s p DE STEM VAN ZIJDEN BOXERSHORT TOT TANGASLIP I* MILJOENEN GULDENS GEUR OM VROUW TE BEHAGEN mmWË De man als lustobject. Het begint er aardig op te lijken. De man smeert anno 1988 jaarlijks voor vele miljoenen guldens geur op zijn bast om de vrouw te behagen. De man voert aan, dat hij dit doet omdat na het scheren zijn kaken pijnlijk zijn. Flauwekul, want dat kan heel simpel verholpen worden met een stuk aluin. Nee, de man wil gewoon lekker ruiken. Meer zelfvertrouwen krijgen, door vrouwen worden begeerd. Ontkennen helpt niet, de cijfers spreken boekdelen. In 1986 werd liefst voor 117.786 miljoen guldens aan mannengeuren uitgegeven. S3 DINSDAG 15 MAART 1988 tm ill Mannen met een luchtje Door Marlise de Jong Een geur gebruiken voor je zelf is onzin. Je doet dat voor een ander, want zelf ruik je er niets van." Klare taal van Guy W. R. H. van Rooijen, nu nog 'gewoon', per 1 april algemeen di recteur van General Cosmetics bv, grootste cosmetica-fabrikant en le verancier van decoratieve cosmeti ca, geuren en huidverzorging in Ne derland. „Een lichaamsgeur werkt aantrekke lijk op beide partijen. Opmerkelijk in dit opzicht is de terugkeer van mus kus, een topgeur in de hippie-perio de. Het is een dierlijke geur, die ge bruikt wordt om de andere sexe aan te trekken. Een geur heeft alles te maken met sensualiteit." Geuren worden ook gebruikt ter ondersteuning van de lifestyle, maar meer nog om bij een bepaalde life style te willen horen. De man, die zich geen Lamborghini G.T. kan ver oorloven, rest altijd nog de geur Lamborghini als troost. Op die ma nier wordt een geur een middel om je te indentificeren met een hogere sociale laag. Geur als verwekker van bedwelmende dromen. Volgens de in 1985 uitgebrachte H&R Duftatlas Herren-Noten met als ondertitel Duftlandschaft des inter nationalen Marktes waren er in dat jaar wereldwijd alleen al voor man nen 350 geuren op de markt. Na 1985 is dat assortiment nog aanzien lijk uitgebreid. In Nederland zijn volgens Guy van Rooijen momenteel ruim honderd geuren voor mannen te koop. En dat is wel anders geweest. In het verle den rook zowat iedereen naar Old Spice, een geur, die in 1937 in Ne derland op de markt kwam. Daar kwam in 1950 verandering in door het op de markt komen van Fresh Up en in 1959 van Tabac. „Typische in dit geurenveld voor mannen is, dat er geen middenmarkt bestaat. Je hebt de goedkope markt met prijzen om en nabij de vijftien gulden en de luxe markt met prijzen boven de 35 gulden. Bij de massa geuren zijn Fresh Up, Old Spice, Ta bac, Mennen, Amando en Blue Stra- tos marktleiders. Ze maken 75 pro cent van de totale geurenmarkt voor mannen uit. Drie absolute toppers in de luxere markt, althans in Neder land, zijn respectievelijk Paco Ra- banne, Aramis en Van Gils", aldus Van Rooijen. Het kan gek gaan met geuren. „Tot 1960 bijvoorbeeld was Old Spice de topgeur voor mannen. Die plaats is tot op de dag van heden in genomen door Fresh Up. In de jaren zestig zorgde de geur Brut voor een enorm succes. Brut is de geur ge weest, die heeft gezorgd voor de grote doorbraak op het gebied van luchtjes voor mannen. Het zou tot de jaren zeventig duren voordat luxere merken de Nederlandse markt mas saal gingen veroveren. Paco Ra- banne en Aramis gaven daarvoor de aanzet en dan met name Aramis, een echte lifestyle geur. Aramis heeft vele opvolgers gekregen." Van Rooijen noemt er een paar: Boss, Davidoff, Polo. FLOPPEN „Per jaar worden toch wel zo'n hon derd nieuwe geuren geïntroduceerd, tachtig ervan floppen al na twee jaar. Het is moeilijk te zeggen waaraan dat ligt. Lee Towers is daar een voor beeld van. Vooraf al werd gezegd, dat Lee Towers een succes zou wor den en toch flopte de