DE STEM l MODE-ADVISEUZE MET KLANTEN IN HET HELE LAND KAPSELS VAN NU ZIJN EIGENLIJK AL VAN GISTEREN Ze kleedt ze allemaal uit. Mannen en vrouwen, iedereen moet met z'n billen bloot. Ze bekijkt de lij ven kritisch, stelt de diagnose en gaat aan het werk. Mooie, aardige onderdelen van lijf en leden laat ze eruit springen, lelijke moffelt ze weg. Man nen en vrouwen gaan na een bezoek aan haar anders' de deur uit. Hebben een metamorfose on dergaan. Het doel waarnaar mevrouw Cora Zui- dema-Swint (45) streeft in haar werk als mode-ad- viseuze van top tot teen. DINSDAG 15 MAART 1988 I Ander mens worden bij Cora Zuidema Door Marlise de Jong In Middelburg staat ze bekend als 'die vrouw met die wijde, lange jas, die grote bril, die al tijd met tassen loopt te zeulen en die er altijd uitziet om door een ringetje te halen. „Ja, dat is zo. Bij mij moet alles in orde zijn, ik kan niet tegen rommel. Ik word er tureluurs of om het op z'n Zeeuws te zeggen ibbelig van." Ze heeft er dan ook grote problemen mee, dat haar hele huis bedrijf is ge worden. „ledereen loopt mijn huis in en uit, van boven naar beneden. Maar de badkamer is heilig, het enige plekje dat ever is en waar nie mand mag komen". Cora Zuidema-Swint is directeur en eigenaresse van mode-adviesbu reau ESZETHT. Haar bureau is ge vestigd in een huurhuis aan het Hoofkwartier 76 in Middelburg. Wie het wonerf oprijdt, denkt 'het zal wel zo zijn'. Bij binnenkomst struikel je over twee honden, een grote en een klei ne. Het zijn haar 'twee kinderen'. De grootste is een goeie lobbes. Kan van de kleinste niet gezegd worden. Zo'n krengetje, dat keft en springt. Een begroeting, die je allerminst ver wacht bij een mode-adviesbureau. Het kan je een paar panty's kosten als secretaresse Emmy Bezemer niet ingrijpt. Drie slaapkamers boven zijn inge richt als kapsalon, schoonheidssal- lon en kantoor met daarin kasten, die uitpuilen van de hoeveelheden kle ding. Ze heeft voor rond de 30.000 gulden aan alle mogelijke merkkle ding in huis en rond de 20.000 gul den aan cosmetica. „De zaak is gigantisch uit de hand gelopen. Ik heb niet kunnen voor zien, ook niet verwacht dat het zo'n storm zou lopen. Daarom ben ik nu druk doende met een zakenpand, een oud momumentaal herenhuis in de buurt van het station in Middel burg." Terecht, want deze situatie lijkt zowel voor haar en haar man, maar zeker voor de klanten van het mode-adviesbureau weinig bevorde- lijk. PROFIJT Is het normaal zo, dat de klant bij mevrouw Zuidema zijn of haar hele hebben en houwen bloot moet leg gen, in dit geval was het omgekeerd. Cora Zuidema gaat met de billen bloot. „Ik ben begonnen in het on derwijs, was zes jaar hoofd van een basisschool in Oost-West-Souburg. Daarna zat ik in de kinderzorg als di rectrice van een internaat voor moei lijk opvoedbare meisjes. Door deze baan raakte ik erg geïnteresseerd in het fenomeen mens. Vandaar de stu die wijsbegeerte. En daar heb ik bij mijn werk als mode-adviseuze nu ontzettend veel profijt van." Ze woonde in die periode in Ca- pelle aan de IJssel en kocht in een daar gevestigde modezaak kleren. „Ik kocht wat ik mooi vond en stond verder nergens bij stil." De eigenaar van modezaak Fair Lady vroeg haar op een dag of ze geen zin had om het filiaal te gaan runnen. Aanvanke lijk wijfelde ze, maar hakte nadien de knoop toch door. Ik heb me in 1971 in de mode gestort en het heeft me sindsdien nooit meer losgelaten. Om op de hoogte te komen van het reilen en zeilen in de modewereld, kreeg ik een opleiding. Noem het maar een stoomcursus, waarin ook kleuren psychologie zat." DAGEN NACHT Na een jaar Fair Lady in Capelle aan de IJssel te hebben gerund, vertrok ze naar het hoofdkantoor om de in koop te doen voor