kerk' opgebouwd zou moeten worden. Maar we we ten absoluut niet hoe 'kerk' er bij mensen van binnen echt uit ziet." Mislukking Lijden Handelen Conclusies JOODSE TRADITIE OPEN LEGGEN VOOR CHRISTENEN EN HUMANISTEN Bijzonder Verborgen Leerhuis TOON ENCYCLIEK STELT TELEUB nEfiTEM GIDS 2 WOE NEDERLAND 2 Assisi BELGIE NED 1 Rusland DUITSLAND 1 T48 Door Jan Bouwmans Prof. dr. Hans Van der Ven houdt van duidelijke taal. De hoogleraar pastoraal-theologie aan de Nijmeegse faculteit voor godgeleerdheid scherpt de on wetendheid nog aan: „Wij-we ten niets of bitter weinig over hoe mensen religie echt bele ven; welke opvattingen, gevoe lens en houdingen ze echt koes teren tegenover godsdienst." Welke leerstellingen deze of gene godsdienst verkondigt, de uiterlijke praktijken van ere dienst, de geboden en verboden, de organisatie: dat allemaal wel. Maar hoe deze hele lading bij de mensen aankomt, hoe ze er innerlijk mee omgaan: dat is anno 1988 grotendeels onbe kend terrein. Protestants-Ne derland loopt volgens Van der Ven op dit wetenschappelijk pastoraal-theologische terrein 100 jaar achter, katholiek Ne derland zelfs 200 j aar.. Is deze achterstand dan zo erg? Hij heeft, zegt de Nij meegse hoogleraar, in elk geval tot gevolg dat niemand eigen lijk weet hoe het zit met de ver houding investering - rende ment van de pastorale arbeid. De kerken investeren elk jaar miljoenen en miljoenen gul dens in hun pastorale arbeid - -mankracht en middelen. Maar of die arbeid zelf ook productief is, wat de effectivi teit van het pastorale handelen is, is een volstrekt duistere zaak. De vraag naar het arbeidsren dement van pastoraal werk wordt echter steeds luider, stelt Van der Ven. De neergang in kerkbetrokkenheid is daar niet vreemd aan. Het aantal kerkle den krimpt alsmaar in. Daar zit een financiële kant aan: De lasten komen op steeds minder schouders te rusten. Maar daar zit ook een hele ideële kant aan. Het geloof moet doorgegeven worden aan de volgende gene raties, maar dat lijkt in onze dagen op een mislukking te gaan uitlopen. Ligt dat soms ook aan ineffectiviteit van het gangbarê"pÖtöïÜlë handelen Om dife.laatste vraag te be antwoorden, bntbreekt nu juist de hierboven aangegeven ele mentaire basiskennis. Aanlei ding tot het gesprek met de prof. Van der Ven over deze materie is het initiatief voor een grootscheeps en lange ter mijn onderzoeksprogramma over 'Religieuze communicatie in Nederland' (RECON). Het ligt in de bedoeling dat enkele theologische universiteiten en faculteiten van katholieke, hervormde en gereformeerde signatuur dit onderzoek samen gaan uitvoeren. Op deze schaal is dat in Nederland nog nooit wereld" al honderd jaar. Dat heeft hen echter zowel de vrij zinnigheid als het fundamenta lisme opgeleverd. „Daarmee", aldus Van der Ven, „rijst een belangrijk probleem: leidt dis cussie met de moderne wereld en cultuur noodzakelijk tot de geestelijke en inhoudelijke verdamping van het godsgeloof en moeten de kerken daarom weer terugkeren tot de vaste geloofscodes en -formules? Dat dilemma zouden we echt moe ten vermijden. Voor de toe komst van het christelijke godsgeloof moet tussen de klip pen van vrijzinnigheid en fun damentalisme worden doorge varen. Een heel fundamenteel probleem daarbij is geworden hoe met religieuze autoriteit moet worden omgegaan. Is re ligieuze autoriteit een wegwij zende functie of een spelbepa- lende en beslissende functie? En in welke mate is er dus ruimte voor, dat elke mens af zonderlijk over geloof mag denken zoals hij erover denkt." Prof. Van der Ven: „Dit soort onderzoek is in Nederland hartstikke nieuw" vertoond. Het initiatief wordt momenteel uitgewerkt Een van de achtergronden voor dit onderzoek is dus het