geur. Er zijn er meer, maar die noem ik liever niet. Ik kraak de concurrent niet graag. Er zijn ook geuren, die bij voorbaat al een succes zijn, zonder dat je ze hebt geroken. Neem Chanel en meer van dat soort grootheden. Succes verzekerd". Aldus Van Rooijen. Volgens Van Rooijen -en hij ver wijst daarbij naar de Duitse Duftat las- hebben mannenluchtjes, even als de vrouwengeurtjes meestal hun eigen verleden. Onder die mannen- luchtjes bevinden zich klassieke old timers, die gezorgd hebben voor een verdere ontwikkeling van geuren voor mannen en uitmondden in typi sche eigentijdse luchtjes, zonder af breuk te doen aan de basis waarop een geur gebouwd moet zijn. STAMBOOM Het zijn geuren met een stamboom. In de Duftatlas is dat heel duidelijk te zien. Het in 1924 door Chanel op de markt gebrachte Cuir de Russic en in 1967 gelanceerd als Russisch Leder, is lang een bekende en populaire mannengeur in Nederland geweest. Andere afstammelingen zijn Ted van Lapidus 1978), maar ook Derby van Guerlain (1985). Nog zo'n voorbeeld van een stam boom: Vent Vert van Balmain (1945) heeft als nakomeling onder andere Drakkar van Guy Laroche (1972). En het bekende Kouros (1981) van Yves Saint Laurent stamt af van de oer- goer Fougère Royal, een after shave die bijna een eeuw daarvoor in 1881 door Houbigant op de markt werd gebracht. Daaruit moge blijken, dat ook geuren geschiedenis maken. GESCHIEDENIS In het grijze verleden werden aroma tische kruiden gerookt bij godsdien stige plechtigheden. Men kwam tot de ontdekking dat men de geuren vast kon houden door de kruiden in alcohol te laten trekken. Vrouwen besprenkelden zich met deze reu kwateren, maar in de Grieks-Ro meinse tijd, was het heel gewoon dat ook mannen reukwaters namen. In die tijd werd er geen onderscheid gemaakt tussen typisch mannelijke of typisch vrouwelijke geuren. Guy van Rooijen: 'Verschuiving van goedkope naar duurdere geuren'. FOTO GENERAL COSMETICS In de middeleeuwen was cosme tica voor mannen ook in West- Europa normaal. Mannen van stand droegen een pruik, poederden het gezicht wit en overgoten zich rijkelijk met parfums. Pas in de 19e eeuw ontstaan de echte parfumhuizen. Hoübifjant bracht in 1881 een after shave op de markt. De markt voor herenparfums is uit die after shave ontstaan en dat is in de Duftatlas heel uidelijk in een stamboom te zien. Deze geur stootte in Europa op problemen. Gebruik van een mannenparfum was tot de Tweede Werteldoorlog taboe, want het stond gelijk aan verwijfdheid. INVASIE Als gevolg van de Tweede Wereld oorlog beginnen ideeën over 'echte mannen' te veranderen. En na de vele soldaten, komt de invasie van de after shaves. Verwonderlijk, want in de Verenigde Staten wordt prak tisch geen after shave gebruikt, wel colognes en die hebben volgens Van Rooijen niets te maken met de bij ons bekende eau de colognes als Boldoot en 4711. „Een after shave gebruiken, is typisch Europees, hoe wel in zuidelijke landen mannen ook vaak hun toevlucht nemen tot eau de toilettes en daar wil de Nederlandse man nog niet aan. De Franse parfumindustrie, die het gevecht tegen de vooroordelen van het gebruik van mannenparfums al lang had opgegeven, maar het Ame rikaanse geurensucces in Europa maar moeilijk kon verkroppen, roerde zich weer. Het resultaat ervan was in 1946 de geur Moustache van Rochas. De geur werd met veel en thousiasme begroet, maar flopte. Voor de Europese en dan met name de Franse en Italiaanse parfumin dustrie geen belemmering om door SNEL En dan gaat het snel met de luchtjes voor mannen. Bekende met name Franse couturiers (modemakers) brengen luchtjes op de markt voor zien van hun naam. Patou, Lanvin, maar ook de Spanjaard Balenciaga. Van