de acht filialen van Fair Lady en om modeshows te organiseren. Tijdens haar werk bij Fair Lady, kreeg ze veel te maken met zaken vrouwen, met name uit Rotterdam. Ze adviseerde die vrouwen. Ze werkte niet alleen overdag, maar ook 's avonds en in de weekends. Nodig omdat die zakenvrouwen geen tijd hadden om overdag rustig te snuffe len. „Ik heb een vriendin, die direc teur van een bedrijf is. Werkt dag en nacht en heeft geen tijd om te winke len. Vliegt dus een winkel binnen, haalt links en rechts wat uit het rek, past, rekent af en weg. Kan dus niet stil staan bij feiten als: heb ik wel de juiste kleding gekozen voor het juiste moment, laat staan bij hetgeen ze al lemaal nog in de kast heeft hangen. Ik zorg dus voor haar garderobe." De relatie, die Cora Zuidema met haar klanten had opgebouwd, was zo innig, dat kleding telefonisch be steld werd. „Het waren opdrachten in de trant van: ik moet plotseling op zakenreis naar Berlijn, dat en dat staat er op het prgramma, zet maar een koffer met kleren klaar, ik pik die straks wel op. Aan de hand van de gegevens die ik had, kon ik de juiste spullen uitzoeken. VERHUISD In 1980 verhuisde ze naar Middel burg -haar man komt er vandaan en zij is geboren Vlissingse- en ging economie studeren. Ze had na ne gen jaar haar buik vol van mode. Tenminste dat dacht ze. Ze dook weer terug het onderwijs in. Ging les geven in kinderbescherming en kreeg daarna een staffunctie bij het MBO (Middelbaar Beroeps Onder wijs). Leuk en aardig, maar haar vroe gere klanten van Fair Lady lieten haar niet los en belden regelmatig om modeadviezen. In haar vrije uren, weekend en vakanties ging ze naar die mensen toe om ze met raad en daad bij te staan. Ze gaf ook telefonisch adviezen. Door het inkopen voor Fair Lady op modebeurzen in binnen- maar vooral buitenland, had ze een getraind ge heugen gekregen. „Ik kon zodoende makkelijk telefonisch adviseren, om dat ik precies wist hoe de vrouw eruit zag en wat ze in de kast had hangen. Het werd te gek en op een bepaald moment heb ik gezegd, kom maar naar Middelburg. Ik ging dan met die vrouwen winkelen om ze te advise ren bij hun aankopen. Dat werkte niet, want zo'n verkoopster ging er zich toch mee bemoeien. En dat is logisch, gezien de provisiebasis waarop ze vaak werken. Ik heb het toen anders aangepakt. Ben met een aantal modezaken in zee gegaan en nam de kleding voor die mensen mee naar huis. Van het een kwam het ander en in 1986 heb ik me in la ten schrijven bij de Kamer van Koop handel in Middelburg. HU OF HOOIT „Vorig jaar heb ik de knoop door moeten hakken. Het was geen doen meer. Een zware baan in het onder wijs en thuis een zaak. Een moeilijke keuze. Ik gaf een hele goede baan op voor een toch wel een beetje on zekere toekomst. Het was een hele stap. Ik was 45. Ik dacht wèl: nu of nooit. Ik moet er niet langer mee wachten. En na lang wikken en we gen -ze is geboren onder het sterre- teken weegschaal- nam ze een be slissing. Mijn man stond helemaal achter me, anders is het niet te doen, maar ook de leden van het Vrouwen Net Werk hebben me geweldig gesti muleerd in de geest van: meid dat moetje doen. Ze heeft nu een bedrijf, dat be staat uit twee schoonheidsspecialis ten, twee kappers, twee p.r. mensen, een secretaresse, en een manne quin- en dressmengroep voor de modeshóws, die ze een keer in de zes weken houdt. En omdat het alle maal wat teveel wordt, leidt ze nu iemand op die haar straks wat werk uit handen kan nemen op het gebied van mode-adviezen. Cora Zuidema zegt de enige in Ne derland te zijn, die een totaal advies geeft. „Ik ben eigenlijk een sjieke Wehkamp. De vrouw die geen tijd heeft, koopt via mij, laat zich door mij van top tot teen aankle den. De vrouwen en