s
p
DE STEM
VAN ZIJDEN BOXERSHORT TOT TANGASLIP
I*
MILJOENEN GULDENS GEUR OM VROUW TE BEHAGEN
mmWË
De man als lustobject. Het begint er aardig op te lijken. De man smeert anno 1988 jaarlijks
voor vele miljoenen guldens geur op zijn bast om de vrouw te behagen. De man voert aan,
dat hij dit doet omdat na het scheren zijn kaken pijnlijk zijn. Flauwekul, want dat kan heel
simpel verholpen worden met een stuk aluin. Nee, de man wil gewoon lekker ruiken. Meer
zelfvertrouwen krijgen, door vrouwen worden begeerd. Ontkennen helpt niet, de cijfers
spreken boekdelen. In 1986 werd liefst voor 117.786 miljoen guldens aan mannengeuren
uitgegeven.
S3
DINSDAG 15 MAART 1988
tm
ill
Mannen met
een luchtje
Door Marlise de Jong
Een geur gebruiken voor je
zelf is onzin. Je doet dat
voor een ander, want zelf
ruik je er niets van." Klare taal van
Guy W. R. H. van Rooijen, nu nog
'gewoon', per 1 april algemeen di
recteur van General Cosmetics bv,
grootste cosmetica-fabrikant en le
verancier van decoratieve cosmeti
ca, geuren en huidverzorging in Ne
derland.
„Een lichaamsgeur werkt aantrekke
lijk op beide partijen. Opmerkelijk in
dit opzicht is de terugkeer van mus
kus, een topgeur in de hippie-perio
de. Het is een dierlijke geur, die ge
bruikt wordt om de andere sexe aan
te trekken. Een geur heeft alles te
maken met sensualiteit."
Geuren worden ook gebruikt ter
ondersteuning van de lifestyle, maar
meer nog om bij een bepaalde life
style te willen horen. De man, die
zich geen Lamborghini G.T. kan ver
oorloven, rest altijd nog de geur
Lamborghini als troost. Op die ma
nier wordt een geur een middel om
je te indentificeren met een hogere
sociale laag. Geur als verwekker van
bedwelmende dromen.
Volgens de in 1985 uitgebrachte
H&R Duftatlas Herren-Noten met als
ondertitel Duftlandschaft des inter
nationalen Marktes waren er in dat
jaar wereldwijd alleen al voor man
nen 350 geuren op de markt. Na
1985 is dat assortiment nog aanzien
lijk uitgebreid.
In Nederland zijn volgens Guy van
Rooijen momenteel ruim honderd
geuren voor mannen te koop. En dat
is wel anders geweest. In het verle
den rook zowat iedereen naar Old
Spice, een geur, die in 1937 in Ne
derland op de markt kwam. Daar
kwam in 1950 verandering in door
het op de markt komen van Fresh Up
en in 1959 van Tabac.
„Typische in dit geurenveld voor
mannen is, dat er geen middenmarkt
bestaat. Je hebt de goedkope markt
met prijzen om en nabij de vijftien
gulden en de luxe markt met prijzen
boven de 35 gulden. Bij de massa
geuren zijn Fresh Up, Old Spice, Ta
bac, Mennen, Amando en Blue Stra-
tos marktleiders. Ze maken 75 pro
cent van de totale geurenmarkt voor
mannen uit. Drie absolute toppers in
de luxere markt, althans in Neder
land, zijn respectievelijk Paco Ra-
banne, Aramis en Van Gils", aldus
Van Rooijen.
Het kan gek gaan met geuren.
„Tot 1960 bijvoorbeeld was Old
Spice de topgeur voor mannen. Die
plaats is tot op de dag van heden in
genomen door Fresh Up. In de jaren
zestig zorgde de geur Brut voor een
enorm succes. Brut is de geur ge
weest, die heeft gezorgd voor de
grote doorbraak op het gebied van
luchtjes voor mannen. Het zou tot de
jaren zeventig duren voordat luxere
merken de Nederlandse markt mas
saal gingen veroveren. Paco Ra-
banne en Aramis gaven daarvoor de
aanzet en dan met name Aramis, een
echte lifestyle geur. Aramis heeft
vele opvolgers gekregen." Van
Rooijen noemt er een paar: Boss,
Davidoff, Polo.
FLOPPEN
„Per jaar worden toch wel zo'n hon
derd nieuwe geuren geïntroduceerd,
tachtig ervan floppen al na twee jaar.