steeds sterker wordende ver moeden dat de effectiviteit van de pastorale arbeid onder de maat blijft. In economische ter men vertaald: pastores ver richten pastorale arbeid; het produkt van die arbeid is 'reli gieuze communicatie'; dat pro ces lijkt in deze tijd veel vaker te mislukken dan te slagen. Omdat men zijn klanten in feite niet kent; niet weet hoe zij echt van binnenuit het geboden produkt bezien en ontvangen. Dié kennis is urgent geworden. De theologische faculteit van de Katholieke Universiteit Nij megen (KUN) kent pas sinds 20 jaar een leerstoel voor pasto raal-theologie. De eerste leer stoel voor dit vakgebied werd echter al in 1777 in Wenen op gericht. Van der Ven legt uit: „Pastoraal-theologie is de we tenschap die het pastorale han delen onderzoekt. Dus het pas- 'torale gesprek, het liturgisch handelen, het preken, de kerk opbouw, de katechese, enz. Welke processen zich daarin afspelen en vooral, tot welk re sultaat die processen leiden. Het gaat daarbij niet alleen om de processen van religieuze communicatie tussen twee per sonen-pastor en cliënt-of in groepen, maar ook over de kerk. Het kan namelijk zijn dat de kerk meent de religieuze communicatie te bevorderen terwijl ze die in feite aan ban den legt en begrenst" Prof. Van der Ven pakt even katechese als voorbeeld. Er ia al veel onderzoek gedaan naaf religieuze communicatie in ka- techeseprocessen, zowel school- katechese als volwassenenka- techese. „Het is van groot be lang dat de resultaten van al dat onderzoek eens verder worden geanalyseerd. Want wat blijkt? Katechese helpt niks. Niemand wordt er gelovig van of geloviger. Wanneer je heel veel aandacht besteed aan een heel goed katechesepro- gramma van zeg tien bijeen komsten; een programma dat ook heel stevig in elkaar zit met stevige basisbegrippen; dan blijkt bij meting na afloop dat zowel bij jongeren als vol wassenen de kennis wel is toe genomen. Maar een toename van twintig procent is echt het maximale. En van enige veran dering van houding is helemaal geen sprake. De effectiviteit is dus heel gering. Dit geldt trou wens niet specifiek voor kate chese, maar voor het onderwijs in het algemeen. Daarvan mag je niet het wekken van nieuwe houdingen of verandering van oude houdingen verwachten, maar slechts een versterken van reeds aanwezige houdin gen bij mensen. Die (levens) houdingen worden in de eerste tien levensjaren bepaald." De Nijmeegse hoogleraar trekt hieruit twee conclusies. Men moet op grond van het feiten onderzoek grote vraagtekens zetten bij de projectmatige aanpak van de katechese in de afgelopen twintig jaar. En het pastorale beleid zou de priori teit moeten leggen bij de bege leiding van religieuze opvoe ding in het gezin. „Die reli gieuze opvoeding beslist over - FOTO THEO VAN DER ZWAN de toekomst van de religie in Nederland." Deze toekomst is heel zorgwekkende. Omdat de reli gieuze opvoeding in de eerste tien levensjaren beslissend is, beslissen de ouders van nu over de toekomst van de godsdienst in Nederland. Wat blijkt dan weer uit feitenonderzoek? Van der Ven: „De tendens is dat het christelijk godsgeloof onder volwassenen afneemt, naar mate de genoten opleiding ho ger is en naar gelang de graad van verstedelijking van die ouders toeneemt Er béstaat dus een spanning tussen,«de kerk enerzijds en de „moderne mensen" aan de andere kant De kerk dreigt op dit punt fun damenteel de boot te missen. Het Nederlandse pastorale con cilie heeft een poging gedaan om als kerk een discussie aan te gaan met de moderne we reld. Die discussie is vanuil Rome geblokkeerd. Dat is een strategische ramp. Tot op de dag van vandaag." De protestantse situatie is anders dan de katholieke, maai het probleem is voor