mannen -ook al zijn dat er nog niet zo veel- die me om advies vragen, doen dat om zeer uiteenlopende redenen. Ze willen weten of ze het goed doen, een bevestiging krijgen van wat ze allang wisten. Ze willen leren wat verantwoord is om te dragen binnen een be paalde baan. Het komt voor dat bazen hun secretaressen sturen en mannen hun ega's. Haar klantenkring bestaat voor 80 procent uit werkende vrou wen. Daarvan komt 90 procent van buiten de provicie Zeeland. De meeste komen uit de Rand stad, zoals Den Haag, Dordrecht en Rotterdam, maar ook veel uit Brabant en zelfs uit Groningen. METAMORFOSE Cora Zuidema bekijkt al die klanten kritisch. „Ik kan aan een lijf zien waarom ik een bepaalde stijl advi seer. Daarom heb ik ook zoveel kle ding in huis om de daad bij het woord te kunnen voegen. Soms zeer tegen de zin van de klant in, die al op voorhand zegt, dat staat me toch niet, daar ben ik het type niet voor. Om vervolgens tot de conclusie te komen, dat een bepaalde kleur hen wel degelijk staat. Alleen ze wisten het niet. En dat geldt voor veel meer zaken." „Vrouwen die hier de deur uit gaan, hebben inderdaad een meta morfose ondergaan, maar ze zijn niet veranderd. Ik ga niet sleutelen aan iemands imago, ook al zou iemand dat willen. Je zit nu eenmaal zus of zo in elkaar en dat kan ik niet veran deren. Wat ik wel zeer bewust doe, is het verleggen van accenten. Ik maak iemand attent op de aardige dingen en laat dat eruit springen. Minder mooie dingen aan een lijf moffel ik weg." Veel mensen weten absoluut niet, wat ze nu wel of niet moeten doen met hun lijf en met de kleding voor dat lijf. Ze worden overspoeld door de gigantische hoeveelheden infor matie via modebladen en zien door de bomen het bos niet meer. Het ene blad adviseert dit voor het zoge noemde wintertype, het andere blad juist het tegenovergestelde. Met de billen bloot bij mevrouw Zuideman, letterlijk maar ook figuur lijk. „Mensen storten hier, zonder dat ik er om vraag, hun hart uit. Ik krijg wat ellende op m'n bord. Ze komen hier naar toe omdat ze hopen door zo'n metamorfose om welke reden dan ook het leven weer aan te kun nen, een nieuw leven te beginnen. Ik krijg dan ook vaak de opmerking, jouw advies helpt beter dan de pillen van mijn dokter. Uiterlijk -kleding, kapsel en make-up- kan essentieel zijn om iemand meer zelfvertrouwen te geven. Mevrouw Zuidema stelt keihard vast, dat 99 procent van de mensen niet combineert. En ik leer ze dat. M'n onderwijstik. Het is doodzonde van het geld, om zomaar lukraak kleding te kopen, hoe goedkoop die aan schaf ook kan zijn. Er zijn nu een maal veel vrouwen, voor wie het een sport is om koopjes op de kop te tik ken. Ze komen met pakweg tien bloesjes thuis met als excuus het was maar 30 of 40 gulden. Ze staan er niet bij stil, dat ze totaal verschrik kelijk veel geld uitgeven met als bij komende factor, dat een en ander to taal niet te combineren valt. En ze er niks mee kunnen doen. En daaruit blijkt weer eens, dat goedkoop, duurkoop is. Het klinkt afgezaagd, maar is zo. Met een bescheiden bud get kun je beter drie dure dingen ko pen, dan negen goedkope flodder dingetjes." „Een goede basis is belangrijk. Geldt voor alles, dus ook voor de gardero be, de kleerkast. Werken vanuit die basis kan zoveel voordelen opleve ren. van daaruit werken. Paar stuks zijn voldoende en kunnen goed ge combineerd veel mogelijkheden bie den. Alleen een kledingadvies, maar daarvoor moet je wel met heel je hebben en houwen in een paar kof fers naar Middelburg, kost 65 gul den. Cora Zuidema wil ook aan huis komen om de kleerkast te inspecte ren en dan kost zo'n kledingadvies 125 gulden. Omdat Cora Zuideman vindt dat je er met kleding alleen niet bent, haar en