Het is moeilijk te zeggen waaraan dat
ligt. Lee Towers is daar een voor
beeld van. Vooraf al werd gezegd,
dat Lee Towers een succes zou wor
den en toch flopte de geur. Er zijn er
meer, maar die noem ik liever niet. Ik
kraak de concurrent niet graag. Er
zijn ook geuren, die bij voorbaat al
een succes zijn, zonder dat je ze
hebt geroken. Neem Chanel en meer
van dat soort grootheden. Succes
verzekerd". Aldus Van Rooijen.
Volgens Van Rooijen -en hij ver
wijst daarbij naar de Duitse Duftat
las- hebben mannenluchtjes, even
als de vrouwengeurtjes meestal hun
eigen verleden. Onder die mannen-
luchtjes bevinden zich klassieke old
timers, die gezorgd hebben voor een
verdere ontwikkeling van geuren
voor mannen en uitmondden in typi
sche eigentijdse luchtjes, zonder af
breuk te doen aan de basis waarop
een geur gebouwd moet zijn.
STAMBOOM
Het zijn geuren met een stamboom.
In de Duftatlas is dat heel duidelijk te
zien. Het in 1924 door Chanel op de
markt gebrachte Cuir de Russic en in
1967 gelanceerd als Russisch Leder,
is lang een bekende en populaire
mannengeur in Nederland geweest.
Andere afstammelingen zijn Ted van
Lapidus 1978), maar ook Derby van
Guerlain (1985).
Nog zo'n voorbeeld van een stam
boom: Vent Vert van Balmain (1945)
heeft als nakomeling onder andere
Drakkar van Guy Laroche (1972). En
het bekende Kouros (1981) van Yves
Saint Laurent stamt af van de oer-
goer Fougère Royal, een after shave
die bijna een eeuw daarvoor in 1881
door Houbigant op de markt werd
gebracht. Daaruit moge blijken, dat
ook geuren geschiedenis maken.
GESCHIEDENIS
In het grijze verleden werden aroma
tische kruiden gerookt bij godsdien
stige plechtigheden. Men kwam tot
de ontdekking dat men de geuren
vast kon houden door de kruiden in
alcohol te laten trekken. Vrouwen
besprenkelden zich met deze reu
kwateren, maar in de Grieks-Ro
meinse tijd, was het heel gewoon dat
ook mannen reukwaters namen. In
die tijd werd er geen onderscheid
gemaakt tussen typisch mannelijke
of typisch vrouwelijke geuren.
Guy van Rooijen: 'Verschuiving
van goedkope naar duurdere
geuren'.
FOTO GENERAL COSMETICS
In de middeleeuwen was cosme
tica voor mannen ook in West-
Europa normaal. Mannen van stand
droegen een pruik, poederden het
gezicht wit en overgoten zich rijkelijk
met parfums.
Pas in de 19e eeuw ontstaan de
echte parfumhuizen. Hoübifjant
bracht in 1881 een after shave op de
markt. De markt voor herenparfums
is uit die after shave ontstaan en dat
is in de Duftatlas heel uidelijk in een
stamboom te zien. Deze geur stootte
in Europa op problemen. Gebruik
van een mannenparfum was tot de
Tweede Werteldoorlog taboe, want
het stond gelijk aan verwijfdheid.
INVASIE
Als gevolg van de Tweede Wereld
oorlog beginnen ideeën over 'echte
mannen' te veranderen. En na de
vele soldaten, komt de invasie van
de after shaves. Verwonderlijk, want
in de Verenigde Staten wordt prak
tisch geen after shave gebruikt, wel
colognes en die hebben volgens Van
Rooijen niets te maken met de bij
ons bekende eau de colognes als
Boldoot en 4711. „Een after shave
gebruiken, is typisch Europees, hoe
wel in zuidelijke landen mannen ook
vaak hun toevlucht nemen tot eau de
toilettes en daar wil de Nederlandse
man nog niet aan.
De Franse parfumindustrie, die het
gevecht tegen de vooroordelen van
het gebruik van mannenparfums al
lang had opgegeven, maar het Ame
rikaanse geurensucces in Europa
maar moeilijk kon verkroppen,
roerde zich weer. Het resultaat ervan
was in 1946 de geur Moustache van
Rochas. De geur werd met veel en
thousiasme begroet, maar flopte.
Voor de Europese en dan met name
de Franse en Italiaanse parfumin
dustrie geen belemmering om door
SNEL
En dan gaat het snel met de luchtjes
voor mannen. Bekende met name
Franse couturiers (modemakers)
brengen luchtjes op de markt voor
zien van hun naam. Patou, Lanvin,
maar ook de Spanjaard Balenciaga.