beide het zelfde. De protestanten voerer het gesprek met de „modern* Lijden en levensbeschouwing. Het lijden is nu zo'n zaak waarover nauwelijks bekend is hoe mensen ermee omgaan vanuit hun geloof. Het onop hefbare, onschuldige lijden wel te verstaan: getroffen worden door een ongeneeslijke ziekte, een geliefde die door de dood wordt weggerukt, eenzaam heid. Is het lijden niet een van de bitterste aanklachten van alle tijden tegen God en gods dienst Als er al een God be staat, is hij een sadist, aange zien hij toelaat dat zoveel leed geschiedt? ue pastoraal-theologische vakgroepen van de Nijmeegse en Tilburgse faculteit hebben een groot onderzoek in uitvoe ring over 'lijden en levensbe schouwing'. Dat onderzoek heeft drie poten. Allereerst een uitgebreid onderzoek onder middelbare scholieren, studen ten en volwassenen. Vervol gens ook onder een 250-tal kan kerpatiënten. En ten derde een onderzoek naar de pastorale beïnvloedbaarheid van het re ligieuze denken en de gods dienstige houding tegenover onschuldig lijden door middel van experimentele pastorale projecten. Een vooronderzoek is al ge houden onder 300 scholieren en studenten, 100 kerkelijk actieve volwassenen en 50 ziekenhuis pastores. Dat heeft bijvoor beeld opgeleverd dat de grotfe meerderheid van deze 450 „proefkonijnen" de idee 'lijden is straf van God' afwijst. Het verklaringsmodel van de Duitse theologe Dorothee Söl- le-God lijdt met de mensen mee-zie je alleen bij mensen die actief kerkelijk betrokken zijn. Voor een verklaring als 'God heeft het lijden ingepast in een veel omvattender plan, dat wij niet kennen' bleek on der de „proefkonijnen" een groep te zijn die'dit aannam en een andere groep die dit ver wierp. „Dit soort onderzoek is in Nederland hartstikke nieuw", onderstreept prof. Van der Ven. Het RECON-onder- zoek belooft heel wat Door Jan Bouwmans HET christendom is vele eeuwen lang de hoeksteen van onze westerse bescha ving geweest. In onze dagen lijkt de westerse cultuur echter afscheid te nemen van het christendom. Geloof en kerk belanden immers steeds sterker in de marge van de samenleving. Bijbel en godsgeloof lijken hun functie te hebben vervuld. De geseculariseerde cultuur heeft er zijn voordeel mee gedaan en kan het na bijna 2000 jaar ver der zonder stellen. De weerslag hiervan op christendom en kerken is algemeen zichtbaar. Maar ook de geseculari seerde samenleving ondervindt een weerslag. Niet weinig men sen zijn na hun afscheid van geloof en kerk in geestelijke leegte achtergebleven. Een si tuatie waarover zich bijvoor beeld ook een humanistisch voorman als prof. mr. Jan Gla stra van Loon, voorzitter van het Humanistisch Verbond, grote zorgen maakt. Hij ziet in de geestelijke leegte, waaraan de belijdenis van de volstrekte zinloosheid van het leven ten grondslag ligt, (nihilisme) een reële bedreiging van onze be schaving. Dat nihilisme, be toogt hij regelmatig, is een ge zamenlijke vijand van christe nen en humanisten die beiden eendrachtig moeten bestrijden. Móet het heil echter toch weer komen van het aloude jo dendom Zal de oude joodse stam nieuw leven zaaien in de geestelijke leegte van de mo derne tijd, waarin de christe lijke loot aan het inschrompe- len is Die gedachte kan iemand door het hoofd schieten bij nadere kennisneming van het Tenachon-initiatief van de Folkertsma-Stichting voor Talmudica in Hilversum. Na twee jaar voorbereiding werd dit joodse initiatief onlangs of ficieel gepresenteerd. Bij die gelegenheid lieten bisschop H. Ernst van Breda, prof. Glastra van Loon en de hervormde hoogleraar J. Sperna Weiland hun licht erover schijnen. Tenachon is de naam van een bijzonder tijdschrift En tege lijk van een project. Tenachon staat voor de