make-up horen daar onlosmake lijk bij, geeft ze dan ook het liefste een totaal advies en dat komt neer op 300 gulden. Voor die prijs is de klant een hele dag onder de pannen inclusief lunch en komt als een an der mens de deur uit. Gezien de prijs denkt iedereen dat een mode-adviesbureau alleen is weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee. Is niet zo. Juist mensen die niet zoveel geld hebben -Cora Zuidema spreekt over low budget- hebben veel profijt van een goed mode-advies. „Ik leer ze hoe ze met weinig geld toch goed gekleed kunnen gaan. En dat zet ik allemaal keurig netjes op papier. Noem het maar een onderwijstik van me." En daaruit blijkt dat ook het onderwijs Cora Zuidema nooit helemaal heeft losgelaten. Haarlijn 1988 terug naar af Cora Zuidema kleedt een van haar klanten aan. FOTOJAAP WOLTERBEEK e°T0'S HAUTE COIFFURE FRANfAiSE Door Carla Joosten een Madonna en ook geen Whitney Houston. Deze goedgekapte da mes komen er niet aan te pas in de nieuwe haarmodelijn van 1988. De kappers grijpen dit seizoen terug naar de jaren die achter ons liggen. Audrey Hepburn, Brigitte Bardot en Jackie Kennedy zijn de vrouwen die volgens de kappers van de Haute Coiffure Frangaise nu de toon aan geven. Hepburn met haar kokette kapsel, Bardot met haar luchtige pony en opgestoken lokken -voor wie die niet heeft, zijn er uiteraard kunsthaarstukjes- en Kennedy met haar pony en schouderlange haren, waarvan de uiteinden naar buiten krullen. In deze mode gaat het duide lijk om de stijl van de jaren zestig. Maar ook de jaren vijftig en veertig springen naar voren. Ofschoon de kappers en hun klan ten zich anno 1988 niet meer laten vastpinnen op een bepaalde stijl, lijkt het korte, pittige koppie voorlopig even 'uit'. Supervrouwelijkheid is het huidige credo. De kappersorganisa tie Intercoiffure verwijst zelfs de nog hoogst populaire gel en haarlak naar de prullenbak. Om het supervrouwelijke kapsel toch langer dan een uur te gunnen, introduceert Intercoiffure een per manent die voor losse golven zorgt. Voor deze permanent wordt gebruik 4 la Brigitte Bardot Accent op de volle bovenpardj. gemaakt van dunne en dikke wik kels, waarbij van voren naar achte ren wordt gewerkt. Het resultaat is een losse golf met krullende punten waar geen lakbus meer aan te pas hoeft te komen. Er is wel één voor waarde: voor dit kapsel is een mini- A la Jackie Kennedy. Rechtgeknlpte pony. male haarlengte van tien centimeter noodzakelijk. De vrouwen mogen dan wel terug kijken naar de jaren zestig. Bij de mannen is dit allerminst het geval. Zij houden het kort. De haren worden A la Audrey Hepburn. Kort en glad. uit het gezicht geknipt. De nekpartij wordt niet meer opgeschoren, maar opgeknipt. De zijkanten blijven op lengte en kammen gebeurd met een grove kam, die hetzelfde effect geeft als het haar doorstrijken met de vin gers. Een kapsel dat de naam 'Sixties' meekreeg. Wie verkoopadressen wil weten van alles wat In deze extra modebijlage Specifiek aan de orde Is gekomen, kan zich met de volgende bedrijven in verbinding stellen. Pagina 1 Laurèl: F. van Hilst, 020-140729 Peek Cloppenburg hoofdkantoor: 070-907256 Esprit: 020-278281 C&A Nederland: 020-263132 Escada: Marijke Borchardt Agenturen, 020-179214 Pagina 2 C&A Nederland: 020-263132 Esprit: 020-278281 'Yours' Hij Herenmode: 02940-15331 KangaRoos, Leo Milhado BV: 020- 143875 Trico Vem, Zonnige Blauwe Toren- Brugge: 09-32 50 320923 Supercongex, PR: 080-580785 Magie Girl/Beiersdorff: 03240-20360 Vanity International BV, vertegen woordiger voor Nederland, van de Max Mara Group: 020-179798 - Pagina 3 HOM/Intermodis, 04977-6880 Pagina 4 Mode-adviesbureau: 01180-35047

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 23