hen boekte Givenchy het meest succes met het beroemde Monsieur de Givenchy (1959). De woeiiige jaren zestig met lange haren, seks-revolutie en psychodelic music, zorgen voor een andere kij ken op mannen en zorgen voor gou den tijden voor de cosmetica indu strie. Eén uitvloeisel daarvan. In 1965 wordt Aramis geboren. Het komt uit de laboratoria van Estee Lauder en wordt als eerste Franse parfum num mer een in de USA. Eau Sauvage van Dior is daarna de volgende klap per en is nu nog een topper. DEZE TIJD De markt voor mannengeuren lijkt de kant op te gaan van die van vrou wen. Verzadiging. Door de enorme uitbreiding van het assortiment wordt het steeds moeilijker om een marktaandeel te veroveren. „Daarom zulen er volgens Van Rooijen ver schuivingen komen van goedkopere naar duurdere geuren. „Heeft alles te maken met deze tijd. Het gaat eco nomisch slecht. En het zijn met name jongeren, die niet één maar meerdere dure geuren kopen. Ze wil len aan iedereen laten ruiken, dat zij wel voor 75 gulden op hun bek kun nen smeren." En dat moet goed te ruiken zijn. De trend is volgens Van Rooijen dan ook, dat nieuwe mannengeuren iets vrouwelijks hebben. „Het is niet te hopen dat ze net zo zwaar worden als bepaalde vrouwenluchtjes, want dan loop je kans het omgekeerde ef fect te bereiken: je ruikt niet lekker, je stinkt boven alles uit. Als voorbeeld noemt Van Rooijen Giorgio, een geur voor mannen die in 1984 uitkwam. Poison hoort ook in deze categorie thuis. Het is een nieuwe geur van Christian Dior en voor de ontwikkeling ervan werd al les bij elkaar 25 miljoen dollar uitge trokken. En dat moet er wel uitko men. Maar iemand, die öf Giorgio óf Poison heeft opgespoten, kan dine ren in een Amerikaans restaurant wel vergeten. Je mag er niet binnen omdat je door deze zware geuren niet meer proeft wat je eet. M annenondergoed niet langer saai Door Carta Wijnstroot Toegewijde vriendinnen ge ven het hun vriend cadeau: een fraaie slip van een be kend merk. Want mannen die een ze kere life-style aanhangen, gevoel hebben voor design en kwaliteit, ne men niet langer genoegen met slips uit de aanbieding. Bij geen ander kledingstuk komt het merkbewustzijn zo duidelijk naar bo ven. Letterlijk zelfs, want een beetje 'snobbish' man draagt de brede elastieken, spierwitte band van zijn 'Calvin Klein'-slip geraffineerd nét zichtbaar boven zijn spijkerbroek. Labelmanie. In Amsterdam zijn bijvoorbeeld al drie speciale 'mannen-ondergoed winkels' (te weten 'Menstore', 'To- them' en 'Man Talk') waar alleen de topmerken in de meest uitgebreide zin te koop zijn. Puur zijden boxer shorts in exotische prints gaan er grif van de hand voor zo'n tweehonderd gulden per stuk. Voor een béétje slip met de juiste snit en bekend label be taalt meneer toch gauw meerdere tientjes. Zwart en wit zijn nog altijd de beste basiskleuren. In dezelfde kleu ren, met hier en daar een speels ac cent in rood, geel, groen, kiest hij bij voorkeur zijn singlets en t-shirts, zijn kamer- en badjas, en zijn huispyjama in kimono-stijl. En dat sluit allemaal perfect aan bij die toegenomen be langstelling van de man voor zijn uiterlijk, dat hij verzorgt en perfectio neert tot in de kleinste, en meestal onzichtbare details. Een perfecte pasvorm en een fraai ontwerp maakt van een gewone onderbroek een spannend kledingstuk. DU mode! Is van HOM. FOTO'S INTERMODIS De kimono past In de 'life style' van de man die gesteld Is op comfort en kwaliteit. Het van origine Franse merk 'HOM' maakt deze fraaie, grafisch gedessineerde hulspyjama In klmonostljl In zwart en wit katoen. Voor verkoop adressen zie pagina vier Specifiek

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1988 | | pagina 19