uitgave van een boek in 30 tijdschrift-afleve ringen in een tijdsbestek van 5 jaar. Het complete boek wordt bijna 1000 bladzijden dik. Het gaat de lezer ƒ65,- per jaar kosten. Tenachon is het boek dat over de schouders van de grote joodse leraren van Tal moed en Midrasj en van de grote joodse verklaarders van de Middeleeuwen tot heden de Tora (eerste vijf bijbelboeken) laat meelezen. Het bijzondere hiervan is dit: de joodse Tora is anders dan het christelijke 'Oude Testament', hoewel in beide precies hetzelfde staat. Het Tenachon-project is niet zomaar een literair of cultureel aardigheidje. Het pretendeert wat. Namelijk dat de auten- thiek-joodse lezing van de bij bel en zoals joden ermee om gaan, nieuwe impulsen kan ge ven aan de hedendaagse wes terse beschaving. Met andere woorden, dat de joodse traditie een uitweg biedt uit crisis en geestelijke leegte, die het chris tendom bij zijn aftocht uit de geseculariseerde samenleving lijkt achter te laten. Tenachon richt zich dan ook in gelijke mate tot joden, christenen en humanisten. Rabbijn Aschkenasy: Leren is de poging, keer op keer, de hele dag door, om een gave mens te worden in de omgang met de wereld. Vanwaar die pretentie? Kijk, zeggen de samenstellers Eli Whitlau en rabbijn V. Aschke nasy, hoe de bijbel in de wes terse beschaving gevaren is. Niet de christelijke, maar de Hebreeuwse bijbel is het meest fundamentele boek van de westerse beschaving. „Al onze gevoeligheid over onrecht, een zaamheid, honger, milieu komt voort uit de vaak verborgen werking van het zogenoemde 'Oude Testament'. Verborgen, want ondanks onmiskenbare invloed is de Hebreeuwse bijbel in de westerse wereld altijd als een secundair boek behandeld. Het christendom beschouwde zichzelf immers als vervulling van de joodse voorgeschiedenis. Het joodse boek werd ingekap seld in een religie die zich van uit een vijandige opstelling het 'ware Israël' ging noemen. Zo ging het boek de westerse ge schiedenis in." De invloed die het joodse boek uitoefende, oefende het indirect en vaak verwrongen uit door lagen heen van christelijke dogmatiek. En ook anoniem. In de geschiedenis van de westerse beschaving worden de luide stemmen en tegengestemmen van het chris tendom gehoord en later van het humanisme. Maar niet de stille stem van de joodse Tora, die echter wel door de eeuwen heen in de schaduw van de grote westerse cultuur is door gegeven en levend gehouden. En nu, na de Sjoa (de bijna-uit- roeiing van het joodse volks door de nazi's) is alles veran derd. „De eens zo stralende westerse cultuur kromp van schaamte ineen en het onder- gangsdenken en de zelfkleine ring nemen sindsdien hand over hand toe.Geen woord uit het vroegere theologische denken kan nog onbevangen worden gebruikt. Nooit meer kan over God of tot God ge sproken worden in de taal van de vroegere zekerheden. Waar dat nog wel gebeurt, klinkt het vals." Dat geldt voor joden zo goed als christenen. Maar er is ver schil. De joodse traditie is, an ders dan de christelijke, van oudsher geoefend in het leven met vragen en in het besef van de ontoereikendheid van alle spreken over de God. „De taal die de hele christelijke en isla mitische geschiedenis door in de joodse leerhuizen verder ontwikkeld werd, maar haast nooit gehoord, lijkt nu de enige taal waarin nog zinvol over God en mens, over leven en dood kan worden gestameld door diegenen die de hoop niet hebben opgegeven." Tenachon wil nu juist chris tenen en humanisten laten de len in die taal, in het joodse le ren over het boek dat hun ge meenschappelijk is, om zo de rijkdom van het bijbelse den ken te herontdekken. Want: „Het gaat erom deze wereld, waarin gevoelens van wanhoop en onmacht de overhand drei gen