Van hen boekte Givenchy het meest
succes met het beroemde Monsieur
de Givenchy (1959).
De woeiiige jaren zestig met lange
haren, seks-revolutie en psychodelic
music, zorgen voor een andere kij
ken op mannen en zorgen voor gou
den tijden voor de cosmetica indu
strie.
Eén uitvloeisel daarvan. In 1965
wordt Aramis geboren. Het komt uit
de laboratoria van Estee Lauder en
wordt als eerste Franse parfum num
mer een in de USA. Eau Sauvage
van Dior is daarna de volgende klap
per en is nu nog een topper.
DEZE TIJD
De markt voor mannengeuren lijkt de
kant op te gaan van die van vrou
wen. Verzadiging. Door de enorme
uitbreiding van het assortiment
wordt het steeds moeilijker om een
marktaandeel te veroveren. „Daarom
zulen er volgens Van Rooijen ver
schuivingen komen van goedkopere
naar duurdere geuren. „Heeft alles
te maken met deze tijd. Het gaat eco
nomisch slecht. En het zijn met
name jongeren, die niet één maar
meerdere dure geuren kopen. Ze wil
len aan iedereen laten ruiken, dat zij
wel voor 75 gulden op hun bek kun
nen smeren."
En dat moet goed te ruiken zijn.
De trend is volgens Van Rooijen dan
ook, dat nieuwe mannengeuren iets
vrouwelijks hebben. „Het is niet te
hopen dat ze net zo zwaar worden
als bepaalde vrouwenluchtjes, want
dan loop je kans het omgekeerde ef
fect te bereiken: je ruikt niet lekker,
je stinkt boven alles uit.
Als voorbeeld noemt Van Rooijen
Giorgio, een geur voor mannen die
in 1984 uitkwam. Poison hoort ook in
deze categorie thuis. Het is een
nieuwe geur van Christian Dior en
voor de ontwikkeling ervan werd al
les bij elkaar 25 miljoen dollar uitge
trokken. En dat moet er wel uitko
men. Maar iemand, die öf Giorgio óf
Poison heeft opgespoten, kan dine
ren in een Amerikaans restaurant
wel vergeten. Je mag er niet binnen
omdat je door deze zware geuren
niet meer proeft wat je eet.
M annenondergoed
niet langer saai
Door Carta Wijnstroot
Toegewijde vriendinnen ge
ven het hun vriend cadeau:
een fraaie slip van een be
kend merk. Want mannen die een ze
kere life-style aanhangen, gevoel
hebben voor design en kwaliteit, ne
men niet langer genoegen met slips
uit de aanbieding.
Bij geen ander kledingstuk komt het
merkbewustzijn zo duidelijk naar bo
ven. Letterlijk zelfs, want een beetje
'snobbish' man draagt de brede
elastieken, spierwitte band van zijn
'Calvin Klein'-slip geraffineerd nét
zichtbaar boven zijn spijkerbroek.
Labelmanie.
In Amsterdam zijn bijvoorbeeld al
drie speciale 'mannen-ondergoed
winkels' (te weten 'Menstore', 'To-
them' en 'Man Talk') waar alleen de
topmerken in de meest uitgebreide
zin te koop zijn. Puur zijden boxer
shorts in exotische prints gaan er grif
van de hand voor zo'n tweehonderd
gulden per stuk. Voor een béétje slip
met de juiste snit en bekend label be
taalt meneer toch gauw meerdere
tientjes.
Zwart en wit zijn nog altijd de
beste basiskleuren. In dezelfde kleu
ren, met hier en daar een speels ac
cent in rood, geel, groen, kiest hij bij
voorkeur zijn singlets en t-shirts, zijn
kamer- en badjas, en zijn huispyjama
in kimono-stijl.
En dat sluit allemaal
perfect aan bij die toegenomen be
langstelling van de man voor zijn
uiterlijk, dat hij verzorgt en perfectio
neert tot in de kleinste, en meestal
onzichtbare details.
Een perfecte pasvorm en een fraai
ontwerp maakt van een gewone
onderbroek een spannend
kledingstuk. DU mode! Is van HOM.
FOTO'S INTERMODIS
De kimono past In de 'life
style' van de man die
gesteld Is op comfort en
kwaliteit. Het van origine
Franse merk 'HOM' maakt
deze fraaie, grafisch
gedessineerde hulspyjama
In klmonostljl In zwart en wit
katoen.
Voor verkoop
adressen zie
pagina vier
Specifiek