te krijgen, het besef te her geven dat actief beleefde hoop het enige is dat de wereld toe komst geeft en dat wanhoop onvermijdelijk tot onmense lijkheid leidt" Die potentie heeft het aloude jodendomm met als keihard bewijs dat het joodse volk van deze hoop, die toekomst geeft, zelfs na Sjoa leeft En het aloude jodendom heeft ook de methode: het leerhuis. Leren is in de joodse traditie heilige plicht en hoogste goed. Niet het leren van leerstellingen en dogma's, maar leren is de po ging, keer op keer, de hele dag door, om een gave mens te wor den in de omgang met de we reld, zoals rabbijn Aschkenasy het op de presentatie zei. Het is bepaald geen zwakke argumentatie. Feit is ook dat de interesse voor het jodendom in ons land enorm toegenomen is en nog steeds toeneemt In korte tijd kent Tenachon al bijna 3000 abonnees. Bisschop Ernst van Breda onderstreepte bij de presentatie het grote be lang van Tenachon voor katho lieken. „Wij ontdekken hier een leeskunst en leeskunde (van de bijbel) die wij niet kennen. De tekst is rijker dan de uitleg en de uitleg mag nooit de tekst vervangen: dat leren wij van de joden", zei hij onder meer. Maar ook voor humanisten is het over de schouders van de joden meelezen van de Tora, zoals het Tenachon-project dat aanbiedt,volgens HV-voorzit- ter Glastra van Loon een on herroepelijke bijdrage tot beter begrip van hunzelfEn het zal bijdragen aan helderheid en objectiviteit in de discussies over levensbeschouwelijke za ken. En prof. Sperna Weiland waarschuwde de christenen al vast dat ze in het proces van met de joden meelezen zouden ontdekken waar hun eigen tra ditie hen op het verkeerde been heeft gezet. En dat nadien hun Nieuwe Testament voor hen ook een ander boek geworden zal zijn. Door onze correspondent Gerard Kessels ROME - Van Johannes Paulus de Eerste, de 'sep- temberpaus' van 1978, wordt verteld dat hij er ernstig over dacht het weelderige Vaticaan te verlaten en elders in de eeuwige stad een be scheiden woning te be trekken. Albino Luciano stierf echter nog geen maand na zijn benoe ming. Zijn opvolger, Johannes Paulus de Tweede, zal het Vaticaan zeker niet vaarwel zeggen, maar in zijn in fe bruari encycliek herinnert Karol Wojtyla zowel pries ters als gelovigen aan de oude christelijke deugd van de armoede. Sterker nog, de christen is moreel verplicht zich van zijn rijkdom te ontdoen ten behoeve van de arme mede mens. In 'Sollicitudo Rei So dalis' (De Sociale Zorg) zegt de paus dat het tijd is om tot daden over te gaan. De christen moet de arme hel pen, niet alleen door het 'overtollige' wat hij heeft af te staan, maar ook het 'noodzakelijke'. Die noodza kelijke persoonlijke opoffe ring van eenieder is het 'Leitmotiv' van de ency cliek. Van de Heer, schrijft de paus, „vraag ik dat hij alle christenen de kracht geeft deze leer trouw in de praktijk toe te passea" De kerk zal het goede voorbeeld moeten gevea Geconfronteerd met grote nood kan het 'geboden' zijn 'kerksieraden' en 'kostbare voorwerpen' te verkopen. Wat betekent dit? Zullen de veilingmeesters van So- theby binnenkort met pen en papier een ronde maken door de Vaticaanse musea met hun kunstverzameling van astronomische waarde? Zo'n vaart zal het niet lo pen. Het Vaticaan houdt vol niet rijk te zijn. De uitgaven voor het bestuur van de we reldkerk overschrijden de inkomsten royaal. Wanneer in het verleden werd voor gesteld ter leniging van de financiële nood een deel van de kunstwerken te verkopen hield het Vaticaan altijd duidelijk de boot af. De kunst diende in het Vati caan te blijven „als een schatkamer voor de gehele mensheid." Waar de encycliek waar schijnlijk op doelt zijn de kostbaarheden waar tal van kerken in oost en west, noord en zuid over beschik ken. Kruisbeelden bij voor beeld van puur goud of zil ver, vaak geschonken door rijke gelovigen, die veel geld waard zijn omdat er zoveel edelmetaal voor gebruikt is, maar die nauwelijks artis tieke waarde bezitten. Het gebruik van dit soort kost baarheden in een kerk die gevuld is met de allerarmste gelovigen is volgens de en cycliek niet meer te recht vaardigen. Naast ^chte kunst van het allerhoogste artistieke ni veau, bezitten het Vaticaan en de Romeinse basilieken natuurlijk ook veel liturgi sche kostbaarheden, zonder enige kunstzinnige waarde. Zal daar nu een deel van verkocht worden? Na de on verbloemde oproep van de encycliek zou een demon stratieve verkoop door Rome op zijn plaats zijn. Immers niet alleen in de Derde Wereld, maar ook in Italië en West-Europa is er volop armoede. In de ency cliek wordt immers niet al leen over de Derde Wereld gesproken. De paus heeft het uitdrukkelijk over „de ellende van de lijdenden, dichtbij en ver weg." De armoede was tot nu toe beslist geen constante in de toespraken van de Poolse paus. Vooral de laatste ja ren heeft Wojtyla de ar moede 'ontdekt'. Kerstmis 1986 blikte hij terug op de bijeenkomst van oktober in Assisi waar de leiders van alle wereldgodsdiensten bij elkaar gekomen waren om voor de vrede te biddea „In Assisi", zo zei hij, „hebben we besloten voortaan arm te zijn; arm zoals Christus, arm als Franciscus." Kort Van gewest tot gewest De regionale NOS-rubriek <yan gewest tot gewest* zendt vanavond onder meer een re- nnrtaee uit over liet ei van Lubbers'. De Overijsselse kalvermester JJL Lubben heeft een manier ontdekt om bet mestprobleem op te los sen. Op rijn bedrijf staat een soort filtermachine waarmee dit gier schoon water wordt rehaald. Verdereen kijkje bij de vogels, die begin januari op de Noordzee uit de stooko lie werden gered. 20.20 Will you love me tomorrow? daarna zei hij tot een groept Franse bisschoppen dat „de kerk haar armoede moet ac cepteren". Priesters en! kloosterlingen „moeten de schrijnende armoede con creet voelen." De encycliek past ook perfect in het beeld van de wereldkerk anno 1988. De gewichten liggen nu anders ian twintig jaar geleden toen 'Populorum Progres- sio', de grote sociale ency- riiek van Paulus de Zesde verscheen. De situatie van de arme landen is sindsdien alleen nog maar verslech terd. Tegelijkertijd groeitde bevolking in de derde we reld explosief. Een steeds grotere meerderheid van de katholieken behoort tot de armen. De bevolking van Afrika en Zuid-Amerika balan ceert op de rand van het be- staansniveau, maar bruist van katholiciteit In deze ge bieden wordt de paus ont vangen door ongekende, uitzinnige, mensenmenig ten, terwijl zijn bezoeken in het westen nauwelijks nog tot de verbeelding spreken en steeds minder volk op de been brengen. Zo iets mist zijn uitwerking niet. Wan neer herder Wojtyla naai zijn schapen kijkt, gaat dt blik steeds duidelijker naai het zuiden en steeds minder naar het noorden en westen. Bet verhaal gaat over een meisje, dat 'verliefd zijn en bemind worden' als ideaal beeft Na jaren gevangenis geniet Jackie voor het eerst weer van de vrijheid, die haar tegelijkertijd ook be angstigt Zij en baar vriendin Jebbie liften met twee jon- ;ens naar een kustplaats je in ales, waar de jongens een itiebaantje hebben. Jackie raakt gefascineerd door de mensen in de bad plaats, maar Debbie wil het 1st zo spoedig mogelijk eg. 23.00 De werking )e film werd in samenwer- ing met de Stichting Video- heater gemaakt 'De wer ing* toont een aantal men iën en hun houding ten op- lichte van werk en werkloos- beid. Van zeer nabij wordt de ingdurig werkloze Willem evolgd. De meningen en ge- oelens van anderen missen p hem zijn 'werking' niet Vandaar dat de keuze voot de armen en de veroordeling van de rijken nog radicalei geformuleerd is dan twintig jaar geleden. Maar er zijn meer accent verschillen met 'Populorum Progressio'. Ook Paulus de Zesde kritiseerde zowel hel communisme als het wes terse kapitalisme, maar om dat hij het laatste zwaarder attaqueerde, leek 'Populo rum Progressio' een 'linkse' encycliek. De Poolse paus valt het communisme echter net zo zwaar aan als het ka pitalisme. Zonder dat het land met name genoemd wordt, staat er zelfs een dui delijke veroordeling in van Rusland. De encycliek spreekt immers over „economie die verstikt wordt zowel door militaire uitgaven, als door bureau cratie en ingebakken ineffi ciëntie." De hervormingspo litiek van Gorbatsjov? Het Vaticaan moet het kennelijk eerst allemaal nog zien. De verwachtingen van 'Populorum Progressio' zij" niet uitgekomen. De toe» van de nieuwe encycliek is er een van teleurstelling Maar hoewel de situate duidelijk verslechterd ii lijkt deze paus minder he- grip te hebben voor het ge bruik van geweld door de armen. Paulus de rechtvaardigde een revolu tionaire opstand uitdrukt lijk wanneer er sprake t van een langdurige tiranniej die de „fundamentele reek- ten van de mens ernstig aantast en op gevaarlijk' wijze het algemeen welzij") schaadt." Wojtyla beperkt zich tot een retorisch vraag. „De bevolkingen dis geen toegang krijgen tot*! goederen die in principe) voor iedereen bedoeld zijn-J zouden zich af kunnen vr»; gen: waarom zouden niet met geweld antwoord® ten opzichte van degen®j die ons als eersten met weid tegemoet treden?" 21.10 Wie schrijft die blijft ét literaire BRT-magarine Vie schrijft die blijft* van lartin Coenen en Jean- lerrc Rondas is vanavond ewijd aan de «8-Beaux- 'orts'. Op deze literaire ma ilestatie in het Paleis van Ichone Kunsten te Brussel raden een avond en een achtlang schrijvers uit Ne erland en Vlaanderen voor st voetlicht Te zien zijn ojl ugo Claus, Jan Wolkers, temco Campert, Simon Vin- e ti oog en Johnny van toorn. Met een aantal van de tnwerige dichters en schrij- ers worden gesprekken ge- oerd. Das Wlnter- haus anavond wordt op het eer ie Duitse net de tv-film «Das rinterhaus' uitgezonden, die srder is komen te vervallen, let verhaal begint in het oor jaar van 1947, als de 70- Wge Lotte het bejaardente- ris verlaat De vitale com- wiste met een nazi-verle en wil thuis bij haar familie grote en laatste compori- vol tooien. NOS 09.30 I slechtl 13.00 I slecht 15.00 mens respecl VOO 15.30 I 15.45 I show. 16.15 dokter 16.40 I 17.30 J 17.46 V 18.08 F mentor 1820 X 'Steden hao'. 19.00 20.00 J. 20.28 1 SimavL 20.33 detecti' 2JL27 V Vermei 21.50 N 2225 L baan in 23.10 F NOS 00.05 J* 00.10 N slechth NOS 09.30 Sc Boeken Lief en 13.00 Ni slechthi 17.40 Fc (3). 18.10 St trekkin 18.15 Ni slechthi 1820 Sc 18.45 Je 19.00 Jo 19.12 PI 1922 V Onderw monumi Water u 20.15 Vo Univers 2020 W1 tomorro van Adr Joanne' Vosburg 21.45 St samenvi Bordeau Boys. 2220 Jol 22.45 De 23.00 De en met I Arend B 2320 Ni slechtho 15.00 Er Afl.: Neu 1525 De Ruxpin. 15.45 Oil jeugd 1625-17J tiener 1725 Jo 18.00 18.05 Plo 18.10 1825 nieuwspr tieners. 19.00 Mo 'ushe en Wiske: „De Ei l,tIllrsh l' sliWr hQ0S Wm. rnirtm hcrudt, at ooH voor de mmstn iJtp'n ip p dftn ontstaan tZS" 7F 'hMUnntie r^J'mefieiets ankmen' (n dit dan Het lyht t perhèment randan j hitnbone Het verschil is maar duidelijk: Wojt. gaat op dit gevoelige P11'j minder ver. Dat mag '1 grond van deze formol rings wij ze rustig geconshj teerd worden. Want nog dan anders wordt I een encycliek elk w<* elke zindswending, op 1 goudschaaltje gewogen. I i tl //r CBLOÖf ettiDBLUK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 24